Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Koopgids Reviews Vragen Advies

De 10 nieuwste gebruikerservaringen

Citroen C4 II - 2.0 HDi met een LMC

De ervaring van Vanwynsberghe Chris met een Citroen C4 II - 2.0 HDi (110 Kw/150 pk bouwperiode: oktober 2010 - 2015) en een LMC Munsterland 495 E van 1377 kg geplaatst op 20-10-2017. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 88%

middelmatige combinatie maar toch tevreden.
gewicht van de auto is iets te min tov de caravan zodat een goede belading belangrijk is. Voel onmiddellijk de slechte belading door onrustig rijgedrag. De zwakke achtervering van franse wagens speelt ook daarin een belangrijke rol.
Vervoer wel 2 normale fietsen achterop.
Wat erg positief is is de motor met zijn trekkracht dat absoluut top is en met een berbruik van 10l/100km gunstig is. Wel altijd in 5e, zijn 6 is te laag in toerental wat een meerverbruik en slechtere accelaratie met zich meebrengt.
Wat wel e

Bekijk berekening

Wijzigen


Mazda CX-3 - G 2.0 met een TEC

De ervaring van Geert met een Mazda CX-3 - G 2.0 (88 Kw/120 pk bouwperiode: april 2015 - heden) en een TEC Travel King 430 DB van 1200 kg geplaatst op 10-10-2017. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 85%

1. Mijn vorige auto, Hyundai i30 CW 1.6, met 126 pk en 156 Nm en een lediggewicht van 1215 kg. Toegestaan aanhangwagengewicht 1200 kg.
2. Mazda CX-3 2.0, met 120 pk en 204 Nm en een lediggewicht van 1130 kg. Toegestaan aanhangwagengewicht 1200 kg.
3. Caravan TEC Travel King 430 DB, kentekengewicht 1050 kg., technische massa 1350 kg., toegestane massa 1200 kg. De caravan heeft een breedte van 2.30 meter en een lengte incl. dissel van 6.70 meter. De caravan is optioneel uitgerust met een Truma Mover SE,gewicht 33 kg., een accu van 35 kg. en een dakluifel van 30 kg. Geschat totaal gewicht met belading 1225-1250 kg.!
4. Mijn hond ( 17 kg.) in kofferruimte CX-3.
5. Reisdoel: Zuid Frankrijk. Zo veel mogelijk de Péage vermeden.

In vergelijking met de i30 is de CX-3 85 kg. lichter en dat is goed te merken. Dit had ik ook verwacht, ik caravan al vanaf 1983, dus ik mag van enige ervaring spreken. Om de CX-3 meer massa en stabiliteit te geven heb ik de voortent, stokken, skottelbraai, tafel en gevulde koelbox achter de voorstoelen en op de achterbank geplaatst. Al met al weegt dit samen naar schatting zo’n 55 kg. en dit pakt zeer positief uit, het geeft de auto meer body!
Tot een snelheid van 95 km/uur voelt de combinatie erg stabiel aan. Combinatie is uiteraard gevoelig voor passerende busjes, auto’s met caravan, bussen en vrachtauto’s. Echter heb ik ook diverse stukken 100 km/uur gereden. Daarbij de 5e versnelling gebruikt, het toerental kwam niet boven de 2700-2800 tpm. uit. De 6e versnelling heb ik niet gebruikt wegens, in mijn optiek, een te laag toerental. Slechts eenmaal 4000 tpm. bereikt, bij snel optrekken vanaf parkeerplaats. De hellingen in de Ardennen bij Verviers, Francorchamps en Malmedy werden prima genomen, iets beter dan de i30! Verbruik: 1:7 tot 1:9 .
Conclusie: de CX-3 heb ik gekocht omdat ik het een erg mooie auto vind en niet in de eerste plaats als caravantrekker. Maar de CX-3 had in mijn geval ledig óók 1215 kg. mogen wegen! Ik ben echter zeer tevreden met mijn CX-3, óók als caravantrekker. Uiteindelijk rijd ik maar 10 dagen per jaar met de caravan rond en dan pas ik me wel aan de (iets lichtere) situatie aan!

