Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Home Informatie Tests Reviews Advies Vragen Menu

De 10 nieuwste gebruikerservaringen

Suzuki Vitara 1.6 DDiS met een Caravan

De ervaring van Willem met een Suzuki Vitara 1.6 DDiS (88 Kw/120 pk bouwperiode: maart 2015 - heden) en een Caravan van 1200 kg geplaatst op 17-09-2018. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 37%

Suzuku Vitara 1.6 diesel High Executive met Swift Toscane 450/2 van maximaal 1200 kg.
De Vitara trekt de Swift met gemak, ook door de bergen is geen probleem. Vermogen genoeg. De 6e versnelling is vrijwel niet bruikbaar omdat de motor dan te weinig toeren draait, maar die is ook niet nodig want de motor draait in de 5 bij 90 km/u ongeveer 1800 toeren.
Erorm stabiele combi, van noord NL naar Kroatie en terug en geen moment gevoeld dat de caravan onrustig werd. Snelheid tot 110 km/h (GPS) uitgeprobeerd en de combi blijft stabiel. Continu 100 km/h (GPS) gereden, probleemloos! Maar, ..... wel met hulpveren. Zonder hulpveren nooit met caravan gereden dus daarover geen oordeel.
Nooit een zoekend gevoel in het stuur gehad.
Zonder belading/caravan komt de auto achter 4 a 5 cm omhoog.
Verbruik lag bij deze snelheid gemiddeld op 1:12 (uitgerekend, niet via boordcomputer)
Bijzonder prettige en stabiele combinatie

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Polo V - 1.4 16v met een Kip

De ervaring van Arie met een Volkswagen Polo V - 1.4 16v (63 Kw/86 pk bouwperiode: juli 2009 - 2017) en een Kip Shelter Plus van 750 kg geplaatst op 15-09-2018. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 60%

Ervaring van de rit naar de Middellandse zee. Route via Brussel, de N2, de N104, de D2020, A20 en A61. Tussenstop in Orleans.
Geen problemen op de hellingen en afdalingen. Sommige hellingen wel terug naar de 3e versnelling maar dan is de snelheid goed en ben je geen hinder voor vrachtverkeer.
Caravan lag als een blok achter de auto met een kogeldruk van ongeveer 50kg. De caravan gaat wel wiebelen en of licht slingeren als je achte een vrachtauto rijd die veel turbulentie veroorzaakt. Achter vierkante trucks ( bakwagens of containers) geen spoor van onrust.
Verbruik heen 1e deel 8,6/100 en 2e deel 9 ltr/100km.
terug 1e deel 8,6/100 en 2e deel 8.0/100 km.
snelheid rond de 90 a 95 km/u op de teller.

Bekijk berekening

Wijzigen


Kia Niro GDi Hybrid [EV+fuel] met een Knaus

De ervaring van Paul met een Kia Niro GDi Hybrid [EV+fuel] (104 Kw/141 pk bouwperiode: juli 2016 - heden) en een Knaus Sudwind 450 EL van 1250 kg geplaatst op 11-09-2018. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 76%


Zojuist terug van vakantie in Normandië. Gereden met Niro Businessline 2018 en Knaus caravan 1250 kg en kogeldruk 80 kilo.

De Niro trekt de caravan met gemak vanaf elk punt weg. Snel is de Niro niet, bij het invoegen op de snelweg moet hij echt op gang komen en even een vrachtwagen inhalen zit er niet in. De Niro neemt er de tijd voor.

Heb geexperimenteerd met zelf gas geven, met ACC en met D en de S stand. De automaat schakelt in ACC stand veel heen en weer, daar wen je aan en voelt snel vertrouwd. Bij een beetje helling neemt dit toe om bij stijgingspercentages van 4-5-6% soms te exploderen. Uiteindelijk veel gereden met ACC (past zich heerlijk aan aan de wisselende snelheid van die vrachtwagen voor me). Berg of brug op de ingestelde snelheid aangepast als de automaat hoorbaar veel toeren maakte. Moeten dan wel terug tot 70, op de brug over de Seine naar Normandië 60 kilometer per uur. Gaan dan mee in de stroom vrachtwagens en zitten het overige verkeer niet in de weg. Berg of brug af houdt de Niro elke ingestelde snelheid goed vast. Ik hoefde nooit extra bij te remmen.

Hebben 16 inch standaard velgen. Kwamen met het verbruik met caracan uit op 10 tot 11 kilometer per liter. Zonder op 1 op 20.

Hebben rond Antwerpen op de terugweg ook een uur in de file gestaan, was geen probleem voor de Niro. Met de voet op de rem kon ik het stoppen en optrekken goed doseren.

Hebben een 13 polige stekker met continue plus en geschakelde plus en de koelkast tijdens de rit aanstaan zonder problemen.

