Zomer 2023 op diverse mooie plekjes in Zuid-Frankrijk gekampeerd met onze nieuwe Kip Vision Outback. Dat dit geen 'dertien in een dozijn' caravan is, bleek uit de gesprekjes met medekampeerders. Het stoere uiterlijk en off-road wielen en de afwijkende blauwe kleur, een uittrekbare buitenkeuken, buitendouche met warm water, grote te openen achterklep, rondom aan te hangen statafel, en de leuke varioluifel zijn opvallende kenmerken.
We hebben zeer genoten van onze nieuwe Kip! In onze vorige caravan, een Kip Shuttle 41 TTZ uit 2002, sliepen we overdwars en nu in lengterichting, wat wel zo makkelijk is bij nachtelijk toiletbezoek. Tot onze verrassing missen we het vaste toilet en de toiletruimte uit onze oude caravan amper. De portapotti was één nacht wennen maar daarna hebben we dit relatieve ongemak graag voor lief genomen. Andere verbetering is de compressorkoelkast die zelfs bij heet weer uitstekend koelt.
Er is ook een zeurpunt te melden: Deze caravan kan veel belading aan (e.g. ong. 1100 kg met 1500kg draagvermogen) maar is lastig te beladen, in de zin dat de kogeldrukgrens van 100 kg met twee fietsen op de dissel al snel wordt bereikt. Dit komt mede omdat zowel de airco als de uittrekbare keuken onder het bed -dus voor de vooras- zijn geplaatst. Ik leg zelfs de gasfles onderweg in de auto en vul de vaste watertank (achterin de caravan) minstens voor de helft. In de grote bergruimte onder het bed worden verder alleen lichte spullen gedaan en de zwaardere attributen liggen in het midden of achterin.
De wegligging is bij deze 100kg kogeldruk trouwens prima, wat mede zal komen door de korte overhang van de auto, een Volvo XC40 T4 AWD.
We hopen veel jaren plezier te hebben van onze nieuwe Kip Vision Outback!
►x
Ondanks deze leeftijd is de caravan nog in perfecte staat. Buiten het reguliere onderhoud zijn er nagenoeg geen reparaties. Hoop dat Kip deze kwaliteit kan handhaven en het vooral betaalbaarheid in het oog houdt en kan concurreren met de Duitse merken. Het zou toch geweldig zijn als we dit oer-Hollandse kwaliteits product weer meer op de campings gaan zien
►x
In 2011 heb ik een weekend in Limburg van Caravantrekker gevolgd. Sindsdien rij ik elk jaar met mijn supercombi Yaris (nu 1.8 ipv 1.5) en Kip 32EK, leeg 500kg, max. 850kg,naar Oostenrijk, Vorarlberg, Nüziders. Dus geen echte zware passen. Geen enkel probleem, heerlijk rijden en de auto 'vergeet' soms dat er nog wat achter hangt. Tot nu toe kon ik situaties vermijden waar je als caravanrijder niet in terecht wilt komen, maar je weet, eens zit je er onbedoeld mee opgescheept. Te laat kwam ik erachter dat ik een omhoog- en doodlopend straatje inreed. Slechts anderhalve auto breed. Met super veel dank aan de training van caravantrekker, ook al was dat zes jaar geleden, heb ik 'm op een plek waar nog iets meer ruimte was (3 overigens ook schuin aflopende parkeerhaventjes) redelijk 'makkelijk' kunnen keren.
►x
Zomer 2016 met een combinatie Peugeot 308 1.2 automaat, bouwjaar 2016, met een Kip Vision heen en weer naar de Dordogne geweest. Met de vorige auto's, Peugeots 307 en 308 met 1.6 motoren, ging dit altijd probleemloos.
De 1.2 automaat met de Kip Vision bleek ook een voortreffelijke combinatie. Op vlakke wegen met de cruise control op 95 km per uur in de 6e versnelling is goed te doen. Het toerental is dan ca. 2000 omwentelingen. Zodra het heuvelachtig werd en het aantal omwentelingen onder de 2000 dreigde te komen schakelde de automaat automatisch terug naar een lagere versnelling. Grote verschil met de vorige 308 1.6 ongeblazen is dat de combinatie met turbo ook met 80 km/uur een helling van de Franse A 20 neemt. De ongeblazen 1.6 zakte altijd af naar 70 of 70 km/uur.
