Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Blog Tests Reviews Advies Vragen Menu

Gebruikerservaringen
Adria

De Adria Action (uit 2012) van Linda

Grappig ontwerp en handige indeling. Maar, al vanaf begin problemen met het keukenraam. Wil je het open zetten, dan valt het raam er uit. Eerste keer uit coulance vervangen. Ook bij het nieuwe raam is dit probleem er nog steeds. Importeur geeft niet thuis. Dealer weet geen adequate oplossing. Ja, weer een nieuw raam door ons aan te schaffen voor ca 800 euro, zonder te weten of dit de oplossing is. Zwaar teleurgesteld.

x


De Adria action (uit 2017) van rob

Maandagochtend caravan

onze eerste adria was een action. Nieuw gekocht. Had een tijdje in de showroom gestaan, maar er mankeerde niets aan. Met veel plezier mee gekampeerd, en 6 jaar gebruikt.
met die ervaring kochten wij in 2017 weer een nieuwe action 361LH.
Wat een deceptie werd dat. Tot op de dag van vandaag treden er mankementen en storingen op.
onze caravan heeft bijna meer bij de dealer in Meerkerk gestaan dan in de stalling.
overigens niets dan lof over de dealer, want zij werden opgezadeld met veel werk en dat is dat is door hen opgelost.
Een opsomming van mankementen:

Het grote voorraam bleek getordeerd (krom) binnen-en buitenschaal zaten niet goed op elkaar verlijmd.
Het keukenraam, was bij de verlijming zoveel lijm gebruikt dat het er aan alle kanten uit puilde. (Deze ramen hadden natuurlijk nooit gemonteerd mogen worden, slechte of geen eindcontrole)
Neuswiel was beschadigd (vermoedelijk bij transport gebeurd)
Beide spindels achterkant krom (transport?,)
Een rangeergreep voorzijde scheef gemonteerd.
Constant piepende remmen. Hiervan zijn uiteindelijk dit jaar de voeringen vervangen, nadat ze vele malen waren opgeschuurd.
Condenswater van de koelkast liep over de zijkant van de caravan. Slangetje bleek gemonteerd aan het rooster. De dealer heeft het slangetje verlengd tot onder de caravan.
Rooster van koelkast bleek een lipje van afgebroken.
Trafo van de vloerverwarming maakte veel kabaal (bromde) Opgelost dokr onderzijde te isoleren.
Krakend bed. De constructie bleek over het piepschuim (isolatie) van de wielkast te schuren.
Net buiten de garantie begaf de keukenkraan het. Dit is overigens nog wel onder garantie door de dealer verholpen, evenals de remmen.
Nu recent begaf de verduistering van het keukenraam het.
Dit was de druppel van de emmer om deze review te schrijven.

Of wij ooit nog een Adria kopen? Ik denk het niet. Evenmin zullen wij anderen nog enthousiast maken voor een Adria carvavan.

x


De Adria Altea 552PK (uit 2015) van Stefan Michiels

Prachtige caravan, veel plaats en en makkelijk met 3 kinderen ( wij hebben de optie 3 stapelbedden ). Echt aan aanrader, wel lang dus ervaring vereist om hem te trekken en een zwaardere wagen.

x


De Adria unica360 uh (uit 1996) van jean

Tot voor 2 jaar hebben wij deze caravan gebruikt als eerste eigenaar daarna de Forma overgenomen (zie mijn andere beschrijving).
14 probleemloze jaren met deze caravan op reis geweest 6 tot 8 weken per jaar het enige probleempje 2 raam uitzetters kapot in de laatste 3 jaar verder geen kapotte zaken.
Deze caravan heeft leeg een erg lage kogeldruk wat gevaarlijk is wanneer je de caravan leeg achter de auto hangt, het grote voordeel is dat je veel gewicht in de banken onder de grote rondzit voor in de caravan kwijt kan.
Goed beladen resulteert dit in een vertrouwen wekkende wegligging waarmee ook hogere snelheden geen probleem zijn.
Deze caravan hebben wij getrokken met zeer diverse auto's, o.a. Citroen Berlingo 1.8, Rover 75 tourer 2.0cdti Fiat punto 1.6d, Lancia Delta 1.6d, Alfa Romeo 159d.

