Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Blog Tests Reviews Advies Vragen Menu

Gebruikerservaringen
Fendt

De Fendt Audi Q5 S-tronic 190pk / 400Nm (uit 2016) van Geensen

Met een Fendt Opal 465SFB, met asverhoging tot 1700kg, heeft de Audi geen enkele moeite.

Twee fietsen op de diesel (35kg), caravan beladen tot 1680kg.
Kogeldruk 95kg.
Route via Clermont-Ferrand , Millau naar Spanje over een afstand van 1750km, met de cruisecontrol op 97km/u, in "D" schakelt de automaat tijdig terug.
Bij een hellingspercentage van 7%, ook op 1100m hoogte merk je niet dat er een caravan achter hangt.
Gemiddeld verbruik was 10,2 liter op 100km, waarbij bij inhalen ruim boven de 100 km/u werd gereden.

Milenco caravanspiegels met verlengde arm geven nauwelijks trilling.

Bij een sterke klim hoor je de motor iets, maar bij alle andere omstandigheden is er geen motorgeluid waarneembaar, anders dan zonder caravan.

Van de Fendt merk je niet eens dat hij is aangekoppeld.

Zeer aan te bevelen combinatie



x


De Fendt Bianco 465 SFB Limited Edition (uit 2014) van Jan Derksen

Fendt Bianco 465 SFB Limited Edition: een geweldige caravan. Zeer comfortabel, compleet en luxe. Positieve punten: z'n degelijkheid, comfort, de complete uitrusting, veel inpakmogelijkheden, de hooggeplaatste grote koelkast, de prima isolatie en de led-verlichting. Onder het Franse bed is een enorme spelonk, voor vooral grote en lichte dingen, dat geeft ook direct z'n nadeel aan: je stopt er al gauw te veel dingen in, met als gevolg een (te) hoge kogeldruk. Die kogeldruk is overigens goed te compenseren door de zwaardere dingen op de as of wat verder achterin te plaatsen. We hebben het reservewiel achter de as onder de caravan laten verplaatsen, met als voordelen een lager zwaartepunt, een geringere kogeldruk en meer ruimte in de disselkast. Bij deze caravan is een mover eigenlijk een must. Tijdens onze eerste tocht in 2014 bleek de boordaccu te zijn leeggetrokken. Intern was ergens iets foutief aangesloten, zodat de 12 v niet via de dynamo/auto-accu liep, maar direct via de boord-accu. Erg vervelend als je op de camping aankomt met een nieuwe caravan en dan even m.b.v. de mover de Fendt naar z'n plek wilt manoeuvreren. De dealer vertelde bij thuiskomst dat het niet mogelijk was om het elektrische systeem zodanig aan te passen dat de boord-accu tijdens de rit kon worden bijgeladen. Deze bewering werd onderuitgehaald door een andere caravandealer, die een Zig X70 installeerde, waarbij dit wel mogelijk bleek. We hebben ook de Truma MonoControl CS in combinatie met een hogedrukslang met slangbreukbeveiliging laten monteren, zodat de kachel en koelkast eventueel tijdens de rit op gas kunnen blijven functioneren. Als extra aanvulling op het comfortniveau zou een elektronische ontsteking voor de Truma S3004P kunnen worden aangebracht, eventueel in combinatie met een 12v ventilator, want het is nu vrij lastig om te kunnen zien of de kachel ook daadwerkelijk brandt. Al met al, de 465SFB is een geweldige caravan, zowel om mee te rijden, als om in te verblijven.

x


De Fendt Opal 465 TG (uit 2015) van Leo

Op een moment gingen wij rijden en na de eerste bocht ging de caravan van de trekhaak. Dan verwacht dat de caravan op de
handrem gaat, maar nee de breekkabel zat nog gewoon achter de auto vast zodat de caravan zijn eigen weg ging. Na dat ik de breekkabel bekeek zit er een open haakje aan zodat hij zo uit het gat van de handrem schoot. Ik weet niet wanneer deze methode is ingevoerd maar kies ik toch voor de oude manier van monteren. Eigenlijk vind ik dat Fendt een terug roep moet doen om deze breekkabel te vervangen naar een oud model breekkabel met zo'n soort groot model sleutelring.

