Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Blog Tests Reviews Advies Vragen Menu

Maximum snelheid op kenteken

Menno (Caravantrekker) vraagt op 04 August 2018 om 23:16:

Er zijn tegenwoordig kentekencards waarop een maximale snelheid (voor de caravan) is ingevuld. Dit staat dan op de achterkant bij de T.
Wie heeft dit op z’n kenteken staan en welke caravan is dat dan? En wat is dan de snelheid?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

bart antwoordt op 04 August 2018 om 23:50:

Op mijn card voor de BIOD 420 TLH staat niets ingevuld achter de T. M.a.w geen maximum snelheid


Kees antwoordt op 05 August 2018 om 01:46:

Nederland heeft daar niet voor gekozen. De maximum snelheid voor voertuigen is geregeld in de wet.
RDW: Kentekenbewijs
Heeft u een aanhangwagen of een caravan? Dan is de maximumsnelheid op de snelwegen 90 kilometer per uur als het gezamenlijk gewicht van auto en aanhanger onder de 3500 kg blijft. Is het gezamenlijk gewicht hoger dan 3500 kg, dan is de maximumsnelheid  80 kilometer per uur. Bron


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 05 August 2018 om 09:29:

Natuurlijk is die snelheid die op de kentekencard is ingevuld niet de snelheid die je mag rijden maar de maximale snelheid waarvoor het voertuig technisch geschikt is. Ik heb nu twee cards gezien waarop als maximum 100 en 130 km/u is ingevuld en daar mag je in NL natuurlijk maar 90 mee rijden. Maar wat als daar 100 km/u staat en je door België en Frankrijk rijdt (bij treinmassa > 3500 kg)?

Op het typeplaatje van de as staat ook vaak de maximale constructie snelheid. Blijkbaar neemt de RDW die dan toch over.

Maar zijn er meer mensen bij wie de T is ingevuld?


TheoS antwoordt op 05 August 2018 om 10:10:

Bij mijn caravan, LMC Musica 440D, 2017, is er onder T 130 km/h ingevuld


TheoS antwoordt op 05 August 2018 om 10:20:

Op het typeplaatje in de disselkast staat niets vermeld over de snelheid.


Hafar antwoordt op 05 August 2018 om 10:37:

Bij mij staat er 100 km/u ingevuld.

Hafar


Hafar antwoordt op 05 August 2018 om 10:39:

Moest er nog bij. Is een Fendt.

Hafar


Frans antwoordt op 05 August 2018 om 10:40:

Mijn Kip is administratief opgewaardeerd van 1550 kg naar 1700 kg met een as die op het typeplaatje 1800 kg vermeldt. Het kentekenbewijs en meegestuurd typeplaatje geven voor de as 1700 kg aan.
Mijn ervaring met de RDW is dat het een janboel is, die weinig gevolgen heeft. Door de autoritaire, maar autistische indruk die de RDW maakt (moeilijk toegankelijk en contactpersoon-afhankelijke informatie) verliest zij aan autoriteit.


TheoS antwoordt op 05 August 2018 om 10:48:

@Kees,

Waar jij onder "bron" (vraag en antwoord verkeersregels) naar verwijst, staat inderdaad vermeld:

Heeft u een aanhangwagen of een caravan? Dan is de maximumsnelheid op de snelwegen 90 kilometer per uur als het gezamenlijk gewicht van auto en aanhanger onder de 3500 kg blijft. Is het gezamenlijk gewicht hoger dan 3500 kg, dan is de maximumsnelheid 80 kilometer per uur.

Klik je door naar de wettelijke bepalingen, dan geldt dat alleen voor aanhangers met een toegestane maximum van massa van niet meer dan 3500 kg.

