Caravantrekker.nl

De 10 nieuwste gebruikerservaringen

Peugeot 408 Hybrid 180 [fuel] met een LMC

De ervaring van W.Smit met een Peugeot 408 Hybrid 180 [fuel] (150 pk/110 Kw, bouwperiode: 2022 - heden) en een LMC Musica 470 E van 1465 kg geplaatst op 16-09-2025:

De Peugeot 408 Hybrid 180 bevalt erg goed i.c.m de LMC Musica 470E. Stabiel tot 100km p/u. Daarboven wordt de combinatie iets labiel. Een goede disseldruk van 75kg is belangrijk. De combinatie rijdt gemiddeld 1 op 8. De auto solo 1 op 16. Wat prettig is, is dat je e-save kunt gebruiken. Dan heb je altijd een spaarpotje electriciteit dat je kunt gebruiken, indien nodig.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mitsubishi Outlander PHEV met een Sprite

De ervaring van Klaas Boonstra met een Mitsubishi Outlander PHEV (306 pk/225 Kw, bouwperiode: 2025 - heden) en een Sprite Cruzer 530 SR van 1650 kg geplaatst op 15-09-2025:

De combinatie nieuwe Outlander en niet al te grote caravan is perfect. Wij rijden met Eriba Troll 530 (Ocean Drive). De auto heeft vermogen genoeg om de combinatie in hybride vorm comfortabel over lange afstanden te vervoeren.

Tot nog toe rijden wij meestal in de stand "Save" bij zo'n 50-60% acculading. Het benzineverbruik was 1:11 ongeveer (+electriciteit). Loopt het niveau electriciteit terug dan kan de "Charge" knop gebruikt worden voor lange hellingen of in de bergen.

Momenteel loopt er wel een issue met Mitsubishi dealer over de hoogte van de gemonteerde trekhaak. Deze is erg hoog gemonteerd waardoor de caravan sterk achterover hangt...niet fijn, niet mooi maar ook niet veilig.

Theoretisch voldoet de trekhaak aan RDW richtlijn R55; in de praktijk pakt dat heel anders uit.

Getest bij volle bepakking van de auto en 80kg kogeldruk caravan; dan nog hangt de caravan achterover.

Volgens R55 richtlijn moet je in beladen toestand uitkomen op ongeveer 39cm; in de praktijk is de hoogte (hart kogel)46,5cm.

Beladen toestand moet zijn tussen 35-42cm (=46,5cm)
Onbeladen moet zijn tussen 38-45cm (=51,5cm)

Dit volgens normen RDW (richtlijn R55)

Dus let erop als u een nieuwe Mitsubishi Outlander PHEV wilt aanschaffen met trekhaak dat deze bij aflevering in onbeladen toestand niet hoger is dan 45cm (hart kogel).

Wij gaan op zoek naar een andere trekhaak en/of aanpassing caravan om ervoor te zorgen dat de caravan netjes vlak achter de Outlander hangt; met de originele trekhaak geen lange ritten naar buitenland in ieder geval...

Mitsubishi Nederland geeft aan dat deze trekhaak aan alle eisen voldoet en geen verdere actie onderneemt.




Bekijk berekening

Wijzigen


Ford Kuga 2.5 PHEV met een Knaus

De ervaring van Jos Michels met een Ford Kuga 2.5 PHEV (224 pk/165 Kw, bouwperiode: 2020 - 2024) en een Knaus Sudwind 420 QD van 1230 kg geplaatst op 15-09-2025:

Afgelopen zomer met de Knaus "As Good as Gold uit 2002" naar midden Zweden.
Vooraf alles juist beladen met juiste kogeldruk (80 kg) gebruik makend van een Reich weger. Caravan 1150kg en auto 2150kg.
Gezien accu heel snel leeg is, eigenlijk alles op de benzine motor gereden. Met caravan een max snelheid aangehouden van rond de 90km (ook in Zweden haha).
Overall verbruik lag rond de 1:10.6. Heel netjes voor totaal 6500km rijden.

