Caravantrekker.nl

Gebruikerservaringen
Opel Grandland

Sorteer op:


Opel Grandland 1.2 Turbo met een Eifelland

De ervaring van Richard Verkade met een Opel Grandland 1.2 Turbo (96 Kw/131 pk bouwperiode: november 2021 - heden) en een Eifelland Holiday 460 HQ van 1295 kg geplaatst op 16-08-2022. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 82%

Afgelopen vakantie met de Opel Grandland 1.2 automaat en caravan Eifelland Holiday uit 1998 met maximaal gewicht van 1200 kg naar noord Italië geweest. Helaas is het ons niet gelukt om beide keren zonder warm gelopen motor de bergpassen te kruisen.
Op de heenweg via Zwitserland door de Grote Sint-Bernardtunnel naar Italië. Echter voor de tunnel was de auto al warmgelopen en hebben we ongeveer 20 minuten langs de kant van de weg stilgestaan. Op de terugweg via de gottharttunnel maar ook daar weer voor de tunnel 2 keer met een te warme motor stilgestaan. Beide keren netjes de airco uit en handgeschakeld gereden. Voor mij geen optie meer met deze combinatie. Had dit niet verwacht daar de auto toch voldoende sterk zou moeten zijn.

Bekijk berekening

Wijzigen


Opel Grandland X 1.5 CDTI aut. met een Adria

De ervaring van André Van den Wyngaert met een Opel Grandland X 1.5 CDTI aut. (96 Kw/131 pk bouwperiode: april 2018 - 2021) en een Adria Altea 390 PS van 1063 kg geplaatst op 02-08-2022. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 66%

