Caravantrekker.nl

Opel Corsa 1.0 Turbo

Jeroen vraagt op 23 april 2015:

Zijn de gegevens van de nieuwe Opel Corsa 1.0 Turbo al bekend.
Deze is namelijk klasse winnaar bij de KCK trekauto verkiezing.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Bert antwoordt op 23 april 2015:

De importeur is de benodigde gegevens aan het opzoeken.


Bert antwoordt op 23 april 2015:

En de nieuwe Corsa (5) serie staat er bij...


Frans antwoordt op 24 april 2015:

Is 90 pk, mag max. 1200 kg trekken


Theo antwoordt op 24 april 2015:

Hoe evolueert het verbruik zonder caravan en met? Hoe lang gaat het goed? 1200kg MTSM. Dan is de keuze in caravans ook al niet echt groot.

Voor mij komt hij alleszins niet in aanmerking. Een auto die bijna de hele tijd op de teentjes moet lopen heeft meestal een korte levensduur of heel veel kosten.

Trekkracht heb je nooit te veel. Overwicht op je caravan evenmin. 80% wordt als gezond aanzien. Ik probeer toch eerder naar 50% te gaan.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 24 april 2015:

Met een 'bij passende' caravan kan je met zo'n 1.0 liter, 3 cilinder prima op vakantie! Natuurlijk trekt een Range Rover dezelfde caravan 'beter' maar of de kosten dan nog in verhouding staan tot dat beter trekken is de vraag.
En waarom zou de techniek kapot gaan? Een 'Range Rover' kan ook kapot en dan zijn de kosten veel hoger. Het brandstofverbruik kunnen we inmiddels heel aardig voorspellen en is toch altijd nog minder dan met een 'Range Rover'.
Kortom, met een kleine auto is niets mis zolang je maar zorgt dat de caravan bij de auto past (en dat geldt ook voor de caravan bij een Range Rover 😉)


Theo antwoordt op 25 april 2015:

Menno, je doet me herinneren aan een uitspraak van een campeerder begin jaren 70. 2CV met 4 personen aan boord, een vouwcaravan er achteraan, aan het lago Magiore. "Het gaat niet snel maar het gaat". Bleek dat hij in eerste versnelling de Gothardpas was opgekropen. Mijn vader reed toen met een NSU 1200 zonder aanhangwagen en vond dat hij niet veel overschot had, eigenlijk geen meer.

Zelf ben ik van een Sierra 2.0 105pk via een Scorpio 2.0i 115pk bij een Galaxy 1.9tdi 130pk aangekomen. Ik kan alleen vaststellen dat het combinatie na combinatie veel aangenamer en ontspanner rijden is geworden. Ook met hellingen van 15% er bij. Niet alle vakantieoorden liggen (gelukkig) naast een snelweg. Ook de combinaties werden stuk voor stuk stabieler. Had je met de Sierra nog een keer een reactie bij het inhalen of ingehaald worden, met de Galaxy was ook dat verleden tijd.

Dit jaar zal ik voor het eerst met een Ranger DC 3.2 Aut en een Adria Altea 462PD (MTM 1300kg niet in de database :-( ) op verlof vertrekken. 100% zeker dat het weer een stap vooruit is. Bij aankoop van de caravan had ik wel spijt dat hij niet verkrijgbaar was op COC 1500kg zoals bij de andere 462xx wel mogelijk was. 1300kg is maar net met 4 personen. Ik ben er trouwens zeker van dat het verbruik met dezelfde caravan nauwelijks hoger zal zijn als met de Galaxy. Die kwam ook rond de 12l/100km uit. Of 100% meer dan een solo rit over wat langere afstand. Nog altijd 66% meer dan bij het dagelijkse gebruik.

Koop ik deze wagen speciaal om de caravan te trekken? Neen. Ik heb er 365 dagen/jaar geniet van. Morgen in de kersenplantages, volgende week in de koolzaadvelden. Vaak met een plateau aanhangwagen van 2t en op veldwegen.

