De ervaring van H. van Maanen met een Seat Ateca 1.5 TSI aut. (150 pk/110, Kw bouwperiode: oktober 2018 - 2021) en een Knaus van 1290 kg geplaatst op 15-10-2023:
Seat Ateca 1.5 met Dsg met knaus Südwind EU460 uit 2021met verzwaarde as tot 1700 kg. Caravan wordt max beladen en gewicht wordt goed verdeeld. 2 electriche fietsen op de dissel. Kogel druk is 85 kg. Alle losse spullen zoals kleding etcetera gaat op de achterbank van de auto. Snelheid nooit hoger dan 90 ook in Duitsland waar je zonder 100 km sticker maar 80 mag. Auto trekt dit op zijn sloffen en stabiliteit is zeer hoog. Ook de caravan staat bekend voor zijn stabiliteit van het onderstel. Ruk wind van voorbij rijden of inhalen trucks is minimaal en amper voelbaar. Verbruik rond de 1:9 tot zelfs 1:10 . Zonder caravan verbruik 1:16 ( 1:15.87) volgens boordcomputer. Zeer fijne combinatie waarmee we relaxed op vakantie gaan. Heb de duurdere caravan spiegels uit Duitsland die speciaal voor de Seat zijn, en deze nog iets aangepast, die zeer stabiel en trillings vrij zijn.
Ondanks dat deze caravan zwaar is gelukkig geen enge of vreemde waarnemingen ondervonden tijdens het rijden. Deze combinatie voelt er stabiel aan.
De ervaring van Mark Hebben met een Seat Ateca 1.6 TDI (116 pk/85, Kw bouwperiode: april 2016 - 2021) en een Hobby De Luxe 495 UL van 1465 kg geplaatst op 19-02-2023:
Wij hebben een Seat Ateca 1.6tdi handbak met een hobby 495 uit 2007.
Nu twee jaar op rij naar Dolomieten geweest en dit is prima gegaan. Zeker op snelwegen prima en ook binnendoor prima te rijden. We hebben tevens diverse zeer stijle hellingen gedaan op de route bij het meer van Carezza. Ook dit gaat en op zich niks aan de hand maar iets meer vermogen zou fijn zijn. Verder is de combinatie stabiel bij 95 km per uur op de snelweg. Ook stukken met 100 km per uur gereden. Is een beetje afhankelijk van wind en wegdek.
Wanneer ik naar de score kijk van deze site voor deze auto, dan ben ik van mening dat dit aan de lage kant is. Het houdt allemaal niet over maar is ook afhankelijk van je rijstijl.
De ervaring van Sven wals met een Seat Ateca 1.4 TSI aut. (150 pk/110, Kw bouwperiode: april 2016 - 2019) en een Fendt Tendenza 515 SG van 1600 kg geplaatst op 12-10-2022:
Voor het eerst met deze combinatie naar vorarlberg (oostenrijk) en südtirol op vakantie geweest, omdat de Ateca maar 1600kG mag trekken de caravan ook bijna niet beladen (caravan mag 2000kg wegen) en alles in de auto geladen. Ik denk wel dat door de mover en dakluifel en de standaard bagage de caravan rond de 1600 KG weegt. Maar zelfs dan geen problemen met deze combinatie gehad.
Verbruik is rond de 1 op 8 a 9 geweest wel ook met 100 de bergen op de Autowegen omhoog. De Ateca is wel gechipt naar 190 pk en 320 nm
De ervaring van Nico Rodenburg met een Seat Ateca 1.4 TSI 4-Drive aut. (150 pk/110, Kw bouwperiode: april 2016 - 2021) en een TEC Travel Active 470 TE van 1285 kg geplaatst op 24-07-2022:
geweldige combinatie
met een caravan van totaal gewicht van 1500kilo
we hebben nu een zwaardere caravan dan 1500 kilo dat mag niet van de RDW maar ook dat gaat nog prima
De ervaring van Jan Peter met een Seat Ateca 1.0 TSI (116 pk/85, Kw bouwperiode: april 2016 - 2021) en een Caravelair Antares Style 410 van 1117 kg geplaatst op 15-08-2021:
Ik heb vorig jaar een nieuwe leaseauto uitgekozen en het is de Seat Ateca 1.0 geworden met handschakeling. We hadden toen nog geen idee om erop korte termijn een caravan te kopen. Dat hebben we echter deze zomer wel gedaan. De caravan volgens de regels beladen en ook de auto voorzien van het nodige gewicht. We zijn bewust in NL gebleven. Het afgelopen jaar is mij opgevallen dat de driecilinder motor ontzettend gemakkelijk toeren maakt en dat je door terugschakelen bijna niet op de motor kunt remmen. Remmen op de motor met een caravan erachter gaat dus niet lukken. Wie heeft er ervaring met dit soort motoren? Hebben de viercilinder motoren van bijv. Seat dit ook?