x


De Adria Forma 470 td (uit 1989) van jean

2 jaar geleden deze oude Adria Forma gekocht, de caravan is in zeer goede staat en geheel origineel de vorige (eerste) eigenaar heeft erg goed voor de caravan gezorgd.
Wij zijn 2x met de Forma op reis geweest vorig jaar naar Zuid Frankrijk en dit jaar naar zuid Italie telkens 6 weken bij elkaar ruim 7000 km. waarbij de caravan zich uitstekend heeft gehouden.
Er is niets kapot gegaan.
Wel heeft deze caravan leeg al een hoge kogeldruk van 70 kg, wat het beladen niet echt gemakkelijk maakt.
Als trekauto hebben wij een Dacia lodgy ( zie mijn gebruiks ervaringen), alle zware zaken gaan dan ook in de auto.
De wegligging is ook met de Lodgy vertouwen wekkend zeker met een goede anti slinger koppeling.
De staaltorsie as zit daar ook voor een stuk tussen.
Wel heb ik de standaard bandenmaat (185-80-14 vervangen door banden met de maat 185-65-14c de caravan komt hierdoor wat lager te staan maar deze stond standaard wel erg hoog op z'n poten met voorover hangen als gevolg, nu heb ik een mooi horizontaal staande caravan.

x


De Adria Action 361PD (uit 2012) van Van Bussel

Gekocht vanwege de compactheid en de moderne uitstraling. Complete inrichting met vast bed ideaal. Behoudens enkele kleine ontwerpfouten, is er echter wel een groot probleem. De gewichtsverdeling van de caravanopbouw en de plaatsing van het geheel op het onderstel. Onbeladen is er al een kogelgewicht van 65 kg. In onze situatie, met fietsen, een mover en zelfs met het reservewiel van de caravan in de auto is het kogelgewicht bijna 90 kg. Het is onmogelijk om bagage in de caravan te vervoeren. De enorme ruimte onder het vaste bed kan dus niet benut worden; en dat is erg vreemd. De importeur heeft geen interesse in mijn ervaringen als gebruiker. Geen interesse in enkele adviezen die duidelijk verbetering zouden geven. Een geringe verschuiving van de opbouw zou het probleem al oplossen. Ook de bergruimte onder de zithoek is alleen toegankelijk als alle kussens verwijderd worden. Jammer van deze onvolkomenheden in een overigens prachtige caravan.
Inmiddels zijn we een paar jaar (2017), in gebruik, verder. De caravan heeft inmiddels enkele aanpassingen ondergaan. De kastdeur en toiletdeur zijn in draairichting gewijzigd; gebruik is nu veel beter. Het aanrecht heeft een opklapbare uitbreiding gekregen, en is daardoor een stuk gerieflijker. Vanwege de te grote kogeldruk is inmiddels het reservewiel (zeer vervelende plaats!) en de fietsendrager verplaatst naar de auto. De bagagekleppen onder de zitbank kregen een andere verdeling, waardoor e.e.a. bereikbaar is zonder dat alle kussens verwijderd moeten worden.....en inmiddels hebben wij de "foute" naam ACTION (aanleiding voor flauwe grappen)gepersonaliseerd; TIO !

x


De Adria Altea 462PD (uit 2011) van Theo Van Hoof

De Adria Altea 462PD hangt als een blok achter een Ford Galaxy.
De caravan heeft een dubbele treinzit. Ideaal voor mensen die ook nog in hun caravan willen leven en niet willen eten in shiften.
Theoretisch is dit een caravan voor 5 personen. Gebruik je deze 5de slaapplaats, dan is er wel heel weinig bergruimte.
MTM 1300kg is met wat overleg voldoende (oa alu gasflessen). 1500kg zou beter zijn maar was niet verkrijgbaar.
De koelkast (Dometic RM8400) is voldoende groot en werkt zeer goed. Zeker als je het vriesvak verwijdert en vervangt door een extra rooster.
Bij het gasstel 1 minpunt. Het grote vuur is niet bruikbaar om nog iets te laten sudderen. Wel prima bruikbaar om bijvoorbeeld pannenkoeken te bakken.

x


De Adria Adora 432 PS (uit 2008) van B.Vermeulen

De caravan bevalt ons zeer goed. We hebben altijd een zg treinzit met de keuken in het midden. We trekken veel rond in de bergen en door steden en dat alles gaat probleemloos. Wel even oppassen voor de banden. Als het Matador banden zijn, deze niet accepteren. Ze zijn ronduit slecht. We trekken de caravan met een Suzuki Grand Vitara 2.4.

x


De Adria altea 462 ps (uit 2008) van arjan

Caravan als overjarig model dit jaar gekocht (2010) met indeling voorin vast bed in lengterichting en wc/doucheruimte. Keukenblok en hangkast in het midden en achter een treinzit en tv kast bij de deur. Caravan heeft een paar slordige afwerkingsfoutjes zoals de uitzetveer van de disselbak die telkens tegen het rubber van de afsluitrand aanloopt waardoor dit rubber steeds loslaat. Gevolg lekkage in de bak. Verder roesten de ringentjes die bij de popnagels in de disselbak zitten.Binnenin de caravan is de afwerking redelijk goed. We zijn voor het eerst 10 dagen naar luxemburg geweest en de caravan is goed bevallen. vooral het keukenblok met een tweepits gasstel en een wasbak met hierin een gaspit is erg goed bevallen. Nu passen de wat grotere pannen ook! wc/doucheruimte is lekker ruim, waardoor je gemakkelijk gebruik maakt van de wc. Bed is breed en lang genoeg, echter de matras is wat aan de harde kant naar onze smaak. Ook het rijden met de caravan is prima te doen. De caravan volgt goed en ligt heel stabiel achter de auto. wij reden met een kogeldruk van ongeveer 68 kilo wat zorgde voor een prima balans. hierbij hebben wij de fietsen op de dissel staan. en de zware belading zoals tent en stokken in de auto. Overige zware spullen rond de as van de caravan opgeslagen. trekauto is een volvo V50 1.8 benzine

x


De Adria Altea 432PX (uit 2004) van Ronny

Dit jaar hebben deze caravan gekocht als jonge tweedehands. Daar wij altijd met 2 reizen hebben we gekozen voor een vast bed en achterin een treinzit (evt om te bouwen tot 2pers bed). We zij zeer te spreken over de kwaliteit van de leefruimte. Sober maar goed afgewerkt. Spotjes aan de treinzit en het wast bed, voldoende licht aan de natte cel, WC en keuken. Ze ligt tevens heel stabiel achter de VW Caddy 19TDI.

x


De Adria Action PH 341 XL (uit 2007) van Peter Holtzapfel

14 daagse reis naar Denemarken zit er weer op. Onze Adria heeft het weer super gedaan. Dit keer erg veel slecht weer gehad. Heftige regen en storm. Luifel 2x moeten demonteren. Een keer midden in de nacht. Dit gaat echter erg snel. De hele caravan stond te schudden van de windvlagen na demontage van de luifel was dat een heel stuk minder. Door het slechte weer moesten we veel binnen zitten. Doordat we de hoogslaper hebben zijn de zitplaatsen op de lange duur wat beperkt. Dit al eerder gemeld. Slapen doen we nu weer beide boven. Het ligt toch iets comfortabeler. Het uittrekken en gereed maken is heel eenvoudig. Achter onze auto, Citroen C3 licht hij nog steeds als een huis. 2 fietsen mee op de dissel. Geen probleem. We worden ook steeds handiger in het neer zetten. Waterpas zetten enz. De Adria Action heeft ons weer een heerlijke vakantie bezorgd in Denemarken. De Ertebolle Strand Camping kan ik ten zeerste aanbevelen. Aan het Limjefjord bij Farso.
Heerlijk rustig en fijn zembad.