Uit de berekeningen kan wel blijken dat het met een kleine wagen mogelijk is. Dat het langdurig goed gaat is een ander verhaal. Dat zal alleen de praktijk uitwijzen.


john antwoordt op 25 april 2015:

Het is natuurlijk wel 2015 en niet 1980.
De kleine turbo motoren blijken het uitstekend te doen als trekauto.
Dat blijkt uit de test op deze site.
Dat blijkt bij de KCK verkiezing.
Kijk ook de berekeningen er maar op na.
Natuurlijk heeft Theo gelijk dat het gewicht tussen caravan en auto in balans moet zijn.
Maar Menno ... leeft gelukkig wel in 2015.
Blijft het heel?
Voor sommige 1.0 turbos is dat nog onbekend, voor die van Ford weten we het inmiddels zeker. Als je de duurtest Focus van AMS en die van Autobild, beiden over 100.000km, bekijkt: vlekkeloos, de Ford en de motor en turbo. Motor en turbo worden minutieus onderzocht op slijtage, in beide tests beoordeeld als zeker voor 200tkm goed.
Het behoeft geen toelichting dat een dergelijke auto in Duitsland, bij een autoredactie voortdurend op zijn teentjes loopt.
What more do we want?
Het paradijs voor de bezitters van niet te grote caravans. Solo 1 op 18-20; met caravan 1 op 12 (ervaringsfeit, Focus 1.0).


Theo antwoordt op 25 april 2015:

En hoeveel km heeft autobild met caravan gereden? Hun testen zijn wel lange duur testen maar niet relevant voor 90% van de gebruikers. En al zeker niet voor caravan gebruikers. Een vlotte rijstijl dat wel. Enkele seconden doortrekken en vooral lange afstanden. Uren lang sleuren aan een caravan doen ze er niet mee. Hoeveel uren vertoeven ze er mee in de Alpen, waar ze effectief eens een lange tijd op hoog vermogen naar boven kunnen rijden?
In een grijs verleden reed ik >40 000km/jaar waarvan 60% autosnelweg. Onder andere met de Sierra benzine. Nooit kosten aan. 100 000km met banden. 1ste uitlaat. Meer dan 200 000km mee gereden. Nooit een koppeling versleten. Remblokken versleten? Toch niet de eerste 100 000km. Een veelrijder en vooral een autobaan rijder verslijt zijn wagen een stuk minder als een normale gebruiker. Wees maar zeker dat autobild heel veel op snelwegen zit. BTW autobild is ook niet vies van wat manipulatie. Een Duitse wagen hebben ze nog nooit afgekraakt. Dat is al meer dan eens aangetoond. We kennen ook de reputatie van het moederblad Bild. Ik las autobild reeds in de jaren 80 en ken het magazine maar al te goed.

Vader reed met een Scorpio 2.5 Diesel 370 000km. Benieuwd of je geroemde 1.0 turbo er ook geraakt.

Kijk ik op een camping rond, dan blijkt de Altea 462PD toch ruim bij de kleinere caravans te horen. Toch goed voor 1300kg op de weegschaal. Mijn Galaxy heeft een MTSM van 2t. Hang ik dat gewicht er achter dan weet ik dat ik grenzen overschrijd. Meermaals meegemaakt dat de auto naar adem snakte als ik op een helling diende te vertrekken. Het waren dan de lokale weggetjes die aansluiten op de hoofdwegen, zoals je er duizend vindt eens je in de Ardennen de autowegen hebt verlaten.

Plan eens een reisje naar Wildhaus CH via Bregenz/Feldkirch. Hopelijk zijn ze, zoals bijna elk jaar, aan het werken waar de helling 15% bedraagt. Ze regelen het verkeer er dan zeer netjes met verkeerslichten. Benieuwd of je dan je 1.0 nog gaat roemen. Zoals ik al schreef dient de auto niet uitsluitend om op de autosnelwegen te leven.

BTW klasse winnaar bij KCK trekauto, wil dat zeggen dat hij goed is? Je kan het ook anders schrijven. De minst slechte in zijn klasse is net hetzelfde gezegd.

Al eens met een caravan gereden met stormachtige wind bijna constant pal op kop? Rijden in hoogste versnelling was op het vlakke zelfs bijna niet mogelijk. Dan ben je heel blij met wat extra vermogen en heel wat overgewicht op de caravan.

Ieder zijn mening. Ga ik met een 1.0 (turbo) rond rijden, dan wil dat zeggen dat ik niet meer met de caravan op reis zal gaan en dat de aanhangwagen verkocht is.




Bert antwoordt op 26 april 2015:

Beste Theo. Je verteld in één bericht zoveel waarheden als evenzoveel onwaarheden.

Ik kan die allemaal niet rangschikken en ordenen en van repliek dienen.

Weet je wat? Ik de er het even het zwijgen toe.

