Caravantrekker.nl Blog Gebruikerservaringen Tests Advies Vragen Menu ☰

Caravantrekker.nl

Gebruikerservaringen
Opel Grandland

Sorteer op:


Opel Grandland X 1.2 Turbo aut8. met een Knaus

De ervaring van Maurice met een Opel Grandland X 1.2 Turbo aut8. (96 Kw/131 pk bouwperiode: april 2018 - heden) en een Knaus Country 395 van 900 kg geplaatst op 09-08-2020. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 58%

Dit jaar voor het eerst met de Opel Grandland op pad. We hebben tot nu toe ca.2000km gereden in Frankrijk. Hier voor reden we een Seat Ibiza ST 1.0 7 traps automaat. Ook een drie cilinder met ongeveer dezelfde kracht als onze huidige Opel.

De Opel houdt de Knaus (635 leeg, max massa 900kg, nagewogen gewicht met Reich weger 1000kg) prettig in bedwang. Dit lag bij de Seat wel anders. De Opel heeft met een combinatie van hoger gewicht en lage banden (wangen) een merkbare betere stabiliteit dan de Seat.

Motorisch vind ik de Seat prettiger. Het Opel motorje heeft duidelijk meer moeite met de caravan. Een voor mij kenmerkend verschil; Op de bekende Zuidelijke route in Frankrijk de A75, waar de wegen grote hoogteverschillen kent, ging dit prima met de Seat. De Opel heeft duidelijk meer moeite om zijn warmte los te laten. De auto kwam regelmatig in een zelfbeschermingsstand wat betekende dat er aan vermogen ingeleverd werd. 1x zelfs zo extreem dat we met 60 a 70 een heuvel op gingen. De buiten temperatuur was 35graden.
Op papier mag de auto 1300kg trekken. Dit moet voor de stabiliteit geen punt zijn, maar of de het motorvermogen toereikend is....

Bekijk berekening

Wijzigen


Opel Grandland X 1.5 CDTI aut. met een Caravan

De ervaring van Henry met een Opel Grandland X 1.5 CDTI aut. (96 Kw/131 pk bouwperiode: april 2018 - heden) en een Caravan van 1100 kg geplaatst op 21-05-2020. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 34%

Met hemelvaart met de caravan naar Schin op Geul (Limburg) getrokken.
Dank zij het schitterende weer met volop zonneschijn een heerlijke vakantie gehad.
Een mooie gelegenheid om de Grandland (130 pk diesel met 8-traps automaat) uit te proberen met caravan er achter.

Verbruik:
Ik had gehoopt en verwacht dat de GLX minder brandstof zou verbruiken dan mijn vorige auto (Peugeot 308SW 120 pk diesel). Dit omdat de GLX hoger is waardoor de stroomlijn beter zou moeten zijn. Ook heeft hij 10 pk extra. Max. koppel van 300 Nm. is ook eerder beschikbaar. Helaas, waar ik met de Peugeot 1:10 a 1:11 reed, met (over-)volle belading, werd het verbruik nu 1:9,5 waarbij ik continu op de cruise control reed.

8-traps automaat:
Met een ingestelde snelheid van 103 km/h bleef de automaat veelal in z’n 7e versnelling (2000 t/min); op geheel vlakke weg schakelde hij over naar z’n 8. Dan zo’n 1800 t/min.
Bij het inhalen en bij het “klimmen” van de heuveltjes op de A79 schakelde hij soms over naar z’n 6e versnelling. Geluidsnivo bleef prima.
In Schin op Geul kwamen we achter een tractor terecht waardoor we met een sukkeldrafje in z’n 2 een heuvel moesten beklimmen. Bij het inhalen schakelde hij soepel op.

Wat me opviel:
Ook bij 100 km/h bleef de combinatie heerlijk stabiel. Geen last van passerende auto’s of vrachtwagens. Normaal gesproken moet ik altijd een paar km’s wennen aan het deingedrag van de combinatie. Met de GLX heb ik daar geen last van gehad. Wel is hij wat mee zijwind gevoelig.
Vergeleken met m’n laatste auto’s (Skoda Superb combi 1.6 TDI en Peugeot 308 SW 1.6 HDI) merk je wel dat het eigen gewicht van de GLX er voor zorgt dat de combinatie heerlijk stabiel ligt.
Gelukkig nog steeds een stille en comfortabele auto, waarbij we dank zij de ergonomische comfortstoelen na zo’n 230 km redelijk fit weer uit de auto stapten.

