De ervaring van Wouter B met een Ford S-Max 1.5 EcoBoost (159 pk/117, Kw bouwperiode: juni 2015 - 2019) en een Dethleffs c-go up! 525 KR van 1600 kg geplaatst op 22-08-2022:
Na een levertijd van een jaar in mei dit jaar de caravan op kunnen halen. Met Pinksteren een weekend weg geweest in Zeeland en afgelopen zomer drie weken op vakantie geweest in midden Duitsland. Dit is mijn eerste combinatie en gelet op de gewichten heb ik eind 2021 E achter B gehaald.
Medio 2019 deze S-Max (7-zits) gekocht en nog geen moment spijt van gehad. De betreffende caravan biedt aan zeven personen een slaapplaats. Naast mijn vrouw en ik maken vier jongens gebruik van de caravan. Over de caravan zijn weer zeer te spreken. In combinatie met een Fortex Aronde een plaatje!
In voorbereiding op de aanschaf het rapport van caravantrekker gekocht. Nadien ook nog een paar keer via de mail contact gehad met Menno, bedankt daarvoor! Dat heeft geleid tot een aangepast rapport. Met de gewichten die verderop genoemd worden komt de gewichtsverdeling op 74% (en dus niet 85% zoals hierboven vermeld).
Het rapport heeft mij als nieuweling voor wat betreft het rijden met de caravan veel inzicht geboden. Na de vakanties constateer ik dat het rapport o.a. ten aanzien van de schakelmomenten en de kracht van de motor zeer accuraat is. Gelet op het advies de caravan leeg gewogen en met inventaris. Overige belading heb ik bij het beladen gewogen. De caravan is van de zomer maximaal beladen geweest met ca. 1600 kg. Ook de auto gewogen. Het rijklaargewicht van de auto blijkt 100 kg hoger te liggen. Dat is een voordeel voor de combinatie en ik snap nu ook het hogere solo-gebruik. De auto met dakkoffer beladen tot 2.160 kg. Totale combinatie ca. 3.800 kg. Kogeldruk blijft een beetje stoeien was uiteindelijk rond de 95 kg.
Ik ben zeer te spreken over deze combinatie. De motor heeft voldoende kracht om te versnellen. Daarnaast is de stabiliteit van de combinatie goed te noemen. Uiteraard merk je het effect van een vrachtwagen bij inhalen en in Duitsland ook het effect van SUV's en bestelbussen die je links met 130 km/u en hoger inhalen. Maar daar is goed op te anticiperen. Gelet op de gewichten bij de aanschaf van de caravan ook een Tempo 100-keuring aangevraagd. Ik rijd over het algemeen 95 km/u. Inhalen tot 110 km/u is geen probleem. In Nederland is de 6e versnelling over het algemeen wel bruikbaar, bij bruggen, viaducten e.d. rijd ik in de 5e versnelling. In Duitsland op de langere hellingen ook stukken in de 4e versnelling gereden. Op de heenweg was het in Duitsland 40 graden dat was aan de auto niet te merken.
Dan het verbruik. Solo is dat ca. 1 op 12,5 bij gecombineerd gebruik. Met de caravan is dat ca. 1 op 7,5. Met Pinksteren naar Zeeland (totaal 300 km) niet verder gekomen dan 1 op 7. De eerste 250 km naar Duitsland 1 op 8,5 gehaald. Met Pinksteren heeft de motor E10 gedronken en van de zomer Euro 98. Merk bij Euro 98 ook bij solo-gebruik dat de motor dan wel beter loopt en ook in de lagere toerentallen sneller oppakt. Of dat echt zo is of dat ik het denk, echt weten zullen we het nooit...
De ervaring van Kees Kromme met een Ford S-Max 2.0 TDCi aut. (163 pk/120, Kw bouwperiode: mei 2010 - juni 2015) en een Knaus van 1290 kg geplaatst op 13-08-2022:
Trekkrachtberekening voor deze combinatie was goed. Zelfs 1800 kg toegestaan. Maar waa 1300 kg.
Maar op weg naar Italie via Simplonpaa op de langere schuine helling liep de watertemperatuur op tegen het rood. Na stoppen deed de vin zijn werk wel en werd het spoedig weer gemiddeld wit. Nu vraag ik me af of de vin zo ingesteld kan worden dat deze al eerdee boj mindere temp in werking yreed?
Op terugweg motor uitval tijdens het rijden. Vlgs de ADAC te hoge temperatuur olie van automaat.. Symbool motorstoring oranje permanent op dashboard. Na afkoeling en komst ADAC was symbool weg en konden we verder. Adac heeft eea uit gelezen wat ik aan ford garage wil laten zien.
Al met al voldoende power van motor schakelde zelfs nog op op helling maar de oververhitting zorgde voor problemen.
De ervaring van Frank Vermin met een Ford S-Max 2.0 TDCi aut. (163 pk/120, Kw bouwperiode: mei 2010 - juni 2015) en een Hobby De Luxe 495 UL van 1468 kg geplaatst op 20-07-2020:
Zeer stabiele combinatie. Kan zonder problemen 110 km op de Franse snelweg rijden. Helaas is koeling wel een probleem. Bij bergen rijden regelmatig de airco uit en de verwarming aan anders loopt de meter in het rood. Met de vorige Smax met 140 pk tdci en ouderwetse automaat geen problemen gehad. Ford dealer weet geen oplossing. Radiateur en condenser reeds vervangen maar probleem nog steeds aanwezig.
De ervaring van Mark Vermeulen met een Ford S-Max 2.0 SCTi aut. (203 pk/149, Kw bouwperiode: mei 2010 - juni 2015) en een Hobby van 1390 kg geplaatst op 24-05-2020:
De Ford S Max met 2.0 Ecoboost motor is in combinatie met een Hobby 455UF een prettige combinatie om mee te rijden.
De combinatie ligt stabiel op de weg bij de volgende belading:
Caravan geladen tot 1350kg, auto geladen tot circa 2000kg.
Tot 100km/h geen nadelige invloed op het rijgedrag, de auto heeft ook voldoende vermogen om een zware caravan te trekken.
Wij hebben caravan spiegels van Milenco in gebruik, op vlakke Hollandse wegen is het verbruik met hierboven genoemde belading 12l/100km.
Zonder de caravan is het gemiddelde verbruik 10l/100km.
De ervaring van Peter V met een Ford S-Max 2.0 TDCi aut. (150 pk/110, Kw bouwperiode: juni 2015 - 2019) en een HomeCar Racer 45 Spirit van 1230 kg geplaatst op 04-08-2019:
Ford S-max 2.0 TDCi automaat, 150PK (bwj2019) trekt zonder problemen deze Home-car Spirit 45.
De reis ging richting Vendee in Frankrijk, dus geen gebergte gehad.
Verbruik was heel schappelijk...gemiddeld 11,5L/100km.
Enkel Ad-blue verbruik ging héél hard. Neem altijd minstens 5L Ad-blue mee, als je auto hier mee uitgerust is.
Mijn kogeldruk is altijd +-80 kg.
Antislingerkoppeling staat ook altijd op.
Prima combinatie
De ervaring van Oskam met een Ford S-Max 2.0 TDCi aut. (180 pk/132, Kw bouwperiode: juni 2015 - 2019) en een Burstner Averso 465 TS van 1350 kg geplaatst op 01-09-2018:
Na hiervoor een s-max uit 2012 met 140 pk en handbak overgestapt in een nieuwe s-max met automaat.
