Caravantrekker.nl

De 10 nieuwste gebruikerservaringen

Kia EV6 AWD met een Eriba

De ervaring van Frans met een Kia EV6 AWD (239 Kw/325 pk bouwperiode: september 2021 - heden) en een Eriba Touring Troll 530 van 1185 kg geplaatst op 28-09-2022. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 53%

Begin september ben ik samen met mijn vrouw en hond met EV en caravan naar Oostenrijk geweest. Dit was de eerste caravantrek ervaring i.c.m. een elektrische auto en dus spannend! ;)

De rit ging naar Tirol in Oostenrijk wat iets meer dan 900km vanuit mijn woonplaats is. Met de eerdere brandstofauto’s reden we meestal maximaal 800-850km met de caravan op 1 dag. Tirol was dus maar net iets verder, maar omdat dit de eerste vakantie met een EV zou zijn is er besloten om de heenreis in een relaxte 2 dagen te doen.

Van te voren is de rit met ABRP voorbereid waarbij ik op basis van internet reviews een geschat verbruik van 33kWh/100km heb ingeprogrammeerd. Vanwege het gratis Ionity Power abonnement (en daardoor €0,29/kWh) is er zo veel mogelijk bij Ionity geladen met de Kia charge pas. Naast deze Kia pas had ik een Shell Recharge pas bij me en enkele apps zoals Bonnet, Mobility+ en Tesla op de telefoon staan.

Als eerste over het rijden met caravan en de EV6: dat gaat verbluffend soepel! Niks geen geschakel of extra toeren maken bij het optrekken of de diverse autobahnhellingen (8% bij b.v. Kassel): de EV6 lijkt de caravan moeiteloos te trekken. Mijn vorige benzine en diesel auto’s (8 traps automaat, 3 liter 6 cilinder met allen rond de 250pk) waren alles behalve stakkers, maar de souplesse van een EV is van een andere orde en bovendien stil. Heerlijk! Ook ligt de caravan erg stabiel achter de auto. Waarschijnlijk o.a. vanwege het flinke gewicht van de EV6.

Ook mooi dat bij helling afrijden er flink geregenereerd wordt. Dit is duidelijk te zien op de displays van de auto. Van te voren vroeg ik me af of de oplooprem roet in het regenereer-eten zou gooien, maar dat bleek dus niet het geval.

Dan over het verbruik met caravan: op de snelweg heb ik net als met de eerdere brandstofauto’s zo veel mogelijk 90km/h gereden (GPS snelheid, snelheid op de teller is bij de EV6 dan 92-93km/h). De daadwerkelijke gemiddelde snelheid ligt door wegwerkzaamheden en af en toe een file natuurlijk wat lager.
Tussen de diverse laadstops op de heenweg naar Tirol lag het verbruik volgens de boordcomputer tussen de 24,6kWh/100km en 27,4kWh/100km. Een stuk lager dan de 33kWh/100km waar ik op gerekend had. Het gunstige zomerweer (rond de 23 graden en weinig wind) zal vast wat geholpen hebben. Ook is Eriba Touring caravan relatief goed gestroomlijnd. Desalniettemin was ik aangenaam verrast.

Omdat we zoals gezegd zoveel mogelijk bij Ionity wilde laden moest er wat geschipperd worden met de afstanden tussen de laadstops. Deze varieerde van ongeveer 120km tot 195km. Met bovenstaande verbruik waren dit soort afstanden geen probleem en is er geen enkele keer range anxiety geweest: een enkele keer aangekomen bij de lader met 20% maar vaak was het 30%-40%. Afhankelijk van de volgende ritafstand werd er tot 80 of 90% geladen. Al bleek dat dus lang niet altijd nodig. Maar, zeker op zo’n eerste vakantie, liever wat extra marge.

Zoals verwacht moest bij vrijwel alle Ionity laadpunten de caravan af- en weer aankoppeld worden. Niet veel werk, maar het kost enkele minuten. Gelukkig was er altijd plek genoeg om de caravan dichtbij te parkeren (met disselslot). Een keer geluk gehad bij Ionity omdat alle laadplekken vrij waren en er ook nog ongebruikte parkeervakken naast waren. De auto is toen met caravan dwars over de pekken geparkeerd waarbij 2 laadplekken bezet gehouden werden. Uiteraard ben ik toen bij de auto gebleven om hem eventueel anders te parkeren mocht het ineens toch druk worden. Maar dat bleek niet nodig.