De ervaring van van Bergeijk met een Seat Ateca 1.5 TSI aut. (150 pk/110, Kw bouwperiode: oktober 2018 - 2021) en een Fendt Saphir 490 TF van 1410 kg geplaatst op 13-08-2020:
De caravan maximaal beladen, elektrische fiest op de dissel, twee kinderfietsen achterop de Fendt en gasfles + reserve wiel in disselbak, het nodige bagage in de caravan met een totaal gewicht van 1475 KG.
Onze Seat goed beladen (450Kg), bandenspanning maximaal, kogeldruk ruim 90 Kg, ruimte voldoende om alle drempels te kunnen nemen en rijden maar!
Met een snelheid van 100km per uur de bult op en nog over hebben, vrachtwagens inhalen wanneer je de bult op rijd, je bent er zo voorbij. Met deze DSG versnellingsbak moet je over gaan op de G stand, met de flippers bij het stuur kies je eenvoudig de juiste versnelling, bij 2 stevige lange hellingen van 8%d moest de versnelling even terug naar de 3, toen de watertemp opliep naar de 116 graden, nadat de snelheid naar de 90 km/h zette zakte de tempratuur weer. Voor de rest in zijn 5e versnelling (reed het zuinigste en relaxt), als het even wat steiler werd dan even naar de 4e versnelling.
Bij het inhalen van de vrachtwagens konden we soms wat harder (z’n 115 km/h) omdat er anders onnodig een file achter ons ontstond.
Ook in de bergen geen schrijntje pijn!
De lane assist hield de auto mooi binnen de lijnen en ACC werkte ook erg goed mee! Bij sterke afdaling even uitzetten om pompend te kunnen remmen, terug schakelen en je voelde dat het motor de remmende werking prima oppakte.
Kortom een prachtige combinatie!
De ervaring van B de Graaf met een Seat Ateca 2.0 TSI 4-Drive aut. (190 pk/140, Kw bouwperiode: november 2017 - 2021) en een Kip Grey-line Special 47 TLB van 1325 kg geplaatst op 05-06-2019:
Een prima stabiele combinatie. Motorisch genoeg reserves 4X4 en DSG automaat. Gestabiliseerde koppeling Alko 3004. Goed beladen, auto totaal 1900 kg caravan 1400 kg geen fietsen aan of op de caravan en niet harder dan 100km/h. Emuk Ateca spiegels. Verbruik 1:8,5
De ervaring van Geert met een Seat Ateca 1.4 TSI (150 pk/110, Kw bouwperiode: april 2016 - 2019) en een HomeCar Rally 44 van 1180 kg geplaatst op 23-04-2019:
Prettig en stabiel rijdende auto. Kogel zit wat hoog dus caravan helt wat naar achteren. Voldoende kogeldruk is belangrijk. Weinig last gehad van zijwind. Een rit naar luxemburg via st vith en terug rond 100 op de teller resulteerd in 10l/100km.
De ervaring van J.Klooster met een Seat Ateca 1.4 TSI aut. (150 pk/110, Kw bouwperiode: april 2016 - 2019) en een Caravan van 550 kg geplaatst op 18-08-2017:
Dit jaar met de nieuwe Seat Ateca naar Spanje gereden. Auto heeft trekkracht genoeg ook bij de wat steilere helling geen enkel probleem gehad. Wel is de combinatie minder stabiel dan met mijn vorige auto (Skoda Superb). Hebben twee fietsen achterop de caravan gehad wat de stabiliteit niet ten goed komt. 100 kmh is dan wel het maximum wat er gereden kan worden. Je kunt makkelijker harder rijden maar dan wordt het wel instabiel en geeft de combinatie geen vertrouwen meer. Dsg versnellingsbak samen met cruisecontrol werkt super. Kortom goede combinatie mits je niet te snel rijd.
Reviews geplaatst op TowCar.info van de Seat Ateca.
De gewichtsverhouding in Engeland wordt berekend volgens de British Towing Code (loaded weight caravan / kerbweight car).
De ervaring van Ricky met een Seat Ateca 2.0 TDI 4-Drive aut. (190 pk/140 Kw, bouwperiode: 2016-2021) en een Hobby De Luxe 540 FU van n.b. kg geplaatst op 18-08-2017:
The Seat has no problems in performance and I have not experienced any problems in strong winds It is very easy to handle. Only problem is that the Seat cannot be approvedd for 100 km/h
De ervaring van Malcolm. Scholey met een Seat Ateca 2.0 TSI 4-Drive aut. (190 pk/140 Kw, bouwperiode: 2017-2021) en een Bailey Unicorn Black Cabrera van n.b. kg geplaatst op 18-08-2017:
This is an amazing car don’t know you have the caravan on.
De ervaring van ruzz met een Seat Ateca 1.4 TSI aut. (150 pk/110 Kw, bouwperiode: 2016-2019) en een Sprite Alpine 4 van 1244 kg geplaatst op 18-08-2017:
1st tow car 1st caravan,
Have since towed with other cars but Ateca performs very well in all areas,
De ervaring van hubert met een Seat Ateca 1.4 TSI aut. (150 pk/110 Kw, bouwperiode: 2016-2019) en een Hobby De Luxe 400 SF van 1100 kg geplaatst op 18-08-2017:
Good
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.
Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.