Hebben een vaste Bosal trekhaak. Hebben het neuswiel van de caravan eraf moeten halen omdat deze bij teveel verkeersdrempels, ook bij lage snelheid het wegdek raakte. Hier had ik met mijn vorige auto geen last van.

De achteruitrijcamera is werkelijk top bij het aankoppelen van de caravan.

Al met al is de Kia Niro een prettige reisauto. Krachtig bij lage snelheid en comfortabel, de stolen zitten prima.

De Niro is zeer geschikt voor de rustige caravan rijder.

Bekijk berekening

Wijzigen


Ford Kuga 1.5 EcoBoost [2WD] met een Hobby

De ervaring van Rene met een Ford Kuga 1.5 EcoBoost [2WD] (88 Kw/120 pk bouwperiode: november 2016 - heden) en een Hobby De Luxe 400 SF van 1100 kg geplaatst op 09-09-2018. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 64%

Sinds juli in bezit van Ford Kuga en net terug na ruim 3.000 km met caravan erachter. Combinatie is heel goed bevallen.
De Kuga zou makkelijk een zwaardere caravan aankunnen maar de gewichtsverhouding met huidige Hobby van beladen 1.150 kg is gewoon lekker en veilig rijden.
Kuga verbruik lag op 1:10 en dat vond ik eigenlijk best meevallen. Nooit tijdens rit met 100 km/uur gevoel gehad dat onstabiel werd. Meeste bergen tijdens onze rit naar zuid Frankrijk in 6 versnelling kunnen doen. Soms terug naar 5 en bij veel wind (mistral in zuid frankrijk) heel af en toe in 4.
Kuga is ook lekker comfortabel en zit goed en lekker stil.
Onze vorige auto Citroen C4 Picasso deed het trekken van de Hobby best goed maar deze auto had dermate technische problemen (zijn er ook mee gestrand na 1 vakantiedag) dat we daar afscheid van hebben genomen. Absoluut geen spijt van keuze Ford Kuga.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mazda CX-5 - G 2.5 aut. [AWD] met een Beyerland

De ervaring van Vincent met een Mazda CX-5 - G 2.5 aut. [AWD] (141 Kw/192 pk bouwperiode: februari 2015 - februari 2017) en een Beyerland Sprinter 470 TKM Sport van 1270 kg geplaatst op 03-09-2018. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 75%

Deze Mazda trekt de caravan makkelijk. Ook in de bergen van de Ardèche. De automaat werkt goed en in de bergen komt de sportfunctie goed van pas (hogere toeren). ‘Hand schakelen’ met deze automaat is eigenlijk niet nodig, maar soms wel fijn voor het comfort. Als de automaat bijvoorbeeld in een keer terugschakeld van 5 naar 3 maakt hij erg veel toeren. Fijner is het om bij een steile helling zelf 5-4-3 te schakelen. Motorbremsen op de Route du Soleil doet hij goed zonder noodzakelijk bijremmen. Verbruik bij volgeladen auto (4 p) en caravan (max. 1.500 kg) valt mee; 1:8.

Bekijk berekening

Wijzigen


Ford S-Max II - 2.0 TDCi [PowerShift] met een Burstner

De ervaring van Oskam met een Ford S-Max II - 2.0 TDCi [PowerShift] (132 Kw/180 pk bouwperiode: juni 2015 - heden) en een Burstner Averso 465 TS van 1350 kg geplaatst op 01-09-2018. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 71%

Na hiervoor een s-max uit 2012 met 140 pk en handbak overgestapt in een nieuwe s-max met automaat.
Deze zomer voor het eerst met deze combi naar de Alpen. Heerlijke trekauto, erg stil en zeer krachtig. Op de autobahn nergens terug naar 4. Dit zorgt voor een erg comfortabele rit. Combinatie is met 6 man aan boord en caravan van net geen 1.500 kg (gewogen) ongelooflijk stabiel. We rijden kruissnelheid van 110 op teller (105 echte km). Inhalen van vrachtverkeer of worden ingehaald door de grote type bouwvakkerbussen geeft geen onrust in de trein. Van de snelweg af binnendoor door bergdorpjes en stukjes steile pas met haarspeldbochten is een feest. De automaat begrijpt perfect wat er van hem verwacht word (zet hem wel in S) zodat je soepel naar boven en beneden rijd. Auto remt goed af op de motor, in D wil hij nog wel eens overschakelen maar in S houd hij de trein mooi op de compressie tegen. Automaat heeft in D de behoefte om erg (te)snel over te schakelen en op kruissnelheid tikt deze door naar 6. De motor draait dan voelbaar (trillingen) te weinig toeren waardoor handmatig terug naar 5. Helaas neemt de elektronica het na 5 min weer over en schakeld weer op naar 6. Oplossing is gewoon de automaat in S zetten en op kruissnelheid handmatig naar 5. Bij afremmen of steile stukken neemt de elektronica vanzelf het heft weer in handen of kun je zelf handmatig ingrijpen. Gemiddeld verbruik na 2.300 km met caravan deze zomer is ca. 1 op 8,5 wat iets minder gunstig is als mijn vorige s-max. Oorzaak is waarschijnlijk dat ik toch stiekem wel wat harder heb gereden ivm comfort en stabiliteit.

Bekijk berekening

Wijzigen


Hyundai i30 Wagon 1.4 T-GDi met een Caravan

De ervaring van Albert Kilsdonk met een Hyundai i30 Wagon 1.4 T-GDi (103 Kw/140 pk bouwperiode: oktober 2016 - heden) en een Caravan van 550 kg geplaatst op 30-08-2018. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 37%

We rijden graag met een lichtgewicht caravan en daarom in 2014 de Carado gekocht. Toch had onze Kia C'eed Wagon 1.6 wat moeite met het trekken op steile bergwegen boven de 12% (klopt ook met wat Caravantrekker hierover zei). De nieuwe Hyundai Wagon met 1.4 turbo motor gekocht in 2017 en die zou het volgens Caravantrekker prettig moeten doen, zeker ook in de bergen. De praktijktest kwam in de vakantie in juni 2018 van 4 weken naar Duitsland-Oostenrijk-Italië. Met heel veel bergen en steile weggetjes in het hart van Toscane/Chianti en San Marino!

Volgens caravantrekker.nl zou dus het een prettige combinatie zijn. En dat is in de praktijk ook gebleken! Op vlakke autowegen kon je gewoon in zijn 6 rijden, en met de 6 zelfs nog gewoon inhalen (dus extra vaart maken). Op heuvelachtiger autowegen is het handiger in zijn 5 te rijden, maar dan kun je hem gewoon op cruise control zetten. Tot 6% stijging houdt de 5 alles, inclusief inhalen vrachtauto’s. Enkel boven 6% is de 4 nodig, maar die trok dan ook alles. Je kon dus heerlijk doorkachelen met 100 km/u en de vrachtauto’s passeren. En deed je dat dan was je ze zo voorbij. Geen knipperlichten van ongeduldige Duitsers in je rug meer.

Op de echte bergwegen boven de 10-12% (ritten naar campings in San Marino en Chianti) trok de 3e versnelling alles, daar waar je met de oude Kia/i30 nog net in zijn 1 of krap 2 omhoog kon komen. De 4e was trouwens niet eens te testen op die wegen, omdat je constant bochten aan het draaien was en dan toch weer moest terugschakelen. In het verleden boekten we dat soort hoog gelegen campings nooit, en checkte ik vooraf eerst alle wegen. Nu kan het dus eindelijk zonder zorgen.

Simpel gezegd, je reed bijna alsof er geen caravan achter hing. Heel relaxed dus. Ik mag 100 rijden in Duitsland (Carado komt in aanmerking voor 100 km vignet), moest nog oppassen bij het inhalen dat ik niet onverhoeds over de 120 ging.... Bij de oude KIA/i30 tankte ik altijd de (in Italië veel) duurdere super plus benzine, omdat dat nog een merkbaar verschil gaf in prestatie door het hogere octaan gehalte. Bij de nieuwe Hyundai i30 Wagon 1.4 maakte dat nauwelijks verschil meer. Gewoon weer de goedkopere Euro95 getankt.

Enige aandachtspuntje was de turbo van de Hyundai, omdat die pas na een seconde of wat aanslaat. Bij optrekken in zijn 1 met caravan dus extra gas geven. Maar op zeker moment heb je die slag wel te pakken.

De i30 voldeed dus uitstekend. Over tanken gesproken: het gemiddelde verbruik met caravan was 10,4 liter op 100 km (gemeten met de caravan er achter, dus niet gemiddelde van hele vakantie). En dat is verbluffend zuinig, mede ook omdat je in zijn 5 en deels 6 kon rijden) Dat was zo’n beetje 1:7, 1:8 met de oude auto, waar je nooit in zijn 6 mee kon rijden, en deels zelfs naar zijn 3 terug moest op steilere autowegen. De prestaties in de praktijk sloten dus naadloos aan op de technische gegevens van Caravantrekker.nl.

Bekijk berekening

Wijzigen


Hyundai i30 Wagon 1.4 T-GDi Eco met een Caravan

De ervaring van Erik met een Hyundai i30 Wagon 1.4 T-GDi Eco (103 Kw/140 pk bouwperiode: oktober 2016 - heden) en een Caravan van 820 kg geplaatst op 27-08-2018. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 37%

Onze caravan is een Adria Aviva Lite 390 PS van 820 kg leeg

beladen tot circa 1.000 kg. De Hyundai I30 Wagon trekt de caravan heel soepel met zijn 140 PK en 242 nm koppel. Bij het optrekken heb je op een vlakke weg bijna niet het idee dat een caravan achter zit. Op een heuvel met wat grind heeft de auto het wel wat moeilijker met wegtrekken maar dit komt waarschijnlijk ook door de ondergrond.

