Caravantrekker.nl Blog Gebruikerservaringen Tests Advies Vragen Menu ☰

Caravantrekker.nl

De 10 nieuwste gebruikerservaringen

Alfa Romeo 156 Crosswagon 1.9 JTD 16v [4x4] met een Kabe

De ervaring van H. Hoekstra met een Alfa Romeo 156 Crosswagon 1.9 JTD 16v [4x4] (110 Kw/150 pk bouwperiode: januari 2005 - januari 2007) en een Kabe Briljant XL van 1380 kg geplaatst op 12-04-2021. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 79%

De ideale caravantrekker voor wie net als ik een zwak heeft voor dit Italiaanse merk.

Na jaren met een 156 1.9jtd 8v (115pk) te hebben gereden eind 2013 op zoek gegaan naar een goede opvolger. Met zijn vierwiel aandrijving en grotere bodemvrijheid kwam de Crosswagon in beeld. Voor onze Kabe welke maximaal beladen 1330kg is, werkelijk een heerlijke reisgenoot. Scherp sturend en heerlijk comfortabel door de langere veerweg. Wel altijd de kogeldruk rond maximaal gehouden.

De vakanties gaan meestal richting Scandinavië waar we dan rond trekken.
7 a 8 duizend kilometer (95% met caravan) is voor ons vrij gewoon.

Nu dik 7 jaar en 200duizend kilometer later de Crosswagon met enige tegenzin ingeruild op een 159. Helaas heeft Alfa hiervan nooit een crossover versie van gemaakt.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V90 T8 TwinEngine [fuel] met een Elddis

De ervaring van Rob met een Volvo V90 T8 TwinEngine [fuel] (235 Kw/320 pk bouwperiode: april 2016 - 2020) en een Elddis Affinity 482 van 1315 kg geplaatst op 09-04-2021. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 60%

Na jaren Volvo's XC70 D5 te hebben gereden, hebben we in 2019 de overstap gemaakt naar een hybride V90 T8 R-design. Zowel in dagelijks gebruik als met de caravan een heerlijk comfortabele en stabiele auto met een geweldige trekkracht. In AWD worden de voorwielen met de brandstofmotor en de achterwielen elektrisch aangedreven (ook met lege accu is dit beschikbaar). Tijdens normale ritten heb je de AWD niet nodig maar op bijv. nat gras is het een uitkomst.
Het brandstofverbruik is natuurlijk erg afhankelijk van de vraag hoe vaak je de accu laadt (kan gewoon thuis op 230V / 16A ), een lege accu is dan in 4 uur weer helemaal vol. Ik gebruik de elektrische aandrijving vooral in bebouwde gebieden, waar we tenslotte het meest last hebben van luchtvervuiling, en kom daarmee op een gemiddeld verbruik van 1:17.
Met caravan was het verbruik op een reis door het Verenigd Koninkrijk gemiddeld 1:12, waarbij ik op campings zoveel mogelijk de accu heb geladen. Met de caravan aangehaakt hebben we (bijna) uitsluitend op benzine gereden, het verbruik was dan gemiddeld 1:9. Deze verbruikscijfers zijn feitelijk gemeten, dus niet de gegevens van de boordcomputer(die doorgaans zo'n 10% te optimistisch zijn.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mazda CX-5 G165 aut. met een Fendt

De ervaring van Ton met een Mazda CX-5 G165 aut. (121 Kw/165 pk bouwperiode: november 2020 - heden) en een Fendt Bianco 445 TFB van 1410 kg geplaatst op 05-04-2021. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 83%

Met deze combinatie diverse vakanties gereden maar ik sluit mij aan bij de groep die de turbo als een tekortkoming ervaren.
De cx5 is een perfecte reiswagen met veel luxe maar als caravantrekker wordt het een ander verhaal. Hij mist de turbo en met 165 pk kom je dik tekort als je heuvels en bergen tegen komt. Ik geef toe dat ik een pittige rijder ben maar niet boven het toegestane rijdt. Ook ik heb mijn hele leven diesel gereden die een hoog koppel hadden bij lage toerentallen maar met al die milieu toestanden heb ik me moeten neerleggen bij een benzineauto wat wel heel erg wennen is.
Al met al is de Mazda cx5 niet mijn auto en keer ik terug naar mijn vorige merk in benzine uitvoering nl een BMW X3 28i met een 8 traps automaat.
Verder wens ik iedereen veel plezier van de Mazda CX5

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW X1 sDrive 20i met een Knaus

De ervaring van Ron Brouwer met een BMW X1 sDrive 20i (141 Kw/192 pk bouwperiode: september 2015 - 2019) en een Knaus van 1290 kg geplaatst op 02-04-2021. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 74%

Gave app

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW X1 sDrive 18d aut. met een Caravelair

De ervaring van Erwin van Boxel met een BMW X1 sDrive 18d aut. (110 Kw/150 pk bouwperiode: juli 2019 - heden) en een Caravelair Antares Luxe 426 van 1130 kg geplaatst op 02-04-2021. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 64%

Na een aantal jaren met een Opel Zafira 1.6 turbo (200 pk), toch maar terug naar een diesel wegens het absurd hoge verbruik van de eerste. De BMW ligt stabiel voor de caravan, maar had toch de indruk dat de Opel iets stabieler was als je even hoger in de snelheid moet. De hogere trekkracht van de BMW is ondanks zijn 50 pk minder toch duidelijk aanwezig. Dit merk je vooral bij hernemingen en bergop. De automaat doet ook goed zijn ding, maar houd hem wel in de sportstand. Een leuk item is dat je de achteruitrijcamera ook naar beneden kan laten kantelen om zo je trekhaak beter te zien. Ik had ook als optie een grotere benzinetank, maar die is door het vrij lage gebruik eigenlijk niet nodig geweest.

