Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Koopgids Reviews Tests Vragen

De 10 nieuwste gebruikerservaringen

Landrover Range Rover Evoque - eD4 [2WD] met een Caravan

De ervaring van R Sterling met een Landrover Range Rover Evoque - eD4 [2WD] (110 Kw/150 pk bouwperiode: september 2011 - heden) en een Caravan van 1500 kg geplaatst op 05-12-2017. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 29%

Afgelopen zomer naar Zwitserland geweest met een Knaus van 1500 kg achter de Evoque. Via Kandersteg (autotrein) naar Wallis. Stabiliteit van deze combinatie is gewoon perfect, niks geen last van zuiging van vrachtwagens. In de 6e versnelling (bij 80/90 km) heb je net te weinig toeren om fijn door te kunnen rijden. Ik heb wel het meest van de rit in de 5e versnelling gereden, omdat het erg druk op de weg was zodat je dan gemakkelijker/ sneller kon inhalen. En qua verbruik maakt het niet uit of je in de 5 of 6 rijdt. Als je boven de 100 km p/u komt dan moet je de snelheidsmeter in de gaten houden, want voor je het weet zit je op de 120! Het verbruik lag 1:9 gemiddeld maar ik rij wel stevig door. Zowel de heuvels op met 80km p/u en op rechte wegen zo rond de 100 km p/u. De berg 10 % op met die 1500 kg achter de auto is geen probleem. Eigenlijk heb je dan net teveel kracht op de voorwielen. Met een 4 WD zal het mooier gaan, maar alles bij elkaar een super auto!

Bekijk berekening

Wijzigen


Honda Jazz - 1.4 i-VTEC met een Kip

De ervaring van Ben Hasselman met een Honda Jazz - 1.4 i-VTEC (73 Kw/99 pk bouwperiode: januari 2009 - juli 2015) en een Kip Shelter Plus van 750 kg geplaatst op 01-12-2017. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 57%

Nu 2 x met Kip Shelter door Frankrijk getrokken. De Honda Jazz 1.4 VTEC met een Kip Shelter is een prima combinatie als je maar rekening houdt met de volgende zaken:
- Voldoende druk op de trekhaak - Voldoende belading in de Jazz - Voldoende toeren maken, op de autoroutes bv. op de A75 ten zuiden van Clermond-Ferrand trek ik op de hellingen regelmatig flink door in de 3e versnelling / 4000 toeren.
Maar als het echt stevig gaat stijgen in de bergen, moet ik ook wel eens terug schakelen naar de 2e versnelling. Ik ben absoluut geen trage rijder.
Verbruik ligt dan natuurlijk wel wat hoger dan solo rijden in Nederland nl. 1 : 11. Ik reed voorheen jarenlang diesel auto's (VW Golf II 1.6 en Ford Focus 1.8 TDCI) en reed vooral op het koppel en moest dus erg wennen aan de hoge toerentallen van Jazz VTEC, maar de Jazz munt in tegenstelling tot genoemde diesel auto's uit in betrouwbaarheid. De enige wens die ik heb is een beter koppel bij een lager toerental.

Bekijk berekening

Wijzigen


Kia Cee-d 1.6 GDI met een Carado

De ervaring van Albert Kilsdonk met een Kia Cee-d 1.6 GDI (99 Kw/135 pk bouwperiode: september 2015 - heden) en een Carado C 164 L van 1040 kg geplaatst op 23-11-2017. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 73%

We hebben drie jaar lang met een nieuwe Kia Ceed Station Wagon de nodige vakantietochten gemaakt. Italië, Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk, bergen, snelwegen, binnenwegen. Van alles dus. Technische dingen als verbruik, toeren etc. nooit exact bijgehouden, maar over het algemeen prima ermee kunnen rijden. Voldoende reserve op de autowegen om vrachtwagens in te halen (al ging dat heuvel op wat moeizamer). Caravan heeft 100km vignet voor Duitse autobahn en meestal konden we dat ook moeiteloos rijden in zijn 5. De 6e versnelling was echter nauwelijks bruikbaar. Dat redt hij niet. De doorgaande routes en passen over de bergen ook geen probleem. Maar wordt het echt wat steiler, boven de 12%, dan wordt het toch kritischer. We hadden nog nooit een camping geboekt met zo'n steile aanrij-weg, maar dit jaar - onverwacht -
voor het eerst. Volgens de camping website "leicht ansteigender Strasse". Nou, dat was ietwat zacht uitgedrukt voor een gedeelte van de weg. Dik 12%, haarspeldbocht, vlak daarna sportfietser die over de weg waggelde, bijna tot stilstand, en toen kon ik hem nog net in zijn 1 naar boven krijgen met klamme handen. OK, was steile helling, wie weet zelfs wel 14%, maar soms heb je dus die verrassingen als je de bergen in gaat. Dan heb ik nog eens een redelijk lichtgewicht caravan. Kortom, aandachtspunt voor wie een steile route plant of kans daarop loopt. Echter, geheel conform de berekening van caravantrekker.nl, welke al aangeeft dat er beperkingen zijn in de bergen op dit vlak. Maar voor het overige fijne combinatie gebleken en relaxed kunnen rijden. Tot slot, het maakt een wereld van verschil of je Euro95 tankt of Super met octaan 98 of hoger. Met dat laatste heb je merkbaar meer vermogen! OK, blijf je vlak rijden bespaar je dan de extra kosten, maar op autobaan hellingen maakt het een groot verschil. En ik ben niet de enige die dat opmerkt, dit staat links en rechts ook in andere reviews. Proefondervindelijk bewezen dus :).

Bekijk berekening

Wijzigen


Toyota Prius Hybrid met een Kip

De ervaring van Bert Oude Kotte met een Toyota Prius Hybrid (90 Kw/122 pk bouwperiode: januari 2016 - heden) en een Kip Shelter Plus van 750 kg geplaatst op 22-11-2017. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 47%

Heb afgelopen zomer ca. 4000 km door Duitsland, Denemarken, Noorwegen en Zweden getoerd met deze combinatie. Haalde met rustig rijden (80 a 90 km/h) gemiddeld zo'n 1 op 16! Ben daarover zeer tevreden. Aandachtspuntje is de balans. Van nature is de Shelter bijna in evenwicht: ca. 15 kg kogeldruk. Alleen omhoog te krijgen door 1. de disselkast bewust met zware spullen te beladen (waaronder het reservewiel dat standaard onder de bodem achter de achteras hangt) 2. de fietsen niet in de caravan maar op de dissel mee te nemen 3. zware inventaris als pannen in mandjes onder het bed tegen de disselkast aan te schuiven. Alleen zo haal ik 50 kg kogeldruk en rijdt de combinatie vlekkeloos. Bij klimmen in heuvelland hoor je de motor toeren maken, maar ik heb de cruise-control op de autoweg er altijd op gelaten. Bij de daling wint hij het verlies grotendeels terug. Heb nooit het gevoel gekregen de auto te overbelasten. Acceleratie is, zoals bij elke auto met caravan, natuurlijk duidelijk minder.

Bekijk berekening

Wijzigen


Toyota Verso II - 1.6 Valvematic met een Caravelair

De ervaring van Johan N met een Toyota Verso II - 1.6 Valvematic (97 Kw/132 pk bouwperiode: april 2009 - 2017) en een Caravelair Ambiance style 460 van 1225 kg geplaatst op 17-11-2017. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 73%

Afgelopen september/oktober een zesweekse reis gemaakt vanaf zuid-west Frankrijk door Spanje naar Marokko. Enigszins benieuwd hoe dit ging lopen omdat de combi nieuw voor ons was. Goed op belading gelet, kritisch gekeken naar wat mee te nemen op deze lange trip.
Kogeldruk iets hoger dan is toegestaan, gebracht op zo’n 63 kg.
Ging perfect, zelfs de Tizi-n-Tichka pas ging zowel bergop als bergaf als een speer.
Op snelwegen in Europa opletten want je rijdt snel te hard.
Combinatie lag als een blok op de weg. Geen slingerbewegingen, niets.

Bekijk berekening

Wijzigen


Skoda Fabia - 1.2 TSI met een Kip

De ervaring van J.W.Dikmans met een Skoda Fabia - 1.2 TSI (81 Kw/110 pk bouwperiode: juli 2015 - heden) en een Kip Shelter Basic van 750 kg geplaatst op 16-11-2017. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 58%

Skoda fabia 1.2 110 pk i.c.m. kip shelter basic is een prettige combinatie om mee te rijden
(incl. stabilisator). Voldoende trekkracht, kan makkelijk mee in het verkeer, wendbaar,
verbruik 1:11,6, bergen geen probleem, buiten spiegels zijn niet nodig. er is voldoende zicht naar achter en opzij. Caravan zelf is geweldig, compact en voor 2 pers. ruim genoeg.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V70 III - 2.5T met een Dethleffs

De ervaring van Kamphuis met een Volvo V70 III - 2.5T (147 Kw/200 pk bouwperiode: oktober 2007 - oktober 2010) en een Dethleffs Beduin 580 van 1520 kg geplaatst op 13-11-2017. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 84%

Sinds dit jaar hebben we onze Kip Greyline 44T (max. 1200 kg) vervangen door een Dethleffs Summer Edition 540TK (max. 1500 kg) uit 2005.
Ten eerste: De naam wekt de indruk dat de opbouw 540 cm is, dat is alleen niet het geval; deze is ruim 630 cm waardoor de totale lengte 770 cm is.

Wat betreft het rijden: de caravan ligt ondanks dat ie anderhalf meter langer is dan Kip, prima achter de auto. Beweging voel je uiteraard duidelijker, maar dat valt me 100% mee.
De prestaties zijn ook nog steeds prima. De Volvo heeft geen moeite om de snelheid er vlot in te krijgen en de combinatie kan een stuk sneller dan ik comfortabel vind. Op het vlakke kun je de zes prima gebruiken, waar het glooit of hard waait vind ik de vijf verstandiger, om zo de motor en de aandrijving niet onnodig te belasten.
Het verbruik is t.o.v. de Kip verbazingwekkend genoeg niet gestegen. We blijven ergens rond de 1 op 6,5 zitten.
Het enige minpunt: bij de beklimming van de Col de la Croix Haute, ten zuiden van Grenoble richting Gap, werd de motor te heet. Nu was het die dag 37 graden en heb ik de combinatie vanaf het laagste punt in Grenoble ook continu tegen de 90 km/uur gehouden. Wellicht was dat iets te veel van het goede.
Al met al een snelle, veilige en comfortabele combinatie!

Bekijk berekening

Wijzigen


Opel Astra K - 1.6T met een Avento

De ervaring van F. Van oostende met een Opel Astra K - 1.6T (147 Kw/200 pk bouwperiode: november 2015 - 2016) en een Avento Avance Esclusivo 395 TLH van 1285 kg geplaatst op 09-11-2017. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 86%

Top. In de 6de versnelling over de snelweg door de Ardennen: geen enkel probleem.

Bekijk berekening

Wijzigen


Kia Sportage 1.6 T-GDI 4WD aut. met een Avento

De ervaring van Wim Bax met een Kia Sportage 1.6 T-GDI 4WD aut. (133 Kw/181 pk bouwperiode: december 2015 - heden) en een Avento Turistique 465 TEB van 1310 kg geplaatst op 08-11-2017. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 73%

Na begin 2017 via deze website diverse auto's als caravantrekker bekeken te hebben heb ik besloten om de KIA Sportage automaat in April 2017 te kopen.
Mijn keuze om een automaat te kopen is vooral bepaald door het al vele jaren in file te moeten rijden met voortdurend optrekken met altijd een beetje slippende koppeling.
Mijn caravan is een Avento 465 TF van 2001.

Dit jaar naar Zweden geweest.Ook in Duitsland flink wat files gehad.Wat een genot om nu een automaat te hebben.Zeer ontspannen rijden.
Ook op de snelwegen soepel in het verkeer en vaak in de 7e versnelling met 90km/u
Met een kleine helling naar de 6e.
Alhoewel in Duitsland en Zweden geen erg steile hellingen heb moeten nemen op een kleine uitzondering na.
Alles ging zeer soepel en ontspannen.
Ik ben in elk geval zeer tevreden met deze combinatie.

Bekijk berekening

Wijzigen


Ford C-Max II - 1.6 EcoBoost met een LMC

De ervaring van Caravanblog met een Ford C-Max II - 1.6 EcoBoost (110 Kw/150 pk bouwperiode: november 2010 - april 2015) en een LMC Munsterland Musica 430 E van 1300 kg geplaatst op 02-11-2017. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 85%

De Ford C-Max is een beresterke auto om een flinke caravan mee te kunnen trekken. Alleen optisch is het niet zo'n heel grote auto met een beperkt eigen gewicht van 1285 kg. Hierdoor lijkt de combinatie met een beetje flinke caravan wat uit verhouding.
We reden de auto namelijk eerst met een uit de kluiten gewassen TEC Weltbummler 470 TE. Eigenlijk een 5 meter caravan. Toch reed ook deze combinatie erg goed. De stabiliteit van de combinatie was ook prima. Snelheden tot 100 km konden moeiteloos gereden worden.
Later in het jaar 2017 hadden we de iets kleinere LMC Musica 430D uit 2010 met een max. gewicht van 1500 kg. Hiermee had de C-Max geen enkele moeite. Op de snelweghellingen onderweg naar Hongarije leek het wel een diesel. De 240 newtonmeters komen hier goed tot zijn recht.
Eerder reden wij een Mazda CX5 met 2.0 die 165 pk en "maar" 210 NM leverde. Ook vergelijkbare auto's als KIA Sportage, Hyundai Ix35 van diezelfde bouwjaren (vanaf 2010) bleven achter in de Newtonmeters ten opzichte van de C-Max.
Het verbruik van de C-Max is solo vrij stevig ondanks de beloofde zuinigheid met de "ecoboost". Met beleid kan je er zo'n 1 op 13,5 mee rijden. Bij stevig doorrijden is 1 op 12 eerder de norm.
Met caravan kom je ongeveer uit op 1 op 7,5 a 8. Niet heel zuinig dus allemaal.
Gezien het relatief lage gewicht van de auto beladen we deze veelal met de zwaardere spullen.
Conclusie is dat je met deze auto een stevige caravantrekker hebt die prima kan wedijveren met de populaire SUV's waarbij je het verbruik op de koop toe moet nemen.

Bekijk berekening

Wijzigen


Trekkracht berekening

De originele Caravantrekker trekkrachtberekeningen geven exact aan wat je auto goed en veilig kan trekken.

Selecteer eerst je auto. Daarna kan je een caravan selecteren en krijg je gratis advies over je combinatie en een overzicht van de prestaties op de vlakke weg en in de bergen.

 

Test Hybride trekauto

De Toyota RAV4 Hybrid hebben we als caravantrekker in de praktijk getest.

Persoonlijk advies

Van elke combinatie is een uniek 18 pagina's tellend trekadvies op te vragen met een exacte analyse van een auto en caravan. Bovendien geven we je daarbij persoonlijk advies met antwoorden op al je vragen.

De reis een last?

Geef jezelf en je partner meer zelfvertrouwen en reisplezier.
Volg een praktische caravancursus. De Op Maat cursus is er al v.a. € 169,-


 

Veel gelezen:
Rijbewijs B of BE
Maximaal trekgewicht
Caravanbanden en bandenspanning
Slingeren
Fietsen mee

 

 

 

© 2004-2017 Over Caravantrekker Sitemap Advies Trainingen & cursussen