Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Blogs Tests Reviews Advies Vragen Menu

De 10 nieuwste gebruikerservaringen

Renault Talisman dCi 110 met een Hobby

De ervaring van J. van Heest met een Renault Talisman dCi 110 (81 Kw/110 pk bouwperiode: december 2015 - 2019) en een Hobby De Luxe 440 SF van 1275 kg geplaatst op 18-10-2019. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 79%

Afgelopen zomer door de Oostenrijkse Alpen en het duitse zwarte woud gereden met bovenvermelde combinatie. De auto trekt de caravan gemakkelijk, ook hoog in de bergen geen problemen. Ook het dieselverbruik is echt zuinig, gemiddeld zo'n 1 op 12. De caravan ligt echt stabiel achter de auto, niks geen slingeringen of iets dergelijks.

Betreffende caravanspiegels heb ik de Oppi 37286. Deze spiegels passen perfect en zijn goed trillingsvrij. Al met al een goede combinatie.

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW X3 xDrive 35i aut. met een Hobby

De ervaring van Niek Otten met een BMW X3 xDrive 35i aut. (225 Kw/306 pk bouwperiode: december 2010 - februari 2014) en een Hobby Excellent 495 UL van 1400 kg geplaatst op 18-10-2019. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 68%

Een reis van 4500 km naar Kroatië.
Dit is echt een fenomenale caravantrekker. Het vermogen (306 pk) is natuurlijk heel royaal, maar het meest indrukwekkend is de stabiliteit. Nog nooit eerder heb ik zo'n stabiele combinatie gereden. Voor het eerst durfde ik ook op de lange Duitse Autobahn afdalingen vrachtauto's (ook autotransporters) te passeren met (ietsje meer dan) 100 km/u. Geen greintje onrust in de combinatie, nooit met zweet in de handen gereden.
De motor maakte meestal maar zo'n 2000 toeren of minder. Ook met hoge snelheid tegen de berg op hoefde hij nooit te brullen; heel rustgevend.
Het verbruik over de hele reis was 1:7,1. Netjes voor zo'n zware auto en een paar duizend snelwegkilometers met 100 km/u.

Een nadeel vond ik dat op een parkeerplaats binnen een paar minuten alle stroomtoevoer naar de caravan werd afgesloten; dat ben ik niet gewend. Wel van de koelkast natuurlijk, maar nu kon ik niet eens het toilet doorspoelen of mijn handen wassen zonder eerst weer in de auto het contact aan te zetten. Ik zal de dealer vragen of dit veranderd kan worden.

Ik gebruikte Brevettato opzetspiegels. Maar met die grote bolle eigen spiegels van de X3 zaten ze kennelijk toch niet stevig genoeg; in een stormvlaag is er een afgerukt. Gelukkig is de auto zelf ook vrij breed en kon ik mijn weg vervolgen met alleen een linkerspiegel. Op Marktplaats vond ik een vervangend exemplaar voor weinig geld.

Het enorme vermogen is (veel) meer dan nodig. Ik weet niet of een variant met minder vermogen en dus ook minder brede en grote wielen en minder gewicht net zo stabiel is. Maar als ik nu weer zou moeten kiezen zou ik dat wel aan durven.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Tiguan 1.5 TSI ACT aut. met een Fendt

De ervaring van C. den Harder met een Volkswagen Tiguan 1.5 TSI ACT aut. (110 Kw/150 pk bouwperiode: oktober 2018 - heden) en een Fendt Opal 515 SG van 1580 kg geplaatst op 16-10-2019. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 93%

I.v.m. tegenvallende caravantrekker ervaringen heb ik mijn vorige auto een Mazda CX5 2.0 automaat 165PK bouwjaar 2016 ingeruild voor een nieuwe Volkswagen Tiguan 1.5 met DSG en ben onlangs thuisgekomen na een caravanvakantie door Duitsland, Oostenrijk, Italie en Frankrijk (4400 Km) Ondanks de kleinere (turbo) motor met minder pk's (maar wel meer koppel) heb ik de Tiguan als een uitstekende caravantrekker ervaren. De auto heeft geen enkele moeite om de caravan, een Fendt 515 Opal, met snelheden tot 95 km/h stabiel over de autobaan met stijgingspercentages tot 6% te trekken. De auto rijdt en schakelt in zowel in de normale drive- als in de sportstand uitermate soepel. Voor het merendeel rijdt de auto op de cruisecontrol in de 7e versnelling en schakelt tijdens het klimwerk terug naar 6, 5 en soms 4. Ook korte steilere hellingen worden moeiteloos genomen. Al met al is de VW Tiguan een voortreffelijke caravantrekker. Het gemiddelde brandstofgebruik lag deze trip op 8,8 ltr. per 100 Km

