De ervaring van Peter Delahaye met een Nissan Almera Tino 1.8 (116 pk/85, Kw bouwperiode: 2003 - 2006) en een Knaus Sport 420 QD van 1170 kg geplaatst op 09-09-2014:
Onze Knaus 420 QD weegt beladen ca 1.200 kilo. De Tino trekt hem prima, maar ik moet hoge toeren houden en rijd 100 km per uur op de snelweg bij vlakke weg. Alleen het benzineverbruik is fiks; zo ongeveer 1 liter op 6 kilometer, dus het dubbele van het normale gebruik. Daardoor moet je enorm alert zijn op je reserve brandstof. Ik tel het voorlaatste streepje in dat geval ook al als reserve.
De ervaring van Fred.v.d.Hek met een Nissan Almera 1.8 aut. (116 pk/85, Kw bouwperiode: 2002 - 2006) en een Caravelair Elodorado Luxe 390 van 1000 kg geplaatst op 17-03-2012:
met een caravan Caravalair Bamba 390 zeer goed te rijden,vooral steile hellingen is het een goede combinatie en op campings waar het een beetje oploopt en het gras nat is heeft iedereen problemen behalve ik en mijn automaat
De ervaring van Gert Kamphuis met een Nissan Almera 2.2 dCi (112 pk/82, Kw bouwperiode: 2003 - 2006) en een Dethleffs Camper 430 T van 1200 kg geplaatst op 10-03-2012:
de combinatie bevalt ons prima
wij rijden altijd naar italie en de bergen geven geen problemen. de trekkracht is meer dan voldoende en meestal kun je op hellingen nog gas geven om vrachtwagens voorbij te gaan. zelfs met de airco aan!
nog nooit geen problemen gehad met de koeling.
voor onze combinatie is deze auto meer dan geschikt.
De ervaring van A. Schouwenaar met een Nissan Almera 1.6 GX (99 pk/73, Kw bouwperiode: 1995 - 2000) en een Caravan van 975 kg geplaatst op 10-11-2011:
Onverwacht succes, deze auto trekt zeer goed. Naar Italië gereden met airco aan verbruik 1 op 12. Ook lange en 7,5 % hellingen gaan erg goed. De 1e keer met een Nissan viel absoluut niet tegen. Jammer dat de auto al wat ouder is, wat mij betreft mag hij nog even mee.
De ervaring van J.Hali met een Nissan Almera Tino 1.8 aut. (116 pk/85, Kw bouwperiode: 2003 - 2006) en een Eriba Future 430 van 1000 kg geplaatst op 05-10-2010:
Heb met deze combinatie gereden in Zwitserland,Italie tot en met Napels,Frankrijk(Langudoc,Provence).Geen enkel probleem ondervonden.Door, indien nodig terug te schakelen naar 1 of 2 was geen helling te stijl.
Verbruik solo:1 op 14 km.
Verbruik met car.:1 op 10 km.
De ervaring van Koos met een Nissan Almera Tino 2.0 16v aut. (136 pk/100, Kw bouwperiode: 2000 - 2003) en een Kip Star Line 47 van 1300 kg geplaatst op 16-08-2010:
Ik trek met mijn Tino met vier volwassenen gemakkelijk een Kip Starline 47 met een beladen gewicht van ongeveer 1300 kg. Het nemen van steile hellingen is geen enkel probleem. Deze combinatie kan prima met het verkeer meekomen en heeft voldoende reserves voor een vlotte inhaalactie. Het rijden met een CVT automaat is een ware verandeming. Nooit meer schakelen. Altijd het juiste toerental. Ook het zenuwachtig op- en neerschakelen van een conventionele automaat is met een CVT verleden tijd. Een aanrader......
De ervaring van F.J. Steutel met een Nissan Almera Tino 1.8 (116 pk/85, Kw bouwperiode: 2003 - 2006) en een HomeCar Racer 39 (2.2) van 1140 kg geplaatst op 17-05-2010:
Goede ervaring met mijn Tino-HomeCar combinatie gedurende vakanties in Duitsland en Oostenrijk. Voldoende trekkracht om goed mee te kunnen met het overig verkeer. Op de vlakke weg met weinig (tegen-)wind in z'n 5. Op de Autobahn veelal in z'n 4 en bij wat serieuzere hellingen al snel terug naar 3. Verbruik solo 1:13, met caravan 1:9 echte km. Verbruiksmeter is geen goede indicatie van het werkelijke verbruik. Olieverbruik valt me wel tegen: 1 ltr per 2000km gereden met caravan vind ik bij km-stand 45000 erg veel.
De ervaring van Hoitzing met een Nissan Almera Tino 1.8 (116 pk/85, Kw bouwperiode: 2003 - 2006) en een Chateau Caratt 390 van 1080 kg geplaatst op 09-05-2010:
Vorig jaar voor het eerst met de Tino 1.8 benzine en Caratt 390 naar zuid Frankrijk geweest. uitstekende trekauto kanmet deze combinatie goed met het overige vekeer meekomen verbruik 1:12 gemiddeld
De ervaring van Jos met een Nissan Almera Tino 1.8 (116 pk/85, Kw bouwperiode: 2003 - 2006) en een Hobby De Luxe 400 SF van 1157 kg geplaatst op 06-04-2010:
In 2009 voor het eerst met de Tino 1.8 van 2003 naar Frankrijk en Spanje. Daarvoor met Toyota Corolla 1.6 uit 2001. Het verschil zit de extra luxe en hoge zit van de Tino, maar prestatie verschil vind ik niet terug. Toyota prima en zuiniger dan de Tino die wel een slokje lust.
De ervaring van H. van Mier met een Nissan Almera 1.8 (116 pk/85, Kw bouwperiode: 2002 - 2006) en een Burstner Flipper 400 van 1100 kg geplaatst op 14-02-2010:
De Almera 1.8 trekt de caravan (Burnster 410 Fun TS, max 1100 kg) goed, zelfs hellingen 11% met haarspeldbochten in 2e versn. met 60 km/h. Verbruik tussen 1 liter op 6 tot 10 km.
De ervaring van willem met een Nissan Almera Tino 1.8 (116 pk/85, Kw bouwperiode: 2003 - 2006) en een Dethleffs New Line 420 van 900 kg geplaatst op 15-09-2009:
Net terug uit Kroatie en de Tino bevalt goed.
De Tino had er een Detthlefs newline 420 van 650 kg leeg/ max 1000 geladen achter die hij zonder veel moeite meesleurde.
De dikke diesels hou ik niet bij.
Inhalen in de 4e versnelling gaat goed, bergop wel vaak in de 3e, maar op het vlakke gewoon in de 5e versnelling.
Ik hou dan de verbruiksmeter in de gaten, als die in 5 te veel op gaat lopen, betekend dit dat de motor het te zwaar krijgt en dan schakel ik terug.
Het lekkerste rijdt hij tussen de 90 en de 100(op de teller) in de 5e.
Het verbruik ligt dan gemiddeld op 1 op 9,5.
De Tino heeft wel een litertje smeerolie verbruikt op de 3000 km trekken, dat heb ik met andere auto's nooit gehad.
Op de wegen in Duitsland(61 en 8) hobbelt de combinatie vreselijk, in andere landen geen last.
Ik reed een keer per ongeluk 130 bergaf, zonder dat ik iets van slingeren kon merken, terwijl grotere caravan/auto combinaties bij 110 bergaf in de ankers moesten vanwege het slingeren.
Bij optrekken vanuit stilstand op een helling, slippen de voorbanden wel erg snel, maar dat liever dan een kapotte koppeling.
Ik hou de Tino dus nog wel even als auto en trekker.
De ervaring van C.B. Bal met een Nissan Almera Tino 1.8 (116 pk/85, Kw bouwperiode: 2003 - 2006) en een Dethleffs New Line 420 van 1090 kg geplaatst op 08-09-2009:
Ik rij met een Tino Almero 1.8 als trekauto een Dethleff New Line 420. In de meeste gevallen in Duitsland. Ongeveer 90 a 100 km p/u in de 5e versnelling. De 4e versnelling bijna niet nodig met een brandstof verbruik rond 1 op 11-12. Heerlijke trekauto en heel jammer dat deze niet meer gemaakt wordt.
De ervaring van H Grooteboer met een Nissan Almera 1.8 (116 pk/85, Kw bouwperiode: 2002 - 2006) en een Hobby De Luxe Easy 400 SB van 1089 kg geplaatst op 12-07-2009:
Voor het eerst met de Almera-Tino 1.8 op vacantie geweest.Ben uiterst tevreden over de prestaties in combinatie met onze Hobby S/B 400
Hij trok met weinig moeite b,v de Simplonpas in Zwitserland over. Juli 2009
De ervaring van J.Koerselman met een Nissan Almera 1.8 (116 pk/85, Kw bouwperiode: 2002 - 2006) en een Chateau Calista 390 HU van 1100 kg geplaatst op 11-07-2009:
Rijdt prima,maar met de mistralwind tegen loopt het brandstofvebruik behoorlijk op,ongeveer 1op 7.Verder een heerlijke auto om met caravanvacantie te gaan.
De ervaring van A.Hardeman met een Nissan Almera Tino 2.2 Di (114 pk/84, Kw bouwperiode: 2000 - 2003) en een Dethleffs New Line 500 van 1300 kg geplaatst op 29-03-2009:
Prima trekauto ook in de bergen, wij gaan er ieder jaar mee naar Italie met een caravan van max. 1300 kg. Gekeeurd door TUV met een vergunning en een 100km sticker voor Duitsland is het verbruik 1 op 9.9 bij een snelheid van 95 a 100 km p.u. bij een lagere snelheid is het verbruik 1 op 11. Wij zijn zeer tevreden over de prestatie van de Nissan Tino 2.2 diesel.
De ervaring van an Bemmel met een Nissan Almera Tino 1.8 (116 pk/85, Kw bouwperiode: 2003 - 2006) en een Caravelair Antares Luxe 340 van 830 kg geplaatst op 24-01-2009:
Ik heb een combinatie van Almero tino 1.8 met een Gruau EK33
En dat is een uitstekende combinatie.
De ervaring van wil streefland met een Nissan Almera 1.8 aut. (116 pk/85, Kw bouwperiode: 2002 - 2006) en een Delta Euroliner 3500 van 900 kg geplaatst op 10-10-2008:
Zeer goede combinatie. Ook op steile hellingen geen enkel probleem. Zeer goede wegligging.
De ervaring van ad met een Nissan Almera Tino 2.2 Di (114 pk/84, Kw bouwperiode: 2000 - 2003) en een Delta Euroliner 4100 LB van 1140 kg geplaatst op 25-08-2008:
Met name de trekkracht van de Tino diesel heb ik bij een tweetal reizen naar Italie als erg prettig ervaren: in alle versnellingen uitstekend, ook met 4 volwassenen. Ook de wegligging is bij goede belading en juiste verdeling van gewicht over auto en caravan perfect. Je hebt al snel de neiging om (te) hard te gaan rijden, zonder dat het merkbaar is.
De ervaring van Roel met een Nissan Almera 1.8 (116 pk/85, Kw bouwperiode: 2002 - 2006) en een Adria Altea 390 PS van 950 kg geplaatst op 29-03-2008:
Rijdt ideaal, amper in de gaten dat er een caravan achter hangt. Bij optrekken bij stoplichten vergissen medeweggebruikers zich regelmatig en dreigen me dan te snijden. Autobaan hellingen remmen de combinatie amper af, dus met 80 omhoog ;-)
De ervaring van C. van Rooijen met een Nissan Almera Tino 1.8 (116 pk/85, Kw bouwperiode: 2003 - 2006) en een Chateau Calista CT 400 TZF van 1100 kg geplaatst op 05-02-2008:
Ik heb een rondreis door spanje gemaakt. Geen problemen gehad met de trekkracht als de auto rolt.
Vanuit stilstand op een helling van meer dan 15% rook je de koppeling, ik kwam wel weg. Wij zijn dwars door de pyreneeën gegaan, zonder moeilijkheden.
De ervaring van G. Slijkhuis met een Nissan Almera Tino 1.8 (116 pk/85, Kw bouwperiode: 2003 - 2006) en een Adria Altea 462 PS van 1149 kg geplaatst op 16-12-2007:
Ik rijd al weer 4 jaar met mijn Tino. Op vakantie geweest naar Istrië en vorig jaar naar Zuid-Frankrijk.
De combinatie auto en caravan bevalt mij prima. Op de snelwegen kan ik gemakkelijk mee. En steilere hellingen is ook geen probleem.
De korte afstand van achteras met de trekhaak is erg prettig. Het neuswiel van de caravan raakt vrijwel nooit een verkeersdrempel.
De achteruitrijcamera is echt een uitkomst. In de camera kan ik de kogel van de trekhaak net zien. Ik kan in mijn eentje de auto exact onder de koppeling rijden. Erg handig.
De ervaring van H.Hofstede met een Nissan Almera 1.6 GX (99 pk/73, Kw bouwperiode: 1995 - 2000) en een Chateau Caratt 350 ATF van 720 kg geplaatst op 12-12-2007:
Ik heb 6jaar met deze combinatie gereden en dat is ook 6 jaar telang geweest De vierde versnelling was onbruikbaar vanwege het hoge verbruik Dus in de drie met veel herrie Nu Ford Focus 1.6 wat een verademing
De ervaring van Danny de Vries met een Nissan Almera Tino 2.2 dCi (136 pk/100, Kw bouwperiode: 2003 - 2006) en een Burstner Flipper 495 TK van 1320 kg geplaatst op 18-11-2007:
Dit is mijn tweede Tino. De eerste versie heb ik deze caravan getrokken met een 1.8 benzine uitvoering. Dit ging op zich prima, en 12% bij Grenoble was goed te doen. Deze diesel bewijst wel dat meer vermogen en een koppel van 300Nm echt heerlijk rijdt. De cruise snelheid op snelwegen door Frankrijk gaat zo rond de 110 km/h in zijn vijfde versnelling (heeft er zes), die bijna de hele weg is vol te houden. De kleuren camera helpt goed bij het koppelen van de Caravan. Ben zeer tevreden met deze combinatie.
De ervaring van Hans met een Nissan Almera 1.5 (98 pk/72, Kw bouwperiode: 2002 - 2007) en een Dethleffs New Line 420 van 900 kg geplaatst op 01-08-2007:
Vanuit stilstand is er een probleem bij hellingen. Normaal op de autowegen in Duitsland en Frankrijk trekt deze auto de caravan zonder problemen. Alleen als we eens een keer op een helling in de file komen???
De ervaring van D.v.d.Brink met een Nissan Almera Tino 1.8 (116 pk/85, Kw bouwperiode: 2003 - 2006) en een Beyerland Sprinter 440 DB Sport van 1230 kg geplaatst op 06-07-2007:
Zeer goede ervaring met mijn combinatie
De ervaring van hans met een Nissan Almera 1.5 (98 pk/72, Kw bouwperiode: 2002 - 2007) en een Caravan van 890 kg geplaatst op 24-06-2007:
met het hele gezin naar frankrijk (ardeche)ging goed beter dan ik verwacht had, zeker op de tolweg met gemaak 100 in zijn 5, is goed bevallen dit jaar weer
De ervaring van arno met een Nissan Almera Tino 2.0 16v aut. (136 pk/100, Kw bouwperiode: 2000 - 2003) en een Knaus Sport 450 FU van 1245 kg geplaatst op 13-06-2007:
zie vorige gebruikerservaring . alleen had ik een fout gemaakt met type caravan en de belading van auto cq caravan.
De ervaring van g.a.dorrestijn met een Nissan Almera 1.6 GX (99 pk/73, Kw bouwperiode: 1995 - 2000) en een Burstner Belcanto 440 van 1180 kg geplaatst op 25-03-2007:
Ik rijd al een jaar of 5 met de Almera, en zelfs in binnenland van Spanje en Italië nooit problemen 12% gehad.Kreet van mede NCC-ers, je bent ons altijd voor. Wat voor motor zit erin?
De ervaring van W. Eekhout met een Nissan Almera 1.6 GX (99 pk/73, Kw bouwperiode: 1995 - 2000) en een Beyerland Vitesse 400 D van 1000 kg geplaatst op 15-01-2007:
Een goede combinatie. Hellingen van 9 % zijn geen bezwaar. We zijn met deze combinatie naar het Thüringer Wald en Tsjechië geweest. Ondanks de toch wel steile hellingen kon ik in z'n tweede versnelling blijven rijden.
De ervaring van arno met een Nissan Almera Tino 2.0 16v aut. (136 pk/100, Kw bouwperiode: 2000 - 2003) en een Knaus Sport 450 FU van 1250 kg geplaatst op 29-11-2006:
voor een automaat vind ik het een zeer fijne auto.
geen gependel tussen versnellingen door de CVT.
( continu variabele toerental)
de reis is naar italie geweest met een knaus sport 450f.
beladen tot max trekgewicht van auto. (1250kg)
de caravan mag officieel tot 1300kg beladen worden.
de auto heeft ook een sportstand.
niet echt nodig gehad, het toerental blijft netjes rond de
3000 toeren.... berg op 4500 toeren.
ik zag inneens dat er rode sterren bovenaan stonden.
waarschijnlijk door het eerst ingevoerde gewicht van caravan.
is gewijzigd naar 1250kg.
leeggewicht caravan is 1065kg.
in de trekkerscore staan bijna 4 groene sterren.!!!
jammer dat deze auto niet meer in productie is bij nissan.
qua (leeg)gewicht van de auto blijf ik liever zwaarder dan
de beladen caravan.
voorlopig gaan we nog jaren genieten van deze combinatie.
De ervaring van n.bakker met een Nissan Almera 1.8 (116 pk/85, Kw bouwperiode: 2002 - 2006) en een Knaus Sudwind 400 FD van 1125 kg geplaatst op 21-11-2006:
rijd perfekt , ook met 2 fietsen achterop de caravan
De ervaring van Peter met een Nissan Almera Tino 1.8 (116 pk/85, Kw bouwperiode: 2003 - 2006) en een Chateau Calista 390 HU van 1115 kg geplaatst op 06-11-2006:
De combinatie van de Tino en de Chateau bevalt ons goed. De caravan is met een mover uitgerust. Ik probeer altijd zo zorgvuldig mogelijk te beladen. Kogeldruk maximaal 75 kg en zware spullen in de buurt van de as.
In Nederland rijd ik meestal met het vrachtverkeer mee. Dat is in de 4e versnelling rond de 3000 toeren.
Ik heb de ervaring dat ik dan goed meekom en nog wel wat over heb.
Op de tolweg in Frankrijk rijd ik meestal rond de 100 km/u in de 5e versnelling. Ook dat is met ongeveer 3000 toeren. Op de vlakke of licht oplopende weg moet ik oppassen niet harder te gaan rijden. Gelukkig waarschuwt mijn eega dan wel even.
De helling bij Luik gaat goed, op de weg naar Bastogne kom ik goed mee. De zeer steile hellingen worden wel in de 3e versnelling genomen.
Echte ervaring in de bergen hebben we niet. Alleen een keer rond de Mont Ventoux. Het navigatiesysteem koos toen voor de kortste weg. Smalle wegen, losse steentjes, maar de Tino deed het prima.
We rijden nu 5 jaar met deze combinatie.
Reviews geplaatst op TowCar.info van de Nissan Almera.
De gewichtsverhouding in Engeland wordt berekend volgens de British Towing Code (loaded weight caravan / kerbweight car).
De ervaring van Wayne met een Nissan Almera Tino 2.2 Di (114 pk/84 Kw, bouwperiode: 2000-2003) en een Caravan van 1250 kg geplaatst op 06-11-2006:
I tow a Swift Allouette Diamond 5 birth, it's not in the list, so entered the specs manually.
The car and caravan are both knocking on a bit, caravan's around a 1990 and the car has the old DI engine.
I found most towing was fine, had to drop to 4th past Meadow Hall on the M1 and 3rd was comfortably accelerating on the uphill 2 lane stretch of the A628 (woodhead) which is quite steep.
I averaged around 28.5mpg which I found a little lower than I'd hoped, but still not too bad.
I bought this combination for a trip over to Eastern Europe, but I'm now thinking I might need a more modern and more powerfull car for some of the hills over there.
De ervaring van william micheal hems met een Nissan Almera Tino 2.2 dCi (136 pk/100 Kw, bouwperiode: 2003-2006) en een Bailey Ranger 510/4 van 1223 kg geplaatst op 06-11-2006:
I HAVE BEEN TOWING WITH THIS CAR FOR A YEAR NOW.THE PERFORMANCE HAS BEEN GREAT AND STABILITY FINE.HAVE BETTER FUEL CONSUMPTION THAN MOST 4X4.HAVE NO TROUBLE PULLING THE RANGER
De ervaring van R Gibbons met een Nissan Almera 2.2 Di (110 pk/81 Kw, bouwperiode: 2000-2003) en een Bailey Discovery Mercury van 1073 kg geplaatst op 06-11-2006:
The almera diesel is the best towcar i have driven it out perfoms petrol peugeot 405 and fiat tempra wich were heavier cars and were towing then a lighter van.Pick up is good ,easily holds 60 mph as 3rd gear is same ratio as some cars in 4th mpg is also good this is because it has same size engine as primera and x trail but weighs less and can pull ahigher ratio gear box.If u want economy & abillity to tow a medium size van this is the car.shame they dont still make them.
De ervaring van mick met een Nissan Almera Tino 2.2 Di (114 pk/84 Kw, bouwperiode: 2000-2003) en een Sterling Europa 460 van 1295 kg geplaatst op 06-11-2006:
Towing with this car is great i have no problems at any speed be it single roads or motorways I can use 5th gear without any problems.
On big hills I sometimes have to use third gear. on the flat I dont feel as if I am towing at all. pulling away is a dream with no effort. acceleration is also very good I would reccommend this car to anyone who dosn't want a 4x4
De ervaring van Peter Turnbull met een Nissan Almera Tino 2.2 Di (114 pk/84 Kw, bouwperiode: 2000-2003) en een Lunar Clubman 475-CK van 1280 kg geplaatst op 06-11-2006:
My 2001 Tino struggles a bit with the caravan. The review is pretty accurate and I find the fact that the Di engine in the older Tinos to be pretty antiquated. The fact that there is almost nothing below 1500rpm makes hill starts a bit dodgy and some slipping of the clutch may be required. Joining roundabouts is nerve racking and you might as well go into 1st gear as 2nd. will probably let you down.
On the motorway you will find yourself moving between 4th. and 5th. all the time. On any other type of road, forget about using top gear completely. Looking forward to a more modern diesel next time round!
De ervaring van Philip Bladen met een Nissan Almera Tino 1.8 (116 pk/85 Kw, bouwperiode: 2003-2006) en een Cristall Samoa 400 van 1010 kg geplaatst op 06-11-2006:
We have a Tino petrol 1.8 2002 we find it an excallent towcar it is smooth ride and pulling our samoa we find it pulls very well stable with no snaking effect from the van it has loads of storage mor than the piccaso or zafira to date no problems at all
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.