Overigens hebben we nergens laadfile gehad: er was altijd plek genoeg. Wel enkele keren gehad dat de lader niet wilde starten. Bij een andere laadpaal ging het wel goed.
Ook een keer bij EnBW geladen (met Shell Recharge pas): daar konden we zonder anderen te hinderen aangekoppeld laden. Toch handig en als we geen Ionity abonnement hadden dan zou dat zeker een goede plek zijn om vaker te laden.

Snelladen doet de EV6 trouwens lekker snel: vrijwel alle keren ca 240kW aangetikt en rond een minuut of 20 klaar met laden. Meer tijd dan even een broodje eten en de hond laten plassen is er nauwelijks.

Overigens staan langs de Duitse snelwegen op de borden waar pauze- en tankplekken aangegeven staan ook bordjes om aan te geven als er laders aanwezig zijn. Handig voor als je geen laadplanning gemaakt hebt.

Voordat we op de camping in Tirol arriveerden (idem voor de overnachtingscamping) hebben we nog een extra keer bij Ionity geladen zodat we nog maar enkele tientallen kilometers naar de camping moesten en met rond de 80% aankwamen. Handig als je daarna vanuit de camping wat uitstapjes wil doen. Op de camping zelf is er niet geladen: heb het niet gevraagd, maar ik vond het niet gepast omdat er geen echte laadplekken waren en bovendien was het niet nodig: op ca 10km afstand van de camping was er in een dorp tegenover een supermarkt een 150kW lader van Tiwag. Deze hebben we een keer gebruikt (met de Kia Charge pas) om voldoende opgeladen aan de terugreis te kunnen beginnen.

Fun fact: op de overnachtingscamping kon er stroom per kWh via een automaat met muntjes gekocht worden. Niet nodig met de EV6: met de Vehicle To Load adapter heb ik de caravan van stroom voorzien. :) Kost voor een avond en een nacht een paar procenten aan batterij maar dat was geen probleem omdat we met een zeer ruime SoC aangekomen waren.

De terugweg naar huis is in 1 keer gedaan. Het verbruik tussen de diverse laatstops was ondanks wat regen in de ochtend en wat lagere temperaturen vergelijkbaar met de heenweg: tussen de 24,5kWh/100km en 28,5kWh/100km. Opnieuw erg netjes!

Overigens zijn we op zowel de laadplekken als op de camping diverse keren aangesproken met vragen over het elektrisch rijden met een caravan. Er zijn dus meer mensen die geïnteresseerd en benieuwd zijn.

Al met al is het caravantrekken en deze vakantie in het algemeen met de EV6 ons beiden heel goed bevallen. Het is i.v.m. de laadstops wat meer plannen dan met een brandstofauto. Ik hoop dat Kia in de nabije toekomst een laadplanning ala Tesla in de software implementeert. Dat zou het duidelijk vergemakkelijken.

Het laden zelf (incl. afkoppelen) kost natuurlijk wat meer tijd. Maar dit is voor ons nauwelijks een minpunt: we stopten eerder elke 2,5-3 uur voor iets van een kwartier. Nu afhankelijk van de laadstops een half uurtje eerder en 10 minuten langer. Big deal!
Het extra comfort van de elektrisch aandrijflijn compenseert dat wat ons betreft ruimschoots!

Bekijk berekening

Wijzigen


Ford Kuga 1.5 EcoBoost met een LMC

De ervaring van michel met een Ford Kuga 1.5 EcoBoost (88 Kw/120 pk bouwperiode: november 2016 - 2019) en een LMC Musica 440 D van 1358 kg geplaatst op 26-09-2022. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 79%

Deze zomer met de 120pk Kuga naar Frankrijk geweest. Snelweg e.d. geen probleem maar rotondes of kruispunten welke wat oplopen wel zeer lastig. Totaal geen power onder de 2000 rpm en toeren kun je niet maken omdat je vanuit stilstand weg moet rijden. Bergop rijden e.d. op zich geen probleem tenzij je stil komt te staan. Bij een camping moest in stilstaan op toegangsweg naar de camping van ca. 15%. Hier wegkomen zonder stinkende koppeling is uiteindelijk wel gelukt maar de stank was de hele dag ruikbaar. Denk toch dat ik een tuning laat doen voor meer koppel bij de lage toeren. Erg lekker en ontspannen rijden is het niet als er kans is dat je stil komt te staan. In mijn oude diesel mondeo kon ik fluitend de 20% hellingen aan.

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW 316d met een Knaus

De ervaring van Co de Rood met een BMW 316d (85 Kw/116 pk bouwperiode: maart 2012 - maart 2015) en een Knaus Sport 450 (2,3) van 1200 kg geplaatst op 22-09-2022. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 72%

Het is een 316d getuned naar 195pk en 404nm uit de 2.0 twin power dus een heerlijk vermogen met de Knaus azur 450fu uit 2004 ( stond niet in de lijst 1400kg beladen ) met een gebruik van 1 op 10 bij 105km/h rijd het heerlijk. Stabiel en meer als voldoende trekkracht.
Vooral het optrekken gaat in sportstand behoorlijk, bergop lekker laten lopen op 2500 toeren.
Dit bewust voor koeling en smering en behoud van de motor. Prima combi. ( BMW wel in sportstand zetten ivm demping )

Bekijk berekening

Wijzigen


Mercedes-Benz GLC 350 e 4Matic met een Hobby

De ervaring van Genieter met een Mercedes-Benz GLC 350 e 4Matic (155 Kw/211 pk bouwperiode: oktober 2016 - 2019) en een Hobby Prestige 610 UL van 1774 kg geplaatst op 22-09-2022. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 81%

In april Duitse auto gekocht kom uit een fantastische Ford kuga diesel 163 pk automaat. overgestapt naar een glc 350 hybride had al echt wel verwacht en gehoopt dat hij nog beter zou trekken als de Ford diesel maar, dit is echt byzonder uit een 2 liter benzine zoveel koppel halen vind ik echt knap de combinatie met de electro motor is echt super. Rij in stand hybrid comfort dus bepaald de auto alles zelf. Rijd veel in 6 of 7.we zijn nu via Ardennen naar Spanje geweest en terug via meer van Genève door Zwitserland en Duitsland naar huis.ik rijd met de caravan over de autosnelweg 93 echte km. Ik laat de snelheid op lange hellingen iets afzakken maar is echt niet nodig heb de Spaanse grens omhoog met gemak met 100 km per uur gedaan bij 2500 toeren, echt top. naar beneden wordt de accu geladen voor de volgende hellingen ook op de binnenwegen. gemiddeld verbruik 1:8.5 voor combi van 4400 kg vind ik keurig op benzine
Ik heb in het buitenland niet stroom geladen dus echt verbruik ben ook zeer tevreden over de emuk spiegels deze passen perfect en nagenoeg trilling vrij..

Bekijk berekening

Wijzigen


Nissan Qashqai 1.6 DIG-T met een Hobby

De ervaring van R Schrijen met een Nissan Qashqai 1.6 DIG-T (120 Kw/163 pk bouwperiode: november 2014 - 2018) en een Hobby Excellent 460 UFe van 1380 kg geplaatst op 22-09-2022. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 88%

Prima combinatie en rijcomfort in combi met ALKO ATC systeem.

Opvallend op de wegen in het bergachtige...... Op tijd terug schakelen om voldoende vermogen te houden. Hou hierbij rekening met het Turbogat beneden de 3000 rpm.

Verder is ie op hellingen lichtvoetig op de voorwielen en spint makkelijk/weinig grip.

Grtz Rogér

Bekijk berekening

Wijzigen


Mitsubishi Eclipse Cross PHEV met een Hobby

De ervaring van Hans Kolenbrander met een Mitsubishi Eclipse Cross PHEV (138 Kw/188 pk bouwperiode: maart 2021 - heden) en een Hobby Excellent 455 UF van 1335 kg geplaatst op 18-09-2022. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 63%

