Caravantrekker.nl

De 10 nieuwste gebruikerservaringen

Hyundai i30 1.0 T-GDi Eco met een Hobby

De ervaring van Bas Hendriks met een Hyundai i30 1.0 T-GDi Eco (88 Kw/120 pk bouwperiode: oktober 2016 - 2020) en een Hobby De Luxe Easy 400 van 1128 kg geplaatst op 29-06-2022. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 79%

Enige twijfel had ik voor de tijd wel. Een 3 cilinder 1.0 met Turbo 120pk, zou die de hobby fatsoenlijk kunnen verplaatsen.

Ja dat gaat prima. Tot op heden een goeie ervaring mee gehad en ligt er erg stabiel achter.

Auto zwaarder beladen maakt het rijden nog prettiger aangezien de hobby net 100/150kg onder het auto gewicht zit.

Voldoende vermogen en 95/100 is prima te doen en tot de 70 is hij best vlot. Uiteraard wordt de 6e versnelling niet gebruikt, maar dat leek mij logisch.

Over een week naar Frankrijk en dan ook ervaring in de bergen op doen.

Later meer

Bekijk berekening

Wijzigen


Opel Mokka X 1.4T aut. met een Caravelair

De ervaring van paul met een Opel Mokka X 1.4T aut. (103 Kw/140 pk bouwperiode: juli 2016 - 2020) en een Caravelair van 1165 kg geplaatst op 29-06-2022. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 75%

Heb nu een jaar deze mokka x 1.4 automaat . Heb ook al meerdere vakantie ritten gemaakt in Belgische en ook Franse Arsennen en ook Luxemburg. Heuvel op en af gaat prima en de automaat weet heel goed zelf de juiste stand te nemen . Zelfmet de hand schakelen is niet nodig . Gaan de toeren iets te hoog naar mijn idee dan minder ik wat snelheid en de automaat schakelt vanzelf iets terug en is weer rustig. Ben ook in de Provence geweest zonder probleem met mijn 1100 kg achter mijn auto .

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo S60 T4 met een Adria

De ervaring van Onno Kal met een Volvo S60 T4 (140 Kw/190 pk bouwperiode: januari 2019 - 2020) en een Adria van 1250 kg geplaatst op 29-06-2022. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 68%

Deze combi rijdt voortreffelijk. In zuid Italie geweest, extreem korte invoegstroken op de snelwegen, maar geen probleem, de acceleratie is fantastisch. De kustwegen hebben we vermeden en zijn veel door het binnenland gereden, o.a. de Apenijnen, een berg is echt geen probleem.
Alleen neem ik nooit meer 19inch banden, want het wegdek in Italie wordt te goed doorgegeven aan de Volvo, wat een gebonk.

Bekijk berekening

Wijzigen


Hyundai Tucson 1.6 T-GDi HEV met een Dethleffs

De ervaring van Erik met een Hyundai Tucson 1.6 T-GDi HEV (169 Kw/230 pk bouwperiode: januari 2021 - heden) en een Dethleffs Camper 470 ER van 1335 kg geplaatst op 27-06-2022. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 75%

Mijn tweede verslag, nu met ervaring in België en Frankrijk met de caravan max 1600 kg. Totaal 2500km. De eerste steile hellingen kwamen wij al tegen in de Belgische Ardennen op weg naar Malmedy. Behoorlijk lange heuvels met forse stijgingen. Aanvankelijk op ECO en op CC maar dan blijft de auto zijn snelheid op 90km/u vasthouden met bijbehorende hoge toeren. Terug naar SPORT en flipperen en de snelheid wat laten zakken tot bv 80 km/u wat je ook doet met een handgeschakelde auto. Dat gaat prima met zo rond de 3000 toeren. Ook op tweebaanswegen met lagere snelheden en sterke stijgingen is SPORT de beste optie. Even wennen dus. Power zat : 180pk/265nm vanaf 1500 tpm op benzine plus electra. Totaal 230PK/350nm. Na Malmedy naar de Franse Ardennen en door naar de Morvan, daarna naar de Bourgogne. Op de snelweg is de auto heerlijk rustig, 2250 tpm met 95 op de teller. Tussen tankstops 1 : 10 ! Zodra je een "vals plat" omlaag tegenkomt rij je een stuk electrisch en soms zelfs een stuk(je) omhoog. Terug naar Limburg via Luxemburg is ook een uitdaging door de lange hellingen maar dat ging prima in ECO op de CC. De auto schakelt dan terug van 5 naar 4 met 3000tpm en de snelheid zakt niet terug. Verbruik 1 : 9. Ik had wel een 7e versnelling willen hebben zodat je met iets minder toeren boven zou komen maar bij 3000tpm is de auto nog steeds erg stil.

