Caravantrekker.nl

De 10 nieuwste gebruikerservaringen

Volvo XC40 T5 PHEV [fuel] met een Adria

De ervaring van Paul met een Volvo XC40 T5 PHEV [fuel] (132 Kw/180 pk bouwperiode: mei 2019 - heden) en een Adria Adora 512/522 UP van 1616 kg geplaatst op 14-10-2021. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 82%

De auto heeft inderdaad behoorlijk overwicht (niet overgewicht!) op de caravan. Je kunt snel (veel) te hard rijden. Tot nu toe reden we maximaal hellingen van 5-6% en dat was geen enkel probleem; zelfs in cruisecontrol konden we heel makkelijk de ingestelde snelheid handhaven zonder dat de toeren enorm opliepen.

Wij rijden met deze combinatie maximaal 90 km per uur, en het liefst zelfs maar 85. Dan ligt de caravan zeer solide achter de auto. De combinatie is wel wat zijwind-gevoelig, maar dat komt denk ik ook doordat de Volvo uit zichzelf al zijwind-gevoelig is.

Als kogeldruk houden we 85-90 kilo maximaal aan. De Volvo kan, met de Volvo-eigen trekhaak tot 110 kilo gewicht op de trekhaak hebben.

Wij hebben 2 e-bikes zonder accu op de dissel en in de disselkast 2 lichtgewicht gasflessen met ieder 10 kg gas.

Het reservewiel hebben we middels een ALKO wieldrager onder de caravan, net achter de as laten monteren.

De watertank die links-voorin ligt laten we leeg. Op het dak is een airco gemonteerd, ook achter de as.

Verder laden we veel in de auto, ik denk dat we, inclusief 2 personen, zo’n 300 - 325 kg in de auto hebben. Daarmee heeft de auto een goed overgewicht op de caravan.

Verder is belangrijk om te melden dat we de Volvo hebben getuned met de Polestar software. Dit geeft meer 14 PK en 15 Nm meer (totalen zijn nu 194 PK en 280 Nm). De maximum trekkracht krijgen we nu bij 3000 toeren.

Met de caravan rijden we standaard in de ‘Polestar stand’ van de motor.

Voor wat betreft het verbruik zien we dat we tot nu toe dat we ongeveer 1 op 12 rijden. Dit op de route van Nederland naar de kust van noord-oost Spanje.

Voor ons is dit een prima combinatie, wil je liever 100 km of 110 km per uur rijden dan zou ik een zwaardere auto voorstellen. Bij deze snelheden voelen wij ons minder prettig; hoewel het motorisch zeker zou kunnen.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mitsubishi Outlander PHEV [fuel] met een LMC

De ervaring van HBE met een Mitsubishi Outlander PHEV [fuel] (176 Kw/239 pk bouwperiode: september 2018 - heden) en een LMC Musica 470 E van 1300 kg geplaatst op 13-10-2021. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 62%

Mitsubishi Outlander PHEV, 4-2019 met Caravan LMC 470 E. Beiden zwaar beladen: Auto massa rijklaar 1955kg + 1 persoon extra + bagage = 2200 kg + 75kg op trekhaak. (2x E-fietsen op de dissel) Caravan: op as gewogen: 1460 kg. Treingewicht: 3735 kg. (max = 3980). Ik heb het plaatje “power flow” de hele reis gevolgd om te begrijpen hoe het systeem werkt. Eerste vakantie in Frankrijk: Door dealer en handleiding aanbevolen: Volle accu bij vertrek / direct na wegrijden: “Safe” mode in. Bij bergop: Generatie op B0 en bergaf: B5. Ivm hoge gewicht en brandstof verbruik heb ik GPS snelheid tussen 80 en 85 km/u aangehouden. Geen problemen op snelweg met cruise control in. De Benzine motor aandrijving op de vooras (max 211 NM) en regelmatig werd automatisch extra trekkracht geleverd via de accu’s Voor (137 NM) +Achter (195 NM) E-motoren. (Parallel mode) Trekkracht is meer dan genoeg. Maar nu: kwam ik op de franse “N 925”. Van Abbeville naar Treport. Volgens ANWB kaart 8-13% helling. Ik zag een bord: Verboden voor vrachtwagens… die moeten een andere route nemen en dat bleek niet voor niets. We moesten steile heuvels beklimmen en dalen. Dan is er tot zo’n 70 km/u alleen de Serie mode beschikbaar. Dus de motor werkt als generator via de batterij de V+A Elec.-motor aan. (Totaal 332 NM beschikbaar). Tijdens enkele steile beklimmingen moest de benzine motor maximaal leveren (99 KW) en de generator was overheersend hoorbaar. De snelheid nam toch toe en bij de afvlakking kwam de snelheid boven de 70 km/u, dan komt de parallel mode in werking en is er 200 NM trekkracht meer waardoor de generator stiller wordt. Toen ik van de snelweg kwam was de accu 50%, bij aankomst in Treport 20%. Benzine verbruik: op die N925: 1 op 7,5 en op de snelweg 1: 8,8. Omdat ik op de camping de batterij niet kon laden raakte bij de volgende trip de rij-accu leeg. Dan werkt de motor als generator (Serie-mode) waarbij de 80+ km/u op de doorgaande wegen goed is vast te houden. NB: Als de accu voldoende geladen is komt de parallel mode weer in werking. Ik heb meestal via snelwegen gereden. . (NB: Deze versie bestaat schildpad teken niet.)NB: 3 van de 7 campings hadden 16A aansluiting om de accu te laden. Volgende vakantie naar Griekenland met veel minder bagage en zonder E-fietsen zie ik met vertrouwen tegemoet

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo XC40 T5 PHEV met een Fendt

De ervaring van Jos met een Volvo XC40 T5 PHEV (193 Kw/262 pk bouwperiode: mei 2019 - heden) en een Fendt Bianco 465 SGE Activ van 1553 kg geplaatst op 11-10-2021. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 79%

Caravan Fendt Bianco 465 sge active met verzwaarde as van 1700 kg.
E bikes voorop caravan , sticker 100 km voor Duitsland en kogeldruk 85 kg.

Nieuwe volvoxc40-hybrid T5 180 pk, trekvermogen 1800 kg , Advies anwb 1710 kg volgens test in KCK.

Vakantie naar Sardinië via Livorno/Olbia september 2021, totaal 4.460 kilometers .

Snelheid autobahn Duitsland maximaal 90/95 kmpu op voortreffelijke adaptieve cruise controle zeer ontspannen rijden met de snellere vrachtwagens mee, fantastische trekauto met overmacht en een verbruik van 11 liter op 100 kilometer.

Bergritten waarbij in de afdalingen veel energie in de accu's terug gewonnen wordt soms met gebruik van de B stand in de automaat.
Deze energie benut tijdens file rijden en in de bebouwde kom.
Tijdens de gehele vakantie ontspannen gereden in de Volvo .

Advies mijnerzijds om geen snelheden boven de 95 kmpu na te streven omdat de combinatie enigszins gaat pendelen bij passeren vrachtwagens en zijwind .

Na een Ford Kuga diesel en een Kuga benzine gereden te hebben een bijzonder goede ervaring met de drie cylinder Volvo CX40 Hybrid T5

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW X1 sDrive 20i met een Fendt

De ervaring van Driesen met een BMW X1 sDrive 20i (141 Kw/192 pk bouwperiode: juli 2019 - heden) en een Fendt Bianco 465 SFB Selection van 1479 kg geplaatst op 11-10-2021. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 86%

Bij de keuze van de combinatie BMW X1 en de Fendt heb ik eerst hier op caravantrekker gekeken en daar waren de bevindingen wisselend.
Nu hebben we als begeleiders van caravan groepsreizen al veel kilometers gemaakt met deze combinatie en kan alleen maar lof uitspreken.
Motorisch en schakeltechnisch (automaat) vol lof.
Stabiliteit is prima en weinig last van vrachtauto’s en of bussen die je zelf inhaalt. De werveling achter een tankauto of auto transporter geven altijd wat extra werveling maar het is nooit echt bezwaarlijk.
Belangrijk bij een stabiel rijgedrag is dat je kogeldruk zo hoog mogelijk is binnen het toelaatbare. Bijv. 85 kg. Verder is het zinvol om de achterbak van de auto met zware dingen te beladen waardoor de achterzijde van de auto goed verzwaard wordt.
De achtervering zakt niet door! Als je deze zaken zoals omschreven toepast is ook met deze combinatie makkelijk een snelheid van ca. 100 km te rijden zonder dat je een instabiel gevoel krijgt.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Tiguan 1.4 TSI met een Tabbert

De ervaring van Johan Cordes met een Volkswagen Tiguan 1.4 TSI (118 Kw/160 pk bouwperiode: januari 2011 - 2016) en een Tabbert van 1500 kg geplaatst op 03-10-2021. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 80%

sinds kort een Tabbert da vinci 450 TDH aangeschaft in totaal nog niet zoveel kilometers mee gereden ruim 500 km. De eerste indruk was uitstekend kon er met gemak 100 mee rijden. Het benzine verbruik is royaal 1 op 6, 1 op7 maar nu was ik ook aan het uit proberen wat mijn tiquan kon.
dus niet echt op het benzine verbruik gelet.
In het verleden met een Knaus gereden maar de Tabbert ligt wel stabieler achter de auto.
Volgend jaar kijken hoe het gaat maar we hebben er alle vertrouwen in.

