Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Koopgids Reviews Vragen Advies

De 10 nieuwste gebruikerservaringen

Dacia Duster - 1.6 [4x4] met een Caravelair

De ervaring van A. de Ruijter met een Dacia Duster - 1.6 [4x4] (77 Kw/105 pk bouwperiode: maart 2010 - november 2013) en een Caravelair Ambiance style 420 van 1180 kg geplaatst op 15-08-2017. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 79%

De Dacia Duster 4x4 is een geweldige caravan trekker. De Daas heeft onze caravan "Caravelair Brasilia 420" (reg 2015) van beladen zo'n 1230 kilo en ons gezin van 5 personen (2 volwassen en 3 tieners) overal moeiteloos naar toe gebracht. Met name op nat gras en stijle klimmetjes kwan de 4x4 goed van pas.
Waar andere geen grip meer hadden op nat gras en de wielen door slipten, had de Daas totaal geen problem. De dingen die we vorig jaar met de Kia Cerento 2.0 l 147pk ondervonden, moest de Daas gewoon om lachen terwijl deze maar 105 pk heeft. 4wd in combinatie met de 6 versnellingen heeft gewoon een veel beter koppel. Ok....hij is niet snel, maar hij overwint elk opstakel. Door de Daas gewoon heerlijk relex en ontspannen gereden.

Bekijk berekening

x


Opel Vectra III - 1.8 16v [w.r.] met een Burstner

De ervaring van Iris IJzerman met een Opel Vectra III - 1.8 16v [w.r.] (90 Kw/122 pk bouwperiode: mei 2002 - november 2005) en een Burstner Flipper 390 van 1000 kg geplaatst op 14-08-2017. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 66%

De vakantie staat weer voor de boeg. Dit jaar (2017) gaan we met onze Fendt 390 van 1000 kg beladen naar Spanje. (De caravan in de berekening kwam het dichts bij onze Fendt 390 Joker uit 1983)
Inmiddels al drie keer met de Opel Vectra C weggeweest waarvan een keer naar de Ardennen.

De combinatie rijdt het lekkerst als ik rond de 95 km/uur rij. Het toerental ligt dan rond de 3000 en dat is toch wel een must vind ik. Onder de 3000 toeren is er op een vlakke weg geen probleem maar bij flinke tegen wind of bij een lichte helling is er onder de 3000 toeren niet veel kracht.

Snel terug schakelen is dus in de bergen een must. De auto is erg stil van zichzelf dus met de herrie valt het wel mee. De versnellingen zijn erg lang dus ook in de 2 kan je bij luik de helling op en toch makkelijk 80 a 90 km/u rijden.
Prettige stabiele auto en natuurlijk niet de sterkste maar vroeger deden we het met veel minder.
Verbruik is gunstig te noemen, heb de 1 op 9 met deze combinatie gehaald.

Bekijk berekening

x


Renault Laguna Fase II - 2.0 T 16v met een Knaus

De ervaring van Dhr. Roijen met een Renault Laguna Fase II - 2.0 T 16v (125 Kw/170 pk bouwperiode: maart 2005 - oktober 2007) en een Knaus As good as Gold 400 van 1080 kg geplaatst op 14-08-2017. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 69%

Heel fijne stabiele combinatie om mee te rijden, mits goed geladen (uiteraard).

De auto is voorzien van lpg-installatie (Vialle LiquidSI), er is geen merkbaar verschil tussen rijden op autogas of benzine. Brandstofkosten zijn aanzienlijk lager, minder dan de helft vergeleken met benzine.

Caravan voorzien diverse extra's zoals een mover, fietsendrager achterop, vaste watertank. Bij laden zorgen voor 75-80 kg kogeldruk.

Tijdens ritten op de snelweg snelheid 95-100km/h op GPS. Rijd niet ik hoogste versnelling (6) maar in 5de waarbij motor ca. 2700rpm draait, geluidsniveau zeker acceptabel, schakelen is vrijwel niet nodig. Enkel op steilere snelweg hellingen 5-7% is het nodig om een tandje terug te schakelen naar 4de versnelling. Vervolgens kan de weg naar boven met gemak bij 100km/h vervolgd worden.

Waar prestaties geleverd wordt, wordt ook brandstof verbruikt. Gemiddeld verbruik met caravan is zo'n 15l/100km.

Maak gebruik van deurspiegels van het merk Smat. Fijne grote spiegel, trillingsvrij.
Opmerking over montage van spiegels op de deur:
Er is weinig ruimte tussen deur en dorpel. Het standaard beugeltje raakt de dorpel bij het sluiten van portier. Om beschadigingen aan lak te voorkomen is het standaard beugeltje vervangen door een home-made omgebogen stukje dun plaatstaal voorzien met een dun laagje rubber (bandenplak voor fietsbanden). Hierdoor geen lakschade meer bij gebruik spiegels.

Bekijk berekening

x


Opel Astra Sports Tourer 1.0T met een SunRoller

De ervaring van Ron met een Opel Astra Sports Tourer 1.0T (77 Kw/105 pk bouwperiode: november 2015 - heden) en een SunRoller Jazz 42 van 1000 kg geplaatst op 13-08-2017. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 70%

Beste allen, voordat ik (en mijn gezin natuurlijk) begon met het idee een caravan aan te schaffen heb ik deze site veel bezocht. Uiteraard zie ik het dan ook als mijn plicht om wat informatie te delen. In 2015 heb ik een leaseauto ontvangen van mijn werkgever, een Opel Astra sports tourer met een drie cilinder 1.0 turbo motor. Het vermogen is 105 pk en 170 NM. Wij hebben een caravan van het merk sun-roller, type jazz 420. Het ledig gewicht van de caravan is 800 kg, beladen met 200 kg maakt een totaal van 1000 kg. Als extra info, er staan 2 fietsen voorop de dissel. De kogeldruk heb ik gemeten op 67 kg.
Met de combinatie zijn wij naar Frankrijk gereden, omgeving Tours, via Breda, Antwerpen, Parijs. De Opel heeft het voortreffelijk gedaan. De vijfde versnelling is niet gebruikt, het verbruik was rond de 1 op 12. Tijdens een omleiding ben ik een behoorlijk helling tegen gekomen, hier moest ik even terug naar de tweede versnelling. De driecilinder heeft het eigenlijk boven verwachting gedaan, maar echte hellingen heb ik nog niet meegemaakt. Voor de mensen die afwegen om met een soortgelijke combinatie te willen reizen, het is mogelijk. Het houdt niet over qua vermogen maar met het juiste schakelwerk is het absoluut goed te doen. Bij 110 km/u begon de caravan te zwabberen, maar de Opel kan dit met zijn 350 kg extra belading en eigen gewicht van 1263 kg prima opvangen. Gemiddeld 95 km/u gereden. Al met al is de Opel 1.0 te gebruiken in combinatie met een caravan door heuvelachtig gebied is mijn ervaring. Na mijn ervaring van afgelopen zomer zie ik zelfs geen problemen wat verder Frankrijk te bezoeken met de combinatie. Ik hoop dat dit een nuttige review is voor de mensen die ook met een 1.0 drie cilinder een caravan willen gaan trekken, met 100 pk kom en een caravan van rond de 1100 kg kom je heel ver!

Bekijk berekening

x


Toyota RAV4 III - 2.0 Valvematic aut. [Multidrive] met een Hobby

De ervaring van R.M.Boxum met een Toyota RAV4 III - 2.0 Valvematic aut. [Multidrive] (116 Kw/158 pk bouwperiode: februari 2009 - maart 2013) en een Hobby De Luxe Easy 450 van 1211 kg geplaatst op 13-08-2017. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 69%

