Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Blog Ervaringen Tests Advies Vragen Menu

De 10 nieuwste gebruikerservaringen

Skoda Kodiaq 2.0 TDI 4x4 aut. met een Hobby

De ervaring van Ronny Van Camp met een Skoda Kodiaq 2.0 TDI 4x4 aut. (110 Kw/150 pk bouwperiode: oktober 2016 - heden) en een Hobby De Luxe 540 KMFe van 1500 kg geplaatst op 26-10-2020. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 79%

Zeer tevreden met onze Kodiaq Scout 2.0TDI 150pk 4x4 uit 2019.
Geen enkele moeite met de Hobby Deluxe 440 uit 1997.
Gemiddeld verbruik van 8.2l/100km na 27000km waarvan 3000km met caravan. Zeer ruim, vele leuke(en nuttige?) accesoires, comfortabel en zalige reisauto, overzichtelijk en handige achteruitrijcamera! Goede verstelmogelijkheden van de achterbank(5zits). Een aanrader!

Bekijk berekening

Wijzigen


Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost met een Dethleffs

De ervaring van j de bie met een Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost (110 Kw/150 pk bouwperiode: oktober 2014 - 2018) en een Dethleffs van 1300 kg geplaatst op 25-10-2020. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 87%

In het trekadvies rapport op deze site saat dat mijn ford focus wagon 1,5 ecoboost in combinatie met een Dethleffs 450 Camper caravan (Max 1350 KG): "Wegrijden vanuit stilstand lukt zelfs op steile hellingen (tot zo'n 19%) mits de voorwielen voldoende grip hebben. Al rijdend heeft de auto in praktijk genoeg kracht om te blijven rijden op elke weg."

Dat wegrijden op een helling tot 19% dat kun je wel vergeten, wat wel klop is dat je al rijdend in praktijk genoeg kracht heb om te blijven rijden op elke weg.

Ik heb al meerdere malen meegemaakt dat deze ford het laat afweten om van uit stilstand fatsoenlijk een helling te nemen, en ook meerdere malen dat het totaal niet lukte. Ik heb meerdere ford focusen gehad met een 1.8 motor en daar lukte het wel mee.

Bekijk berekening

Wijzigen


Nissan X-Trail 2.5 16v aut. met een Swift

De ervaring van Mick Delahaye met een Nissan X-Trail 2.5 16v aut. (124 Kw/169 pk bouwperiode: juni 2007 - 2014) en een Swift Toscane 490 van 1275 kg geplaatst op 23-10-2020. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 70%

Ik had op een gegeven moment een versleten lager van de versnellingsbak. Die is samen met de tussenbak gereviseerd. Het montagebedrijf kon niet met zekerheid de relatie met caravantrekken vaststellen maar ook niet ontkennen. Op zijn advies rij ik nu met de caravan met uitgeschakelde overdrive en gebruik al snel de D1 of D2 stand. Daar mag je 80 respectievelijk 110 mee rijden. Verder een perfecte caravantrekker, elke camping is bereikbaar en wegrijden vanuit een drassig terrein is bijna een feest met de 4WD.

Bekijk berekening

Wijzigen


Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTi Ecoflex met een Hobby

De ervaring van jur met een Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTi Ecoflex (103 Kw/140 pk bouwperiode: januari 2014 - 2017) en een Hobby van 1250 kg geplaatst op 21-10-2020. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 57%

Na jaren met een verschillende auto/boottrailer combinaties op pad geweest te zijn nu voor het eerst met een caravan op stap. Toch wat anders met name het zicht.
Qua rijden met deze combinatie wordt snel saai. De auto merkt nauwelijks dat er wat achter hangt en spoort prima.
Met vertrouwen volgende zomer naar het buitenland

Bekijk berekening

Wijzigen


Kia Cee-d SW 1.4 cvvt met een Chateau

De ervaring van Guido met een Kia Cee-d SW 1.4 cvvt (80 Kw/109 pk bouwperiode: januari 2008 - oktober 2009) en een Chateau van 798 kg geplaatst op 20-10-2020. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 54%

Sinds 2 weken de trotse eigenaar van een Chateau Grand Prix 396. Eerst een beetje skeptisch over of de Kia deze goed zou kunnen trekken. Vanaf het moment van aankoppelen tot de 3e versnelling voel je eigenlijk niet dat er iets achter de auto hangt! Op de snelweg nog een voldoende beetje gas over om bijvoorbeeld even een vrachtwagen in te halen.

1 ding bij de Kia is een nadeel... De achtervering hangt behoorlijk door bij een flinke belading in de kofferbak. Ik rijd vaak de stekker aansluiting krom op een hobbeltje als de auto beladen is. Nu laad ik alles in de caravan, wat een prima oplossing is.

Tevreden over deze combinatie. Nu alleen nog in NL weggeweest, maar alle vertrouwen in de buitenlandse heuvels. Gemiddeld verbruik was ongeveer 1 op 9.

Bekijk berekening

Wijzigen


Nissan Qashqai 1.6 DIG-T met een Knaus

De ervaring van jan brouwer met een Nissan Qashqai 1.6 DIG-T (120 Kw/163 pk bouwperiode: november 2014 - 2018) en een Knaus Sport 460 EU van 1300 kg geplaatst op 19-10-2020. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 83%

De afgelopen 30 jaar nooit meer met een caravan gereden maar bij de pensionering hoort een sleurhut en dus met onze handgeschakelde Qashqai 1.6 Dig-T 163 pk en onze Knaus sport 460 in geladen toestand ongeveer 1300 kg, vers uit de verpakking, naar de Franse Alpen getogen. De rit over snelwegen en routes national was probleemloos. 100 km op de snelheidsmeter van de Qashqai bleek op de gps 93 en net onder de honderd konden we achter een ‘snelle’ vrachtwagen gaan hangen en kalmpjes in de 5e versnelling met ongeveer 1:9 op de verbruiksmeter kalmpjes koersen. Op de hellingen van de autoroute konden we de vertragende vrachtwagen dan inhalen soms in de vierde versnelling en met 110 op de teller. Nooit enige last van rijwind vlagen gemerkt. Omdat de auto relatief licht is voor de caravan had ik een alko atc bij de caravan gekocht. Die heb ik alleen voelen ingrijpen bij het nemen van een rotonde en bij dwars kruisen van spoorwegovergangen wanneer 1 wiel schever komt te staan dan het andere. Nou dan voel je wel dat er goede remmen onder de Knaus zitten. Grote slingeringen van de caravan heb ik nooit gevoeld maar in de slipstroom van een hoge vrachtwagen voelde ik de caravan ‘waggelen’. Misschien ligt dan een de caravanbanden. Het zijn 17 inch personenautobanden die maar 3.5 atmosfeer aankunnen met hele zachte wangen. De 19 inch van de Qashqai zijn lager en harder. Ook wanneer een hoge bestelbus met hoge snelheid inhaalde voelde ik een opdoffer in het stuur maar de combinatie werd nooit opzij gedrukt. Alleen tegenwind of wind in de rug scheelt wel een slok op een borrel. Bij tegenwind zie je het verbruik oplopen naar 1:6,5 (au) en bij een lekker windje in de rug met die 98 op de teller zo maar 1:12. Het enige probleem van de caravan vind ik betalen bij de tolpoortjes van de autoroute. Wat zijn die dingen eng small en dan blijken ook nog mijn armen te kort om het kaartje uit de automaat te trekken of de betaalkaart ertegen te houden. Volgende keer maar een telepeage ding aanschaffen.
Ook hebben we nog een echte bergpas, de Col de Lautaret van 2000 meter hoog gereden. Is een prachtige route, niet erg steil en met hele ruime haarspeldbochten. Bergopwaarts meestal in de derde versnelling. Bij de eerste bocht had ik voorzichtig snelheid geminderd en vergeten terug te schakelen. Nou dan zit er geen porrie in de Nissan. Later bleek de truuk om gewoon snelheid te houden en eventueel voor de bocht even in de tweede gang te gaan. Meestal hoefde ik niet te schakelen. Bij de afdaling moest ik wel vaak in de tweede versnelling. Alleen voor de bochten geremd en dan weer met een beetje gas de oplooprem losgetrokken. Ging prima. Na de pas bleken de remmen handwarm. Er zitten zelfs koelvinnen op de trommels. Helaas heb ik wel een paar keer de koppeling laten stinken bij het van een steile campinguitgang de weg opdraaien vanuit stilstand. De truuk bleek om de antislip module van de auto even uit te schakelen en dan met een dot gas de wielen te laten slippen en zo met enige rookontwikkeling spectaculair de weg op te schieten. Het kost wel wat aan bandprofiel maar banden zijn een stuk goedkoper dan een koppeling toch.
Al met al bleek de Qashqai met Knaus Sport 460 een probleemloze combinatie waar we met veel plezier mee gereisd hebben. Vooral de stilte waarin de motor werkt bij 100 op de teller in de vijfde versnelling is heerlijk.