Deze zomer voor het eerst met deze combi naar de Alpen. Heerlijke trekauto, erg stil en zeer krachtig. Op de autobahn nergens terug naar 4. Dit zorgt voor een erg comfortabele rit. Combinatie is met 6 man aan boord en caravan van net geen 1.500 kg (gewogen) ongelooflijk stabiel. We rijden kruissnelheid van 110 op teller (105 echte km). Inhalen van vrachtverkeer of worden ingehaald door de grote type bouwvakkerbussen geeft geen onrust in de trein. Van de snelweg af binnendoor door bergdorpjes en stukjes steile pas met haarspeldbochten is een feest. De automaat begrijpt perfect wat er van hem verwacht word (zet hem wel in S) zodat je soepel naar boven en beneden rijd. Auto remt goed af op de motor, in D wil hij nog wel eens overschakelen maar in S houd hij de trein mooi op de compressie tegen. Automaat heeft in D de behoefte om erg (te)snel over te schakelen en op kruissnelheid tikt deze door naar 6. De motor draait dan voelbaar (trillingen) te weinig toeren waardoor handmatig terug naar 5. Helaas neemt de elektronica het na 5 min weer over en schakeld weer op naar 6. Oplossing is gewoon de automaat in S zetten en op kruissnelheid handmatig naar 5. Bij afremmen of steile stukken neemt de elektronica vanzelf het heft weer in handen of kun je zelf handmatig ingrijpen. Gemiddeld verbruik na 2.300 km met caravan deze zomer is ca. 1 op 8,5 wat iets minder gunstig is als mijn vorige s-max. Oorzaak is waarschijnlijk dat ik toch stiekem wel wat harder heb gereden ivm comfort en stabiliteit.
De ervaring van Tijs met een Ford S-Max 2.0 EcoBoost aut. (241 pk/177, Kw bouwperiode: juni 2015 - 2019) en een LMC Musica 470 E van 1300 kg geplaatst op 18-08-2017:
NB: onze caravan mag 1500kg totaalgewicht hebben. Dis 200 kg meer dan standaard.
Na jaren diesel te hebben gereden zijn we nu overgestapt op een benzine auto. Dankzij een persoonlijk trekkrachtrapport via deze site zagen we dat de kracht in lage toeren net zo goed was als onze oude diesel en dat op een aantal punten de auto beter scoorde.
In de praktijk (Ardennen via Luik, Zweden, Nederland) blijkt de combinatie erg plezierig te rijden. De auto is een stabiele trekker die zowel op de Duitse Autobahn als op de binnenwegen van de Ardennen en Zweden prima raad weet met de combinatie. Voeg daar de automaat en cruise control aan toe en het maakt ene heel ontspannende reisauto.
Het benzineverbruik is natuurlijk anders dan bij een diesel: om de 300 km was het weer even tanken. Dat is denk ik niet slecht voor een zware combi waar gemiddeld 93 kph mee wordt gereden.
De uitvoering waar wij in rijden heeft verstevigde achtervering af fabriek. Hierdoor hebben we geen last van te ver doorveren gehad. Bij onze vorige Galaxy en een eerdere S-Max hebben we steviger vering moeten laten plaatsen omdat die ver doorzakten maar bij deze dus geen enkel probleem.
We hebben nog geen hoge bergen gehad maar gezien de ervaringen tot nu toe, plus het trekkrachtrapport, durven we daar een volgende vakantie ook prima naar toe. Kracht genoeg en met de flippers aan het stuur is het in de extremere situaties simpel mogelijk het schakelen zelf in handen te nemen.
De ervaring van Hans van Leeuwen met een Ford S-Max 2.0 TDCi bi-turbo aut. (209 pk/154, Kw bouwperiode: juni 2015 - 2019) en een Hobby De Luxe 450 UF van 1200 kg geplaatst op 03-07-2017:
Voor de eerste keer met vakantie geweest met deze auto. Geweldige trekauto, veel power, stil en rustige wegligging met caravan aangekoppeld. Veel met cruise control gereden, want, als je zelf gas geeft, gaat het gauw te hard. Rijdt tegen hellingen op met het gewone verkeer mee. Ik gebruik geen extra spiegels. Auto is breed genoeg. Kan ook door de caravan heen kijken. Auto heeft achteruitrijcamera, ideaal voor het aankoppelen van de caravan, geen hulp meer nodig. Constateert, dat de caravan is aangekoppeld en schakelt dan automatisch de verklikker in de zijspiegels voor verkeer naast de auto uit, en de sensoren in de achterbumper. Brandstof verbruik uiteraard afhankelijk van de prestaties, die gevraagd worden, maar gemiddeld 9 liter per 100 km. Heb de indruk, dat auto zuiniger is, als mijn oude Seat Alhambra diesel.
De ervaring van HPJM de Vlaam met een Ford S-Max 2.0 TDCi aut. (140 pk/103, Kw bouwperiode: mei 2010 - juni 2015) en een Fendt Platin 510 TF van 1568 kg geplaatst op 15-02-2017:
Qua stabiliteit en trekkracht dezelfde uitstekende ervaringen als mijn vorige S-Max uit 2008 (deze is uit 2014), maar de nieuwe Powershift met dubbele koppeling is vooralsnog geen succes: automaatkoppeling slipt in 2e, 4e en 6e versnelling, Ford weigert tot nu toe reparatie te betalen, ook al heeft de auto pas 60.000 km gelopen en nog in de (verlengde) garantie zit. Ik zal update plaatsen zodra die er is.
UPDATE:
Inmiddels zijn we een klein jaar verder: Ford heeft uiteindelijk de vervanging van de complete Powershift-koppeling betaald, maar ik heb er 4 maanden voor moeten "knokken". Na 27.000 km begint de automaat nu weer te brommen en bij gasgeven vanaf 1400 toeren te trillen, dus ik heb besloten mijn verlies te nemen, want in de powershift van Ford en Fords klantentenservice heb ik geen enkel vertrouwen meer. Volgende week wordt mijn Volvo XC60 AWD afgeleverd!
De ervaring van JoostvdB met een Ford S-Max 2.5 20v Turbo (220 pk/162, Kw bouwperiode: 2006 - 2010) en een Hobby De Luxe 540 KMFe van 1500 kg geplaatst op 30-09-2016:
8 jaar met de S-max 2.5T met Hobby van 1500 kg gereden. Prima combinatie, trekkracht te over, zeker als je tijdig terug schakelt. De auto is lekker breed, dus het zicht (met opzetspiegels) langs de caravan heen is prima. Zwak punt is de koppeling, deze slipt erg snel met alle gevolgen van dien (verlies van trekkracht, stank, rook). Brandstofverbruik wel heel stevig met gemiddeld 1:5. Ook olieverbruik nam na 150.000 km ineens zeer sterk toe. Auto inmiddels ingeruild gelukkig.
De ervaring van H.Hoving met een Ford S-Max 2.0 TDCi aut. (140 pk/103, Kw bouwperiode: mei 2010 - juni 2015) en een Knaus Azur 500 EU van 1470 kg geplaatst op 22-06-2016:
Rijdt stabiel en ontspannen. Trekt snel op indien nodig (inhalen). In de bergen kan de Smax de caravan heel goed trekken. Brandstofverbruik gemiddeld plm. 1:9 Kortom: een goede combinatie..Gebruik Milenco spiegels; goed zicht
De ervaring van Wouter Jansen met een Ford S-Max 1.6 EcoBoost (160 pk/118, Kw bouwperiode: juni 2010 - juni 2015) en een Knaus Sport 500 FDK van 1460 kg geplaatst op 27-08-2015:
Een heerlijke combi, ligt heel stabiel op de weg(ook zonder stabilisator). Ook ik reed af en toe veel te hard zonder het in de gaten te hebben, de motor is ook zo stil maar wel heel krachtig. Op een volledig vlakke weg kan je prima in z'n 6 rijden maar zodra het iets heuvelig word en je wilt niet teveel snelheid inleveren toch terug naar de 5. Op de wat steilere hellingen schakel ik terug naar de 4 zodat de motor iets meer toeren maakt en dus ook beter koelt. Al met al een prima trekauto, we zijn er erg blij mee!
De ervaring van Hendrickx Johan met een Ford S-Max 2.0 TDCi (140 pk/103, Kw bouwperiode: mei 2010 - juni 2015) en een Hobby De Luxe 495 UK van 1400 kg geplaatst op 13-08-2015:
Deze S-MAX van 2014 (100KW/136PK) trekt zonder problemen een Hobby de luxe easy van 2004 met MTM 1450 kg. Deze combinatie is een plezier om mee te rijden. Zonder problemen naar Boven in Luik en met een kogeldruk van 75 of 80 Kg voel je de caravan niet.