x


De Adria Action 341 PH XL (uit 2007) van Peter Holtzapfel

Vandaag weer een week terug van onze 3 weken reis naar Millau in Zuid Frankrijk. Onze Adria Action heeft het weer goed gedaan. Zonder enig probleem hebben we meer dan 3000 km. afgelegd. Alles werkte naar behoren. Ik slaap nog steeds boven en Margot op het beneden bed. Misschien hadden we achteraf toch beter voor de uitvoering kunnen kiezen zonder "bagagehok" zodat het slapen iets gezelliger is. Maar die ervaring heb ik niet zodat ik dat antwoord ook niet krijg. Koken ging prima in de keuken. Toilet hebben we in gebruik, douchen doen we niet in de caravan. Als je lang binnen moet zitten b.v. bij slecht weer is dat na enkele uren ook wat behelpen. Verwarming hebben we 2 wkn lang 's morgens aangehad tot na het ontbijt. Deze werkt uitstekend. Ook staat de ventilateur de gehele dag aan. Onderweg op onze reis van Millau naar Cordes sur Ciel hebben we nog een combinatie Adria Action met een Berlingo gezien. Gezwaaid maar de berijder had het geloof ik niet echt door.
Het rijden naar Frankrijk hebben we op de heenreis via Tolvrije wegen gemaakt. Weg gedrag van de Adria is perfect. Nemen van rotondes geen probleem. Thuisreis wel via Tolweg, snelheid maximaal 92 km/h. Prima. Komend weekend 4 dgn naar Zwiggelte en eind juni 2 wkn naar Denemarken.

x


De Adria Adria Action PH 341XL (uit 2007) van Peter

In september een weekje Zwarte Woud. Naar de plaats Badenweiler. Afstand + 750 km. In 10 uur naar toe gereden. Caravan was niet al te zwaar beladen. Kogeldruk 50 kg. Opzetten ging erg snel. Inmiddels is luifel geleverd, veel plezier van gehad. Meubilair kan je dan goed buiten laten staan. Doordat het nogal fris was de verwarming vaak gebruikt. Deze is perfect. Doordat we vaak binnen hebben gezeten in de avonduren merk je wel dat je na een aantal uren niet meer zo heel confortabel zit in de zithoek. Over gebruik keukenblok zijn we erg tevreden. Koelkast is ook prima. Bergruimte voor kleding kom je soms een beetje te kort. Niet zo heel veel kastruimte. Maar in de garage kan je je tassen met kleding kwijt en kun voor de volgende dag alles klaar leggen. Al met al hebben wij een dikke week genoten van onze Adria Action en hebben geen spijt. Binnenkort nog een lang weekend naar Swalmen (limburg) en dan moet hij helaas de winterstalling in tot volgend jaar.

x


De Adria PH 341 XL (uit 2007) van Peter

Terug van onze reis naar ItaliŽ (Toscane).
In drie dagen naar Cecina gereden. Onderweg steeds positiever over onze caravan geworden. Van alle gemakken is hij voorzien. Dit keer toilet in gebruik genomen. Wat een luxe. Slapen doen we prima. Ik lig op de hoogslaper en Margot op het 3e bed. Je hebt dan een ruimtelijker idee en je kunt zonder de ladder te gebruiken in de hoogslaper stappen. Op onze overnachtingsadressen was alles snel voorelkaar. Alleen het waterpas neerzetten gaat nog niet zo vlot. We hebben op advies van Marsman de kachel altijd op de ventilatiestand aan. Dat geeft een goede doorstroming en geen beslagen ramen. Als we 's avonds binnen zitten, meestal na 22.00 uur hebben we ruim voldoende licht om bij te lezen. Vooral de spotjes dragen hieraan bij. Tot onze verbazing zat er ook een lichtbalk boven het keukengedeelte. Daar kwamen we een beetje laat achter. Maar erg praktisch. Diverse hagelbuien en heftige regen gehad, de Adria heeft zich prima gehouden. Jammergenoeg is onze luifel nog steeds niet afgeleverd. Vorig jaar oktober besteld. Doordat we af en toe wat miezer regen hadden maar wel prima temperatuur was dit een gemis. Tijdens de heen en terugweg lag de caravan als een huis achter onze auto. (Citroen C3 1.4) De kogeldruk was 50 kg. De meeste zware bagage vervoerden wij in de auto. De drie weken vakantie zijn omgevlogen. In september nog een tripje naar het Zwarte Woud.

x


De Adria L 502 DK (uit 1997) van N. Bennemeer

Deze Adria hebben we sinds 1999. We zijn er erg tevreden over. Vooral de ruimte. Doordat het stapelbed dwars achterin de caravan staat, houd je erg veel ruimte over, als de kinderen in bed liggen. Een rondzit en een treinzit. Ook technisch is het een probleemloze caravan. Alles is netjes afgewerkt. Ook na 10 jaar is er nog niets kapot.Het enige zwakke punt zijn de behuizingen van de disselkapsloten. Maar de dealer heeft die voorzien van metalen buisjes, en daarmee is het probleem opgelost. We zijn er mee naar de Noordkaap geweest en naar de ALgarve. Niets dan lof.
Ook achter de auto (Renault Scenic 2.0/1.6v) is het een goede, rustige caravan.
Een aanrader!!
Jammer dat deze indeling niet meer gemaakt wordt. Tegenwoordig is alles met een ruimteverslindend vast bed.

x


De Adria action 341 ph xl (uit 2007) van peter

Op donderdag 26.04.07 onze action bij de firma Marsman in Mijdrecht in ontvangst genomen. Vol verwachting vertrokken naar Luxemburg. Voor ons was alles nieuw. Voordien met tent gekampeerd. Na 40 km. stabilisator ingeschakeld. Achter onze Citroen C3 lag hij formidabel. Alle bagage en toebehoren lag in de auto. In Berdorf aangekomen, caravan met hulp medekampeerder neergezet. Waterpas etc. Eerste nacht prima geslapen. Bedden liggen uitstekend. Ondertussen de potten en pannen op zijn plaats gezet. De grote "garage"is werkelijk ideaal. Ook dat je er van binnenuit bij kan is praktisch. Maar met z'n tweeen gaat het goed. Een derde persoon kan echt niet! Doordat het heerlijk weer was, weinig binnen gezeten. Dinsdag 1 mei weer naar Alphen aan den Rijn gereden. Over drie weken naar Toscane.

x


Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken (met een B-rijbewijs).

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Uitgebreid trekadvies

Van elke combinatie is een uniek bijna 30 pagina's tellend rapport te downloaden met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan. Tevens staan daar tips in voor een veilige en comfortabele reis.

Over Caravantrekker

Wat is Caravantrekker voor website? Lees meer over de de visie van Caravantrekker en de mensen achter Caravantrekker.nl.

Waarom slingeren?

Waarom gaat een caravan slingeren? Dat is bijna altijd een combinatie van meerdere oorzaken. Bekijk hier alle aspecten die van invloed zijn bij het slingeren van een auto met caravan.


 

Veel gelezen

Rijbewijs B of BE

Maximaal trekgewicht

Maximum snelheid en verkeersregels in Europa

Fietsen mee

Belading en kogeldruk

 

 

© 2004-2019 Caravantrekker