Caravantrekker.nl

Gebruikerservaringen
Fiat Punto

Sorteer op:


Fiat Punto 0.9 Twinair met een Caravelair

De ervaring van Punto Street 2014 met een Fiat Punto 0.9 Twinair (86 pk/63, Kw bouwperiode: mei 2012 - juni 2015) en een Caravelair Antares Luxe 390 van 900 kg geplaatst op 04-09-2014:

We zijn met deze combinatie naar Zuid Frankrijk gereden. De trekkracht berekeningen kloppen redelijk. We hebben voornamelijk op de rechterbaan gereden, met het vrachtverkeer mee. De 5e versnelling was dan goed bruikbaar, maar bij een helling moet je toch wel vrij snel terug naar 4. Het toerental (+/- 90km) ligt in de 4 op ongeveer 3750 tpm, in de 5 bijna 3000 tpm. De hellingen bij Luik en verderop in Frankrijk zijn geen enkel probleem, afhankelijk van de tegenwind en de snelheid van je voorliggers kan het voorkomen dat je even terug moet naar de 3.

De kogeldruk hou ik op 50 kg, dit is net iets meer dan 5% van het totaalgewicht van de caravan. Hiermee lag de combinatie erg stabiel op de weg. Zelfs bij het inhalen, waarbij ik soms de 110 km/hr even aantikte. Het benzineverbuik solo ligt gem. op 1:17 en met caravan op gem. 1:10,5.

Het was een prettige ervaring om met deze combinatie op stap te gaan.

Bekijk berekening

Wijzigen


Fiat Punto Evo 1.3 MultiJet met een Adria

De ervaring van Alex Antis met een Fiat Punto Evo 1.3 MultiJet (86 pk/63, Kw bouwperiode: april 2010 - juni 2015) en een Adria Aviva Lite 370 DD van 963 kg geplaatst op 18-08-2014:

Met Adria DS390 Unica, leeg/max 675/1000 kg.

Ondanks het kleine motortje trekt de auto onze caravan moeiteloos. Vorig jaar naar omgeving Parijs en later Ardeche geweest. Helemaal zonder problemen. Oké, je merkt op de hellingen bij Namen dat je een caravan trekt maar als je tijdig anticipeert doet hij alles in de 4de versnelling. In alle rust. Ook een bergpas (per ongeluk verkeerde afslag) van 9 procent. Dit jaar naar het Gardameer. Ik had een beetje angst voor de Brennerautobahn. Daarom (als excuus ook...) heb ik de auto laten tunen bij Savali in Houten. Wat een verschil. De auto trekt als een tierelier. In Nederland speelt de auto met de caravan. De Brenner ging probleemloos. Ik was boven voor ik het wist. Pas op de terugweg zag ik pas hoe steil het was. Hij lijkt nu ook zuiniger. Gemiddeld 8,6 lt per 100 km met caravan. Dat is beter dan voor de tuning. Ik heb alles in de vierde gereden. Beter voor het blok en altijd vermogen. Geen olieverbruik geconstateerd. Ik ben meer dan tevreden met de Punto als trekauto. Ook zonder tuning doet hij het prima. De auto is zonder caravan wat windgevoelig. Met caravan, met wat kogeldruk, heb je daar nauwelijks last van. De combinatie bleef zeer stabiel, ook bij noodweer. Deze auto, ik heb hem nieuw gekocht in 2010, hou ik voorlopig nog wel een paar jaar. Heerlijk karretje.

Bekijk berekening

Wijzigen


Fiat Punto Evo 1.3 MultiJet met een Kip

De ervaring van Hans Planteijdt met een Fiat Punto Evo 1.3 MultiJet (86 pk/63, Kw bouwperiode: april 2010 - juni 2015) en een Kip Kompakt 37 EK Special van 950 kg geplaatst op 11-04-2014:

We rijden sinds 2013 met een Kip 37 Variotop Special van 2010
en hetgeen ik verwachtte komt helemaal uit! (zie eerder verslag van Fiat Punto Evo met Minikip zonder hefdak) Veel betere stabiliteit en rust tijdens het rijden; ik denk echter ook dat dit voor een belangrijk deel door de stabilisator en de schokdempers komt die wij op onze oude Minikip niet hadden. Het wordt steeds mooier om met deze combinatie te rijden! Verbruikscijfers zijn ongeveer hetzelfde maar er wordt mogelijk ook iets harder gereden doordat de combinatie zo "zeker" aanvoelt.

Bekijk berekening

Wijzigen


Fiat Grande Punto 1.3 Multijet met een Beyerland

De ervaring van john roos met een Fiat Grande Punto 1.3 Multijet (86 pk/63, Kw bouwperiode: april 2010 - juni 2015) en een Beyerland Sprinter 390 DV Sport van 850 kg geplaatst op 17-09-2013:

In september 2013 naar Oostenrijk (Vorarlberg) geweest met een Fiat Punto MJ 85 Pop (kenteken afgegeven in juni 2013) en een Beyerland 390D (totaalgewicht 900 kg incl belading, normale koppeling, dus geen stabilisator). Op de snelwegen doorgaans in de 5e versnelling gereden, behalve tussen Karlsruhe en Stuttgart, daar soms terug naar de 4e en heel soms naar de 3e versnelling. In de bergen (stijgingspercentage 12%) reed de auto eveneens prima, de tweede versnelling was heel goed te gebruiken. De combinatie is wel wat zijwindgevoelig, maar als de snelheid zo rond de 85 tot 90 km per uur wordt gehouden en de belading goed is en de kogeldruk op 60 kg wordt gehouden dan is de combinatie prima te besturen.

Bekijk berekening

Wijzigen


Fiat Punto Evo 1.3 MultiJet met een Kip

De ervaring van Theunissen met een Fiat Punto Evo 1.3 MultiJet (86 pk/63, Kw bouwperiode: april 2010 - juni 2015) en een Kip Kompakt KK 37 EKV van 935 kg geplaatst op 31-07-2013:

Nog een verslag van de Punto Evo 1.3 Diesel. Afgelopen twee jaren met een Avento 385, maar nu met een Kip Kompakt EKV Special Variotop. De Kip is iets lichter, maar vooral veel lager en smaller. Links is een extra spiegel niet nodig, maar rechts kan ik er net niet langs kijken, dus daar altijd met caravanspiegel gereden.

