Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Blogs Tests Reviews Advies Vragen Menu

De 10 nieuwste gebruikerservaringen

Ford Mondeo - 1.8 16v met een Elddis

De ervaring van Henk Verbeek met een Ford Mondeo - 1.8 16v (92 Kw/125 pk bouwperiode: februari 2002 - juni 2007) en een Elddis Odyssey 462 van 1390 kg geplaatst op 18-05-2019. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 86%

We rijden nu voor het 7e jaar met onze Corona 490/5 van 2003. (Staat niet in de lijst).
Beladen tot 1400kg met 90 kg kogeldruk en 2 normale fietsen op het autodak.
Totaalgewicht 3000 kg. Op de vlakke weg geen probleem en met 90km zeer stabiel. Op lichte tot matige hellingen terug naar 4 of 3.
In de heuvelachtige omgeving voornamelijk in de 3 en boven de 3000 toeren, dar vindt hij heerlijk.
Verbruik solo 8l/100, Met de caravan 14l/100.
We gaan nu op zoek naar een ecoboost wagon van 2014....

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Passat Variant 2.3 V5 met een Caravan

De ervaring van Martin Hoekstra met een Volkswagen Passat Variant 2.3 V5 (125 Kw/170 pk bouwperiode: november 2000 - december 2004) en een Caravan (als voorbeeld) van 1190 kg geplaatst op 15-05-2019. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 66%

De Passat bevalt zeer goed i.c.m. onze Hobby caravan.
Omdat ze door het 2,3 liter VR5 blok ook met een caravan last zeer rustig bereden kan worden gewoon omdat er altijd voldoende trekkracht is.
Gewicht van de auto blijft altijd zwaarder dan de Hobby 400 wat zorgt bij goede belading voor een zeer stabiel geheel.
Verbruik van de VR5 is helaas bij normaal gebruik al 1 op 10 maar met caravan word dat al gauw 1 op 8 of 7 zelfs.
Ons model heeft ook 4-motion en dan de versie met altijd op alle 4 wielen power wat zeker met caravan op natte veldjes ideaal is.
Een nadeel van de 4wd is aanrijden op een stijle helling want je kunt echt niet met slippende wielen wegrijden.
Dit moet dus of schuin of met slippende koppeling wanneer de helling erg stijl is.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V40 D4 [Business][85g] met een Hobby

De ervaring van J. de Fries met een Volvo V40 D4 [Business][85g] (140 Kw/190 pk bouwperiode: maart 2014 - september 2015) en een Hobby De Luxe Easy 440 van 1213 kg geplaatst op 14-05-2019. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 75%

Na jarenlang met VW's met onze Hobby 440 SF uit 2005 op stap te zijn geweest, beschik ik sinds november 2018 over een Volvo V40-D4 uit 2014 als caravantrekker.
Om met de Volvo te beginnen: Fantastisch: lang leve de dieselmotor! In mei 2019 op vakantie geweest naar Denemarken. In totaal ca. 2000 ontspannen kilometers met de caravan gereden met een kruissnelheid van rond de 95 km/uur. Het brandstofverbruik was daarbij gemiddeld 1:14 (!!!), waarbij de omstandigheden varieerden van windstil tot rugwind kracht 4. De Volvo V40-D4 heeft motorisch gezien veel overcapaciteit onder alle omstandigheden, ook in heuvelachtig gebied. Ik heb voornamelijk gebruik gemaakt van de 5de versnelling. (toerental ca. 1450). De motor loopt dan (nog steeds) soepel. Alleen wanneer de verkeerssituatie daartoe dwingt -onder de 80 km- terugschakelen naar de 4de versnelling.
De stabiliteit van de combinatie (caravan beladen tot ca. 1225 kg) is zonder meer vertrouwenwekkend: Stabiel en weinig last van "zuiging" van inhalende (bestel)bussen, campers en vrachtwagens. De reactie van de combinatie daarop is gering, voorspelbaar en goed te handelen. Het zelf inhalen van vrachtverkeer gaat probleemloos.
Een duidelijke verbetering t.o.v. mijn vorige caravantrekkers. Onder vorige auto's (VW-Golf Plus 2.0 TDI 140 pk/320 NM en gechiptunede Passat 1.4 TSI 145 pk/250 NM) had ik hulpveren laten monteren om het fors doorzakken van de achterveren op te vangen. De Volvo heeft dit niet nodig. De achtervering is -ook zonder hulpveren- veel stugger/stabieler dan bij de beide VW's mét hulpveren. Daarbij is het brandstofverbruik t.o.v. deze 2 auto's veel gunstiger: Verbruik met caravan Golf Plus 2.0 TDI gemiddeld 1: 11, van de Passat TSI 1.4 gemiddeld 1: 8.5.

Samengevat: De Volvo V40-D4 maakt reizen met de caravan tot een feestje, hij mag voorlopig blijven...