Artikel 22
Voor zover niet ingevolge andere artikelen van dit besluit een lagere maximumsnelheid geldt, gelden voor de volgende voertuigen de volgende bijzondere maximumsnelheden:

f. voor personenauto’s, bestelauto’s, motorfietsen, driewielige motorvoertuigen en T100-bussen, die een aanhangwagen met een toegestane maximummassa van niet meer dan 3500 kg voortbewegen, 90 km per uur;
g. voor andere dan de in onderdelen c en f genoemde motorvoertuigen met aanhangwagen 80 km per uur.


Hieruit leid ik af dat ook de zwaardere combinaties (dus samen meer dan 3500 kg) op autosnelwegen 90 km per uur mogen rijden.


JT® antwoordt op 05 August 2018 om 12:04:

TheoS en ik hebben een caravan waarmee we "legaal" in de gevarenzone mogen rijden
Wij hebben dezelfde cv maar dan in Passion-uitvoering, ook 130km bij t.
Vrgr
JT®


Quirien antwoordt op 05 August 2018 om 14:34:

@TheoS,
Nog even n.a.v. jouw antwoord alles goed doorgenomen want vanmorgen trapte ik er ook in door niet verder te kijken. Maar m.i. heb je gelijk als je artikel 22 erbij haalt.
Tja, en die T 130 , als er nu maar weer caravanners niet gaan denken dat dat ook verantwoord is, want veilig rijden is heel iets anders.

Trouwens, Op mijn papieren kon ik zo snel geen t vinden.


Arie antwoordt op 05 August 2018 om 14:45:

Menno,
Op mijn kentekenbewijs staat achter de T 120 km/h. Betreft Dethleffs Camper 460 EL Avantgarde


Arie antwoordt op 05 August 2018 om 14:49:

Sorry, bouwjaar 2017


Tijs antwoordt op 05 August 2018 om 15:46:

Bij mij geen waarde achter de T. Betreft LMC uit 2011.


Kees antwoordt op 05 August 2018 om 16:00:

" Hieruit leid ik af dat ook de zwaardere combinaties (dus samen meer dan 3500 kg) op autosnelwegen 90 km per uur mogen rijden."
Misschien dat hier dan de regel:"Voor zover niet ingevolge andere artikelen van dit besluit een lagere maximumsnelheid geldt," zijn effectiviteit heeft.


AdM antwoordt op 05 August 2018 om 16:12:

Bij ons staat er 130 km/h
wij hebben een Caravelair Antares style 420 van juni 2018.
max massa verhoogd naar 1200 kg.


ton groenendijk antwoordt op 05 August 2018 om 17:38:

Gezien de reacties krijg ik de indruk dat deze snelheidsvermelding alleen bij nieuwe of nagenoeg nieuwe cv's wordt vermeld. Bij mijn Wilk uit 2012 staat : n.v.t. (Niet Van Toepassing of Nou, Valt Tegen of wat je er maar bij kan verzinnen.)
Vreemd: als een voertuig de maximale wettelijke snelheid niet kan verdragen, zou hij niet goedgekeurd moeten worden en dus ontgaat mij het nut van het feit dat een caravan een maximale technische snelheid van 130 km/h toegemeten krijgt, een snelheid die hij in NL niet mag rijden.
Europese wetgeving? Zeg er wat van: bij de RDW zitten hele colonnes ambtenaren Europese wetgeving te bestuderen om er vervolgens niks mee te doen. (brommobielen op het fietspad zetten, code 95 doordrukken en zo)
Nog één mogelijkheid: Een cv is een aanhangwagen en er zijn landbouwaanhangers die een beperkte snelheid hebben. Of was daar al wetgeving voor. Dacht ik eigenlijk wel.
Okay, weer even nagedacht over het vreemde lichaam dat de RDW is. Wellicht werkt er iemand bij de RDW die dit forum bezoekt, gezien het aantal werknemers is dat statistisch gezien goed mogelijk. Laat eens wat van je horen, want de afdeling Voorlichting loopt bij jullie ook niet zo best.


Gerrie antwoordt op 05 August 2018 om 20:10:

Bij onze caravelair antares style 390 staat bij T ook 130.


@Eric antwoordt op 05 August 2018 om 22:17:

Tja, klopt dan wel aardig, max 130 km/uur dans la Peage voor de snelle Franse Caravelair.

Zullen de Duitse Hobby’s dan in principe veroordeeld zijn tot max 80 km/uur auf der Autobahn?

Bij de Engelse caravans staat er dan wellicht een hele vreemde snelheid ivm omrekening naar metriek stelsel?
Max is toch 60 MPH daar?


TheoS antwoordt op 06 August 2018 om 00:07:

@JT®
Ook wij hebben de Passion-uitvoering.

@Kees,
Klopt. Nergens kan ik echter een besluit vinden m.b.t. een beperking.

Belangrijk is ook: tot op heden heb ik in de communicatie van de overheid niet gezien dat de maximum snelheid niet voor alle caravans zou gelden. Ik vertrouw er daarom op dat het maximum van 90 km op autosnelwegen voor alle caravans geldt,uitgezonderd caravans met een maximum gewicht van meer dan 3500 kg.


Kees antwoordt op 06 August 2018 om 02:33:

"Vreemd: als een voertuig de maximale wettelijke snelheid niet kan verdragen, zou hij niet goedgekeurd moeten worden en dus ontgaat mij het nut van het feit dat een caravan een maximale technische snelheid van 130 km/h toegemeten krijgt, een snelheid die hij in NL niet mag rijden."
Deze gegevens op het kenteken zijn optioneel en hebben in Nederland geen wettelijke betekenis. Het geeft aan wat volgens de fabrikant de maximum constructie snelheid van het voertuig is.

"Nergens kan ik echter een besluit vinden m.b.t. een beperking."
Rijksoverheid maakt misschien een foutje. Is tenslotte mensenwerk nietwaar?


Janka antwoordt op 06 August 2018 om 08:49:

Voor @eric, bij ons staat er NVT.
Sprite Alpine Sport uit 2014.


ton groenendijk antwoordt op 06 August 2018 om 08:50:

Nou Menno, je hebt weer voor de nodige chaos gezorgd in caravanland. Maar uiteindelijk is het weer om te lachen, als het niet zo triest was. Mijn persoonlijke indruk is dat iets wat begrijpelijk was, nodeloos ingewikkeld wordt gemaakt door toevoeging van zaken waar niemand wat mee kan, niemand wat van begrijpt, niet gehandhaafd kan worden, maar wel past in een trend die alles, maar dan ook alles afdekt. Hoe meer data op je kentekencard hoe mooier, maar of het zinvol is?
Ergens in deze discussie neemt Kees het op voor de RDW. "De gegevens op de kentekencard zijn optioneel en hebben geen wettelijke betekenis" Pardon? De kentekencard is de ziel van het voertuig, zonder dat heeft het voertuig geen reden van bestaan en elke wettelijke handhaving is gelieerd aan de gegevens op die card. Dus... En dan nog het gegeven "De Rijksoverheid maakt een foutje. Is mensenwerk, toch?" Nee Kees, ik heb in een grijs verleden gewerkt met wettelijke bepalingen en als ik een ding geleerd heb, is dat iedere onzorgvuldigheid mbt wettelijke bepalingen grote en dramatische gevolgen kan hebben. En dat dat mensenwerk moet voldoen aan de hoogste zorgvuldigheid, zeker als het bepalingen oplevert die direct de bevolking raken. Zelfs als het zoiets kleins betreft als het zaaien van verwarring bij eenvoudige caravanbezitters.


Quirien antwoordt op 06 August 2018 om 10:00:

Ton,
Inderdaad weer een hoop ophef en wat je schreef zit een hoop waarheid want wat moet je nu met gegevens waar je toch niets mee doet?
En ja, bij de gegevens er zijn nog steeds 3 optioneel waaronder deze gegevens.
( Status verplicht/ optioneel: De Europese richtlijn schrijft voor of een attribuut verplicht op het kentekenbewijs vermeldmoet worden of dat de lidstaten hierin zelf een keuze kunnen maken)

Ik was gisteren ook nog op zoek geweest of ik nog iets kon vinden inzake een beperking want juist bij die 3500 grens vind je in een paar Europese landen juist een snelheids aanpassing en is in eerste instantie in de basis van het gegeven wat wordt vermeld inzake 80 km p/u aannemelijk.
Echter artikel 22 "overschrijft" dan weer dit gegeven.

En bij optioneel is iets niet verplicht. Waarom de RDW dit nu wel gaat invullen en wat Zij hier mee gaan doen is mij niet duidelijk.
En Kees schrijft ; maakt Misschien een foutje. Dit is wat anders dan de Rijksoverheid Maakt een foutje.


Kees antwoordt op 06 August 2018 om 18:33:

"Waarom de RDW dit nu wel gaat invullen en wat Zij hier mee gaan doen is mij niet duidelijk."
De RDW neemt gegevens van de fabrikant over. Gegevens die optioneel zijn worden overgenomen maar hebben in Nederland geen betekenis anders dan informatief misschien. In ieder geval doet Nederland er niets mee.

" Ergens in deze discussie neemt Kees het op voor de RDW. "De gegevens op de kentekencard zijn optioneel en hebben geen wettelijke betekenis" Pardon? De kentekencard is de ziel van het voertuig, zonder dat heeft het voertuig geen reden van bestaan en elke wettelijke handhaving is gelieerd aan de gegevens op die card. Dus... "
Hier doelde ik op het gegeven waarnaar Menno refereert, de voertuigsnelheid. Die is niet van belang in de Nederlandse wet. Kwestie van begrijpend lezen lijkt mij.

"En dan nog het gegeven "De Rijksoverheid maakt een foutje. Is mensenwerk, toch?""
Dat schreef ik niet. Weer een kwestie van de leesbril?
Er is door TheoS schijnbare discrepantie aangegeven ivm de te rijden maximum snelheid met aanhangers in relatie tot het gewicht.
De overheid geeft aan dat de maximaal te rijden snelheid met een samengesteld voertuigstelsel 90km/u is op voorwaarde dat het samengesteld gewicht de 3500kg niet overschreid. Is dat wel het geval dan is het maximum 80km/u. Onduidelijk is ook of dat betrekking heeft op het (papieren) maximaal toegestane gewicht van de afzonderlijke voertuigen, het max. treingewicht van het trekkend voertuig of op het feitelijk gewicht.
Indien jij bekend ben met wettelijke bepalingen kun jij misschien uitleggen hoe wij dit moeten zien en tevens TheoS uitleggen welke maximum snelheid bij welk gewicht en waarvan thuishoort.
De vermelding over snelheden op de site van rijksoverheid zijn mi onvolledig en de beperking tot 80km/u is ook niet bij het grote publiek bekend. Ook Menno zal zich misschien achter de oren gekrabt hebben van deze opmerkelijke regel.
De gedachtengang volgend van TheoS schept eveneens geen duidelijkheid en daar het voorkomt dat de overheid het zichzelf af en toe zo moeilijk maakt in de communicatie over regelgeving zou dat mogelijk de oorzaak kunnen zijn van de verwarring of de ontstane onduidelijkheid.


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 06 August 2018 om 19:25:

De maximum snelheid in Nederland (op snelwegen) is 90 km/u. Dit is ongeacht het samengesteld gewicht (treingewicht) van de combinatie. De enige voorwaarde is wel dat de trekker niet zwaarder dan 3500 kg mag zijn of de caravan.
(Alleen in Belgie en Franrijk is het treingewicht bepalend voor een beperking van de maximum snelheid).

Op de website van de overheid waarnaar Kees verwijst staat het onduidelijk of misschien zelfs wel verkeerd!

Een maximum aan ‘constructie snelheid’ voor een caravan is niet nieuw. Het staat vaak ook op type plaatjes van de as of reminrichting (of in het instructieboekje) maar nu dus soms ook op de kentekencard.


Gerrie antwoordt op 06 August 2018 om 20:01:

(Menno je hebt weer voor de nodige chaos gezorgd). Hoezo, omdat hij vraagt of er mensen zijn waarbij er bij T iets op het kenteken staat. Volgens mij is er niets veranderd, alleen dat sommige mensen nu weten dat er bij T iets op het kenteken staat. Dat is het dan ook wel.


ton groenendijk antwoordt op 06 August 2018 om 20:46:

Ahh, Gerrie, da's toch leuk! Menno stelt een vraag en gelijk schiet het alle kanten op. Van de organisatiegraad van de RDW tot de verhoging van de aslast. Dat bedoelde ik met de chaos. Aanvaard alles en behoudt het goede. (w.o een gepast gevoel voor humor en een zekere mate van afstandelijkheid )


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 07 August 2018 om 11:28:

De overheid zorgt inderdaad voor chaos. Nogmaals, de maximale snelheid voor een caravan is in Nederland 90 km/u! (op de snelweg).

(Toer-) caravans die zwaarder zijn dan 3500 kg zijn er niet dus geldt dit voor elke caravan. Het RVV (Reglement Verkeersregels en tekens) 1990 is daar in Artikel 22 f heel duidelijk over (zoals TheoS hierboven aanhaalt).
Ook het antwoord wat ik van de publieksvoorlichter van de overheid krijg is foutief:
"Gezamenlijk gewicht betekent auto + aanhanger of caravan. Binnen onze informatie staat dat wanneer het gezamenlijk gewicht hoger dan 3500 kg is, de maximale snelheid 80 km per uur is en dat wanneer het gezamenlijk gewicht onder 3500 kg is, de maximale snelheid 90 km per uur is."

Ik ben benieuwd of en wanneer de overheid hun website gaan aanpassen


ton groenendijk antwoordt op 08 August 2018 om 07:53:

om de chaos nog even groter te maken:
Bij een Hobby staat 100 km/h (op een ander forum)
Bij een Eriba Nova light staat 120 km/h,(van een relatie)
Bij een Fendt 100km/h
Bij een Caravalair 130 km/h
Bij een LMC 130 km/h
Bij een Dethleffs 120 km/h
dus wie de logica nog kan ontdekken mag het zeggen.


Kees antwoordt op 08 August 2018 om 08:10:

Er is geen logica. Hoeft ook niet.
De fabrikant stelt de constructiesnelheid vast en that's it!
Verder voor ons in Nederland, die er niets mee doet, oninteressant.


dabbertje antwoordt op 08 August 2018 om 11:13:

Ik heb een tijdje geleden de discussie over maximum snelheid in Nederland met de ANWB gevoerd omdat zij ook een fout antwoord hadden gegeven. Ze hebben inmiddels hun antwoord aangepast.

https://www.anwb.nl/experts/Juridisch/vraag/d38d914e-95e6-4d9e-a083-ffd894af02fb/maximale-snelheid-bij-auto-+-caravan-3500-kg


Jan& antwoordt op 08 August 2018 om 14:33:

Gelukkig heb ik een 100km sticker...en een Tuv certificaat....


TheoS antwoordt op 08 August 2018 om 14:53:

Geen logica? Natuurlijk is er wel logica: Op basis van (eigen) normen stelt de fabrikant vast wat de snelheid van de caravan kan/mag zijn. Je mag er vanuit gaan dat dit een logisch proces is, dat wel tot verschillende conclusies (toegestane snelheden) leiden. Immers:
+ er zijn technische verschillen tussen caravans;
+ er zijn geen standaard normen op basis waarop de beoordeling plaatsvindt. De fabrikant hanteert (deels) eigen normen.






ton groenendijk antwoordt op 08 August 2018 om 19:42:

Nog één keer dan over de logica van de constructeurs:
Ik heb zes merken opgenoemd die eigenlijk allemaal voor hun product een andere technische maximumsnelheid opgeven.
Vier van die merken hebben allemaal hetzelfde onderstel, dezelfde remmen en soms dezelfde frictiekoppeling.
Dat Hobby z'n onderstel een lage score meegeeft is hun goed recht, Dat Caravalair zichzelf probleemloos 130km/h toedicht ook. Maar die anderen dan? Zijn die bang dat hun bovenbouw er af waait boven de 100km/h? Hebben ze geen vertrouwen in hun afnemers?
Op zoek naar de logica van fabrikanten ontstaan vaak meer vragen dan antwoorden. En wat zijn de juridische gevolgen? Betaalt de verzekering de Hobby die bij 110km/h op de autoroute is gecrasht? En hoe wordt dat aangetoond? Vragen, vragen! En dubbel jammer is dus dat op een officieel document de m.i. warrige handel en wandel van de fabrikanten klakkeloos wordt overgenomen door een regeringsinstantie. Dit op instigatie van "Brussel". Dat deden ze bij de sjoemeldiesels ook al eens. Niks geleerd.
P.s. Ik rijd nooit harder dan 95km/h, dus het zal me wat, dit terwijl mijn oude hut qua constructie oneindig hard mag rijden, maar daarom mag ik het nog wel vreemd vinden.


TheoS antwoordt op 08 August 2018 om 21:53:

@ton groenendijk,
Als je de constructeurs er naar vraagt zullen ze allen een logisch verhaal hebben, al zullen niet alle uitkomsten hiervan gelijk zijn.


Quirien antwoordt op 09 August 2018 om 08:07:

Ik heb geen t op mijn kenteken
Wel hanteer ik al jaren door voortschrijdend inzicht een VRS code.

En af en toe kijk ik zeker bij koop van een andere auto en maak een berekening hier op de site. Verder kijk ik dan goed op de afnamens t.o.v. 80 naar 90 en 100 en storende factoren.

Dan kom ik bij de VRS uit = Verstandig Rijdende Snelheid. ( bij die combinatie)


Theo V antwoordt op 18 August 2018 om 11:53:

Dat de maximale snelheid wordt vermeld is zeker geen luxe. Het heeft ook gevolgen. In je COC van je wagen staat ook vermeld hoe snel het voertuig technisch kan rijden. Wil dat zeggen dat het mag? Neen. Het heeft echter wel gevolgen voor de snelheidsindex van de toegelaten banden. Bij een aanhangwagen is dat net zo. Is de toegelaten snelheid 130km/h, zoals aangehaald, zal je minimaal SI M moeten plaatsen terwijl tempo 100 in D minimaal L vraagt(120km/h).

Kom je in B en F op een MTMs >3500kg, dan is je snelheid beperkt tot 90km/h. Wat je maximale snelheid op je COC ook is. Net zoals je zonder Tempo 100 toelating in D altijd beperkt bent tot 80.

120km/h in B met aanhangwagen, en zeker een caravan, heb ik nooit begrepen. Al zeker niet de regels er rond. Vul ik mijn auto en caravan in op deze site, dan kom ik aan 10+ bij 120km/h. Heel veilig en stabiel zal je zeggen en gaan met die banaan. Het mag niet wegens MTMs > 3t5. Zelfs met een aanhangwagen van 750kg mag ik geen 120km/h. Ik heb ook een rijbewijs BE nodig. Ik moet dus aantonen dat ik met een aanhangwagen veilig kan rijden. Hang ik dezelfde caravan aan een Mini, dan hoef ik geen bekwaamheid aan te tonen en mag met een B 120km/h gaan sjezen. Volgens de berekeningen hier een 7.2 bij 120km/h. 120km/h vind ik persoonlijk helemaal niet veilig met een aanhangwagen. Al helemaal niet met een caravan.

