Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Blog Tests Reviews Advies Vragen Menu

De 10 nieuwste gebruikerservaringen

Mitsubishi Grandis 2.4 16v met een Adria

De ervaring van Ron Van der Laan met een Mitsubishi Grandis 2.4 16v (121 Kw/165 pk bouwperiode: april 2004 - 2011) en een Adria Altea 472 LU van 1363 kg geplaatst op 18-11-2019. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 73%

In eerste jaar geen probleem, kogeldruk 75. Tweede en derde jaar e bike fietsen mee op de dissel. Zonder accu! Extra gewicht +/_ 40 kg. Kogeldruk hoger dan 85-95! Gelezen op forum. Door de tegenwind rijdend kogeldruk van ongeveer 85.
Resultaat: meer instabiliteit! Dus 2020 kogeldruk weer naar 75! Verbruik Nederland ongeveer 1:8.5!

Bekijk berekening

Wijzigen


Citroen C4 Picasso PureTech 130 met een Fendt

De ervaring van Marco van de Poll met een Citroen C4 Picasso PureTech 130 (96 Kw/131 pk bouwperiode: oktober 2014 - 2018) en een Fendt van 1370 kg geplaatst op 17-11-2019. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 90%

Afgelopen april mijn c4 Picasso 1.2thp 130pk in gebruik genomen.Eerste rit met Fendt 490tf beviel goed,vond alleen de achtervering wat aan de slappe kant,heb hiervoor MAD hulpveren gemonteerd wat ik bij mijn vorige auto’s ook gedaan en goed werkt.Van de zomer naar Spanje geweest,gemiddeld verbruik van 1:8 bij een snelheid van 105km/h.Blijf vol verbazing over kracht wat er uit zo n kleine motor komt,heb wel in de 5e gereden om niet te laag in toeren te komen.Auto met 4 personen en ongeveer 250kg beladen en caravan beladen 1430kg ligt dan prima op de weg,kogelsruk hoi ik wel zo rond de 80kg wat boven het toegestane gewicht is,doe dit echter altijd al en heb hier nog nooit problemen mee gehad.

Bekijk berekening

Wijzigen


Nissan Juke 1.6 met een Eriba

De ervaring van Laarman met een Nissan Juke 1.6 (86 Kw/117 pk bouwperiode: juni 2010 - juni 2014) en een Eriba Touring Triton 430 van 1100 kg geplaatst op 16-11-2019. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 77%

De berekening komt goed overeen met mijn ervaring. Ik vind het een prettige combinatie, ook met één e-bike voorop en mijn vouwfiets in de caravan, ongeveer ter hoogte van de as tegen de beugel voor de koelkast. Wij rijden met 2 personen en zoveel mogelijk bagage (campingstoelen, -tafels en extra koelbox e.d.) in de auto. Op steile hellingen alleen moeite als de voorwielen niet voldoende grip hebben, bijvoorbeeld door grind of zand. Is het heel steil, zo'n 20 à 25%, dan even de voorwielen dwars zetten bij het wegrijden en daarna weer vooruit. Eenmaal op snelheid geen probleem.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mitsubishi Outlander 2.0 MIVEC aut. met een Fendt

De ervaring van Ladestein met een Mitsubishi Outlander 2.0 MIVEC aut. (108 Kw/147 pk bouwperiode: januari 2010 - juli 2012) en een Fendt Topas 495 SFB van 1450 kg geplaatst op 14-11-2019. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 84%

Nog steeds erg tevreden met de Mitsu, bergwegen inderdaad Steiler dan ca 12% vermijden, hoog in de toeren rijden . De Mitsu is uitgerust met een CVT automaat, gebruik deze in de bergen. Voor de rest gewoon rond 96 kmrijden op de snelwegen en gewoon heerlijk vakantie vieren.

Bekijk berekening

Wijzigen


Kia Niro 1.6 GDi Hybrid [EV+fuel] met een Kip

De ervaring van Joost met een Kia Niro 1.6 GDi Hybrid [EV+fuel] (104 Kw/141 pk bouwperiode: juli 2016 - heden) en een Kip Kompakt 37 EKV van 1000 kg geplaatst op 06-11-2019. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 61%

Een bijzonder auto die KIA Niro, werd uitsluitend als hybride of plug-in hybride met automaat geleverd. Inmiddels is ook een volledig elektrische versie in het aanbod.

Dit verslag gaat over een nieuw gekochte en in april 2019 afgeleverde Niro Hybride. Bijzonder is dat deze hybride volgens KIA een caravan mag trekken tot 1300 kg, dit in tegenstelling tot de meeste andere hybrides. Een belangrijk aspect bij de aankoop van deze auto was het rijden met caravan. En met de Kip Kompakt met een leeggewicht van 730 kg, een veilige marge om zonder bedenkingen het heuvel/bergachtige buitenland in te trekken.

De positieve rijervaring betreft de koersvastheid en stabiliteit van de Niro. Je voelt de caravan maar de auto voelt geen moment instabiel of te zacht door ‘deinen’ bij oneffenheden zoals verkeer drempels of kuilen in het wegdek.

De mindere ervaring betreft het verlies aan trekkracht op langere hellingen als de batterij uitgeput raakt (nog één streepje op de meter) en de 40 pk van de elektromotor volledig lijkt weg te vallen. Extra vervelend is dat de, bij normaal (zonder caravan) gebruik, voortreffelijk schakelende automatische versnellingsbak dan niet meer terugschakelt (kick-down) en op handversnelling (sportstand) overgeschakeld moet worden. De eerste keer word je hierdoor zeer onaangenaam verrast, want de snelheid neemt zodanig snel af dat je plotseling wordt ingehaald door grote vrachtwagens. Onaangenaam, maar door het verrassingseffect, ook onveilig en daarom zeer onwenselijk gedrag van de auto.

Als het al zo is dat dit onvermijdelijk is met deze hybride, dan is het ontbreken van enige instructie hoe te rijden met caravan, een ernstige tekortkoming. Om het stilvallen te voorkomen heb ik, door kort gas terug te nemen, de automatische bak eerder laten terugschakelen of heb ik met de hand (in sportstand) geschakeld om de benzinemotor in ieder geval hoog in de toeren te houden. Daar een toerenteller ontbreekt doe je dit op gehoor. Of dit de juiste manier is weet ik niet.

Mijn ervaring heb ik recent (11/7) teruggekoppeld aan de dealer, waar men dit ‘voor het eerst hoorde’. De auto is in de werkplaats uitgelezen maar alles is in orde bevonden. Toch vreemd dat dit verschijnsel niet bekend is en al optreedt bij een lichte caravan met nauwelijks meer dan de helft van trekgewicht uit de Kia brochure (p.37). Nog vreemder is het wanneer ik een paar dagen later een buurtgenoot met een splinternieuwe Niro zie thuiskomen met een eveneens lichte caravan (Eifelland 675 kg) met exact dezelfde ervaring.

De beide praktijkervaringen zijn voor mij voldoende aanleiding om aan KIA nader onderzoek respectievelijk aanvullende maatregelen te vragen.
Hoewel bovenstaand beschreven vermogens terugval de directe aanleiding is voor deze reclamatie, wil ik niet nalaten te vermelden dat rijden met cruise control in bepaalde gevallen is af te raden. Vooral bij geleidelijk oplopende (autobahn) hellingen met een snelheid van 85-90 km/h pendelt de automaat op en neer tussen 4e en 5e versnelling. Dit onrustige gedrag is niet plezierig en het verbruik neem ook flink toe.

Bekijk berekening

Wijzigen


Ford Kuga 1.5 EcoBoost [2WD] met een Fendt

De ervaring van Peter luijkx met een Ford Kuga 1.5 EcoBoost [2WD] (110 Kw/150 pk bouwperiode: november 2016 - heden) en een Fendt Opal 495 SFB van 1614 kg geplaatst op 05-11-2019. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 93%

Ford kuga 150 pk fendt opal 495 vol 1700 kg ik ben wel ervaren caravaner prima combinatie geen problemen eerder een Mazda cx5 deze Was toch behoorlijk minder in zijn trekkracht.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V70 D5 aut. met een HomeCar

De ervaring van W Van den Bos met een Volvo V70 D5 aut. (136 Kw/185 pk bouwperiode: september 2005 - oktober 2007) en een HomeCar Rally 52 EU van 1390 kg geplaatst op 31-10-2019. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 77%

Klopt redelijk goed. Nu een 185 pk 6 versnellingen automaat, daarvoor een V70 2.4d met 5 handbak.