Wanneer er een caravan aangehaakt is, werkt de blindspotdetectie niet. Op zich wel logisch, maar je moet er wel even aan denken; je bent er tenslotte snel gewend aan geraakt.

Handig: bij aangehaakte caravan brandt de verlichting van de caravan continu. Safety first.

De elektrische kofferbak schijnt niet te werken met aanhanger er achter. Dit heb ik niet zelf geconstateerd.

In de heuvels van Nederland is de 130 pk / 300 Nm ruim voldoende. Ik heb nooit het gevoel gehad dat het motortje (1.5 liter) op z’n tenen moest lopen. Ook bij inhalen voldoende power voor handen.

Laten we hopen dat de zomervakantie niet in de war gestuurd wordt door de corona zodat we dan de bergen kunnen trotseren.

__________________________________________________

Ondanks de corona, toch de keuze gemaakt mo naar t buitenland af te reizen: het Loiredal in Frankrijk.

Van t voorjaar, toch maar (semi-)hulpvern van t merk Bumpbuddies gemonteerd. T kost maar € 50,= en onder het motto baadt het niet dan schaadt het niet heb ik ze zelf gemonteerd. Mazzeltje dat ze in de aanbieding waren. Maar dat zijn ze het hele jaar al….

Dit keer met volle bepakking de reis aangevangen. Auto volgestouwd met 3 peronen (totaal 200 kg) op de achterbank. De caravan natuurlijk nét niet overbeladen, maar ik vermoed toch dat ik 1300 kg aan de strekhaak had hangen.

Combinatie ligt als een blok op de weg. Geen enkel moment van slingeren meegemaakt. Ook niet bij windvlagen of bij het inhalen van vrachtwagens.
Vanwege de corona was t heerlijk rusting op de weg. Ik snap nu de term “zwarte zaterdag” dat stat natuurlijk voor het zwarte asfalt dat je ziet…
Geen enkele nederlandse caravanner ontmoet op de weg, ook weinig vrachtwagens op de weg.
Daardoor konden we wel “volledig” op de cruiscontrol rijden. (uitgezonderd ring Antwerpen). Met ingestelde 104 km/h en een reisafstand van 877 km hebben we 1:10,1 gereden.

Natuurlijk is de route niet het meest heftige qua bergen, maar de bergjes die we tegenkwamen werd met speels gemak overwonnen. Normaal gesproken in z’n 7e versnelling, maar toch ook hele stukken in z’n 8e. bij t klimmen schakelde hij soepel over naar z’n 6e of 5e versnelling.
De snelheidsmeter bleef continu hangen boven de 100 km/h.

Ondanks eerdere berichten werkt de elektrische kofferbak gewoon als er een caravan achter hangt.
Ik ben nog steeds reuze gelukkig met de optionele achteruitrijcamera.

Ik heb in de loop der jaren al best wel wat (diesel-)auto’s versleten (Renault grand scenic, Grand C4 picasso, Skoda Suberb, Peugeot 308sw) maar deze auto is toch wel het beste qua trekkracht.
Ook dragen de comfort stoelen bij aan t ontspannen rijden.

Bekijk berekening

Wijzigen


Gebruikerservaringen


Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Trekkrachtrapport

Voor een goed trekadvies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Alle Plug-in Hybrides

Juist een (Plug-in) Hybride is ideaal als caravantrekker. Bekijk het overzicht van alle Plug-in Hybride auto's en maak hier een berekening met je caravan.

Trekadvies

Lees de achtergrond en de uitleg die we geven om de trekkrachtberekeningen beter te gebruiken.


 

(Advertentie)

Auto in orde
Caravan oké

En hoe staat het met je Frans?

Leer Frans op
coaching-frans.nl

 

Lees ook:

Caravanbanden

Abnormale bandenslijtage

Hoe meer PK's, hoe beter?

Bandenspanning

In de bergen naar beneden

 

© 2004-2020 Caravantrekker