We hebben 3900 km gereden door Duitsland, Tsjechië, Hongarije, Slowakije en Polen. Niet alleen over de snelweg, maar ook over de pronvinciale wegen en dwars door het Tatragebergte met hellingen van 12-14%.

Met de Avento konden we goed meekomen. Met de Kip erachter is er net wat meer reserve om langzame vrachtwagens/caravans op de helling in te halen (mits het verkeer het toelaat). Acceleratie is heel goed. Invoegen gaat vlot. Toch heb ik niet alles in de 5e versnelling gereden. Daarvoor moet je toch echt minimaal 85-90 km/u rijden en er moeten niet te veel hellingen zijn. De motor loopt in 4 vaak net wat beter, maar gelukkig maakt gelukkig niet al te veel lawaai. 3e versnelling hoef je op de snelweg niet aan te spreken, tenzij verkeer voor je op de helling teveel terugzakt. Maar anders kun je lange snelweghellingen allemaal in de 4e doen.
De stabiliteit is iets beter, al lijkt de Kip wat meer te stuiteren. Op betonnen snelwegen van Duitsland gaat het wel, maar op de betonnen snelweg van Praag naar Brno word je helemaal door elkaar geschut. Inhalende touringcars en bestelbusjes voel je wel, maar wat minder, tenzij ze weinig zijdelingse afstand houden en/of snijden. Dan is er een lichte ruk voelbaar, maar de combi gaat niet slingeren. Van de wind geen last. In tegenstelling tot het rapport gaat wegrijden op de helling moeizaam. Dit lukt vaak helaas alleen met een slippende koppeling. Op het asfalt gaat dit wel - zij het met moeite, maar op nat gras of losse steentjes gaat de koppeling erg stinken. Maar als je eenmaal op gang bent en de turbo eraan begint te sleuren, kun je weer goed versnellen. Overigens komt de Fiat ook zonder caravan moeilijk op gang op bij het wegrijden op een hellende weg. Kogeldruk was zo'n 70-72 kg (60 toegestaan, maar de Kip heeft onbeladen al een wat hoge kogeldruk). Later wel weer verlaagd naar 60, maar met 70 kg op de kogel rijdt het beduidend beter. Brandstofverbruik niet lager dan vorige jaren, maar dit jaar wat meer doorgereden en hellingen genomen. Solo verbruikt de auto 1:22. Met de caravan erachter 1:12,5 op de snelweg (bij 90-100 km/u) en 1:14-15 op de landweggetjes (bij 60-85 km/u). Gezien het feit dat Fiat Punto een compacte auto is met een relatief klein motortje zijn we tevreden over de resultaten. Een kleine caravan erachter gaat prima. Een smalle, lage caravan erachter gaat meer dan prima. Mijn complimenten voor de site wat op basis hiervan is onze keuze op een Kip met hefdak gevallen!

Bekijk berekening

Wijzigen


Fiat Grande Punto 1.4 16v met een Chateau

De ervaring van Tim Verberne met een Fiat Grande Punto 1.4 16v (95 pk/70, Kw bouwperiode: januari 2006 - april 2010) en een Chateau Caratt 350 ATF van 850 kg geplaatst op 29-07-2013:

Heeft vooral berg op moeite om hem te trekken. Zou ook niet graag stil willen komen staan op een helling. Voor de rest trekt hij de caravan erg goed. Hij verbruikt veel met de caravan erachter.

Bekijk berekening

Wijzigen


Fiat Grande Punto 1.3 Multijet 16v met een Kip

De ervaring van Luud met een Fiat Grande Punto 1.3 Multijet 16v (90 pk/66, Kw bouwperiode: januari 2006 - april 2010) en een Kip Kompakt 37 EK van 950 kg geplaatst op 11-03-2013:

Zeer goede ervaring met de Gande Punto Diesel uit 2010 met 85 Pk. We hebben ee Kip Kompact uit 2000 achter de Punto hangen en het loopt zo stabiel, dat je in de spiegel kijkt of er wel en caravan achter hangt. Snelheid is gem. 100 km/uur en bij inhalen iets harder als dit nodig is. Punto trekt dit met het grootste gemak. Brandstofgebruik is iets meer dan 6 liter op de 100 km, bij solo rijden is dit 4,5 liter diesel op de 100 km. Valt me enorm mee hoeveel dit dieseltje meer gebruikt.We wonen in Limburg en trekken regelmatig een heuvel op, even wennen dat je het gas dan vol intrapt, maar hij trekt dan als een speer door. Rijden op de autosnelweg met 90 a 100 km/h, een dieseltje wat 2000 toeren draait, en je niet hoort. Zeer comfortabel rijden. Een echte aanrader, een zuinige prettig rijdende auto voor een caravan Kip Compact.

Bekijk berekening

Wijzigen


Fiat Grande Punto 1.4 8v met een Caravan

De ervaring van Fred met een Fiat Grande Punto 1.4 8v (78 pk/57, Kw bouwperiode: januari 2006 - december 2011) en een Caravan van 850 kg geplaatst op 26-12-2012:

Fiat Grande Punto 1.4/77 pk 8V en Kip 35 (leeg gewicht 655 kg.) Op de vlakke weg in NL totaal geen probleem, is stabiel en goed te handelen. In de bergen geen ervaring met deze combinatie. In de slipstream van een vrachtwagen rijd de Fiat met caravan gewoon 1 : 12/13, het is niet te geloven maar waar!!!!! Als je het gas intrapt krijgt de Punto er echt zin in en heeft er geen moeite mee. Dat is wat anders qua gebruik van de vorige auto een Nissan Xtrail 2.0 die liep gewoon 1 : 7 Ben nog wel van plan een piggy-bag (+10pk) in de Punto te laten monteren en er dan mee de bergen in te gaan.