x


De Fendt TENDENZA (uit 2011) van P.DE VISSER

TENDENZA NIEUW GEKOCHT IN 2011 EEN PRIMA CARAVAN ZEER STABIEL ACHTER ONZE ESPACE COMPLEET UITGERUST MET EEN THULE LUIFEL WELKE UITGEBOUWD KAN WORDEN TOT EEN VOORTENT MOVER EN RESERVEWIEL
INTERIEUR EN WEG LIGGING PRIMA ALLEN BVENKASTHOUDERS GAAN SNEL KAPOT OPGELOST DOOR DEALER
EEN PROBLEEM OOK BIJ ONZE VORIGE FENDT KIT IN OVERVLOED PUILT OVERAL UIT GEEN OPLOSSING ZOU NIET MOETEN KUNNEN BIJ EEN CARAVAN VAN DEZE PRIJS
KORTOM EEN CARAVAN DIE NIET BETER IS DAN ANDERE GOEDE MERKEN WEL DUURDER

x


De Fendt saphir 465 tg (uit 2015) van f.v.hoorn

sinds kort onze derde nieuwe fendt nu een 465 tg omdat we de twee aparte bedden ons erg aansprak. En het klopt prima wagen en wat een verbeteringen tov de vorige een 470 tfb was 9 jaar toen we hem inruilde. Maar wil toch iets opmerken met name de rubbertjes van de kookplaat echt waardeloos, zijn zomaar kapot, krijg ik nieuwe van de dealer ook die in een paar dagen stuk. We de wagen nu net een maand en gaan het beleven wat de importeur hier aan gaat doen. Aan onze dealer de Jong uit Hattemerbroek zal het niet liggen. Maar dit probleem bekend bij anderen, het gaat om de rubbertjes waar het pennetje van de pandrager in moet zakken.

x


De Fendt Diamant 495 SFB (uit 2013) van Ton

Zeer goed afgewerkte caravan die prima bevalt. Enkele gebruikservaringen: De originele tip-schakelaar van de keukenverlichting is te gevoelig. Lamp gaat spontaan aan of uit. Normale schakelaar aan laten brengen. Led verlichting achterlichten is bij daglicht nauwelijks waarneembaar of zij wel of niet aan zijn. De indruk is dat zij zwak branden maar zodra het donker wordt blijkt toch alles op orde.

x


De Fendt BIANCO 465 TG (uit 2011) van Henri

Dit is mijn tweede nieuwe Fendt weer een bianco, 1e was een 450 QB. Deze is werkelijk een geweldige wagen en krijg onderweg vaak lovende opmerkingen. Trekauto is een peugeot 508sw met thp motor. Het span rijdt heerlijk je moet alleen de belading goed in de gaten houden. De caravan is werkelijk af, alleen moet je niets aan de hand krijgen en terug moeten vallen op de importeur. Kan alleen zeggen neem niet eens de moeite je krijgt NOOIt een reactie terug. Heel Jammer van zo'n goed merk.

x


De Fendt 470 TK (uit 2009) van H. SIlvertand

Wij hebben de caravan in 2009 nieuw gekocht, was op dat moment op de beurs in Dsseldorf van dit model de laatste nieuwe uitvoering. Inmiddels hebben wij bijgehouden ongeveer 25.000 km met de caravan achter de auto getrokken en hebben zowel wij, onze kinderen en enkele familieleden ongeveer 60 vakanties gehouden. in die periode hebben wij 1 mankement gehad, namelijk de omvormer van 220 naar 12 volt is kapot gegaan en vervangen. Verder hebben wij per 2 jaar een bovag onderhoudsbeurt laten geven en zijn de banden tijdens deze beurten 2 x vernieuwd.
Verder hebben wij geen kosten gehad aan de caravan en zijn wij uitermate tevreden over de afwerking, het interieur en de gebruiks vriendelijkheid van onze caravan. Indien wij nogmaals een nieuwe caravan zouden willen kopen, dan zullen we zeker weer voor een Fendt in deze uitvoering kiezen.

x


De Fendt Topas 495 TG (uit 2012) van J.C.van Roekel

De caravan is uitstekend, maar de kwaliteit van de onderdelenvoorziening is ronduit slecht.
Wacht al 4 maanden op een onderdeel.
De importeur is nog steeds niet in staat om een levertijd op te geven.