De combinatie rijdt geweldig. Je merkt eigenlijk nauwelijks dat er een caravan achter de Kuga hangt. Ook voorbij razend (vracht)verkeer geeft nauwelijks beweging in de combinatie. Accelereren om een (vracht)auto voor bij te gaan........de Kuga lacht erom.
De Kuga reed de overweldigende bruggen bij Denemarken (Grote Belt en Oresund) met gemak over. Jammer dat de Tol zo duur is. Alles in de vakantie gewoon in de Normale EV stand gereden. Ook alle heuvels in Zweden (die soms best lang zijn) vormde geen enkel probleem. De L stand deed zijn werk goed bergafwaarts waardoor je weinig hoeft te remmen.


Kuga PHEV is een geweldige trekauto.

Bekijk berekening

Wijzigen


Ford Focus Wagon 1.6 EcoBoost met een Caravan

De ervaring van Frank met een Ford Focus Wagon 1.6 EcoBoost (150 pk/110 Kw, bouwperiode: april 2011 - december 2014) en een Caravan van 550 kg geplaatst op 10-09-2025:

Wij rijden al sinds 2017 met de combinatie Focus 1.6 240Nm en de Home Car Rally 43 (875 leeg, 1200 beladen). Dit model staat er niet tussen.

We zijn altijd zwaar beladen. De kleine kinderen zijn inmiddels zwaardere pubers en vooral lang.
De dakkoffer zit bomvol. De achterbak zit vol. 2 vouwfietsen mee op de dissel en binnenin zware stalen tentstokken, voortent, luifel, tafel en stoelen, tentjes enz. Ik gok dat de caravn op 1150kg zit.

Ondanks de volle auto, zijn we toch erg te spreken over de trekkracht en de souplesse.
Ik heb 65kg op de dissel en dit bevalt mij het best. Bij 70kg gaat de auto slingeren.

We reizen altijd richting Spanje of Zuid-Frankrijk. De heuvels in Lyon, maar ook op de A9 voorbij Montpellier, waar het meestel boven de 30 graden is, doet hij prima. We hebben één keer gehad dat de airco uit ging, terwijl het daar 38 graden was. Maar heuvelaf ging hij weer aan.Volgens de Ford dealer is het een beveiliging.
De auto krijgt dan ook altijd flink op z'n donder tijdens de vakantie en dit is het moment om te laten zien wat hij waard is.
Bij Lyon ga ik in de 3e versnelling de bergen op met 95km/h. Ik wil daar niet achter een vrachtwagen sukkelen. Dit doet hij fluitend, zolang je boven de 3000 toeren blijft.
Op de route du Soleil zit ik meestal met de cruisecontrol op 110 op vlakke stukken en soms bij het inhalen zelfs op 120.

Afgelopen zomer had de Focus het toch even moeilijk. We stonden in de file bij de grensovergang naar Spanje, van de A9 naar de AP-7. Steeds 10 meter vooruit. Steeds moest ik minimaal 3000 toeren maken om vooruit te komen. Als hij rolde was het geen probleem. Daar probeerde ik op te anticiperen. Maar voor de rest prima en zeer tevreden.
Ik merk wel dat de airco sowieso moeite heeft om de temperatuur 8 graden koeler dan de buitenlucht te houden. Dit kost toch teveel energie denk ik (zwarte auto)

Inmiddels zijn we een beetje uit de auto gegroeid. De kinderen gaan nog mee, maar passen bijna niet meer op de achterbank. We kijken nu uit naar een Lynk&Co 01 (laag in prijs) of een Kuga PHEV met 1500kg trekgewicht (bovenkant van mijn budget).

Helaas komen we met een hybride snel boven de 3500kg TTM. Dit maakt voor mijn (vrachtwagen)rijbewijs niet uit C+E, maar in Frankrijk mag je met dit gewicht maximaal 90km/u!! (Hoewel er genoeg busjes met dubbelassige caravan met 130km/u mij voorbij komen. En aan 90km/u kan/ga ik niet echt wennen.
Als ik voor de Kuga ga, zou ik kunnen besluiten om de de caravan te laten herkeuren naar 1175kg.