Bekijk berekening

Wijzigen


Hyundai Tucson 1.6 T-GDi PHEV [fuel] met een Knaus

De ervaring van Jaap met een Hyundai Tucson 1.6 T-GDi PHEV [fuel] (132 Kw/180 pk bouwperiode: januari 2021 - heden) en een Knaus Sudwind 460 EU van 1350 kg geplaatst op 03-10-2021. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 66%

Wij hebben een Tuscon PHEV gekocht als trekauto. Wat ons vooral over de streep haalde was de verkiezing door de ANWB van de Tucson HEV tot trekauto van het jaar.
Wij hebben een Knaus Südsind 460 van ca. 1.100 kg leeg en dus pakweg 1.350 kg in beladen staat. Net binnen de grenzen dus.
Hoewel de HEV en de PHEV natuurlijk in principe dezelfde auto's zijn heeft de PHEV (door zijn eigen hogere gewicht?) een lager trekvermogen. En een aantal heel nare trekken!
Om kort te gaan: wat een vreselijke teleurstelling is deze auto als trekauto. Hij heeft weliswaar royaal trekkracht bij het rijden en optrekken en ook is hij door het hoge eigen gewicht de caravan duidelijk de baas, maar....
die aandrijflijn is een regelrechte ramp. Bij rustig rijden op een helemaal vlakke snelweg en met de cruisecontrol op 90 blijft de automaat kiezen voor de 4e versnelling met ca. 4000 toeren. Het gevolg is veel lawaai en waarschijnlijk een hoog brandstofverbruik. De ANWB schrijft in haar test dat de HEV bij accelereren wel eens wat hoog in de toeren wil blijven; onze PHEV blijft (zelfs bij rustig constant rijden) permanent hoog in de toeren. Opschakelen met de standaard flippers helpt niet: in no time overrulet de automaat die keuze weer en schakelt hij weer terug.
Daarnaast weet de auto ook niet te kiezen tussen de electrische aandrijving en de verbrandingsmotor. Hij gaat tussen die twee binnen een minuut meermaals heen en weer. Door het grote verschil in het geluidsnivo is dat bepaald niet rustgevend.
Waar we met de auto solo heel tevreden zijn vanwege de rust, de ruimte en de prestaties is hij bij ons als trekauto volledig door de mand gevallen. Absoluut geen aanrader dus.

Bekijk berekening

Wijzigen


Citroen C4 1.4 VTi met een Dethleffs

De ervaring van Ralf Criens met een Citroen C4 1.4 VTi (70 Kw/95 pk bouwperiode: maart 2011 - 2015) en een Dethleffs van 1464 kg geplaatst op 02-10-2021. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 101%

De Citroen C4 met 95 PK heeft theoretisch voldoende trekvermogen om over de Nederlandse wegen te rijden maar niets is minder waar.
Ik raad dit iedereen af, op de snelweg niet harder dan 80 km/u en vrachtwagen haalden mij in. Gewoon simpelweg niet veilig.

Bekijk berekening

Wijzigen


Ford Kuga 1.5 EcoBoost AWD aut. met een Fendt

De ervaring van Peter Cornelissen met een Ford Kuga 1.5 EcoBoost AWD aut. (134 Kw/182 pk bouwperiode: november 2016 - 2019) en een Fendt Tendenza 465 SFB van 1470 kg geplaatst op 30-09-2021. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 80%

Deze combinatie voldoet prima.
De Kuga trekt goed.
Wel de sportstand gebruiken hierdoor trekt hij langer door in de versnellingen En kan jezelf schakelen indien nodig.
Advies is rijden in vijfde versnelling.
Met de cruisecontrol houdt hij de snelheid mooi vast.
Brandstofgebruik ongeveer 1:7
Wegrijden in nat gras is met 4 wielaandrijving super.
Gemiddelde snelheid 95 km/uur

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 508 PureTech 180 met een Knaus

De ervaring van J met een Peugeot 508 PureTech 180 (130 Kw/177 pk bouwperiode: september 2018 - heden) en een Knaus Sudwind 450 FU van 1300 kg geplaatst op 28-09-2021. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 79%

Dit jaar voor het eerst met de 508sw en caravan naar buitenland, Zweden. Weinig bergen maar wel flinke heuvels. De 1.6 sleurt er prima aan en de automaat doet het fantastisch, ook de scherpe heuvels vanuit stilstand een peulenschil met de koppelonvormer. Verder bij 90kmh en ongeveer 65kg kogeldruk superstabiel op de weg. Heel fijne combi die vermoedelijk veel sneller kan, en heerlijke rust in de auto. Verbruik rond 1:9.5. kies wel de juiste (brink) trekhaak IVm de hoogte. De rest in de ANWB campeerkampioen van ruim een jaar terug is juist beschreven wat betreft de fijne rijkwaliteiten van deze combi(daar overigens met 1.5hdi).