De 308 als trekauto is een zeer stabiele combinatie. Bovendien is de auto comfortabel en stil. Het verbruik met caravan bleek 9.7 liter/100 km. Ingestelde cruise control tussen 95 en 100 km/uur.
►x
Rijd in combinatie met een Mitsubishi Spacestar 1600 prima, Ook het verbruik valt niet echt tegen. De Kip Greyline 45 met rondzit, en een stapelbed/treinrit voldoet prima. Het afwerkingsnivo is hoog, zo zitten er 2 zonnepanelen en een vast casettetoilet ruimte erin wat voor dit bouwjaar uniek is. De schuine voorkant maakt het rijden een stuk gemakkelijker door de lagere luchtweerstand. Je kan makkelijk met het verkeer mee komen.
►x
Waarom zo'n kostbare Kip die sober oogt en karig lijkt uitgerust? Uitgangspunt was de indeling met vaste bedden. Maximale breedte moest 2.20m zijn (smalle wegen, lage luchtweerstand, grote stijfheid). Daarmee kun je op de huidige caravanmarkt al bijna niet om deze 49TEB heen. Hierbij mijn ervaringen met update na zes jaar.
Door plaatsing van de hangkast boven het bed is er ruimte voor een lage kast naast de rondzit en dat geeft een enorm gevoel van ruimte in het zitgedeelte. Ook de keuken reikt tot boven het bed en heeft lekker veel werkruimte. Er is meer dan voldoende praktische kastruimte, waarbij de bovenkastjes indirect zijn verlicht. Voor de verlichting is overal gebruik gemaakt van leds, alles werkt op 12V en het aantal verlichtingsmogelijkheden van het interieur is groot. Verlichting in de disselkast ontbreekt, wat is opgelost met een zelfklevende ledverlichting met eigen voeding. Standaard maar liefst vijftien 230V stopcontacten, die onderweg alle gevoed kunnen worden uit de accu. Dankzij een LEAB dc/dc booster/lader kan de accu onderweg volledig worden geladen. De Energy-Master fuse protector zou op iedere caravan standaard moeten zijn.
De Isa White heeft een lange lichtkoepel die zomer en winter prima voldoet; geen condens en goede warmtewering. Ook de bovenkasten blijven bij buitentemperatuur van -9°C absoluut vrij van condens; water- en gasvoorraad staan vorstvrij in de disselkast; de Kip heeft een Truma gaskachel, inclusief elektrische Ultra Heat en luchtverdeelsysteem. Verder is er elektrische vloerverwarming en elektrische wandverwarming achter de gehele rondzit. De afstandsschotjes zitten standaard te dicht bij het achterraam; de afstand is vergroot om voldoende circulatie te hebben. Tijdens wintervakanties is de drooglade boven de kachel heel praktisch. De inwendige afvoerleiding ligt gedeeltelijk buiten het bereik van de kachelwarmte en is uit voorzorg voorzien van verwarmingslint.
Met een totale lengte van 7.32m moet je wennen als je van een korte caravan komt. De caravan is zwaar gebouwd en dat is eigenlijk de grootste beperking. Er is nergens op materiaal bespaard en met wat meer sandwichtoepassingen zou het gewicht welvaren. Voorkant, dak en achterzijde zijn van duurzaam polyester: zeer sterk, repareerbaar bij schade, hagelbestendig, maar ook zwaar. Keramisch toilet boven de as. Alles voelt overigens super degelijk aan en bij het lopen door de caravan is geen kraakje te bespeuren. De bedden zijn perfect en ook het zitcomfort is goed. Kip heeft bij de opklapbare voorbedden een constructiefout gemaakt, waardoor de gasdrukveren de bedkasten wegdrukken van de wand. Om schade te voorkomen kan dit achteraf opgelost worden, maar het is wel slordig van Kip.