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW X5 xDrive 45e met een Adria

De ervaring van gert de jager met een BMW X5 xDrive 45e (290 Kw/394 pk bouwperiode: september 2019 - heden) en een Adria Alpina 753 UP van 2230 kg geplaatst op 17-10-2020. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 84%

perfecte caravantrekker! heerlijk rijdende auto met meer dan genoeg vermogen, ook in de e drive modus. met forse caravan ( adria alpina 753 up ) rijklaar gewicht 2500 kg. zelfs het gemiddelde verbruik valt heel er mee 1 op 7 / auto is geen koopje, maar z n prijs meer dan waard.

Bekijk berekening

Wijzigen


Nissan Qashqai DIG-T 160 aut. met een Hobby

De ervaring van Arie.R met een Nissan Qashqai DIG-T 160 aut. (118 Kw/160 pk bouwperiode: januari 2019 - heden) en een Hobby Ontour 460 HL van 1276 kg geplaatst op 17-10-2020. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 83%

Helaas door het corona gebeuren slechts 360 km met deze combinatie
gereden, het bevalt mij geweldig. Schakelt mooi trekt geweldig snel op
toerental komt tijdens het rijden bij 90 km snelheid niet boven 2200 t .
gebruik volgens de computer 1;10. Ben dik tevreden over deze combinatie, had hiervoor een Qashqai cvt en Qashqai 2.0 handschakeling, ook goede trekkers zonder meer!

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW 330i xDrive met een TEC

De ervaring van Roland met een BMW 330i xDrive (190 Kw/258 pk bouwperiode: januari 2019 - heden) en een TEC Travel King 470 TE van 1362 kg geplaatst op 17-10-2020. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 70%

Prima trekker met 1500 kg caravan, maar geen super trekker. vanuit stilstand op een stevige helling: makkie. Stabiliteit is +- . Echt 75kg kogeldruk nodig, als 100 km/h gewenst. Bij zijwind vanaf 3 à 4 beaufort , onprettig..je kunt dan beter 90 km/h rijden.
Benzine:solo 7,3 ltr/100km. Met caravan 8,3 ltr/100km in NL. Met meer bergen 9.2 ltr/100km. Vind ik extreem zuinig. mijn vorige X5 zoop 18 ltr/100km. De automaat moet met caravan in de Sport stand. In de comfort stand probeert de automaat in 7 of zelfs 8 te rijden. Extreem slecht voor de motor. De milenco aero caravanspiegel passen prima en trillingsvrij.

Bekijk berekening

Wijzigen


Kia Niro 1.6 GDi Hybrid met een Caravan

De ervaring van Harrie Koning met een Kia Niro 1.6 GDi Hybrid (104 Kw/141 pk bouwperiode: juli 2016 - heden) en een Caravan van 550 kg geplaatst op 16-10-2020. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 33%

Slechte ervaring, accu snel leeg en dan alleen benzinemotor over.
Caravan weegt 1300 kg.
Na aankoop zelfs nog een keer terug geweest naar Apeldoorn om te vragen of de Kia echt een goede was voor de combinatie, ik had er mijn twijfels over.
Men vertelde mij nogmaals dat de bezinemotor en de elektromotor altijd voldoende vermogen hadden.
Bij een volle accu klopt dit inderdaad, in de praktijk is de accu na twee viaducten of een beetje tegenwind snel leeg.
Dan blijft alleen de benzinemotor over, om 90 km.p.u. te halen schakelt de bak vaak terug naar z'n 3.
Veel lawaai en een verbruik van 1 op 7 á 8.
Bijzonder slechte keuze, mede door slechte voorlichting.
Kia Niro inmiddels ingeruild, midden november komt gelukkig z'n opvolger.

Bekijk berekening

Wijzigen


Gebruikerservaringen


Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Elektrisch trekauto's

Bekijk het overzicht van elektrische auto's die heel goed een caravan kunnen trekken. De trekkracht kunnen we tegenwoordig berekenen en ook de (beperkte) actieradius.

Trekkrachtrapport

Voor een goed trekadvies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.


 

(Advertentie)

 

Lees ook:

Rijbewijs B of BE?

Maximaal trekgewicht

Bandenspanning

In de bergen naar beneden

Caravanbanden

 

© 2004-2020 Caravantrekker