Richard vraagt op 28 maart 2008:
Hallo,
Ik probeer een 100 tempo sticker te verkrijgen. Ik heb daartoe een "Undenklichkeitsbescheinigung" door de fabrikant/importeur van mijn caravan op nederlands kenteken laten opstellen. Daarmee ben ik naar het duitse Strassenverkehrsamt gegaan. Volgens het Strassenverkehrsamt kunnen die alleen een tempo 100 sticker afgeven voor caravans op duits kenteken. Hoe zit dat nou ? Van de Tüev-Nord in Vaasen heb nog geen antwoord gekregen.
Tijs antwoordt op 28 maart 2008:
Onder deze link staat aan welke criteria je moet voldoen voor zo'n sticker: http://www.tuev-nord.nl/Keuringen/Tempo100.htm.
Procedure is simpel:
" Aanvraagprocedure:
U neemt met ons contact op voor het maken van een afspraak;
Op de keuringsdatum verschijnt u met de combinatie en de kentekenbewijzen van uw caravan / aanhangwagen en het trekkende voertuig;
De inspectie inclusief het opstellen van het rapport neemt circa 45 minuten in beslag.
Wij verzorgen toezending van de documenten aan Straßenverkehrsamt;
Na circa 10 werkdagen ontvangt u per post de ontheffing en de Tempo 100 sticker thuis.
De sticker dient u op de achterzijde van uw caravan / aanhangwagen aan te brengen."
Afspraak maken door gewoon even te bellen: 0900 - 5437888.
Ik moet er nog naar toe, maar het regelen van de afspraak ging in ieder geval zonder problemen.
Joost Kolen antwoordt op 28 maart 2008:
Via onderstaande link kun je een afspraak maken, waarbij men thuis voor de deur of een ander te kiezen plaats de caravan komt controleren. Als de keuring heeft plaatsgevonden komt er vanuit Duitsland een sticker (normaal binnen 5 werkdagen) en deze dien je op je Nederlandse caravan te plakken.
http://cms.dekra-services.de/nl/nl/index.php?id=47
Richard antwoordt op 2 april 2008:
Ik ben met de "Unbedenklichkeitsscheinigung" naar het Strassenverkehrsamt in Kleve geweest en heb een tempo 100 sticker gekregen plus een Zegel op de "Unbedenklichkeitsscheinigung". Kosten 12,30 EUR. Bij navraag waarom het Strassenverkehrsamt in Siegburg geen zegel geeft en Kleve wel: Dat hangt van de kennisstand van de amtenaar af...... In het grensgebied heb je meer kans.
Richard antwoordt op 2 april 2008:
Hier de tekst voor de Unbedenklichkeitsbescheinigung. Bij het kopen van een (nieuwe) caravan laten tekenen door importeur / fabrikant. Daarmee naar Kleve (Strassenverkhrsamt), 15 km oostelijk van Nijmegen en 12,30 meenemen. Openingstijden Strassenverkehrsamt: ma-vr 8-18 en za 9-12. Nu de beloofde tekst:
Unbedenklichkeitsbescheinigung
Hiermit bescheinigen wir, dass der von uns hergestellten Hobby - Wohnwagen
Modell: xxxxx (zie Deel I/II: handelsnaam)
Fz.- Ident.- Nr.: XXXXXXXXXXXXXX (Zie deel I/II chassisnummer)
im Werkseitigen ausgelieferten Zustand den Kriterien der Dritten Verordnung zur Änderung der 9. Ausnahmeverordnung zur STVO entspricht. Der vorgenannte Caravanerfüllt uneingeschränkt die nachfolgenden Voraussetzungen zur Teilnahme an der sog. "Tempo- 100- Regelung für mehrspurige Kraftfahrzeuge mit einer zulässigen Gesamtmasse bis zu 3,5 t:
Die Reifen des Caravans waren zum Zeitpunkt der Fahrzeugfertigung jünger als 6 Jahre und entsprechen mindestens der Geschwindigkeitskategorie L (120 km/h)
Der Caravan ist mit hydraulischen Achsstoßdämpfern versehen.