Bekijk berekening

Wijzigen


Opel Zafira - 1.4 Turbo aut. [7-seats] met een Hobby

De ervaring van Christ van de Ven met een Opel Zafira - 1.4 Turbo aut. [7-seats] (103 Kw/140 pk bouwperiode: juni 2016 - heden) en een Hobby De Luxe Easy 440 SF van 1200 kg geplaatst op 08-10-2017. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 68%

In augustus overgestapt van een Zafira B 1.8 naar deze Zafira C 1.4 Turbo automaat en net weer terug van een flinke reis: wat een verschil! De Zafira B mocht maar 1200 kg trekken en dan had ie er nog moeite mee. De 1.4 turbo trekt de caravan zonder problemen door Europa over de stevigste hellingen (o.a. bij Luik zonder problemen). Met de Hobby erachter is het een goede combinatie die lekker op de weg ligt. De automaat draait meestal in zijn 6e versnelling. Alleen helling af is met de automaat opletten en even met de hand terugschakelen. Gebruik bij redelijk rustig rijden en zo’n 90 km/uur: 10 liter / 100 km. Bij veel hellingen op een dag en wat steviger rijden: 11 liter per 100 km.

Bekijk berekening

Wijzigen


Nissan X-Trail dCi 130 met een Eriba

De ervaring van Geert met een Nissan X-Trail dCi 130 (96 Kw/131 pk bouwperiode: oktober 2014 - heden) en een Eriba Nova 465 SL van 1400 kg geplaatst op 07-10-2017. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 80%

Een prima rijdende combinatie. De caravan beladen tot ca 1600 kg. Het verbruik is ca 9,1 ltr/100 km

Bekijk berekening

Wijzigen


Opel Astra Sports Tourer 1.4T aut. met een Delta

De ervaring van Paul met een Opel Astra Sports Tourer 1.4T aut. (110 Kw/150 pk bouwperiode: november 2015 - heden) en een Delta Euroliner 3500 van 1000 kg geplaatst op 05-10-2017. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 67%

Met deze nieuwe Astra naar Zuid Frankrijk gereden
Geweldige combinatie.Zeer stabiel en betrouwbaar
Benzine verbruik 1:8. Voor het eerst een automaat,is zeer relaxed

Bekijk berekening

Wijzigen


Opel Mokka X 1.6 CDTi aut. met een Hobby

De ervaring van Huib Derksen met een Opel Mokka X 1.6 CDTi aut. (100 Kw/136 pk bouwperiode: juli 2016 - heden) en een Hobby De Luxe 440 SF van 1275 kg geplaatst op 04-10-2017. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 79%

Sinds deze zomer in het bezit van Opel mokka diesel automaat. Heerlijke auto om te rijden
Solo verbruik rond de 1:20 en met de Hobby 440sf rond de 1:13. Auto is zeer stabiel, geeft weinig hinder bij passeren vrachtauto's . Kortom een ondergewaardeerde auto. Helaas mogen de benzine versie weinig trekken deze diesel mag 1500kg trekken. Onze Hobby is beladen tot 1350kg.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Caddy 2.0 TDI met een LMC

De ervaring van Ronny met een Volkswagen Caddy 2.0 TDI (110 Kw/150 pk bouwperiode: augustus 2016 - heden) en een LMC Style 450 D van 1352 kg geplaatst op 02-10-2017. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 83%

Dit jaar (2017) ongeveer 4000km gereden met onze nieuwe combinatie. We hebben het gevoel met een stabiele combinatie onderweg te zijn. De caravan houden we zo licht mogelijk. In de auto gaan onze fietsen en alle zwaardere items. Wij reden in de voorbij periode op voornamelijk vlakke wegen maar met 150pk en een hoog koppel is dit ook voor de bergen vermoedelijk en zeer goede combinatie.
Leeggewicht auto: 1670kg
Leegewicht LMC met alle opties: 1250kg

Bekijk berekening

Wijzigen


Skoda Fabia - 1.2 TSI [DSG7] met een Caravan

De ervaring van bas met een Skoda Fabia - 1.2 TSI [DSG7] (81 Kw/110 pk bouwperiode: juli 2015 - heden) en een Caravan van 550 kg geplaatst op 21-09-2017. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 41%