Bekijk berekening

Wijzigen


Ssangyong Korando 1.5 T-GDI met een LMC

De ervaring van Liesens Frank met een Ssangyong Korando 1.5 T-GDI (120 Kw/163 pk bouwperiode: augustus 2020 - heden) en een LMC Style 450 D van 1360 kg geplaatst op 27-06-2022. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 82%

Deze combinatie rijdt vlot, gewichtsverdeling is goed, auto goed beladen en in de caravan zo weinig mogelijk. Wij hebben de emuk spiegels en deze zijn zeker breed genoeg, men ziet zelfs een beetje achter de caravan. Verbruik zonder caravan is ongeveer 8L/100km, met caravan ongeveer 12L/100km. Ik persoonlijk ben tevreden over de trekkracht van deze combinatie daar het vakantie is en wij dan nooit gehaast rijden.

Bekijk berekening

Wijzigen


Ford Kuga 2.5 PHEV met een Eriba

De ervaring van Rob met een Ford Kuga 2.5 PHEV (165 Kw/224 pk bouwperiode: november 2020 - heden) en een Eriba Feeling 442 van 1290 kg geplaatst op 27-06-2022. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 64%

Voor het eerst met de Kuga en de tot 1400 kg. beladen Eriba een vakantie door het Wesergebergte gemaakt. (kogeldruk 80 kg)
De Combinatie heeft uitstekend voldaan.
De caravan ligt als een blok achter de auto en ook
Bij het passeren van vrachtwagens voel je niets.
Bij de heuvels omhoog en bij het invoegen is er ruim voldoende vermogen en is er kortstondig een hoog toerental van de CVT automaat.
Bergafwaarts wordt de accu weer deels opgeladen.
Gemiddeld verbruik 8,7 liter op 100km
Deze Kuga mag 1500 kg trekken,mijn vorige auto was een C4 picasso automaat met een trekgewicht van 1470 kg.
Met dezelfde caravan is de Kuga een veel stabielere,stillere en krachtiger combinatie.











Bekijk berekening

Wijzigen


Mercedes-Benz GLC 350 e 4Matic met een Hobby

De ervaring van Genieter met een Mercedes-Benz GLC 350 e 4Matic (155 Kw/211 pk bouwperiode: oktober 2016 - 2019) en een Hobby Excelsior 610 UL van 1830 kg geplaatst op 26-06-2022. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 84%

Voor het eerst weekend weg met onze
Nieuwe 2e hands glc uit 2018 100 km gereden begonnen op benzine naar de autoweg toen hybride gaan rijden tussendoor volledig electrisch in de file combinatie zeer stabiel caravan ongeveer 1800 kg auto leeg 2 personen gemiddeld 10.5 liter op 100 km vind ik erg zuinig bij 92 echte km per uur heb er pasklare emuk spiegels op gekocht 130 euro meer dan waard echt aanrader in september naar Spanje ben benieuwd wat verbruik dan is...

Bekijk berekening

Wijzigen


Ford Kuga 2.5 PHEV met een Caravan

De ervaring van CaravanHarry met een Ford Kuga 2.5 PHEV (165 Kw/224 pk bouwperiode: november 2020 - heden) en een Caravan van 1500 kg geplaatst op 22-06-2022. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 71%

Ford Kuga ST-LINE X PHEV is geleverd op 11 april 2022 met goedgekeurd trekgewicht (pas vanaf modeljaar 2021) van 1500 kg. Met een 2,5 ltr Atkinson motor 125 pk en 100 pk electromotoren.
Caravan Hobby 540 UL 2006 met leeg gewicht 1185 kg. Voorzien van knikarmscherm, AIRCO, mover, Accu, combimagnetron en met 2 electr. fietsen etc. Ik schat het totaalgewicht incl. inventaris op minimaal 1400 - 1450 kg

Eerste 6 weken solo gereden, autogedrag verkend en verbruik getest . Ben gepensioneerd dus rij geen vaste ritten woon/werk.
Van 11 april – 24 mei totaal 2010 km gereden waarvan 1146 km electrisch. Diverse keren geplugd. Totaal 2 keer getankt!! 30ltr en 29,4 ltr. Dashboard geeft aan: 3,5 ltr op 100 km verbruik benzine op TOTAAL aantal km. Algemeen: ca 50-55% van de km is electrisch gereden. Ook ritten naar Hilversum vanuit Breda gemaakt en bv een rit vanuit Rotterdam met LEGE plug-in accu naar huis geeft aan: totaal 68 km waarvan 28 km electrisch gereden!! Wordt dan toch tijdens rijden en remmen etc. gegenereerd.

NU MET DE CARAVAN:
Ik heb laatste 10 jaar met Hobby 495Ufe achter een VW Touran 1,4TSI met aut. 7 versn. Dat reed fantastisch. Nu deze KUGA: ook fantastisch! Weggedrag en stabiliteit met deze grotere caravan (7.30 mtr incl dissel) TOP. Auto weegt zelf leeg: 1750 kg. Dus de gewichtsverhouding auto/caravan is al prima.
Totaal nu in drie weken gereden 2037 km. waarvan 681 km elektrisch. Geschatte gereden afstand met caravan is ca 1400 km naar Vogezen. Met de caravan erachter is er hybryde electrisch 25 % van de km aan stroom gegenereerd tijdens het rijden. (solo was dat ca 50/55 %)
Opvallend detail: “geen gas” geven is in heuvellandschap net zo belangrijk als gas geven om die stroom te genereren. Rijsnelheid ca 95/100 km per uur. Helling af zonder aandrijving 75 – 80 km per uur om de accu te vullen. Met solo auto is op zeer rustige ritten in het heuvellandschap 60% electrisch opgewekt in hybride rijden. Dat is beter dan in Nederland omdat het hier te vlak is en er alleen maar met afremmen etc gegenereerd kan worden.

Ik heb NIET geplugd op de camping. Dat vond ik niet netjes: daar heeft de campingeigenaar het gemiddelde electriciteits-vebruik niet op berekend. De meegeleverde lader van Ford is 10 Ampere. Vreemd want hij kan 16 Ampere aan. Dan moet je een andere lader los kopen. Lege accu laden duurt 5,5 uur op 10 ampere en 3,3 uur op 16 ampere.

Slecht één keer stiekem dag voor vertrek wel geladen: daarna reed ik met de caravan de eerste 27 km volledig electrisch. Een Ford software technicus heeft mij eens gezegd: meneer, deze auto rijdt ALTIJD electrisch.
Ik begin te vermoeden dat het zo is: de 2,5 ltr motor wordt alleen gebruikt voor de enorm zware dynamo om stroom te generen. Aandrijving is uitsluitend de twee electro motoren op voorwielen van totaal 100pk welke door ongelooflijk hoog koppel de combinatie makkelijk aankan. Bewijs: 27 km puur electrisch gereden ook op snelweg met 100 km per uur. De motor is geen enkel moment erbij ingeschakeld want er was stroom genoeg.
Constructief is dat ook wel zo simpel: geen extra aandrijfassen met overbrenging die ook nog eens aan de voorwielen moeten worden gekoppeld om "mee te helpen". De electromotor heeft met het hoge koppel meer dan genoeg trekkracht…… In de verkoop hebben ze het qua marketing liever over 225 Pk totaal dan dat je moet uitleggen dat die auto maar op 100pk electromotor rijdt.!!

