Caravantrekker.nl

Gebruikerservaringen
Weinsberg

De Weinsberg 480 EU CaraOne Edition Hot (uit 2021) van Martin

Hoe bevalt de Weinsberg?

De Weinsberg bevalt uitstekend en stelt over het algemeen niet teleur, de punten van kritiek zijn veelal kleine dingen die je denk ik zelfs bij veel duurdere kan aantreffen.

Wat ging er stuk of deed het niet?

Een klein stukje van de wandbekleding in het toilet liet los achter de spiegel.
Het lint waarmee de deur beperkt wordt in openen van het toilet liet los uit de deur door een te kleine schroef (dit was ook al een probleem in de Eifelland).
Damp in enkele achterlicht units.
Afsluitrubber kroop onder de kookplaat uit.
Afsluit deurtje aan de buitenkant van het toilet moest erg hard dichtgeklapt worden anders sloot hij niet. Deze is opnieuw afgesteld.

Alles is keurig opgelost door de dealer (Groen uit Dedemsvaart).

Er is 1 terugkerend euvel dat wel tijdelijk opgelost is door de dealer maar die nu weer terug is gekeerd tot mijn grote ergernis. En dat is dat de onderste plank in de hangkast scheef zakt omdat er plankdragers uit de gaten vallen en onder de kachel verdwijnen.
De nieuwe zijn door Groen bij Weinsberg besteld en ik plak ze er nu zelf met goede lijm vast in.

Overige opmerkingen:
De schuifklep van het toilet gaat ondanks trouw smeren erg zwaar, dit is een algehele klacht bij Dometic toiletten lees ik op Internet en treft ook de duurdere Fendt caravans. Wat ik in ieder geval niet heb is dat er meer naast dan in de tank loopt zoals ik elders gelezen heb. Wel is de cassette gevoelig voor niet goed plaatsen met alle gevolgen van dien. Stevig erin drukken is de boodschap.

Hier en daar begint de fineer waarmee de schroefrondjes weggewerkt zijn wat los te laten lijkt het. Ik las dat dit ook bij Knaus kan voorkomen. Als het er echt afkrult kijk ik wel wat ik ermee moet doen, bij de Eifelland zaten er gewoon kunststof dopjes over.

Wij zijn erg tevreden over de caravan. Er is een zee aan opbergruimte zowel in open vakken als afgesloten met deurtjes en klepjes, als onder de banken en bedden.

De verlichting is erg mooi met ledstripjes en praktische leeslampjes. De bediening van de sfeerverlichting bij het bed is ietwat knullig onder het matras bij gebruik van de rolbodem. Maar de schakelaar is wel bereikbaar.

Handig is de constructie boven de hoofden om spullen af te leggen een wekkertje op batterijen te plaatsen etc. Aan het hoofdeinde voldoende ruimte voor boeken en tijdschriften en er is een vak voor brillen.

In de badkamer is bij het dakluik een handige uitklapbare beugel voor het drogen van een handdoek. En onder het kastje naast het toilet zit een vakje voor tissues etc. weggewerkt.

Er is voldoende ruimte om langs elkaar te bewegen en er is altijd wel een hoekje voor de hond beschikbaar op de vloer.

Kabel etc. zijn in de vakken netjes met goten afgewerkt tegen beschadigen en de verwarmingsbuizen zijn onder de bedden hoog weggehangen tegen beschadigingen.

Deze versie is voorzien van een Alko onderstel en licht als een blok op de weg. In combinatie met de Alko slinger koppeling heb ik mogen ervaren dat ook in kritieke situaties de combinatie erg lang stabiel blijft of snel weer stabiel wordt. Dit jaar een uitwijkmanoeuvre met 90 plus moeten doen inclusief stevig remmen op de peage omdat na je net gesneden te hebben iemand boven op de rem trapt 15 meter voor je. De caravan wipte 2 keer van wiel op wiel en was weer rustig. Trek auto Subaru Forester III met automaat.

Normale kruissnelheid 90 tot 100 a 105 gps kilometers per uur, dit gaat prima zonder het gevoel te hebben dat het onstabiel wordt. Bij passeren doorgaan tot 120 plus is ook geen probleem tenzij er veel wind is of een grote camper je passeert.

Een joekel van een disselbak met grote klep die hoog open gaat en goed vergrendelt kan worden. Bij het dichtdoen wel even opletten op de veiligheidssluiting.

De matrassen zijn stevig maar goed en met de rolbodem dicht en opgevuld met de extra matras delen ontstaat een mooie speelweide. Wij hebben op heel wat bedden in hotels en appartementen gelegen die slechtere matrassen hebben. Het is zelfs mogelijk om een wat kleiner kind tijdens de reis of bij ziekte op het deel met de rolbodem te laten slapen waardoor een 5e slaapplaats ontstaat.

De extra zware uitdraaisteunen maken de caravan stabiel op elke ondergrond, alleen een heftig krabbende Duitse Herder geeft het gevoel dat je op zee bent.

De rondzit achter is zeer ruim en de kussens zitten prima je kan er met een beetje passen en meten met 4 personen aan zitten en met een krukje kan er een vijfde bij.

Er is een mooi twijfelaar bed te maken van de rondzit, voor slapen tijdens de reis is dit prima maar de van de kussens gemaakte matras is te ongelijk en hard om langdurig comfortabel op te liggen.

De caravan is wel echt wit, dus je ziet er alles op en je hebt er wel wat schoonmaak en poetswerk aan om hem strak te houden. Het voordeel is dat hij dan ook goed blijft.

Om de achterste steunen uit kunnen draaien is er bij elk een gat in de achterbumper gemaakt, daarmee zijn die goed bereikbaar. Aan de voorkant moet je wel iets dieper door de knieŽn.

Ik hoop dat jullie wat aan deze info hebben. Wij zijn erg blij en tevreden met de Weinsberg en hopen er nog lang van mogen te genieten.

x


De Weinsberg 390 QD (uit 2020) van Rene

Wij hebben in februari diverse vergelijkingen gemaakt in type caravans o.a. dethleff adria weinsberg en knaus. Voor ons was belangrijk het gewicht afwerking en gebruiksgemak/indeling. Wij gebruiken caravan namelijk voor meerdere reizen en niet voor een seizoenplaats.

Uiteindelijk hebben we gekozen voor de weinsberg 390QD en zijn er nu pas mee weg kunnen gaan om te proberen en dit is zeer goed bevallen.
De weinsberg is goed afgewerkt en voelt heel degelijk aan. Wel hebben we de banden direct bij aankoop laten omwisselen voor trailermaxx banden want de standaard banden (security) had ik geen hoge pet van op.

De weinsberg ligt als een blok achter onze Ford C max. Weliswaar nu alleen nog in nederland gereden maar de bergen voorzie ik geen enkel probleem.

De Knaus vonden we ook heel mooi maar was iets zwaarder en vooral duurder. Er is maar 1 ding wat ons een beetje stoort en dat zijn de kraantjes van de boiler die heel onhandig geplaatst zijn waardoor je veel moeite moet doen om open en dicht te draaien.

Verder voor ons een topcaravan die voldoet in prijs kwaliteitverhouding waar we hopelijk nog veel plezier aan gaan beleven.

De dethleff en adria vielen voor ons af vanwege interieur en minder compleet.

x


De Weinsberg Caraone 390 (uit 2019) van Bert

Sinds 2019 een Weinsberg Caraone 390 . In het begin waren wij heel enthousiast en eerlijk gezegd is het een mooie caravan en goede indeling. Maar let op bij aanschaf of de deur wel goed in het uitgezaagde gat past. Bij ons is het gat groter dan het deurframe. Op advies van Knaus Tabbert is de ruimte tussen de deur en het frame opgevuld. Dit moet voldoende zijn. Ik geloof er geen barst van. Naar mijn mening is dit vragen om narigheid. Gelukkig garantie op waterdichtheid en de boel goed in de gaten houden of het niet gaat scheuren. Dus mocht je van plan zijn een Weinsberg te kopen: Kijk of de deur juist is gemonteerd. Zo niet, zoek een ander merk, dat niet door Knaus word gebouwd. Caravan rijd goed en leuke indeling. Het is nu niet gunstig om alweer in te ruilen, maar ik verlang nu al terug naar mijn oude Kip.

x


De Weinsberg CaraOne 390 QD (uit 2015) van Gunst

De Weinsberg CaraOne spreekt ons erg aan. Strak van binnen en erg degelijk en netjes afgewerkt (zeker als je de prijs in beschouwing neemt). Er lopen geen losse kabels door de bankkasten en de buizen voor de ringverwarming en de leidingen voor het water zijn netjes bovenin de bank- en bedkast weggewerkt zodat deze niet door bagage kunnen beschadigen. De caravan is voorzien van led verlichting (spotjes en indirect licht in de kasten). Er zit een goed bed in met een visco matras. Wat vooral een luxe gevoel geeft is de toiletruimte. Een mooie douchebak, keramisch toilet en een mooi houten wastafel meubel en een houten wandkast zodat je tijdens het rijden niet alles een andere plek hoeft te geven. Dat zie je bij veel goedkopere caravan vaak anders. De banken zijn lekker diep en voorzien van stevige kussens. Er is erg veel kastruimte voorhanden zodat al je vakantie spullen makkelijk een plekje vinden (wel opletten met beladen). Met de ringverwarming wordt overal in de caravan een aangename temperatuur bereikt. De caravan is standaard voorzien van een GFK dak. Dit heeft zijn nut bij vorige caravans al goed bewezen. De caravan is voorzien van een 1350 kilo as. Met een eigen gewicht van ongeveer 870 kilo levert dat een fors laadvermogen op. De caravan staat op een BPW onderstel met een rechte as en een Winterhoff WS 3000 stabilisator. Ik heb er nu zoín 250 km mee gereden en de wegligging is uitstekend. Wel opletten met beladen en instappen bij een lege caravan. De disseldruk is leeg maar zoín 15 kilo dus hij valt snel achterover als hij niet aangekoppeld staat. Je moet de ruimte onder het bed voorin dus ook echt gebruiken voor bagage anders rij je met een te lage kogeldruk rond. De disselkast en klep zijn enorm. Hierdoor is deze erg makkelijk te beladen. De bodem is van ijzer. De klep blijft met een simpele uitzetter open staan (geen gasdrukveer) maar dit werkt prima. Voor wie een kleine, lichte en degelijke (uit de Knaus fabrieken) caravan zoekt is de Weinsberg een goede optie en het bekijken zeker waard.

x


Caravan ervaringen


Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

E-book met advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.

Top 25

Met welke auto's en caravans worden de meeste berekeningen gemaakt?


 

 

©2023 Caravantrekker