Heb dezelfde caravan ook getrokken met een S-max 1.8 TDCI van 125PK. Ook deze combinatie rijdt zeer stabiel, alleen iets minder flexibiel in het rijden en schakelen.
De ervaring van HansV met een Ford S-Max 2.5 20v Turbo (220 pk/162, Kw bouwperiode: 2006 - 2010) en een Dethleffs Beduin 515 DB van 1464 kg geplaatst op 18-02-2015:
Rijdt al 3 jaar met de S Max met de Dethleff, geladen 1600 kg, erachter. Ben in Kroatie, binnendoor Oostenrijk, geweest en in Portugal. De combi is top, power zat. Ben niet verbaasd over het verbruik (1 :7) Mijn Peugeot 407, 2.o lt had dit verbruik ook. Vindt alleen dat hij redelijk door zijn achtervering zakt en overweeg hulpveren of zware veren te laten monteren want de wielen raken af en toe de binnenbeplating in de wielkast. De kogeldruk is 80 kg.
De ervaring van HPJM de Vlaam met een Ford S-Max 2.0 TDCi (140 pk/103, Kw bouwperiode: 2006 - 2010) en een Fendt Platin 510 TF van 1518 kg geplaatst op 11-10-2014:
Ford s-max 2.0 TDCi met Powershift: aanrader. Ca 20.000 km o.a. in Montenegro (hellingen tot 14 % zijn daar normaal!), Corsica en Scandinavie. Gemiddeld verbruik ca 9 tot 10 liter per 100 km, bij rustig cruisen met ca 95 km/ uur op de snelweg tot 14 liter per 100 km in berggebieden. Stabiliteit subliem, kogeldruk wel op 70 a 75 km houden. Solo brandstofverbruik 6,5 liter/100 km (rijd bijna uitsluitend snelweg lange stukken)
De ervaring van M. Guitoneau met een Ford S-Max 2.0 16v (146 pk/107, Kw bouwperiode: 2006 - 2011) en een Elddis Odyssey 524 van 1493 kg geplaatst op 11-05-2013:
Hoewel de caravan te zwaar is voor de s-max kan ik zeggen dat het rijden met deze combinatie mij goed is bevallen. Op de snelweg (vlakke weg) zelf zeer goed. Op de franse snelweg met gemak 120 km gereden en van slingeren was geen sprake. Klimmen is en ander verhaal dat laat duidelijk te wensen over en vereist ervaring. Het verbruik is fors te noemen 1:6. Omdat de s-max dit gewicht eigenlijk niet mag trekken hebben we nu een Jeep Cherokee 2.5D gekocht
De ervaring van Rudy Post met een Ford S-Max 1.6 EcoBoost (160 pk/118, Kw bouwperiode: juni 2010 - juni 2015) en een Caravelair Antares Luxe Ambiance 470 van 1160 kg geplaatst op 11-03-2013:
Deze auto heeft absoluut geen moeite om deze caravan te trekken. Onderweg met 4 personen en een hond; maximale belading. Géén dakkoffer nodig, Zéér stabiele combinatie. Af en toe betrapte ik mezelf er op dat ik veel te hard reed (tot 120kmh..) Dat komt doordat deze auto bijzonder stil is. Verbruik bij normale (veilige..:-) ) snelheid 1:7. Nauwelijks terugschakelen. Wel een risico van de cruisecontrol; de Sauerland autobahn kun je in zijn zesde versnelling rijden, maar dan ga je dus soms vol gas zonder dat je het verneemt. Toch maar handmatig rijden dus. Wel zo zuinig.Als caravantrekker een bijzonder fijne auto dus!
De ervaring van Wilfred met een Ford S-Max 2.0 16v (146 pk/107, Kw bouwperiode: 2006 - 2011) en een Hobby De Luxe Easy 400 SB van 1075 kg geplaatst op 23-12-2012:
Na enig beraad hebben we onlangs een S-max 2.0 gekocht.
In verband met het maximaal trek van 1100 kilo, onze Hobby 400 terug laten keuren van 1150kg naar 1100kg. Vermoedelijk waren we wel wat zwaarder. Wat betreft het vermogen is dit vergelijkbaar met onze vorige (Avensis 2.0) en de eerste vakantie naar Midi Pyrenees is ons hard meegevallen. Door de korte overbrenging is de 5 op vlakke stukken prima bruikbaar. In de bergen regelmatig naar de 4e en soms de 3e versnelling. Dat moesten we overigen met de Toyota ook. Verder is de ruimte aan boord ideaal.
Qua verbruik zitten we normaal op 1:9, met caravan 1:7.
Door de grootte van de auto is de stabiliteit van de combinatie uitstekend. Geen last gehad van slingeren en ook bij snelheden van 120km/h hobbelt de Hobby goed mee.
Kortom; de S-max 2.0 is in combinatie met een kleinere caravan een uitstekende trekker en mijns inziens te ondergewaardeerd qua trekgewicht.
De ervaring van Jeroen Pots met een Ford S-Max 2.5 20v Turbo (220 pk/162, Kw bouwperiode: 2006 - 2010) en een Burstner Ventana 480 van 1300 kg geplaatst op 23-08-2012:
Combinatie met een Burstner Ventana Avantgarde 480TK uit 1998, max. te beladen tot 1300 kg, maar dat is niet gehaald. De S-Max is een fantastische trekker met een flinke dorst. Met alle gewicht in en op (2 fietsen) de auto en 100-110 km/h op de cc, is het verbruik ca. 400 kilometer op een 70 liter tank, zonder c/van is 1 op 10 haalbaar. De binnenruimte is geweldig. Bergop gaat eenvoudig in de 5e en 6e versnelling. Geen instabiliteit gevoeld, alleen een lichte zuiging na het inhalen van een VA. In alle versnellingen kracht over.
De ervaring van tino vos met een Ford S-Max 1.6 EcoBoost (160 pk/118, Kw bouwperiode: juni 2010 - juni 2015) en een Dethleffs New Line 420 van 1090 kg geplaatst op 05-06-2012:
Na mijn vorige Smax met 2 ltr motor (145pk) heb ik nu een 1.6 turbo (160pk). Wat een verbetering is dat! Nu 6-bak ipv 5 bak met veel meer trekkracht maar ook veel stiller. Hij trekt de caravan (een dethleffs 460T uit 1992; max gewicht ca 1050-1100 kg) ontzettend makkelijk. Het is geen enkel probleem van ca 85 in 6e versnelling (2000 toeren) te rijden. Met cruiscontrol aan loopt hij zo tegen een licht stijgende heuvel op. Is de heuvel (veel) steiler dan volstaat terugschakelen naar 5 (2250 toeren) en dan is er geen enkel probleem. Ik heb op 3500 km rit naar Italie en terug slechst 1x terug naar 4 moeten schakelen. De combinatie is superstabiel en je voelt niet/nauwelijks dat de caravan erachter hangt. Verbruik ergens tussen 1: 8 en 1:9. Op vlakke weg in NL gaat dat met 95 op teller (90 echt) richting 1:9-1:9,5. Het geluidsniveau is zeer laag, mede ook omdat je eigenlijk nooit boven 2500 toeren hoeft te komen (ook boven 2500 toeren blijft hij prachtig stil). Het lijkt haast wel een diesel. Al met al een zeer tevreden rijder !!
De ervaring van tino met een Ford S-Max 2.0 16v (146 pk/107, Kw bouwperiode: 2006 - 2011) en een Dethleffs New Line 410 TK van 1100 kg geplaatst op 03-08-2011:
Onze caravan is een Detlefss New Line 465T die beladen max 1050 mag wegen (meestal zijn we waarschijnlijk zwaarder beladen). De auto trekt op vlakke weg en zonder al teveel tegenwind de caravan prima. KUnnen vanaf 80-85 km ook in 5e versnelling rijden. Echter bij een geringe helling en flinke tegenwind moet je terug naar 4e versnelling. In uitzonderlijke gevallen (bij namen) moet ik terug naar 3e versnelling. Al met al een tevreden trekker waarbij de auto voldoet meer niet al te weinig reservers heeft qua trekkracht. De wegligging met (maar ook zonder) caravan is fantastisch en nooit heb je het gevoel op het randje te rijden...ook niet bij storm. Verbuik zonder ca 1:10 en met caravan op lange rit naar frankrijk met snelheid tussen 95-100km ca 1: 8,7 dus dat valt best mee ....
De ervaring van J. Reckers met een Ford S-Max 2.0 TDCi (140 pk/103, Kw bouwperiode: 2006 - 2010) en een Tabbert DaVinci 540 DM (2,30) van 1740 kg geplaatst op 30-04-2011:
Met combinatie al 2x naar kroatie geweest en nog wat korte vakanties. Samen zo 10.000km Gebruik maximale belading van auto en caravan en dit betekent een treingewicht van ongeveer 4200 kg (max is 4250 kg) en hierbij geen enkel probleem. Ik hou een cruise snelheid van 100 km aan en dan is het verbruik 12,5 tot 13 ltr op 100 km solo is dit 7 ltr op de 100 km. Berg op geen enkel probleem meestal in zijn 5 en zelden terug naar zijn 4. Zijn 6 is alleen bij vlakke wegen te gebruiken bij dit gewicht. Wij vinden het een heerlijke stabiele reisauto welke geen problemen heeft met de caravan.
De ervaring van Hans met een Ford S-Max 2.0 16v (146 pk/107, Kw bouwperiode: 2006 - 2011) en een Caravelair Ambiance style 440 van 1120 kg geplaatst op 20-08-2010:
Al diverse keren weggeweest met de S max 2 ltr 146 pk benzineversie. Volgens kentekenbewijs mag deze sterke motor maar 1100kg trekken. Navraag bij Ford, de Mondeo mag namelijk veel meer trekken met dezelfde motor, kreeg ik geen duidelijk antwoord. Mijn Caravalair caravan is max 1120 kg te belagen. Deze combinatie gaat echt als een raket! Bij Namen (Belgie) in zijn derde versnelling rijdt je nog met gemak 110 km boven op de helling. Totaal geen geslinger. Oppassen dat je in Frankrijk niet harder dan 130km gaat dus. De auto is met belading en personen bijna 2 keer zo zwaar dan de caravan. Onbegrijpelijk dat Ford deze voor mij goede trekkersauto zo sterk afwaardeerd.
De ervaring van Ronny Berkmans met een Ford S-Max 2.0 TDCi (116 pk/85, Kw bouwperiode: mei 2010 - februari 2011) en een Hobby Excellent 540 UFf van 1439 kg geplaatst op 29-07-2010:
Voor het eerst met mijn S-max 2.0 TDCi aut. mijn caravan Hobby Excellent 540 UFf naar spanje getrokken. Deze reis is probleemloos verlopen zowel heen als terug, met een totaal van 2896 probleemloze gereden km met een gem.verbruik van 10.6L/100km.
Geef zelf mijn S-max ***** sterren
De ervaring van Patrick met een Ford S-Max 2.0 16v (146 pk/107, Kw bouwperiode: 2006 - 2011) en een Hobby La Vita Bionda 440 SF van 1269 kg geplaatst op 18-05-2010:
Ondanks het kennelijke overgewicht van onze caravan Hobby La Vita Bionda 440 sf brengt de Ford S-max 2.0 16v Eco-Max ons met speels gemak overal heen. Werkelijk een fluitje van een cent.
Het gebruik is een ander verhaal. Normaal gebruik is ongeveer 1 op 10,5; gebruik bij trekken van caravan komt in de buurt van 1 op 7,7
De ervaring van M.van Schijndel met een Ford S-Max 2.0 TDCi aut. (140 pk/103, Kw bouwperiode: februari 2008 - mei 2010) en een Burstner Amara 520 van 1500 kg geplaatst op 23-09-2009:
Prima trekauto. Ben intussen heel Europa doorgetrokken en veel in de bergen geweest en passen genomen. De Burstner Amara 560 van meer dan 1500 kg is altijd vlot gevolgd.
De ervaring van HPJM de Vlaam met een Ford S-Max 2.0 TDCi aut. (140 pk/103, Kw bouwperiode: februari 2008 - mei 2010) en een Kip Grey Line 53 TEB Special van 1570 kg geplaatst op 08-09-2009:
Uitermate stabiele en vlotte combinatie. De "net iets te zware" caravan (onzin, de auto is geladen tot ca. 2000 kg) volgt de auto onder alle omstandigheden. Ik rijd relatief vaak/veel in de 6e versnelling. Nadeel is dat de afneembare trekhaak vrij laag zit, ondanks de automatische niveauregeling op de auto. Heeft wellicht te maken met de 55%-banden. De S-max Diesel is als trekker een nog grotere aanrader dan de Mondeo die ik hiervoor had.
De ervaring van Tom Kerst met een Ford S-Max 2.5 20v Turbo (220 pk/162, Kw bouwperiode: 2006 - 2010) en een Hobby Excellent 495 UFe van 1375 kg geplaatst op 09-08-2009:
Sinds 2 maanden in het bezit van een ford s-max 2.5 20v
Net terug van een vakantie aan het gardameer
De route was via de Fernpas en de Brenner
Het was een waar feest om met deze combinatie
(met en hobby 495 ufe /2002 / 1350 g) deze route te rijden.
Een geweldige auto met meer dan voldoende trekkracht
met 95 km de Brenner op, en het gevoel hebben dat je nog trekkracht en vermogen "over" hebt.
Een geweldige ervaring.
Enig minpuntje, de auto lust dan wel een “slokje” tijdens deze reis is een gemiddeld verbruik
Van plm. 1 op 7 gerealiseerd
De ervaring van Jan-Willem met een Ford S-Max 2.0 TDCi (140 pk/103, Kw bouwperiode: 2006 - 2010) en een Knaus Sudwind 500 FSK van 1465 kg geplaatst op 24-05-2009:
Wij rijden met deze combinatie al vanaf mei 2005 rond. Vooral op de autosnelwegen is het een genot om mee te rijden. Deze combinatie is zo stabiel dat je bijna niet merk dat er een caravan achter de auto hangt. Zo ook bij het inhalen op de autobahn Duitsland of in Frankrijk. Door de zeer krachtige motor met overboost is er ruim voldoende vermogen aanwezig zelfs in de bergen (6-8%). Hierdoor kan je ook makkelijk op de hellingen inhalen zonder dat er gevaarlijke situaties ontstaan. Doordat de auto zelf ook breed is heb je niet het gevoel dat deze caravan ca. 2,50 meter breed is. Het verbruik van alleen de auto is 7 op 100 km, auto volgeladen met 5 personen plus fietsen op het dak + volgeladen caravan is het ongeveer 10-11 op 100 km dus zeer acceptabel. Deze auto met z’n enorme binnenruimte is met een gezin zeker een aanrader
De ervaring van Tijs met een Ford S-Max 2.0 TDCi (140 pk/103, Kw bouwperiode: 2006 - 2010) en een Hobby De Luxe 540 UK van 1593 kg geplaatst op 27-11-2008:
We hebben deze auto-caravan combi pas een jaar maar hebben inmiddels 5000 km er mee gereden. Van Duitse snelweg tot Noorse steile gravelweg. Op de snelweg ligt de combi erg stabiel op de weg bij 100 km/u, maar ook inhalen bij 120 km/u voelt nog vertrouwd. Wat daarbij helpt is de zelfstellende vering (optie) die de auto (en dus de combi) horizontaal houdt, ondanks zware lading in de kofferbak.