130pk vermogen, 300Nm koppel: klinkt voldoende voor een 950kg caravan. Toch was ik wat ongerust: een diesel van 1500cc is de kleinste cilinderinhoud waarmee ik deze caravan ooit getrokken heb…
Tot dusver had ik de VW 2.0 liter TDI’s uit VW Bora en Seat Altea XL. 105…140pk. Allemaal probleemloos. Dan had ik een Opel Astra sports tourer met ‘slechts’ 1600cc maar wel 160pk biturbo: was ook probleemloos, en de soepelste motor ooit – reed als een benzine. En dat stelde me wel wat gerust.
Nu op reis geweest naar Noord-Italië, doorheen Zwitserland. Ik moet zeggen: het ging probleemloos. Na de manuele 6-bakken heb ik nu voor het eerst een 8-traps automaat. Ik heb nergens problemen ondervonden, op geen enkele helling. De automaat werkt vlekkeloos. Meestal met de (adaptieve) cruise control op 110…120km/h in België en Frankrijk, en op 80…90km/h in Zwitserland en Italië. 1750 rpm (max koppel) betekent 110km/h in 8e versnelling en 90km/h in 7e versnelling. De bak schakelt bij de minste helling terug naar 7e, 6e, 5e en een enkele keer zelfs naar 4e maar dan moet de snelheid al behoorlijk gezakt zijn. De automaat gaat namelijk NOOIT boven 4000rpm, hoe gek je ook doet. Manueel kan dat wel uiteraard. De motortemperatuur staat steeds mooi op 90°. De toerenteller gaat trouwens tot 8000, en is pas rood vanaf 6500!? Dit is nochtans een diesel!
Verbruik: Mijn totaalteller staat op 12000km ongeveer. Het gedeelte lecco (I) – Metz (Fr) via Straatsburg heb ik heel rustig gedaan en op zuinig gereden. 80…90km/h – je mag in Zwitserland ook niet sneller. Ik heb gemiddeld 8,2 liter op 100km gehaald over die 600km! (dat is 1 op 12.2) Vanaf Metz naar Aalst (België) heb ik daarentegen zo gek mogelijk gedaan. Veel plankgas, ingehaald, 120km/h aangehouden voor hele lange stukken. (Ik rijd met een STAB Tunesi, geen AL-KO). Verbruik: 10.2 liter/100km ( 1 op 9.8 ) – nog niet eens zo gek! Is vergelijkbaar met de Astra en de VW’s. Dit is natuurlijk afgelezen op de boordcomputer. Maar ik heb recent nog uitgebreid gecheckt en deze Opel blijkt een heel correct verbruik aan te geven. P.S. Ik zit gemiddeld zonder caravan op 5.3 l/100km voor een gecombineerd traject. De auto zelf zegt 5.2.
Opmerkingen: de automaat geeft geen problemen bij vlakke baan en bergop rijden. Bergaf is een ander verhaal. De adaptieve cruise control houdt de snelheid, en doet dat eerst door geen gas meer te geven, maar dan door te remmen op de wielen, en dat wil je niet te lang doen uiteraard. Naar mijn gevoel remt de Opel weinig op de motor. Misschien doordat het ‘slechts’ een 1500cc is? Stel, je hebt een lange 5% helling naar beneden waar je maar 90 mag. Typisch in Frankrijk. Als je geen gas geeft gaat het alsmaar harder, en de automaat kiest 8e versnelling. Je moet dan manueel terugschakelen. In 7e zetten haalt eigenlijk niks uit; hij draait wat sneller maar remt nauwelijks af. Je moet zeker naar 6e en nog beter naar 5e – als hij dat tenminste wil, want als je al te hard rijdt en boven de 4000rpm gaat uitkomen weigert hij terug te schakelen! Dan moet je eerst wat bijremmen met de voet. Viel allemaal wel mee hoor. Enkel bij filerijden bergaf gaat het écht niet goed: manueel in 1e versnelling merk je dat de koppeling (hydraulische koppelconverter) de motor pas meeneemt vanaf 15km/h en hoger. Dat is veel. Daaronder remt de motor helemaal niks en moet je gewoon de rem gebruiken!
Nog een paar nadelen van deze Grandland X 2020 (is vorig model, met de mooiere voorkant vind ik):
- De ventilatie is niet super. Airco doet het goed, maar je kan de luchtmonden niet zetten zoals je zou willen, en je voeten worden koud.
- Bij aansluiten caravan werkt de lane assist niet meer (bijsturen als je uit je vak gaat en niet de richtingaanwijzers gebruikt). Geen idee waarom, maar het was bij mijn Astra ook.
- Eveneens bij aansluiten caravan: de elektrische kofferklep wordt uitgeschakeld. Hij ontgrendelt en vergrendelt nog wel, maar hij gaat niet open. Je moet hem met de hand opentrekken en ook weer sluiten.
- De kofferruimte valt wat tegen. Onze 2 elektrische vouwfietsen kunnen er eigenlijk niet in; het 2/3 deel van de achterbank moet nét neer om ze erin te krijgen. Bij de Astra Sports Tourer (tja, die was 15cm langer) kon dat wel.
En wat voordelen daartegenover natuurlijk:
- Ik heb de AGR lederen zetels en net als in de Astra zitten die voortreffelijk. Enkel de verstelbare onderrugsteun is me nu onduidelijk. Je kan hem in alle richtingen verstellen, maar je voelt nauwelijks enig verschil. Bij de Astra was dat veel beter + massagestand.
- Ik heb (zuiver toevallig, het was een stockwagen) het Denon audiosysteem met subwoofer. Mega goed! Maar dat heeft niks met de caravan te maken natuurlijk. Wel met de vakantie. De auto is trouwens erg stil binnenin. Bij sommige toerentallen, niet eens zo hoog, hoor je wel eens wat motor-bijgeluiden, vooral in 7e, maar die verdwijnen bij schakelen. En hij schakelt veel.
- Met de caravan eraan heb ik nooit instabiliteit ervaren. De achterwielen staan ver naar achter en dat draagt daar waarschijnlijk toe bij. Bij inhalen van een vrachtwagen trekt alles even opzij, maar dat is logisch.
- Achteruitrijcamera is handig om de caravan aan te koppelen.
- Er is geen gewone droge koppelingsplaat meer, dus je kan die ook niet verbranden bij manoeuvreren met de caravan.
- De LED lichten staan automatisch altijd juist, je hoeft niks bij te regelen.
Conclusie:
De Opel Grandland 1500 diesel 130pk trekt mijn oude Adria Optima van 950kg probleemloos. Of ik nog terug een automaat zou nemen? Geen idee; het heeft zijn voor- en nadelen. Het went heel snel trouwens.

Bekijk berekening

Wijzigen


Opel Grandland X 1.2 Turbo aut8. met een LMC

De ervaring van Rinus met een Opel Grandland X 1.2 Turbo aut8. (96 Kw/131 pk bouwperiode: april 2018 - 2021) en een LMC Musica 440 D van 1300 kg geplaatst op 28-06-2021. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 84%

Afgelopen maand ( juni 2020 ) veel in Nederland geweest. Voor het eerst met automaat. Meestal aardig wat wind. auto rijdt het prettigst tussen 80 en 90 km/uur in de stand M6.
Je hebt dat tussen de 2000 en 2400 toeren. Zorg wel voor min. 60 kilo op de kogel en voldoende bagage in de auto bij wind, dan rijdt het lekker rustig.
Verbruik zit tussen 8 en 11 km/liter, geheel afhankelijk van windrichting.