John in het voorlaatste bericht verhaalt ook veel waars... Echt wel!
======
Is een kleine motor de mindere, altijd? Echt niet!
======

Voorbeeld: ik ben nu tijdens een zoveelste Bergtrainigsweekend http://caravantrekker.nl/instructie/bergweekend.php op pad met drie cursisten en hun combinaties.

1) Een 2.0 benzine (167 pk) en Hobby van 1500 (Hyundai ix35)

2) Een 1.6 benzine van amper 100 pk en Carat (Chateau) van 900 kg (Peugeot Partner)

3) Een 1.4 benzine van ook zoiets met een Eriba Touring 1200 kg. Opel Astra 1.4 turbo.

Wat denk je welke combi het makkelijkst presteert?

Nope, dus niet die 2.0 en ook niet de 1.6 maar de 1.4. Hadden we de betreffende caravans ook nog gewisseld, dan was nog steeds die 1.4 het best en makkelijkst presterende trekauto geweest.

Verrassend? Ja, best wel. Ook bij mijn cursisten dit weekend ga ik duidelijk maken dat niets is wat het lijkt...


Ton Groenendijk antwoordt op 26 april 2015:

Een gevleugelde Amerikaanse uitspraak was "There's no substitude for qubic inches". En dus werden daar decennia lang benzinemotoren van 6 en 7 liter gemaakt die standaard zo'n 150 pk leverden. Carburators als riolen. Tractie te over. In de jaren '3o maakte Alfa Romeo een 1.5. motortje met 8(!) cilinders, waarmee ze menige race wonnen. Er zijn dus vele manieren om je brandstof om te zetten in vermogen en de ontwikkeling staat niet stil. Bedenk dat er een levensgroot verschil bestaat tussen de toleranties van motoren uit de vorige eeuw en de huidige, met dank aan de precisering die de computer bracht. Wie rijdt er nog rond met een fles olie in z'n kofferbak? En dus leveren kleine motoren veel meer rendement dan hun voorgangers.
We moeten er echter wel rekening mee houden dat de motorenfabrikanten echt niet zitten te wachten op de mening van een paar caravanners. Dat is een veel te kleine markt en dus moeten de caravanners de markt volgen en niet andersom. Voorlopig is dat best te doen, want uiteindelijk reed ik in de jaren '80 met een 1600 cc en nu weer (met turbo) In die tijd zijn de toleranties verbeterd, net als de wegen, dus valt er weinig te klagen, of het moest zijn dat er weinig innovatie in de caravanwereld zit.
Veel mensen vinden het leuk om een surplus aan vermogen te beheren; de vraag is dan of je al dat vermogen nodig hebt. Theo dus wel, die met twee ton aanhanger 365 dagen per jaar door de velden boendert. Maar de gemiddelde vakantieganger heeft zulke grote vermogens echt niet nodig.
Zelf reed ik ooit met de door Theo geroemde Ford Diesel. Ik weet nog dat-ie nauwelijks de parkeergarage uit kwam. Een luie, logge motor, afgeleid van een tractorblok en nog steeds met dat karakter. Tja die gaan wel even mee. Maar prettig rijden??
We moeten maar mee gaan in de ontwikkeling en die is steeds verfijnder, steeds zuiniger en economischer. There is a substitute for qubic inches. Zelfs in de VS dringt dat idee langzaam door. Wat dat is? Nog meer energie uit een liter? Waterstof? De toekomst zal het leren.


johan antwoordt op 26 april 2015:

Fijn als er de financiële ruimte is, of je een keus maakt,
om een zware wagen, met veel vermogen, te kopen.
Dit staat los van de vraag wat wel/niet mogelijk is, gewenst is, noodzakelijk is.

Daarnaast is er nog de vraag of het technisch een goede ontwikkeling is om veel te down-sizen en caravan rijden.
Auto's down-sizen, dan ook caravan gewicht omlaag. Maar dat is logisch lijkt me.
Ik ben eigenlijk ook nog van "het stempel" dat grote motoren noodzaak zijn, de ervaring heeft me geleerd dat een huidige 1.6TDI het ook met onze knaus prima doet.
Voorheen 2.0 diesel, 150 pk, 350 Nm, auto 6bak, als noodzaak?
Natuurlijk was het wel sneller, etc.
Ook 300kg zwaarder, en dat rijdt echt wel anders.
Maar niet noodzakelijk is mijn ervaring van de afgelopen 3 jaar.
En dan rij ik niet als een Eendje.
Afgelopen weekend veel km-ters gemaakt met onze oude DAF,
tja, dan weet je weer hoe het vroeger was.
Zo ga ik niet meer naar Zwitserland op vakantie.
Zou ook bijna zonder caravan moeten, gezien zijn trekgewicht.