Wanneer uniforme regels in de EU? Wanneer ALTIJD een E als je met een aanhangwagen op pad wil. Dan zijn de regels duidelijk voor iedereen.

Weet het niet 100% zeker, ik heb de COC niet bij de hand, is mijn Adria beperkt op 120km/h. Mijn 2t aanhangwagen is dat alleszins.


Marjanne antwoordt op 23 August 2018 om 21:42:

Om hier even op in te haken. De 80 km per uur beperking voor combi’s boven de 3500 kg is ook zoiets. Wij rijden (idd met combi >3500 kg) meestal rond de 100/105 km per uur. Er zijn weinig combinaties die zo stabiel op de weg liggen als die van ons en ook qua trekkracht rijden we bijna alles eruit (600 Nm) Bergopwaarts tussen Clermont Ferrand en Millau haalden we personenauto’s in zonder caravan; tot bovenaan de klim van 1.100 m. konden we de 100 km per uur houden. Ook kunnen ze in het buitenland niet ‘zien’ hoe zwaar onze combinatie is. We komen onderweg genoeg lichte combinaties tegen waar wij juist vraagtekens bij plaatsen. Lijkt me tijd worden om de ondergrens van 3500 kg. wat op te hogen. We zullen nooit harder rijden dan 110, maar 80 met deze combi is echt een lachertje.


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 23 August 2018 om 22:16:

@Marjane, je maakt me nieuwsgierig naar je combinatie.


Louis antwoordt op 23 August 2018 om 22:26:

Audi 3 ltr. V6 diesel 313 pk met caravan 1500 kg (staat in een ander draadje over verbruik)


Donar antwoordt op 04 September 2019 om 23:15:

Bij mijn Adria aviva 462pk staat 140km/h , ik moet zeggen hij ligt ook als een huis op de weg. Ik heb Frankrijk wel is 130km/h geprobeerd. Vroeg me af wanneer ie een beetje ging slingeren. En dat deed ie dus niet. Vond dat wel snel genoeg. M'n eriba touring begon vanaf 100 wel af en toe te slingeren. Zo een klein modern ding oogt sneller, maar het reed ruk (jaja lading etc goed geregeld) ivm met m'n Adria uit 2017. Ik dacht wouw... Vooruitgang in techniek. Oja normaal rijd ik gewoon de max. Snelheid die op de weg mag. Maar je wilt toch een beetje weten hoe je caravan zich gedraagt op de weg als je hem net hèbt.


Sven antwoordt op 05 September 2019 om 10:36:

Hier een Knaus Sport 450FU uit 2018, max massa 1.500kg. Maximale snelheid 100km/h.


ben antwoordt op 05 September 2019 om 11:44:

Kip shelter: max 140km/pu


André antwoordt op 07 September 2019 om 00:01:

Mijn Dethleffs Camper 450FR Avantgarde mag 120 km/uur


jadatis antwoordt op 07 September 2019 om 21:42:

De " bron " die Kees geeft in 2e post, is inmiddels aangepast, nu staat er alleen de aanhanger boven 3500 kg 80 kmpu



Reageer

Naam:

Email:

Reageer wel met een zinvolle en inhoudelijke bijdrage!



Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken (met een B-rijbewijs).

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Laatste Blogs

Nieuwe caravans....

De modellen voor 2020 zijn gepresenteerd op de caravan-salon in Düsseldorf. Revolutionair nieuws is er niet maar het blijft leuk om op een beurs weg te dromen bij mooie nieuwe kampeerspullen voor de komende vakantie.

Trekkrachtrapport

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde trekkrachtrapport uit zo'n 30 pagina's met informatie bestaat.

Parkeren

Stoppen langs de (snel)weg kan een probleem zijn. Veel grote plaatsen worden bezet door vrachtwagens die hun verplichte rust nemen. Waar kunnen wij dan nog pauzeren?

© 2004-2019 Caravantrekker