Bekijk berekening

Wijzigen


Fiat Punto Evo 1.3 MultiJet met een Eriba

De ervaring van Guido met een Fiat Punto Evo 1.3 MultiJet (86 pk/63, Kw bouwperiode: april 2010 - juni 2015) en een Eriba Touring Familia 320 van 900 kg geplaatst op 02-10-2012:

De combinatie vind ik veel minder stabiel aanvoelen dan ik gewend was (met een VW Passat) en de caravan gaat ook veel makkelijker slingeren bij een snelheid vanaf 90-95 km/u (b.v. door een wat minder glad wegdek, wat meer zijwind of inhalen van vrachtauto's). Daarom rij ik nu zoveel mogelijk 80-85 km/u. Ik had door deze site het idee gekregen dat het rijden beter en sneller zou gaan.
Het doorgeven van trillingen vanuit de caravan naar de auto is behoorlijk heftig. Op de Duitse autoweg naar het zuiden (A1) wordt je af en toe behoorlijk door elkaar geschud. Wij rijden met 2 personen en weinig bagage in de auto, dus de gewichtsverhouding is ongunstiger dan bij de berekening. Langzamer rijden geeft minder schudden. Maar als je 80 rijdt dan wordt je door vrachtwagens ingehaald, rijdt je 90 dan schud je meer en en slingert je caravan makkelijker.
Op de Franse 90 km/uur wegen is het wegdek ook niet altijd vlak maar je rijdt daar meestal langzamer, waardoor we hier toch de voorkeur aan gaven.
De motor van de Fiat is krachtig genoeg, wegrijden van een helling is geen enkel probleem, terugschakelen op heuvelwegen is zeer aanvaardbaar.
Het brandstofverbruik is ongeveer 1:15 met caravan.

Bekijk berekening

Wijzigen


Fiat Punto Evo 1.3 MultiJet met een Caravan

De ervaring van Theunissen met een Fiat Punto Evo 1.3 MultiJet (86 pk/63, Kw bouwperiode: april 2010 - juni 2015) en een Caravan leeg: 750 kg van 900 kg geplaatst op 21-08-2012:

Hierbij een verslagje van ons tweede jaar met de Punto Evo 1.3 multijet en daarachter een Avento 385 (leeggewicht 712, beladen tot ongeveer 900, kogeldruk ca. 50/60 kg). Dit jaar een behoorlijke reis gemaakt door Duitsland, Tsjechië en Denemarken. In totaal 4930 km gereden, waarvan 80/85% met de caravan aangeknoopt. Verbruik tijdens de hele reis volgens de boordcomputer: 6,2 per 100 liter. Dit vind ik echt ongelooflijk zuinig! De boordcomputer overdrijft altijd een beetje, maar gemiddeld zal het minimaal wel uitkomen op 1:15. Een hele tank met de caravan heb ik niet leeggereden, maar het verbruik met de caravan ligt op ongeveer 1:13 tot 1:14. Dit is nog een tikkie zuiniger dan vorig jaar, maar de motor is nu veel beter ingereden. Olievebruik is net als vorig jaar 0,0.

Net als vorig jaar had ik op steile hellingen moeite om vanuit stilstand weg te komen, maar ik ben geen ervaren caravanrijder. Aldoende leert men en na verloop van tijd kwam ik erachter hoe het moest. Je moet juist geen gas geven, anders slaat de motor af, maar eerst de koppeling op laten komen en daarna een klein beetje gasgeven. (Al hoop ik dat ik de koppelijk daarna niet te veel belast.) Overigens komt de auto ook zonder caravan wat moeilijk uit de startblokken.
In Tsjechie was ergens een omleiding en daarbij was een lange helling van 12% dwars door de stad. Ik ben eerst even uitgestapt om te kijken of het zou lukken, maar heb me voor niets zorgen gemaakt want we konden zonder moeite deze helling pakken.

De vijfde versnelling is onder gunstige omstandigheden beschikbaar vanaf 90/95, misschien ook wel eerder, maar ik vind de motor dan erg brommerig en je moet dan flink doortrappen, dus het grootste deel van de reis gewoon maar in de 4 gereden en de extra toeren voor lief genomen.

Stabiliteit: ook hier geen problemen. Van spoorvorming heeft de combinatie geen last, wel af en toe van rukwinden en opstuwende wind van bussen, vrachtwagen en zelfs bestelbusjes. Tot 100 km per uur is er geen probleem, maar als je vrachtwagens te snel gaat inhalen, wordt de caravan wat staartlastig. Liever gewoon maar inhalen met 95, ook al duurt dat wat langer. Maar het grootste deel van de tijd ben ik gewoon achter de vrachtwagens blijven hangen en heb ik 85-90 km/u gereden. Niet zo spannend. Wel zo veilig.

Een stukje van de vakantie hebben we met 4 personen ipv 2 gekampeerd. De caravan was toen iets zwaarder beladen en ook in de auto zaten twee forse dames achterin. Opvallend was toen dat de auto veel stabieler aanvoelde en ook minder vervelend stuiterde. We kijken uit naar de volgende vakantie. Misschien dan met een T@b of een Kip Kompakt, zodat we nog prettiger kunnen rijden.

Bekijk berekening

Wijzigen


Fiat Punto Evo 1.3 MultiJet met een Sterckeman

De ervaring van Frans Bakermans met een Fiat Punto Evo 1.3 MultiJet (86 pk/63, Kw bouwperiode: april 2010 - juni 2015) en een Sterckeman Starlett 420 CP van 955 kg geplaatst op 18-08-2012:

Bij de keuze voor een nieuwe, in het gebruik goedkopere auto heb ik me o.a. laten leiden door de positieve reacties van mensen met een Fiat Punto 1.3 Multijet diesel en uiteindelijk deze auto ook gekocht. Onze caravan is een Sterckeman 420CP Starlett uit 2006 met een totaalgewicht van 975 kg. Kogeldruk 63 kg. Deze mag nog net door de Fiat getrokken worden. Zomer 2012 voor het eerst naar Frankrijk met deze combinatie. Afgelopen jaren deden we dat met een Citroen C4 Grand Picasso 1.6 diesel.We zijn ten oosten van Limoges uitgekomen en hebben zoveel mogelijk Route National gereden. Al rijdende steeds meer onder de indruk geraakt van de 1.3 diesel. Wat een heerlijk motertje. De trekkracht is perfect en als je rond de 85 km/h rijdt is de 5e versnelling vaak goed bruikbaar. Toerental is dan circa 1700 rpm. Ook als het omhoog gaat. Op 2000 km heb ik bergop in totaal 2x teruggeschakeld naar de 3e versnelling. Regelmatig het idee gehad dat de Fiat de caravan makkelijker meenam als de Citroen. Het verbuik van de Fiat viel wel een beetje tegen. Kwam uit op 1 op 10,3. Terwijl de Citroen makkelijk 1 op 12,5 haalde. Zonder caravan haalt de Fiat 1 op 23 en das flink zuiniger als de Citroen die het bij 1 op 16 wel goed vond. Stabiliteit van de combinatie was goed.