john antwoordt op 26 april 2015:

Mijn Focus 1.0 staat op 140 kt, geen problemen, circa 6000 km met caravan van 850 tot 900 kg.
De vorige was de 1.6tdci Focus. Die heeft heel wat gedoe opgeleverd, met en zonder dezelfde caravan. Overigens niet mijn problemen, want leaserijder.

Voel dus geen reden om het blik te roemen. In de berekeningen op deze site scoort de tdci in de bergen marginaal beter. In de praktijk merk ik geen verschil. Wel blijft de 1.0 tot nu toe heel, dat gold voor de tdci niet.


k.w.spanjer antwoordt op 27 april 2015:

Zo klein mogelijke auto met een motor cilinder inhoud van minder dan 1000cc het liefst met twee turbo's en dan met een zo zwaar mogelijke caravan ,ik begrijp van deze discussie niets meer, 1 ding houdt ik mij wel voor ogen de ANWB of Route Mobiel sleepdiensten hebben het druk met deze ( vakantiegangers), prettige reis en kijk vooral uit voor hellingen met meer dan 1%.


Gerrie antwoordt op 27 april 2015:

Mijnheer Spanjer, u bent wel heel overtuigend in uw bericht. Ik neem aan dat u ervaring heeft met de problemen met auto's met kleine motoren met veel vermogen. Is het inderdaad zo dat de afsleepdiensten meer van deze auto's afslepen.


k.w.spanjer antwoordt op 27 april 2015:

Beste Gerrie.
Ik rijdt mijn hele leven alleen met Volvo met een cilinder inhoud van 2400cc of meer en een leeg gewicht van rond de 1500 kg.. en daarachter een caravan van max 1300kg...nooit pech of problemen ..altijd vermogen over nooit op zijn tenen lopen en gelooft u mij maar dat dit een uitstekende combinatie is.
Vriendelijke groet Karel ...40 jaar ervaring .


RobD antwoordt op 27 april 2015:

Dat beantwoord de vraag niet Karel. Je hebt vast wel een staatje met cijfers van de anwb en routemobiel die je bewering staven. Of kunnen we er van uit gaan dat je maar wat roept, en de antwoorden van bv Bert niet gelezen?


Steven antwoordt op 27 april 2015:

Er werd enkele weken geleden nog op het nieuws vermeld dat de pechverhelpingsdiensten van Touring, VAB en Europ Assistance in het voorjaar veel meer depannages hebben moeten uitvoeren voor vakantiegangers.

Heeft dit te maken met het ouder wordende autopark, de downsizing, de complexiteit van de wagens, of zijn er gewoon meer mensen met de auto op vakantie gegaan?


TheoS antwoordt op 27 april 2015:

Beste k.w.spanjer,
Al 35 jaar rijd ik Volvo. Nu mijn elfde, diverse uitvoeringen gehad, benzine en diesel, bijna alle 2.0 liter of meer.

...nooit pech of problemen ..????? Helaas: Allerlei. Samenhang hiervan met de cilinderinhoud? Geenszins.


Michiel antwoordt op 28 april 2015:

Theo verliest mijn inziens wel uit het oog dat hij zijn auto op een totaal andere wijze gebruikt/ nodig heeft dan het meerendeel van de caravanners. Een Ford Ranger 3.2 voor dagelijks gebruik is voor jou misschien prettig, maar ik zou er niet aan moeten denken om daarmee mijn woon-werkverkeer en boodschappen te doen. Veel te duur per km, en volstrekt onhandelbaar in parkeergarages. Een dikke middenklasser rijdt volgens mij een stuk comfortabeler.

De nieuwe Corsa weegt leeg bijna 1100 kg (vrij veel voor zo'n 'kleintje') en trekt volgens zowel de berekening hier als de KCK een passende caravan prima. En waarom zou zo'n auto niet heel blijven wanneer je gewoon met verstand en gevoel rijdt? Opel heeft geen slechte naam op dat gebied, dus zie geen reden daar op voorhand al aan te twijfelen.


