De ervaring van Ed met een Volvo S60 2.4D (163 pk/120, Kw bouwperiode: 2005 - 2010) en een Beyerland van 1065 kg geplaatst op 29-08-2022:
Wereld combinatie, binnendoor, snelweg, korte of lange afstanden altijd heerlijk rijden ook mede dankzij de 5 cilinder diesel Volvo roffel.
Ruim voldoende trekkracht, wind tegen of berg op gaat altijd geweldig. Caravan volgt auto prima, 100km geen problemen. Bezuing nooit op banden, Michelin's onder auto en Hankook's onder de caravan en de wegligging en comfort zijn bijzonder goed.
De ervaring van Onno Kal met een Volvo S60 T4 (190 pk/140, Kw bouwperiode: januari 2019 - 2020) en een Adria van 1250 kg geplaatst op 29-06-2022:
Deze combi rijdt voortreffelijk. In zuid Italie geweest, extreem korte invoegstroken op de snelwegen, maar geen probleem, de acceleratie is fantastisch. De kustwegen hebben we vermeden en zijn veel door het binnenland gereden, o.a. de Apenijnen, een berg is echt geen probleem.
Alleen neem ik nooit meer 19inch banden, want het wegdek in Italie wordt te goed doorgegeven aan de Volvo, wat een gebonk.
De ervaring van W.Husselman met een Volvo S60 2.0 T (203 pk/149, Kw bouwperiode: mei 2010 - juli 2011) en een Dethleffs Camper 460 EL van 1335 kg geplaatst op 04-05-2022:
Mijn ervaring van de afgelopen 6 jaar het rijden met de Volvo S60 T4 en een Dethleffs caravan 460 EL van maximaal beladen van 1450 kg het volgende.
De combinatie bij goede belading ligt als een blok op de weg. Ik hou de kogeldruk tussen de 75 en 85 kg. Wat ik doe is, de tentstokken van de tent als balast tussen de voorstoelen en achterbank neerleggen. Het rijden op vlakke wegen is zeer ontspannen.Het rijden in de bergen gaat goed al moet je het toerental wel verhogen. Schakelen naar gelang helling en afdalingen. Brandstofverbruik ligt tussen 1: 8,5 en 1: 9,5. Goedkoper kom je echt niet.
De ervaring van Etienne met een Volvo S60 T4 (190 pk/140, Kw bouwperiode: januari 2019 - 2020) en een Knaus Sudwind 450 EL van 1250 kg geplaatst op 19-07-2020:
Heerlijke combinatie, je merkt dat de auto de caravan de baas is. Onze caravan is beladen ongeveer 1200kg. De trekkracht is meer dan voldoende
De ervaring van Robert Bakker met een Volvo S60 T3 (150 pk/110, Kw bouwperiode: juli 2011 - september 2013) en een Hobby De Luxe 455 UF van 1315 kg geplaatst op 11-05-2017:
Onze ervaring met de Volvo S T3 voor onze Hobby De Luxe 455 was erg positief. De Volvo loopt als een streep rechtsdoor. Op vlakke weg is zowel rijden in de 5e als de 6e versnelling mogelijk, maar in 5 loopt alles iets mooier en ben je ook iets flexibeler in het variëren van snelheid.
Wij hadden een onaangename ervaring toen bij snelheden boven 100 km/u de trekkracht plotseling weg was. Achteraf bleek dit te liggen aan een losse luchtslang: de motor kreeg valse lucht. Dit probleem is intussen opgelost. Om te controleren of het probleem opgelost is, hebben we de combinatie kortstondig doorgetrokken tot 130 km/u, alles voelt dan nog heel stabiel aan, maar bij een snelheidscontrole wordt dat toch erg duur.
Een negatief puntje is dat de Volvo bijna niets op de motor afremt en dat je, komende vanaf een helling, steeds met het rempedaal kortstondig moet bijremmen.
Bij een max. snelheid rond 95-100 km/u rijdt de Volvo ongeveer 1:9 tot 9,5.
Vreemd was dat de witte wieldoppen van de Hobby na 2000 km behoorlijk zwart waren van het remstof. Onder het rijden op de snelweg werd de velg rond de as aardig handwarm. Dit hebben we bij vorige caravans nooit meegemaakt. De dealer heeft de remmen opnieuw afgesteld en zegt dat het nu OK moet zijn, maar helemaal gerust zijn we daar nog niet op,
De ervaring van H.J. van Laer met een Volvo S60 2.5 T AWD (209 pk/154, Kw bouwperiode: 2003 - 2010) en een Elddis Affinity 540 van 1480 kg geplaatst op 30-11-2015:
de Volvo S60 2.5T Geartronic (bouwjr. 2006) is een uitstekende caravantrekker met de Elddis Affinity 540 bouwjr. 2013(beladen ca. 1.500kg). Uitstekende wegligging en prima stabiliteit. Max. snelheid van deze combinatie ca. 100km/uur. Gemm. verbuik op snelweg zonder caravan is ca. 1:13 en mét caravan ca. 1:8.
De ervaring van j.gieben met een Volvo S60 2.4 Bi-fuel (140 pk/103, Kw bouwperiode: 2001 - 2010) en een Eriba Touring Triton 418 GT van 980 kg geplaatst op 09-10-2015:
mijn volvo heeft 170 pk, 215 banden, en de eriba lig als een blok achter de wagen, snelheden van 120, 140, voel je echt niet wel snel terug gebracht i.v .m overtreding van de snelheid. verbruik normaal zonder is 1 op10.5 tot1 op 11. met caravan 1 op 9.5 snelheid zo rond de 120 km.hoop dat u er wat aan heeft j.l zomer stil gestaan vol beladen naar polen op bergweg van 10% nat weer regen, toen wegtrekken met slippende voorbanden met redelijk gas geven, want terug lopen kon niet want ze zaten strak achter me rook onder de banden van het slippen en een nat voorhoofd maar het is gelukt zonder schade. met vr,gr, j.gieben,
De ervaring van Jos van laer met een Volvo S60 2.5 T aut. (209 pk/154, Kw bouwperiode: 2002 - 2010) en een Elddis Affinity 540 van 1480 kg geplaatst op 10-06-2015:
Uitstekende caravantrekker. Combinatie ligt vast op de weg. Het benzineverbruik ligt bij 95km/uur op de snelweg rond de 7,5-8,0l. Per 100km. Niets dan lof over deze combinatie.