Voor het tweede jaar met bovenstaande combinatie naar de Provence gereden. Hiervoor dit gedaan met een avensis 2.0 D4d staion. De stabiliteit van de RAV is vele malen beter dan met de avensis, deze had ondanks de progressieve achterveren last van "kwispelen". De CVT automaat is wennen en maakt het gebruik van de cruise control ongewenst, Het handmatig flipperen en zelf gas geven zorgt ervoor dat ook tijdens het klimmen het toerental binnen de normen blijft. Over het algemeen kon ik een hele constante gemiddelde snelheid houden. Het verbruik is wel even slikken, bij een snelheid van ongeveer 100 (navigatie snelheid) ligt het gemiddeld verbruik eerder op 1 op 6 dan 1 op 7, Solo rijdt ik gemiddeld 1 op 10,7. Al met al een hele fijne combinatie om mee te rijden. De caravan hing wat voorover bij beladen auto , heb daarom de extra 5cm bevestigingsplaten verwijderd en de haak rechtstreeks in de de haken aan de balk vastgebout, Onbeladen zit het hart vd kogel nu op 47,5 cm (was 52,5)

Bekijk berekening

x


Toyota Verso II - 1.8 Valvematic met een Dethleffs

De ervaring van M. Buskens met een Toyota Verso II - 1.8 Valvematic (108 Kw/147 pk bouwperiode: april 2009 - heden) en een Dethleffs Rondo 430 T van 1020 kg geplaatst op 13-08-2017. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 61%

Het model caravan dat ik heb staat niet meer in de lijst maar het betreft een Rondo 460 T. Beladen weegt de caravan ongeveer 1.150 kg. Met de caravan achter de auto rij ik meestal 100km per uur. Over de route soleil richting Lyon rij ik idd hele stukken in de 5de versnelling. Dit jaar zijn wij na Metz richting Orleans afgebogen en daarna naar het zuiden. Ik heb toen zelden in de 5de versnelling gereden. Het merendeel de 4de en bij hellingen al vaak in de 3de versnelling. Dat valt mij persoonlijk tegen.
De combinatie is heel stabiel. Ik heb een ssk-kopeling maar gebruik die nooit. In de 17 jaar dat ik caravan bezit is de combinatie twee keer gaan slingeren en door het niet gebruiken van de ssk valt dat direct op waardoor je nog kunt corrigeren.
In tegenstelling tot andere Verso rijders is het verbruik met caravan van de Verso " dramatisch". 13 tot 14 liter per 100km, dat is 1 op 7,5. De verbruiken vermeldt op deze site heb ik nog nooit gehaald.

Bekijk berekening

x


Alfa Romeo Giulia 2.2 JTD aut. met een Hobby

De ervaring van R. Van Klaveren met een Alfa Romeo Giulia 2.2 JTD aut. (132 Kw/180 pk bouwperiode: juni 2016 - heden) en een Hobby De Luxe Easy 495 van 1291 kg geplaatst op 12-08-2017. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 77%

Net terug uit Italie met de Alfa Qiulia.
Wat een geweldige combinatie!
Altijd voldoende kracht en nog veel kracht over om te kunnen versnellen.
Caravan ligt stabiel achter de auto. Komt misschien ook door de achterwiel aandrijving.
Ook het stoten wat de caravan kan doen op de trekhaak en wat het hobbel gevoel geeft heb ik niet ervaren tijdens de reis. In duitsland gewoon 100 km/h gereden op de cruise control.
De automaat kiest dan de 7e versneling en dan draait deze ca. 1700 toeren. De auto deed het zo makkelijk en het weggedrag was zo voorbeeldig dat je kan vergeten dat je een caravan mee trekt .... vele auto's gereden , ook zwaardere maar nimmer deze ontspannen rij ervaring ervaren

Bekijk berekening

x


Nissan Qashqai - 2.0 met een HomeCar

De ervaring van onno Bokhove met een Nissan Qashqai - 2.0 (104 Kw/141 pk bouwperiode: februari 2007 - januari 2014) en een HomeCar Racer 45 UF van 1210 kg geplaatst op 12-08-2017. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 75%

Met de Nissan Qashqai en de 1300 kg wegende caravan net terug uit Kroatie. Heen en terug 3100 km gereden waar wij 428,68 liter benzine hebben verbruikt. Een verbruik van 1 op 7,23 Best wel een hoog verbruik maar de QQ heeft er ook flink aan moeten trekken. In het algemeen in zijn vier gereden en soms terug moeten schakelen naar zijn drie. Ondanks het verbruik een prettige combinatie om met een caravan te rijden. Je moet wel oppassen bij rechte stukken zit je zo op de 130 km per uur.! Het verbruik algemeen op de Nederlandse wegen is 1 op 10. Deze QQ 2.0 benzine staat niet bekend om zijn zuinigheid echter zolang wij de caravan hebben blijft het voor ons een fijne auto.

