Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Ervaringen Tests Advies Vragen Menu

De 10 nieuwste gebruikerservaringen

Peugeot 3008 1.6 Vti met een Knaus

De ervaring van Louis Schellekens met een Peugeot 3008 1.6 Vti (88 Kw/120 pk bouwperiode: april 2009 - 2016) en een Knaus van 1500 kg geplaatst op 12-08-2020. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 87%

De Peugeot 3008 1.6 VTI (niet THP) kan in de praktijk prima met de tot 1500 kg beladen Knaus overweg.
Bij ritten rond 88 km/u op vlakke weg rijdt auto dan nog steeds maar 1 op 11. Bij hogere snelheden loopt verbruik recht evenredig op. 90 op de teller is prima gangetje. Gewoon E 95.

Bekijk berekening

Wijzigen


Renault Modus 1.6 16v met een Caravan

De ervaring van Ton met een Renault Modus 1.6 16v (82 Kw/112 pk bouwperiode: september 2004 - januari 2008) en een Caravan (als voorbeeld) van 900 kg geplaatst op 10-08-2020. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 65%

Ik heb Totaal geen problemen we wonen zelfs in het zuiden van het land waar toch veel bergjes zijn

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen T-Roc 1.5 TSI aut. met een Burstner

De ervaring van John met een Volkswagen T-Roc 1.5 TSI aut. (110 Kw/150 pk bouwperiode: juni 2018 - heden) en een Burstner van 1300 kg geplaatst op 10-08-2020. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 87%

Dit jaar voor het eerst met de combinatie naar Oostenrijk gereden. Ik heb wel de gehele weg handgeschakeld gereden om bij een snelheid van 90 km/h de auto in de 6e versnelling te houden. Het verbruik hierbij was gemiddeld 10,4 l/100km. De auto doet het verder gemakkelijk als je zelf zorgt voor ca 2000rpm. De stabiliteit was bij een kogeldruk van ca 80 kg beter dan bij mijn vorige auto (Opel Mokka 1.6cdti).
Al met al ben ik zeer tevreden over de combinatie.

Bekijk berekening

Wijzigen


Opel Grandland X 1.2 Turbo aut8. met een Knaus

De ervaring van Maurice met een Opel Grandland X 1.2 Turbo aut8. (96 Kw/131 pk bouwperiode: april 2018 - heden) en een Knaus Country 395 van 900 kg geplaatst op 09-08-2020. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 58%

Dit jaar voor het eerst met de Opel Grandland op pad. We hebben tot nu toe ca.2000km gereden in Frankrijk. Hier voor reden we een Seat Ibiza ST 1.0 7 traps automaat. Ook een drie cilinder met ongeveer dezelfde kracht als onze huidige Opel.

De Opel houdt de Knaus (635 leeg, max massa 900kg, nagewogen gewicht met Reich weger 1000kg) prettig in bedwang. Dit lag bij de Seat wel anders. De Opel heeft met een combinatie van hoger gewicht en lage banden (wangen) een merkbare betere stabiliteit dan de Seat.

Motorisch vind ik de Seat prettiger. Het Opel motorje heeft duidelijk meer moeite met de caravan. Een voor mij kenmerkend verschil; Op de bekende Zuidelijke route in Frankrijk de A75, waar de wegen grote hoogteverschillen kent, ging dit prima met de Seat. De Opel heeft duidelijk meer moeite om zijn warmte los te laten. De auto kwam regelmatig in een zelfbeschermingsstand wat betekende dat er aan vermogen ingeleverd werd. 1x zelfs zo extreem dat we met 60 a 70 een heuvel op gingen. De buiten temperatuur was 35graden.
Op papier mag de auto 1300kg trekken. Dit moet voor de stabiliteit geen punt zijn, maar of de het motorvermogen toereikend is....

Bekijk berekening

Wijzigen


Dacia Duster TCe 125 [4x2] met een Hobby

De ervaring van Jos Doornbosch met een Dacia Duster TCe 125 [4x2] (92 Kw/125 pk bouwperiode: september 2015 - december 2017) en een Hobby van 1310 kg geplaatst op 09-08-2020. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 78%

Dacia duster met 125 pk vind ik als trekauto niks tegenvallen. Ik heb 4 jaar met een Adria uit 2001 (max gew. 1200 kg) probleemloos gereden. Ook bergopwaarts prima trekker. Alleen bij nat wegdek is het vervelend dat de voorwielen soms niet direct grip krijgen. Dus heel langzaam koppeling laten opkomen.
IK ben benieuwd hoe de Dacia met de hobby uit de voeten komt.

Bedankt voor de berekening.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V60 D5 met een Dethleffs

De ervaring van Rob met een Volvo V60 D5 (158 Kw/215 pk bouwperiode: juni 2011 - juni 2013) en een Dethleffs Camper 510 TK van 1350 kg geplaatst op 09-08-2020. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 77%

Het viel me op dat er slechts 1 andere gebruikerservaring van een v60 met D5 motor hier stond. Mogelijk omdat veel Nederlandse (lease) rijders destijds voor de D6 plug in kozen. We hebben een 2012 v60 D5 handgeschakeld. Deze is een stuk lichter tov de D6 (1500kg leeg) en toch even zuinig met de caravan. Nadeel van dat lagere eigengewicht van de auto is dat er maximaal 1600kg getrokken mag worden. Overigens zegt dat niks over de stabiliteit want de combinatie met de 2004 Dethleffs Camper 510TK is zeer stabiel. Ook bij inhalen van vrachtauto’s met 110km/h geeft de combinatie geen krimp.

De handbak is met de caravan heerlijk. Heb proefgereden met de automaat maar had het gevoel dat deze de hele tijd de weg kwijt was. Niet mijn automaat. De handbak laat zich door het enorme koppel lekker lui rijden.

Het koppel en het vermogen maken ook dat invoegen een fluitje van een cent is. Er wordt wel eens gezegd dat je de caravan niet voelt met een auto. Dat is natuurlijk onzin want voelen doe je het altijd maar 0-100 met beladen Caravan in 9,5 seconden komt behoorlijk dichtbij ‘niet voelen’. Vanwege t enorme vermogen voor de gein een keer gemeten.

Nadeel van het hoge koppel is het risico op een slippende koppeling bij manoeuvreren. Dat gebied voorzichtigheid anders ruik je vrij snel dat je de fout in bent gegaan.

Al met al een heerlijke combinatie die, dankzij het lage verbruik van 1 op 9,5 - 1 op 10 bij 100km/h ook nog eens een zuinige combinatie is.

Bekijk berekening

Wijzigen


Citroen C5 Tourer 1.6 THP met een Caravan

De ervaring van Leo Creusen met een Citroen C5 Tourer 1.6 THP (115 Kw/156 pk bouwperiode: november 2009 - 2018) en een Caravan (als voorbeeld) van 1300 kg geplaatst op 07-08-2020. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 71%

mijn C5 tourer 1.6 THP is gechipt naar 196 PK en heb de data aangepast.
de combinatie rijd zeer stabiel, mede door het hydra 3+ veersysteem, met niveau regeling.ik gebruik geen stabilisator want daar heb ik geen gevoel mee.blijf je boven het turbo gat (2300 rpm) dan trekt het geheel vlot op. in de 6e kun je 90 kmh handhaven met wat meer gas, maar rijdt vaak in de 5e om de bak en motor te sparen. in de 6e loopt het soepel bij 110 kmh maar dat is weer te snel. gebruik geen extra spiegels en zie genoeg. De bult bij maastricht omhoog in de 4e. verbruik 1 op 8. zonder caravan 1op 13.

Bekijk berekening

Wijzigen


Renault Captur TCe 90 met een Kip

De ervaring van Ruud Joosten met een Renault Captur TCe 90 (66 Kw/90 pk bouwperiode: april 2013 - 2017) en een Kip van 895 kg geplaatst op 07-08-2020. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 65%

Wij hebben een 90pk Captur uit 2015. Hier hangt een Kip Shelter aan uit 2020 welke beladen en net voor vertrek 860kg weegt.
Ik vind dat de motor flink moet werken op snelwegen in Nederland. Zolang het vlak is gaat het allemaal prima maar bergop is het echt behelpen. De Kip is smal en laag (hefdak) maar toch vind ik het tegen vallen. De combinatie is wel super stabiel, wat dat betreft niets te klagen!

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Golf 1.6 16v met een Eifelland

De ervaring van Gaucho met een Volkswagen Golf 1.6 16v (77 Kw/105 pk bouwperiode: mei 2000 - november 2003) en een Eifelland van 900 kg geplaatst op 06-08-2020. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 65%

Meerdere malen op pad geweest met combinatie in binnen- en buitenland (oa. via Fernpass naar Gardameer, Hochschwartzwald). Caravan beladen tot ongeveer 850 kilo, auto nagenoeg leeg. Combinatie voelt zeer stabiel (AKS 1300 stabilisator aanwezig) en motor heeft ruimschoots over om, indien nodig, bijvoorbeeld een keer vlot een vrachtwagen in te halen (100+ km/h). In bergen geen problemen ondervonden mits tijdig teruggeschakeld. Op de snelweg loopt hij rond de 95 km/h in de 4e versnelling het soepelst. Verbruik ligt dan rond de 1 op 9. Vijfde versnelling is in de praktijk niet echt bruikbaar.

Bekijk berekening

Wijzigen


Citroen C4 Picasso 1.6 THP met een Caravelair

De ervaring van Peter van der Kruys met een Citroen C4 Picasso 1.6 THP (115 Kw/156 pk bouwperiode: juni 2013 - 2016) en een Caravelair Antares 450 van 1191 kg geplaatst op 06-08-2020. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 77%

Deze C4 Picasso kan de Caravelair met een totaal gewicht van 1100 kg, inclusief belading gemakkelijk aan. Optrekken gaat vlot. Hoewel de 6e versnelling bruikbaar is, rijdt deze combinatie op de vlakke weg het prettigst en zuinigst in de 5e versnelling. Voor steile bruggen en viaducten is het verstandiger om terug te schakelen naar de 4e versnelling en een enkele keer de 3e. De koersstabiliteit is prima. De caravan hangt als het spreekwoordelijke blok achter de auto. Brandstofverbruik s hommelt rond de 1 op 10. Solo verbruik is ca. 1 op 14.
De door mij eerder gebruikte repusel spiegels zijn niet bruikbaar. Ik heb een set Milenco Aero spiegels aangeschaft. Deze kun je stevig bevestigen en ieden een goed overzicht.

Bekijk berekening

Wijzigen


Gebruikerservaringen


Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

De reis een last?

Geef jezelf en je partner meer zelfvertrouwen en reisplezier.
Volg een praktische caravancursus. De Op Maat cursus is er al v.a. € 169,-

Trekadvies

Lees de achtergrond en de uitleg die we geven om de trekkrachtberekeningen beter te gebruiken.

Alle Plug-in Hybrides

Juist een (Plug-in) Hybride is ideaal als caravantrekker. Bekijk het overzicht van alle Plug-in Hybride auto's en maak hier een berekening met je caravan.


 

(Advertentie)

 

Lees ook:

AL-KO wijzigt service-intervallen

Abnormale bandenslijtage

Bandenspanning

Hoe meer PK's, hoe beter?

In de bergen naar beneden

 

© 2004-2020 Caravantrekker