De ervaring van Vincent met een Volvo S60 2.4 (140 pk/103, Kw bouwperiode: 2000 - 2010) en een Wilk S4-470 DQ van 1408 kg geplaatst op 27-12-2014:
Persoonlijk vind ik het een goede combinatie 1:8 gemiddeld en we reden tussen de 100 en 105 km/uur.
De ervaring van E Klaassen met een Volvo S60 D3 aut. (163 pk/120, Kw bouwperiode: mei 2010 - mei 2013) en een Wilk S3-450 FS Birthday Ed. van 1340 kg geplaatst op 02-08-2014:
Zeer prettige combinatie. Veel trekkracht. In de alpen geen problemen. Bij berg op of af wel even handmatig schakelen wat goed werkt. Col de Cabre gereden, fantastisch. Op snelwegen 95 km, automaat rijdt dan rustig in 6 met adaptieve cruise control. Verbruik gem met caravan1:9.
De ervaring van robin met een Volvo S60 D3 (163 pk/120, Kw bouwperiode: mei 2010 - mei 2012) en een Dethleffs Nomad 540 DMH van 1550 kg geplaatst op 01-06-2014:
Zeer goede combinatie. Van alle auto's die ik heb gereden is de Volvo de beste trekker. (altijd 2.0 ltr. turbo diesels) Altijd in de 5e versnelling rijden behalve bij een heuvel zoals Luik of de Brennerpass. Dan in de 4. Rijd dan met gemak 95 km/h naar boven. De motor die ik nu heb is een 5 cilinder dat scheelt natuurlijk wel in koppel (400 Nm). Nieuwe model is een 4 cilinder echter toch ook 380 Nm. Let altijd goed op de belading dan is er met deze auto en toch relatief zware caravan niets aan de hand.
De ervaring van C. van Lopik met een Volvo S60 2.5 T (209 pk/154, Kw bouwperiode: 2002 - 2010) en een Adria Altea 462 LS van 1325 kg geplaatst op 14-10-2013:
Geweldig rijdende combinatie. Heerlijk stabiel en altijd voldoende kracht voorhanden.
Reeds meerdere keren mee naar Zuid-Kroatië gereden, en ook de Simplonpass in Zwitserland. Op de snelweg de cruisecontrol op 105 km/u en soms bij een helling even naar zijn 4e versnelling.
De caravan ligt strak achter de auto, geen slingeringen.
De ervaring van Piet Mosselman met een Volvo S60 2.0 T aut. (180 pk/132, Kw bouwperiode: 2003 - 2010) en een Fendt Bianco 470 TFB van 1448 kg geplaatst op 20-07-2013:
Ben super tevreden over onze combinatie S60 2.0T aut. van 2005 met Fendt 470TFB (beladen 1450kg)
fiets van 10 kg achterop een fiets van 25kg op dissel. Rij zoveel mogelijk cruise 90/95 waarbij de automaat op een helling netjes terugschakeld naar een lagere versnelling en houdt daarbij snelheid goed vast. Doorgaans rijdt de auto in de 5e versn. Wij rijden ook vaak binnendoor (Frankrijk) brandstofverbruik is hoog 1 op 6,5 a 7 solo is dit al jaren 1 op 11. Combinatie is zeer stabiel met 2 personen leggen wij toch ook vrij veel in het trekkende voertuig. Ben wel eens nieuwsgierig naar alternatieven voor de Volvo
De ervaring van M.K. met een Volvo S60 D5 (163 pk/120, Kw bouwperiode: 2001 - 2005) en een Knaus Sport 420 QD van 1200 kg geplaatst op 15-04-2012:
Bijzonder goede trekker deze Volvo S60.
Ook in de Alpen en Pyreneeën geen enkel probleem.
De Volvo heeft geen enkele moeite met de Knaus.
Verbruik solo 1:18 met caravan 1:11.
Best redelijk voor deze 5-cilinder.
Echt een beul van een trekker.
De ervaring van H. Volder met een Volvo S60 D5 (163 pk/120, Kw bouwperiode: 2001 - 2005) en een Elddis Odyssey 524 van 1493 kg geplaatst op 30-12-2011:
Naar aanleiding van mijn vorige inzending het volgende:
Heb mijn Fendt 450 Q van 1300 kg ingeruild voor een Elddis 524 max. 1500 kg. Mijn gebruikers ervaring met de Volvo S 60 D5 blijft hetzelfde, ondanks het hogere gewicht van mijn nieuwe caravan blijft het een dijk van een trekker, zelfs het brandstofverbruik is niet gestegen, omdat de stroomlijn beter is dan van de Fendt! Dus ook in de 5e versnelling een prima trekker!
De ervaring van Jeroen met een Volvo S60 D5 aut. (163 pk/120, Kw bouwperiode: 2001 - 2005) en een Adria Altea 430 PH van 1000 kg geplaatst op 06-07-2011:
met 2 vingers in de neus trekt de S60 D5 de Adria over de Nederlandse wegen. Stabiele combinatie, ook met stevige tegen en zij wind. Heb er tot ca. max 100km/h mee gereden, blijft stabiel. Wel bij bepaalde snelheden (ca 70km/u) en tegenwind omstandigheden opletten dat automaat niet gaat pendelen, eventueel versnelling dan manueel fixeren. Nog geen berg ervaring met deze combi, verwacht echter geen enkel probleem. Verbruik combi ca 9-9,5 l/100km solo tussen 6-6,5l/100km. Zeer acceptabel dus!