Bekijk berekening

Wijzigen


Renault Kadjar Tce 130 met een Hobby

De ervaring van Raymond met een Renault Kadjar Tce 130 (96 Kw/131 pk bouwperiode: januari 2016 - 2018) en een Hobby De Luxe 495 UL van 1465 kg geplaatst op 14-05-2019. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 94%

Zoals beloofd de ervaring van mijn rit heen en weer naar Bad Breisig over de autobahn met een gechipte Kadjar EDC naar 160pk/245nm met een Hobby 495 UL met een ttm van 1500kg.

Auto had geen problemen met het trekken van de caravan. De combinatie was met 100km/h op de teller stabiel en makkelijk te berijden. Tijdens de wat langere hellingen schakelt de auto terug naar de 5e versnelling(heeft er 7) en houdt de snelheid probleemloos vast. Ook het optrekken op een helling van 50km/h naar 100km/h ging soepel. Bij het inhalen van vrachtauto's reed ik een aantal malen 110km/h zonder het gaspedaal volledig in te trappen. De klim van Luik naar Bastogne lijkt me ook nog een leuke uitdaging en mogelijk dat ik die binnenkort ook nog eens pak dan zal ik mijn topic zeker aanvullen.

Tot nu toe kan ik zeggen dat als de auto is gechipt de Kadjar kracht genoeg heeft voor deze caravan en dankzij de chip die geplaatst wordt tussen de originele stekkers is de tuning, van V-tune in Huizen, niet te detecteren door de dealer en komt de fabrieksgarantie niet in gevaar daar het verwijderen van de chip kinderspel is en je je auto weer standaard aan kan bieden bij de dealer.

Bekijk berekening

Wijzigen


Ford Focus 1.5 EcoBoost 150 met een Sterckeman

De ervaring van Caravan met een Ford Focus 1.5 EcoBoost 150 (110 Kw/150 pk bouwperiode: mei 2018 - heden) en een Sterckeman Starlett 420 CP van 1000 kg geplaatst op 12-05-2019. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 66%

Ik schrijf deze review omdat ik zelf veel heb gehad van de reviews van andere gebruikers van deze site, waarvoor dank. Bij de keuze van de Ford lang getwijfeld tussen de 1.0 en 1.5 ecoboost. De 1.0 kan onze caravan makkelijk aan. Wij gaan echter graag de bergen in en dan is wat extra vermogen altijd meegenomen, niet noodzakelijk. De 1.0 mag maar 1100kg trekken en als je dan wilt wisselen van caravan is de keus beperkt, dit heeft dan ook zwaar meegewogen in de keuze. Tot nu toe alleen in NL gereden, maar de eerste indruk en ritten zijn positief. De combi is erg stabiel. De motor maakt makkelijk toeren, waarmee je vlot op snelheid bent. Met het rijden in de juiste versnelling hebben we wat verbruik 1 op 10 gehaald, wat wij netjes vinden. Ga je harder dan 100 rijden,dan neemt het verbruik erg toe. Ik rij dan ook altijd de snelheid die de omstandigheden toelaten, denk aan wind e.d. met vooral niet op de schakelindicator wat die wil altijd in versnelling 6, kijk je dan naar verbruik, dan dan zie je een fors werkende motor bij stevige tegenwind, 5 is dan echt beter. De auto detecteerde zelf of alle verlichting werkt, wat erg handig is. Ook zit er trailer stability op, wat met de abs en ESP werkt. Niets van gemerkt tot nu toe. Kortom de Ford is een prima trekker waarmee je in alle rust met de caravan op pad kan gaan. Solo is het natuurlijk ook een fantastische auto.

Bekijk berekening

Wijzigen


Suzuki Vitara 1.0 aut. met een Chateau

De ervaring van Henk jan sprang met een Suzuki Vitara 1.0 aut. (82 Kw/112 pk bouwperiode: oktober 2018 - heden) en een Chateau Calypso 400 TZF van 1065 kg geplaatst op 11-05-2019. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 79%

Wat een heerlijke combi
Met gemak 100 in zijn 4 en dan in zijn 5 tot 110 daarna maar opgehouden met gas geven
De zes is onbruikbaar maar dat geeft niks
Auto lekker stil en terugschakelen naar 3 is niet nodig ook niet heuvel op
En dat voor een 1.0 turbo

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW X1 xDrive 20i aut. met een Sprite

De ervaring van Aart-Jan Döbken met een BMW X1 xDrive 20i aut. (135 Kw/184 pk bouwperiode: september 2011 - september 2015) en een Sprite Cruzer 520 SR van 1705 kg geplaatst op 09-05-2019. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 82%

Wegligging is niet zo goed. 97 km PU is kritische snelheid. Daarboven gaat de caravan slingeren. Sterke zuiging wanneer je wordt ingehaald door bus(je). Benzineverbruik 1 op 7. Simpele opzetspiegels, gebruik in de regel alleen de auto spiegel.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Golf 1.0 TSI met een Caravan

De ervaring van R Meijer met een Volkswagen Golf 1.0 TSI (81 Kw/110 pk bouwperiode: februari 2017 - heden) en een Caravan (als voorbeeld) van 950 kg geplaatst op 08-05-2019. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 40%