Bekijk berekening

Wijzigen


Mitsubishi Eclipse Cross PHEV met een Weinsberg

De ervaring van Ron de Lange met een Mitsubishi Eclipse Cross PHEV (138 Kw/188 pk bouwperiode: maart 2021 - heden) en een Weinsberg CaraOne 480 EU van 1280 kg geplaatst op 28-09-2021. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 60%

Na 4 jaar lang Fiat (ducato) ellende met onze moderne camper (bj 2012) voor onze kiezen te hebben gekregen, deze na de laatste reparatie verkocht en een nieuwe Eclipse Cross PHEV kunnen kopen. Enkele weken daarna een redeijk recente Weinsberg caravan aangeschaft.
Totaal geen ervaring met hybride rijden, hadden hiervoor een skoda fabia TSI DSG. Ook caravannen was al weer 23 jaar geleden dus hebben ons wel weer even ingelezen 😁.
Al met al nog niet heel veel kilometers ervaring, maar voldoende om hier te posten.
Na 1 weekend proef kamperen om aan caravan en auto te wennen gingen we dit najaar naar de drome en de ardeche. Kon ik solo net aan heen en weer (48 km) naar het werk alleen elektrisch, met de caravan er achter maximaal 20 km. Maar zodra het snelheidspedaal dieper ingedrukt wordt zal de motor bijkomen om aan de extra gewenste electriciteit te voldoen.
De auto vindt ik gewoon geweldig; super stil, ruim en meer dan voldoende kracht.
De caravan, met 1500 kg as, weegt volbepakt ca 1270 kg en de kogeldruk regel ik af op 70 a 75 kg.
De snelheid hield ik op ca 95 km/h, en dit houd hij ook de steilste (snelweg) klim goed vol.
En ja, bij snelle acceleratie en lange steile hellingen hoor je in de verte de motor/generator loeien, maar zeker niet storend, zeker als je zo meer dan gemiddeld met het verkeer mee kan.
In eerste instantie de auto alles zelf laten regelen en toen een aantal keer (bijna boven) de aftellende blokjes in beeld gekregen voordat vermogen teruggeschroefd zou worden (schildpadje?). Dat laatste heb ik dus nog net niet meegemaakt, maar vanaf die tijd schakel ik als de accu nog ruim voldoende vol aan geeft wel naar de safe of charge stand zodat de brandstofmotor zijn deel al eerder doet. In charge stand wordt de accu weer verder gevuld als de motor/generator wat over heeft en de electronica dit ook vind maar zeker bij file rijden…
Ook doet de regeneratie de accu weer opvullen, maar helaas minder dan solo omdat de caravan vaak ook mee gaat remmen.
Het brandstofverbruik was 12,7 L/100 km (1:7,8) waarbij er alleen aan begin van de rit gestekkerd is. We hebben telkens zo rond de 300 km het brandstoftankje volgegooid en rust genomen. Snelladen had gekund, maar is imo minimaal net zo duur, dus niet gedaan. Volgens de gegevens kost het ook 3l brandstof om accu van 0 naar vol te laden. Accu op 0 dan zit er nog 3 a 4 KW in zodat op camping en in dorpjes altijd nog puur elektrisch gereden wordt.
De stabiliteit van de combinatie is vooralsnog prima, caravanspiegels zijn lastig te stellen (en na af en weer opbouwen telkens weer iets anders) maar gelukkig geven de Mitsubishi spiegels 95% van het beeld

Bekijk berekening

Wijzigen


Gebruikerservaringen


Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Trekkrachtrapport

Voor een goed trekadvies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Elektrisch trekauto's

De toekomst wordt elektrisch... Bekijk het overzicht van alle elektrische auto's die nu al een caravan kunnen trekken. De actieradius kunnen we aangeven in het trekadvies.

De reis een last?

Geef jezelf en je partner meer zelfvertrouwen en reisplezier.
Volg een praktische caravancursus en je gaat ontspannen op vakantie.


 

Over Caravantrekker

Wat is de visie van Caravantrekker en wie zit daar achter?

Menno vertelt meer over de achtergrond.



 

Lees ook:

Bandenspanning

Hoe meer PK's, hoe beter?

Maximaal trekgewicht

Elektronische rij-assistenten

Rijbewijs B of BE?

 

©2021 Caravantrekker