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDi 120 met een Burstner

De ervaring van J.Willems met een Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDi 120 (88 Kw/120 pk bouwperiode: mei 2014 - 2018) en een Burstner Ventana 490 van 1350 kg geplaatst op 31-10-2019. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 89%

Afgelopen zomer op de allerwarmste dag van het jaar (40+ graden) met onze net aangeschafte Bürstner Ventana 490TK uit 2002 op reis gegaan naar Oostenrijk. De caravan is op papier net iets te zwaar voor de auto (1360 kg max terwijl auto 1300 kg mag trekken), maar dat nemen we voor lief aangezien er binnenkort een nieuwe auto mag worden uitgezocht (auto van de zaak). In dat kader hebben we wel goed op belading gelet en zoveel mogelijk zware spullen in de kofferbak gedaan. Op de achterbank zaten onze twee kids van 2 en 5 jaar en de kogeldruk netjes op 75 kg gezet. De vering van de peugeot is redelijk week, maar we hebben geen last gehad van extreem doorhangen of het raken van obstakels onderweg. Het is wel zaak drempels e.d. met beleid te nemen. Motorisch staat de Peus absoluut zijn mannetje met de caravan van totaal 7,20 aan de trekhaak. Ik heb de hele weg in 4 gereden met een kruissnelheid van 95 km/h. Alleen bij hele steile hellingen even terug naar 3, maar dan gaat hij ook gewoon met 95 of harder omhoog. In Zuid-Duitsland hebben we flinke files gehad waarbij we deels bergop stonden. Met extreme temperatuur stilstaan en steeds weer bergop optrekken zorgde toch voor lichte zweethandjes, maar dat was totaal onterecht. De auto heeft het werkelijk voortreffelijk gedaan en de temperatuurmeter is niet boven de 80 graden gekomen! Kijkend naar de stabiliteit merk je wel dat de grote opbouw van de caravan parten speelt. De auto is eigenlijk wat te licht en dit betekent in de praktijk dat je op je snelheid moet letten. Mijn kruissnelheid was 95 en dat was goed te doen. Af en toe een vrachtauto inhalen met max 105 ging ook nog, maar dan was de rek er wel uit. Al met al is de 308 een zeer comfortabele reisauto die met de HDI-motor prima in staat is om een flinke caravan te verplaatsen. De beperking ligt dan meer in de stabiliteit dan in de motorische prestaties.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mazda CX-5 G165 met een Fendt

De ervaring van Freek met een Mazda CX-5 G165 (121 Kw/165 pk bouwperiode: maart 2017 - heden) en een Fendt Bianco 445 TFB Selection van 1360 kg geplaatst op 28-10-2019. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 86%

Helaas bevalt de Cx5 mij als caravantrekker niet. Na eerst een VW tiguan 1.4 T benzine gehad te hebben, is het verschil in trekkracht aanzienlijk minder in de Mazda. Je mist gewoon koppel, wat de Tiguan 1.4 turbo wel wel heeft. Deze Mazda mag 1800 kg!! Trekken, maar heeft aan onze Fendt 445 incl belading 1450kg al meer dan zijn handen vol. Vaak op lange hellingen van 3 a 4 % eindig je in zijn 3e of 2e versnelling, dit ondanks het op toeren houden . Deze Mazda had een turbo motor moeten hebben, dan had ideaal geweest, maar nu gaan we hem weer inruilen voor een betere caravantrekker

Bekijk berekening

Wijzigen


Renault Trafic - 2.5 dCi [Euro 4] met een Knaus

De ervaring van Axel van der Kruk met een Renault Trafic - 2.5 dCi [Euro 4] (107 Kw/146 pk bouwperiode: juni 2006 - januari 2015) en een Knaus Deseo plus van 1000 kg geplaatst op 27-10-2019. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 50%

Superstabiele combi. In 5e versnelling rond de 80 km/h rustig door het Franse land. Passerende vrachtauto's of bussen voelt de combinatie niet of nauwelijks. Inhalen zonder problemen.
Verbruik met caravan gemiddeld 1:10,5
Zonder Caravan 1:14. De 2.5 diesel rijdt moeiteloos de berg op in de 5e versnelling. Soms even terug naar 4.

Bekijk berekening

Wijzigen


Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken (met een B-rijbewijs).

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Over Caravantrekker

Wat is Caravantrekker voor website? Lees meer over de de visie van Caravantrekker en de mensen achter Caravantrekker.nl.

De reis een last?

Geef jezelf en je partner meer zelfvertrouwen en reisplezier.
Volg een praktische caravancursus. De Op Maat cursus is er al v.a. € 169,-

Uitgebreid trekadvies

Van elke combinatie is een uniek bijna 30 pagina's tellend rapport te downloaden met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan. Tevens staan daar tips in voor een veilige en comfortabele reis.


 

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

© 2004-2019 Caravantrekker