Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Blogs Tests Reviews Advies Vragen Menu

Koelprobleem koelkast bij hogere temperaturen

M.L. Ester vraagt op 22 June 2014 om 20:56:

Wanneer het echt warm is dan heeft onze koelkast problemen om te blijven koelen. In de avond en nacht koelt de koelkast voortreffelijk. Nu weet ik dat je achter het bovenste koelkastrooster een ventilator kunt plaatsen waardoor er een geforceerde luchtstroom ontstaat. Heeft iemand ervaring met het zelf aanleggen van een 12V voorziening schakelaar etc?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

John antwoordt op 22 June 2014 om 21:08:

http://www.caravantrekker.nl/vragen/read.php?id=73671
en meer in de kolom 'zoeken.
De koelkast een paar standen lager zetten, jawel: lager, helpt ook al


Jasper antwoordt op 22 June 2014 om 22:35:

Ik zou m'n eigen ervaringen hier neer kunnen zetten, maar op het caravanforum vind je vast veel meer. Met een fotootje erbij. Er is al veel over geschreven.
Om te starten zie http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=76&t=22871.
Ik weet niet of het hier vermeld wordt, maar sommigen blijken die ventilatortjes niet nodig te hebben als ze de roosters er gemakkelijk uit kunnen halen. Misschien een optie?
Overigens, als je ventilatortjes gaat kopen, weet dan dat de exemplaren op kogellagertjes meer geluid maken dan de goedkopere zonder dat.


Janka antwoordt op 23 June 2014 om 08:17:

Inderdaad eerst beginnen met de roosters eruit en de stand lager zetten.
Dat laatste klinkt misschien vreemd maar door de stand hoger te zetten "warmt" de koelkast zich op in plaats van de koelen.
Kopen kan altijd nog..


Reinier antwoordt op 23 June 2014 om 12:05:

Een 12V ventilatortje ophangen bij de condensor werkt prima. Stroom aansluiten op de stroomvoorziening voor de keukenkraanpomp, schakelaartje in de keuken en draaien maar. Althans, zo heb ik (amateur-klusser, en zeker op het gebied van electra) het gedaan en het werkt goed. 's Avonds ventilatortje uit.
Nadeel van deze manier is dat als je de kraan gebruikt, de ventilator even wat minder of niet meer draait...


Vino. antwoordt op 23 June 2014 om 18:53:

Indien de situatie het toelaat,ik doe het zelf ook,haal dan de 2 roosters even los.Als er iets de koeling zou kunnen bevorderen is de opening van de afvoer vergroten!2 ventilators inbouwen zou standaard zijn, indien dit de oplossing zou zijn.

Met vriendelijke groet.


Vino. antwoordt op 23 June 2014 om 18:58:

Ps,
Even ter aanvulling: Indien de plaatsing van de caravan aan alle eisen voldoet: waterpas staan,roosters van de koeling niet in de zon, etc etc dan is de koeltemperatuur van de koeling, dus alles in optimale conditie: 20 tot 22 graden beneden de buiten temperatuur.Meer is er niet uit te halen!Dus er is nog veel werk voor de leveranciers van de koeling, om de klant tevreden te houden.

Met vriendelijke groet.


Janka antwoordt op 23 June 2014 om 20:04:

Wat veel mensen ook niet weten is dat alleen al het horregaas verwijderen al 20 tot 25% scheelt in koeling.


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 23 June 2014 om 21:08:

Slechte werking is ook vaak te wijten aan een te lage spanning op de Camping. Lang niet altijd heb je op een volle camping 230V. Zet de koelkast dan op gas en zeker met verwijderde roosters heb je meer en betere koeling. Daarnaast is goede inbouw natuurlijk noodzakelijk. In mijn caravans heb ik nog nooit problemen gehad ook niet als het buiten 40 graden was.

In caravans wordt bijna altijd een absorptie koelkast geplaatst omdat die ook op gas kan en geen geluid maakt. Een compressor koelkast heeft over het algemeen een groter koelvermogen en is voor sommige mensen misschien wel een beter alternatief. Maar als de klant er niet om vraagt.......levert de caravan industrie die niet standaard.


P. Wijdenes antwoordt op 24 June 2014 om 10:46:

Achter bovenste rooster een 12 volt ventilator (bv computer) en het probleem is opgelost.
Kosten ongeveer 15 euro.


Reinier antwoordt op 24 June 2014 om 11:07:

De ventilator dan wel naar buiten laten blazen. Zuigt op die manier de lucht als het ware achter de koelkast langs. Geen lucht naar binnen blazen. Dat zorgt er alleen voor dat warme lucht verder de keuken en caravan in verdwijnt.


Quirien Sengers antwoordt op 24 June 2014 om 11:33:

Voordat we allemaal weer in herhalingen vallen en alweer een onnodige topic hebben zie antwoord van John.

Voor 12 volt ventilatoren zie zoekmachine.

Hier is ook al alles over gezegd.


Gunst antwoordt op 24 June 2014 om 21:52:

Ik weet niet hoe oud uw koelkast is, maar mijn 3 jaar oude Dometic koelkast werkt hier in een warm italie ( 31 graden buiten) prima. Het is in de koelkast 3 graden. Ik heb geen ventilator. Haal alleen soms het bovenste rooster er uit. Dat is trouwens iets wat ik nooit iemand zie doen. Vorig jaar kwam mijn overbuurman vragen wat er kapot was omdat er een open "gat" in de wand zat


JH Vis antwoordt op 24 June 2014 om 23:27:

"Haal alleen soms het bovenste rooster er uit. Dat is trouwens iets wat ik nooit iemand zie doen."

Is niet zo gek, vind het een halfbakken oplossing. Je haalt toch ook niet het heki dakluik eruit omdat je anders te weinig licht binnen hebt. Je kunt het beter structureel aanpakken met een ventilator, liefst met temperatuursensor zodat deze niet onnodig hard draait of zelfs uit is indien hij niet nodig is.


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 24 June 2014 om 23:48:

Ik ben het totaal niet eens JH Vis. Rooster er uit kost geen stroom, voegt geen extra gewicht toe, kost niets en maakt geen lawaai en werkt bovendien prima. Indien het heel warm is doe ik dat ook altijd.


Louis antwoordt op 25 June 2014 om 07:28:

De meerderheid van de kampeerders doet dit het liefst bij mooi weer met wat hogere buitentemperaturen, dus is dit een bekend gegeven voor een fabrikant .
En of je nu een caravan van drie of dertigduizend euro koopt,je komt er hetzelfde materiaal aan koelkasten in tegen.
Deze kasten vragen om extra handelingen van de eigenaar om goed te kunnen blijven functioneren bij juist die vakantie temperaturen.
Naar mijn mening zou er al af fabriek een ventilator (zo niet iets beters) in moeten zitten.
Een rooster verwijderen zal ik in ieder geval nooit doen, daar ik afwezig kan zijn tijdens een flinke bui met alle gevolgen van dien.


dabbertje antwoordt op 25 June 2014 om 07:55:

@louis,
Het is niet helemaal waar dat alle koelkasten in caravans dit hebben. Het ligt ook zeker aan de wijze van inbouw. In onze huidige caravan (6 jaar oud) is het niet nodig om kunstgrepen toe te passen om de koeling te verbeteren. Ook niet bij hoge temperaturen.

Als een caravanbouwer de koelkast op de juiste manier inbouwt, blijft deze op temperatuur en voert deze de warmte goed af en heb je geen extra ventilatoren nodig.

Gr. Daphne


antwoordt op 25 June 2014 om 09:07:

Even een vraag, ik vind de schaalverdeling van de dometic in onze Hobby(2004) onduidelijk, hoe staat hij nou minimaal, linksom of rechtsom met de klok mee?