Bekijk berekening

x


Nissan Qashqai 1.6 DIG-T met een Caravan

De ervaring van Paul met een Nissan Qashqai 1.6 DIG-T (120 Kw/163 pk bouwperiode: november 2014 - heden) en een Caravan van 550 kg geplaatst op 12-08-2017. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 35%

Deze week terug gekomen van een vakantie naar Toscane en de combinatie Qashqai 1.6 DIG-T & Knaus 420 Sport 1300 kg is zeer goed bevallen.
De auto had geen enkele moeite met het trekken van de caravan, ook niet op de steile hellingen van de Apenijnen naar camping toe. Het grootste deel van de reis in de 5e en 6e versnelling kunnen rijden. Waarbij de cruisecontrol was ingesteld rond de 97 km/h.De Fernpass en Brenner werden genomen in de 4e en af en toe de 3e of 2e versnelling. De wegligging van de caravan was stabiel, ook bij het inhalen van vrachtwagens (max 115 km/h). Het verbruik was voor de gehele vakantie (3900 km) 1 op 10.9, wat mij is meegevallen. Kortom top.

Bekijk berekening

x


Volvo V90 D3 aut. met een Caravan

De ervaring van Maarten met een Volvo V90 D3 aut. (110 Kw/150 pk bouwperiode: april 2016 - heden) en een Caravan van 550 kg geplaatst op 12-08-2017. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 29%

Caravan beladen 1500 kilo.

De camera en de hulplijn voor de trekhaak zorgen dat aankoppelen een eitje is. De automatische lichtencontrole is een handige optie.

Op lange stukken reis je zeer comfortabel. Adaptive cruise control en zelfs hele stukken met pilot assist zorgen voor voldoende afstand en houden de auto zo midden in de baan dat de caravan ook prima in de rijbaan blijft.

De automaat schakelt afdoende op tijd. Helling op geen enkele keer naar handmatig hoeven zetten. De auto blijft prima op snelheid en schakelt op tijd terug (en ook weer op als het kan).
Alleen helling af één keer handmatig 2 versnellingen teruggeschakeld om de auto op de motor te laten remmen.

Bij inhalen met de caravan is om te versnellen wel even de kick-down nodig om de auto vlot genoeg te laten reageren.
Ik verwacht dat als je het maximale trekgewicht van 1800 kilo gaat gebruiken dat de auto hier net wel iets tekort komt.

Ondanks de lengte van de auto (en de totale combinatie op bijna 12 meter) is het bochtenwerk geen enkel probleem.

Verbruik normaal zo'n 1:15, met 1500 kilo op de haak bij 95 km/u zo'n 1:10.

Bekijk berekening

x


Trekkracht berekening

De originele Caravantrekker trekkrachtberekeningen geven exact aan wat je auto goed en veilig kan trekken.

Selecteer eerst je auto. Daarna kan je een caravan selecteren en krijg je gratis advies over je combinatie en een overzicht van de prestaties op de vlakke weg en in de bergen.

 

Check je combinatie
Mag ik met mijn caravan rijden en mag mijn auto hem wettelijk trekken? Het antwoord krijg je aan de hand van het invoeren van je kenteken.

De reis een last?
Geef jezelf en je partner meer zelfvertrouwen en reisplezier. Volg een caravancursus Op Maat.
Al v.a. € 169,-


 

Veel gelezen:
Rijbewijs B of BE
Maximaal trekgewicht
Caravanbanden en bandenspanning
Slingeren
Fietsen mee

 

 

 

© 2004-2017 Over Caravantrekker Sitemap Mobiel Trainingen & cursussen