Sinds eind september 2021 zijn wij in het bezit van een Mitsubishi Eclipse Cross PHEV.
Voor ons was dat enorm wennen: vier wiel aandrijving, automaat en hybride met stekker. Na 40 jaar een “gewone” benzineauto een enorme uitdaging!
Het afgelopen jaar zijn we tweemaal met de caravan in Nederland op vakantie geweest. Geen erg lange ritten, dus dat was geen goede test om te kijken hoe de auto het deed in combinatie met een beladen caravan van 1500 kg. Onze vaststelling was alleen dat het prima reed.
De uitdaging kwam afgelopen zomer. Wij zij twee maanden weg geweest. Gekampeerd in Oostenrijk en Italië. Met de caravan aan de haak hebben we in totaal 2600 km gereden. Met de auto solo was dat 1500 km. Vanuit het westen des lands via Koblenz en Ulm over de Fernpass naar Innsbruck. Daarvandaan via de Brennerautobahn naar Bolzano. Toen via alleen B-wegen naar Graz. En tenslotte via Regensburg, Frankfurt en Koblenz weer naar huis.
Al snel werd ons duidelijk dat we met de nieuwe auto een prima koop hadden gedaan.
Om het verbruik in verschillende situaties goed op het netvlies te krijgen, hebben we na elke rit met de caravan direct afgetankt. Onze gemiddelde snelheid met de caravan was tussen de 80 en 90 km.
De eerste twee ritten van huis naar Zuid-Duitsland hebben we de auto zelf alles laten doen. Dus gereden in de normaal modus met de regeneratie op B2. We vertrokken met een volle accu, maar op de overnachtingscampings was geen mogelijkheid om te laden. Dus we begonnen met een lege accu. In beide gevallen tankten we af op 1:10.
En toen de uitdaging van de Fernpass. Zagen we best wel tegenop, want hoe zou de combinatie het doen? Wel: voortreffelijk. De auto had er totaal geen moeite mee. De benzinemotor moest natuurlijk veel bijspringen, maar het ging prima. Geen enkel moment verscheen het beruchte schildpadje. Ook het optrekken vanuit stilstand gaf geen enkel probleem. Op deze rit hebben we de auto het niet zelf laten doen. Gekozen voor de normaal modus en de chargestand totdat de accu halfvol was. Daarna de chargestand uit tot de accu nog een kwart vermogen had en dan de chargestand weer aan tot halfvol, enz. De save stand hebben we niet gebruikt omdat deze de laatste stand van de accu bijhoudt. Gebruik je echter meer stroom dan je bijlaadt, dan onthoudt hij weer die laatste stand. Regenereren wekte veel stroom op. Gekozen om helling op de B2 stand te gebruiken en helling af de B5.
Aftanken na deze rit liet een verbruik zien van 1:10,5
Na afloop van de vakantie konden we vaststellen dat het gemiddelde verbruik met caravan 1:11 was en solo 1:16. Met de auto solo hebben we diverse passen gereden, o.a. de Passo di Sella bij Bolzano.
Met caravan en solo auto is steeds gekozen voor de normaal modus en chargestand en gespeeld met B2 en B5. We hebben driemaal gebruik gemaakt van een laadpaal. Maar omdat die nogal dun gezaaid zijn in Oostenrijk en Italië, hebben we er verder ook geen moeite meer voor gedaan. Bovendien lagen de laadtarieven daar wel erg hoog.
Al met al een fantastische auto waar we heel tevreden over zijn. Daardoor hadden we ook een heerlijke vakantie!

Bekijk berekening

Wijzigen


Jeep Cherokee 3.2 V6 met een Fendt

De ervaring van Gerard Stek met een Jeep Cherokee 3.2 V6 (200 Kw/272 pk bouwperiode: april 2014 - 2021) en een Fendt Bianco 515 SD Activ van 1600 kg geplaatst op 17-09-2022. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 72%

Perfecte combinatie. De cherokee doet het super ook op lpg geen problemen. Hebben route napoleon gereden en geen centje pijn.
Ook op de snelweg ligt de carvan er strak achter.
Heeft een toegelaten gewicht van 2000kg.
Weegt bij ons beladen 1850 kg kogeldruk 93kg gewicht auto inkl belading 2150 kg.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI ACT 4M met een Adria

De ervaring van Guido met een Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI ACT 4M (110 Kw/150 pk bouwperiode: december 2014 - 2019) en een Adria van 1250 kg geplaatst op 16-09-2022. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 73%

De VW Passat Variant 1.4 ACT gekozen op basis van gebruikerservaringen op deze site. Fijne krachtpatser met 150pk waardoor je makkelijk wegrijdt, ook op een helling. Op vlak wegdek bij 95km/u in zijn 6 gaat gewoon de 2-cilinderstand aan, zonder moeite en rijdt je extra zuinig. Soms uit gemak in te hoge versnelling (5e) heuvelopwaarts, gaat qua tempo wel goed, maar temperatuur koelvloeistof steeg naar rond de 125 graden. Eigen schuld. Door terug te gaan naar 4 of 3 (ook prima te doen bij 90km/u en net onder de 4.000 toeren) blijft de temperatuur op 90 graden, ook bij langdurige stijging. 1x ook eigen schuld te lange tijd stijgend in te hoge versnelling waardoor de airco zich uitschakelde uit veiligheid. Deze auto heeft een hogere gemiddelde olietemperatuur dan onze eerdere Golf, maar niet buiten de grenzen. 126 graden hoogste dat ik heb gezien.

Combinatie ligt mooi stabiel en herstelt zich ook goed na een windvlaag of voorbij razende camper/bus. Wel vonden we bij 300kg belading en 90kg kogeldruk dat de achterkant van de auto behoorlijk laag kwam. Moesten erg traag over drempels. Willen voor volgend jaar graag versterkte veren monteren. En mogelijk iets minder kogeldruk.

Verbruik zat zo rond de 13,5l op 100km. Waarbij we ook een dakkoffer op de auto hadden. Totaal treingewicht ongeveer 3.300kg (caravan 1.300, ledig 1.000). Caravanspiegels van Emuk met XL spiegels. Gegoten frame en daarom amper trillingen. XL spiegels geven geweldig groot bereik en scherp beeld.

Ik raad deze combi aan.

Bekijk berekening

Wijzigen


Nissan Qashqai Mild-Hybrid 158 aut. met een Knaus

De ervaring van Erik van de Scheur met een Nissan Qashqai Mild-Hybrid 158 aut. (116 Kw/158 pk bouwperiode: januari 2021 - heden) en een Knaus Sudwind 500 EU van 1400 kg geplaatst op 12-09-2022. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 87%

Qashqai is van augustus 2022 en mocht met 600 kilometer ervaring met de caravan op stap (1.500kg max) naar Frankrijk. Totaal toegestaan trekgewicht is 1800kg, maar dat kan ik niet aanbevelen met deze auto. De auto was gevuld met 2 volwassenen en 3 pubers + een dakkoffer.

Motorisch is de auto me enorm meegevallen, ik ben gewend om te dieselen met caravans en dit is pas mijn 2e ervaring met een benzinemotor. Zeker in combinatie met de CVT automaat werkt de motor prima, ook bij heuvels en kleine steile weggetjes kon de motor het gewicht van de caravan goed aan. Tot zover de positieve ervaringen.

Minder positief ben ik over de stabiliteit. De Nissan mag 100kg kogeldruk hebben, maar met de drie pubers (in totaal circa 170kg), zakt de vering al fors in. Daarom de kogeldruk beperkt op 80kg. De caravan ligt tijdens het rijden best rustig achter de auto, maar zodra ik ingehaald wordt door een auto voel ik onrust op de achteras. Zelfs mijn vrouw op de passagiersstoel viel dit op. Het heeft geen gevaarlijke situaties opgeleverd, maar enigszins vermoeiend vind ik het wel.

Al met al vind ik de combinatie voor deze auto te pittig en dat heeft wellicht ook te maken met het relatieve lage leeggewicht van deze auto. Ik ben dan ook benieuwd naar ervaringen en/of tips van andere Qashqai rijders.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Passat Variant GTE Hybrid met een Knaus

De ervaring van Ton Stoffelen met een Volkswagen Passat Variant GTE Hybrid (160 Kw/218 pk bouwperiode: oktober 2019 - heden) en een Knaus Sudwind 500 FU van 1420 kg geplaatst op 11-09-2022. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 74%

Passat Variant PHEV Knaus Südwind 500 FU 1600 kg.

Na jarenlang met Passat diesels met de caravan op vakantie te zijn geweest, nu voor het eerst met een Passat PEHV. Door het hogere eigen gewicht van de auto i.c.m. ruime koppel waren de verwachtingen hoog gespannen. Ik kan alleen maar concluderen dat de auto onze verwachtingen heeft overtroffen. Super relaxed gereden, zowel autowegen maar zeker ook op binnenwegen zoals bijv. Route de Napoleon (N85) van Grenoble naar Gap. Wel alles in stand GTE gereden, zodat er een surplus aan trekkracht voorhanden was. Door gebruik te maken van de mogelijkheid om regeneratief te remmen (pookje éénmaal naar achteren) blijft de accu halfvol. Behalve dit rijdt het ook heel rustig, voor de bochten en bergaf ben je full in control.
Gemiddeld verbruik ca. 1 op 8,5.
Ik hoop dat we de komende jaren nog vaak samen op vakantie kunnen gaan.

Bekijk berekening

Wijzigen


Gebruikerservaringen


Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.

Trekgewicht

Het maximaal trekgewicht zegt lang niet alles over de trekcapaciteiten van een auto. Een trekadvies geeft veel meer informatie. Lees wel even de toelichting.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.


 

Over Caravantrekker

Wat is de visie van Caravantrekker en wie zit daar achter?

Menno vertelt meer over de achtergrond.



 

Lees ook:

Hoe meer PK's, hoe beter?

De caravan waterpas

Maximaal trekgewicht

Caravan (te?) zwaar

Bandenspanning

 

©2022 Caravantrekker