Janka antwoordt op 25 June 2014 om 09:30:

Met de klok mee is hoger zetten volgens mij. Dus lager zetten is terugdraaien tegen de klok in.


fransvb antwoordt op 25 June 2014 om 12:18:

Rooster eruit halen betekend dat je de netto oppervlakte van de opening vergroot.
Misschien is het netter om een extra rooster te plaatsen.
Daarmee vergroot je ook de netto oppervlakte.
Je zou zelfs nog kunnen bedenken om ze regelbaar te maken.
Heb je er 's winters ook wat aan.
Kijk eens bij roosters voor airco's.


Jasper antwoordt op 25 June 2014 om 16:32:

Of helemaal geen roosters, maar een flinke 'kachelpijp' vanaf de vloer tot bovendaks.
Dan haal je de koelte van de beste plek en heb je maximale natuurlijke ventilatie.
'k Heb wel eens gehoord dat de Kabe dat zo doet of deed.


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 25 June 2014 om 16:59:

Veel Scandinavische caravans hebben inderdaad een 'dakschoorsteen' die de warmte afvoert. Ook bij campers zie je dat regelmatig. Veel hangt af van de kwaliteit van inbouw en die is niet in elke caravan even goed. De lucht moet zo gemakkelijk mogelijk langs de koelkast kunnen 'stromen' en zonder obstakels daarna naar buiten geleid worden. De schuine luchtgeleider wordt vaak vergeten.
En...schoonmaken helpt soms ook al!


Louis antwoordt op 25 June 2014 om 20:35:

Daphne's opmerking betreffende de inbouw : Daar heeft ze zeker een punt.
Onze ervaring is dat een koelkast met onderaanvoer toch een betere koeling heeft.
( Dus afvoer in de wand zoals gebruikelijk, en aanvoer door de caravanbodem )
Zorgen voor enige al dan niet kunstmatige schaduw is overigens ook merkbaar.


JH Vis antwoordt op 25 June 2014 om 20:54:

Wellicht was mijn reactie een beetje basaal. Een ieder mag natuurlijk z'n oplossing posten.

Het probleem zit 'm volgens mij voornamelijk in de richting van de lamellen van het rooster. Deze wijzen (van binnen naar buiten) naar beneden, tegen de flow in. (warme lucht stijgt) Dit uiteraard om te voorkomen dat er regenwater naar binnen kan komen. Vaak is er boven het rooster aan de binnenzijde ook nog een extra ruimte waar de warmte zich verzamelt, wat ook de flow negatief beinvloedt. Vandaar dat naar mijn mening een ventilator de beste remedie is.


RobD antwoordt op 25 June 2014 om 21:08:

Als er een ophoping plaats vind van warme lucht net boven het bovenste rooster, dan flowed de aangevoerde warme lucht door het rooster. Ook dit medium zoekt de weg van de minste weerstand, richting afkoeling, dus naar buiten.
Hoe snel dit gebeurd is van diverse, al genoemde, factoren afhankelijk.


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 25 June 2014 om 21:29:

Daar ben ik het wel mee eens JH Vis. Als de inbouw slecht is en je vanwege de regen het rooster er niet uit durft te halen kan je je toevlucht nemen tot een ventilator.


JH Vis antwoordt op 25 June 2014 om 21:51:

@ RobD

Klopt, maar de airflow is niet optimaal. Er moet een schoorsteen-effect ontstaan. Dit effect gaat verloren als de warme lucht omhoog en dan een beetje omlaag moet om langs de lamellen te kunnen komen. Nog beter misschien is een gebogen plaat die de warme lucht direct van de bovenzijde van de condensor naar het uitlaat rooster leidt...Misschien een leuk hobby-project voor de komende vakantie...


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 25 June 2014 om 22:05:

Geïnteresseerden moeten de montage handleiding maar eens goed doorlezen. Zie http://www.dometic.com/FileOrganizer/1-international/Operation%20&%20Installation%20Manuals/Refrigerators%20-%20Caravan-Motorhomes-RV/English%20&%20Multilingual/RMD8501-RMD8505-RMD8551-RMD8555_installation_EN.pdf

Caravanbouwers ook trouwens

Hier zie je hoe Dometic een ventilator adviseert:
http://www.dometic.com/FileOrganizer/1-international/Operation%20&%20Installation%20Manuals/Refrigerators%20-%20Caravan-Motorhomes-RV/English%20&%20Multilingual/Fan-Set_installation_MULTI.pdf


Bert antwoordt op 25 June 2014 om 22:19:

En die 'gebogen plaat' is nu net een van de inbouwvoorschriften die voorheen Electrolux en nu Dometic aan caravanconstructeurs voorschrijft.

Als ze dat niet doen, dan krijgt de kk-fabrikant de schuld. Ten onrechte.

Er is niets mis met de naar beneden gerichte uit- en instroomopeningen. Maar voorkomen moet worden dat de warme luchtstroom boven of naast de kookplaat terecht komt en uiteindelijk in de caravan.

Als caravanfabrikanten zorgen voor een afsluiting van de rest van het interieur tov de kast waarin de koelkast staat is ook geen horrengaas noodzakelijk, wat op den duur meer dan 50% betere doorstroming garandeert.

Is dat allemaal niet zo? Ga dan die aandachtspunten aanpakken en ga niet al dan niet dure of complexe oplossingen zoeken in de vorm van ventilators.

Wat dat betreft is dit 'koelkastprobleem' te vergelijken met een instabiliteitsprobleem met de caravan: dat ga je niet oplossen door een stabilisator te monteren of stabiliteits-electronica als ESP+, ATC of TSC aan te schaffen. Dat pak je aan door de oorzaak aan te pakken, zodat al die toeters-en-bellen niet of zelden nodig zijn. Alleen als vangnet...

Bij een goede doorstroming, invoer en afvoer van warmte achter je koelkast is dus een extra maatregel zoals een ventilator nooit nodig. Zelfs verwijderen van de roosters is zelden of beter nooit modig. Maar verwijder wel de muggengaasjes!


dabbertje antwoordt op 26 June 2014 om 00:08:

Die gebogen plaat zit dus in onze caravan. De koelkast van Dometic werkt prima. Voor ons geen gedoe met het inbouwen van ventilators. De caravanbouwer heeft de inbouwvoorschriften blijkbaar wel gelezen


Gunst antwoordt op 26 June 2014 om 22:14:

In mijn Adria zit ook een gebogen plaat boven de koelkast (afgekit)waarmee de ruimte achter de koelkast afgesloten is van het interieur. Hiermee werkt het blijkbaar zonder extra kunstgrepen prima. Ik haal overigdns alleen het rooster er uit als er een luifel voor de caravan staat, waardoor het flink warmer wordt. Zonder luifel is er "lucht" genoeg voor een prima koeling.


Gijs antwoordt op 27 June 2014 om 15:08:

Het is allemaal niet nodig, Klopt tot op een bepaalde hoogte.
De ene is sneller tevreden dan de ander.
Een nieuwe fiets waardoor door de fietsen handelaar de band driekwart is opgepompt vind de fietsenmaker goed, veert goed zegt hij. toch word die band volledig vol gepompt omdat dat minder energie kost.

En een verbetering achter cq boven je koelkast zort ook voor een verbetering. Ook de fabrikant kan een mooie en precies passende plaat boven uw koelkast maken en een geruisloze ventielator. Maar aangezien hier de kosten te hoog van worden plaatst hij de koelkast zonder ventilator en een schuine plaat die vaak veel te wensen overlaat.

Mensen die schreeuwen : dat is niet nodig de mijne werkt goed die hebben nooit het verschil ervaren.

Maar bent u tevreden zonder ventilator of een goed passende plaat, ga dan gewoon zo door.

Verder iedereen een prettige vakantie.


Janka antwoordt op 27 June 2014 om 17:01:

Vraagje aan Gijs, wie schreeuwt er hier?


dabbertje antwoordt op 27 June 2014 om 19:21:

Gijs, hoe weet jij nu dat we dat verschil nooit hebben ervaren of dat we snel tevreden zijn?

Ik ken het verschil wel degelijk. Onze vorige caravan was de koeling niet ok en hebben we ventilatoren ingebouwd. Bij de huidige caravan was het er het eerste jaar niet van gekomen en nu na 6 jaar gebruik kunnen we zeggen dat het helemaal niet nodig is. De koeling is uitstekend. Bij navraag ontdekten we dat dit aan de inbouwwijze ligt.


Gijs antwoordt op 27 June 2014 om 23:52:

Ik ga hier verder niet over discuseieren .
Als je tevreden bent mooi zo laten.
Maar het kan altijd beter.

Grt: Gijs


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 28 June 2014 om 00:17:

Precies Gijs, beter door:
-goede inbouw
-extra ventilatie door roosters te verwijderen
-een ventilator monteren
-zorgen voor voldoende spanning of gas gebruiken

En de gebruiker moet zelf maar kiezen welke mogelijkheden het beste van toepassing zijn.


Quirien Sengers antwoordt op 28 June 2014 om 10:04:

Hoewel mijn koelkast goed werkt misschien een tweetal ideen die misschien wel niet kunnen maar ik wil ze toch spuien.

- Is het niet mogelijk van het ringverwarmingssysteem een aansluiting op het gesloten systeem waar de koelkast is ingebouwd een buis te leggen zodat je gewoon de druk van de circulatie lucht kunt gebruiken?

Uiteraard dien je dan wel een afsluiter in te bouwen of een rooster te gebruiken wat je kunt dichtschuiven. Anders zou je in de winter warme lucht achter je koelkast blazen.
Verder alle uitstroom poorten dicht zetten zodat maximale toevoer achter de koelkast komt.

-Al die gene die airco hebben waardoor de temperatuur in de caravan b.v tussen de 18 en 22 graden daalt zouden ook een ventilator binnen op het afgesloten gedeelte van de koelkast kast kunnen monteren die de "koude" lucht in de caravan aanwezig dan kunnen gebruiken.

Voordeel van deze methodes zou zijn dat je niet je roosters er uit behoeft te halen en dus ook niet bang voor regen hoeft te zijn.

Maar misschien sla ik de plank finaal mis.

p.s. heb je wel eens gezien hoeveel stof zich achter de koelkast vormt, dus ik maak het daar ook regelmatig schoon net zo als achter de kachel.


dabbertje antwoordt op 28 June 2014 om 10:31:

@Gijs, natuurlijk kan het beter. Die discussie hoef je niet te voeren. Alles kan beter en worden geperfectioneerd. Mijn wit wijntje is heerlijk koud, het bier ook, etenswaren blijven geconserveerd en de thermometer geeft in de koelkast 5 -7 gr Celsius aan. Het enige kritiekpuntje is dat etenswaren die bij de koelribben liggen gedeeltelijk bevriezen.
Door jouw felle reactie zou ik bijna twijfelen of ik te snel tevreden ben en dat deze "domme gans" niet beter weet ;(


Roland van Berne antwoordt op 14 January 2016 om 16:47:

Weg met die absorptie koelkast.

Vervang de koelkast door een 12 volt compressor koelkast.
Aansluiten op de accu van de mover.
Koelkast gebruikt ongeveer 45 Watt ipv 150 Watt absorptie koelkast.
Voorbeeld Waeco MDC 090.
Accu tijdens het rijden bijladen met een
booster van Waeco DC 08
Koelkast is binnen 1 uur op temperatuur.
Blijft koelen ook bij zeer warm weer.

Ander voordeel je kunt de koelkast aanlaten als je bv naar Engeland wil!
Succes.


Vino antwoordt op 14 January 2016 om 18:50:

Dit is een draadje van Juni 2014.Vraagsteller heeft geen van de gegeven adviezen/oplossingen ter harte of serieus genomen, anders was zijn probleem wel opgelost.Kan natuurlijk ook zo zijn, dat het probleem zoals gesteld, niet zo urgent was.

Met vriendelijke groet,

Vino.


John antwoordt op 14 January 2016 om 19:01:

Ach, stukje sluikreclame


Bert antwoordt op 15 January 2016 om 21:11:

Kan die Waeco ook op gas?

45W via 12V is 4A. 4A gedurende 24 uur is 96 Ah.

Oeioei, een accu van 96 Ah is dus bloedloos en kapot binnen één dag!

Natuurlijk is een absorbsiekoelkast / -vriezer zoals die van Waeco geweldig spul, maar alleen via 230V.


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 15 January 2016 om 21:22:

45W via 12V is 4A. 4A gedurende 24 uur is 96 Ah.

Gelukkig werkt een compressor koelkast nooit continue. Als 45W het vermogen is zal in praktijk het al heel erg warm moeten zijn om per dag (24 uur) meer dan 40 Ah te verbruiken. En nee, gas gaat niet lukken.


Louis antwoordt op 15 January 2016 om 22:25:

We zijn niet meer met een heel gezin waarbij natuurlijk veel meer gebruikt wordt en hebben dus makkelijker praten maar zijn ondanks de beperkingen boven verwachting tevreden over de absorbtie .
Het is wél zo dat de koude lucht bij ons van onder de caravan word aangevoerd, en ook de afvoer prima met een luchtschotje verloopt, dus de circulatie is goed.
M'n pintje is ook met warm weer praktisch net zo koel als thuis, en kunnen ook ijsjes bewaren in het vriesvakje.
Wat we wél doen is gekoeld inkopen, in een koeltas naar de camping vervoeren en meteen in de koelkast.
Dat wat er niet in past gaat uit de zon onder de caravan en word er beetje bij beetje ingelegd.
Voorheen bij meer verbruik namen we een extra compressorkistje mee die buiten onder de luifel of in ieder geval uit de zon stond.
Had je 's morgens melk met ijsvlokken...
Maar de mogelijkheid van ook koelen op gas als het nodig is zou ik niet willen missen, dus de absortie houd de voorkeur.


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 16 January 2016 om 12:32:

In campers is de trend dat steeds vaker compressor koelkasten ingebouwd worden. Ik slaap met mijn hoofd op 30 cm van een 12 jaar oude compressor koelbox en moet heel goed luisteren of die aan slaat.


Louis antwoordt op 16 January 2016 om 22:27:

Daar zeg je zoiets...
Ik kan me ook niet herinneren de compressor koelbox destijds ooit irritant gehoord te hebben.
Maar geen enkele compressor koelkast thuis is ooit geruisloos gebleven.
Nooit bij stil gestaan, maar wat zou dat verschil kunnen verklaren ?


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 16 January 2016 om 23:11:

Maar geen enkele compressor koelkast thuis is ooit geruisloos gebleven.
Mijn koelkast thuis kan ik niet horen (nee, ik ben nog niet doof). Hij is wel ingebouwd en van een goed merk.


AdM antwoordt op 17 January 2016 om 11:08:

In in onze caravan (3 jaar oud)zit een koelkast waarvan je het vries gedeelte er uit kunt klikken en dat hebben we gedaan extra rooster bij besteld en nu veel meer koelruimte en ook (nog)betere koeling


Jaap antwoordt op 17 January 2016 om 21:53:

Wij gebruiken het "vriesgedeelte" nooit. Wordt de koelkast kouder wanneer je de klep weghaalt? Zijn er technische problemen te verwachten ? Voor mij zou dit een oplossing zijn


Jaap antwoordt op 17 January 2016 om 22:29:

Bij mijn vorige caravan had ik een klein vriesvakje en al vrij snel heb ik het klepje weggehaald. Sinds december staat er een "nieuwe"caravan (in de stalling). Het type Dometic weet ik zo niet, maar ik weet wel dat het vriesvak over de volle breedte van de koelkast gemaakt is. Veel ruimteverlies wanneer je het vriesvak niet gebruikt. Binnenkort gaan we de nieuwe aanwinst uitproberen dus dan maar eens kijken.


Herman antwoordt op 17 August 2017 om 10:43:

Ook al zijn er mensen die er géén last van hebben: Kennelijk speelt het probleem van te gebrekkige koeling veel caravan/camper bezitters parten en ook ik ben nu bezig om zo'n ventilator te monteren.
Ik heb deze met ijzerdraad vastgemaakt aan de onderkant van de vierkante lamellen van het koelsysteem dat aan de achterkant van de koelkast zit. Dus niet achter het bovenste ventilatorrooster van de caravan maar direct op de koelkast zèlf. Uiteraard heb ik de luchtstroom naar boven gericht.
Ook wil ik een tempschakelaar monteren, een kleine ronde sensor ter grootte van een knoopcelbatterij met een klein houdertje met twee oogjes waarmee de schakelaar bevestigd kan worden.
Wie weet wat de beste plaats (op het koelsysteem aan de achterkant van de koelkast) is om deze schakelaar te monteren? Een foto zou natuurlijk zeer welkom zijn!


Frank antwoordt op 17 August 2017 om 11:44:

Ik heb gekozen voor een handschakelaar en een klein gaatje geboord in een afdekplaat vlak onder het aanrechtblad. Keurig scbakelaartje en niet van "origineel" te onderscheiden.
Heb ook kort gedacht aan tempschakelaar maar mij er niet verder in verdiept. Want bij welke temperatuur moet hij inschakelen en waar monteer ik hem dan? Diverse plekken achter koelkast hebben immers enorme tempverschillen. Ik denk gewoon proberen en uittesten.


Louis antwoordt op 17 August 2017 om 17:07:

In veel merken caravans worden dezelfde merken koelkasten ingebouwd.
Ik kan me niet voorstellen dat de werking erg veel kan verschillen.
Volgens mij zit het in een betere of slechtere luchtcirculatie, wegens de positie van de kast of gebrekkige afdichtingen.
Aan de positie kun je als gebruiker niets doen.
Eén ding is me wél opgevallen : Als de instromende lucht van onder je caravan komt (bodem) dan is het rendement veel beter.
Het is kennelijk net als bij een schoorsteen die meer of minder goed trekt.
Wij kunnen bijvoorbeeld bij 30 graden rustig ijsjes meenemen uit de supermarkt, en die blijven goed in het vriesvak, ook blijven dranken e.d. in het koelgedeelte echt koud.
Hoe lager hoe beter, en uit de zon als het kan.
(Ik weet niet of het nog wel eens toegepast wordt, maar airmix kwam ook van onder de vloer middels de ringverwarmingventilator...scheelde tóch weer een beetje.
De meeste koelkasten staan nog altijd gewoon op de vloer, dus waarom er in verreweg de meeste gevallen voor het laag/hoog wandroostersysteem wordt gekozen is me ook niet duidelijk.
En een gat in de vloer maken onder de koelkast is ook niet iets wat je bij een jonge caravan zomaar even doet om eens te proberen...


Hans antwoordt op 17 August 2017 om 18:11:

Meestal staan de koelkasten op of vlakbij de wielkast. Een rooster in de vloer maken zou daar aardig wat wateroverlast geven tijdens het rijden met regen denk ik.

Hans


Louis antwoordt op 17 August 2017 om 19:55:

Zeker waar, daarom ook een RVS kap die waterinslag voorkomt.
Zoals bij de kachel die ook vaak aan de zijkant zit met z'n onder aanzuiging .




