Toch maar overgestapt van een oude (1996) LMC Dominant naar een Beyerland 440LB.
Wat me opvalt:
- minuscule haarscheurtjes in ABS front ter hoogte van bovenzijde disselbak.
- scheurvorming in toiletvloer wat we tijdens de koop niet gezien hadden. Zelf gerepareerd door bak eruit te halen en de onderzijde van de bak te lijmen met gaasjes.
- jammer genoeg geen dubbele glazen platen voor kookplaat en voor gootsteen.
- heb t gevoel alof de LMC toch wat stabieler achter de auto lag. De LMC had een westfalia ssk koppeling, deze een alko 1300
- later toch maar een goede stekker aan de caravan monteren, er zit nu een Multicon onder.
Hopen dat we komende zomer hem aan de tand kunnen voelen in zonnige oorden...
►x
Vw golf 7 1.6 TDI bm H5
Caravan mag 1400kg trekken en de auto 1500. Wettelijk mag dit dus.
Omdat ik een ervaren bestuurder ben is dit goed te doen. Echter heeft de motor weinig reserves en moet je goed opletten met inhalen etc.
De kogeldruk heb ik tegen de 80 kg aan gehouden. Bij 60 kg gaat de caravan enorm slingeren.
De extra opties van de golf: lane assist, cruise c, aanhanger assist etc etc maakt t rijden wel relaxter.
►x
Zeer fijne caravan. Licht (leeg 1000 kg) voor de ruimte die je krijgt. Stroomlijn is optimaal, hangt als een huis achter de wagen. Jammer dat het merk niet meer bestaat en dat het lastig zal zijn specifieke onderdelen te verkrijgen.
►x
Voor ons (nog met zijn tweeen) is het de ultime tourcaravan; er zit niks te veel of te weinig op.
Er is helemaal niks negatiefs op te merken over de kwaliteit of het weggedrag, dat best wel superieur genoemd mag worden. Vermoedelijk komt dat mede door de behoorlijk gestroomlijnde voorkant.
Bovenop het leeggewicht van 815 kg kan tot 1300 kg geladen worden. Bij ons blijft de weegschaal meestal net onder de 1000 kg steken.
Ik vermoed dat wij deze caravan nog vele jaren in ere zullen houden.
►x
Een lekkere caravan. Heeft achter een Citroën Berlingo 2.0 HDI en een gechipte Opel Vivaro 1.9 DTI gehangen. Hing er mooi rustig achter.
De kwaliteit is redelijk in orde. Wel wat lekkages gehad. Het ontluchtingskoepeltje op het dak lekte water. Opnieuw afgekit. Later begon het bij de rangeerhandgrepen in de achterwand te lekken. Ook dat is gerepareerd. Gelukkig geen problemen gehad met het ABS-voorfront. Wel een gescheurde knuststof vloer in de toilerruimte. Dit is onder coulance vervangen, bleek verkeerd gemonteerd te zijn.
Ondanks deze gebreken denken we toch met plezier aan deze caravan terug.
►x
Een kleine 10 jaar hebben we met deze caravan gedaan.Het gewicht was gemiddeld met (max.beladen) 1050 kg. De caravan was zeer stabiel achter onze diverse auto's (Scorpio,Mondeo,Zafira wat het rijden ermee tot een waar genoegen maakte. Van de grote zithoek(voorin) een vast bed gemaakt met 2x binnenveringsmatras van thuis. Bleef over de treinzit waar je met een los stoeltje of uitgeklapte éénzits(bestemd voor het extra bed achterin) net met z'n vieren kan zitten.Wij hebben er onderweg altijd confortabel met z'n vieren ingeslapen.Een minpuntje is de zwakke voorkant van de caravan waar makkelijk haarscheurtjes in komen, die overigens prima zijn gerepareerd door de dealer.Verder probleemloos mee gekampeerd in Frankrijk/Spanje en Belgie/Ned al die jaren.
Vorig jaar ingeruild voor een caravan met twee aparte lengtebedden en grotere zithoek.
►x
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.
Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.