Gerrie antwoordt op 28 april 2015:

Mijnheer Spanjer fijn voor u dat u zo'n tevreden Volvo rijder bent. Het zegt echter niets over de betrouwbaarheid van kleine motoren. Ik had gehoopt dat u met een goede onderbouwing zou komen en hoop dat die nu nog komt. U had daarmee een waardevolle bijdrage kunnen leveren voor mensen die in overweging hebben om wel een corsa te kopen voor hun kleine caravan. Ik zelf zou hem ook wel eens in overweging kunnen nemen, denk dat het niet zo raar is met 115 pk en een koppel van 170 voor onze eriba puck. Wij rijden hier nu met een Suzuki swift voor en ook dat gaat uitstekend en zonder mechanische problemen. Vanuit mijn werk spreek ik nog wel eens medewerkers van kip en die geven aan dat de shelter op dit moment toch wel de meest gebouwde kip is. Ik denk ook dat het bouwen van de shelter een goede zet voor kip is geweest en goed aansluit bij de ontwikkelingen op de automarkt. Ik snap ook wel dat het overstappen van een grote Volvo, met gezien de gewichten die u aangeeft aardige caravan, een grote is naar een corsa met een kip shelter. Maar voor nieuwe aanwas in caravanland misschien niet eens zo'n rare combinatie. De nieuwe aanwas is hard nodig voor de caravanbouwers en handel. Mogelijk is het ook voor u interessant i.v.m. doorstroming en kunnen zij t.z.t. zich ook een grote Volvo en dito caravan veroorloven. Misschien ligt daar ook wel de redding voor de caravanbouwers die zich mijns inzicht te veel richten op het boven segment voor voornamelijk de ouderen die zich dit kunnen veroorloven. Helaas wordt deze groep steeds kleiner (ja leeftijd) en zuiniger. De meeste jongeren zullen zich niet direct een caravan uit het hogere segment kunnen veroorloven en als er dan geen (lichte) instap modellen zijn, mogelijk afhaken.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 28 april 2015:

Een Corsa 1.0 turbo met een Eriba Puck is een veel fijnere combinatie dan een Volvo 2.4 met een veel grotere caravan! Jammer dat zo weinig mensen dat inzien en dat er zelfs (velen) zijn die daar op neerkijken.


Bert antwoordt op 28 april 2015:

Psies Menno!

Afgelopen weekend drie heel verschillende combinaties op bezoek gehad in Noorbeek. Het was weer heel gezellig tijdens dit BergTrainingsWeekend. http://caravantrekker.nl/instructie/bergweekend.php

1) Een Citroën Berlingo 1.6 met Carat (Chateau 390) - 1000 kg
2) Opel Astra 1.4T met Eriba Touring - 1200 kg
3) Hyundai ix35 2.0 (suv) met Hobby 1400 kg

De laatstgenoemde combinatie zag er het meest indrukwekkend uit en leek voor iedere deelnemer de best presterende. Not...

De makkelijkst rijdende combi bleek de Astra met de kleinste motor. En, ja ook de smalste caravan, dik 2 meter.

De Berlingo deed absoluut niet onder voor de Hyundai. Sterker nog, de grip op wat nat asfalt - omhoog - bleek stukken beter. Lekker verder sturen toch wat makkelijker met 2,10 breed dan 2,30.... Natuurlijk maakt onder die omstandigheden 900 of 1400 kg aangehaakt gewicht veel uit!

Wat is zo'n Berlingo een praktische auto!! Fietsen passen er in! Het ding ziet er niet uit.... Maar lachen met aangehaakte Chateau!!

Tsja, die Hyundai ix35 of Kia Sportage mag 1900 kg trekken......

Hoe kun je je vergissen! 😉


k.w.spanjer antwoordt op 2 mei 2015:

Lezen wat er geschreven wordt..lijkt wel een geen goed gegeven.
Ook Menno verliest wel eens het gegeven uit het oog.
Gerrie we hebben het nog steeds over een auto van maximaal 1000cc met een caravan van minimaal 1200kilogram .. en later wordt er van alles bijgehaald ook door Menno met zijn puck.. wel het puntje bij het paaltje houden ..mensen en niet telkens van de eigenlijke vraag afwijken.