Der Caravan ist mit einer Stabilisierungseinrichtung gemäß ISO 11555-1 ( in der Fassung vom 01. Julie 2003 ) ausgestattet. Die zulässige Gesamtmasse des Caravan muss _< 1,0 mal der Leermasse des Zufahrzeuges sein.
Die zulässige Stützlast des Caravans beträgt maximal XXX kg. Bitte nutzen Sie die größtmögliche Stützlast der Fahrzeugkombination aus (siehe auch beigefügte Stützlastempfehlung).
Bitte beachten Sie, dass das Zugfahrzeug die nachfolgenden Kriterien erfüllen muss:
Die zulässige Gesamtmasse des Zugfahzeuges darf nicht größer als 3,5 t sein.
Das Zugfahrzeug muss mit einem automatischen Blockierverhinderer (ABS/ABV) ausgestattet sein.
Bitte legen Sie diese Unbedenklichkeitsbescheinigung bei ihrer zuständigen Straßenverkehrsbehörde vor. Diese wird die erforderlichen Eintragungen in die Fahrzeugpapiere vornehmen und eine gesiegelte " Tempo-100- Plakette ausgeben, die Sie an der Rückseite des Caravans anbringen.
Seien Sie sich bewusst, dass die Verantwortung, ob die Voraussetzungen der 9. Ausnahmeverordnung zur StVO gegeben sind, nunmehr grundsätzlich beim Fahrzeugführer liegt.
John antwoordt op 27 april 2008:
Richard,
*Wat wordt bedoeld onder:Die zulassige Stutzlast des caravans betragt XXX kg?Is dit het max. toelaatbare gewicht of wordt hier bedoeld het laadvermogen?
*Daarna komt:
Bitte nutzen Sie die grosstmogliche Stutzlast der Fahrzeugkombination aus?Wat wordt hiermee bedoeld?
*Dan komt:
siehe auch beigefugte Stutzlastempfehlung?
Welk document is dit?
@Eric antwoordt op 27 april 2008:
Hier heb je misschien wat meer aan:
http://cms.dekra-services.de/nl/nl/data/docs/Voorwaarden_tempo100_2.pdf
Richard antwoordt op 28 april 2008:
Hallo John,
Hier de antwoorden op je vragen:
*Wat wordt bedoeld onder:Die zulassige Stutzlast des caravans betragt XXX kg?Is dit het max. toelaatbare gewicht of wordt hier bedoeld het laadvermogen?
*Antwoord: Maximale toelaatbare gewicht (Zie ook F.2. Deel 1A, "Togestane Maximum Massa".
*Daarna komt:
Bitte nutzen Sie die grosstmogliche Stutzlast der Fahrzeugkombination aus?Wat wordt hiermee bedoeld?
Antwoord: U moet uw auto zodaig beladen, zodat de kogeldruk zo dicht mogelijk aan het maximaal toelaatbare komt. D.w.z. Op uw Trekhaak (typeplaatje) staat: 75 Kg: U moet uw caravan zodaig beladen zodat u zo dicht mogelijk aan deze 75 kg komt.
*Dan komt:
siehe auch beigefugte Stutzlastempfehlung?
Welk document is dit?
* Antwoord: Dit is een kopie uit het instructieboekje van de caravan en/of trekhaak waarin de maximale kogeldruk vermeld staat. Dit staat meestal bij de technische specificatie van uw caravan.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 28 april 2008:
Nog even een aanvulling voor de duidelijkheid:
Onder de 'Die zulassige Stutzlast' wordt bedoeld de maximaal toegestane kogeldruk.
Onder de 'grosstmogliche Stutzlast der Fahrzeugkombination' wordt verstaan de maximaal toegestane kogeldruk, en dat is de laagste waarde van auto en caravan. Als de caravan 100 kg toestaat en de auto 75 kg, dan dus 75 kg. Zou de auto 150 kg toestaan, dan is 100 kg maximaal toegestaan omdat dit het maximum is voor de caravan.