Ik heb binnekort mijn eerste proefrit met een Lynk (model 2022) en hopelijk snel met een Kuga uit 2021/2022. Ik ben wel blij te lezen dat veel Kuga rijders tevreden zijn, ondanks minder trekkracht dan de Focus.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mazda CX-5 G160 4WD met een Dethleffs

De ervaring van Willem met een Mazda CX-5 G160 4WD (160 pk/118 Kw, bouwperiode: maart 2017 - 2021) en een Dethleffs c-go 495 FR van 1360 kg geplaatst op 07-09-2025:

Dit is de 4e auto die ik op caravantrekker.nl zet.
Het is een 4x4 automaat, maar die staat niet in de lijst, waarschijnlijk omdat dit een ge-importeerde auto is.
Hiervoor een Dacia Duster 4x4 DCI, Duster 1.2 benzine, Octavia Diesel gechipt.
Allemaal goeie trekkers, maar niet te vergelijken met een fantastische CX-5 4x4 automaat.
ik had altijd een beetje de bibbers als ik op een holletje stilstond en moest optrekken. Een keer in de file bergop, wat een drama. Nu is dat verleden tijd, maakt niet uit hoe stijl. De combinatie van ver over de 3 ton komt altijd moeiteloos van zijn plek.
In nat gras op een camping holletje op waar andere auto's met caravan niet wegkomen, geen probleem.
Maar er zijn ook minpunten die ik nergens heb kunnen vinden op deze of andere sites.
Het is een auto zonder turbo, dus bergop schakelt hij idioot vaak.
Het meest vervelende is dat de sportstand uit gaat zodra je de cruiscontrol inschakeld.
Je kan dan over op handschakelen, maar daar heb ik geen automaat voor gekocht, ook kijk je dan continu op de toerenteller.
Automaat gaat op zich ook goed, maar het toerental met 1600 kg caravan er achter blijft wel erg laag.
Brandstofverbruik valt ook tegen.
ik lees overal 1 op 10, maar ik kom met heel voorzichtig rijden niet onder de 1 op 8.
Al met al snap ik wel waarom dit DE caravantrekker is.

Bekijk berekening

Wijzigen


Renault Rafale E-Tech hybrid met een Fendt

De ervaring van Vosbeek met een Renault Rafale E-Tech hybrid (200 pk/147 Kw, bouwperiode: 2024 - heden) en een Fendt Topas 510 TG van 1528 kg geplaatst op 06-09-2025:

Zeer fijne reis wagen.
Geen problemen in de bergen, houd snelheid goed vast. Alleen als accu bijna leeg is gaat motor behoorlijk in de toeren( ff wennen)
Verbrijk bijna 1/10 naar Wenen via A3!

Bekijk berekening

Wijzigen


Kia Niro 1.6 GDi PHEV met een Beyerland

De ervaring van Martin Jansen met een Kia Niro 1.6 GDi PHEV (141 pk/104 Kw, bouwperiode: 2019 - 2022) en een Beyerland Sprinter 390 D van 1080 kg geplaatst op 01-09-2025:

Op papier klinkt de kia niro PHEV erg mooi met een trekgewicht van 1300KG. Echter de praktijk wijst heel anders uit. In het voorjaar zijn we met onze kia en Beyerland sprinter van 1100KG naar Brabant gereden, dit ging onstpannen en er gemakkelijk automaat in de sport stand en rijden maar voor ons is dit zo'n 160KM rijden en hadden we nog 30% batterij over. Maar maar deze zomer naar de Savoie in frankrijk was toch echt heel anders tot Antwerpen was alles top, toen was de batterij leeg en moest de 1600 het alleen doen wat een ramp inhalen is niet meer mogelijk dus tussen de vrachtwagens. Dan kun je zeggen ok je bent op vakantie dus rustig aan maar vermogen indien noodzakelijk is toch wel wenselijk. de heuvels na beaune waren dat ook echt billen knijpen. omdat er geen laadpaal te vinden was in de omgeving beaune zijn we deze 200KM alleen op de motor doorgereden. onze ervaringen zijn al met al niet goed te noemen deze auto is perfect voor een lichte caravan/vouwwagen. maar 1100KG aan de haak is echt te zwaar voor deze auto.