Gerrie antwoordt op 2 mei 2015:

Beste mijnheer Spanjer, u geeft aan dat we goed moeten lezen, dat klopt. Niet menno met zijn puck maar Gerrie met zijn puck.
U geeft aan dat we het nog steeds hebben over een 1000 cc moter en een caravan van 1200 klg. Ja dat klopt en dan ?.
Wel 115 pk en een koppel van 170. Laat ons niet raden maar geef aan wat u wilt zeggen. U dwaalt zelf af en had gehoopt dat u met harde feiten zou km komen. Helaas nog steeds niet. In mijn beleving gaat het tot nu toe alleen maar over uw eigen gevoel. Overtuig me alstublieft met feiten. Ford doet het u al enige tijd met een vergelijkbare motor en vergelijkbare motorinhoud, zijn er aanwijbaar meer problemen bij ford dan in het verleden ?


Theo antwoordt op 2 mei 2015:

Michiel, je hebt duidelijk nog niet in de Ranger gezeten, laat staan meegereden. Dit soort wagens kan je niet meer vergelijken met de Toyota J40 Land Cruiser. Uiteraard rij je niet met een Lexus of iets gelijkaardigs rond. De achtervering is wat stijver. Maar dit kan voor een caravanrijder zeker geen kwaad.

Duur in gebruik? Verzekering is lager dan een personenwagen met hetzelfde vermogen. Aan wegentaks betaal ik in België 150€. Met een Galaxy eerste generatie was dit 400€.

De luxe uitvoering inclusief automatische 6-bak, automatische airco, leder, achterruitrijcamera, standverwarming, ... kost me incl BTW net 30 000€. Een prijs die vergelijkbaar is met die van een Galaxy of Mondeo niet eens in luxe uitvoering. Een balkenchassis ook zoveel sterker als een zelfdragend. 800kg laadvermogen. Met 3 volwassenen en 2 kinderen nog meer dan voldoende ruimte om alle skimateriaal in de wagen te laden. Niet overladen zoals ik er veel zie tijdens een skiverlof.

Te groot voor de stad? Ik heb er met bus en vrachtwagen gereden. Hij is net zo breed als de Galaxy. Alleen een 60cm langer. Kom nog zelden in een stad. De bossen, de velden, de bergen, ... dat is mijn biotoop. Voor geen enkele moderne wagen is een parkeergarage geschikt. De breedte van de parkeerplaatsen is nog net dezelfde als 40 jaar geleden. De Golf 7 is 1m80 breed terwijl de Golf I slechts 1m63 was. Weet ik op voorhand dat ik een parkeergarage nodig heb? Dan rijd ik met de Fiesta van pa.

Dat een kleine motor met een kleine caravan fijn kan zijn. OK dat kan best. Rijdend geen probleem. Maar wat als je bij 35°C in file de Hunsrück of vergelijkbare helling op moet? Vertrekken, 100m rijden terug stoppen. Niet 1 keer vertrekken en weer rijden maar continu stoppen en vertrekken. Wie heeft er ervaring mee?


TheoS antwoordt op 2 mei 2015:

@Theo, Beste naamgenoot,

Michiel geeft aan waarom hij en vele andere caravanners niet de keuze zullen maken die u maakt, een buitenproportionele auto: voor hem / hen wegen de nadelen niet op tegen de voordelen.
Natuurlijk hebt u uw eigen overwegingen om tot uw keuze te komen, tot hetgeen u nu hebt. Zodra je deze gaat motiveren komt er altijd een rationeel verhaal, waaruit moet blijken dat uw keuze bijna onvermijdelijk is.

Michiel start vanuit andere uitgangspunten en komt ook tot een onvermijdelijke keuze, want hij weegt - op basis van de andere uitgangspunten - de pro's en contra's anders.
Zullen we het daarbij laten? De beste keuze bestaat niet. Dat zou zoiets zijn als een caravan die van binnen groot en van buiten klein is.



Caravantrekker (Menno) antwoordt op 3 mei 2015:

De oorspronkelijke vraag is zoals zo vaak al in het tweede antwoord beantwoord. Alles wat daarna komt is zoals zo vaak 'gerelateerde meningen' .


Hennie antwoordt op 5 mei 2015:

De lichtere diesel motoren hebben al voor kostbare problemen gezorgd ,o.a in de mini de citroén's en de Peugeots.
Als ik een grote auto zie ,en dan achterop zie staan 1.6 hpi dan krap ik even achter mijn oren ,al helemaal als er een flinke caravan achter hangt.Het lijkt op een stevig Zeeuws paard zonde conditie.