De caravan is standaard voorzien van een Al-Ko delta-as, belastbaar tot 1800kg. Op kenteken staat standaard slechts 1550kg en dat is administratief opgehoogd tot 1700kg tegen betaling van € 275,- (een belachelijk bedrag voor het wijzigen van twee cijfertjes en een nieuw typeplaatje). Zonder mover kan 1550kg genoeg zijn, maar bij deze caravan zou de 1700kg standaard moeten zijn, waarbij je tegen meerprijs kunt laten ‘terug keuren‘ naar 1550kg; tip voor Kip.
Er is voor de as een zeer betrouwbare ‘lichtgewicht’ Al-Ko Mammut mover gemonteerd, die door de integratie met het M-chassis nergens de bodemvrijheid beperkt. Voldoet perfect. De Kip werd afgeleverd met drie verse Vredestein Comtrac 195/70 R15 C 104R stikstof gevulde banden die na 35000 km geen enkele afwijkende slijtage vertonen: uitstekend. Wel lekkage gehad van meerdere standaard ventielen op de overgang van messing naar rubber, met als gevolg een klapband. Lekkage is eenvoudig op te sporen met zeepsop.
Hoe rijdt het? Belangrijk aspect want we zijn van het trekkend kamperen en willen minimale beperking bij het kiezen van routes. Vandaar ook de smalle breedte, die bij deze indeling alleen maar voordeel heeft. De grote opbouwlengte werkt in principe negatief uit op de stabiliteit. Sterk punt van deze caravan is de standaard gewichtsverdeling (leeg, maar met reservewiel in de disselkast en zakluifel is de kogeldruk 40kg) in combinatie met veel laadruimte boven en vóór de as. De grote VMF semi-tractieaccu heb ik verplaatst van 1,5 m achter de as (hoe krijg je het verzonnen!..) naar een onbenutte ruimte kort voor de as. Met 80 tot 85kg kogeldruk, bandenspanning op 4,2 bar en achterin bijna lege bankkasten is werkelijk een ideale afstemming te bereiken waarbij je zelfs bij 120 op de teller de caravan nauwelijks voelt en de combinatie toch op slechte weg comfortabel blijft (de gewichtsverhouding met de XC60T8 trekauto is 65%). Slimme details zoals de opstelling van de twee watertanks in langsrichting dragen daar ook aan bij; de slingerende watermassa is daardoor geminimaliseerd. Iedere tank heeft een eigen omschakelbare pomp, waardoor je nooit zonder vers drinkwater zit.
De Kip is voorzien van het onvolprezen ARC-systeem waarmee je verantwoord bergaf kunt rijden. Je kunt langdurig met alleen motorrem afdalen en na het remmen met de voetrem wordt de combinatie meteen gestrekt en de caravanrem gelost. De remvoeringen zijn na 40.000 km nog in uitstekende staat, ondanks talloze zware afdalingen. Bijvoorbeeld op de 25 km lange afdaling van de Col de la Bonnette kwam de remtrommeltemperatuur nergens boven de 100° Celsius. De geringe caravanbreedte is van grote waarde op smalle bergwegen en in nauwe dorpsdoorgangen.
De caravan is goed gedocumenteerd met extra een dvd met zeer veel informatie. Mankementen: een kierend afdichtrubber van een disselkastklep en een los kikkerplaatje van de raamgordijntjes; verder genoemde lekke ventielen en de foutieve constructie van de voorbedden.
Samengevat, minpunten zijn het hoge gewicht en de prijs. Daarvoor krijg je echter na wat aanpassingen een zeer degelijke, duurzame en comfortabele caravan met unieke afmetingen, veel reserves en die voortreffelijk rijdt. Een aantal onbegrijpelijke en domme uitvoerings- en leveringsdetails krijg je er gratis bij.
►x
Na 23 jaar kip (resp. 48Ten 42ekl) dit jaar wederom gekozen voor Kip. Nu )een Grey line 50 TEB 1999 van 1190 kg leeggewicht. Ik rij met een Volvo XC70 D3 van 2012. De caravan ligt als een huis achter de auto. De rit door de bergen gaat probleemloos. Alleen vind ik het verbruik wat tegenvallen. Misschien meer handdrive gebruiken?Solo rijd de auto 6.3/100 km. Met caravan steeg het verbruik naar max. 12.2/100 km. Door de snelheid op 95 km te houden in Frankrijk werd het verbruik lager en zakte naar 9.5/100 km. De belading overschrijdt de 200 kg niet.( geen voortent, alleen luifel)
►x
Na 22 jaar een Kip Grey line 48T te hebben gehad, die zomer en winter gebruikt( 10 jaar wintersport met z'n 5 -en.), besloten we voor een kleiner model te gaan . De Grey line 42 EKL uit 1994. Aangezien wij niet van een voortent houden, missen we een apart bed. We zijn dus weer op zoek naar een 2e hands Grey line 47 TCB. Net zoals wij al 35 jaar Volvo rijden is de Kip caravan degelijk en comfortabel.
►x
Sinds een jaar of drie in ons bezit en liefde op het eerste gezicht. Een caravan uit de oude doos, echt eentje uit de vakantie-fotoboeken! Puntgaaf, sober maar uitstekend te gebruiken. Het comfort is natuurlijk ook 80 er jaren van de vorige eeuw maar daarmee hebben we geen probleem, we kamperen! We beschouwen het als een voorrecht en een luxe om een hutje achter de auto te kunnen knuppen en daarheen te gaan waar we willen.
De caravan ligt zeer stabiel en rustig achter onze volvo 245. Zelfs twee jaar geleden toen ik met de auto rechtsachters een klapband kreeg, met 90 km per uur, heb ik het spul op de weg zien te houden en veilig aan de kant weten te zetten.( overigens een minder prettige ervaring en met het zweet op het voorhoofd. ) Binnenkort een Veilig Verkeer Nederland Caravan Controle zodat de puntjes weer op de i komen te staan en dan gaan we dit jaar weer! Wat een feest.
►x
Na de afgelopen 15 jaren met 2 Beyerlandcaravans te hebben gekampeerd, te weten een 380B en een 420 TSF Sport kochten we in januari 2010 deze nieuwe Kip. Het was een hele overgang. Na de relatieve soberheid van de vorige caravans was deze wel erg luxe. Tot en met vloerverwarming aan toe... En wat waren we daar blij mee toen we in mei 2 weken in de regen bij 12 graden aan het Meer van Annecy stonden! Niet alleen de vloerverwarming, maar ook de Truma Ultra Heat zijn bijna niet uit geweest.
De hele caravan voelt erg degelijk aan, zowel tijdens het rijden als tijdens het gebruik. Op de Franse snelwegen houden we een kruissnelheid van 100 km/uur aan. De caravan volgt dan vlekkeloos, ook wanneer het wat steviger waait. Wanneer we een vrachtwagen inhalen reageert hij daar bijna niet op. De grote en brede banden, de breedspooras en de stroomlijn zullen daar wel aan meehelpen.
Er is veel vloeroppervlakte beschibaar, waardoor hij als erg ruim wordt ervaren, mede omdat er aan het einde van de keuken geen kastje de caravan insteekt. In de keuken heb je veel werkruimte, doordat het blad over het voeteneind van het bed doorloopt. De koelkast is ruim bemeten.
Het meubilair steekt allemaal erg goed in elkaar en is ook mooi pas gemaakt en recht afgehangen.
We zijn dit jaar (2010) in totaal 10 weken (en zo'n 9000 km) weggeweest met deze caravan en hebben elke dag genoten! Ook medekampeerders vertelden de caravan van buiten mooi strak afgewerkt te vinden en het interieur als ruim te ervaren. Gezien de degelijke kwaliteit hopen wij nog vele jaren van deze Kip te genieten.
