Caravantrekker.nl Informatie Blog Gebruikerservaringen Tests Advies Vragen

Caravantrekker.nl

Gebruikerservaringen
Tesla Model 3

Sorteer op:


Tesla Model 3 Long range AWD met een Fendt

De ervaring van Jordi met een Tesla Model 3 Long range AWD (258 Kw/351 pk bouwperiode: maart 2019 - heden) en een Fendt Saphir 450 Q van 1190 kg geplaatst op 25-05-2021. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 57%

Op een stormachtige dag met tegenwind en regen met de Tesla 180 km gereden vanuit Staphorst naar Rotterdam. Een éénmalige rit, om onze caravan op te halen. Omdat er weinig reviews zijn met elektrische auto's gekozen om deze korte review te schrijven. Let op, met deze combinatie mag je wettelijk niet rijden. De Tesla mag slechts 1000kg trekken + wat er op de kogel ligt. In mijn geval was dat 80kg kogeldruk. De Fendt woog beladen 1250 kg.

Allereerst het weggedrag. Wat een topcombinatie. De Tesla geeft geen krimp en trekt al slapend de caravan. De model 3 weegt natuurlijk behoorlijk en dat is goed te merken. De caravan ligt als een blok achter de auto wat zorgt voor een heel fijn weggedrag. Voor de zekerheid de Tesla op "chillmodus" gezet, al was dat niet per sé nodig. Inhalen en optrekken is een eitje. De voorkant van de caravan is groot en lomp vergeleken met de Tesla en dat is wel te merken aan de luchtweerstand en daarmee het verbruik.

Dan het verbruik en de range. Dit was zoals verwacht in dit weer wel echt dramatisch. De gehele weg was er tegenwind en het regende voortdurend. Volledige weg op 90km/u gereden. Het verbruik kwam uit op 450 w/u per km wat neerkomt op een maximaal bereik van ongeveer 175 km op een volle accu (100%!). Ik ben bij Supercharger Leusden gestopt na 96km om bij te laden en had toen 55% van de accu gebruikt. Na een korte stop door naar Rotterdam met hetzelfde verbruik. Achter vrachtwagens daalde het verbruik naar 300 w/u, dat scheelt een slok op een borrel. Op een droog wegdek met warm weer schat ik dat de tesla ongeveer 350 w/u zal gebruiken met deze caravan. Wij hebben eerder met een Caravelair er achter gereden en deze had een totaal verbruik van 270 w/u over 1500 km. Die caravan was dan ook veel smaller en lichter.

Al met al ben ik tevreden, al zijn grotere caravans als deze totaal ongeschikt om langere afstanden mee te rijden. Als je naar 80% supercharged, dan ben je met een kwartiertje echt weer weg, maar bij 20% wil je opnieuw weer laden. Dat is met dit weer dus ongeveer 100 km, en dat is te weinig. Kleinere caravans die smaller zijn halen 200 km en dat is acceptabel voor ons.

Bekijk berekening

Wijzigen


Tesla Model 3 met een Caravelair

De ervaring van De Wilde met een Tesla Model 3 (175 Kw/238 pk bouwperiode: maart 2019 - 2020) en een Caravelair Antares Luxe 426 van 1000 kg geplaatst op 17-07-2020. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 50%

Geweldige combinatie, amper merk je dat de caravan er achter hangt er stabiel. Actieradius gaat gruwelijk naar beneden. Voor Nederland meer dan goed! Helaas geen emuk spiegels beschikbaar, nu gekozen voor Milenco's, echter trillen deze erg maar mijn idee.

Bekijk berekening

Wijzigen


Gebruikerservaringen


Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Trekadvies

Lees de achtergrond en de uitleg die we geven om de trekkrachtberekeningen beter te gebruiken.

Alle Plug-in Hybrides

Juist een (Plug-in) Hybride is ideaal als caravantrekker. Bekijk het overzicht van alle Plug-in Hybride auto's en maak hier een berekening met je caravan.

De reis een last?

Geef jezelf en je partner meer zelfvertrouwen en reisplezier.
Volg een praktische caravancursus. De Op Maat cursus is er al v.a. € 169,-


 

(Advertentie)

 

Lees ook:

Bandenspanning

Hoe meer PK's, hoe beter?

Rijbewijs B of BE?

Maximaal trekgewicht

Caravanbanden

 

© 2004-2021 Caravantrekker