Marco antwoordt op 22 juni 2015:

1.0, 1.1 2.0 3.5.... ach, het zijn maar getallen.


Gerrie antwoordt op 3 juni 2016:

Hij gaat er komen de Corsa Cosmo 115 pk. In september mag hij met onze puck op vakantie en ik ben nu nieuwsgierig of er ook mensen zijn die alervaring hebben met een Corsa 90 of 115 pk als trekker.


Ben antwoordt op 4 juni 2016:

Hoi Gerrie,
Veel plezier met de nieuwe auto!
Hij zal het zeker goed doen met een puckje erachter!

Mvg,Ben


Kees antwoordt op 4 juni 2016:

Gerrie is misschien al wel voor de tweede keer op vakantie inmiddels. 😉


Ben antwoordt op 4 juni 2016:

Doet ze goed toch!..😉


Vino antwoordt op 4 juni 2016:

Stja,indien ik het na 14-maanden nog niet helemaal op de rails heb, wat blijft er dan nog over?

Met vriendelijke groet,

Vino.


Gerrie antwoordt op 4 juni 2016:

Nee Kees, 4 x. We zijn met het pukje en de swift 2 x naar de moezel geweest en 1 x naar Weer in de buurt van Innsbruck. Daarnaast in de zomer nog wezen eilandhoppen met de boot. Dus niks te klagen. Als het goed is komt de corsa begin augustus en dan kan hij zijn kunsten in september tonen voor een vakantie naar Oostenrijk met het pukje. Zeker weten dat dit uitstekend gaat lukken omdat de swift het ook uitstekend deed met zijn 90 pk en een koppel van 120.


Gerrie antwoordt op 13 november 2016:

Onze corsa Cosmo 115 pk krijgt er een nieuwe kar achter. De puck ingeruild op een nieuwe caravelier antares style 390. De caravan gaat geleverd worden in het voorjaar en we gaan het dan ervaren hoe de combinatie het doet. Volgens caravantrekker moet dat heel aardig lukken. T.z.t. zal ik verslag doen.


ben antwoordt op 14 november 2016:

Gefeliciteerd,ik heb zojuist even gekeken,mooie compacte caravan.De opel zal het vast goed doen! 😉


Gerrie antwoordt op 14 november 2016:

Dank je Ben. Ik denk dat de corsa het ook moet kunnen doen met de caravelier.


ben antwoordt op 14 november 2016:

@Gerrie,de opel trekt dit gemakkelijk.
Die turbo benzine motoren zijn heerlijk om mee te rijden.
Zeker met een caravan erachter.


Gerrie antwoordt op 14 november 2016:

Spreek je uit ervaring Ben ?.


ben antwoordt op 14 november 2016:

Wij rijden een duster 1.2tce 125pk en een koppel van 205nm.
Onze mini caravan weegt niet veel (750kg beladen)maar met kids op vakantie en alles erop en eraan nemen wij toch een aardig gewicht mee.
De 1.2tce is ook een heerlijke motor!


Gerrie antwoordt op 14 november 2016:

Ben , lijkt wat vergelijkbaar met de combinate van de corsa met de Puck. Wij vernamen hem haast niet en het grootste risico was dat je maar zo op 120 KLM zat. Dat ging ook prima maar maakte me toch wel wat bang voor een aanhouding door de politzei. Maar jullie hebben een mooie combinatie waarmee je vast bekijks hebt.


Gerrie antwoordt op 27 mei 2017:

Inmiddels de eerste vakantie met de corsa (115 pk) en de nieuwe caravelier antares style 390 achter de rug en zoals beloofd nu een reactie. Wat deed de corsa het goed. We zijn weer naar de Moezel geweest en tot vlak voor Cochem alles in zijn 5 kunnen doen op de CC. Daarna 2 x naar zijn 4. De temperatuurmeter staat vast op 90 graden. Het brandstofverbruik viel niet echt mee, 1 op 8/9, wind schuin van voren. Vandaag teruggekomen en hij deed ons weer versteld staan, bij Cochem gewoon in zijn 3 naar boven en daarna bijna de gehele weg gewoon in zijn 6 (2300 toeren) en het verbruik nu zo rond de 1 10/11. De caravan ligt erg rustig achter de corsa wat het rijden erg ontspannen maakt. De caravan weegt leeg iets meer dan 800 kg en de uitrusting weegt ongeveer 100 kg (gewogen). De zware spullen als de voortent en stroomkabel gaan in de auto.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker