

De ervaring van philippe met een Mercedes-Benz V 300 4Matic (239 pk/176 Kw, bouwperiode: 2019 - heden) en een Hobby De Luxe 560 KMFe van 1675 kg geplaatst op 01-11-2025:
mercedes Vito 4x4 (275 pk en 580 Nm) met dethleffs beduin 550 BET (1900 kg).
Kombinatie komt goed en veilig overal door, maar een groot minpunt, ket verbruik.(1 op 5). zelfs met de snelheid beperkt tot 80 km/h.
Tot 90-100 km/h is het gespan neutraal, maar daarboven wordt het onrustig zelfs met alle mogelijke electronische hulpmiddelen.
Dit is voornamelijk te wijten aan de grote hoogte van de caravan 2,85 m.


De ervaring van stan nelissen met een Toyota RAV4 Plug-in Hybrid (306 pk/225 Kw, bouwperiode: 2021 - 2024) en een Fendt Bianco 470 TFB van 1398 kg geplaatst op 28-10-2025:
de rav4 phev is een zeer prettige caravantrekker.
bij vertrek heb ik meteen de hybride stand geselecteerd. de auto combineert dan de elektromotoren en benzinemotor dermate effectief, dat ik na 1000 kilometer nog steeds 80% van de accucapaciteit tot mijn beschikking had, super!
op het headup display kan je de toeren van de motor laten projecteren, persoonlijk vind ik dit wel fijn.
de auto verbruikt bij 105km/uur ongeveer 1:10/1:9
als tip zou ik nog willen adviseren de emuk spiegels aan te schaffen, wat een verademing!


De ervaring van Henry Pieters met een Citroen C5 Tourer 2.2 HDi BiTurbo aut. (204 pk/150 Kw, bouwperiode: maart 2011 - 2018) en een Delphin 6000D van 1650 kg geplaatst op 14-10-2025:
De Citroen C5 Cross Tourer 2.2 HDI-F aut-6 is de ideale trekauto, althans voor mij. Hij vervangt een veel jongere Opel Insignia ST 200PK aut-9 van 2021 die ik weggedaan heb vanwege het vrij hoge brandstofverbruik en geluidscomfort. De C5 is met zijn bere sterke 2.2 HDI-F met 204 PK en 450 Nm koppel en natuurlijk het sublieme hydropneumatische veersysteem de ideale reisauto en caravantrekker. Relaxter gaat haast niet, ook niet vanwege de sublieme wegligging van de Westfalia Delphin met zijn onafhankelijke wielophanging met schroefveren (!) Verschillende vakanties inmiddels gedaan met deze combinatie en de C5 laat je steeds weer versteld staan van het gemak en comfort waarmee hij de Delphin die toch beladen zo'n 1.700 - 1.800 kg weegt, trekt. Zelden hoeft de 6 traps automaat terug te schakelen, zelfs vrij lange en flinke hellingen in midden Frankrijk doet hij in zijn 6 en een flink tempo erin. Daarbij ligt het brandstofverbruik tussen de 1:9 en 1:10. De Insignia verbruikte met gemak het dubbele! Dank zij het veersysteem ligt de auto altijd keurig horizontaal. In Frankrijk zijn snelheden tot 120km/uur zeer goed en veilig te doen, daarboven gaat de combinatie wat onrustiger worden. Niet doen dus! De caravan achterin lichter maken geeft wel soelaas. Hier licht n.l. veelal een zware elektrische vouwfiets onder het bed. Die in de auto scheelt veel, alsmede de vuilwatertank voor de rit legen! Jammer dat deze auto's niet meer geproduceerd worden, ze zijn legendarisch als caravantrekker. En, deze diesel mag bij mij gerust nog heel lang blijven!


