De ervaring van Fred met een Nissan X-Trail e-4orce (5p) (214 pk/157 Kw, bouwperiode: 2022 - heden) en een Sprite Cruzer 492 SR van 1590 kg geplaatst op 11-06-2025:
Perfecte auto zeer sterke trekkracht en nu met de sprite cruzer 492sr max1600 kg naar spanje gereden
Verbruik van 1 op 11 met caravan en solo haal ik de 1 op 18 ruim
Wij zijn zeer tevreden
De ervaring van kees de wit met een Renault Megane Estate TCe 140 (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2018 - 2023) en een Fendt Saphir 465 TG van 1491 kg geplaatst op 11-06-2025:
Hebben nu meerdere keren met deze combinatie gereden en het is daadwerkelijk belangrijk dat de auto goed beladen wordt met zwaardere spullen zoals de tentstokken en voortent. Heb de fietsendrager op de dissel eraf gehaald omdat de kogeldruk dan zwaarder werd dan de toegestane 75 kg van de megane. Ik heb zelf in de dissel maar 2 lichtgewicht gasflessen staan en zit dan qua kogeldruk op 75 kg. Het rijden gaat op het vlakke prima en hellingen zijn ook goed te doen tijdens het rijden. Wel heb je snel doorslippende voorwielen wanneer je op moet trekken. Al met al wel tevreden maar bij mijn volgende auto zal ik zeker rekening gaan houden met een hogere kogeldruk en die zwaarder is.
De ervaring van Alwin met een Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD (222 pk/163 Kw, bouwperiode: 2019 - 2025) en een Knaus Sudwind 500 FDK van 1400 kg geplaatst op 09-06-2025:
Zeer fijne trekauto! Duidelijk overwicht op de caravan welke in “vakantietoestand” 1500+ kg weegt, zeer stabiel rijgedrag, ik zorg wel voor dat er 80 kg kogeldruk aanwezig is, ondanks dat 70 (te weinig) is toegestaan.
Een verademing is het file rijden of optrekken bergopwaarts in het buitenland, de elektromotoren zijn zo sterk dat als de rem word losgelaten, de combinatie al begint te rijden! Door de traploze transmissie is er ook meteen reactie op het gaspedaal als er ingehaald moet worden, en met 222pk en veel koppel door de 2 elektromotoren die bijspringen als het nodig is, kom je niets te kort!
De ervaring van Erik Hoorn met een Toyota RAV4 Plug-in Hybrid (306 pk/225 Kw, bouwperiode: 2021 - 2024) en een Kip Shuttle 44 TTR van 1250 kg geplaatst op 09-06-2025:
Accelereert zeer snel, zowel zonder als met caravan. De adaptive cruise control in combinatie met de automatische transmissie in de vorm van de e-cvt is bij een heuvelachtig traject een zegen in vergelijking met een handgeschakelde auto.
Met een aangekoppelde caravan vind ik de rem actie bij de ACC te laat .
Rijdt met caravan moeiteloos weg vanuit stilstand tegen een steile helling. Ook glibberige gras- of grind hellingen worden probleemloos overwonnen.
Met een dikke 75 kg kogeldruk zakt de vering niet noemenswaardig in, en blijven neuswiel en gespaard bij drempels. Je merkt dat er 1300 kg wordt voortgetrokken maar geen instabiliteit bij hoge snelheden of windvlagen.
Met caravan en fietsen op het dak moet je rekening houden met een verbruik van ongeveer 1:10 bij 95 km/u. Zonder caravan en regelmatig laden is het verbruik over 11 maanden en ruim 21 duizend km: 4,22 liter benzine en 7,16 kWh per 100 km.
Wat ik ietwat tegen vind vallen is het feit dat er maar 1 fase gebruikt wordt om te laden. In de praktijk betekent dat 3,6 kW laadvermogen thuis en geen 11 kW.
Qua dakdrager bevestiging hebben de vaste punten hun voordeel: eenduidige plaatsing. Het nadeel is dat je toch wel veel losse onderdelen per dakvoet nodig hebt, en je de afdekklepjes moet veilig stellen op vakantie. Verder is de wagen hoog: minder handig als je fietsen moet op- en af nemen. Of een dakkoffer moet bereiken. Ik heb daarvoor een klapkrukje bij me.
De bodemvrijheid is voldoende om te greenlanen. Dat merk je ook bij drempels: geen geschuur meer van spoilers over de stenen.
De transmissie is voor de relaxte rijder: vloeiend, indirect, weinig beleving - maar bij gasgeven ga je ongemerkt te hard
De ervaring van Eef Foppen met een Kia Niro 1.6 GDi PHEV (141 pk/104 Kw, bouwperiode: 2019 - 2022) en een Burstner Flipper 435 TS van 1200 kg geplaatst op 07-06-2025:
De vele reacties die te lezen zijn, zijn m.i. samen te vatten tot het nodige fingerspitzengefühl om hier goed mee om te gaan. De Niro is met caravan goed en zuinig te berijden. Ik heb met vele niet hybride caravantrekkers gereden, voordat ik het avontuur met de Niro aanging. Maar ook hier kan het in alle opzichte geen kwaad je bewust te zijn waarmee je op pad gaat. Ieder zijn meug, maar een gemiddelde snelheid tussen de 85 en 90 km doet geen afbreuk aan mijn vakantiegevoel.
Zoals al vele malen is opgemerkt is het rijden in de sportstand wel een must om voortdurend over de accu en trekkracht capaciteit te kunnen beschikken. Met beleid "handmatig" schakelen zorgt voor voldoende trekkracht, snelheid en reisgenot.
De ervaring van Hank met een Volvo V60 T4 (190 pk/140 Kw, bouwperiode: mei 2019 - 2020) en een Knaus Sport 450 FU van 1200 kg geplaatst op 03-06-2025:
Combinatie Volvo v60 poolstar met een knaus 450 fu 1450 kg pakt moeiteloos alle hellingen op de snelweg 95 km/h rond 2000 toeren steilere helling iets hoger in toeren
Benzine verbruik 1:9 zonder caravan 1:15-16
Bij 100-110 snelweg fijne auto
De ervaring van Gido met een BMW X1 xDrive 20i (192 pk/141 Kw, bouwperiode: 2019 - 2022) en een Caravelair Alba Style 472 van 1200 kg geplaatst op 02-06-2025:
Na in 2024 5 maanden door Noorwegen te zijn getrokken met een Subaru XV (1600kg trekkracht) en de Caravelair, hebben we besloten een sterkere auto te kopen. De keuze is gevallen op de BMX X1 2.0 automaat met 195 PK en een koppel van 288 NM (2000kg trekkracht).
Dit jaar, 2025 reizen we door Griekenland en Bulgarije. Alle opgedane vaardigheden van de afgelopen 10 jaar, met het rijden met een caravan en een handgeschakelde auto, kunnen bij het grofvuil. Rijden met de BMW X1 is werkelijk een genot. In de sportstand trekt de combinatie met gemak vele campers eruit bij het verkeerslicht. De auto stuurt heel direct en schakelt als een zonnetje.
Bergop is het devies, een beetje gas geven en de auto trekt de caravan fluitend naar boven. Eerst gaat het koppel omhoog en daarna komen de PK's en de toeren erachteraan. Ook vanuit stilstand op steile stukken is dit het geval, de koppeling werkt probleemloos. De 4-wielaandrijving is dan een pluspunt.
Bergaf is het wel opletten, want de auto remt slecht op de motor, maar stuurt daarentegen geweldig door de bochten. Zaak is voldoende ruimte voor je te hebben met dalen, zodat je niet constant hoeft bij te remmen als er iemand voor je rijdt. Dus opletten dat de remmen van de caravan niet te heet worden!
Het verbruik op vlakke wegen is ongeveer 1:8 - 1:9, beetje afhankelijk van de snelheid en de tegenwind. Ik rijd meestal tegen de 90km per uur op de teller. De motor maakt dan 1800 toeren. Bergop loopt het toerental wat op, maar boven de 3500 toeren ben ik nog niet geweest, ook niet op steile stukken. De auto houdt bij 6% stijging de snelheid ook moeiteloos vast.
Conclusie. De BMW X1 is een heerlijke caravantrekker die ik zeker kan aanraden.
De ervaring van Leendert Post met een Volkswagen T5 2.0 TDI aut. (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2009 - 2015) en een Fendt Saphir 515 SG van 1624 kg geplaatst op 30-05-2025:
Voor mij de ideale combinatie! Anders dan bij mijn personenauto (VW Arteon 2.0 sedan) merk je het comfort van een zwaardere trekauto.Wat een rust! Het gemonteerde ALKO ATC systeem geeft extra zekerheid. De zware elektrische fietsen kunnen nu in de bus mee, dankzij het FixFork systeem. Het is vooral opletten dat je ongemerkt niet te snel gaat rijden(!) Hoewel de auto 6 versnellingen heeft, is het rijden in de 5e versnelling te meest effectief qua toerental en koppel.
Ik gebruik op deze bus caravanspiegels van het merk EMUK. Die staken wel heel erg ver uit, dus heb ik ze ingekort en het zicht naar achteren lijdt er niet onder.
De ervaring van Chris Gruyters met een Volvo EX40 Twin Motor Performance (442 pk/325 Kw, bouwperiode: 2024 - heden) en een Tabbert van 1500 kg geplaatst op 28-05-2025:
Dit is een goede stabiele combinatie, het verbruik valt me niet tegen zijn naar de Ardennen geweest en hebben 220km gereden voordat we gingen opladen.
Snelheid was op de cruise control 100 km/pu achter een andere auto met caravan.
Het verbruik ben ik vergeten te noteren maar die noteer ik de volgende keer wel als we er mee weg gaan
De ervaring van Ton Ostermann met een Lynk-Co 01 Plug-in Hybride (261 pk/192 Kw, bouwperiode: 2021 - heden) en een Eriba Feeling 442 van 1270 kg geplaatst op 19-05-2025:
Sinds maart 2024 ben ik in het bezit van een Lynk & Co 01 uit 2022.
Door omstandigheden zijn we in 2024 niet naar het buitenland geweest met de caravan, maar in 2025 de nodige heuvels en bergen gehad in onze rondreis door Frankrijk. Ik hoef er niet veel woorden aan vuil te maken: de Lynk is echt een topper voor zowel solo als caravan rijden. Sterk, super stabiel en zuinig. Gemiddeld met de caravan aan de haak zo’n 1 op 10
Standaard rijden in de B stand levert ook nog de extra elektrische kilometers op tijdens het rijden.
Als de weg wat steiler wordt schakel ik graag zelf om het toerental van de motor op 2.500 - 3.000 te houden. Dat vind ik zelf beter dan dat de automaat het toerental op 2.200 houdt.
Kortom: een echte degelijke auto en super voor het trekken van een zware caravan.
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.