Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Blogs Tests Reviews Advies Vragen Menu

De 10 nieuwste gebruikerservaringen

Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD met een Caravan

De ervaring van Sjef van Tilburg met een Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD (120 Kw/163 pk bouwperiode: januari 2016 - 2018) en een Caravan (als voorbeeld) van 1400 kg geplaatst op 19-08-2019. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 69%

De auto kan de caravan prima trekken. Ik vind het rijden met de caravan echter geen plezier. Bovendien verbruik ik het dubbele aan brandstof.
Ik had vroeger (in de jaren 70) vaak bijna 3 ton op mijn dubbelassige (lage) aanhanger achter mijn Peugeot diesel hangen. Dat reed prettiger dan met de caravan. De oorzaak zit hem waarschijnlijk in de luchtweerstand.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Passat CC 2.0 16v TDI [DSG] met een Hobby

De ervaring van Ralf met een Volkswagen Passat CC 2.0 16v TDI [DSG] (125 Kw/170 pk bouwperiode: juni 2008 - maart 2012) en een Hobby De Luxe 490 KMF van 1455 kg geplaatst op 19-08-2019. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 84%

De cc rijdt écht super stabiel. Dit komt misschien ook door de 18 inch wielen en dat je de schokdempers in kunt stellen. Je kan kiezen tussen comfort normaal sport. Met caravan heb ik hem altijd op sport staan.

Bekijk berekening

Wijzigen


Citroen C4 Picasso 1.6 THP aut. met een Caravan

De ervaring van Paul met een Citroen C4 Picasso 1.6 THP aut. (103 Kw/140 pk bouwperiode: augustus 2008 - maart 2011) en een Caravan (als voorbeeld) van 1250 kg geplaatst op 19-08-2019. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 71%

Met deze combinatie ook een niet zo beste ervaring met de automaat 4 versnellingen en dan rij ik niet eens naar heuvelachtig of berggebied. Bij rustig weer op de vlakke weg, bruggen en tunnels rijdt de combinatie op en af redelijk tot 90 km/u, maar bij tegenwind trekt de automaat langzamer op en met 90 km/u in z'n 4 is het onrustig in de automaat. Handmatig schakelen in de 3e is dan de beste optie met hogere toeren als gevolg. Ondanks mijn doserend rijgedrag schiet het verbruik omhoog en de gemiddelde score is dan 1ltr. op 6,5 km.. Mijn conclusie: Mooie prima solo auto, maar geen goede trekker.

Bekijk berekening

Wijzigen


Toyota Verso 1.8 Valvematic met een HomeCar

De ervaring van René met een Toyota Verso 1.8 Valvematic (108 Kw/147 pk bouwperiode: april 2009 - 2017) en een HomeCar Racer 45 UHF van 1300 kg geplaatst op 19-08-2019. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 64%

Onze Homecar beladen wij tot +/- 1250 kg en de kogeldruk heb ik op 65 kg gezet. Onze vorige auto betrof een Subaru Legacy met de keuze voor low-gear. Door verschillende gebruikerservaringen op deze site durfde ik het toch aan om een Verso aan te schaffen, wetende dat op sommige momenten ik behoefte zou hebben aan onze oude Soeb.

Op pad geweest voor het eerst met deze combinatie naar de Lot in Frankrijk. Kleine klimmen meegemaakt, ik denk dat het maximale 8% is geweest. Maar op geen enkel moment het gevoel gehad iets te kort te komen. Sterker nog, de combinatie voelde zeer stabiel aan, op de grote wegen in Frankrijk wil ik net iets harder rijden dan de vrachtwagens en rij ik ongeveer met een snelheid van 100 km/h. Dat is goed te doen met de Verso. Zelfs het gebruik van de 6e versnelling is soms mogelijk. Merendeel reed ik in 4 of 5.


Het verbruik was tijdens de gehele vakantie 1:9,5 (BC). Al vind ik dat zelf niet zo interessant. Ik stop om de 200 km a 2 uur en probeer dan direct te tanken en even de benen te strekken. Op vakantie heb ik geen haast, dat hebben we de rest van het jaar al.

De toyota Verso zit heerlijk! Ik ben rugpatient en ben zelfs al eens op vakantie in een Frans ziekhuis terrecht gekomen, maar na het rijden van enkele honderden km, nergens last van!

Ik kan de Verso zeker aanraden als caravantrekker!

Bekijk berekening

Wijzigen


Ford Focus Wagon 1.5 EcoBlue 120 met een Knaus

De ervaring van arjan van asselt met een Ford Focus Wagon 1.5 EcoBlue 120 (88 Kw/120 pk bouwperiode: juli 2018 - heden) en een Knaus Sport 420 QB van 1180 kg geplaatst op 18-08-2019. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 71%

Voor het eerst met nieuwe Ford Focus Wagon 1.5 diesel naar Zuid Frankrijk met Knaus Sport 420 QB uit 2013. Beladen gewicht ca 1.250 kg. Hiervoor met Volvo V40 D2 1.6 diesel uit 2014.
Trekkracht van de Ford is prima, is wel aan het koppel van 300Nm te zien, is ook vergelijkbaar met de Volvo.
Stabiliteit was beduidend minder, meer last van zuiging van inhalende busjes en campers en hogere personenauto's (suv's).
Ook last van slingerende caravan als ik vrachtauto's in ging halen, mn als je er net voorbij bent. Op caravan zit een aks2000 stabilisator.
Met de Volvo totaal geen last van geslinger dus was een tegenvaller.
Ik neem aan dat dit komt door een grotere afstand tussen kogel en achteras. De bagage hebben we nog verplaatst, meer van de caravan naar de auto , maar het geslinger bleef.

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 307 SW 1.6 16v met een Caravan

De ervaring van Nico met een Peugeot 307 SW 1.6 16v (80 Kw/109 pk bouwperiode: oktober 2005 - april 2008) en een Caravan (als voorbeeld) van 979 kg geplaatst op 18-08-2019. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 61%

Ja dat is echt een goede combinatie

Bekijk berekening

Wijzigen


Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD met een Eriba

De ervaring van Rob Centen met een Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD (120 Kw/163 pk bouwperiode: januari 2016 - 2018) en een Eriba Feeling 470 van 1210 kg geplaatst op 18-08-2019. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 63%

Afgelopen Juni-Juli op vakantie geweest naar Kroatië met :
RAV 4 Hybride Executive Business AWD Automaat 2017
Caravan Eriba Feeling 470 totaal gewicht 1600 KG .

Voorheen diverse lange vakanties gereden met de RAV 4 Executive Business benzine Automaat . Ik heb dus een goed vergelijk met de verschillende auto’s .

De RAV Hybride rijd echt fantastisch met de caravan er achter. De auto heeft ongekend veel trekkracht. Het overschakelen tussen elektra en de benzine motor gaat bijna ongemerkt en is te zien op het display in CAR . Ook deze vakantie heeft de auto veel moeten klimmen tot 14 % wat hij zonder problemen doet.

Het rijden in de bergen en op bochtige wegen werkt het prettigste als je met de hand schakelt in Manuel . In de automaat is hij erg onrustig en bij het minste of geringste stijging gaat hij als een speer naar een erg hoog toerental. Afdalingen gaat ook prima in de M . De auto remt perfect met terug schakelen in de gewenste versnelling. Dit doet hij veel beter als zijn voorganger de ( niet Hybride).

Alleen in de steden of op drukke doorgaande wegen gebruik ik de Sport stand. Je kunt dan beter met het snelle doorstroom verkeer mee komen.

Met de Lane Departure Alert heb ik geen last gehad van een onrustig rijgedrag met de caravan tijdens de correcties. De LDA gebruik ik weinig omdat het lastig is wanneer je op bochtige wegen rijd en je (bewust ) regelmatig de lijnen raakt om wat vloeiender te rijden als dat kan. Je heb dan geen last van het alarm piepje en de stuur correcties.

De Cruise Control gebruik ik hoofdzakelijk alleen op de autobanen tolwegen de automatische afstand houder werkt dan prima. Bij stijgingen haal ik hem daar van af en schakel zelf terug als dat nodig is , of laat de snelheid gewoon iets terug lopen .

Zeer prettig bij het wegrijden en in de file is dat hij dan elektrisch rijd . Ook de waarschuwings lichten in de buiten spiegel voor verkeer dat in de dode hoek nadert is veilige toe voeging.

Zoals gewoonlijk hebben we veel campings aangedaan dus veel smalle en steile toegangswegen moeten nemen zonder problemen. Wel lastig is het achteruit rijden met caravan . Je hebt dan geen zicht en je wordt gek van al het gepiep van de Alert -Parkeer sensoren . Je kunt het wel uitzetten maar dat is een heel gezoek.

Dat geld voor nog meerdere functies die kunnen worden aan of uit gezet.
Onder het rijden is het zeer lastig de juiste knoppen of het via de display te vinden .

Het navigatie systeem laat te wensen over. Regelmatig heeft het ons vroegtijdig van de grote weg afgehaald en via steile D wegen met een omweg naar de plaats van bestemming gebracht . Als je door steden wordt gestuurd loopt het systeem regelmatig vast en mag je het zelf uit zoeken. We maken veel gebruik van de GPS coördinaten om i.p.v. plaats en straatnaam dit werkt erg gemakkelijk.


Je kunt met gemak 100 tot 110 km met de combinatie rijden . Het benzine verbruik is zeer wisselend en afhankelijk van de omstandigheden waarin je rijd. Het hoogste verbruik was 1:8 en het laagste 1: 13. Gemiddeld over 4250 Km verbruikte we 400 liter. Dat is 1:10 niet slecht gezien de wegen die we hebben gereden.

Al met al een zeer prettige auto om verre reizen te maken met de caravan er achter.

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDi 120 met een Knaus

De ervaring van jeroen met een Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDi 120 (88 Kw/120 pk bouwperiode: mei 2014 - 2018) en een Knaus Sudwind 450 FU van 1300 kg geplaatst op 17-08-2019. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 85%

Met nieuwe Knaus Südwind 450 FU aan de haak richting Scandinavië.
Kort gezegd ligt deze Knaus veel beter op de weg dan de vorige Südwind 450fu (2004).
Exact gewogen was de sudwind gevuld tot 1220kg, auto met 4 personen en wat zwaarder spul achterin. De HDI trekt het span met gemak, met weinig toeren en dus weinig slippende koppeling komt het spul snel in beweging. Bij een bergje vanuit stilstand ook geen probleem door de hill Holder. In Zweden en Noorwegen max 80 kmh, dus net te doen in zijn 4, Bergen op terug naar 3 waar je dan steeds veel kracht over hebt (300nm). In Duitsland 95 op cruise control, geen enkele moeite met inhalende vrachtwagens, bussen of ander groot spul. Zeer standvastig op de weg. Enige, door gewicht in kofferbak, 2 achterin en kogeldruk op 65 of super ontspannen rijden, maar (zonder hulpveren) wel uitkijken in de dorpjes met drempels of het neuswiel deze niet raakt.
Hele reis ongeveer 1:12 in verbruik (zonder caravan ruim 1:21).

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW X1 sDrive 20i met een Fendt

De ervaring van Jos Luijting met een BMW X1 sDrive 20i (135 Kw/184 pk bouwperiode: september 2011 - september 2015) en een Fendt Bianco 465 SFB van 1450 kg geplaatst op 16-08-2019. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 84%

Met de X1 vanuit Spanje naar huis gereden, veel last van wind gehad als je ingehaald wordt of een vrachtwagen inhaalde. Geprobeerd dit weg te halen door kogeldruk te veranderen en later de fiets van achter naar voren te zetten maar dat maakte het iets beter. Mijn mening is dat de auto te licht is voor een 1500 kg caravan, niet qua pk's want dat is super goed.
Door rustig te rijden ca 90 hebben we de afstand veilig kunnen rijden.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Tiguan 2.0 TSI met een Sprite

De ervaring van Fred De Jong met een Volkswagen Tiguan 2.0 TSI (125 Kw/170 pk bouwperiode: april 2008 - januari 2011) en een Sprite Cruzer 460 SR van 1350 kg geplaatst op 16-08-2019. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 74%

Mijn ervaring met deze combinatie is fantastisch, zelfs met de fietsen achterop rijd de combinatie nog prima! De Tiguan is een 4 motion en het verbruik ligt op 9km de liter, bij al mijn voorgaande auto's heb ik nog niet zo'n laag verbruik gehad, ik ben erg blij met deze auto!

Bekijk berekening

Wijzigen


Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken (met een B-rijbewijs).

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Bandenspanning

Hoe hoog moet de bandenspanning van mijn caravan zijn? Bekijk het in de Bandenspanningscalculator.

Over Caravantrekker

Wat is Caravantrekker voor website? Lees meer over de de visie van Caravantrekker en de mensen achter Caravantrekker.nl.

Schrijf een beoordeling

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Schrijf een beoordeling van je eigen auto als caravantrekker.


 

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

© 2004-2019 Caravantrekker