Kortom de Fiat Punto Evo 1.3 multijet is een hele fijne caravantrekker voor caravans tot 1000kg. Er is nog voldoende reserve over. We kunnen haast niet wachten tot we weer kunnen gaan.

Bekijk berekening

Wijzigen


Fiat Grande Punto 1.3 Multijet met een Caravan

De ervaring van Theunissen met een Fiat Grande Punto 1.3 Multijet (86 pk/63, Kw bouwperiode: april 2010 - juni 2015) en een Caravan leeg: 750 kg van 900 kg geplaatst op 08-09-2011:

We zijn ondertussen drie keer met de Punto Evo en een Avento 385 (1992, leeg 712, maximaal 1000, beladen tot ongeveer 900 kg, maar niet precies gewogen, kogeldruk ongeveer 62 kg) weggeweest. De laatste keer zijn we naar Zuid-Frankrijk gegaan en dat is goed bevallen.

Ik heb hier iets gelezen over windgevoeligheid en kan dit bevestigen. De caravan is voorzien van een anti-slingerkoppeling, maar de wind en de zuigkracht van busjes en vrachtwagen is soms wel (behoorlijk) voelbaar. Combinatie heeft gelukkig niet veel last van spoorvorming (zoals mijn combinatie van vorig jaar).

Daarom ben ik bij drukte gewoon met 85-90 tussen de vrachtwagens blijven rijden, ook al kan de combinatie motorisch nog een stuk harder. Op rustige stukken en in vlakke gebieden heb ik ongeveer 100 aangehouden (in de 5e versnelling).

Auto heeft voldoende pit en combinatie kan goed meekomen. Op rechte weg is de 5 vanaf 75-80 bruikbaar en ook de 4e is te doen in de stad (met 50). Maar bij een beetje wind of helling is de 4e raadzamer.

De helling bij Luik is geen probleem en in de 3e versnelling haal je de vrachtwagens zonder moeite in. Op de heenweg via Luik, Metz Nancy en op de terugweg via de A75 (Millau, Clermont Ferrand en vanaf C-F binnendoor terug naar Nederland via Reims en Troyes. De A75 ging goed, ondanks de hellingen. Eigenlijk alleen de tweede versnelling gebruikt om op de motor te remmen. Helling op lukt alles in de derde.

Hellingen vanuit stilstand zijn wat lastiger te doen (al ligt dit waarschijnlijk aan mijn onervarenheid). Je moet flink wat gasgeven, anders slaat de motor af. Dit geldt trouwens ook voor de auto zonder dat er een caravan aan is gekoppeld. Misschien ligt het ook aan het eco-karakter van de auto.

Verbruik solo: ong 1 liter op 21-24 km, met caravan: 1 liter op 11 (in de bergen) tot 13,5 (vlakke weg) km. Dit was echter niet altijd goed te meten, omdat wij de caravan vaak ook de camping laten staan en dan zonder caravan rondkijken. Ook de boordcomputer bleek met caravan erachter wat minder nauwkeurig te zijn.

Verder: auto zakt niet echt in aan de achterkant en stuurt daarom met caravan net zo lekker licht en precies als met caravan. (Dit was met onze Volvo anders, die zakte behoorlijk door en ging daarom nog vager sturen!) De citystand van de stuurbekrachtiging in de bergen en in de stad zijn ook met caravan heel prettig.

Kortom, goede vakantiegehad en ondanks het eco-karakter van deze auto kun je er prima een caravan mee trekken.

PS auto weegt op kenteken 1120 (en niet 1045 zoals hier staat). Rijklaar weegt hij 1220. En misschien had ik deze review onder "Fiat Punto" moeten zetten.

Bekijk berekening

Wijzigen


Fiat Punto 1.4 16v met een Kip

De ervaring van Jan Hanhart met een Fiat Punto 1.4 16v (95 pk/70, Kw bouwperiode: 2003 - 2006) en een Kip Kompakt 37 EK van 950 kg geplaatst op 21-08-2011:

We zijn net terug uit Frankrijk met de Punto 1.4 (model 2004) en een KIP compact 735 kg leeg. We hadden de caravan en auto normaal beladen. Mijn ervaringen zijn precies zoals uit de test van deze website komt. De auto kan het goed maar je moet hem flink op toeren rijden bij lange hellingen. Op de vlakke weg is circa 105 tot 110 km/u (GPS waarden) prima te doen. Ik hou hem in 4. Bij de meeste hellingen in een snelweg valt hij terug tot circa 80 en rij je meestal in 3 met dik 4000 toeren. Achter dezelfde auto hadden we eerst een lichtere Eriba toering. Ik zoek wel een iets zwaardere auto nu.

Bekijk berekening

Wijzigen


Fiat Punto Evo 1.3 MultiJet met een Kip

De ervaring van Hans Planteijdt met een Fiat Punto Evo 1.3 MultiJet (86 pk/63, Kw bouwperiode: april 2010 - juni 2015) en een Kip Kompakt 37 EK van 900 kg geplaatst op 19-08-2011:

Nog even als aanvulling op bovenstaande:
Aantal personen in de auto tijdens beide trips:2
Benzine verbruik zonder Kip : 1:20,5 gemiddeld over 8000km. Géén olieverbruik.