Bekijk berekening

Wijzigen


Mitsubishi Outlander 2.0 aut. met een Beyerland

De ervaring van Hans Noorman met een Mitsubishi Outlander 2.0 aut. (110 Kw/150 pk bouwperiode: juli 2012 - 2015) en een Beyerland Sprinter 390 FB Sport van 1000 kg geplaatst op 11-10-2019. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 56%

De ervaring met deze combinatie is zeer goed. De auto trekt de caravan onder alle omstandigheden zonder problemen. Of ik nu in Nederland, Spanje, Frankrijk of Kroatië rij, vlak of bergachtig, de outlander doet het met gemak.
Het benzine verbruik is afhankelijk van mijn rijstijl maar dat is logisch. Als ik doorrij zit ik zo’n beetje op 1 op 7,5 - 8 en bij een rustige vlakke rit op 1 op 10. Inhalen met 120/130 is geen probleem. De caravan ligt stabiel achter de auto en heeft geen moment de neiging om te gaan slingeren.
Op de snelweg moet je oppassen dat je niet te hard gaat want je merkt niet dat hij erachter hangt. Het versnellen op de korte invoegstroken in Duitsland gaat ook probleemloos. Je bent in no time op snelheid.
Om goed langs de caravan te kunnen kijken heb ik van die gestroomlijnde spiegels en die geven goed zicht alleen hebben ze wel de neiging om te trillen bij hogere snelheden. Wel zie ik een dingetje bij het afsluiten van de auto. Zodra ik de deuren afsluit gaan de spiegels naar binnen en komt de bevestigingsknop van de spiegel tegen de autodeur aan. Hij beschadigd niet maar de spiegel gaat niet mooi naar binnen tegen de deur.
Alles bij elkaar een prima combinatie waarmee het heerlijk vakantievieren is.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V40 T3 met een Fendt

De ervaring van Jan Twente met een Volvo V40 T3 (112 Kw/152 pk bouwperiode: april 2015 - heden) en een Fendt Bianco 465 TG Selection van 1478 kg geplaatst op 10-10-2019. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 86%

Ben sinds juli in het bezit van een Volvo V40 CC, bj 2016. Wij zijn tevens in het bezit van een Fendt Bianco selection 465 tg.
Het belangrijkste is natuurlijk je gewichten in de gaten houden. Kogeldruk 75 kg. De auto beladen met zware spullen en onze ervaring is een combinatie die het in mijn ogen perfect doet. Uiteraard ben ik geen harde rijder, rij gemiddeld, inclusief rust/tanken, 70 km gemiddeld. De auto trekt geweldig goed en gelukkig is er een snelheidsmeter aanwezig want ongemerkt reed ik zo boven de 100 km. Tot nu toe zeer tevreden. Op vlakke stukken is zelfs de 6e versnelling van toepassing echter mijn voorkeur de 5e. Reageert hij in elke situatie en hoef je niet eerst terug te schakelen.

Bekijk berekening

Wijzigen


Fiat Tipo 1.4 T-Jet met een Kip

De ervaring van Joop met een Fiat Tipo 1.4 T-Jet (88 Kw/120 pk bouwperiode: januari 2017 - heden) en een Kip Kompakt KK 37 EKV van 935 kg geplaatst op 06-10-2019. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 62%

Ben dit jaar met deze combinatie naar Zuid Frankrijk geweest.De Fiat heeft weinig moeite met deze Kip Kompakt 37 Ekv caravan.
Extra spiegels zijn niet nodig,temeer omdat de Kip 5 cm breder is als de trekauto.
Het verbruik:
Met een snelheid van 90km p/uur is 1:10,5 mogelijk,(op de tolwegen)ga je 100km p/uur rijden of meer dan stijgt het verbruik erg progessief.
Mijn ervaring.90 km p/uur geeft het beste koppel in de 6e versnelling, is het zuinigst en met een volle tank is 475 km mogelijk.

Bekijk berekening

Wijzigen


Renault Kadjar Tce 140 aut. met een HomeStar

De ervaring van Piet met een Renault Kadjar Tce 140 aut. (103 Kw/140 pk bouwperiode: oktober 2018 - heden) en een HomeStar Racer Trophy 45 UHF van 1270 kg geplaatst op 01-10-2019. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 78%

Met deze nieuwe Renault kadjar combinatie naar
Zuid Frankrijk geweest. Het is prettig en comfortabel rijden. Trekt zeer goed, maakt weinig leven , caravan weegt1300kg. Meestal met automatische versnelling gereden. Enkele keer met klimmen handgeschakeld .Combinatie is stabiel , verbruik is ongeveer 1 op 9 . Dus redelijk met caravan .

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo XC40 T4 aut. met een Eriba

De ervaring van Klaas Boonstra met een Volvo XC40 T4 aut. (140 Kw/190 pk bouwperiode: januari 2018 - heden) en een Eriba van 1215 kg geplaatst op 29-09-2019. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 68%

Zeer goed ervaring met deze combi. Alleen op de snelweg bij 90-100 km (stikker in Duitsland) schakel ik handmatig terug naar de 6e versnelling en kom dan uit op net boven de 2000 toeren.

De rit door Noorwegen (tot aan Alesund en dan weer terug over de fjorden) ging echt probleemloos. De Eriba Troll gaat erg goed en met de breedte van 2.10 een uitkomst in de vele lange en smalle tunnels.

De Volvo is met 2 alleen voorwielaandrijving meer dan voldoende trekkracht en zeer stabiel.

Bekijk berekening

Wijzigen


Toyota Corolla 1.2T met een Weinsberg

De ervaring van D. Westrik met een Toyota Corolla 1.2T (85 Kw/116 pk bouwperiode: maart 2019 - heden) en een Weinsberg CaraOne 390 QD van 1050 kg geplaatst op 29-09-2019. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 71%

Na de (terug)komst van de Toyota Corolla in Nederland had ik mijn zinnen vrijwel meteen op deze nieuwe auto gezet. Na het bekend worden van de motoren en vermogens echter aan het twijfelen gebracht. De 1.2T mocht 1.300kg trekken dat wel maar het vermogen bedroeg slechts 116pk en het koppel 185Nm. De huidige auto, een diesel, had 190pk en 400Nm!. Eigenlijk had ik de Corolla door de grote verschillen al afgeschreven maar de Toyota dealer uit Veenendaal overtuigde mij ervan dat je de auto niet mag vergelijken met een diesel maar de caravan gewoon kan trekken. Na wat proefritten, overleg met klanten van de dealer met een caravan en de berekening op caravantrekker.nl deze auto toch aangeschaft. Inmiddels een aantal keren met de auto en caravan weggeweest en vrijwel alle routes, hellingen etc gereden welke in de berekening op de site voorkomen. De conclusie is dat de auto de caravan inderdaad prima trekt en uitstekend bevalt. Je kan hem niet vergelijken met een diesel maar als je op tijd terugschakelt en de kleine turbomotor op toeren houd dan doet de auto zijn werk bovenverwachting goed.

Bekijk berekening

Wijzigen


Kia Venga 1.6 met een Chateau

De ervaring van J.Tjalsma met een Kia Venga 1.6 (92 Kw/125 pk bouwperiode: december 2009 - maart 2015) en een Chateau van 1120 kg geplaatst op 28-09-2019. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 80%

Dit jaar weer op pad geweest met deze combi. Prima bevallen. Dit keer het behoorlijk heuvelachtige Weserbergland in Duitsland bezocht. Door een wegopbreking verplicht een andere route moeten nemen, via o.a. haarspeldbochten. (ja, die heb je daar ook), geen centje pijn. Wel veel schakelen natuurlijk, maar daar ontkom je niet aan. Erg tevreden dus.

Bekijk berekening

Wijzigen


Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken (met een B-rijbewijs).

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Uitgebreid trekadvies

Van elke combinatie is een uniek bijna 30 pagina's tellend rapport te downloaden met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan. Tevens staan daar tips in voor een veilige en comfortabele reis.

De reis een last?

Geef jezelf en je partner meer zelfvertrouwen en reisplezier.
Volg een praktische caravancursus. De Op Maat cursus is er al v.a. € 169,-

Schrijf een beoordeling

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Schrijf een beoordeling van je eigen auto als caravantrekker.


 

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

© 2004-2019 Caravantrekker