►x
Na meer dan 15 jaar een Grey Line 45TLB wilden we gezien de leeftijd van de caravan van meer dan 20 jaar,iets anders, iets kleiners. Het werd een Eriba 480T future, een mooie goede caravan maar niet comfortabel genoeg dus hebben we deze na twee jaar ingeruild voor een KIP 47 TDB van 2002 met vast bed en truma mover.
Het vaste bed bevalt uitstekend, geen gedoe met tafel en opvul plank zoals bij de Eriba. De mover is een uitkomst om de caravan op moeilijk bereikbare plekken te manouvreren.
De iets grotere breedte , 230 ipv 210 bij de 45 maakt in het rijden niets uit.
De caravan voldoet prima , weggedrag bij 100km/u op de Franse autoroute achter een Land Rover Freelander TD4 (2004) is probleemloos.
Minder handig zijn de lage dissel kast waar geen grote lichtgewicht BP gasfles rechtop in past en de bevestiging van het voortent frame.
De Land Rover is inmiddels (2012) vervangen door een Subaru Outback 2.5i van 2009.Hoewel de Subaru meer vermogen heeft mist hij de trekkracht van de beresterke getunede BMW diesel, beneden de 3000 toeren doet de Subaru niet veel, gelukkig is er een low gear die het iets gemakkelijker maakt.
De KIP is inmiddels voorzien van een Truma Airco op de plaats van het tweede, kleine dakluik. Niet goedkoop maar een prima investering.
De KIP vertoont inmiddels zijn eerste mankementen, een defect deurrubber en de voorruit waarvan de lijm tussen binnen en buitenhelft heeft losgelaten waardoor het risico bestond dat de voorruit onderweg wegwaait. Inmiddels in Zuid Frankrijk provisorisch gerepareerd met schroeven en moeren door beide platen op de hoeken en in het midden. Kwalijk is dat het probleem met de ruiten al in 2009 bekend was. Andere fabrikanten als Burstner, Knaus/ Tabbert en LMC hebben terugroep acties georganiseerd , KIP deed niets, waarschijnlijk omdat de KIP BV die de ruiten gemonteerd heeft al in een van de eerdere faillissementen verdwenen is. Triest is dat ook de KIP dealer die de caravan heeft geleverd niets heeft gemeld , hoewel de wagen er regelmatig voor onderhoud was.
►x
Dit is onze 2e Kip, de vorige was 21 jaar oud en was wel een beetje aan vervanging toe. Maar door de ervaringen met deze caravan wilde we toch weer graag een Kip.
Wij hebben hem tweede hands gekocht bij de Kip dealer, laten voorzien van een Truma Mover en een extra bagage luik.
We hebben er al een lange reis door Frankrijk meegemaakt en zeer goede ervaringen mee opgedaan. Een paar kleine mankementen , maar deze zijn door de dealer ( v.d.Vliet recreatie weteringbrug ) op uitstekende manier opgelost.
Wij reizen uitsluitend met zijn 2en. dus een vast bed en een normale zit met tafel is voldoende. Vloerverwaring al aangeweest en dat is heel prettig, geldt ook voor de mover. Toch een minpuntje , toilet ruimte is erg krap, zeker voor iemand van bijna 2 meter lengte en in verhouding breedte.
Maar overall, een fijne reiswagen , met een fantastische wegligging en zeer wendbaar.
Afwerking van het interieur en exterieur is erg goed.
Kortom een aanrader.
►x
Na een aantal jaar met veel plezier met onze Kip Celebration op vakantie te zijn geweest, dit jaar voor het eerst met onze Vision 41 ETD van 2008 (het invulformulier op deze site gaat niet verder dan 2007).
De Vision hebben we gekocht vooral vanwege z'n smalte. Hij is uitwendig 2,1 meter breed, en steekt daardoor nauwelijks buiten onze VW Transporter. Hierdoor kunnen we nu ook zonder problemen rijden op de smalle wegen in de Noorse fjorden, ideaal. De indeling, middendinette, is leuk. Ondanks dat het een kleinere caravan is, oogt hij toch ruim. Het vaste bed voorin, daarvan hebben we de matrassen vervangen door traagschuimmatrassen. Super ligcomfort! De toegang tot de toiletruimte is erg krap, zeer smalle deur. Dat is ook het enige nadeel van deze caravan.