De ervaring van F.Hoekstra met een Opel Astra Sports Tourer 1.4T Ecoflex (150 pk/110 Kw, bouwperiode: november 2015 - 2019) en een Fendt Saphir 410 QK van 1100 kg geplaatst op 12-10-2025:
Na een paar jaar met bagagewagen en tent overgestapt naar kamperen met een caravan. Gezin met twee kleine kinderen. Van tevoren ervaringen/berekeningen op deze site gelezen. En daarom ook besloten om nu een review te schrijven.
Onze eerste caravan een Fendt Saphir 420 bj.2000, tot max 1300 kg. Op de weegbrug 1280 kg. Inclusief mover en een fiets voorop en eentje achterop.
Dit huisje op wielen hangt achter een Opel Astra Sports tourer 1.4 Turbo uit 2018. Voorzien van MAD hulpveren. Gevulde koelbox en ander zwaar spul achter in de kofferbak. Kogeldruk in de buurt van de 75 kg.
Spiegels zijn van Milenco met F-pads.
Na eerst een paar kleine tripjes in de buurt te hebben gedaan, besloten om de auto te voorzien van hulpveren. Bij het inhalen van vrachtwagens is de combinatie een stuk stabieler. (solo rijdt de auto op hoge snelheid ook rustiger).
In de zomervakantie via Luxemburg naar het zuiden van Frankrijk geweest (tolwegen en route nationale)
Prima combinatie om relaxed mee op vakantie te gaan. We reden steeds mooi rustig met het vrachtverkeer mee. En genoeg power over om even te versnellen voor een inhaalactie. Heuvel op is ook geen probleem geweest (ardennen en route de soleil).
Voorwielen willen bij het weg rijden op gravel wel doorslippen. Maar nooit echt hinderlijk geweest.
We kijken weer uit naar het volgende kampeerseizoen!


De ervaring van Marcel met een Volkswagen Multivan 1.4 PHEV (218 pk/160 Kw, bouwperiode: 2022 - heden) en een Knaus van 1290 kg geplaatst op 12-10-2025:
Een hele fijne combinatie. Met de caravan geladen tot het maximale trekgewicht (1600kg) heeft de Multivan totaal geen probleem. Hij rijdt en schakelt soepel en ook met steilere wegen heeft de Multivan (in de “S” stand) zeker geen probleem. Kies daarbij dan ook het manuele schakelen om gebruik te maken van hogere toerentallen tijdens het klimmen en bij het dalen maximaal gebruik te maken van het regenereren. Met een kogeldruk van 90 kg ligt de caravan goed achter auto. Het verbruik lag rond de 1:9 wat voor een caravan van 1600 kg en 6 personen in de auto erg netjes is. Zeker gezien route die is gereden.


De ervaring van Klaas Boonstra met een Mitsubishi Outlander PHEV (203 pk/149 Kw, bouwperiode: 2013 - 2015) en een Eriba Exciting 530 van 1500 kg geplaatst op 09-10-2025:
Ik heb met de allernieuwste Outlander hetzelfde probleem...is niet op de lossen omdat er een type goedkeuring op de trekhaak zit.
Trekhaakhoogte (hart kogel) is 51,5cm in onbeladen toestand; mag maximaal tussen de 38 en 45cm zijn.
Naar mijn idee niet veilig want de hele balans is weg...
Geen succes dus.


De ervaring van Guido met een Polestar 2 LR Single motor (299 pk/220 Kw, bouwperiode: 2023 - heden) en een Fendt Bianco 465 SFB Selection van 1460 kg geplaatst op 04-10-2025:
September 2025 met een 2025 Polestar 2 LR 299pk en een Fendt 465 SFB (ong 1500kg) naar Frankrijk en Italië geweest.
Combinatie rijdt heel fijn.
Gestreefd naar: Solo 90km/h of >90km/h achter een vrachtwagen.
Afkoppelen Frankrijk 2x niet(Fastned), rest allemaal.
Omdat er weinig te vinden is over verbruik etc hierbij een overzicht.
Ik hoop dat mensen dit helpt.
Rijdag 1, 775km, gem 35.3 kw/100km , temp tussen 16 en 23graden,
Rijdag 2, 296km, gem 32 kw/100km , temp rond de 20 graden'
Rijdag 3, 431km, gem 32,5 kw/100km, eerste 150km was richting Frejus tunnel 42kw/100km, temp tussen 17 en 25 graden
Rijdag 4, 228km, gem 32 kw/100km, temp rond 26 graden
Rijdag 5, 263km, gem 30,3 kw/100km, temp rond 27 graden
Rijdag 6, 521km, gem 31,5 kw/100km, incl Brenner A22/A13 en Fernpas, temp tussen 23 en 27 graden
Rijdag 7, 652km, gem 29,8 kw/100km, temp tussen 21 en 26 graden


