Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Home Informatie Tests Reviews Advies Vragen Menu

De 10 nieuwste gebruikerservaringen

Volkswagen Golf Sportsvan - 1.4 TSI [DSG7] met een Dethleffs

De ervaring van HJG KUENEN met een Volkswagen Golf Sportsvan - 1.4 TSI [DSG7] (110 Kw/150 pk bouwperiode: juni 2014 - 2018) en een Dethleffs Camper 470 FR van 1470 kg geplaatst op 20-07-2018. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 94%

Rit gemaakt van ca. 8.000km. Via Rome/Napels naar Sicilië. Gemiddeld gebruik 1:9.5. Veelal 95 km gereden, in Duitsland 100 km. Prima combinatie: sterk en stabiel. Handgeschakeld gereden ivm temperatuur. In DSG schakelt hij veelal naar 7e versnelling en dus (te laag) toerental in bergtrajecten (is getuned naar 190 pk/300nM, dus motor is ‘berensterk’). Ik rijd meestal in 5e versnelling, dan zijn er geen temperatuurproblemen.

Bekijk berekening

Wijzigen


Ford C-Max II - 1.0 EcoBoost met een Adria

De ervaring van Werner met een Ford C-Max II - 1.0 EcoBoost (92 Kw/125 pk bouwperiode: oktober 2012 - april 2015) en een Adria Altea 430 PH van 1000 kg geplaatst op 17-07-2018. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 65%

De caravan beladen met 1 fiets op de dissel en 1 fiets achterop. De kogeldruk op 65 kg kunnen houden. De caravan ligt als een blok achter de auto en hierdoor makkelijk tussen de 100 en 110km/h kunnen rijden op de Franse snelwegen. Meestal in de 5e versnelling. Bij een heuvel wel terug schakelen naar de 4e versnelling maar ook dan probleemloos naar boven. Het verbruik ligt rond de 1 op 7 / 8. Al met al zeer tevreden over het rijgedrag van deze combinatie ondanks het 1.0 ltr - 125pk motortje. Deze combinatie rijdt fijner dan de vorige met als trekauto Focus 1.8 -125pk.

Bekijk berekening

Wijzigen


Opel Astra 1.4T met een LMC

De ervaring van Hans van Liempd met een Opel Astra 1.4T (110 Kw/150 pk bouwperiode: november 2015 - heden) en een LMC Style 420 D van 1191 kg geplaatst op 17-07-2018. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 83%

Prima combinatie. Je merkt nauwelijks dat er een caravan achter aan hangt. Ondanks het negatieve advies om geen fietsen achterop te vervoeren, zit het fietsenrek met fietsen toch achterop. Met een Alko antislingerkoppeling is de combinatie dan ook zeer stabiel. De kogeldruk is ongeveer 75 kg. Ook steilere hellingen gaan moeiteloos.
Verbruik met caravan ca. 1:9 (ca. 90 km/uur). Zonder caravan 1:14,5 (bij kortere afstanden).

Bekijk berekening

Wijzigen


Kia Niro GDi Hybrid [EV+fuel] met een Adria

De ervaring van Remco Reijnen met een Kia Niro GDi Hybrid [EV+fuel] (104 Kw/141 pk bouwperiode: juli 2016 - heden) en een Adria Adiva 512 UP van 1400 kg geplaatst op 15-07-2018. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 85%

Met de kia voor de eerste keer richting bretagne. Na 10 jaar diesel rijden eerste keer met benzine hybride. Caravan zal 1300kg totaal gewicht zijn geweest. Vlakke stuk gemiddeld 100kmph gereden dat deed hij op 10l op 100. Bergachtig terrein reed hij 1 op 7.5 .niet zo verkeerd met zo'n zware caravan. Wat wel wennen was is het geluid wat hij maakt als hij begint te klimmen. Alsof de motor eruit springt. Maar na corrigeren via de sport stand al veel fijner geluid. Batterij is wel erg leeg over de gehele rit gezien. Al met al geen teleurstelling. Kan het iedereen aanbevelen. Rijdt in Nederland namelijk gewoon 1 op 19.5. Weer tijdens de rit droog en 23 graden. De gehele rit zonder cruise controll gereden.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mazda CX-5 - G 2.0 met een LMC

De ervaring van Jan met een Mazda CX-5 - G 2.0 (121 Kw/165 pk bouwperiode: februari 2012 - februari 2017) en een LMC Style 460 D van 1348 kg geplaatst op 14-07-2018. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 86%

Van een Seat Altea XL (160 pk en 250 Nm bij 1500 toeren) overgestapt naar de Mazda CX5 2.0 benzine/handgeschakeld. Het is merkbaar een auto te rijden zonder turbo. Onze caravan heeft een geschat gewicht van 1500 kg. De Mazda heeft het goed gedaan. Veertien dagen Nederland (Achterhoek en Zuid-Limburg) en veertien dagen Frankrijk (Morvan). Gemiddeld benzineverbruik lag bij flink werken rond de 1 op 8 en op vlakke autosnelwegen rond de 1 op 10.
De versnellingen 2,3,4 en 5 zijn het meest gebruikt. Veelal rond de 2300/2400 toeren gereden. Niet onder de 2000 toeren komen.
De Mazda als een prettige reis- en trekauto ervaren.
In Frankrijk als een 65-plusser/toerist de nodige kilometers gemaakt zonder caravan, bezineverbruik 1 op 15. Het ontbreken van een reservewiel werd door mij als vervelend ervaren. Daarom een reservewiel aangeschaft en "los"in de auto gelegd. Volgens de routeplanner heeft Frankrijk meerdere "naamloze wegen" en daarom gaf het mij een goed gevoel reservewielen voor auto en caravan bij me te hebben.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo S80 - 2.9 aut. met een Adria

De ervaring van peter met een Volvo S80 - 2.9 aut. (147 Kw/200 pk bouwperiode: januari 1998 - januari 2002) en een Adria Adora 482 PS van 1300 kg geplaatst op 13-07-2018. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 71%

Prima combi. De Volvo is een heerlijke reisauto en perfecte trekauto voor onze caravan. Inmiddels 18 jaar oud, 280 dzd op de teller en toch van alle luxe voorzien. Je rijdt met deze geartronic heel relaxed en als het nodig is trekt hij ook goed. Zelfs de kickdown is met de caravan erachter mogelijk. Ik rij meestal 100 km/h en het toerental ligt dan rond de 2400. Omdat de auto zoveel power heeft rij je, voor je het in de gaten hebt, al snel te hard, vandaar mijn tip gebruik de cruise control. In de bergen ook geen enkel probleem. Waar anderen qua snelheid terugvallen blijft deze Volvo constant en zonder motorgeronk doorrijden. Verbruik van deze 6-cilinder ligt, met caravan, rond de 7,5 l/100km. Ik ben er meer als tevreden over en zou geen ander wensen.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mazda CX-5 - G 2.0 met een Fendt

De ervaring van André met een Mazda CX-5 - G 2.0 (121 Kw/165 pk bouwperiode: februari 2012 - februari 2017) en een Fendt Tendenza 495 SFR van 1553 kg geplaatst op 13-07-2018. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 99%

Mazda CX5. 2.0 165 pk handgeschakeld. Caravan Fendt Tendenza 495 SFR (2018) met mover en lichtgewicht accu. Kogeldruk 80 kg. Bolle Milenco Aero spiegels.
De trekkracht is ruim voldoende.
Op de snelwegen rij ik doorgaans 95 a 100 km/u. Meestal de vijfde versnelling.
Het brandstofgebruik varieert, afhankelijk van de omstandigheden, tussen de 1 : 7 en 1 :10.
Ondanks het hoge gewicht van de caravan is de combinatie stabiel.
Conclusie: ik ben zeer tevreden met de combinatie.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V70 III - 2.5T aut. met een Eriba

De ervaring van Peter ter Velde met een Volvo V70 III - 2.5T aut. (147 Kw/200 pk bouwperiode: oktober 2007 - oktober 2010) en een Eriba Nova S 545 van 1835 kg geplaatst op 13-07-2018. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 100%

Prima combinatie, hoewel caravangewicht op kenteken van max. 2000 naar 1600 omlaag gebracht is. Bovendien is de auto getuned naar 237 pk en 383 nM. Op vlakke wegen en heuvelachtige wegen uitstekende prestaties en gunstig verbruik. Enige minpunt is dat wegrijden op heuvel al snel tot wielspin leidt. Van instabiliteit öp snelweg heb ik nog niets gemerkt terwijl ik geen trage rijstijl heb.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mitsubishi Outlander PHEV met een Fendt

De ervaring van Harm met een Mitsubishi Outlander PHEV (120 Kw/163 pk bouwperiode: september 2015 - heden) en een Fendt Saphir 470 TKD van 1280 kg geplaatst op 12-07-2018. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 62%

Wij komen net terug van een vakantie aan de costa brava in Spanje.
Vorig jaar de caravan achter gelaten en nu weer opgehaald.
Ik weet nu weer waarom we hem vorig jaar achter gelaten hebben.
De outlander phev is absoluut geen goede caravan trekker op lange stukken en bergachtig gebied.
Met een flinke tegenwind en een snelheid van 100(gps) rijd de auto 1 op 4,5
De motor schakeld continu de agregaat in om het niveau van de batterij aan te vullen.
De motor rechtstreeks aangedreven op de vooras kan het gewoon niet bijbenen.
Met de standaard tank van 45liter sta je elke 200km bij het tankstation.
Kortom ik raad deze auto sterk af voor stevige doorrijders in bergachtig gebied.
Bij een snelheid van max 80km/u zijn er geen problemen en valt het gebruik wel mee.
In nederland op vlakke stukken en een volle accu geen problemen bij een snelheid van 100km/u

Bekijk berekening

Wijzigen


Hyundai Tucson - 1.6 T-GDI [4WD][7DCT] met een Beyerland

De ervaring van BW Dieters met een Hyundai Tucson - 1.6 T-GDI [4WD][7DCT] (130 Kw/177 pk bouwperiode: augustus 2015 - heden) en een Beyerland Sprinter 390 DV Sport van 1065 kg geplaatst op 12-07-2018. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 60%

In mei-juni rondje Frankrijk gereden. Wát een heerlijke combinatie. De Beyerland 390 uit 2003 is lichtgewicht en was licht geladen. Auto gekocht, turbo benzine, om een grotere caravan te kunnen rijden dus we hadden niet veel beperkingen verwacht, maar toch! In de 6e versnelling maakt de motor bij 95 km/h net 2000 toeren. Hoewel dit geen bezwaar zou moeten zijn rijd ik liever in z'n 5e, dan kan ik ook zonder schakelen accelereren om te passeren. In Prüm door omleggingen een stuk 14% gereden. De lage snelheid vanwege de bochtige weg liet me in de 1e versnelling rijden, 3500 toeren en húp naar boven. Waarschijnlijk was de 2e geen probleem geweest maar waarom experimenteren op een helling met verkeer? De combinatie is niet een voor de hand liggende, een caravan die 10% kost van de Tucson is bijzonder.

Bekijk berekening

Wijzigen


Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Vul je kenteken in en check wat je mag en kan trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Persoonlijk advies

Van elke combinatie is een uniek 18 pagina's tellend trekadvies op te vragen met een exacte analyse van een auto en caravan. Bovendien geven we je daarbij persoonlijk advies met antwoorden op al je vragen.

Bandenspanning

Hoe hoog moet de bandenspanning van mijn caravan zijn? Bekijk het in de Bandenspanningscalculator.

Slingeren

Waarom gaat een caravan slingeren? Een uitgebreid artikel over alle aspecten die van invloed zijn over het slingeren van de combinatie.


 

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

© 2004-2018 Caravantrekker