Wij hebben niet de af-fabriek kachel erin zitten maar een gewone Truma S3000 met ringverwarming. Hierin ook een Ultra Heat. Verder een boiler laten inbouwen en een Powr Mover Compact onder de caravan. Doordat de caravan aan de rechterzijde zwaarder is als links, kun je het beste de moveraccu in een bankkast aan de linker kant laten inbouwen.
Wij hebben de aslast laten verhogen tot 1200 kilo. De banden hebben echter klasse 91, dus 610 kg. Deze banden gaan we dus binnenkort later vervangen door banden met een hogere index. Hoewel wij de caravan slechts beladen tot 1150 kg op de as, vind ik wat extra reserve geen overbodige luxe.
De kogeldruk, ondanks veel zwaardere matrassen als standaard, is makkelijk tussen 60 en 75 kg te houden. Hierbij staan 2 Twinny gasflessen, het reservewiel en wat water in de tank gewoon in de disselkast.
Het hefdak is ideaal! Geeft een super stahoogte. Ondanks het tentdoek in het hefdak is de caravan ook bij koud weer prima warm te stoken.
Kortom fijne caravan, hadden we eerder moeten kopen!
►x
Ik ben met een Zafira 2.2 direct bouwjaar 2006 naar Frankrijk geweest met een Kip caravan van 1300 kg. voor de auto geen enkel probleem zelfs in de 5e versnelling loop hij nog erg soepel.
Jammer van het vrij hoge verbruik zeker met de benzine prijzen van tegenwoordig 1 : 7,5
►x
De Celebration van Kip is een actiemodel vanwege de verjaardag van Kip. Erg royale uitrusting en wij hebben alleen een Truma Ultraheat (electrisch element in de kachel) en een mover laten toevoegen.
Fraaie caravan waarvan je merkt dattie degelijk gebouwd is. Dat was bij onze vorige caravan (een Beyerland Vitesse) wel anders. Het enige puntje van kritiek op de Kip is dat tijdens de eerste vakantie in Noorwegen de kachel los kwam van de kast waartegen hij gemonteerd was. Zal wel door de slechte wegen in Noorwegen komen, maar toch. Overigens is dit keurig opgelost door de dealer.
Het is onze eerste Kip, maar we zijn inmiddels helemaal Kip-fan geworden!
►x
Fijne caravan mooie afwerking, degelijke kwaliteit en een hele goeie wegligging.
►x
Onze eerste caravan was een Kip Hyline, toen we later zonder kroost op vakantie gingen, zijn we over gestapt op een kip Kompakt Special (2001) met vast dak, en we hebben er geen spijt van gehad, geen spiegels meer nodig, waar de auto door kan, kan de caravan ook door, geweldig !
Hij hangt fijn achter de auto, lekker gestroomlijnd, je merkt er niets van.
►x
Prima caravan zeer goede afwerking, wegligging, service,en kwaliteit is wat duurder maar dubbel en dwars waard.
►x
Het is mijn tweede Kip, na een Greyline 48 toch weer gekozen voor een twee-tafelmodel. Nog steeds het meest praktisch in mijn ogen met een grote rondzit voor en een zitje annex stapelbed achter. Caravanhoge smalle kastjes naast die zitjes (bij de keuken een lagere voor de tv bijvoorbeeld) maakten het af. Gevallen voor het uiterlijk en de stroomlijn toch wel. Bovendien was het een speciale uitvoering qua interieur: jukeboxjaren 60 met lichtgroen en aluminium. Zalmkleurige gordijntjes. Tafelbladen in beukenfinish. Nog steeds werelds! Een argument om te kiezen voor weer een Kip was de directe service via de dealer naar de Nederlandse fabriek. Geen gedonder dus. Hoewel er wel degelijk wat aan te merken valt daarop! De buitenzijde van de deur werd een bobbelig geheel na een paar jaar. Te zachte isolatie. Eén keer een nieuwe gekregen en niet schriftelijk vastgelegd die claim. Ziet er dus niet uit, die deur. Ik zit er niet mee, ik verkondig gewoon aan iedereen waarom je geen Kip moet kopen... Dat heeft de afgelopen jaren veel klanten gekost, daar ben ik zeker van. (Mijn wraak, eigen schuld dikke bult). Verder ben ik al die jaren content geweest en nog. Zeker, af en toe raken schroeven los met name tussen de toiletwand, vloer en dak en de disselbak (geïntegreerd, verwarmd)en het interieur. Is zelf op te lossen met wat montagekit. Wel een serieuze vochtlekkage gehad, door een te strak gespannen vitragerail (!) Die trok dusdanig sterk aan de sandwichwand dat er buiten een scheurtje ontstond in het aluminium. Ook met het Cers-systeem (lader, omvormer, solarregelaar) was ik niet blij. De on-board accu werd daardoor lui, vanwege de begrensde laadspanning van 13,7V. De solarpanels heb ik na veel vruchteloos gedebatteer met Kip losgekoppeld en via een Solsum (Conrad) regelaar verbonden met de accu. Sindsdien werkt stroomloos staan perfect. Nog een opmerking. De Hyline van dat jaar is eigenlijk een Greyline Special van de jaren daarna. Er zit bijvoorbeeld 'gewoon' een Truma waaierkachel in. Die bevalt uitstekend ook in de winter bij strenge kou. Je moet wel zorgvuldig de uitstroomopeningen afstellen. Eén keer ben ik gefopt bij kou en absoluut windstil. Dan blaast de ventilator niet voldoende en was prompt het water bevroren (het pompje en de slang) in de disselbak. De interne ventilatie was niet overal optimaal, die heb ik op een punt aangepast d.m.v. het plaatsen van een paar ronde openingen achter de gordijnkoof naar de bovenkastjes. Over het weggedrag ben ik tevreden. De lange dissel, de C-banden relatief smal maar hoog en de gunstige afrondingen tot boven aan toe (stroomlijn) zorgen daarvoor vermoed ik.
►x
Dit is ons tweede kipje, de vorige was een kompakt met de deur aan de achterkant maar door gezins uitbreiding moesten we een net iets grotere hebben. Wij gebruiken de caravan vooral om rond te trekken en dat gaat met een kip prima. Door de hefdak constructie pakt hij net wat minder wind en het rijden is dan ook een makkie. De caravan is vrij smal en je hebt dan ook geen extra spiegels nodig. De Kip Kompakt is erg geschikt voor lange mensen omdat je in de lengte slaapt en de sta hoogte binnen is tot 1.96M geen probleem. Groot voordeel van deze caravan vind ik het laadvermogen van 280 KG. Wij zijn Scandinavie gangers en dan moet er toch een aardige berg drank dus kilo's mee. Ik heb met beide kipjes geen echte problemen gehad zwakke plek van dit soort caravans is enkel de kitnaden op het dak, controleer deze goed want ze willen wel eens lekken. Voor de handige doe hetzelver overigens geen probleem als je het maar op tijd ontdekt. Ik vind de afwerking en algehele kwaliteits indruk prima en kan iedereen een kipje aanraden.
►x
Wij hebben deze caravan nieuw gekocht. Het betreft een actiemodel met een redelijk rijke uitrusting.
We hebben gekozen voor een model met vast bed omwille van het comfort. Verder zit deze caravan prima in de accessoires, je hebt niet zo veel nodig. Rijden is een genot, de caravan ligt als een blok achter de auto. We hopen nog veel jaren plezier te hebben van deze caravan.
Inmiddels hebben we er al zo'n 18 weken vakantie op zitten en is er nog geen sprake van slijtage of reparaties (behoudens een door mijn eigen schuld) . Van een kwaliteitsmerk als KIP hadden we overigens niet anders verwacht. Bij de oplevering was alles keurig verzorgd en ook nadien is de service van de dealer steeds naar behoren geweest.