x


De Fendt Joker 410 'L' (uit 1988) van KaPE

Deze zomer dus een langere reis (onze eerste met deze caravan) gedaan. 3 Weken naar Honagrije (Balatomeer - 1400 Km enkel) met de caravan.
De auto (Volvo V50 - 2.0D van 2007) had dus geen enkele moeite met de caravan.
De caravan heeft het allemaal schitterend doorstaan. 2 Fietsen op de dissel, de caravan mooi geladen tot het max toegelaten gewicht, nog redelijk wat gewicht in en op (dakkoffer) de auto, kogeldruk mooi geregels... Schitterende combinatie, geen geslinger, geen gestamp, geen...
Ook aan het Balatonmeer bij een hevige storm, geen probleem met indringend vocht, niets...
Kortom, als het aan ons ligt zal ons kleintje (we zijn maar met 2) nog vele jaren meegaan.

x


De Fendt 550tf (uit 2001) van ton

een fijne caravan in gebruik lomp duits ingericht maar netjes wel de nodige stukken gehad afgelopen 11,5 jaar (omvormer,kachel, kistkleppen gebroken,kranen,enzovoort)allemaal niet erg maar als de importeur een tegen je zegt zo een oude caravan terwijl die 20 maanden oud is heb ik het vermoeden dat ik er nog goed af ben na zoveel jaar wat voor bagger moet dat andere merk dan niet zijn wat ze verkopen dus voor mij geen fendt of hobby meer dit is onze 6 caravan (constructam,byerland ,eriba,dethlefs, biod) en nog nooit zulke slechte service meegemaakt van een importeur maanden wachten op onderdelen en prijzen zijn met eenvork geschreven een 2de fendt never

x


De Fendt Tendenza 465 SFB (uit 2011) van Bakker

Caravan gekocht in april 2013 bij dealer. Wat een geweldige caravan. In de afgelopen vele caravanjaren hebben wij al een stuk of 10 caravans gehad. Toch springt de Fendt er steeds als meest degelijke uit. De Tendenza is het neusje van de zalm. Dit was de caravan van het jaar in 2011. Alles voelt degelijk aan. Ook een Hobby gehad uit 2010. Daar moest je uitkijken dat je geen deursluitingen in je hand over hield na openen of sluiten. Allemaal kwetsbare plastic onderdelen. De Fendt is dan ook zwaarder dan een vergelijkbare Hobby. Dat kan wel eens een nadeel zijn als je een bijpassende auto moet zoeken.
De grote koelkast is erg goed bevallen. Wat een ruimte. Wat ook erg goed is bevallen is het bed. Het betreft hier geen spiraalmatras maar een (standaard) pocketvering matras. Dat ligt zeer goed. Mijn vrouw is rug patient. Ze heeft nog nooit zo goed in een caravan gelegen als op dit matras.
De keuken is gesitueerd aan kant waar de voortent niet zit. Dat is de beste plek zodat je voldoende ventilatie in de keuken kan krijgen. De grote brede laden zijn een zegen. Wat een ruimte heb je daardoor gekregen.
Caravan is uitgerust met allerlei extra's: brandmelder, kluisje, tv beugel, extra luik, 4 in 1 aansluiting (stroom,12v,sateliet,tv), uitstroomopening kachel naar voortent en extra gasaansluiting aan zijkant (voor scottel o.i.d.).
Erg mooi zijn ook de plisse verduisteringen en de daarin gentegreerde muggenhorren. Een veel betere oplossing dan de achter elkaar lopende verduistering en horren.
De caravan is een mooie verschijning met lichtmetalen velgen en dakdragers. Die laatsten zijn alleen voor de sier. Caravan nu een week of 4 gebruikt naar alle tevredenheid. Dit lijkt wel een blijvertje te worden.

x


De Fendt Festival (uit 1998) van Van den Branden Stefaan

Onze caravan is ondertussen al een 8 tal jaar in ons bezit. Wat ik perfect vind aan een Fendt is zijn UITSTEKEND weggedrag. Nog nooit heb ik onze caravan weten slingeren (en dat na ong 11000 km bollen) trekken, schudden of duwen. Ik heb al met andere carvans gereden en het verschil is voor mij duidelijk. Altijd hangt ze netjes stabiel achter de wagen. Nu ze ongeveer 15 jaar is is nog niets stukgegaan. Geen gebarsten of matte ruiten, geen losse kastdeurtjes, prima pompen en kranen, chassis prima in orde etc. Super vind ik de langere dissel, handig bij parkeren en achteruit rijden en stabiel onderweg. Lekken nog niet voorgevallen. Omdat de caravan altijd buiten staat zijn wel enkele rubberstrips in de alu profielen aan vervanging toe. Maar dat is normaal. KORTOM: Een degelijke stabiel caravan die zeer aangenaam is om te trekken. Zeker zijn kleine meerprijs waardig!