Bekijk berekening

Wijzigen


Opel Grandland X 1.2 Turbo aut8. met een Knaus

De ervaring van Maurice met een Opel Grandland X 1.2 Turbo aut8. (96 Kw/131 pk bouwperiode: april 2018 - 2021) en een Knaus Country 395 van 900 kg geplaatst op 09-08-2020. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 58%

Dit jaar voor het eerst met de Opel Grandland op pad. We hebben tot nu toe ca.2000km gereden in Frankrijk. Hier voor reden we een Seat Ibiza ST 1.0 7 traps automaat. Ook een drie cilinder met ongeveer dezelfde kracht als onze huidige Opel.

De Opel houdt de Knaus (635 leeg, max massa 900kg, nagewogen gewicht met Reich weger 1000kg) prettig in bedwang. Dit lag bij de Seat wel anders. De Opel heeft met een combinatie van hoger gewicht en lage banden (wangen) een merkbare betere stabiliteit dan de Seat.

Motorisch vind ik de Seat prettiger. Het Opel motorje heeft duidelijk meer moeite met de caravan. Een voor mij kenmerkend verschil; Op de bekende Zuidelijke route in Frankrijk de A75, waar de wegen grote hoogteverschillen kent, ging dit prima met de Seat. De Opel heeft duidelijk meer moeite om zijn warmte los te laten. De auto kwam regelmatig in een zelfbeschermingsstand wat betekende dat er aan vermogen ingeleverd werd. 1x zelfs zo extreem dat we met 60 a 70 een heuvel op gingen. De buiten temperatuur was 35graden.
Op papier mag de auto 1300kg trekken. Dit moet voor de stabiliteit geen punt zijn, maar of de het motorvermogen toereikend is....

Bekijk berekening

Wijzigen


Opel Grandland X 1.5 CDTI aut. met een Caravan

De ervaring van Henry met een Opel Grandland X 1.5 CDTI aut. (96 Kw/131 pk bouwperiode: april 2018 - 2021) en een Caravan van 1100 kg geplaatst op 21-05-2020. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 34%

Met hemelvaart met de caravan naar Schin op Geul (Limburg) getrokken.
Dank zij het schitterende weer met volop zonneschijn een heerlijke vakantie gehad.
Een mooie gelegenheid om de Grandland (130 pk diesel met 8-traps automaat) uit te proberen met caravan er achter.

Verbruik:
Ik had gehoopt en verwacht dat de GLX minder brandstof zou verbruiken dan mijn vorige auto (Peugeot 308SW 120 pk diesel). Dit omdat de GLX hoger is waardoor de stroomlijn beter zou moeten zijn. Ook heeft hij 10 pk extra. Max. koppel van 300 Nm. is ook eerder beschikbaar. Helaas, waar ik met de Peugeot 1:10 a 1:11 reed, met (over-)volle belading, werd het verbruik nu 1:9,5 waarbij ik continu op de cruise control reed.

8-traps automaat:
Met een ingestelde snelheid van 103 km/h bleef de automaat veelal in z’n 7e versnelling (2000 t/min); op geheel vlakke weg schakelde hij over naar z’n 8. Dan zo’n 1800 t/min.
Bij het inhalen en bij het “klimmen” van de heuveltjes op de A79 schakelde hij soms over naar z’n 6e versnelling. Geluidsnivo bleef prima.
In Schin op Geul kwamen we achter een tractor terecht waardoor we met een sukkeldrafje in z’n 2 een heuvel moesten beklimmen. Bij het inhalen schakelde hij soepel op.

Wat me opviel:
Ook bij 100 km/h bleef de combinatie heerlijk stabiel. Geen last van passerende auto’s of vrachtwagens. Normaal gesproken moet ik altijd een paar km’s wennen aan het deingedrag van de combinatie. Met de GLX heb ik daar geen last van gehad. Wel is hij wat mee zijwind gevoelig.
Vergeleken met m’n laatste auto’s (Skoda Superb combi 1.6 TDI en Peugeot 308 SW 1.6 HDI) merk je wel dat het eigen gewicht van de GLX er voor zorgt dat de combinatie heerlijk stabiel ligt.
Gelukkig nog steeds een stille en comfortabele auto, waarbij we dank zij de ergonomische comfortstoelen na zo’n 230 km redelijk fit weer uit de auto stapten.

Wanneer er een caravan aangehaakt is, werkt de blindspotdetectie niet. Op zich wel logisch, maar je moet er wel even aan denken; je bent er tenslotte snel gewend aan geraakt.