Kortom ik ben zeer tevreden over het rij en trekvermogen en het brandstof verbruik. Solo: 1 op 30, met caravan 1 op 11 tot 12

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW X5 4.8i met een Hobby

De ervaring van Robert van Vliet met een BMW X5 4.8i (261 Kw/355 pk bouwperiode: januari 2007 - maart 2010) en een Hobby van 1530 kg geplaatst op 21-06-2022. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 61%

nu diverse x met deze combi op stap geweest en het enige gevaar is dat je totaal niet in de gaten hebt dat er 1550+ kg achter de wagen hangt.
Ik rij vaak tussen de 95 en 100km/uur, niet omdat het anders oncomfortabel wordt maar verbruik omhoog knalt waardoor je de gewonnen tijd weer inlevert door de extra tankstop.
normaal verbruik rond de 1:7,5 en met de hobby 560kmfe is dat rond de 1:6, vind ik persoonlijk heel acceptabel.
altijd ruim voldoende kracht voorhanden. en dan bedoel ik ook ruim.
als voorbeeld stonden we in frankrijk op een terrassencamping waar menig caravan omhoog werdt gebracht door een trekker.
wij hadden onze eigen trekker.
kortom geweldige, stabiele caravantrekker met een redelijk verbtuik.
ik heb begrepen dat een rav4 met grote combinatie ook uit zal komen op 1:8, dan vind ik 1:6 voor een dikke 8 cilinder best meevallen.

Bekijk berekening

Wijzigen


Hyundai Tucson 1.6 T-GDi HEV met een Knaus

De ervaring van Gerard de Blois met een Hyundai Tucson 1.6 T-GDi HEV (169 Kw/230 pk bouwperiode: januari 2021 - heden) en een Knaus Sport 460 EU van 1300 kg geplaatst op 14-06-2022. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 73%

Vakantie bestemming Duitsland en Oostenrijk, over autobahn en door de bergen.Kogeldruk hou ik bewust op 80 kg
In Nederland een stabiele combinatie waardoor de waardering als carvantrekker van 2021 (ANWB) op zijn plaats is. Met caravan rij je soms op de electromotor!
Zodra de heuvels bergen worden, is dit een geheel ander verhaal.
Bij navraag bij de dealer heb ik nooit antwoord gekregen op de vraag: max koppel bij hoeveel toeren.
Bergopwaarts hoge toeren ( tot 5500) en de bijbehorende gierende motor, maar wanneer de weg weer omlaag gaat wordt dit toerental langer gehandhaaft dan nodig. Na terugschakelen met de ‘flipper’ neemt de automaat het echter weer over inclusief hoge toeren: zeer onrustig en leidt af.
Bergafwaarts doet de automaat niets resulterend in veel remmen. Als je de flippers gebruik kan je de tweede versnelling handhaven ,maar die is veel te lang waardoor je toch moet blijven remmen.
De dodehoek waarschuwing lijkt de caravan te ‘herkennen’ als obstakel en wil steeds ingrijpen, wat heel erg afleidt. Uiteindelijk uit gezet.
Conclusie: in Nederland is deze Tucson met deze automaat uitstekend maar in bergachtig gebied verdient hij niet om caravantrekker van 2021 te zijn.

Bekijk berekening

Wijzigen


Gebruikerservaringen


Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Trekgewicht

Het maximaal trekgewicht zegt lang niet alles over de trekcapaciteiten van een auto. Een trekadvies geeft veel meer informatie. Lees wel even de toelichting.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

De reis een last?

Geef jezelf en je partner meer zelfvertrouwen en reisplezier.
Volg een praktische caravancursus en je gaat ontspannen op vakantie.


 

(Advertentie)

 

Lees ook:

Parkeren

Hoe meer PK's, hoe beter?

Rijbewijs B of BE?

Abnormale bandenslijtage

Maximaal trekgewicht

 

©2022 Caravantrekker