Ervaring met Golf 7 1.0 tsi en Burstner club 360 TN. Aangezien de caravan van 1990 is, is het leeg- en dus ook het beladen gewicht van de caravan in de praktijk veel hoger. Beladen ca 950 Kg ipv 800 Kg.
Omdat er weinig reviews te vinden zijn van de Golf 1.0 tsi leek het mij handig voor de mensen die twijfelen aan de 1.0 tsi om een review te schrijven. Het gaat hier om een handgeschakelde uitvoering.
Er is er nogal wat onduidelijkheid over het maximale trekgewicht van de 1.0 tsi. Het model van voor de facelift heeft een maximaal trekgewicht van 1000 Kg. Onze auto is het faceliftmodel welke een maximaal trekgewicht heeft van 1300 Kg. Het verschil in deze auto’s is de type goedkeuring door de RDW. Zal waarschijnlijk met de bijtelling te maken hebben waardoor dit verschillend is. Maar motorisch zijn de identiek.
Voor het gemak vergelijk ik de 1.0 met onze oude Golf 5 1.6 fsi. Volgens de trekkrachtberekening op deze site zou de 1.0 tsi de caravan makkelijker moeten trekken dan de Golf 5 1.6 fsi. Tot nu toe hebben we een rit gemaakt binnen Nederland met deze combi en de ervaring is dat de 1.0 tsi de combinatie inderdaad een stuk makkelijker trekt. De 1.6 trok hem prima ook in de bergen, maar je moest toch altijd wel zorgen de je in de juiste versnelling zat om genoeg power te hebben om te versnellen of om op een klimmetje de vaart erin te houden.
De 1.0 tsi trekt de combinatie erg makkelijk. Vanaf 60 km/h versnellen in de 4 verloopt soepel en relatief vlot. Als je echt snel wil zijn is terug schakelen natuurlijk wel nodig. Windkracht 3 tegen en versnellen van 90 naar 110 is geen enkel probleem. Op de snelweg rijd ik eigenlijk constant in de 5. De 6 is bruikbaar, maar het verbruik is niet lager dan in de 5 en de motor loopt minder mooi dan in de 5e versnelling. In de 5 is de auto aangenaam stil. Als je echt snel wil inhalen is even terug naar de 4 schakelen nodig. Maar dan versneld de combi erg makkelijk. Voor je het weet rijd je 120 Km/h. Bij de golf 5 reed ik eigenlijk altijd in de 4 op de snelweg, de auto had te weinig vermogen om ook heuvel op of bij viaducten de vaart erin te houden.
De stabiliteit van de combinatie verschilt eigenlijk niet heel veel van dat van de Golf 5. De combinatie is in de praktijk erg stabiel, inhalen van vrachtwagens is nauwelijks voelbaar bij 120 Km/h is er nog geen slingering te voelen. De snelheid die ik normaal op de snelweg aanhoud is ca 105 km/h op de teller. Harder kan, maar het is een afweging tussen snelheid en verbruik. Bij harder rijden gaat het verbruik erg snel omhoog.
Het verbruik was over een rit van 200 Km ca 1:8,5. De ervaring is dat bij hogere temperaturen en in het buitenland het verbruik vaak lager is dan bij een ritje in Nederland.
Na de zomervakantie zal ik een update doen van de ervaring van deze combi in het buitenland.

Bekijk berekening

Wijzigen


Opel Zafira 1.4 Turbo [7-seats] met een Caravan

De ervaring van Wim Dteijer met een Opel Zafira 1.4 Turbo [7-seats] (103 Kw/140 pk bouwperiode: juni 2016 - 2019) en een Caravan (als voorbeeld) van 1140 kg geplaatst op 05-05-2019. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 61%

vakantie in Engeland combinatie auto en caravan voldoet uitstekend ook bij wegrijden steile hellingen verbruik c.a 1 op 9. Bij snelheid van c.a 100 km/h geen enkele probleem met slingeren etc zeer ontspannen rijden.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Golf Plus 1.4 TSI [DSG7] met een Fendt

De ervaring van Joop met een Volkswagen Golf Plus 1.4 TSI [DSG7] (118 Kw/160 pk bouwperiode: september 2009 - april 2014) en een Fendt Saphir 445 TFB van 1340 kg geplaatst op 05-05-2019. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 78%

VW Golf 6 Plus met 160 pk en Fendt Saphir 445 vormen een geweldige combinatie om mee op vakantie te gaan. Wel de auto goed beladen.
Inhalen is geen probleem; je komt goed mee onderweg. De automaat schakelt soepel en makkelijk. In de bergen nog niet veel ervaring met deze combinatie maar verwacht geen problemen.

Bekijk berekening

Wijzigen


Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken (met een B-rijbewijs).

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Slingeren

Waarom gaat een caravan slingeren? Een uitgebreid artikel over alle aspecten die van invloed zijn over het slingeren van de combinatie.

Over Caravantrekker

Wat is Caravantrekker voor website? Lees meer over de de visie van Caravantrekker en de mensen achter Caravantrekker.nl.

Bandenspanning

Hoe hoog moet de bandenspanning van mijn caravan zijn? Bekijk het in de Bandenspanningscalculator.


 

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

© 2004-2019 Caravantrekker