De ervaring van Henry Pieters met een Citroen C5 Tourer 2.2 HDi BiTurbo aut. (204 pk/150 Kw, bouwperiode: maart 2011 - 2018) en een Delphin 6000D van 1650 kg geplaatst op 14-10-2025:
De Citroen C5 Cross Tourer 2.2 HDI-F aut-6 is de ideale trekauto, althans voor mij. Hij vervangt een veel jongere Opel Insignia ST 200PK aut-9 van 2021 die ik weggedaan heb vanwege het vrij hoge brandstofverbruik en geluidscomfort. De C5 is met zijn bere sterke 2.2 HDI-F met 204 PK en 450 Nm koppel en natuurlijk het sublieme hydropneumatische veersysteem de ideale reisauto en caravantrekker. Relaxter gaat haast niet, ook niet vanwege de sublieme wegligging van de Westfalia Delphin met zijn onafhankelijke wielophanging met schroefveren (!) Verschillende vakanties inmiddels gedaan met deze combinatie en de C5 laat je steeds weer versteld staan van het gemak en comfort waarmee hij de Delphin die toch beladen zo'n 1.700 - 1.800 kg weegt, trekt. Zelden hoeft de 6 traps automaat terug te schakelen, zelfs vrij lange en flinke hellingen in midden Frankrijk doet hij in zijn 6 en een flink tempo erin. Daarbij ligt het brandstofverbruik tussen de 1:9 en 1:10. De Insignia verbruikte met gemak het dubbele! Dank zij het veersysteem ligt de auto altijd keurig horizontaal. In Frankrijk zijn snelheden tot 120km/uur zeer goed en veilig te doen, daarboven gaat de combinatie wat onrustiger worden. Niet doen dus! De caravan achterin lichter maken geeft wel soelaas. Hier licht n.l. veelal een zware elektrische vouwfiets onder het bed. Die in de auto scheelt veel, alsmede de vuilwatertank voor de rit legen! Jammer dat deze auto's niet meer geproduceerd worden, ze zijn legendarisch als caravantrekker. En, deze diesel mag bij mij gerust nog heel lang blijven!
De ervaring van F.Hoekstra met een Opel Astra Sports Tourer 1.4T Ecoflex (150 pk/110 Kw, bouwperiode: november 2015 - 2019) en een Fendt Saphir 410 QK van 1100 kg geplaatst op 12-10-2025:
Na een paar jaar met bagagewagen en tent overgestapt naar kamperen met een caravan. Gezin met twee kleine kinderen. Van tevoren ervaringen/berekeningen op deze site gelezen. En daarom ook besloten om nu een review te schrijven.
Onze eerste caravan een Fendt Saphir 420 bj.2000, tot max 1300 kg. Op de weegbrug 1280 kg. Inclusief mover en een fiets voorop en eentje achterop.
Dit huisje op wielen hangt achter een Opel Astra Sports tourer 1.4 Turbo uit 2018. Voorzien van MAD hulpveren. Gevulde koelbox en ander zwaar spul achter in de kofferbak. Kogeldruk in de buurt van de 75 kg.
Spiegels zijn van Milenco met F-pads.
Na eerst een paar kleine tripjes in de buurt te hebben gedaan, besloten om de auto te voorzien van hulpveren. Bij het inhalen van vrachtwagens is de combinatie een stuk stabieler. (solo rijdt de auto op hoge snelheid ook rustiger).
In de zomervakantie via Luxemburg naar het zuiden van Frankrijk geweest (tolwegen en route nationale)
Prima combinatie om relaxed mee op vakantie te gaan. We reden steeds mooi rustig met het vrachtverkeer mee. En genoeg power over om even te versnellen voor een inhaalactie. Heuvel op is ook geen probleem geweest (ardennen en route de soleil).
Voorwielen willen bij het weg rijden op gravel wel doorslippen. Maar nooit echt hinderlijk geweest.
We kijken weer uit naar het volgende kampeerseizoen!
De ervaring van Marcel met een Volkswagen Multivan 1.4 PHEV (218 pk/160 Kw, bouwperiode: 2022 - heden) en een Knaus van 1290 kg geplaatst op 12-10-2025:
Een hele fijne combinatie. Met de caravan geladen tot het maximale trekgewicht (1600kg) heeft de Multivan totaal geen probleem. Hij rijdt en schakelt soepel en ook met steilere wegen heeft de Multivan (in de “S” stand) zeker geen probleem. Kies daarbij dan ook het manuele schakelen om gebruik te maken van hogere toerentallen tijdens het klimmen en bij het dalen maximaal gebruik te maken van het regenereren. Met een kogeldruk van 90 kg ligt de caravan goed achter auto. Het verbruik lag rond de 1:9 wat voor een caravan van 1600 kg en 6 personen in de auto erg netjes is. Zeker gezien route die is gereden.
De ervaring van Klaas Boonstra met een Mitsubishi Outlander PHEV (203 pk/149 Kw, bouwperiode: 2013 - 2015) en een Eriba Exciting 530 van 1500 kg geplaatst op 09-10-2025:
Ik heb met de allernieuwste Outlander hetzelfde probleem...is niet op de lossen omdat er een type goedkeuring op de trekhaak zit.
Trekhaakhoogte (hart kogel) is 51,5cm in onbeladen toestand; mag maximaal tussen de 38 en 45cm zijn.
Naar mijn idee niet veilig want de hele balans is weg...
Geen succes dus.
De ervaring van Guido met een Polestar 2 LR Single motor (299 pk/220 Kw, bouwperiode: 2023 - heden) en een Fendt Bianco 465 SFB Selection van 1460 kg geplaatst op 04-10-2025:
September 2025 met een 2025 Polestar 2 LR 299pk en een Fendt 465 SFB (ong 1500kg) naar Frankrijk en Italië geweest.
Combinatie rijdt heel fijn.
Gestreefd naar: Solo 90km/h of >90km/h achter een vrachtwagen.
Afkoppelen Frankrijk 2x niet(Fastned), rest allemaal.
Omdat er weinig te vinden is over verbruik etc hierbij een overzicht.
Ik hoop dat mensen dit helpt.
Rijdag 1, 775km, gem 35.3 kw/100km , temp tussen 16 en 23graden,
Rijdag 2, 296km, gem 32 kw/100km , temp rond de 20 graden'
Rijdag 3, 431km, gem 32,5 kw/100km, eerste 150km was richting Frejus tunnel 42kw/100km, temp tussen 17 en 25 graden
Rijdag 4, 228km, gem 32 kw/100km, temp rond 26 graden
Rijdag 5, 263km, gem 30,3 kw/100km, temp rond 27 graden
Rijdag 6, 521km, gem 31,5 kw/100km, incl Brenner A22/A13 en Fernpas, temp tussen 23 en 27 graden
Rijdag 7, 652km, gem 29,8 kw/100km, temp tussen 21 en 26 graden
De ervaring van Kasper met een Skoda Octavia Combi 1.5 TSI e-TEC mHEV 150 (150 pk/110 Kw, bouwperiode: 2024 - heden) en een Kip Kompakt 300 Classic van 750 kg geplaatst op 04-10-2025:
Octavia nummer 3 met de Kip. Na een 2.0 Tdi en 1.6 TDi nu 150pk benzine mild hybride.
De 2.0 TDi ramde overal met 110 km/h omhoog, de 1.6 moest daarvoor hard werken en met de nieuwste Octavia gaat dat als of je solo rijdt.
Gewoon cruise op 110 km/h en het stuur vasthouden omdat anders de auto gaat mekkeren,
Bij sommige hellingen in de A1 naar Parijs zie je soms even de toerenteller van 2000 naar 2500 tpm (7->6) gaan, maar verder is het saai.
Oh ja,
Met z'n tweeën, de auto is leeg op een race fiets en 2 laptops na. ca. 45 kg kogeldruk.
De ervaring van Wilbert Stadhouders met een Polestar 2 LR Single motor (299 pk/220 Kw, bouwperiode: 2023 - heden) en een Eriba Touring 542 van 1201 kg geplaatst op 27-09-2025:
Met onze nieuwe Polestar deel ik de eerste caravan ervaring. Wij hadden een zware Tabbert en Volvo T6 AWD, mijn vrouw had al 3 jaar een EV. Om van 2 naar 1 auto te gaan een Polestar2 gekocht en vooruitlopend ook een kleinere hefdakcaravan gekocht, dat laatste had vooral te maken met het feit dat we de laatste jaren langer met vakantie gaan en veel meer rondtrekken en dus regelmatig verkassen.
Vandaag reed ik van de Achterhoek naar Zeeland, een afstand van 214 km. De temperatuur vanochtend was 11°, niet ideaal voor een EV. Ik vertrok met een batterij van 93% inhoud en arriveerde met 24%, 69% inhoud verbruikt. Gemiddelde snelheid volgens tripcomputer 71 km per uur verbruik was 26.2 kwh per 100 km. Op basis van de 82 kw accu met ik meen 79 kw nettoinhoud vond ik dat erg positief. Geeft vertrouwen voor onze toekomstige vakanties.
Het rijden op zich was zeer indrukwekkend, alsof je geen caravan aan de haak hebt. Komende jaren zal ik wel updaten.
De ervaring van Kees Pool met een Mazda CX-60 e-SkyActive PHEV (328 pk/241 Kw, bouwperiode: 2022 - heden) en een Fendt Bianco 515 SD Activ van 1600 kg geplaatst op 25-09-2025:
Onlangs met mijn nieuwe Mazda cx60 2025 met Fendt Bianco 515 sd op vakantie geweest.En het is zeker niet meegevallen de combinatie voelde heel erg onstabiel. 90 kg op de trekhaak van de auto. Bij iedere auto die mij inhaalde moest ik corrigeren met het stuur laat staan als het een grotere bestelwagen was.De bandenspanning had ik thuis verhoogd naar de aanbevolen spanning 3.1bar achter 2.9 bar voor.Ik heb de indruk dat de standaard banden van Toyo hier mee te maken hebben en veel te slap zijn voor een auto die 2500 kg mag trekken.
De ervaring van Rick met een Volkswagen Tiguan 2.0 TSI 4M aut. (180 pk/132 Kw, bouwperiode: juni 2016 - 2021) en een Hobby De Luxe Easy 450 van 1211 kg geplaatst op 21-09-2025:
Sinds 1 maand een Volkswagen tiguan 2017 model 180pk 7dsg 4 wiel aandrijving. Vorige week met de Hobby 1250kg maximaal gewicht op vakantie geweest 1200 kilometer van Nederland naar zuid-Frankrijk bij Fréjus. Zeer prettige combinatie je merkt nauwelijks dat er een caravan achter de auto hangt. Automaat schakeld tijdig terug waardoor in de drive alles geregeld wordt zowel berg op als berg af met adeptive cruise controle. Bij vlakken wegen veelal in de 7e versnelling.
Verbruik eerste 400km met 100km/u met windkracht 5:1L op 5,5km. Meer Frankrijk in neemt de wind sterk af en rij ik met 105 tot 110km/u kom ik op een totaal gemiddelde van 1L op 8,4km
Combinatie rij ik met B-rijbewijs. Hiervoor heb ik het maximale toegestane gewicht van de auto aangepast van 2260kg naar 2250kg. Daarmee kom ik op een combinatie maximaal gewicht van 3500kg.
De ervaring van Niels Kampert met een Mitsubishi Eclipse Cross PHEV (188 pk/138 Kw, bouwperiode: 2021 - 2025) en een Hobby De Luxe 495 WFB van 1482 kg geplaatst op 21-09-2025:
Voor het eerst met de Mitsubishi Eclipse Cross met de caravan op vakantie. Dit was onze eerste vakantie met deze combinatie.
Ik had me van te voren goed ingelezen, o.a. op deze site, en hoe de techniek van de Mitsubishi werkt.
Met 342Nm heb je voldoende trekkracht en gaat de Exlipse als de brandweer, de auto is ook rood (-;.
De Mitsubishi heeft geen enkele moeite met welke berg dan ook. De Eclipse heeft verschillende rijstanden en een save en charge knop. Ik zet de rijstand op Tarmac en de Mitsubishi staat dan in serie mode. Dat betekend dat de motor de batterij voedt en de auto volledig op de electromotoren rijdt. Je hebt dan de maximale koppel/pk van beide electromotoren tot je beschikking en altijd 4x4.
De accu blijft dan lang op 50% maar zakt uiteindelijk wel langzaam. Ik heb 3x de charge knop gebruikt om de accu wat op te laden maar alleen voor mijn gemoedsrust, en als ik moest gaan tanken zodat ik wat van de huidige brandstof gebruikte voor opladen. De auto gaat dan wel in normaal stand en in parallelle modus, de motor gaat dan de voorwielen aandrijven en zet indien nodig de electromotoren bij.
Op de weg naar huis vanuit Zuid Frankrijk, via luik, heb ik volledig op Tarmac gereden en hoewel de capaciteit van de accu soms nog maar 1 balkje was heb ik geen een keer een schildpadje gezien. Ik gebruik veel de regenereren om de auto uit te laten lopen of om af te remmen.
In Tarmac wordt bij afremmen de accu gevoed door de motor en door het regenereren.
De hele combinatie is zeer stabiel en zelf berg op en gas geven om even een paar vrachtwagens in te halen rij je zo 115 km/u.
Ik heb de snelheid ongeveer op 88/93 gehouden op de teller. Wij hebben totaal 2800 km afgelegd met een gemiddeld gebruik van 1-9,3. Daar zitten dan ook solo ritjes bij. Met de caravan alleen gemeten zit je toch wel op de 1-8,5 aan verbruik. Maar daar heb je wel een hele fijne combinatie voor.
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Welke auto's en caravans zijn het meest populair op Caravantrekker?