Meeste indruk heeft de auto echter in de bergen gemaakt. Een berghelling van 5 km lang en 12-15% met diverse haarspeldbochten was geen probleem ondanks volle lading. Diezelfde weg terug was wel een uitdaging maar de CDC (zie review op deze site) heeft de remmen van de caravan gered. Ook op een gravelweg van 14 km met regelmatig hellingen van 12% gaf de auto geen krimp. Ondanks wegvallende grip wegens dwarsrillen in het gravel kwam de auto overal boven.
Wel problemen met de boordcomputer gehad: auto viel uit en deed helemaal niets meer. Uitgebreid onderzocht (goede service van dealer) en na vervanging van boordcomputer geen problemen meer gehad.
Ook solo prettige auto voor dagelijks woon-werkverkeer. Binnenruimte is super, zowel op beide zitrijen (5-stoelsversie) als in de kofferbak.
Volgende zomer willen we er een 5000 km rondrit door de Noorse fjorden en Hardangervida mee maken: lijkt me voldoende aanbeveling.
De ervaring van Van den Burg met een Ford S-Max 2.5 20v Turbo (220 pk/162, Kw bouwperiode: 2006 - 2010) en een Burstner Belcanto 535 TL van 1700 kg geplaatst op 21-10-2008:
Sinds 1 jaar deze S-Max 2.5T. Auto is gechipped. De trekkracht was al niet verkeerd maar nu waanzinnig.
Welke versnelling ook gaat er hard vandoor. Met z'n 4-en in de auto en caravan van 1700kg bergop geen enkel probleem.
Verbruik valt eenmaal op de snelweg wel mee fractie zuiniger met de chip ook nog. In de stad wel dorstig.
De ervaring van asterix met een Ford S-Max 2.0 TDCi (140 pk/103, Kw bouwperiode: 2006 - 2010) en een Adria Adiva 502 van 1400 kg geplaatst op 25-08-2008:
Heb nu 10.000 km gereden met de S-max 2 liter TDCI. Onze caravan is een Adria met een MTM van bijna 1300 kg.
Deze trekauto, goed volgeladen, caravan ook goed geladen en een fiets op de dissel heeft geen enkele moeite om deze caravan te trekken (hij mag tot 1750 kg trekken)
Zelfs zonder gas geven kan hij met caravan eraan vlot vertrekken vanuit stilstand.
Hellingen zijn voor hem geen enkel probleem.
Voorheen had ik een Galaxy 2.3 benzine (145 pk), wel deze 2 liter diesel (140 pk) heeft meer koppel en minder moeite met steile hellingen.
Voor mij de ideale trekauto.
De ervaring van W Vermeersch met een Ford S-Max 2.5 20v Turbo (220 pk/162, Kw bouwperiode: 2006 - 2010) en een Kip Grey Line 47 TDB van 1460 kg geplaatst op 11-07-2007:
Ben nog maar een maal weggeweest met de combinatie S max 2.5 en Kip Grey line 470. Limburg was het doel en de hellinkjes waren zeker geen probleem. Fietsen in de auto en dan nog veel plaats.De auto lust wel een slok.
De ervaring van paolo met een Ford S-Max 1.8 TDCi [6MT] (125 pk/92, Kw bouwperiode: 2006 - 2010) en een Adria Adiva 432 van 1200 kg geplaatst op 18-04-2007:
fantastische trekauto,met een volgeladen auto(5 pers.) en caravan goed geladen is deze auto een zaligheid om mee op vakantie te gaan. bij luik geen probleem om de heuvel op te komen 100 km/h. vlakke stukken 110 in 6e versnelling dan nog heb je nog genoeg vermogen om auto's of vrachtwagens voorbij te gaan, met een gemiddeld verbruik van 1 op 10
Auto heeft hoog koppel 300 NM en een variable turbo zodat je nooit een jankende motor hebt in de bergen (alpen) het probleem bij de oude 18 diesel motoren van ford dat je de airco moest uitzetten in de bergen behoord tot het verleden,airco aan of uit jevoelt geen verschil de auto blijft goed trekken
De ervaring van R.de Jong met een Ford S-Max 2.5 20v Turbo (220 pk/162, Kw bouwperiode: 2006 - 2010) en een Kip Grey Line 44 EKL Travel van 1330 kg geplaatst op 18-03-2007:
Wij rijden sinds 07-06 een Ford S-Max 2.5 Turbo,en zijn zeer tevreden.Gewichtverhouding is zeer goed,korte overbouw,een geweldige koppel, 320 Nm 1500 t/m 4700 t/m in een vlakke lijn.Daarbij zeer comfortabel, met veel
ruimte.
Reviews geplaatst op TowCar.info van de Ford S-Max.
De gewichtsverhouding in Engeland wordt berekend volgens de British Towing Code (loaded weight caravan / kerbweight car).
De ervaring van Dave S met een Ford S-Max 2.0 TDCi aut. (180 pk/132 Kw, bouwperiode: 2015-2019) en een Bailey Alicanto Grande Estoril van n.b. kg geplaatst op 18-03-2007:
I've had four S-max's since 2009, two manual and two automatics and this is the best. Plenty of power to pull our pretty heavy Estoril (1625kg) Loads of space and solid as a rock. It's very comfortable as well with lots of room for four adults and all our stuff
Fuel consumption in the mid 40's solo (I can easily get 50mpg if I keep to the speed limits) and around 30-32 towing the van
De ervaring van stewart met een Ford S-Max 2.0 TDCi aut. (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2010-2015) en een Elddis Avante 574 van n.b. kg geplaatst op 18-03-2007:
This is the best tow car I've had the pleasure of owning and towing with. I'm an experienced HGV driver of 40yrs and towed different units with different vehicles but as I said earlier....best tow car ever in my humble opinion. No problems with hill starts and gets me off wet grass easily.
De ervaring van Sergio Catalan Vela met een Ford S-Max 2.0 TDCi aut. (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2010-2015) en een Fendt Saphir 495 TFKM van 1530 kg geplaatst op 18-03-2007:
I have tow with this car for three years. Real weight of caravan 1650 kilos.
In general terms quite well except with temperatures over 30ºC. Engine runs at 100º on flat while on solo it is 85º... that means that on long run inclines car overheats. Radiators were cleaned by official delaer. With modelrate temperatures no problem.
Car was very stable, and lot of room inside. Perfect car for families with two small children. All gear travels on the car.
The car has automatic louver on front of radiator that I did not figure out how they work and may be this is the isssue.
De ervaring van Andy Haynes met een Ford S-Max 2.0 TDCi (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2010-2015) en een Eriba Nova GL/SL 530 FB van 1500 kg geplaatst op 18-03-2007:
Towing a Hymer Swing 530 (not listed) at 1580kg loaded the S max is more than powerful enough. In my opinion it is actually a better tug than the 2.2 Hyundai Santa Fe that i swapped it with. I\'ve had two outings this year so far both in the peak district up and down some very steep hills and the S Max coped very well even with 5 people on board, plenty of torque and extremely stable. If not using the seven seats the boot is massive, easily swallowing up the awning and all the other camping gear. I must admit to being a little worried when i first bought the car as to whether it would cope with the heavy van but i needn\'t have worried. Anyone wanting a practical people carrier that tows very well look no further.
De ervaring van Brian met een Ford S-Max 2.0 TDCi (180 pk/132 Kw, bouwperiode: 2015-2019) en een Caravan as an example van 1250 kg geplaatst op 18-03-2007:
The car is very stable. It is noticeably heavier than the previous model and this is good. No chance of the tail wagging the dog so to speak.
Recommend it
De ervaring van Michael Pemberton met een Ford S-Max 2.2 TDCi (200 pk/147 Kw, bouwperiode: 2010-2015) en een Elddis Crusader Shamal van 1659 kg geplaatst op 18-03-2007:
The Smax has towed the Elddis very well. The outfit feels very stable and rides well. I have covered just over 300 miles in a day without issue. Fuel consumption has varied between 23 mpg and 30 mpg - I guess wind and temperature related. Fully recommended.
De ervaring van david gardner met een Ford S-Max 2.0 TDCi (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2010-2015) en een Compass Corona 462 van 1350 kg geplaatst op 18-03-2007:
Advantage of not only being a good towing car,but in its day to day life an excellent car,with great economy. The kerbweight seems to very from all reports I read so I took my vehicle to the Weigh Bridge and with exactly half a fuel tank of Diesel and a 75kg [driver] it was exactly 1800 kg.
De ervaring van david met een Ford S-Max 2.0 TDCi (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2010-2015) en een Compass Omega 482 van 1318 kg geplaatst op 18-03-2007:
Corona 505 [Compass] MTPLM 1395 a 2010 S-Max 140BHP 2.0 litre manual diesel. its first towing mission to Dorset [From Yorkshire] covering some 850 miles all told.Hills no problem, 6th[dropping to 5th in slow traffic.]Using the tank fill to fill method averaged about 37 mpg [150 miles without the caravan of course??]Don't need a big tugger sufficient acceleration to overtake even in 6th.This site lists Kerbweight well below the actual of 1783kg [without driver!]
De ervaring van Samuel Johnston met een Ford S-Max 2.0 TDCi (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2010-2015) en een Ace Jubilee Equerry van 1635 kg geplaatst op 18-03-2007:
Previously towed for 4 years with a Landrover Freelander. Was a little worried that the S-Max wouldn't match its towing ability - I needn't have worried. The S-Max pulls strongly and is a very steady towcar - even steadier than the 4 wheel drive Freelander. No problems with hills - the S-Max can cope with most in 6th gear, or if driving slower 5th will cope with almost anything.
De ervaring van Simon Abernethy met een Ford S-Max 2.0 TDCi (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2006-2010) en een Standaard Caravan van 1750 kg geplaatst op 18-03-2007:
Had our first trip out with our new Bailey senator Carolina. The caravan or car were not fully laden but, the car pulled like a dream. More surprisingly, it was great for stop start in traffic jams, it even pulled away great on a hill start. Like other reviewers have said, put the cruise control on and point and go. Can't wait for our next trip out.
De ervaring van Andy met een Ford S-Max 2.0 TDCi (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2010-2015) en een Lunar Quasar 556 van 1499 kg geplaatst op 18-03-2007:
I tow a Quasar 615 (1600kg) all over France this is my 3rd Smax and they are amazing, like keith has said they can out perform many 4 x 4's with ease, make sure you get a TDCI.
De ervaring van F L HENRY met een Ford S-Max 2.0 TDCi (163 pk/120 Kw, bouwperiode: 2010-2015) en een Swift Challenger Sport 554 van 1430 kg geplaatst op 18-03-2007:
The S Max Titainium 163 bhp will pull the Swift Challenger Sport 544 in top gear most of the time very stable relaxed tow car my previous Citroen C5 VTR 2 litre Tourer had simular performance with this caravan slightly better on hill starts but prefered to stay in 5 th gear mostly not much to choose between them would rate both cars.
De ervaring van steve moran met een Ford S-Max 2.0 TDCi (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2006-2010) en een Bailey Pegasus GT65 Verona van 1490 kg geplaatst op 18-03-2007:
just traded our old fantastic bailey ranger 550/6 in for a new bailey Pegasus gt 65 Verona.200kg heavier van which my 2.0l tdci s max tows brilliantly!! again highly recommend it as a very capable tow car.see what junk you haul around in your unit as I think I took about 200 kg of crap out of our old ranger!! That's probably why I didn't feel a difference in the towing capabilities!!!see what uneccessary junk your carting about Happy Vanning!!!
De ervaring van John met een Ford S-Max 2.0 TDCi aut. (163 pk/120 Kw, bouwperiode: 2010-2015) en een Bailey Olympus 540-5 van 1472 kg geplaatst op 18-03-2007:
An absolute dream to drive whether towing or solo. Plenty of power and really comfortable over long journeys. If you can find one with the sat nav it will have a reversing camera and it's superb.
Getting circa 38mpg solo and 26-28 towing, but all depends how heavy your right foot is.
One of the best cars iveever had and wouldn't hesitate again to get another
De ervaring van Dave met een Ford S-Max 2.0 TDCi aut. (163 pk/120 Kw, bouwperiode: 2010-2015) en een Bailey Unicorn Seville van 1350 kg geplaatst op 18-03-2007:
Have had quite a few tow cars, but the S-Max is the Dogs...... Have just returned from Dorset travelling to Norfolk. The only problem I had was forgetting that the van was there. The power of the 2.0 ltr engine is more than enough and matched with the powershift gear box it is a dream to drive.You need to watch the speed of the unit as the Ford makes it all so easy. There is so much room in the back for all the caravan bits and our westie. The comfort in the cab very good the seats give good support on long journeys. When I buy a new car it will be an S-Max. Have covered 7,000 miles and average 45 mpg solo and 37 mpg with the van on the hook
De ervaring van Simon Myhill met een Ford S-Max 2.0 TDCi (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2006-2010) en een Swift Challenger SE 580 van 1654 kg geplaatst op 18-03-2007:
S-max 2.0TDCI 2007 towing Swift Challenger Sport 636 (TA) 2012 model @ 1650kg fully loaded. Having just returned from a 3 week trip to Italy via the Swiss Alps, the S-Max was amazing. At no point did the car struggle on the long 4% 12km inclines, even fully loaded with 2 bikes on the car, & 2 in caravan, with 2 adults & 2 children in car. Occassionally had to change down to 4th on very steep hills, but generally coped in 5th or 6th gear no trouble. Very few outfits came past us on the whole journey, travelling at average 58mph, returning ave 31mpg..amazing. Average outside temp was 34deg and temp gauge did not move at all. I would recommend this car for similar size caravan as it deals with everything you throw at it...Will certainly be upgrading next year for newer model....outstanding
De ervaring van Ian King met een Ford S-Max 1.8 TDCi [6MT] (125 pk/92 Kw, bouwperiode: 2006-2010) en een Ace Jubilee Aristocrat van 1454 kg geplaatst op 18-03-2007:
The mtplm of this van is 4kg over the cars limit but have had no problems anywhere I've been so far. We always get nose weight on 75kg and the stabilty is fine at 60mph. On long motorway drives get 30mpg according to trip computer and 45mpg without 'van attached
De ervaring van Grant met een Ford S-Max 2.0 TDCi (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2006-2010) en een Lunar Quasar 556 van 1489 kg geplaatst op 18-03-2007:
Having never towed before, it was with a bit of trepidation when we set off. The first day we collected the caravan, it was snowing, and high winds too. I needed have worried though, the S-Max had more than enough power to pull the caravan without any issues at all. We've since been around the Yorkshire Moors, up and down steep and wet hills, and all with no problem at all. A good recommeded combination.
De ervaring van mark gee met een Ford S-Max 2.0 TDCi (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2006-2010) en een Bailey Pegasus 624 van 1638 kg geplaatst op 18-03-2007:
Our previous car was a sorento 2007 xt great for towing but thirsty we now have a s max titanium 2 ltr diesel does everthing sorento did only dif is on motorway have to occasionaly change down and the obvious limitations when parking on grass pitches but otherwise more than capable in every other way just put cruise control on and point and go.
De ervaring van steve moran met een Ford S-Max 2.0 TDCi (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2006-2010) en een Bailey Ranger 550 van 1278 kg geplaatst op 18-03-2007:
Our Ford S Max is fantastic at pulling our Bailey 550/6.Loads of room for all our gear and kids,comfortable and in Titanium spec ,loads of toys!A joy to tow with and would happily recommend this car to any fellow vanners!!The only problem is forgetting you have a unit behind you!! Happy vanning!!!
De ervaring van John Peat met een Ford S-Max 2.0 TDCi (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2006-2010) en een Avondale Avocet van 1344 kg geplaatst op 18-03-2007:
Excellent towcar. Changed from an Omega MV6 estate, which didn't notice the caravan was there, and found no difference except in traction on muddy fields and the fuel consumption! Noseweight needs to be 80-90kg for stability, but otherwise not a twitch. Town consumption is around 40-42, but that's because I carry extra weight in the form of a proper spare tyre, jack, and tools. Towing I get around 33 - very acceptable.
De ervaring van stuart grieve met een Ford S-Max 2.0 TDCi (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2010-2015) en een Sprite Major 6 van 1375 kg geplaatst op 18-03-2007:
We are new to caravaning. Smax returns 28mpg with Sprite Major. A little dissapointed on hills as SMAX WAS STRUGGLING. May consider a remax for ford
De ervaring van Tony Salt met een Ford S-Max 2.0 TDCi (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2006-2010) en een Bailey Ranger 540/6 van 1263 kg geplaatst op 18-03-2007:
Used the S-max twice now to tow the van excellent performance even when fully loaded with me the wife and 3 kids does everything you would expect. averaging 47 solo and 33.5 with the van on. Would recomend this vehicle to anyone.
De ervaring van r cammack met een Ford S-Max 2.0 TDCi (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2006-2010) en een Ace Jubilee Equerry van 1635 kg geplaatst op 18-03-2007:
s max tows our ace (1600)kg very well overall. does suffer from loss of traction on steep inclines or on wet roads and fields. sometimes difficult to park without smoking the clutch a bit as well espescially if reversing the van up a slight gradient. Economy is brilliant, far better than any 4x4 we've used and there's loads of room in the boot if only using the 5 seat configuration rather than the full 7. advice would always be to load up the car rather than the van and be prepared to get stuck now and again especially in winter on sloping CL type sites.
De ervaring van Mick Bull met een Ford S-Max 2.0 TDCi (163 pk/120 Kw, bouwperiode: 2010-2015) en een Hobby De Luxe 495 UL van 1367 kg geplaatst op 18-03-2007:
The S max is a capable tow car and performs extremely well with the Hobby on the back. Having towed on the continent for some years, I have not found the S max lacking when power is required to get passed some of the large trucks
De ervaring van KEITH met een Ford S-Max 2.0 TDCi (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2010-2015) en een Swift Conqueror 630 van 1732 kg geplaatst op 18-03-2007:
Cannot believe our good the S Max tows my Twin axle Swift Conqueror.I have kept my Isuzu Bighorn/trooper just in case it could not handle such a big van. But I need not had worried I made a good choice with S Max. It out performed my old 4 Wheel drive in Pulling power and braking. Even the stability was excellent that was the major concern I had about S Max. Fuel was very good I got 29mpg towing and 47mpg solo. Cannot fault car.
De ervaring van Jonathan Morris met een Ford S-Max 2.0 TDCi aut. (131 pk/96 Kw, bouwperiode: 2007-2008) en een Bailey Ranger 500/5 van 1244 kg geplaatst op 18-03-2007:
The Ford S Max really is terrific. Very stable, very smooth, loads of power and pull, even in 5th and 6th gears (mine is a manual) but generally stop at 5th gear. and it manages 30mpg. Like somebody else said you can forget the caravan is there.
De ervaring van Nick Burrill met een Ford S-Max 2.0 TDCi (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2006-2010) en een Lunar Quasar 546 van 1404 kg geplaatst op 18-03-2007:
Having done our reserch ref S-Max and van, we hooked up for the 1st time in early may 2010 on a 600 mile round trip and the caravan did not move an inch behind car, it tows like a dream ! !
De ervaring van Tony Booth met een Ford S-Max 1.8 TDCi [6MT] (125 pk/92 Kw, bouwperiode: 2006-2010) en een Lunar Quasar 544 van 1390 kg geplaatst op 18-03-2007:
Just back in Shropshire after first long trip out(to Lowestoft) averaged about 28 mpg but talk about pulling power Don't bother with the 2 litre version unless you are pulling anthing a lot bigger and heavier this is the best tow car I have had
De ervaring van Fraser Brown met een Ford S-Max 2.0 TDCi (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2006-2010) en een Lunar Quasar 626 van 1600 kg geplaatst op 18-03-2007:
What a great towcar, we bought the Lunar for its weight versus the other marques. The S-Max tows like a dream, we have towed from Fife in Scotland to Devon, not an issue. Although i'm constantly asked whether it's safe! What is it about the 4x4 drivers, they seem to think we are under-powered! I think they can't believe what this car can do!
De ervaring van tom grindley met een Ford S-Max 2.0 TDCi (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2006-2010) en een Avondale Dart 545-4 van 1227 kg geplaatst op 18-03-2007:
im new to the caravaning game my first car the fiat bravo 150t did not feel safe on the front of my avondale dart 545 i thought it was just my inexperience the feel of the caravan wondering around on the back sometimes felt like i wasnt incontrol so i changeed my car to a ford smax after alot of research and what a machine that is fully stable and incontrol of the van makes me want to go more now no problem on any roads now the car bosses the van and not the other way around well recomended.
De ervaring van P Priestley met een Ford S-Max 2.0 TDCi (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2006-2010) en een Elddis Odyssey 544 van 1560 kg geplaatst op 18-03-2007:
I have just returned from towing my Elddis over a 700mile round trip with absolute joy. The car performs 1st class and even achieved an average of 29MPG. No problems on motorways or country lanes , it coped with everything I asked of it.
De ervaring van Philip Hubball met een Ford S-Max 2.2 TDCi (174 pk/128 Kw, bouwperiode: 2008-2010) en een Bailey Pageant S6 Burgundy van 1380 kg geplaatst op 18-03-2007:
Towing electrics sorted and not recurred. Many trips now wit the caravan and very stable, relaxed, plenty of low down power. Accelerates quickly and cruises effortlessly at 70. Most motorway inclines managed in 6th every at 60mph. Hugely comfortable, versatile and comfortable car with plenty of room for passengerrs and luggage. Agree about having removable towbar ... thankfully I did, but sensors pick up towbar when not hitched.
De ervaring van mr w pittaway met een Ford S-Max 1.8 TDCi [6MT] (125 pk/92 Kw, bouwperiode: 2006-2010) en een Bailey Pageant Moselle van 1337 kg geplaatst op 18-03-2007:
I have just returned from a two week holiday to cornwall from doncaster i after say the smax was a dream to drive and tow even with 3 adults and 3 kids and with the caravan on the back doing 60 mph we still got 39 mpg which i thought was really good , hills were no problem at all never at to drop down a gear once i would rate this car 9 out of 10 i say that becuase the clutch could be better when pulling away its fine when you get use to it but you after give it more revs than usual but its miles better than the scenic i had before its the best mpv tow car i have had also i get 52 mpg solo so just buy one it looks great to , hope this helps
De ervaring van S. Ascott met een Ford S-Max 2.0 TDCi (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2006-2010) en een Ace Jubilee Courier van 1469 kg geplaatst op 18-03-2007:
I have towed with the smax now for three years i find the car tows very well and the van is always stable ,fuel is around 33mpg when towing and 45mpg solo.
De ervaring van Paul Sumpner met een Ford S-Max 2.2 TDCi (174 pk/128 Kw, bouwperiode: 2008-2010) en een Swift Charisma 540 van 1471 kg geplaatst op 18-03-2007:
Very, very impressed with the towing experiences with this combination. Had not towed a caravan for over 15 years and had some trepidation when we purchased the Swift last September. However, we need not have worried as in the fifteen trips we have so far made, the S-Max has towed perfectly, cruising at 60mph and returning >30mpg.
As for the car itself, we would recommend not fitting a fixed towbar in combo with reversing sensors (its constant beeping will drive you crazy!) We have had a problem with sticking disk brake (fixed by Ford with no quibble) and the dash control centre sometimes loses connection with the stereo, but all things considered, I would recommend the S-Max and Swift Charisma 540 outfit.
De ervaring van paul meredith met een Ford S-Max 2.5 20v Turbo (220 pk/162 Kw, bouwperiode: 2006-2010) en een Swift Charisma 550 van 1383 kg geplaatst op 18-03-2007:
We have an 08 s-max 2.5T petrol.
It has been superchipped using blufin and mpg has improved by average 2.2mpg (over 4000 miles with the wife driving not towing)
On motorways sit in 6th gear all day up and down hill and have to hold myself back as would easily push past sensible speeds.
On A roads again cannot be acussed of holding up traffic and always feels surefooted and safe all in all one of the best towcars i have driven and nearly as good as my old bmw 530d touring.
De ervaring van J.England met een Ford S-Max 2.5 20v Turbo (220 pk/162 Kw, bouwperiode: 2006-2010) en een Compass Corona 544 van 1470 kg geplaatst op 18-03-2007:
Having taken the unit out for the first time this Easter I can only say good things, the motorway run as well as the hill climbs to our CL were effortless. Allthough a long unit we were able to negotiate all obsticles before us.
De ervaring van Philip Hubball met een Ford S-Max 2.2 TDCi (174 pk/128 Kw, bouwperiode: 2008-2010) en een Bailey Pageant S6 Burgundy van 1380 kg geplaatst op 18-03-2007:
sMax is a lovely drive and very smooth (especially with the 2.2. tdci). Very relaxed ride with Caravan. Quite a wide turning circle. However I have been having problems with the twoing electrics (ford kit fitted) which I am in process of getting resolved. CAN BUss config problem - keeps loosing it and stoping working! Other than this a VERY comfortable relaxed tow!
De ervaring van Peter McGonnell met een Ford S-Max 1.8 TDCi [6MT] (125 pk/92 Kw, bouwperiode: 2006-2010) en een Sprite Major 6 van 1375 kg geplaatst op 18-03-2007:
I also experienced a 'flat spot' and took the car into my local dealer who said it was on a re-call and the problem was rectified. Since then there hasn't been any problem and the car and caravan perform very well together. Hope that this is of help.
De ervaring van R TOMLIN met een Ford S-Max 2.0 TDCi (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2006-2010) en een Abbey Aventura 320 van 1389 kg geplaatst op 18-03-2007:
I have towed with the 'S Max' for almost 3 years ,very good towcar, no problem to stay in 6th gear on motorway,very stable, has been reliable. BUT I would not recommend one as it does not have a spare wheel,ONLY a repair rubber solution and small compressor to pump up a flat tyre, but due to the weight of the vehicle a tyre wall is destroyed after 20 mtrs, hence you have to call a recovery vehicle. I have now purchased a spare but it is so big it takes up a lot of boot space and it can't be anchored down safely .
Have a puncture and you could end up sitting by the roadside for 2 hours waiting recovery!??
De ervaring van graeme gilroy met een Ford S-Max 2.0 TDCi (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2006-2010) en een Fleetwood Meridien 640 EKB van 1600 kg geplaatst op 18-03-2007:
i cant believe how stable this outfit is especially on motor ways. seems to get some strange looks from other caravaners but i put that down to them being power crazy in their 4x4 s and as long as you dont go to far off the beaten track the car performs excellent.
De ervaring van Wayne Hinsley met een Ford S-Max 2.0 TDCi (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2006-2010) en een Bailey Pageant Provence van 1475 kg geplaatst op 18-03-2007:
Changed to the S-Max from Audi A4 Avant and tows our S6 Pageant loads better. Clutch on Audi was suspect and stability poor, S-max tows like a dream, very stable, enough power, plus loads of room for stuff. Only thing is slight tendency to spin front wheels easily, any chance of a 4 wheel drive version Ford, this would be perfect!
De ervaring van Brian Duncan met een Ford S-Max 2.0 TDCi (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2006-2010) en een Abbey GTS 416 van 1535 kg geplaatst op 18-03-2007:
This rig is the ticket for towing.What can i say.Its the dogs.
De ervaring van Rae Relton met een Ford S-Max 2.0 TDCi (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2006-2010) en een Fleetwood Heritage 640-CB TA van 1615 kg geplaatst op 18-03-2007:
Although towing is at around 93% fully laden the S MAX tows this van like a dream. very stable on country roads and motorways. I would recomend this car for towing or solo.
De ervaring van David johnson met een Ford S-Max 2.0 TDCi (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2006-2010) en een Avondale Dart 630-6 van 1500 kg geplaatst op 18-03-2007:
Tows the avondale without any problems, except keeping the speed down! averages 38MPG towing 46 MPG solo.
De ervaring van Dom Owen met een Ford S-Max 2.0 TDCi (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2006-2010) en een Knaus Sudwind 550 KU van 1455 kg geplaatst op 18-03-2007:
I have a Knaus Sudwind 550 KU 1255kg (MAx 1500kg)the car is great.
Infact you have to remember the van is on the back, thinking of getting a Ford Kuga any help?
De ervaring van Dom Owen met een Ford S-Max 2.0 TDCi (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2006-2010) en een Knaus Sudwind 550 KU van 1455 kg geplaatst op 18-03-2007:
I have a Knaus Sudwinf 550 KU 1255kg the car is great.
Infact you have to remember the van is on the back, thinking of getting a Ford Kuga any help?
De ervaring van Chris Bamford met een Ford S-Max 2.0 TDCi aut. (131 pk/96 Kw, bouwperiode: 2007-2008) en een Compass Corona 362 van 1100 kg geplaatst op 18-03-2007:
The Ford S-max is so good that I sometimes don't even realise I am towing a caravan at all. I have experienced no problems whatsoever with this match of car and caravan. However, we went for a Witter towbar fitted by the local dealer instead of the factory fitted one and this can be a slight problem because of the rear parking sensors. Also, the towbar itself is very close to the bumper so care has to be taken when unhitching the caravan.
De ervaring van Mr N Wallace met een Ford S-Max 1.8 TDCi [6MT] (125 pk/92 Kw, bouwperiode: 2006-2010) en een Bailey Pageant S6 Bretagne van 1395 kg geplaatst op 18-03-2007:
On paper and using data from the Ford brochure this 1.8 TDCI model is right on the UK legal limit for my van. However overall my 1.8 TDCI S-Max performs really well whilst towing, & we have just returned from a two week tour of the Lake district & Scottish highlands towing our Bailey Pageant Bretagne, which is a reasonably large 6 berth single axle van. Motorway cruising is fine with 6th gear achieveable easily on the flat and most gentle hills. The fuel consumption towing was 27 MPG, when not towing I can get the consumption as low as 52 MPG. The car has a 70 litre fuel tank so this gives it a great range on a tankfull, although I find that my gauge is not linear, meaning that the first 1/4 tank seems to go very quickly while the remaining 3/4 lasts a lot longer. My S-Max has the electric park brake which also includes the 'hill start' function which is great. My only critisism with this car is that the engine management system has a 'flat spot' when initially pulling away before power comes in too harshly. Even when not towing the car has really low power when pulling away in 1st gear and especially when pulling out of a junction or a roundabout, therefore when towing the issue is exacibated to the point that you have to use high engine rpm and slip the clutch to get the outfit moving. Incidently the 2.0 TDCI version does not have the same issue. (8 valve engine on 1.8 versus 16 valve on 2.0 means more air flow into the engine at low rpm) I also find that when manouvering with the car the clutch does overheat quickly causing nasty clutch smells. The reverse gear does not have a good ratio for easy use, again it is necessary to slip the clutch to achieve a smooth reverse manouvre. The S-Max standard mirrors are OK for use when towing, it's a wide car, so the mirrors are a lot further out already as opposed to a normal estate car. My car also has the Ford accessory removable tow bar & 13 pin connector which only took me a morning to fit to the car while lying on my back in the driveway, although you will need help from a Ford garage to configure the cars 'can-bus' electrics to make the trailer lights work. It's well worthwhile though as it looks and is a professional bit of kit unlike some of the aftermarket ones I have seen recently. The car has plenty of space in the rear, my two kids (big 11 & 8 Y/O's) had all the room they needed, the two rearmost seats fold down to give a large boot area, where we chucked the porch & main awnings, two kids bikes, wellies, coats, large tool box etc. Overall I would say that if you want an S-Max & have a big van try to afford the 2.0 TDCI for power, but the 1.8 TDCI is a good compromise, and gives better MPG and better value for money. Hope you find this helpful !
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.