►x
Toen de kinderen niet meer meegingen kwam na de vouwwagen de caravan in zicht. Ik wilde het gemakkelijke, vlotte rijden met een vouwwagen echter niet missen dus op zoek naar een Eriba.
Maar het werd een Kip Kompakt met hefdak. Opbouwlengte 3.70 m en breedte 1.85 m. Een exemplaar uit 1984.
De Kompakt die ik nu bezit is uit 1992 en ik heb deze wagen gekocht op de gebruikte caravanbeurs van de ANWB omdat hij zeer compleet was. Op dat moment had ik er dus twee!
Caravan beschikt over een eindkeuken met veel aflegruimte.
De ruimte voor koeling van de koelkast was in open verbinding met de binnenruimte. Door het plaatsen van een schotje is dat nu niet meer het geval. Bovendien een ventilatortje gemonteerd dat de koeling tijdens het rijden behoorlijk verbeterd.
Het cassettetoilet neemt geen extra ruimte in. Door een vouwwandje is er tijdelijk een apart hokje van te maken.
De aanwezige katalysatorkachel die was aangesloten met een rubber slang (!) werd snel vervangen door een echte caravankachel.
Ramen voor en achter zijn voorzien van combirollo's.
In het elektrisch circuit is een aardlekschakelaar opgenomen.
Er was een vochtprobleem aan de onderzijde van het voorraam ontstaan door een verkeerde montage van de uitzetsteun aan het raam zelf.
Minpuntje is dat de deur aan de onderzijde enigszins kiert.
De rubbervering is vervangen.
De afvoerslang onder de keuken is langer gemaakt omdat vaak de afvalwatertank niet onder de caravan paste.
Jammer dat het reservewiel in de disselbak moet en niet onder de caravan geplaatst kan worden.
Door het gebruik van een voortent - vlot op te zetten, mocht wat dieper zijn - kan het bed van 1.70 x 1.90 meter vaak overdag blijven liggen.
De Kompakt ligt als een blok achter de auto. Heb er ooit 140 mee gereden maar de gangbare snelheid op autowegen is 110 km/u.
►x
Deze Kip hebben we vooral gekocht vanwege het design. Net even anders dan de meeste andere caravans en in mijn ogen gewoon mooi (en dat vind ik nog steeds). Daarbij heeft deze caravan voor ons de ideale indeling met een grote rondzit en dan ook echt groot met banken van 1,90m en 1,50m lengte, en een zit waar je gemakkelijk in en uit kan. In de Hyline zit standaard alles wat prettig is zoals: vloeistofverwarming, zonnepaneel en accu, afzuigkap, vloerverwarming etc.
Zijn er ook nadelen? Natuurlijk. Ondanks de vloeistofverwarming is het geen echte wintercaravan die vergelijkbaar is met de Zweedse topmerken. Toch is met een aantal aanpassingen wintersport heel goed mogelijk. Duurzaamheid vind ik zeer goed. Inmiddels heb ik er meer dan 100.000 km mee gereden en daarvan is in het interieur eigenlijk niets te zien. Wel zijn, maar dat is logisch bij zo'n intensief gebruik en regelmatige overbelading, de asrubbers vernieuwd. Bovendien is een zwaardere oploopremdemper gemonteerd zodat ook met deze (vaak iets te zware) caravan ook in de bergen goed naar beneden gereden kan worden.
Verder is er best wel eens wat kapot gegaan. We hebben bijvoorbeeld al een nieuwe deur, nieuwe ramen, 2x een nieuwe Cers (centraal energie regel systeem), lekt de disselbak en hebben we best wel wat trammelant gehad met de Primus verwarming, maar de service van Kip en onze Kip-dealer is perfect!.
Het rijden met deze Kip is een genot in vergelijking tot veel andere caravans. Dankzij de gunstige stroomlijn trekt het net wat gemakkelijker.
Inmiddels hebben we onze Kip al weer meer dan 8 jaar en nog steeds is het onze "nieuwe" caravan waar we zeer tevreden mee zijn.
►x
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.