Bob antwoordt op 17 August 2017 om 21:31:

Ik hing een aluminium reflectiescherm over de roosters toen de roosterkant vol in de zon stond. Wel enig afstand houden zodat er wat wind tussen caravan en scherm kan stromen. Heb geen metingeen gedaan of het hielp.
Reflectiescherm zoals vaak gebruikt wordt op de voorruit van auto's om de brandende zon tegen te houden.


@Eric antwoordt op 18 August 2017 om 08:09:

Dat scherm zorgt er misschien wel weer voor dat de afvoerlucht slecht afgevoerd kan worden met warmteophoping = slechteren koeling ten gevolg?


Janka antwoordt op 18 August 2017 om 12:56:

In Portugal stonden de roosters vol in de namiddagzon.
De roosters verwijderd, de koelkast op 3 en een luifel opgezet.
En de werking was prima!


Frank antwoordt op 18 August 2017 om 15:55:

Sommigen halen roosters eruit en dan staat de zon er vol op. Dit betekent inderdaad iets meer lucht maar ook dat de zwarte koelribben en de koelkastachterkant vol verwarmd worden door de zon. Zinloos tenzij je zorgt voor schaduw.
Daarom is die geforceerde koeling met een computerventilator zo goed. Rooster kan blijven zitten en geen directe zon op de zwarte koelribben . Ook moet de ruimte achter de koelkast dicht zijn en bovenin afgeschuind/afgerond richting rooster lopen. Anders gaat de warmte bovenin of in het kastje hangen.


Henk antwoordt op 28 July 2019 om 13:41:

Na 2 jaar weer op vakantie maar de koelkast koelde slecht. Hij heeft lang stil gestaan dus ik vreesde het ergste.

Overdag was het buiten 40 graden. In de koelkast 's nachts 12 maar overdag 30 graad!!.
Ik heb hem toen met bier en tonic blikjes gevuld en de stand van 7 naar 2 gezet.
Dan gebruikt hij minder energie en geeft dus ook minder warmte af. De blikjes fungeren als een soort koudeopslag om de temperatuurverschillen op te vangen. En.. het werkt. Nu is de koelkast overdag ook 12 graad.
We hebben wel een extra koelbox aangeschaft voor de drankjes zodat de koelkast niet zo vaak open hoeft.


AdM. antwoordt op 28 July 2019 om 14:07:

Misschien een idee voor de fabrikant, ook wij halen bij veel warmte het bovenste rooster eruit, maar net als zovelen zeggen het is geen gezicht dat grote gat. Nu maken ze wel winter platen ervoor mogelijk kan men een vervanging rooster maken dat grotendeels open is met een schuin afdakje, probleem van regen inslag heb je dan niet en het ziet er wat netter uit. Ik denk dat er veel verkocht gaan worden want het heeft een groot effect en is snel gewisseld op de camping bij zeer warm weer.


TheoS antwoordt op 28 July 2019 om 14:27:

@AdM,
Uitstekend idee.



Reageer

Naam:

Email:

Reageer wel met een zinvolle en inhoudelijke bijdrage!



Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken (met een B-rijbewijs).

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Laatste Blogs

Nieuwe caravans....

De modellen voor 2020 zijn gepresenteerd op de caravan-salon in Düsseldorf. Revolutionair nieuws is er niet maar het blijft leuk om op een beurs weg te dromen bij mooie nieuwe kampeerspullen voor de komende vakantie.

Trekkrachtrapport

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde trekkrachtrapport uit zo'n 30 pagina's met informatie bestaat.

Parkeren

Stoppen langs de (snel)weg kan een probleem zijn. Veel grote plaatsen worden bezet door vrachtwagens die hun verplichte rust nemen. Waar kunnen wij dan nog pauzeren?

© 2004-2019 Caravantrekker