De ervaring van Kasper met een Skoda Octavia Combi 1.5 TSI e-TEC mHEV 150 (150 pk/110 Kw, bouwperiode: 2024 - heden) en een Kip Kompakt 300 Classic van 750 kg geplaatst op 04-10-2025:
Octavia nummer 3 met de Kip. Na een 2.0 Tdi en 1.6 TDi nu 150pk benzine mild hybride.
De 2.0 TDi ramde overal met 110 km/h omhoog, de 1.6 moest daarvoor hard werken en met de nieuwste Octavia gaat dat als of je solo rijdt.
Gewoon cruise op 110 km/h en het stuur vasthouden omdat anders de auto gaat mekkeren,
Bij sommige hellingen in de A1 naar Parijs zie je soms even de toerenteller van 2000 naar 2500 tpm (7->6) gaan, maar verder is het saai.
Oh ja,
Met z'n tweeën, de auto is leeg op een race fiets en 2 laptops na. ca. 45 kg kogeldruk.


De ervaring van Wilbert Stadhouders met een Polestar 2 LR Single motor (299 pk/220 Kw, bouwperiode: 2023 - heden) en een Eriba Touring 542 van 1201 kg geplaatst op 27-09-2025:
Met onze nieuwe Polestar deel ik de eerste caravan ervaring. Wij hadden een zware Tabbert en Volvo T6 AWD, mijn vrouw had al 3 jaar een EV. Om van 2 naar 1 auto te gaan een Polestar2 gekocht en vooruitlopend ook een kleinere hefdakcaravan gekocht, dat laatste had vooral te maken met het feit dat we de laatste jaren langer met vakantie gaan en veel meer rondtrekken en dus regelmatig verkassen.
Vandaag reed ik van de Achterhoek naar Zeeland, een afstand van 214 km. De temperatuur vanochtend was 11°, niet ideaal voor een EV. Ik vertrok met een batterij van 93% inhoud en arriveerde met 24%, 69% inhoud verbruikt. Gemiddelde snelheid volgens tripcomputer 71 km per uur verbruik was 26.2 kwh per 100 km. Op basis van de 82 kw accu met ik meen 79 kw nettoinhoud vond ik dat erg positief. Geeft vertrouwen voor onze toekomstige vakanties.
Het rijden op zich was zeer indrukwekkend, alsof je geen caravan aan de haak hebt. Komende jaren zal ik wel updaten.


De ervaring van Kees Pool met een Mazda CX-60 e-SkyActive PHEV (328 pk/241 Kw, bouwperiode: 2022 - heden) en een Fendt Bianco 515 SD Activ van 1600 kg geplaatst op 25-09-2025:
Onlangs met mijn nieuwe Mazda cx60 2025 met Fendt Bianco 515 sd op vakantie geweest.En het is zeker niet meegevallen de combinatie voelde heel erg onstabiel. 90 kg op de trekhaak van de auto. Bij iedere auto die mij inhaalde moest ik corrigeren met het stuur laat staan als het een grotere bestelwagen was.De bandenspanning had ik thuis verhoogd naar de aanbevolen spanning 3.1bar achter 2.9 bar voor.Ik heb de indruk dat de standaard banden van Toyo hier mee te maken hebben en veel te slap zijn voor een auto die 2500 kg mag trekken.
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.