Op de snelweg is het een fijne combinatie om mee te rijden. Wij reden met twee fietsen achterop en een kogeldruk van 75 kg. Opzich ging dit prima maar om toch nog wat zekerder onderweg te zijn nu één fiets voor en één fiets achter. Doordat de caravan maar 2,07 cm breed is kunnen we er met onze Milenco spiegels omheen kijken. Al met al dik tevreden.

Bekijk berekening

Wijzigen


Kia Niro GDi Hybrid [fuel] met een Caravan

De ervaring van Jan Temmink met een Kia Niro GDi Hybrid [fuel] (77 Kw/105 pk bouwperiode: juli 2016 - heden) en een Caravan van 1100 kg geplaatst op 25-08-2018. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 33%

De afgelopen 3,5 weken met de Kia Niro en de caravan (Homecar) op pad geweest. De caravan was beladen tot de maximum massa van 1100 kg. Op de dissel van de caravan was 1 mountainbike geplaatst en op de fietsendrager aan de achterzijde ook een mountainbike. Wij zijn met 2 personen op reis geweest en de Niro was beladen met circa 100 kg aan bagage. Met de caravan hebben we gemiddeld met een snelheid van circa 84 km per uur gereden. Het rijden met deze caravan kan de Niro goed aan. De route ging van Raalte naar Hamelen, Seeburg, Bonn (Siebengebirge), Coo Belgie (Ardennen) en via Luik weer terug naar Raalte. Ik heb alleen met de automaat gereden en zoveel mogelijk met de cruisecontrol. De motor heeft voldoende power om de combinatie met de cruisecontrol over alle hellingen te trekken. Af en toe moest de motor wel even flink aan het werk en de nodige toeren maken. Bij het afdalen heb ik de cruise-control 10 km onder de toegestane snelheid gezet en hij blijft keurig op de 85 km hangen waarbij de accu goed wordt opgeladen. Het verbruik met caravan is mij 100 procent meegevallen. Ik heb over circa 1500 km een gemiddelde van 1 liter op 13,5 km genoteerd. Het verbruik is gemeten op basis van gereden kilometers met een volle tank bij vertrek en aftanken na aankomst. Ik dacht eerst dat ik de km-standen verkeerd had genoteerd maar dit was niet het geval. Bij mijn vorige auto, een Renault Scenic (Tce 130), was het verbruik circa 1 liter op 9 km over soortgelijke wegen.
De achteruitrijcamera is heel handig bij het aankoppelen. Je moet wel de trekhaak gelijk verwijderen omdat anders de achruitrijsignalering gaat piepen. Ik heb de combinatie als zeer stabiel en prettig ervaren mede door de automaat en de cruisecontrol.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mitsubishi Grandis - 2.4 16v met een HomeStar

De ervaring van Robin met een Mitsubishi Grandis - 2.4 16v (121 Kw/165 pk bouwperiode: april 2004 - 2011) en een HomeStar Racer Trophy 48 KMU van 1245 kg geplaatst op 23-08-2018. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 67%

Redelijke caravantrekker.
Deze zomer voor het eerst op reis geweest met de Grandis en het was even wennen, maar hij deed wat hij moest doen en ik klaag niet.
Oké, we waren ook wel flink verwend met onze vorige auto (Kia Carnival 2006 met 2,7 V6) die niet alleen meer kracht had, maar dankzij 350 kilo meer gewicht ook extreem stabiel.
Onze caravan mag 1500 kg wegen en zal dat ook wel doen..... De auto had er een hele kluif aan en boven de 100 km voelde het niet meer heel stabiel (is ook hard zat, maar met de Kia voelde het bij 120 nog reuze stabiel) en bergop is de trekkracht voldoende, maar geen surplus.
Dus een prima trekker, maar niet meer dan dat.

Bekijk berekening

Wijzigen


Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Vul je kenteken in en check wat je mag en kan trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Interview Caravantrekker

De website love2camp.nl heeft Menno geïnterviewd over het ontstaan van Caravantrekker en zijn visie.

Snelheden in Europa

Hoe hard mag je met de caravan in Europa rijden? En hoe zit het met de andere wettelijke bepalingen?

Persoonlijk advies

Van elke combinatie is een uniek 18 pagina's tellend trekadvies op te vragen met een exacte analyse van een auto en caravan. Bovendien geven we je daarbij persoonlijk advies met antwoorden op al je vragen.


 

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

© 2004-2018 Caravantrekker