Bekijk berekening

Wijzigen


Ford Kuga 1.5 EcoBoost met een Dethleffs

De ervaring van Alt jan Harbers met een Ford Kuga 1.5 EcoBoost (150 pk/110 Kw, bouwperiode: november 2016 - 2019) en een Dethleffs c-joy 460 LE van 1122 kg geplaatst op 31-08-2025:

fijne auto om er zo mee te rijden 150pk met caravan er achter geen enige moeite om de caravan te trekken.
zij er dit jaar er mee door het reuzengebergte gereden in tsjechie en in polen,
ik reed ongeveer 90 km per uur in de vijfde versnelling.
kogel druk 100kg.
zeer fijne auto

Bekijk berekening

Wijzigen


Kia Sportage 1.6 T-GDi Hybrid met een Hobby

De ervaring van Eldert Groenendijk met een Kia Sportage 1.6 T-GDi Hybrid (230 pk/169 Kw, bouwperiode: 2022 - 2024) en een Hobby De Luxe 540 UL van 1547 kg geplaatst op 30-08-2025:

Heerlijke trekker ( 1.6 TGDI HEV 230 PK) met Burstner van 1.500kg. Altijd voldoende reserve om vlot te acceleren en vlot in te halen. Klim achter Luik geen enkel probleem. Op de route du soleil echt de cruise control gebruiken, want anders rij je snel veel te hard. Van de caravan voel ik alleen de hobbels en wat zuiging van inhalende busjes en campers. Zowel in Eco als in Sportstand prima schakelgedrag. Ik gebruik zelf de sportstand, waarbij ik af en toe de flippers gebruik om eerder terug te schakelen en forse afdalingen. In file vaak electrisch. In eco doet hij dat ook op snelheid (een aantal kilometers). Cruise control in Frankrijk op 100kmh. Zuinig is ie niet echt. Afgelopen zomer gemiddeld 1 op 8 tot 8,5, maar dat mag de pret niet drukken. Kortom heerlijk ontspannen rijden!

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo XC40 Singe Motor Ext.Range met een Knaus

De ervaring van Jeroen met een Volvo XC40 Singe Motor Ext.Range (252 pk/185 Kw, bouwperiode: 2023 - 2024) en een Knaus Sudwind 450 FU van 1300 kg geplaatst op 29-08-2025:

Afgelopen weken een trip naar de vogezen, en via de moezel terug naar huis. Wat een heerlijk ontspannen combi, de caravan van ongeveer 1350-1400kg voel je gewoon niet, geen helling is te stijl, en bergop rijdt je iedereen met groot gemak voorbij. Optrekken met caravan is ook een feest, in veel gevallen ben je bij verkeerslichten alsnog het snelste. Zonder caravan leuk om te zien vanaf 1100m naar 300m hoogte procentjes terug te winnen. Vanuit moezel naar nl terug, in de ardennen is het een redelijke laadwoestijn, even rekening mee houden. Daar vertrokken met 74% en na 140km geladen in Verviers met 19% aankomst. Onderweg nog gedacht door te rijden naar Eijsden wat eigenlijk makkelijk had gekund. Van Verviers met 88% geladen vertrokken en 9% thuis aangekomen na 195k. Range dus echt wel prima, stabiliteit zonder twijfel door gewicht van de auto beter dan elke vergelijkbare auto op brandstof. Range, eigenlijk best prima zo. Laadinfra, op meeste plekken in Frankrijk en dld meer dan prima.

Bekijk berekening

Wijzigen


Gebruikerservaringen


Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Top 25

Welke auto's en caravans zijn het meest populair op Caravantrekker?

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.


 

Geef je zelf vertrouwen!

Een goede combinatie is belangrijk maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker!

Volg een cursus bij Bert (Caravantrekker Trainingscentrum) en ga zonder stress op stap met de caravan.

 

Lees ook:

Wet- en regelgeving

Maximum snelheid

Voorbeeld Trekrapport

Donatie

Gastenboek

 

©2025 Caravantrekker