Handig: bij aangehaakte caravan brandt de verlichting van de caravan continu. Safety first.

De elektrische kofferbak schijnt niet te werken met aanhanger er achter. Dit heb ik niet zelf geconstateerd.

In de heuvels van Nederland is de 130 pk / 300 Nm ruim voldoende. Ik heb nooit het gevoel gehad dat het motortje (1.5 liter) op z’n tenen moest lopen. Ook bij inhalen voldoende power voor handen.

Laten we hopen dat de zomervakantie niet in de war gestuurd wordt door de corona zodat we dan de bergen kunnen trotseren.

__________________________________________________

Ondanks de corona, toch de keuze gemaakt mo naar t buitenland af te reizen: het Loiredal in Frankrijk.

Van t voorjaar, toch maar (semi-)hulpvern van t merk Bumpbuddies gemonteerd. T kost maar € 50,= en onder het motto baadt het niet dan schaadt het niet heb ik ze zelf gemonteerd. Mazzeltje dat ze in de aanbieding waren. Maar dat zijn ze het hele jaar al….

Dit keer met volle bepakking de reis aangevangen. Auto volgestouwd met 3 peronen (totaal 200 kg) op de achterbank. De caravan natuurlijk nét niet overbeladen, maar ik vermoed toch dat ik 1300 kg aan de strekhaak had hangen.

Combinatie ligt als een blok op de weg. Geen enkel moment van slingeren meegemaakt. Ook niet bij windvlagen of bij het inhalen van vrachtwagens.
Vanwege de corona was t heerlijk rusting op de weg. Ik snap nu de term “zwarte zaterdag” dat stat natuurlijk voor het zwarte asfalt dat je ziet…
Geen enkele nederlandse caravanner ontmoet op de weg, ook weinig vrachtwagens op de weg.
Daardoor konden we wel “volledig” op de cruiscontrol rijden. (uitgezonderd ring Antwerpen). Met ingestelde 104 km/h en een reisafstand van 877 km hebben we 1:10,1 gereden.

Natuurlijk is de route niet het meest heftige qua bergen, maar de bergjes die we tegenkwamen werd met speels gemak overwonnen. Normaal gesproken in z’n 7e versnelling, maar toch ook hele stukken in z’n 8e. bij t klimmen schakelde hij soepel over naar z’n 6e of 5e versnelling.
De snelheidsmeter bleef continu hangen boven de 100 km/h.

Ondanks eerdere berichten werkt de elektrische kofferbak gewoon als er een caravan achter hangt.
Ik ben nog steeds reuze gelukkig met de optionele achteruitrijcamera.

Ik heb in de loop der jaren al best wel wat (diesel-)auto’s versleten (Renault grand scenic, Grand C4 picasso, Skoda Suberb, Peugeot 308sw) maar deze auto is toch wel het beste qua trekkracht.
Ook dragen de comfort stoelen bij aan t ontspannen rijden.

Update: zomervakantie 2021

Na lamg wikken en wegen toch maar de keuze gemaakt om naar Kroatië te gaan. Dit keer naar Labin in Istrie. Met de Beyerland 440LB (ipv onze oude LMC) aan de trekhaak. Vooraf de caravanbanden vervangen door zogenaamde ballonbanden van 195/50R13C. Totaal geen last van slingeren of zuigeffect bij inhalen van vrachtwagens.

Verbruik tijdens de reis 1:9,7. Met vijf personen en een zeer goed gevulde caravan.

Met de ingestelde 105 km/h grotendeels in 7e versnelling gereden (automatische stand). Bij bergen terugschakelen naar 5e en bij hele steile bergen soms even naar 4e versnelling. Dan zakt de snelheid terug naar 95 km/h.
Je kunt dat voorkomen door handmatig te schakelen omdat je dan kunt anticiperen. Maar op automaat rijden , rijdt heerlijk ontspannen.


Op zich prima combinatie. Ben tevreden over de prestaties.
Op vlakke
Op de cruisecontrol 105 km/h ingesteld en

Bekijk berekening

Wijzigen


Gebruikerservaringen


Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Trekauto's met stekker

Bekijk het overzicht van alle Plug-in Hybride en Elektrische trekauto's en maak een berekening met je caravan.

Trekgewicht

Het maximaal trekgewicht zegt lang niet alles over de trekcapaciteiten van een auto. Een trekadvies geeft veel meer informatie. Lees wel even de toelichting.

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.


 

(Advertentie)

 

Lees ook:

Bandenspanning

Hoe meer PK's, hoe beter?

Caravan (te?) zwaar

De caravan waterpas

Maximaal trekgewicht

 

©2022 Caravantrekker