Caravantrekker.nl Blog Gebruikerservaringen Tests Advies Vragen Menu ☰

Caravantrekker.nl

De 10 nieuwste gebruikerservaringen

Volvo V40 T3 aut. met een Eriba

De ervaring van Kees Nagtegaal met een Volvo V40 T3 aut. (112 Kw/152 pk bouwperiode: september 2015 - 2020) en een Eriba Touring Familia 310 van 900 kg geplaatst op 14-01-2021. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 57%

In 2019 ruim 11000 km naar en door Noorwegen gereden. Mooie roadtrip, veel rijden, zien en vooral doen. Dank zij het caravantrekker advies goed voorbereid op weg. Alle soorten wegen gehad, ook onverhard. De Volvo had het niet te moeilijk, de Eriba woog incl belading rond de 950 Kg. Op de snelweg bij 85 kmh meestal in de 6e versnelling, bij hellingen of wind soms terug naar de 5e. De automaat is geweldig! Bij steile passages de bak tijdens het rijden in de S stand gezet, hierdoor een iets hoger toerental waardoor er een snellere reactie op de vermogensvraag was, het reed veel soepeler. Heel erg bijzonder was de S stand bergaf. Ook nu een hoger toerental waardoor de motor meer afremt. Tik je de rem aan schakelt het 1 versnelling terug. Rem je wat harder nog een versnelling terug. Dit werkt als een soort bergrem, geweldig goed. Overigens levert het hogere toerental niet heel veel meer geluid op, we hebben het heel erg vaak gebruikt. Verbruik was 9 ltr per 100 km. Op de snelweg rijden we 85/90 kmh. De Eriba wilde wel wat bewegen achter de auto op snelheid, maar wij hebben 2 vouwfietsen (incl drager 50Kg) achterop de caravan. Omdat de gewicht verhouding met de Volvo 56% is konden wij daar in de Volvo niets van merken. De Eriba is vanwege het lage gewicht uitgerust met normale autobanden die erg zachte wangen heeft. Onze vorige caravan was een Puck L, die had C banden en daar voelde je elke oneffenheid keihard doorgegeven in de auto. De Familia geeft door die zachte banden(wel 3 bar) helemaal niets door. Als de banden aan vervanging toe zijn ga ik wel kijken naar 14 inch velgen om iets lagere wangen te krijgen. Nu ligt er 13 inch op en die worden steeds schaarser, zeker in deze gewichtsklasse.

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 308 SW 1.6 THP met een Hobby

De ervaring van J. Traas met een Peugeot 308 SW 1.6 THP (110 Kw/150 pk bouwperiode: mei 2008 - mei 2014) en een Hobby Exclusive 460 van 1350 kg geplaatst op 11-01-2021. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 78%

Het hierboven vermelde type caravan komt niet helemaal overeen met de caravan waar wij mee rijden. Wij hebben een 460 Ufe De Luxe Easy met een rijklaar gewicht van 1085 kg. Deze caravan staat niet vermeld in de lijst van deze website, maar komt qua gewicht wel overeen met het hierboven vermelde type. De Peugeot heeft volgens de gegevens van het RDW een vermogen van 115 kW/156 pk en een koppel van 240 Nm.

Mijn gebruikservaring:

Na 5 en een half jaar toeren door Frankrijk en Nederland met een 307 SW 2.0 en een Hobby 460 Ufe, schaften we in het voorjaar van 2016 een 308 SW (bj. 2012) aan met een 1.6 THP motor. In de jaren daarna zijn we hoofdzakelijk in Nederland op vakantie geweest. In 2018 zijn we een maand op reis geweest in Auvergne (Puy de Dome), Bourgondië en Champagne. In Nederland rijden we met twee e-bikes op de dissel (Thule drager), als we naar Frankrijk gaan laten we de fietsen thuis. We reizen met z’n tweeën.

Wat gelijk opviel was dat het wegrijden met deze combinatie erg gemakkelijk gaat. Dat het hoge koppel al bij 1400 tpm vrij komt, heeft hier alles mee te maken. Het rijden op vlakke snelwegen gaat moeiteloos. Vaak in de 6de versnelling, maar ook wel in de 5de bij een snelheid van 90 à 95 km/u. Ik vind dat een mooie snelheid voor lange ritten op de snelweg. De verbruiksindicatie van de boordcomputer is hierbij erg nuttig.
Op licht hellende wegen is de 5de versnelling een verstandige keuze. Dat je bij inhalen wel eens terug moet naar de 4de is wat mij betreft geen punt. Ga je op tweebaanswegen wat steiler omhoog, dan gaat dat prima in de 4de of desnoods in de 3de versnelling. Het gemiddelde benzineverbruik is 9 tot 10 km per liter benzine. Ik heb wat minder goede ervaringen met E10 benzine. De motor loopt minder gelijkmatig. Ik rijd al een tijdje met E5/SP98, daarmee rijdt de auto fijner. Het is een klein verschil, maar met de caravan aangekoppeld rijdt dat beslist beter.