Bekijk berekening

Wijzigen


Fiat Punto Evo 1.3 MultiJet met een Kip

De ervaring van Hans Planteijdt met een Fiat Punto Evo 1.3 MultiJet (86 pk/63, Kw bouwperiode: april 2010 - juni 2015) en een Kip Kompakt 37 EK van 900 kg geplaatst op 19-08-2011:

Na een "proefvakantie" in mei 2011 naar Normandië met onze nieuwe Multijet 1.3 en onze Minikip 37 van 1997 die ons zeer tevreden stemde, zijn we nu voor de "grote vakantie" zwaar bepakt naar zuid-west Frankrijk gereden; Kampeeruitrustng voor 4 personen, 2 fietsen (1x achter en 1x voor) en een uitgebreide windsurfuitrusting op het dak van de Evo. We zijn zéér tevreden! Wel hebben we wat geluk gehad met de weersomstandigheden qua wind.
Altijd een beetje wind mee of geen wind waardoor het bezineverbruik over de hele rit (3800 km) gemiddeld zelfs op ongeveer 1:14 uitkwam. De snelheid is steeds rond de 90 km/p.u en meestal in de 5e versnelling gereden.
De combinatie is wat gevoelig voor inhalende bestel- en vrachtauto's en deze gevoeligheid neemt toe als er sneller wordt gereden. Dit was overigens duidelijker merkbaar in de meivakantie omdat de combinatie toen veel lichter geladen was. Al met al een zeer positieve ervaring die onze goede ervaringen met de benzine C4 Picasso snel doet vergeten door fantastisch lage kilometerkosten! Ervaringen zullen met de hefdak variant van de Kip Kompakt mogelijk nog gunstiger uitvallen.

Bekijk berekening

Wijzigen


Fiat Punto Evo 1.3 MultiJet met een Caravan

De ervaring van wijnand vonk met een Fiat Punto Evo 1.3 MultiJet (86 pk/63, Kw bouwperiode: april 2010 - juni 2015) en een Caravan leeg: 750 kg van 1000 kg geplaatst op 18-08-2011:

Onze caravan is ledig 650 kilo en beladen ondgeveer 850
dus geen 1000 kilo
even een correctie voor wat het waard is.
Wijnand

Bekijk berekening

Wijzigen


Fiat Punto Evo 1.3 MultiJet met een Caravan

De ervaring van wijnand vonk met een Fiat Punto Evo 1.3 MultiJet (86 pk/63, Kw bouwperiode: april 2010 - juni 2015) en een Caravan leeg: 750 kg van 1000 kg geplaatst op 18-08-2011:

We waren erg onzeker of onze nieuwe punto evo multiJet uit 2011 onze oude otten caravan [ledig 650 kilo]
ons naar zuid-frankrijk zou rijden?
Voor de zekerheid heb ik er samen met een vriend er een stabilisator op laten zetten.
Dit was een goede keus want we merkten in het voorjaar dat de combinatie punto, caravan met wind erg gevoelig was.Terwijl we gewoon in Nederland waren.
Maar onze Punto deed het voortreffelijk in luik was de test......en met groot gemak trok hij onze oude otten naar boven.Vanaf dat moment noemen we hem onze berggeit[we waren altijd gewend met oude saab's onze caravan te trekken.]
Door de stabilisator lag hij ook stabiler achter de punto,dus dat kan ik iedereen aanraden.
De punto deed het fantastisch zowel in de jura ,ardeche en provence trok hij met groot gemak onze oude otten de bergen over.
Min puntje blijft wel de windgevoeligheid.
Vooral in het ziuden staan straffe winden en dat merk je goed met rijden
Is de caravan afgekoppeld is de fiat punto helemaal een genot hij rijdt met gemak de Mont ventoux op .
Wel is snelheid maken van de 2e naar de 3e versnelling soms een drama [schijnt met de het hoge koppel te maken te hebben, hebben andere die ervaring ook?
Kortom rijden met een niet te zware caravan met Stabilisator gaat echt prima
Windgevoeligheid moet je dus aan wennen.
Verbruik is inderdaad ongeveer 1 op 13 gemiddeld wanneer je met de caravan in heuvelachtig /bergachtig gebied bent
Maar als je nog twijfelt om een punto aan te schaffen en of hij de caravan trekt niet doen Echt een aanrader!!!!!
Geen olie verbruikt en koelvloeistof peil gedaald.
Wijnand Vonk te nuenen

Bekijk berekening

Wijzigen


Fiat Punto Evo 1.3 MultiJet met een Beyerland

De ervaring van Rob Willemsen met een Fiat Punto Evo 1.3 MultiJet (86 pk/63, Kw bouwperiode: april 2010 - juni 2015) en een Beyerland Sprinter 390 D van 950 kg geplaatst op 12-08-2011:

De keuze van de auto in het voorjaar van 2010 was o.a. gebaseerd op het kunnen trekken van max. 1000 kg en dat mijn Beyerland 390D van 1999 max 1000 kg mag wegen. Hiervoor 10 jaar met 90 pk diesels gereden icm de Beyerland met goede ervaringen in Ned, Belgie, N-Duitsland en N-Frankrijk. De auto werd begin oktober geleverd en dus werd begin juni dit jaar de 1e test in Ned. Het caravan gewicht was een zorgpunt daar ik vlak na aanschaf van de caravan een vast bed met lattenbodem en goed matras had aangebracht. In 2007 een caravan moover geplaatst. In beide gevallen om gezondheids redenen.
Omdat de vorige auto' s 1200kg en meer mochten trekken nooit stilgestaan bij de 1000kg. Bij weging in de stalling bleek de caravan al 950 kg te wegen! Dus allerlei maatregelen genomen om het gewicht onder de 1000 kg te houden. Zware spullen zoals res. wiel verhuisden naar de achterbank van de auto. 1 fiets op het dak van de auto en 1 fiets nog op de disselbak. Deze is voor mij te zwaar om op het dak te plaatsen. Met alle genomen maatregelen woog de caravan ca 950 kg volgens de Reich weegschaal.
Deze 1e ervaring verliep positief. Van Amsterdam naar Twente kon ik op de snelweg bij 90 km/uur in zijn 5 rijden waarbij cruise control door mij als zeer prettig is ervaren. Ook doortrekken naar 100 km/uur om vlot in te kunnen halen ging probleemloos. Gebruik 1:12,5.
De 2e ervaring was in juli in zuidelijk Frankrijk. Bestemmingen waren de Dordogne en de streek onder Bordeaux. T/m Orleans geen probleem, soms terug naar zijn 4. Maar na Limoges was het hard werken voor de diesel. Sommige stukken bergop terug naar zijn 3 met max 70 km/uur. Dezelfde ervaringen om vanuit Dordogne richting Bordeaux te gaan. Van Bordeaux terug naar Ned afwisselend in de 5e en in de 4e versnelling.
Samengevat voldeed de combinatie het prima op vlak terrein, goed in heuvelachtige gebieden, maar moeizaam in bergachtig gebied. Een reis naar bijv de Franse Alpen zal ik niet zo gauw doen.
Daar zuidelijk Frankrijk een uitzondering was, Ned en nabije omgeving blijft in principe het vakantiegebied, is voor mij de keuze voor de Fiat een goede geweest. Mede natuurlijk omdat nu nog geen wegenbelasting wordt geheven en daardoor het solo gebruik goedkoop is met een gemiddeld verbruik van 1 : 21.

Bekijk berekening

Wijzigen


Fiat Punto Evo 1.3 MultiJet met een Adria

De ervaring van Jean met een Fiat Punto Evo 1.3 MultiJet (75 pk/55, Kw bouwperiode: september 2009 - april 2010) en een Adria Action 361 PT van 1000 kg geplaatst op 29-06-2011:

Dit jaar met de Punto Evo en de Adria naar Italie geweest.
Totaal aantal km's 5850 gemiddeld verbruik over alles (met de sleurhut en solo) 7 liter.
We zijn dwars door de Ardennen richting Luxemburg gereden van daar over Karlsruhe richting Fernpas en passe de la Resia over Verona en Bologna naar San Marino waar onze bestemming was.
Grote delen heb ik z'n 5 kunnen rijden, helling op terug naar de 4'e, z'n 3 heb ik ook in de Ardennen niet nodig gehad, dit in tegenstelling tot vorig jaar (toen was de auto nieuw) 100 kmh is geen enkel probleem, stabilietijd is ook dik in orde alleen de stoelen mogen wat beter, na 400 km begint de rug te protesteren.
Voor de rest een goede compacte trekker die stukken beter scoort dan de berekeningen op deze site.

Even reageren op de slinger problemen bij de Punto Evo.
Ik heb daar geen last van en ik denk dat dat aan de banden ligt.
Ik heb brede laagprofiel banden (215 45 17) dat verbeterd de wegligging enorm.
In de winter liggen er 185 65 15 banden op en zelfs solo voelt de auto dan instabieler aan, niet dat het gevaarlijk word maar het verschil is groot.
Het heeft te maken met de electronische stuurbrkrachtiging, die is te sterk,de brede banden vangen dat voor een stuk op.

Bekijk berekening

Wijzigen


Fiat Punto Evo 1.3 MultiJet met een Adria

De ervaring van Dick Woudwijk met een Fiat Punto Evo 1.3 MultiJet (86 pk/63, Kw bouwperiode: april 2010 - juni 2015) en een Adria Altea 361 LT van 1000 kg geplaatst op 17-06-2011:

Met Punto EVO – 1.3 Multijet II 85 Pk van 5 mnd. oud (Km stand 7500) naar Duitsland op vakantie geweest. Met 60 kilo kogeldruk rijdt het met een Adria Unica 360 beladen c.a. 950 Kg en twee personen prima. De Multijet rijdt soepel en heeft voldoende kracht om met het verkeer mee te komen. De vijfde versnelling is regelmatig te gebruiken vanaf 90 km per uur, met tegenwind of heuveltje op kan je beter terugschakelen naar zijn 4 met 2400 toeren loopt het motortje ook nog vrij stil en soms nog zuiniger dan in zijn 5. Langdurig in z’n 4 rijden kan echt geen kwaad en is beter dan met een te laag toerental in z’n 5. Met gemiddeld 90 Km per uur heeft hij 1 op 13 gereden. Een helling van 10 % gaat in de 3e versnelling met bijna plankgas zonder problemen het verbruik ligt dan wel even op de 1: 3.4.Vanuit stilstand wegrijden gaat ook prima zelfs op een licht helinkje voorzichtig de koppeling op laten komen en zonder gas bij te geven rijd hij weg. Met zijwind is de combinatie wel wat gevoelig, De kogeldruk 60 Kg de stabilisatorkoppeling werkte goed en de banden waren op de juiste spanning en toch voelde je iedere beweging van de caravan net even meer als dat ik bij andere auto’s gewend was. De caravan hangt nu achter de derde auto de 1e was een Kia Carens 1.8i de 2e een Suzuki SX4 1.6i en dan nu achter de Fiat Punto Evo 1.3 Multijet II. De eerste twee auto’s zijn benzine en nu een diesel, je merkt gelijk ondanks het kleine motortje dat hij veel meer koppel heeft, helaas kom je door de lange versnellingen in z’n 5 al gauw net wat vermogen tekort. Met de Evo moest ik dus iets vaker terug naar z’n 4. Als je dat niet bezwaarlijk vind trekt de Punto Evo prima een caravan van 1000 Kg.

Bekijk berekening

Wijzigen


Fiat Punto Evo 1.3 MultiJet met een Delta

De ervaring van Rob Janssen met een Fiat Punto Evo 1.3 MultiJet (86 pk/63, Kw bouwperiode: april 2010 - juni 2015) en een Delta Euroliner 3900 TZV van 1000 kg geplaatst op 26-09-2010:

Met de nieuwe Punto Multijet 85 van anderhalve week oud naar Frankrijk op vakantie gegaan. Met deze combinatie ongeveer 4000 kilometer gereden. Regelmatig olie gepeild maar geen zichtbaar verbruik. Voor mij een prima combinatie. Met een 60 kilo kogeldruk zakt de Punto niet noemenswaardig door (ook als er nog een persoon op de dissel bij gaat staan) zodat er geen hulpveren of zwaardere veren noodzakelijk zijn. De Multijet rijdt soepel en heeft meer dan voldoende kracht om met het verkeer mee te komen of om in te halen mocht dat nodig zijn. De vijfde versnelling is in het algemeen goed bruikbaar vanaf 75 km per uur bij zo'n 1500 toeren. Opvallend vond ik dat er dan ook nog behoorlijke steile hellingen genomen kunnen worden. Schijnbaar moeiteloos doet de multijet zijn werk en daarbij bijzonder geruisloos. Uiteraard moet er bij het nemen van steile hellingen of zwaardere tegenwind teruggeschakeld worden maar dat vind ik normaal en niet bezwaarlijk. Zelf heb ik, waar mogelijk, een kruissnelheid gekozen van 88 km op de teller bij zo'n 1700 toeren. Voor sommigen waarschijnlijk te langzaam maar voor mij heel relaxed. De multijet kan veel meer want als je flink gasgeeft gaat het vlot tot de 120 en waarschijnlijk nog verder. Dit heb ik echter niet geprobeerd. Het verbruik solo zit rond de 1 op 25 en met de caravan erachter rond de 1 op 13. Dit is uiteraard afhankelijk van de route (veel/weinig heuvels) en de weersomstandigheden (windkracht mee/tegen). Als voor jou ook al het "grote geweld" niet nodig is kom je hier prima mee weg. Ik kijk in ieder geval al weer uit naar het voorjaar om weer op pad te gaan met de Multijet en Delta.

Bekijk berekening

Wijzigen


Fiat Punto Evo 1.3 MultiJet met een Adria

De ervaring van jean met een Fiat Punto Evo 1.3 MultiJet (75 pk/55, Kw bouwperiode: september 2009 - april 2010) en een Adria Action 341 PH van 1000 kg geplaatst op 09-09-2010:

mijn ervaring met de Fiat Punto Evo 1.3 diesel 75 pk.
op de vlakke weg vlot 100 kmh in z'n 4 z'n 5 is in de praktijk niet bruikbaar tenzij met rugwind.
De Ardense hellingen zijn geen probleem ook de snelweg bij Namen niet, 80 in z'n 3é en je bent sneller als de vrachtwagens.
Onze reis ging naar de Elzas waarbij we van uit St Dieu 2 pasjes van elk 8 a 900 meter hoogte over moesten om tot in het Rijndal te komen, ook dit ging zonder veel moeite in z'n 2é.
Solo gebruikt de Punto 4.6 liter, met de caravan 9 liter.
o ja de caravan is een Adria action 361

Bekijk berekening

Wijzigen


Fiat Grande Punto 1.4 T-Jet met een Eriba

De ervaring van Ber Veldhuizen met een Fiat Grande Punto 1.4 T-Jet (120 pk/88, Kw bouwperiode: juli 2007 - april 2010) en een Eriba Touring Familia 320 van 850 kg geplaatst op 14-06-2010:

Met deze combinatie vanuit Tessin (Zwitserland) via de Simplonpas op 2005 mtr naar Wallis gereden. Dat ging zeer goed in z'n 3e versnelling en een snelheid van 75 km/h. Het gemiddelde verbruik kwam, over de totale reis gemeten, op 1:11,25. Het verbruik zonder aanhanger is gemiddeld 1:16. Wij zijn zeer tevreden met deze combinatie.

Bekijk berekening

Wijzigen


Fiat Punto 1.9 jtd met een Dethleffs

De ervaring van J. Schippers met een Fiat Punto 1.9 jtd (80 pk/59, Kw bouwperiode: 1999 - 2003) en een Dethleffs Camper 395 HK van 1100 kg geplaatst op 31-01-2010:

Ik heb 6 jaar met deze combinatie gereden, in bergachtige streken in Frankrijk en Zwitserland, de caravan is zelfs nog zwaarder ivb. mover. Ik heb altijd versteld gestaan over de prestatie's van de JTD. (zuinig en snel zonder caravan en krachtig met caravan op steile hellingen.) Echter het rijden is spartaans en alles van de caravan wordt gevoeld, het is aan te bevelen gewicht zoals fietsen in en op de auto te houden.

Bekijk berekening

Wijzigen


Fiat Grande Punto 1.4 8v met een Trigano

De ervaring van Sjakkie met een Fiat Grande Punto 1.4 8v (78 pk/57, Kw bouwperiode: januari 2006 - december 2011) en een Trigano Silver 310 van 870 kg geplaatst op 07-09-2009:

Fiat Punto GP 1.4 77 pk en Trigano Silver 310 horen bij elkaar. In Nederland totaal geen probleem de combinatie rijdt perfect. Op vakantie in Duitsland hebben we heuvels van 8 en 10 % genomen. Ook hier geen probleem. Op tijd terug schakelen en toeren maken. Je merkt dat de Punto er dan plezier in heeft. Geen combinatie voor in de bergen maar er blijven genoeg ander plaatsen over. Normaal verbruikt de Punto 1 op 16,5 en met caravan 1 op 12. Dus ook met caravan een redelijk verbruik. Alles bij elkaar een positieve ervaring voor ons.

Bekijk berekening

Wijzigen


Fiat Grande Punto 1.3 Multijet 16v met een Predom

De ervaring van Gilbert met een Fiat Grande Punto 1.3 Multijet 16v (90 pk/66, Kw bouwperiode: januari 2006 - april 2010) en een Predom N-126d van 750 kg geplaatst op 24-08-2009:

wk cochem Duitsland
Prima trekwagen, voor deze caravan met alle gemak tussen de 90 en 100 per uur in vijfde versnelling( ik heb de versie met vijf versnellingen) aan 2200 toeren dus relax rijden, snelweg hellingen gewoon in vijfde,soms een piekje van 115km per uur in het voorbij steken van andere voertuigen, andere hellingen en dalingen van 10% met haarspeld bochten zonder een enkel probleem gereden, normaal verbruikt de wagen 5 liter op 100 km met de caravan was het 7 liter, wat ik bijzonder laag vond. De caravan ligt aangeknoopt met een westfalia ssk 2 koppeling.
In September jongstleden, zijn wij naar Hongarije geweest, met dezelfde formatie, maar met een dakkoffer op de wagen, dus meer gewicht mee, hij deed het gewoon fantastisch, gewoon ion vijfde blijven rijden op de snelweg in Duitsland en Oostenrijk, verbruik lag gemiddels op 3400km aan 6,4 liter diesel op 100km wat ik persoonlijk als erg zuinig ervaar, de gewone snelheid lag rond de 100km per uur, en kan mij niet herinneren dat de caravan ook maar 1 maal heeft geslingerd, of dat de wagen ook maar 1 maal heeft tegengestribbeld, vrachtwagens ed gaven tijdens het voorbij rijden geen probleem, ik bleef er wel achter als het bergafwaarts ging maar bergop was de wagen gewoon niet bij te houden. Na hier voor een fiat doblo met zelfde motor te hebben gereden alleen 5 pk minder moet ik zeggen dat deze wagen voor mij met de predom een toppie is.

Bekijk berekening

Wijzigen


Fiat Grande Punto 1.4 T-Jet met een Beyerland

De ervaring van Cor Berger met een Fiat Grande Punto 1.4 T-Jet (120 pk/88, Kw bouwperiode: juli 2007 - april 2010) en een Beyerland Vitesse 400 FB Lx van 1000 kg geplaatst op 28-07-2009:

Ideale trekauto voor een caravan met max gewicht van 1000 kg.Rijd perfect, bij 90 km in zijn 5 versn. en kan dan ook nog vlot inhalen in zijn 5e.Verbruik in 5 versn. bij ca 95 km ca 1:10 SUPER trekauto

Bekijk berekening

Wijzigen


Fiat Punto 1.4 16v met een Tabbert

De ervaring van hans v nieuwenhoven met een Fiat Punto 1.4 16v (95 pk/70, Kw bouwperiode: 2003 - 2006) en een Tabbert T@b OffRoad van 783 kg geplaatst op 23-05-2009:

ben nu 2keer naar zweden en noorwegen geweest en het valt mij niet tegen hoe de punto het doet.
zelfs helling op geen probleem
het verbruik over de hele vakantie met de caravan achter de auto 10l /100km

Bekijk berekening

Wijzigen


Fiat Punto 1.2 16v met een Caravan

De ervaring van Fred met een Fiat Punto 1.2 16v (80 pk/59, Kw bouwperiode: 1999 - 2006) en een Caravan van 650 kg geplaatst op 20-07-2008:

We hebben een Punto 80 PK met CVT koppeling en we zijn naar Frankrijk geweest met een Kip Kompakt 300 van max. 650 kg.
Wel van belang dat je niet de E-knop gebruikt anders zit je op een maximaal toerental van 4000 en dat is voor hellingen of stoplichtsprintjes niet zo goed voor de motor.
Geweldige combinatie, in Frankrijk makkelijk 130 zonder slingeren of andere ongemakken. Hebben alle andere caravans moeiteloos ingehaald. Hadden gelukkig voldoende saldo op de rekening want zuinig is anders.

Bekijk berekening

Wijzigen


Fiat Punto 1.2 16v met een Eriba

De ervaring van joost met een Fiat Punto 1.2 16v (80 pk/59, Kw bouwperiode: 1999 - 2006) en een Eriba Touring Puck 230 GT van 790 kg geplaatst op 23-11-2007:

Inmiddels enkele jaren met Eriba Puck-L (630kg leeg) achter de fiat (zestienklepper) getrokken. In 14.5! uur duizend kilometer naar de Dordogne gedaan. Dat gaat prima over de snelwegen. Wind mee of tegen maakt wel flink uit.(1 op 14.5 tot 1 op 12,5 dorstiger lukt me niet) Door Tsjechië over de kleinere wegen (op en neer) is stevig schakelen en toeren draaien (niet schrikken om 90 in z'n drie te doen), dan voldoet de combinatie maar net. Hij kan verder prima mee in het verkeer. Wel goed op de belading letten, dus niet teveel in de caravan.

Bekijk berekening

Wijzigen


Fiat Grande Punto 1.4 16v met een Eifelland

De ervaring van Tom van Lier met een Fiat Grande Punto 1.4 16v (95 pk/70, Kw bouwperiode: januari 2006 - april 2010) en een Eifelland Holiday 395 TK van 1065 kg geplaatst op 30-07-2007:

deze auto doet het bergop het beste, op de autobaan met wind tegen heeft hij toch wel een beetje moeite, jammer dat het bezineverbruik wat aan de hoge kant licht in mijn vakantie naar hongarije ongeveer 3500 km was het gemideld 1 op 8.5 km

Bekijk berekening

Wijzigen


Fiat Punto 1.2 16v met een Caravelair

De ervaring van ellen met een Fiat Punto 1.2 16v (80 pk/59, Kw bouwperiode: 1999 - 2006) en een Caravelair Antares Luxe 390 van 900 kg geplaatst op 06-03-2007:

Wij adviseren om met een fiat punto 1.2 en caravan NIET naar de belgische ardennen (frankrijk)te gaan, grote kans dat de ANWB de auto en het gezin weer naar Nederland moet brengen.Wij hebben(iets onder) luik met caravan net gehaald. ellen

Bekijk berekening

Wijzigen


Engelstalige reviews

Reviews geplaatst op TowCar.info van de Fiat Punto.
De gewichtsverhouding in Engeland wordt berekend volgens de British Towing Code (loaded weight caravan / kerbweight car).


Fiat Grande Punto 1.4 8v met een Caravan

De ervaring van Dave Jones met een Fiat Grande Punto 1.4 8v (78 pk/57 Kw, bouwperiode: 2006-2011) en een Caravan van 975 kg geplaatst op 06-03-2007:

Caravan is Abbey Solitaire 2 Berth, car pulls fairly good. sits at 50mph quite nicley on motorways. Tow ball limit of 60kgs is a bit tricky to get to, but it can be done with a bit of careful loading. Will have to fit spring assistors as rear springs are a bit spongy, after fitment holds it level. Fuel consumption mixed M/Way / A roads towing is around 27-30mpg


Gebruikerservaringen


Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.

Over het Trekrapport

Wie kan er beter oordelen over het Trekrapport dan de gebruikers? Lees de ervaringen die zij gegeven over het Trekrapport.


 

(Advertentie)

 

Lees ook:

Genuanceerd advies

Donatie

Gastenboek

Over gewichten

RDW auto

 

©2024 Caravantrekker