De combinatie werkt heel aardig in normale weersomstandigheden. De motor van de Fabia (2015) is krachtig genoeg om 90 km/u in de zes te rijden, maar zodra heuvels of straffe tegenwind eraan te pas komen schakelt de DGS-bak een verzet (of twee) terug. Het gewicht van de auto (1100 kg rijklaar) en de grootte van de wagen zijn voldoende, maar met onstuimig weer is het soms wel de gevoelsmatigevraag of de caravan met de auto op pad is, inplaats van andersom. De wagen schudt wat heen en weer en is onrustig bij snelheden rond 90 km/u, dit ondanks een zorgvuldige belading van de caravan en kogeldruk (+/-65 kg). Voor mij aanleiding om toch een iets zwaardere en krachtiger Skoda-model te bestellen; een Octavia Combi met DSG en een 1.4 TSI 150 pk/250 Nm.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mazda CX-5 G165 aut. met een Trigano

De ervaring van Marcel met een Mazda CX-5 G165 aut. (121 Kw/165 pk bouwperiode: maart 2017 - heden) en een Trigano Silver 380 CP van 1070 kg geplaatst op 19-09-2017. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 66%

Inmiddels enkele keren met de silver binnenwegen snelwegen in Nederland en Frankrijk gereden, geen extra spiegels nodig in verband met de breedte Caravan hangt bijna onvoelbaar achter de auto bij ca 100 kmh, schakeld zelf handig naar juiste versnelling en heeft daarbij geen noemenswaardige moeite met trekken.Weinig gemerkt van zuigende werking van vrachtverkeer. Klimmetjes gingen goed bij Luik en in de Alpen. Ons bevalt deze combinatie goed om relaxt te kunnen reizen

Bekijk berekening

Wijzigen


Chevrolet TrailBlazer - 4.2 V6 24v aut. met een LMC

De ervaring van Alex Zwijnenburg met een Chevrolet TrailBlazer - 4.2 V6 24v aut. (201 Kw/273 pk bouwperiode: augustus 2001 - januari 2006) en een LMC Munsterland 560 ROL van 1529 kg geplaatst op 12-09-2017. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 64%

Het model caravan wat wij achter de auto hebben, was niet te selecteren. Maar het gaat om een lmc Münsterland 560 mdk 1600 kg beladen, 2,48 breed van 2003. De Chevrolet loopt overigens op lpg.
Het rijdt geweldig, je voelt de caravan er niet echt achter hangen. De auto is ook breed genoeg voor de toch wel behoorlijk brede caravan. Je kunt bijna zonder caravan spiegels. (Met is wel fijner). Lpg is langs de tolweg goed verkrijgbaar, nog nooit op benzine hoeven te rijden. Genoeg vermogen om te klimmen en in te halen. Nadelen vind ik, het maximale koppel in vrij hoog toerental, dit resulteert in hoog oplopen van het toerental bij klimmen en inhalen. Ook de 4 traps automaat, had beter 5 of 6 traps kunnen zijn, en het verbruik ligt best hoog. 1 op 4 gemiddeld bij 110 km/u. Gelukkig loopt hij op lpg. Maar dat neem ik allemaal voor lief, want het rijdt heerlijk ontspannen.

Bekijk berekening

Wijzigen


Trekkracht berekening

De originele Caravantrekker trekkrachtberekeningen geven exact aan wat je auto goed en veilig kan trekken.

Selecteer eerst je auto. Daarna kan je een caravan selecteren en krijg je gratis advies over je combinatie en een overzicht van de prestaties op de vlakke weg en in de bergen.

 

Help de website verbeteren
Graag hoor ik suggesties hoe deze website verbeterd kan worden. Welke informatie mis je en wat is niet duidelijk?Stuur een mail met je opmerkingen. Hartelijk dank!

Slingeren
Waarom gaat een caravan slingeren? Een uitgebreid artikel over alle aspecten die van invloed zijn over het slingeren van de combinatie.


 

Veel gelezen:
Rijbewijs B of BE
Maximaal trekgewicht
Caravanbanden en bandenspanning
Slingeren
Fietsen mee

 

 

 

© 2004-2017 Over Caravantrekker Sitemap Mobiel Trainingen & cursussen