De ervaring van jaap met een Volvo S60 D (125 pk/92, Kw bouwperiode: 2005 - 2010) en een Knaus Sudwind 500 FU van 1460 kg geplaatst op 07-05-2011:
Knaus 500 fu max 1500 kg bj 2010, de Volvo S60
126 pk Diesel, heeft geen problemen met de Knaus,
verbruik,is rond de 1 op 9,snelheid tussen de 90 en 100 km ,
De ervaring van Cor van Lievenoogen met een Volvo S60 2.5 T aut. (209 pk/154, Kw bouwperiode: 2002 - 2010) en een Dethleffs Camper 510 DB van 1357 kg geplaatst op 04-02-2011:
De Volvo S60- 2.5T aut. is een uitstekende combinatie met de Dethleffs Camper 510 DB.
Zowel op de vlakke weg als in de bergen. Het moeilijkste is om niet te hard te rijden, door de grote trekkracht heb je dat soms niet in de gaten. Door de turbo blijft het toerental lekker laag. Heb 6 jaar ervaring met deze combinatie en veel in Europa gereden.
De ervaring van filurs met een Volvo S60 2.4 (140 pk/103, Kw bouwperiode: 2000 - 2010) en een Hobby Excellent 495 UFe van 1414 kg geplaatst op 28-08-2010:
Ik heb de Volvo (2.4 140pk) sinds kort, de Hobbu 495 UFe Excellent easy hadden we al een tijdje. Deze werd eerst voortgetrokken door een Saab 9-3 2.0t (chippie naar 185pk). Dat ging prima dus wat werd het met de Volvo S60? In een woord prima, ondanks gemis aan NM's (saab 275NM) heeft de Volvo het prima gedaan. Heerlijk rustige motor (5cyl) en voldoende power hoor. Een chippie zou leuk zijn maar m.i.niet noodzakelijk. Dit jaar hebben we de Mialu route genomen naar Spanje; "pas de problem". Natuurlijk hier en daar schakelen maar over het algemeen geen rare fratsen. 1:8 over de bank genomen en voor de helft van de reizen op Cruise control gereden (resp. voor en na BOURGES France). De caravan heeft het top gedaan ook met diverse kogeldrukgewichten (var.68 -75 kg) geen problemen geen geslinger. Deze caravans hebben maar een nadeel(tje): beperkte aanvullende belading nl krap 200kg en dan ben je er.
Kortom prima combinatie, een aanrader.
De ervaring van Edze met een Volvo S60 2.4 aut. (170 pk/125, Kw bouwperiode: 2000 - 2010) en een Fendt Saphir 470 TF van 1520 kg geplaatst op 08-07-2010:
Volvo S60 125 kw automaat
Fendt 470 TF
Dit voorjaar F & E : goede ervaringen.
Automaat en cruise control werken goed samen
Snelweg cruise 90, inhalen 110
Hellingen van D naar 4 of 3
De ervaring van Gerard Wieffering met een Volvo S60 2.4 (140 pk/103, Kw bouwperiode: 2000 - 2010) en een Kip Sky Line 47 TDB Special van 1370 kg geplaatst op 16-01-2010:
Zelfs met fietsen achterop is dit bij 100 km een goede combinatie die zelfs op nat wegdek een helling van 12% haalt , zij het op ongeveer 500 meter hoogte. mijns inziens is dit een goede combinatie, Rijden in de vijfde versnelling op een vlakke weg met weinig tegenwind is heel goed mogelijk (Duitse autobahn), gemiddeld verbruik van deze combinatie is 1 op 7, enkele auto 1 op 11.
De ervaring van GP Korenhof met een Volvo S60 D5 (185 pk/136, Kw bouwperiode: 2005 - 2010) en een Chateau Calista 450 Espace van 1260 kg geplaatst op 28-09-2009:
Met een chateau 450 1260 kg , prima prestaties ook op lange klimmen, A89 Clermont Ferrand-Brive.op de vlakke weg constant 100/110 km en vlot inhalen.
verbruik solo 1;15,5 , trekkend 1; 11
De ervaring van P. Kemps met een Volvo S60 2.0 T (180 pk/132, Kw bouwperiode: 2003 - 2010) en een Hobby De Luxe 500 KMFe van 1375 kg geplaatst op 24-09-2009:
Dit jaar voor het eerst met deze combinatie naar Spanje geweest. Perfecte combinatie, meestal tussen de 90 à 100 km/u gereden. Verbruik 1:8 gemiddeld op en neer naar Spanje met airco constant aan en relatief veel wind tijdens de heen- en terugreis.
Voorheen met Renault Grand Espace IV 2.0 T caravan getrokken (heb over deze combinatie ook een review geplaatst), die wel wat meer overwicht had t.o.v. de beladen caravan dan de S60, wat te merken was met de windvang, de S60 is hier dan iets gevoeliger voor (lage lichtere auto).
Motorisch weinig verschil gemerkt, zijn allebei 2.0 T en kon ze meestal in de hoogste versnelling blijven rijden.
Het enige verschil was het overzicht naar achteren, deze is wat minder bij de S60 vanwege de lage zit t.o.v. van de Renault, maar dat is een kwestie van wennen.
De ervaring van G. de |Graaf met een Volvo S60 D5 (185 pk/136, Kw bouwperiode: 2005 - 2010) en een Kip Hyline 50 TDB van 1550 kg geplaatst op 18-08-2009:
Trekervaringen op vlakke weg en in de bergen beter dan ooit met andere combinaties. Constant 100 km per uur geen enkel probleem, evenals verbruikscijfers. Enige dat tegenvalt is de beperkte laadmogelijkheid van de caravan. Ook zonder fietsen, die je inderdaad voelt, is het beschikbare gewicht voor bagage al snel te weinig. Luifel en stoelen onder het bed, kunnen beter in de auto.
De ervaring van jos met een Volvo S60 D5 aut. (163 pk/120, Kw bouwperiode: 2001 - 2005) en een Knaus Sport 500 FU van 1450 kg geplaatst op 10-08-2009:
dijk van een combinatie.
wat een vermogen ,auto uit gezocht via deze site top.
was wel even wennen met de geartronic maar super ,wij zijn naar spanje geweest steeds 102 op de navagatie.
verbruik 1:10 solo 1:17 heel stabiel wel nivomats geplaatst.
wat een feest top vacantie gehad zelfs de reis was vacantie.
De ervaring van Beckers met een Volvo S60 2.4 aut. (140 pk/103, Kw bouwperiode: 2000 - 2010) en een Adria Adiva 502 van 1400 kg geplaatst op 28-04-2009:
Ga nu 4 jaar met deze combinatie naar z-fa ca. 85 kg kogeldruk en het hele circus geeft geen enkel probleem ik ga niet boven de 100 !!!
Gebruik veel cruis control en rijdt op LPG (G3).
De ervaring van P.Vinke met een Volvo S60 D5 (185 pk/136, Kw bouwperiode: 2005 - 2010) en een Hobby Prestige 495 UFe van 1445 kg geplaatst op 22-03-2009:
Uitstekende ervaring door goede prestatie en matig gebruik.
solo 1liter: 16,5 km
trekkend: 1 liter : 11 km.
De ervaring van Erzo Luttmer met een Volvo S60 2.4 aut. (170 pk/125, Kw bouwperiode: 2000 - 2010) en een Fendt Saphir 490 TF van 1275 kg geplaatst op 18-02-2009:
Correctie : gewicht caravan is lager. Combinatie is dus ook op papier beter.
De ervaring van G. de Graaf met een Volvo S60 2.4D (163 pk/120, Kw bouwperiode: 2005 - 2010) en een Kip Hy Line 50 van 1615 kg geplaatst op 13-02-2009:
Zeer goed. Rijdend op de vlakke weg met 100 km per uur is een inhaalmaneuvre in de 5e versnelling geen enkel probleem. Auto trekt als een beest. Ideale combinatie. Op mijn kent. van de Kip staat 1600 kg maximaal incl. lading. Dus precies goed. Fietsen achterop goed te doen maar niet ideaal.
De ervaring van jan van der laan met een Volvo S60 2.4D aut. (163 pk/120, Kw bouwperiode: 2005 - 2010) en een Fendt Bianco 495 TFB van 1508 kg geplaatst op 30-01-2009:
Nog steeds de s60 diesel met 2 ton op de klok. Nu een fendt van 1520 kilo beladen. Blijft de volvo een voorbeeldige trekker. cruisen op iets meer dan 100 geen probleem. Fietsenrek met 2 fietsen op de dissel. Verbruik gemiddeld 10,5 per liter. Spanje, pyreneen,Cote dázur, geen centje pijn. heerlijke auto en caravan
De ervaring van Jan met een Volvo S60 2.4D (131 pk/96, Kw bouwperiode: 2002 - 2005) en een Dethleffs Camper 460 DB van 1300 kg geplaatst op 31-12-2008:
Prima combinatie. Altijd voldoende vermogen voor handen.
Heb de Volvo laten tunen tot 163 pk.
Dus is eigenlijk de (gewone) D5.
Dit scheelt enorm in trekkracht.
Zeer stabiel ook met snelheden ver boven 100 km/uur. Verbruik valt mee 1:12
De ervaring van H. Volder met een Volvo S60 D5 (163 pk/120, Kw bouwperiode: 2001 - 2005) en een Fendt Saphir 450 Q van 1190 kg geplaatst op 01-11-2008:
Mijn vorige trekker een Peugeot 406 HDI Break 110 PK was zeker een fijne trekauto, maar nu met de Volvo S60 D5 van 163 PK is het gewoon nog relaxter en rustiger. Wat direct opvalt is de enorme power, dat al vrijkomt net boven het stationaire toerental, wat op een helling een openbaring is! Maar vooral zijn brandstofconsumptie blijft zeer redelijk. 1 op 12 is makkelijk haalbaar. Boven de 110/120, toch noch 1 op 10! Dit is uiteraard niet altijd verantwoord, maar geeft een indicatie dat deze beul ook nog eens zeer stabiel is. Kortom een aanrader zeker ook voor caravangebruik, ook als je overweegt een nog zwaardere caravan te kopen. van meer dan 1500 kg.
Niets dan lof!
De ervaring van Arjan met een Volvo S60 D5 (163 pk/120, Kw bouwperiode: 2001 - 2005) en een Chateau Cantara 440 van 1300 kg geplaatst op 13-10-2008:
Met een Chateau Cantara 445 geweldig gereden. Helaas niet de bergen in geweest maar elke kilometer is het genieten van de ongelofelijke trekkracht en die heerlijke dieselgrom. Pure Power! Een aanrader voor iedere caravanner.
Volgend jaar de vakantie maar zó plannen dat ik wèl een paar bulten over moet..
Absoluut geen vergelijk met mijn vorige auto, een S40 1.8 op LPG.
De ervaring van Joep Zebregs met een Volvo S60 2.4 (140 pk/103, Kw bouwperiode: 2000 - 2010) en een Hobby De Luxe 540 UL van 1476 kg geplaatst op 05-10-2008:
Met fietsen achterop is combinatie erg onstabiel. Bestelbusjes welke met hoge snelheid passeren zijn erg gevoelig voor de stabiliteit van de combinatie. Zeker niet boven de 85 km per uur rijden.
De ervaring van Erzo Luttmer met een Volvo S60 2.4 aut. (170 pk/125, Kw bouwperiode: 2000 - 2010) en een Fendt Saphir 490 TF van 1448 kg geplaatst op 28-09-2008:
aug/sept 2008 van Zeeland naar Frontignan tolwegen.
De helling bij het vertrek van de passantencamping Mamer (L) gaf wielspin. Misschien was mijn kogeldruk te hoog. (Foutje). En-route was de combinatie perfect. Op de tolwegen cruisde ik 95 en bij inhalen tot 110.
De vergelijking met mijn Eriba troll (1000kg) met een Volvo 850 estate (140 pk) kan de huidige combinatie goed doorstaan.Bij een steile helling : L en W-stand !
Belangrijk : de combinatie automaat en cruise-control is ideaal bij hellingen op/af. Af ging ik weleens naar 3. Remmen was zelden nodig. De auto pikte steeds de juiste versnellingen/toeren, die varieerden tussen 1700 en 4000. Goede combinatie !
De ervaring van marcel met een Volvo S60 2.4 aut. (170 pk/125, Kw bouwperiode: 2000 - 2010) en een Caravan van 1300 kg geplaatst op 23-09-2008:
Ben er mee naar de adriatische kust gereden in italië.
Gem. op de autobaan 100, dit gaat perfect, wel de 5 van de automaat geblokkeerd toen het heuvelachtig werd.
Dit reed prettiger, en deed weinig af aan het comfort.
De ervaring van Peter van der Horst met een Volvo S60 2.4D (131 pk/96, Kw bouwperiode: 2002 - 2005) en een Dethleffs Camper 510 V van 1350 kg geplaatst op 05-07-2008:
April voor de eerste keer met deze combinatie op vakantie geweest. Vakantie gehouden aan de middenlandse zee. Prima combinatie. Op snelwegen op gemak 100 km aangehouden. Zeer sporadisch terug naar de 4e versnelling op een helling. randstofverbruik 1:10.
De ervaring van Wortelboer met een Volvo S60 2.0 T aut. (180 pk/132, Kw bouwperiode: 2003 - 2010) en een Knaus Sudwind 450 EL van 1300 kg geplaatst op 12-04-2008:
de combinatie, Volvo S60 20T aut met Knaus caravan met een maximaal gewicht van 1600 kg is ons zeer goed bevallen, zelfs beter dan met een Volvo 2.3 aut. Beide auto's rijden op benzine en het verbruik is ongeveer 30% hoger met caravan. Inhalen van langzamere caravans, zelfs op een helling gaat zonder problemen en het comfort in de auto wordt niet aangetast. Motorgeluid is nauwelijks waarneembaar en wegligging wordt niet of nauwelijks beivloed door het rijden met een caravan.
De ervaring van jan van der Laan met een Volvo S60 D5 aut. (163 pk/120, Kw bouwperiode: 2001 - 2005) en een Hobby De Luxe 460 UFe van 1300 kg geplaatst op 17-03-2008:
Wat een feest. De volvo met de hobby is een heerlijke combinatie. Fietsenrek achterop (2X), geen enkel probleem. Wel oppassen om niet boven de 103 km te gaan want dan kan slinger effect optreden als je wordt ingehaald door een forse transporter die veel harder gaat, of bij een afdaling. Beneden 103 km geen enkel probleem. Ook het rijden is vakantie!!!
De ervaring van E. de Jong met een Volvo S60 2.4 aut. (140 pk/103, Kw bouwperiode: 2000 - 2010) en een Knaus Sudwind 500 FU van 1405 kg geplaatst op 08-03-2008:
Ik rijd nu 3 jaar met een combinatie S60 automaat, 140 pk op LPG met een Knaus Sudwind 500FU, 1500 KG. Op de autobahn geen probleem. Ook in de bergen met flinke klimmen komt de Volvo goed uit de voeten. De Gothardt is geen probleem. Alleen op korte steile hellingen met bochten laat de tractie het afweten.
De ervaring van R. van Duijvenbode met een Volvo S60 2.4 aut. (140 pk/103, Kw bouwperiode: 2000 - 2010) en een Eriba Exciting 471 van 1160 kg geplaatst op 12-02-2008:
Kan caravan laden tot 1600 KG.
Als trekauto momenteel een Volvo V70 T4.
Voor zover ik het nu kan bekijken ligt deze combinatie prima op de weg.
De ervaring van I.W. van Rijswijk met een Volvo S60 2.4D (131 pk/96, Kw bouwperiode: 2002 - 2005) en een Hobby De Luxe 540 UL van 1476 kg geplaatst op 10-01-2008:
Prima combinatie. Stabiel en voldoende vermogen: opde vlakke weg bij 90-95 op de cruise control in 5 en helling op 90 in 3 of 4. Enegige probleempje: koppeling wordt bij manoevreren snel te ruiken; heeft echter nooit geleid tot dure reparaties. Brandstofverbruik tussen 1 op 9 en 1 op 10
De ervaring van JHA van Burgeler met een Volvo S60 2.0 T (180 pk/132, Kw bouwperiode: 2003 - 2010) en een Knaus Sudwind 450 FU van 1242 kg geplaatst op 22-09-2007:
Vergeleken met de ook stabiele Peugeot 406 en later 307 een nog stabielere en sterkere auto. Op steile hellingen (Bijvoord bij Millau) blijft hij goed in de cruise-control hangen (90 km/uur-4e versnelling), waarbij het (vracht)verkeer moeiteloos kan worden ingehaald. Uiteraard vertaald dit zich in een fors gebruik. Op die momenten verlang ik wel een terug naar de Volvo D-5 diesel, die gelijkwaardig of nog wat beter presteerd bij een veel lager verbruik maar bij een hoger geluidsniveau.
De ervaring van jzurink met een Volvo S60 2.4 aut. (140 pk/103, Kw bouwperiode: 2000 - 2010) en een Knaus Sudwind 500 EU van 1467 kg geplaatst op 13-08-2007:
Ik heb nu 2 jaar ervaring met het rijden van deze combinatie. Ik rijd niet veel op echte bergtrajecten. De cobinatie rijdt probleemloos over autobaan. Ook de weg na Luik wordt probleemloos met ca, 80/90 km. gehaald. Ook andere stijgingen onderweg geven geen probleem. Stijle wegen onderweg heb ik ook niet als probleem ervaren. De auto rijdt op LPG (naderhand ingebouwd) en het verbruik is met caravan gemiddeld 1 op 5,5.
De ervaring van Gert met een Volvo S60 2.4D (163 pk/120, Kw bouwperiode: 2005 - 2010) en een HomeCar Racer 45 Spirit van 1280 kg geplaatst op 27-07-2007:
Zonder probleem is elke route te nemen. Op cruise controll 1:10 door behoorlijk heuvelachtig gebied met snelheid van 90 km pu
De ervaring van Mark met een Volvo S60 2.4D (163 pk/120, Kw bouwperiode: 2005 - 2010) en een Eriba Nova GL 490 van 1350 kg geplaatst op 21-07-2007:
Geweldige combinatie,meer dan voldoende trekkracht en nog zuinig in het gebruik. 1:10 met caravan ( 1400 Kg)
De ervaring van hopmac met een Volvo S60 2.4 (140 pk/103, Kw bouwperiode: 2000 - 2010) en een Hobby De Luxe 440 SF van 1299 kg geplaatst op 31-05-2007:
stabiele zekere combinatie. Met deze auto en caravan al 40.000 km gereden door heel West Europa. Prima in 4e versn. te rijden. In 5 alleen op vlakke weg met windje mee. Verbruik alleen auto 1:11. Verbruik met caravan 1:7,5 in vierde. 1: 8,5 in vijfde versnelling. uitstekende tractie op hellingen. zeer stille motor. Voor caravangebruik zijn versnellingen net wat te lang gegaerd. Om op hellingen een redelijk toerental te maken moet je al snel terug naar de 3e of 2e versnelling. Koppel prima, topvermogen valt erg tegen. motor trekt niet echt vlot door. voelt als geknepen. Is ook zo t.o.v. 170 pk uitvoering.
De ervaring van Bert de Kwaadsteniet met een Volvo S60 D5 aut. (163 pk/120, Kw bouwperiode: 2001 - 2005) en een Caravan van 1250 kg geplaatst op 07-05-2007:
Zeer prettige auto om een caravan mee te trekken. Tot nu toe ongeacht welke weg of helling is een waar genoegen. Ook Col's van de buitencategorie zijn een waar feest. Zowel de (overmatige) aanwezigheid van vermogen (klim) als het eigen gewicht van de auto (afdaling) maken een erg stabiel geheel.
De ervaring van prosper met een Volvo S60 D5 aut. (163 pk/120, Kw bouwperiode: 2001 - 2005) en een Solifer Artic 520 van 1315 kg geplaatst op 07-04-2007:
Wij zijn een paar maal met de combinatie in Italië in de Dolomieten, Toscane en Umbrië op de kleinst mogelijke bergpaden en wegen geweest en het is een heerlijke combinatie. De meest stijle hellingen
met slechte ondergrond waren boven de 26% en geen enkel probleem. Op de Duitse autobaan liet ik de GPS rinkelen als we boven de 110 kwamen want je gaat ongemerkt veel te hard. We hebben twee jaar geleden de auto bij de caravan uitgezocht via deze side. Hartelijke dank
De ervaring van Poppema met een Volvo S60 2.4 (140 pk/103, Kw bouwperiode: 2000 - 2010) en een Dethleffs Camper 460 DB van 1200 kg geplaatst op 31-03-2007:
Ik ben nu al een paar jaar met deze combinatie naar Oostenrijk geweest, en rij dan via Kassel.
Geen probleem, een fijne combinatie, totaal geen moeite voor de volvo, grote afstanden rij ik met gemak in de 5e versnelling. Door de maat genomen rij ik met een snelheid van 100 - 105 km per uur.
De ervaring van Rob van Duijvenbode met een Volvo S60 2.4 (140 pk/103, Kw bouwperiode: 2000 - 2010) en een Eifelland Holiday 395 H van 810 kg geplaatst op 07-02-2007:
Het is een Eifelland 395 HL.
Voldoende laadvermogen tot 1350 KG.
Leeg gewicht op de weegbrug 860 KG.
Prima ervaringen. Spoort goed, ligt er goed achter.
Geen moeilijkheden ondervonden.
De ervaring van N.C. van Overbeek met een Volvo S60 2.5 T (209 pk/154, Kw bouwperiode: 2002 - 2010) en een Hobby Excelsior 540 UL van 1550 kg geplaatst op 05-02-2007:
Het rijden met deze combinatie heeft tot nu toe geen enkel probleem opgeleverd, ik ga er nu voor de vierde keer mee naar Spanje en de combinatie voelt erg stabiel aan [ ik heb wel automatische nivauregeling ] en dat maakt de boel zeker stabieler.
De ervaring van Erik met een Volvo S60 D5 (163 pk/120, Kw bouwperiode: 2001 - 2005) en een Hobby Excellent 540 UK van 1500 kg geplaatst op 31-01-2007:
Met een Hobby 540 UK van 1500 kg en 4 personen absoluut geen probleem. Optrekken gaat snel en inhalen op de snelweg is ook absoluut geen probleem. Gigantische caravantrekker in tegenstelling tot onze vorige auto, een Renault Laguna.
De ervaring van marc met een Volvo S60 D (125 pk/92, Kw bouwperiode: 2005 - 2010) en een Fendt Saphir 470 TFB van 1400 kg geplaatst op 27-01-2007:
De combinatie doet het goed. Echter minder snedig dan mijn vorige volge 950 2l benzine turbo
De ervaring van Ad met een Volvo S60 D5 (163 pk/120, Kw bouwperiode: 2001 - 2005) en een Fendt Platin 510 TF van 1550 kg geplaatst op 18-01-2007:
Ik heb hier een Fendt Platin 510 TF achter hangen van 1550 kg beladen, moet zeggen rijdt perfect, alleen in NL gewoon in 4 e versn. blijven rijden bij 90 op teller, maakt niet veel uit in verbruik met 5 e versn.
De ervaring van E. de Jong met een Volvo S60 2.4 Bi-fuel aut. (140 pk/103, Kw bouwperiode: 2001 - 2010) en een Caravan van 1500 kg geplaatst op 07-01-2007:
Volvo met Knauss 500 verhouden zich prima tot elkaar. Zowel op de Duitse autobahn als in de Alpen en Dolomieten geeft deze combinatie geen problemen. Diverse Alpenpassen zijn door mij gereden met deze combinatie wat nooit tot problemen heeft geleid. Zowel in de zomer als de winter gaan we met deze combinatie op pad. De belading is meestal voor twee personen. Fietsen op de dissel.
De ervaring van Frans van Woudenberg met een Volvo S60 2.4D aut. (163 pk/120, Kw bouwperiode: 2005 - 2010) en een Hobby Excellent 495 UL van 1312 kg geplaatst op 25-11-2006:
Deze combinatie is zeer plezierig. Bergpassen van 15 % vormen geen enkel probleem. Verbruik bij 100p/u ongeveer 9 liter op 100km! Je merkt nagenoeg niet dat je met een caravan rijdt.
De ervaring van Peter met een Volvo S60 D5 (163 pk/120, Kw bouwperiode: 2001 - 2005) en een Hobby Excellent 540 UL van 1437 kg geplaatst op 20-11-2006:
Deze auto is absoluut super als caravantrekker. Ik heb er een Hobby 540 van 1500 kg achter hangen en het is een feest om mee te rijden. Dit jaar naar Spanje geweest en ik heb me steeds weer verbaasd over zijn trekkracht en stabiliteit ondanks het gewicht wat hij moet zeulen. Ik kan iedereen de S60 D5 aan bevelen.
Reviews geplaatst op TowCar.info van de Volvo S60.
De gewichtsverhouding in Engeland wordt berekend volgens de British Towing Code (loaded weight caravan / kerbweight car).
De ervaring van Graham Bowley met een Volvo S60 D5 (185 pk/136 Kw, bouwperiode: 2005-2010) en een Elddis Odyssey 540 van n.b. kg geplaatst op 20-11-2006:
Towns the odyssey with no problems hills are no problem mpg goes down, but the 185 bhp engine is very good and the 6 speed manual gearbox is good ,
De ervaring van Darren met een Volvo S60 D5 (163 pk/120 Kw, bouwperiode: 2001-2005) en een Bailey Pageant S6 Vendee van 1415 kg geplaatst op 20-11-2006:
We have used this outfit since 2010 with absolutely no hiccups at all the car pulls effortlessly and is completely stable in all weathers, would highly recommend it as a towcar, it is certainly our best yet
De ervaring van rod met een Volvo S60 D5 (185 pk/136 Kw, bouwperiode: 2005-2010) en een Bailey Pageant S6 Vendee van 1415 kg geplaatst op 20-11-2006:
Ihave only towed with this car, and no problems. I found mpg drops from 48mpg to 28mpg when towing
De ervaring van Peter Atkins met een Volvo S60 D5 aut. (163 pk/120 Kw, bouwperiode: 2001-2005) en een Sterling Eccles Opal van 1493 kg geplaatst op 20-11-2006:
2003 D5 with Tunit CHIP (163BHP +20% with CHIP)
Tow is really easy, very stable, happily reaches top speed, happily cruises at 60MPH.
Fule economy for 2.4 Diesel is circ 20 MPG with Caravan in tow.
Great car to tow with !
De ervaring van kevin gibson met een Volvo S60 2.4D (163 pk/120 Kw, bouwperiode: 2005-2010) en een Coachman Pastiche 535/4 van 1518 kg geplaatst op 20-11-2006:
towed with this combination from stoke on trent to devon no problems average mpg only dropped by 5mpg only the two of us not a great lot of weight loaded car with bulk great time
De ervaring van Tony met een Volvo S60 D5 (163 pk/120 Kw, bouwperiode: 2001-2005) en een Avondale Argente 555-4S van 1400 kg geplaatst op 20-11-2006:
My experience is similar to other reviewers. Extremely stable, effortless pulling except on steeper inclines, good mpg when loaded properly (I put as much in the car as possible and recently recorded 34mpg overall 700 miles. The car has a large boot area especially with back seats down but the only downside is the small access. Otherwise perfectly happy
De ervaring van John Hindmarch met een Volvo S60 D5 aut. (185 pk/136 Kw, bouwperiode: 2005-2010) en een Swift Challenger SE 480 van 1366 kg geplaatst op 20-11-2006:
Good match between car and van. To overtake/accelerate on motorway then need to manually select 5th gear, 4th is rarely needed.
Fuel consumption is about 27mpg
De ervaring van graeme met een Volvo S60 D5 (163 pk/120 Kw, bouwperiode: 2001-2005) en een Ace Jubilee Viceroy van 1473 kg geplaatst op 20-11-2006:
This is our 1st year towing and seems to be ok. We have noticed though the rear wings drop quite a bit when van is on,(hope thats normal) but pulls fine on most roads. We are new to touring so would welcome all reviews.
De ervaring van colin dallas met een Volvo S60 2.0 T (180 pk/132 Kw, bouwperiode: 2003-2010) en een Lunar Lexon DS van 1390 kg geplaatst op 20-11-2006:
volvo s60 towing a lunar lexon ds no problems at all with any towing. although 91% it is a easy tow , just loose 5 th on all hills
De ervaring van colin dallas met een Volvo S60 2.0 T (180 pk/132 Kw, bouwperiode: 2003-2010) en een Lunar Lexon DS van 1390 kg geplaatst op 20-11-2006:
volvo s60 towing a lunar lexon ds no problems at all with any towing. although 91% it is a easy tow , just loose 5 th on all hills
De ervaring van Kevin Lees met een Volvo S60 D5 (185 pk/136 Kw, bouwperiode: 2005-2010) en een Coachman Pastiche 520/4 van 1575 kg geplaatst op 20-11-2006:
I've had no problems with the car pulling this caravan allthough it can bounce a little if the towbar weight is too much. If this occurs more weight distribution to the rear of the caravan can take a lot of this away.
De ervaring van willie adam met een Volvo S60 2.0 T (180 pk/132 Kw, bouwperiode: 2003-2010) en een Coachman Pastiche 470/2 van 1420 kg geplaatst op 20-11-2006:
volvo s60 2.0 very stable and tows well with power to spare
De ervaring van Patrick Wilson met een Volvo S60 D5 aut. (185 pk/136 Kw, bouwperiode: 2005-2010) en een Fleetwood Heritage 560-4 van 1480 kg geplaatst op 20-11-2006:
The car has plenty of power for towing.The auto box is grear for pulling away.I had feared the box would continually change down but with carefull use of the accelerator it is ok.My only complaint is the fuel used almost double when towing.I have not checked when refueling but the computer shows 23 mpg instead of 40ish.The auto looses approx 6mpg compared with the manual transmission.You have no clutch to worry about.
De ervaring van Darren Nixon met een Volvo S60 D5 (163 pk/120 Kw, bouwperiode: 2001-2005) en een Bailey Pageant S6 Vendee van 1415 kg geplaatst op 20-11-2006:
Slightly over the 85% ideal, though you wouldn't be able to tell. Very stable and assured combination, not subject to sidewinds or suction. The S60 has to be the best towcar I have owned, enough power when towing and solo, excellent brakes good MPG and all day comfort from some of the best seats in the business.
De ervaring van FERNANDO met een Volvo S60 2.4D (163 pk/120 Kw, bouwperiode: 2005-2010) en een Burstner Belcanto 460 TL van 1350 kg geplaatst op 20-11-2006:
Hasta ahora se ha remolcado Burstner City 455 TS, con Volvo S60 D 5 de 163 Cv. ha ido perfecto.
Con el mismo vehiculo, paso a remolcar, misma marca de caravana mod. Belcanto 465 TS. Espero que tambien vaya perfecto, aunque esa 50 cm. mas larga y 175 Kg mas de peso
De ervaring van Maurice met een Volvo S60 D5 (185 pk/136 Kw, bouwperiode: 2005-2010) en een Abbey GTS Vogue 215 van 1319 kg geplaatst op 20-11-2006:
this is an exceptionally good towing saloon car. With very good fuel consumption over all the range of constant speeds. It seems to enjoy towing the Abbey 215
De ervaring van Maurice met een Volvo S60 D5 (163 pk/120 Kw, bouwperiode: 2001-2005) en een Abbey GTS Vogue 215 van 1319 kg geplaatst op 20-11-2006:
Mine is the Abbey Vogue 215 GTS - Volvo S60 D5 Sports 185 bhp would confirm all that has been said.. Effortless towing -and excellent fuel consumption.
Towed all over Europe and up some of the most deadly slopes -- but still keeps pulling..AND a very comfortable car.Got ATC on the van and it makes stopping easier- not to say it wasn't good before
De ervaring van Marius Rix met een Volvo S60 2.4 T5 aut. (260 pk/191 Kw, bouwperiode: 2004-2010) en een Gypsey Regal van 1200 kg geplaatst op 20-11-2006:
I think the Volvo is a wonderful car solo and pulling caravan. Good fuel economy of 5,6l and 13,4l/100km solo/pulling. Also very reliable car.
De ervaring van DEREK SMITH met een Volvo S60 2.0 T (180 pk/132 Kw, bouwperiode: 2003-2010) en een Adria Altea 502 DK van 1200 kg geplaatst op 20-11-2006:
The volvo pulls well and has plenty of power for overtakingetc.
De ervaring van Maurice met een Volvo S60 D5 (185 pk/136 Kw, bouwperiode: 2005-2010) en een Abbey GTS Vogue 215 van 1319 kg geplaatst op 20-11-2006:
I have towed with this car all over Europe and it sticks to the road like glue..There was no hint when passing trucks of any instability..
Speeds are as stated above -- the best thing was the fuel economy -- 42.6 Mpg when towing over 2500 miles
De ervaring van Allan McIlwraith met een Volvo S60 D5 (163 pk/120 Kw, bouwperiode: 2001-2005) en een Adria Altea 502 DK van 1200 kg geplaatst op 20-11-2006:
The volvo S60 seems to have endless power and always has a little more to give when required.It accelerates just as well with or without the caravan with excellent brakes it stops with ease. Giving MPG with caravan of 30 and 40-45 without excellent figures for the 2.4 D5 engine. Very stable and reliable
De ervaring van Albert met een Volvo S60 2.4 (170 pk/125 Kw, bouwperiode: 2000-2010) en een Caravan van 2350 kg geplaatst op 20-11-2006:
I am towing a vintage Airstream with a Volvo S60. Combined mass is about 4125 kg. This is legal in North America; car manufacturers' tow ratings are recommendations, not legally binding. The setup uses a custom built receiver (towbar) and a weight distributing hitch (search for Eaz-Lift) to send a large portion of the noseweight to the front tires of the car; the car has a level attitude despite a noseweight in excess of 250kg. Friction sway controls are used to ensure stability. An electric brake controller is used to activate the electrically actuated (12V) trailer brakes when the brake pedal is depressed.
Set up of this outfit was done by www.canamrv.ca.
The combination performs very comfortably while cruising at 100 to 110 km/h, without snaking (yaw). Some clutch slip is required to start, but hill climbing ability compares favourably to large American SUVs towing 3500 kg + trailers. Top speed in 5th has been observed as 118 km/h (rather than the 120 calculated on this site), but there may have been a very slight upgrade involved. Driving is normally done in 4th gear; 3rd is only occasionally required for steeper hills.
The calculations provided by www.towcar.eu/caravantrekker.nl are impressively accurate, and I consider them very useful and reliable.
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.