Caravantrekker.nl

Schijjfremmen

Fransb vraagt op 8 mei 2018:

Waarom zijn er geen caravans met schijfremmen?

Tegenwoordig worden allerlei antislinger en rembeveiligingssystemen aangeboden en gemonteerd.
Schijfremmen worden niet genoemd maar lijken mij beter dan trommelremmen.
In 2012 is daar al eens over geschreven naar de kennis van toen.
Zijn er al verbeteringen?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Ale Kok antwoordt op 8 mei 2018:

Als je schijfremmen niet hydraulisch wil bedienen heb je veel meer kracht nodig.
De constructie wordt mede door de achteruitrijautomaat complexer.
En dus duurder.


Kees antwoordt op 8 mei 2018:

Schijfremmen helpen niets bij het bestrijden van slingeren.
De rembeveiligsystemen zijn gericht op het vermijden van langdurig remmen waardoor oververhitting. Schijfremmen kennen sneller het fenomeen 'fading' wat daarbij optreedt en de remwerking drastisch doet verminderen.
Schijfremmen raken de warmte sneller kwijt dan trommelremmen maar wekken ook hogere temperaturen op door een kleiner frictie oppervlak. Bij langdurig remmen kan dat met trommelremmen in het voordeel zijn.
Schijfremmen zijn duurder dan trommelremmen en de handrem vraagt dan een aanvullend mechanisme terwijl dat bij trommelremmen met een eenvoudige ingreep is te bewerkstelligen.


fransb antwoordt op 8 mei 2018:

Ale, De construktie wordt duurder! mee eens maar de diverse antislingersystemen maken de caravan ook duurder, bovendien zouden die makkelijk geintegreed kunnen worden in een systeem voor schijfremmmen.
Ik heb hydraulische remmen op mijn fiets, daar hoef ik echt niet meer kracht voor te zetten.


Ale Kok antwoordt op 8 mei 2018:

@Kees,
Het zijn juist de trommelremmen die last hebben van fading omdat ze hun warmte onder zware omstandigheden niet kwijt kunnen.
@fransb
Ik schrijf dat schijfremmen veel kracht vragen als je ze NIET hydraulisch wilt bedienen.


Frans antwoordt op 8 mei 2018:

Schijfremmen moet je regelmatig gebruiken om alles gangbaar te houden. Bij veel caravangebruikspatronen geeft dat problemen.
De regelbaarheid, ook bij achteruit rijden, is bij een hydraulische schijfrem optimaal.
De belangrijkste reden dat we met trommelremmen rijden is dat Alko , de monopolist, er meer aan verdient.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 8 mei 2018:

Helemaal eens met je laatste opmerking Frans!!
Weipert uit de vorige eeuw was standaard uitgerust met schijfremmen maar bestaat niet meer....
Voor de Australische markt heeft Al-Ko schijfremmen met oplooprem gewoon in het schap liggen.


Sjef Bertens antwoordt op 8 mei 2018:

Beste Frans, het remsysteem heeft geen invloed op het wel of niet gaan slingeren.

Trommelremmen en in het bijzonder de remmen die bij caravans toegepast worden ( duo servo ) hebben een zeer hoge zelfbekrachtigende werking waardoor de remwerking wel 4 keer zo hoog kan worden.
Nadeel van dat systeem is dat door kleine verschillen in wrijvingscoefficient tussen voering en trommel de remkrachten ook een factor 4 verschil kunnen geven.

Dit heeft er toe geleid dat rond de jaren 70 bij personenauto's schijfremmen werden geïntroduceerd waardoor het scheefremmen behoorlijk werd teruggedrongen.
Schijfremmen hebben geen zelfbekrachtigende werking waardoor kleine verschillen in wrijvingscoefficient nauwelijks invloed uitoefenen. Door het grote koeloppervlak is de kans op fading kleiner.
Nadeel is dat er zeer grote krachten op de remblokken uitgeoefend moeten worden om voldoende remkracht te kunnen ontwikkelen.

Hiermee zijn we aan de belangrijkste reden gekomen waarom schijfremmen nog niet op caravans toegepast worden. Te duur !

We zouden naast schijfremmen ook een zeer goed te doseren rembekrachtiger nodig hebben,


Jilger antwoordt op 8 mei 2018:

Volgens mij is roest ook een belangrijke redden.
Caravans staan vaak lang stil, ook buiten. Kijk na een regenachtige dag eens naar de remschijven van een geparkeerde auto die er al een paar dagen staat. De eerste vliegroest zit er op.
Dat is niet erg, want na een keer remmen is dat weg. Maar als je dit sort schijven toepast op een caravan die soms een heel seizoen op een plek staat, is dat mijns inziens vragen om problemen.


Kees antwoordt op 8 mei 2018:

"Het zijn juist de trommelremmen die last hebben van fading omdat ze hun warmte onder zware omstandigheden niet kwijt kunnen. "
Dat klopt Ale. De frictie bij schijfremmen is groter door het kleinere frictieoppervlak. De temperatuur zal daardoor bij schijfremmen sneller en hoger oplopen. De koeling is echter veel beter dan bij trommelremmen en daar wringt nu juist de schoen.
Zou de caravan met schijfremmen worden uitgerust dan dan zal bij een afdaling de caravan eerder remvermogen verliezen dan bij trommelremmen. Door de voortdurend oplopende rem zal ondanks de betere koeling de temperatuur bij de schijfremmen sneller en hoger oplopen waardoor fading optreedt en remwerking verloren gaan. De trommelremmen houden het gewoon langer vol. Zijn simpeler van constructie waarbij de handrem geïntegreerd kan worden, betrouwbaar en eenvoudig in onderhoud en veel goedkoper worden geproduceert.


Sjef Bertens antwoordt op 9 mei 2018:

Beste Kees,
Je redenering klopt niet helemaal.
Ik ben het overigens volledig met Ale eens ,trommelremmen geven eerder aanleiding tot fading.

Als je uitgaat van het feit dat beide remmensystemen dezelfde hoeveelheid warmte ontwikkelen dan zal degene die de beste waterafvoer heeft de minste kans op fading hebben. Zie F1


Kees antwoordt op 9 mei 2018:

Wat klopt er niet in de beredenering Sjef?

Het zit hem ook niet in de hoeveelheid warmte die er ontwikkelt wordt. Die zal voor beide systemen gelijk zijn wanneer dezelfde (rem)energie moet worden afgevoerd.
Het gaat erom hoe die warmte moet worden afgevoerd.
Schijfremmen zijn is staat heel veel energie in korte tijd af te voeren.
De koeling van schijfremmen is vele malen beter dan die van trommelremmen en dat is het grote voordeel. Echter, als langdurig veel geremd wordt dan kan de remschijf rood opgloeien en dan is er een serieus koelprobleem gaande.
Een remtrommel roodgloeiend remmen duurt veel langer. De frictie wordt over een groter oppervlak verdeelt. De warmteopwekking per vierkante centimeter is minder. De remvoering van de trommel kan zijn warmte ook nog enigszins kwijt aan de metalen remschoen en ankerplaat.
Het remblok van de remschijf heeft het grootste contactvlak met de hete schijf zelf. Daar komt geen koeling van en moet het dus van de langsstromende lucht hebben.
Duurt de opwarming van het remblok lang dan bereikt het frictiemateriaal zo’n hoge temperatuur dat het bindmateriaal in het frictiemateriaal zijn samenstelling verliest en fading het gevolg is, een teruggang in remcapaciteit.

De vergelijking van een caravan met een F1 racewagen gaat volgens mij om duidelijke reden volkomen mank.

Waterafvoer??


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker