Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Blog Tests Reviews Advies Vragen Menu

De 10 nieuwste gebruikerservaringen

Kia Niro 1.6 GDi Hybrid [EV+fuel] met een Caravelair

De ervaring van Leo Schreuders met een Kia Niro 1.6 GDi Hybrid [EV+fuel] (104 Kw/141 pk bouwperiode: juli 2016 - heden) en een Caravelair Ambiance style 440 van 1145 kg geplaatst op 16-02-2020. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 69%

In navolging op eerdere berichten begin ik de Kia Niro als caravantrekker steeds beter te leren kennen. Ook nu ben ik weer op stap geweest met de caravan (1145 kg beladen) en mijn ervaringen sluiten aan op mijn eerdere reviews.
Om alle misverstanden uit de weg te helpen: bij het rijden met een caravan zal de accu vrij snel nagenoeg worden leeggetrokken en wordt er alleen nog maar op de (zwakkere) benzinemotor gereden. Het even snel inhalen van een vrachtwagen of het rijden op een langere helling zal dan ook meer geduld van u als bestuurder vergen
Het bijzondere is echter wel dat de accu nooit helemaal wordt leeggetrokken. Dit komt omdat de auto vanuit stilstand altijd op de accu/elektromotor in beweging komt. En dan komt dat hoge koppel van 265 Nm heel goed van pas!
Het filmpje van de ANWB in 2017 is onbedoeld misleidend: als je onderaan de helling in Luik begint met een volle accu, is het inderdaad een geweldige caravantrekker. Doe het nu nog eens over met een nagenoeg lege accu, Dan ziet het er helaas minder goed uit en heb je dan ook meer geduld nodig.
Op de website van caravantrekker kun je ook een berekening maken op basis van alleen de benzinemotor. Mijn advies: doen!
Met als positieve aanvulling nogmaals: wegrijden vanuit stilstand op een steile helling gaat altijd prima; daarna moet de benzinemotor de rest doen totdat de accu weer is bijgeladen.
Helling af: schakel de maximale gewenste snelheid op de cruise-control in. Als het te snel dreigt te gaan, zal op de elektromotor worden geremd en de accu snel worden opgeladen. Wel zo fijn bij de volgende helling omhoog!

Bekijk berekening

Wijzigen


Subaru Forester 2.0X aut. met een Caravan

De ervaring van JanH met een Subaru Forester 2.0X aut. (110 Kw/150 pk bouwperiode: februari 2011 - januari 2013) en een Caravan van 550 kg geplaatst op 14-02-2020. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 32%

Subaru Forester gekocht voornamelijk om de 4wd H/L omdat we zomer en winter met de caravan op pad gaan. de Forester heeft al vele jaren bewezen een zeer betrouwbare caravantrekker te zijn,een gemiddeld verbruik met caravan van 12L per 100km,en met goede belading en 2e bike,s voor op de dissel en de Eriba/Hymer 465 een stabiele combinatie is.Intussen aan de 5e Forester bezig, deze met de CVT automaat die (na even wennen) uitstekend bevalt, de Xmode is een grote plus bij drassig of besneeuwd terrein.De diverse extra.s op de Luxury uitvoering maakt het rijden aangenaam,kortom voor ons een ideale combinatie!

Bekijk berekening

Wijzigen


Ford C-Max 1.6 TDCi met een Hobby

De ervaring van F musch met een Ford C-Max 1.6 TDCi (84 Kw/114 pk bouwperiode: november 2010 - april 2015) en een Hobby De Luxe 400 SFe van 1239 kg geplaatst op 12-02-2020. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 92%

De C max rijdt er soepel voor en trek vrij snel op zijn er ook mee naar Bodenzee geweest rijd perfect ook op de cruisecontrol geen probleem, op de caravan twee fietsendrager voor en achterop dan is het beter in belans, verbruik 1op 10 bij 85 km per uur gr fokko

Bekijk berekening

Wijzigen


Ford C-Max 2.0 16v met een Chateau

De ervaring van VS met een Ford C-Max 2.0 16v (107 Kw/146 pk bouwperiode: mei 2007 - november 2010) en een Chateau van 1120 kg geplaatst op 04-02-2020. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 71%

Een aantal jaren met deze combinatie gereden, voornamelijk naar het zuidelijk deel van Frankrijk. Op het vlakke is het prettig rijden maar met lichte hellingen of wind tegen merk je direct dat het invloed heeft op de snelheid. Cc houdt de snelheid prima vast op het vlakke maar niet op de heuvels tussen Luik-Bastogne, terugschakelen naar 4 en zelfs soms 3 is nodig om 65-70 op de teller te houden. Als het vermogen wegzakt direct schakelen naar 4. Je verwacht meer van een 2.0 met 146pk. Beperking is dat dit vermogen pas beschikbaar is bij 4000 toeren. Koppel van 185nm is ook niet super. Brandstofverbruik is pittig te noemen. met 14 liter op 100km doe je het goed.

Bekijk berekening

Wijzigen


Hyundai i30 Wagon - 1.6 GDI met een Caravelair

De ervaring van Arie Bot met een Hyundai i30 Wagon - 1.6 GDI (99 Kw/135 pk bouwperiode: mei 2012 - 2017) en een Caravelair Antares Luxe 390 van 900 kg geplaatst op 02-02-2020. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 62%

In de vakantie hebben we 1 fiets(20 kg) achter en 1 fiets voor op de caravan. De asdruk bedraagt 900 kg en de koppelingsdruk 70 kg.
De combinatie van de i 30 en de caravan voelt tot 100 km/u zeer stabiel aan. Ook bij uitschieters van 110 km/u blijft de combinatie stabiel aanvoelen. Op de vlakke weg kan heel goed in de vijfde versnelling worden gereden. In de bergen van zwitserland en Noorwegen doet de combinatie het ook heel goed, mits er op tijd wordt geschakeld. Het gemiddelde benzineverbruik over een vakantie ligt ro d 1 : 9.
Al met al zeer tevreden over de combinatie.

Bekijk berekening

Wijzigen


Renault Clio 1.5 dCi EDC met een Caravan

De ervaring van harry verwey met een Renault Clio 1.5 dCi EDC (66 Kw/90 pk bouwperiode: september 2013 - 2016) en een Caravan (als voorbeeld) van 1200 kg geplaatst op 27-01-2020. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 89%

de eerste keer zijn we naar luxemburg geweest daarna frankrijk duitsland en belgie.
de trekkracht was redelijk soepel met ht passeren van auto,s en vrachtwagen,s was voldoende maar hielt niet over het was de kunst de turbo op tijd actief te krijgen , met meer bagage in de auto weerd hij gelijk een stuk stabieler ook heb ik een bredere band laten monteren ook dat werkte positief al waren er wel dagen met veel wind en dan werd het rijden een stuk intenser de bandenspanning werd en uitvind wedstrijd en is niet duidelijk maar we hebben heel wat geprobeerd

Bekijk berekening

Wijzigen


Porsche Cayenne 3.0 diesel aut. met een Boottrailer

De ervaring van Philip Verniers met een Porsche Cayenne 3.0 diesel aut. (180 Kw/245 pk bouwperiode: februari 2011 - 2016) en een Boottrailer 2500 kg van 2300 kg geplaatst op 26-01-2020. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 97%

In praktijk valt het iets beter mee dan de voorgestelde gegevens .
Mijn boottrailer waar ik jaarlijks de trip naar Zuid Frankrijk mee onderneem is niet voor een beginner aan te raden . Daarvoor is wel een beetje ervaring vereist qua stuurkunst in het achteruitrijden .
Hellingen zijn vervelend, vooral met automatische versnellingsbak.

Bekijk berekening

Wijzigen


Dacia Duster TCe 130 4x4 met een Caravan

De ervaring van Menno van der Veldt met een Dacia Duster TCe 130 4x4 (96 Kw/131 pk bouwperiode: augustus 2019 - heden) en een Caravan van 1050 kg geplaatst op 20-01-2020. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 35%

Hallo, wij hebben na veel onderzoek en wikken en wegen een nieuwe Duster 4x4 gekocht. De keuze voor de 4x4 is naast een betere grip op natte grasveldjes zeker ook gevallen vanwege de extra "lage" eerste versnelling van de auto. In het instructieboekje wordt dan ook gewoon aangeraden, zonder aanhanger, in de tweede versnelling te vertrekken. Met onze caravan hebben we nog niet gereden, wel heb ik een hellingproef gedaan met een aanhanger met stenen. Gewicht ongeveer 1300 kg. stil gaan staan op een helling van 14.5% en dan vanuit de hill start assist zonder gas geven alleen op de koppeling weggereden.
Geen probleem voor het 1300 motortje ! Met dank aan de lage eerste versnelling natuurlijk. Mijn vingers jeuken om deze zomer de bergen in te gaan met de caravan.

Bekijk berekening

Wijzigen


Ford Kuga 2.0 TDCi AWD aut. met een Hobby

De ervaring van Frank van Kalkeren met een Ford Kuga 2.0 TDCi AWD aut. (132 Kw/180 pk bouwperiode: oktober 2014 - 2016) en een Hobby Prestige 610 UL van 1874 kg geplaatst op 17-01-2020. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 91%

Inmiddels de 650 ingeruild voor een 610 ul tandemas is 35cm korter en iets lichter is echt nog steeds een erg fijne combi nu voor het eerst er mee weg even met 105 vracht auto's ingehaald echt geen probleem rij normaal 92 km is hele rustige combi voor lange reizen ga onder de Ford wel luchtvering zetten licht de caravan recht ook bij volle bepakking nu al zin om naar Spanje te rijden as zomer heb speciaal mirror spiegels ( nog steeds) verbruik diesel 1 op 9 tot 1 op 10

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW Touring 325xi met een Caravan

De ervaring van Kees Albers met een BMW Touring 325xi (160 Kw/218 pk bouwperiode: september 2005 - september 2007) en een Caravan (als voorbeeld) van 1460 kg geplaatst op 14-01-2020. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 78%

Mijn ervaring is nog beter dan het rapport doet vermoeden. Ik rijd maximaal rond 90 kmu, met een Fendt Tendenza 465, vaak binnendoor en dan is de stabiliteit echt geweldig.
Het verbruik valt tegen, vaak 1:7.
Ik ben al enkele keren van een drijfnatte plek weggereden, dan is die 4WD een waar genoegen.
Ik rijd al 4 jaar met deze combinatie, we zijn o.a. in Portugal, Griekenland en de Noordkaap geweest, de volgende auto is zeker weer een krachtige 4WD.

Bekijk berekening

Wijzigen


Caravantrekker informatie:

Maximaal trekgewicht

Bandenspanning

Wanneer banden vervangen?

E-Trailer getest

Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken (met een B-rijbewijs).

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Trekkrachtberekening?

Lees de achtergrond en de uitleg die we geven om de trekkrachtberekeningen beter te gebruiken.

Alle informatie


De reis een last?

Geef jezelf en je partner meer zelfvertrouwen en reisplezier.
Volg een praktische caravancursus. De Op Maat cursus is er al v.a. € 169,-


 

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

© 2004-2020 Caravantrekker