x


De Fendt Joker 'L' 410T (uit 1988) van KaPe

Eerste update na onze korte trip naar Picardie.
De Fendt ligt als een blok achter onze wagen (VOLVO V50) en laat zich heel soepel trekken. Ook het rangeren gaat zeer makkelijk. Aan- en afhaken gaat (zelfs alleen) zeer vlot. Dit zal allemaal ook wel met het relatief lichte gewicht (900 kg geladen) van de caravan te maken hebben. Op de terugreis hadden we wel heel veel tegenwind (meestal van schuinlinks, maar ook geregeld volledig frontaal) en dan hadden we wel af en toe het gevoel dat er een lichte deining was.
Op de camping zelf ontpopte het zich als een volledig ingerichte caravan (terwijl het in 1988 de goedkoopste en kleinste Fendt was) met een goede verwarming (omloopverwarming) en alles functioneerde naar behoren. Dat is niet altijd het geval bij een caravan van 25 jaar oud.
Nu moet ik eerlijkheidshalve toegeven dat de vorige eigenaars (bij mijn weten minstens 3 voorgangers) de caravan blijkbaar ZEER goed verzorgd en onderhouden hebben. Iedereen die onze oldtimer zag staan op de camping stopte wel even en kwam een babbeltje slaan over hoe goed hij er wel uit zag, en hou oud hij wel was, en hoe goed onderhouden hij wel was...
Het enige dat we voor de vakantie wel gedaan hebben (direkt na de aankoop eigenlijk al) zijn de (3) banden laten vervangen en de remmen laten nakijken. Dat vonden we allebei toch wel heel belangrijk.
Voor de rest hadden we nog heel veel kampeerspullen van toen we nog met de tent weggingen. Dus eigenlijk hadden we voor de rest niet zo heel veel meer nodig.
In elk geval denken we steeds meer en meer dat we er geen slechte koop aan gedaan hebben. Voor ons is het echt een voltreffer, maar ja, we zijn ook maar met 2 en konden de grote rondzit als bed opgemaakt laten en de kleinere treinzit als tafel laten. wij hadden in elk geval ruimte genoeg.
Wordt vervolgd na onze volgende uitstap.

x


De Fendt Joker 'L' 410T (uit 1988) van KaPe

Vorige week hebben we onze eerste gemeenschappelijke caravan gekocht. Het werd een Fendt Joker 'L' 410T uit 1988. We kochten hem van een collega van mijn vrouw en hij is nog in perfecte staat.
Ikzelf heb vroeger al wat caravans gehad, maar nog nooit een Fendt. Met deze Fendt hebben we dus nog geen ervaring, maar ik hou jullie wel op de hoogte. Als alles goed gaat zullen we rond pasen een weekje met de caravan vertrekken om alles eens uit te testen en zullen dan zeker een update geven.

x


De Fendt 510 Saphir TG (uit 2009) van Ad

In 2010 deze 'overjarige'caravan gekocht en naar Itali geweest. Daar zijn de wegen slecht!! Onder de Fendt zitten C-banden met een spanning van 4.5 bar.
Wel wat problemen met de Fendt gehad. Zo waren schroeven van de keuken combirollo los getrilt. Het badkamermeubel was in een hoek 2 cm verzakt en de koelkastdeur sluit niet lekker meer. Zo maar een paar dingen die je van een Fendt niet verwacht!!!

x


De Fendt 420 diamant (uit 1993) van dw van dewall

totaal geladen gewicht 1200 kg trek ik met met een fiat chroma 2.2 benz van 2004 buitengewoon stabiele combinatie volgens mij een zwaar onder gewaardeerde auto zeer confortabel normaal verbruik en met aut kan prima gereden worden

x


De Fendt 445 TFB (uit Kies) van l.p.

We hebben onze 470 tf saphir ingeruild voor een Fendt 445 TFB Bianco met mover. Onze " oude" caravan was nog als nieuw, maar we wilden een mover. De vraag wat voor lag, een mover onder een oude caravan die je misschien over een paar jaar wilt inruilen of alles nieuw. We konden onze caravan goed inruilen en kregen een aantrekkelijk bod. We hebben nog even naar een camper gekeken, maar vinden het probleem dat je geen auto hebt op de camping, ook het parkeren in de steden vinden we niet eenvoudig. Veel lopen en openbaar vervoer. Ook vaak diefstal uit een camper is een probleem. Het rijden is mooier dan met een caravan. Over 4 jaar pas met pensioen en dan voor 7 wk/jaar een camper, vinden wij te duur. Alles overwegende zijn we erg blij met onze nieuwe Fendt(atisc) 445 TFB.

x


De Fendt 495 A (uit 1989) van Rob Baade

Dit jaar voor het eerst naar Zuid Frankrijk gereden. De Hyundai Tucson trok de caravan met gemak, soms even in z'n 4 om over de berg heen te komen. Verbruik gemiddeld over de reis 1:7,8!

x


De Fendt Saphir 470 TFB (uit 2010) van Jos S.

Sinds mei dit jaar in het bezit van deze caravan. Voordat wij vetrokken op vakantie hebben we eerst geprobeerd de nieuwe tent Isabella op te zetten. Het eerste probleem kwamen we meteen tegen. De caravan had maar een kant een opening voor de tentpees in te brengen. Aan de andere kant ontbrak deze. Van de dealer kregen we te horen dat wij ofwel het bij de dealer lieten maken of zelf met een stukeje hout en een hamer het aluminium een beetje terug te slaan. Dit laatste gedaan i. v.m. de grote afstand naar de dealer.
Verder bestaat de aluminiumrrail voor de tentpees uit drie stukken die niet goed op elkaar aansluiten. Dit betekent dat de tentpees sneller gaat slijten.
Verder veel afdichtingskit dat buiten de afdichtingsstrips uitkwam. Op sommige plaatsen lijkt het wel of het over de caravan is uitgeveegd.
De dop van watertank was na een aantal keren niet meer los te krijgen. Pas m.b.v. een tentharing uiteindelijk weten los te krijgen.
De afvoerbuizen zijn haaks op elkaar aangesloten dat ook niet gebruikelijk is.
De aangelegde tv kabel is te kort en bovendien bleek dat bij aansluiting op de kabelaansluiting van de camping de TV geen beelden gaf. Pas na vervanging van de twee metalen connectoren door eenvoudige kunststof connectoren hadden we perfect beeld.
Het ergste van alles is dat toen ik over een drempel bij een camping reed de caravan losschoot van trekhaak. In eerste instantie gedacht dat ik de caravan niet goed had aangekoppeld. Maar bij een volgende camping en drempel gebeurde hetzelfde terwijl ik nu zeker wist dat ik de caravan goed had aangekoppeld.

Dit alles heb ik ook gemeld bij Fendt. Naast een automatisch beantwoorden van de ontvangen mail tot heden nog geen reactie ontvangen.

Kortom, mensen die beweren dat Fendt een kwalitatief goede caravan is kan ik alleen maar zeggen dat dit een fabeltje is. Misschien komt dit doordat Fendt is overgenomen door Hobby en de kwaliteitscontrole duidelijk is verslechterd.

x


De Fendt 470 TF (uit 2006) van l.p

sinds 1980 caravanner. Altijd nieuwe caravans gekocht. na 1 wilk (320) en daarna 6 hobby-caravans (2X 370,430,470,450,460) nu sinds 2 jaar een Fendt(astic). hOBBY`S voldeden altijd prima, maar de afwerking van de fendt is beter. Met name keukenkastjes sluiten beter en gaan onder weg niet meer open. Leidingen zijn beter aangebracht. Wel is hobby wat sportiever en fendt meer oudbolliger, meer voor de 55+ er Andere doelgroep

x


De Fendt Bianco 495 (uit 2007) van Piet de Kam

Hebben de FendtBianco 495 max 1700kg nu bijna 2 jaar en moet zeggen voldoet prima goede kwaliteit alles functioneerd goed geen gebreken.Alleen tijdens afdaling van de Grimselpass werden de remmen erg warm en daardoor is de verf van de trommelremmen verbrand .Na een pauze van 20 min. was dit ook weer voorbij.
Door montage van een Mover is de kogeldruk bij lege caravan ongeveer 90 kg ,door de verlaagde opstap direct achter de wielen moesten de Movermotoren aan de voorzijde gemonteerd worden en ook de accu heeft een plaatsje gekregen onder het grote bed voorin de caravan. Doordat ik achterop een fietsenrek heb is de kogeldruk bij beladen toestand ongeveer 85 kg .
DE X-Trail 2.2dCi die ik heb mag 100 kg op en 2000 kg aan de tekhaak hebben dus geen probleem.
Al met al een fijne combinatie.
Piet de Kam

x


De Fendt 450 q (uit 1995) van H >Dijk

Is een degelijke caravan en stabiel achter de auto[xantia 2.1td van 1998]

x


De Fendt 540 tf (uit 2007) van den hartogh

Caravan is van 2008. Geweldig h met zo`n bed.Waarom anders als thuis? Met een vw touran tdi met 320 koppel en 1700 kg aan de haak(mag maar 1500 kg) een geweldige combinatie. Nooit meer iets anders!!! super.

x


De Fendt 560 tkmf saphir (uit 2004) van T. Hak

+ Degelijk
+ Ruim
+ Vrolijke kleurstelling
+ Veel ramen
+ "kamerschermen"

- Vrij zwaar
- Breed en lang

Is de caravan enkel voor zomergebruik, neem dan een kleinere. Wij gebruikten de caravan alleen voor slapen. Overdag zit je er toch niet.

x


De Fendt 510 TF Diamant (uit 2006) van JanW

Sinds voorjaar 2007 hebben we de 470TFB Saphir (zie bovenstaande gebruikerservaring) ingeruild voor een 510 TF Diamant. Twee volle maten langer en een "omgedraaide" indeling ten opzichte van de voorganger. Bij de TF is het (franse) bed en de toilet/douchegroep aan de achterzijde van de caravan geplaatst en de (ruime) rondzit aan de voorzijde. Door deze indeling is de inhoud van de hang/legkast iets kleiner doch is het oppervlak van de toilet/doucheruimte iets groter.

Een 510 is ruim 7m lang (over alles) en heeft een binnenmaat (vensterbank tot vensterbank) van 5.10m en dat alles bij een maximale breedte van 2.30m. Kortom: een relatief handzaam formaat en het rijden over verreweg de meeste wegen alsmede het bereiken van vrijwel alle campings vormen geen obstakels.
Ook de vereiste plaatsgrootte vormt met deze maat niet snel een probleem -zelfs op Italiaanse campings.

De Diamant vormt bij Fendt de bovenzijde van het leveringsprogramma. De caravan is van fabriekswege reeds voorzien van allerlei nuttige (en minder nuttige) zaken die het kamperen tijdens alle seizoenen kunnen veraangenamen. Ik noem de standaard aanwezige airconditioning (Dometic B-2100) en de electrische vloerverwarming. De standaard aanwezige gasoven is een heerlijk accessoire! Ook de Alko stabielsteunen met BigFoots bewijzen in de praktijk hun waarde: de caravan staat zeer stabiel en geen gedoe meer met losse plankjes.

De algehele bouwkwaliteit is nog steeds "des Fendts", hoewel ook deze caravan enkele afwerkingsmissertjes had. Om enkele voorbeelden te geven: de koelkast (Dometic 105l) is voorzien van een uiterst fraaie voorzetdeur (met tevens een wijnflessenhouder). Optisch natuurlijk zr fraai, maar dan moet het zaakje wel 100% secuur zijn gemonteerd en afgesteld... Deze afstelling kostte de dealer de nodige hoofdbrekens, maar is uiteindelijk wel gelukt (vanaf modeljaar 2008 is men dan ook van dit systeem afgestapt...). Een ander voorbeeld betrof de (echte) klink van de deur van toilet/badruimte: deze had de neiging om steeds naar beneden te zakken met als gevolg dat deze deur onderweg open ging. Vervanging door een "rechttoe-rechtaan" draaiknop bracht soulaas.

Verder is het een prima caravan: het slaapcomfort is op de (kwaliteits-)binnenveringsmatrassen met verstelbare lattenbodems haast onovertroffen en ook het zitcomfort van de rondzit staat buiten kijf. De montage en de indeling van de kastruimte is prima verzorgd. De combinatie van houtkleur (warm notenfineer) en bekleding (licht) is uiterst smaakvol en geeft een weldadige indruk.

De aanleg van het electrische systeem is keurig verzorgd en is van fabriekswege reeds met een aardlekschakelaar uitgerust. Ook het watergedeelte is met zorg aangelegd met een uitgekiende (centrale) aftapmogelijkheid. Kortom: er is over nagedacht.

Gezien het leeggewicht van de caravan (1.300kg) is een caravanmover eigenlijk een verplicht item. Vanwege de maximaal toelaatbare aslast van 1.700kg vormt de installatie van zo'n ding (inclusief accu en laadapparatuur) geen probleem. Er resteert dan nog voldoende capaciteit voor belading voor 4 personen, inclusief de reguliere kampeeruitrusting. De kogeldruk in ledige toestand is redelijk met nt 50 kg -zelfs met het standaard aanwezige reservewiel in de ruime disselkast. In vol beladen toestand kom ik aan een waarde van ruim 75 kg (inclusief 2 BP GasLight flessen).
De caravan ligt in het algemeen rustig achter de auto, hoewel er toch enigzins gevoeligheid voor passerende busjes en touringcars is. Ik wijt dit aan de airco op het dak.

Al-met-al, zeker in vergelijking met de concurrenten die op eenzelfde uitrustingsniveau zijn gebracht (in een willekeurige opsomming: LMC Lord Ambassador 520RHD, Knaus Azur 500FU, Wilk S4 490HTD, Eriba Nova 545) een prima caravan voor een alleszins schappelijke prijs.

x


De Fendt 650 TFK Platin (uit 2007) van Poppelier

Wij camperen nu al 11 jaar met onze caravans maar we zijn dan ook elk jaar met een andere caravan op vakantie geweest dit vanwege het niet goed fuctioneren van de caravan en ja dan verkopen wij de caravan
Nu hebben wij een Fendt 650tfk en met deze gaan wij nu voor de tweede keer op wintersport vakantie dus hij fuctioneert zeer goed alles klopt en is zeer degelijk hij kost ook meer als een andere caravan dus je mag ook wel wat verwachten toch

Wat ons betreft een TOP CARAVAN

Inmiddels hebben we een Fendt 650 TFK bj 2007 gekocht de ervaring daar mee weten we nog niet maar wel dat de Fendt ons zeer goed bevalt

x


De Fendt 470 TFB Saphir (uit 2003) van Andr G.

Mijn ervaringen met de Fendt v/a mei '03 tot apr. '07: een heerlijke wagen die uitstekend rijdt en ongevoelig lijkt voor snelheid, tegenliggers of inhalende vrachtauto's en bussen. Pluspunt is verder dat de caravan heel precies is gebouwd; nergens zit speling tussen kasten e.d., alles sluit exact aan. Toch zijn er minpunten te melden: De controle voor aflevering door EKS (inmiddels failliet) ontbrak op div. punten, wat een negatieve indruk gaf maar ook de omvormer was slecht aangesloten: na n reis braken alle 3 soldeerkontakten af omdat de kap te krap bleek gemonteerd. Na n jaar ging de omvormer zelf k stuk (gratis vervangen door EKS. Een heel vervelend punt is de slechte afsluiting van het Thetford bagageluik, waardoor er soms flink water onder het bed komt en de spullen aldaar aantast! Een door Thetford nieuw toegestuurde rubber strip bleek geen oplossing, het probleem bestaat nog steeds.De caravan is intens gebruikt: plm. 26.000 km gereden en ruim 22 maanden effectief gebruikt, ivm. jaarlijks overwinteren in Zd-Spanj (4x) + 2x n/r Portugal en 2x n/r Zd-Itali. Dat bleek teveel v.d. zitting v.d. rondzit: het gelijmde steuntje plus de 2 hulpschroefjes lieten los en het geheel moest beter gesteund en versterkt worden met hout en zwaardere schroeven. Maar vooruit...tenslotte is het geen woonwagen. Sterk punt is de dikke matras met verstelb. lattenbodem. Het geheel slaapt heerlijk. De forse velgen en banden geven een veilige indruk. En van de 4 uitzetsteunen v/h kleine dakluik is gebroken op het oog en kan niet los gekocht worden. Je moet daarvoor een heel nieuw luik kopen! Belachelijk. Verder een paar extra stopcontacten gemonteerd. Met de trim/belading nooit problemen gehad. Altijd 2 fietsen achterop: plat tegen elkaar kort op de achterwand, dus een korte 2e steun gebruiken! Kogeldruk rond 65 kg beviel het best. Meeste zware spullen (ook tent en stokken) in de auto en in de caravan alleen de onderste bergruimtes benut. Vrijwel alle bovenkastjes LEEG gelaten. Trekauto tot vorige maand een Mitsub.Carisma 1.8 GDI die het goed gedaan heeft, maar nu is ingeruild voor een Sub.Outback 2.5i automaat AWD. Hopenlijk heeft die wat meer reserve.
Een zwak punt bij de meeste caravans (denk ik) zijn de lullige plastic deurvangers. In de kortste keren zijn die uitgelubberd en slaat de deur met een zwak windje plotseling dicht. Dat moet toch beter kunnen!Behalve dit en het lekkende luik verder een prima caravan die ik nog jaren hoop te gebruiken. De afmeting is een goed compromis tussen trekken en overwinteren, multi inzetbaar derhalve. Het zou mooi zijn als caravanfabrikanten bij aankoop een zwaardere uitvoering (meubelmontage)als extra zouden aanbieden ivm. intensief gebruik zoals overwinteren maar misschien moet je dan gelijk een dure Tabbert overwegen? In ieder geval: Het barst van de overwinteraars in Zd-Spanje die hun caravan uiteraard intensief gebruiken. Alle campings daar zitten barstensvol!

x


De Fendt 470TFB Saphir (uit 2002) van JanW

Caravan is van 06/2002 en heeft zich in de caravanpraktijk tot op heden (04/2007) na circa 40 weken gebruik uitstekend gehouden. Dit op de standaard mengkranen na: deze zijn reeds door dealer onder garantie vervangen door robustere kranen van Reich. Verder functioneert alles naar volle tevredenheid en bewijst de caravan haar degelijke en weldoordachte bouwwijze met het gebruik van goede en eerste klas materialen.

Wat mij echter tegenviel was de algehele afleveringsstaat: diverse zaken waren niet goed gemonteerd (afhangen disselklep, loop van de afvoer onder de caravan, dubieuze montage gedeelte van de gasleiding 'overdwars' naar kachel toe en vergeten vastzetten wastafelspoelbakje). Deze zaken zijn allemaal door de dealer bij de eerste (garantie-)beurt hersteld. Ik wijt deze missers aan de hoge productiedwang in de jaren waaruit onze Fendt stamt. Er was kennelijk te weinig tijd voor een zorgvuldige eindcontrole.

Na n jaar (plm 6 weken gebruik) viel op dat de bekledingsstof van de kussens van de rondzit op sommige plekken rafels vertoonden. Doorgegeven aan de dealer en daarop van de importeur zonder enige omhaal nieuwe hoezen geleverd gekregen. Met ingang van modeljaar 2006 werd deze stof niet meer geleverd vanwege de vele klachten; mijns inziens een voorbeeld van adequaat reageren op commentaar van klanten.

De caravan ligt rustig en stabiel achter de auto (ervaring met '98-er Jeep Cherokee XJ 4x4 en '02-er Volvo V70T5). Dit overigens k met uitgeschakelde stabilisator (AKS2004).
Wl is het zaak om de kogedruk goed in de gaten te houden. Deze is in ledige toestand (bergruimte onder bed aan voorzijde!) reeds haast 70 kg indien het reservewiel in de disselhouder is geplaatst. Overbrenging van het wiel onder de caravan (en achter de as) geeft een winst van haast 10 kg. Montage van een beugel kan door de verlaagde instap wel een voor problemen zorgen. Ik heb de multidrager van Alko moeten gebruiken.

x


Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken (met een B-rijbewijs).

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

De reis een last?

Geef jezelf en je partner meer zelfvertrouwen en reisplezier.
Volg een praktische caravancursus. De Op Maat cursus is er al v.a. € 169,-

Trekkrachtberekening?

Lees de achtergrond en de uitleg die we geven om de trekkrachtberekeningen beter te gebruiken.

Waarom slingeren?

Waarom gaat een caravan slingeren? Dat is bijna altijd een combinatie van meerdere oorzaken. Bekijk hier alle aspecten die van invloed zijn bij het slingeren van een auto met caravan.


 

Veel gelezen

Rijbewijs B of BE

Maximaal trekgewicht

Maximum snelheid en verkeersregels in Europa

Fietsen mee

Belading en kogeldruk

 

 

© 2004-2019 Caravantrekker