Wat betreft de PSA 1.6 THP motor, in het verleden is er vaak kritiek geweest op het hoge olieverbruik en een problematische distributieketting. Dat is niet uit de lucht gegrepen, maar ik heb die problemen niet gehad. Wat olie bijvullen tijdens een vakantie is wel nodig, maar dat heb ik bij eerdere auto’s (Opel, Volvo) ook meegemaakt. Na een lange rit, zeker met de caravan, zet ik de motor niet meteen uit als ik pauze houd of als we gearriveerd zijn. Turbomotoren kunnen zoals bekend erg warm worden en door de motor twee minuten stationair te laten draaien, helpt de olie mee om de motor af te laten koelen. Als dan de motor uitgezet wordt, blijft de ventilator minder lang doordraaien. Ik heb wel wat reparaties gehad, o.a. aan het koelsysteem en aan de olieleidingen naar en van de turbo, maar dat waren geen extreem dure reparaties.

Over de belading met twee fietsen op de dissel en de kogeldruk:
Als de fietsen op de dissel gingen, haalde ik het reservewiel uit de disselbak en legde dat achterin de caravan op de grond. Zware bagage ging altijd in de auto. Dat heeft een gunstige invloed op het rijgedrag. Vorig jaar heb ik met een universele beugel van ENDURO het reservewiel onder de caravan achter de as bevestigd. Dat scheelt een hoop gedoe en het gewicht is met de fietsen voorop goed verdeeld. De kogeldruk houd ik altijd op 75 kg. Als belading en kogeldruk in orde zijn, heb ik geen last van een slingerende caravan, ook niet als ik word ingehaald door vrachtwagens.

Wij hebben tot nu toe veel plezier beleefd aan deze auto met de Hobby caravan aan de kogel.

Bekijk berekening

Wijzigen


Skoda Octavia Combi 1.5 TSI met een Swift

De ervaring van Vrhff met een Skoda Octavia Combi 1.5 TSI (110 Kw/150 pk bouwperiode: oktober 2017 - 2020) en een Swift Mondial 470 SE van 1500 kg geplaatst op 07-01-2021. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 91%

Na enkele dieselauto's in eerste instantie gekozen voor 1.0 TSI. Die zou voldoende moeten zijn voor de toenmalige caravan met een maximum gewicht van 1300 kg. In de praktijk is dat eigenlijk niet voldoende. het koppel van 200 Nm is niet comfortabel om vanuit stilstand weg te rijden. Iets meer weerstand (zachte ondergrond / helling) geeft een langdurige slippende koppeling met veel stank en slijtage tot gevolg.

Met een nieuwe werkgever, kwam een andere auto in beeld en omdat de Octavia verder prima beviel, gekozen voor de 1.5 TSI. Dat ging een stuk beter. De 1300 KG kwam makkelijk van de plek. Ondanks dat de 1.0 TSI voldoende makkelijk omhoog reed, ging de 1.5 TSI nog makkelijker omhoog uiteraard.

Voor de zomer 2020 de Sprite Mondial 470 SE gekocht. Deze heeft een maximaal gewicht van 1500 kg. Tijdens de vakantieritten merk je die 200 kg wel. Ook is de caravan net wat langer. De eerdere ervaringen met de 1.0 TSI leerde dat de auto zo zwaar mogelijk dient te zijn. De 1.5 TSI dus uitgerust met hulpveren. Doorzakken doet de auto dus nog maar nauwelijks, maar je moet je best doen om 500 kg toe te voegen om richting de geadviseerde gewichtsverhouding te gaan. Dat lukt eigenlijk niet.....

Het komt erop neer dat de combinatie tijdens het rijden gevoelig is voor zijwind en inhalende campers. Een snelheid van 85 tot 90 km/h kan nog net en zeker heuvelaf moet de snelheid lager zijn. Als we geen fietsen meenemen achterop de caravan, is het geheel iets stabieler, maar het blijft rustig rijden.

Het slingeren is niet extreem geworden tijdens de de ritten en zonder wind is het redelijk comfortabel. De auto heeft voldoende kracht.

Mocht er een andere auto in beeld komen, dan zou ik gaan voor een auto met meer eigen gewicht, maar voorlopig doen we het ermee......

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW 330i aut. met een Fendt

De ervaring van S. Bekkema met een BMW 330i aut. (185 Kw/252 pk bouwperiode: juli 2015 - 2018) en een Fendt Bianco 465 TG Selection van 1486 kg geplaatst op 20-12-2020. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 86%

Dit jaar voor het eerst met de nieuwe Fendt 465 TG Bianco Selection caravan op vakantie. Eerst een weekje in Limburg om getoerd, daarna 2 weken in Noord Bretagne. Caravan is dit jaar nieuw gekocht dus voor ons een verrassing hoe de BMW 330i Touring zich zou houden. Probleem wat zich direct aanmeld is de kogeldruk, met 2 fietsen voorop de dissel kan ik de kogeldruk amper onder de 90 kg houden. Zoveel mogelijk lichte spullen in de disselbak en onder de bedden voor in de caravan. Zware spullen in de auto of in de achterste banken bij de zitgroep. Auto zakt eigenlijk niet noemenswaardig door het sportonderstel. Wel vermogen heeft de auto zat, de auto is getuned tot 310PK en 490NM. Eigenlijk voel je niet dat de caravan, beladen tot bijna 1700kg, er achter hangt. Lastig is wel dat de automaat vaak zo hoog mogelijk wil schakelen tot wel toe aan de 8 versnelling. Dus meestal in de sportstand gereden, dan schakelt de auto maar tot de 6 versnelling. Plezierig van de sportstand is dat de motor wat verder doortrekt in toeren. Wegrijden op een steile helling van 15% ? Vermogen genoeg en dankzij de automatische handrem kun je heel makkelijk een helling oprijden: je stopt de auto tot stilstand, laat het rempedaal los, de handrem houdt de rem automatisch 2 a 3 sec. vast, je geeft gas en weg rijd de auto. Een fijne combinatie met nog wel wat kanttekening: het verbruik. Ik rijd altijd rond 95km, het verbruik is vrij fors: 1:6,5. Ligt dit aan de tuning of aan iets anders ? Wel de caravan heeft de zgn. alko delta as waarbij de wielen enigszins meer of minder uit en toespoor krijgen onder het rijden. Het lijkt dat ik nu een caravan achter de auto heb die zeer stabiel is, weinig zijdelinkse bewegingen, maar dat ik nu een “ploeg” trek. Volgend jaar wil ik de caravanophanging laten uitlijnen en wordt hopelijk het verbruik dan gunstiger.

Bekijk berekening

Wijzigen


Renault Megane III - 1.5 dCi Energy met een Burstner

De ervaring van Erik Schuitemaker met een Renault Megane III - 1.5 dCi Energy (81 Kw/110 pk bouwperiode: februari 2012 - januari 2016) en een Burstner Ventana 590 van 1600 kg geplaatst op 13-12-2020. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 109%

Deze combinatie bevalt goed de auto is zwaar genoeg om de caravan te hanteren. Overigens hebben wij een burstner fun 495 TK, max 1360 kg. Dus iets korter.
De dieselmotor is sterk op normale wegen, als je iedere zomer in de bergen wilt rijden dan zou het wat zwaarder mogen.
Regelmatig is het mogelijk om in de 6e versnelling te rijden bij ca 95 km.

Bekijk berekening

Wijzigen


Kia Niro 1.6 GDi Hybrid met een Caravelair

De ervaring van M. van Balen met een Kia Niro 1.6 GDi Hybrid (104 Kw/141 pk bouwperiode: juli 2016 - heden) en een Caravelair Antares Luxe 400 van 1000 kg geplaatst op 30-11-2020. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 61%

Na eerder deze caravan met een Volvo V70 170pk te hebben gereden een beetje dubbel gevoel.
Door Corona alleen in het vlakke Nederland gereden. Met de Volvo eerder een tocht door Zweden gemaakt.
Initieel was ik zeer enthousiast over de Kia. Hij trok net zo makkelijk zoniet makkelijker op als de Volvo. Tot de accu direct leeg was op de snelweg. Dramatisch wordt het niet, maar prettig. Auto maar weer ingeleverd bij de leasemaatschappij.
Nu ingeschreven voor een Lynk & Co 01.

Bekijk berekening

Wijzigen


Renault Megane Estate 1.5 dCi 110 met een TEC

De ervaring van Buddy met een Renault Megane Estate 1.5 dCi 110 (81 Kw/110 pk bouwperiode: september 2016 - 2019) en een TEC Travel King 460 TDF van 1300 kg geplaatst op 26-11-2020. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 85%

Dit jaar een caravan gekocht en gezien de huidige omstandigheden in Nederland gebleven. (dus geen ervaring met bergen o.i.d.)

gewicht zomervakantie klaar (met 2 fietsen) 1295kg (1300 kg toegestaan) op de weegbrug (los van de auto) kogeldruk 75kg. Geen zware spullen in de caravan, wat er in de caravan ligt zit in kratten boven de as.

1 Fiets achterop en 1 op de dissel, dit merk je behoorlijk bij het inhalen, zelf vind ik 100km/u een fijne snelheid zodat je geen vrachtauto's in de weg rijdt. Met fietsen op de caravan is inhalen van een vrachtwagen niet fijn. Ondankt de perfecte belading gaat hij iets slingeren.Zodra je van het gas gaat stopt het slingeren ook meteen.

Zonder fietsen haal je makkelijk een vrachtwagen in met 100km/u


Voor een weekend weg zonder fietsen is een het fijne combi. maar met fietsen op de caravan ga ik niet naar het buitenland.

Op een glad grasveld heuvel op geen probleem om uit stilstand weg te rijden.

Ik denk dat het verzwaren van de veren een beter resultaat op gaan leveren wbt rijgedrag en doorzakken.

Bekijk berekening

Wijzigen


Dacia Duster TCe 125 [4x2] met een Beyerland

De ervaring van Ed van Zetten met een Dacia Duster TCe 125 [4x2] (92 Kw/125 pk bouwperiode: september 2015 - december 2017) en een Beyerland Sprinter 420 LB Sport van 1240 kg geplaatst op 25-11-2020. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 76%

Hallo, ja ik rij met deze comenatie en ben erg tevreden over de Duster en trekkracht en ze verbruik .Met de caravan rijd hij lekker en rustig en met 90 km rij ik 1 op 10 en dat is volgens mijn netjes.

Bekijk berekening

Wijzigen


Lexus RX450h met een Hobby

De ervaring van Peter van Kalkeren met een Lexus RX450h (230 Kw/313 pk bouwperiode: november 2015 - heden) en een Hobby Prestige 620 CL van 2000 kg geplaatst op 23-11-2020. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 82%

Sinds april 2020 heb ik een Lexus RX 450h bouwjaar 2017. 17 jaar heb ik met veel genoegen de caravans met diverse Toyota Land Cruisers diesels getrokken maar ik wilde een andere auto vanwege het matige veercomfort van de auto zowel solo als het aanhangwagens op dorpels , en de hoge wegenbelasting op een dieselauto. Mijn dealer had een RX hybrid met trekhaak staan en heb met onze Hobby 620CL van 2000 kg proefgereden. Het was voor mij een openbaring. Zowel stabiliteit met de caravan als het veercomfort is veel beter. Wij zijn dit jaar vanwege corona nog niet in het buitenland geweest en ik heb nog geen ervaring op hellingen op en af, maar gezien het totale vermogen verwacht ik weinig problemen.
Op de vlakke weg (en daar rij je tocht het meeste) is het vermogen en het gemak waarmee de Lexus de caravan trekt, indrukwekkend.
De auto mag niet meer dan 80 kg kogeldruk hebben dus heb ik de caravan daarop beladen (ook met 2 elektrische fietsen op de dissel), de vering van de auto kan het prima aan, ook zakt de auto achter weinig door. Dat heeft Lexus prima voor elkaar en de 2000 kg. trekgewicht maakt deze auto (weegt zelf rond 2100 kg) echt waar.
Ook het verbruik valt mee: met de caravan erg afhankelijk van de omstandigheden zoals wind en snelheid tussen 11 en 13L per 100km. Solo vaak rond 8 l per 100km. Ik gebruik gewoon de Super Mirror caravanspiegels op deze auto, wel met extra zuignappen met bandjes omdat de autospiegels gemakkelijk inklappen. Wij hopen volgend jaar weer met de combinatie Europa door te trekken en dan onze ervaringen weer te publiceren.

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW 520i aut. met een Hobby

De ervaring van A Hoppema met een BMW 520i aut. (125 Kw/170 pk bouwperiode: september 2003 - maart 2005) en een Hobby De Luxe Easy 500 van 1470 kg geplaatst op 22-11-2020. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 74%

Fijne combinatie BMW 520i uit 2004 en hobby 500kmfe uit 2005.
Accelereert prima met de automaat in de sportstand zodat je wat meer toeren maakt!
Heb zelf niet harder gereden dan 100 km/h (per ongeluk,zo soepel rijdt dat) en dat ging dus echt prima. Erg fijn als je eens wil inhalen.

Bekijk berekening

Wijzigen


Gebruikerservaringen


Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Trekkrachtrapport

Voor een goed trekadvies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Alle Plug-in Hybrides

Juist een (Plug-in) Hybride is ideaal als caravantrekker. Bekijk het overzicht van alle Plug-in Hybride auto's en maak hier een berekening met je caravan.


 

Over Caravantrekker

Lees meer over Caravantrekker en de visie van deze website.

Menno vertelt meer over de achtergrond.



 

Lees ook:

Rijbewijs B of BE?

In de bergen naar beneden

Abnormale bandenslijtage

Hoe meer PK's, hoe beter?

Bandenspanning

 

© 2004-2021 Caravantrekker