Bekijk berekening

Wijzigen


Ford Focus 1.5 EcoBoost met een Caravelair

De ervaring van Ed met een Ford Focus 1.5 EcoBoost (110 Kw/150 pk bouwperiode: oktober 2014 - 2018) en een Caravelair Antares 466 van 1180 kg geplaatst op 01-04-2021. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 79%

De Ford Focus 1.5 ecoboost is in combinatie met de caravelair 466 een heerlijke combinatie. De 6e versnelling gebruik ik niet.

De caravan ligt stabiel achter de wagen. Snelweghellingen vormen geen enkel probleem. De pukkel achter luik in de 3 met 90 kmh omhoog en nog over. Ook de route van Clermont-Ferrand naar Montpellier via Milau was heel goed te doen. ook hier de steile hellingen in de 3 omhoog. Met inhalen bij langzame vrachtwagens en lagere snelheid, terug in de 2 en hij trekt weer netjes op naar boven de 80 en je kan in de 3 weer rustig voorthobbelen. Berg af op deze route terug naar de 2 en regelmatig sterk afremmen en de boel weer strekken en in de 2 doorgaan. Ook bergaf in de bochten een stabiele combinatie. Inhalen en ingehaald worden voel je het iets trekken, maar vormt geen problemen. Een dikke voldoende deze combinatie. Ook veelal met cruisse control gereden, vandaar in de 5e en niet in de 6e versnelling. Geeft toch meer ruimte aan de motor.

Bekijk berekening

Wijzigen


Nissan Qashqai DIG-T 160 met een Eriba

De ervaring van H.F. van Bergen met een Nissan Qashqai DIG-T 160 (118 Kw/160 pk bouwperiode: oktober 2018 - heden) en een Eriba Feeling 425 van 1200 kg geplaatst op 30-03-2021. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 76%

De eerste ervaringen met de Nissan Qashqai DIG-T 160 pk Tekna+ met onze Eriba Feeling 425 (hefdakcaravan). Voorlopig alleen in Nederland gereden.
Op vlakke wegen trekt de Qashqai perfect. Hoofdzakelijk in de 5e versnelling, maar de 6e zou ook kunnen hoewel ik dan het toerental te laag vind.
De trekkracht is het grootst rond 2500 toeren.
Het verbruik solo ligt tussen 1 L op 15 à 16 km. Bij lange afstanden zelfs nog beter. Met caravan zakt dit terug naar ca. 1 L op 12 km.
In de Limburgse heuvels zie je het verbruik toenemen. De trekkracht is echter formidabel! Ook bij lange hellingen kan je de 5e versnelling blijven gebruiken. Alleen bij inhalen terugschakelen naar de 4e versnelling.
Ik ben erg benieuwd wat de auto tijdens onze vakantie naar de Dordogne gaat presteren. Ik houd u op de hoogte.
Vooralsnog zijn de ervaringen erg positief.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen T-Roc 2.0 TSI 4Motion met een Kip

De ervaring van Schoonderbeek met een Volkswagen T-Roc 2.0 TSI 4Motion (140 Kw/190 pk bouwperiode: september 2017 - heden) en een Kip van 1330 kg geplaatst op 23-03-2021. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 81%

Zeer stabiele combinatie. Ontspannen rijden, opletten dat je niet te snel boven de 100 km/u komt.
Inhalen vrachtauto's gaat rap en goed.
Zeer prettige caravantrekker.

Bekijk berekening

Wijzigen


Ford Focus 1.5 EcoBoost met een Caravan

De ervaring van rob met een Ford Focus 1.5 EcoBoost (110 Kw/150 pk bouwperiode: oktober 2014 - 2018) en een Caravan van 550 kg geplaatst op 22-03-2021. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 37%

2006 tot 2019
max, 90 km per uur
incl. 2 fietsen achterop caravan,
geen problemen
optrekken ivm inhalen moeizaam

Bekijk berekening

Wijzigen


Audi Q2 1.4 TFSI aut. met een Eriba

De ervaring van Peter van den Bosch met een Audi Q2 1.4 TFSI aut. (110 Kw/150 pk bouwperiode: juli 2016 - oktober 2018) en een Eriba Touring Troll 530 van 1155 kg geplaatst op 19-03-2021. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 77%

De Audi Q2 is helaas niet geschikt te maken om een Caravan te trekken. Audi en de trekhakenfabrikanten leveren universele trekhaken die ook passen op de Audi A3 en Volkswagen Golf. Het gevolg is dat bij een hogere Q2 de trekhaak hoger dan 50 cm van het wegdek komt. De caravan hangt dan ‘omhoog’ achter de auto en de boden schept dan rijwind. Door dit ‘spoilereffect’ wordt de hele combinatie een gewaagde onderneming.

Kortom koop geen Audi A2 als je een caravan wilt trekken. Vermoedelijk geldt dit ook voor de Volkswagen T-Roc

Bekijk berekening

Wijzigen


Gebruikerservaringen


Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Trekkrachtrapport

Voor een goed trekadvies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Trekadvies

Lees de achtergrond en de uitleg die we geven om de trekkrachtberekeningen beter te gebruiken.


 

(Advertentie)

 

Lees ook:

Maximaal trekgewicht

Rijbewijs B of BE?

In de bergen naar beneden

Caravanbanden

Abnormale bandenslijtage

 

© 2004-2021 Caravantrekker