John antwoordt op 28 april 2008:
Richard / Menno,
Bedankt voor jullie duidelijke uitleg op mijn vragen hier kun je iets mee!Ik krijg mijn nieuwe caravan op 7 mei maar zal mijn unbedenklichkeitbescheinigung alvast aan bieden bij de Nederlandse fabrikant in Hoogeveen.
Laatste vraag aan Richard:
Wat is het adres van Strassenverkehrsamt in Kleve.
mannus antwoordt op 29 april 2008:
wat doen jullie toch vreselijk moeilijk bel ge woon naar vaassen maak een afspraak en klaar is keesie na 10 werk dagen valt de sticker op de vloermat aan koppelen karre met dat hok goeie reis
Ron antwoordt op 30 april 2008:
Dekra is goedkoper en komt bij je thuis.
Hans oet Twent antwoordt op 19 juni 2008:
Dekra is vandaag bij mij aan de deur geweest, caravan gekeurd, banden/koppeling/schokbrekers gecheckt. 10 minuten werk en klaar is Hans. En Hannie kan nu legaal met 100km/h door Duutsland.
Theo antwoordt op 20 juni 2008:
Inderdaad via Dekra gaat het prima. Ze komen bij je aan de deur. Binnen een week heb je alles in huis. Zo nodig zorgen ze ook voor de ümweltsticker (kost Euro 12.50)
Willem Veldkamp antwoordt op 25 juni 2008:
Volgens de website van TüV Nord is het niet meer nodig om de caravan (of de auto-caravan combinatie) te keuren. Ook hoeft er geen Tempo 100 sticker meer op de caravan aangebracht te wordenh. De voorwaarden om 100 KM te rijden zijn echter (iets) aangescherpt. Detailinformatie is te vinden op website www.tuev-nord.de/20658.asp
Lex M antwoordt op 25 juni 2008:
Als Alko is nieuws op de markt brengt, dan .....
Hiermee is de Stabifix ook erkend, als ik het goed begrijp 😉
Ray antwoordt op 25 juni 2008:
@Willem
Waar heb je gelezen dat je geen tempo 100 sticker en geen keuring meer nodig hebt ? Op de tuev-site heb ik dit niet gelezen.
Theo antwoordt op 25 juni 2008:
@Willem,
Als je de informatie op de door jou aangehaalde website goed leest, zul je ontdekken dat hetgeen je beweert, niet klopt.
De tempo 100 sticker hoeft niet meer op de auto. Er staat nergens dat er geen meer op de caravan hoeft te worden bevestigd. De toelating is niet meer gebonden aan een bepaalde auto. Er staat nergens dat er geen keuring meer zou moeten plaatsvinden.
Ga er maar van uit dat gezien het feite dat er nog steeds keuringen worden verricht, er vervolgens officiële gewaarmerkte documenten worden uitgegeven en gewaarmerkte 100 km stickers worden versterkt (zelf heb ik e.e.a. ongeveer twee weken geleden ontvangen), de eisen t.a.v. keuring en sticker op de caravan nog steeds gelden.
De inspecteur vertelde mij dat de politie tijdens het rijden beziet of een combinatie, die meer dan 80 km. per uur rijdt, een sticker op de caravan heeft.
Bij (technische) controles beziet de politie of een combinatie, die de sticker voert, ook voldoet aan de eisen die voor de auto (zoals gewichten ) en caravan (leeftijd banden) gelden.
Voldoet e.e.a. niet aan de eisen (b.v. het gewicht van de auto), dan kun je een bekeuring krijgen, ook al heb je niet te snel gereden.
Lex M antwoordt op 25 juni 2008:
Theo schreef: "De inspecteur vertelde mij dat de politie tijdens het rijden beziet of een combinatie, die meer dan 80 km. per uur rijdt, een sticker op de caravan heeft. "
Tja, dat moeten ze wel zeggen, anders verkopen ze geen keuring meer. Ik (zonder sticker) heb nog nooit gemerkt dat de politie daar op let. Wel heb ik eens een bericht gelezen waarin het tegendeel: iemand werd gemaand de zaak niet te vertragen.
Is er hier iemand die ooit in D bekeurd is voor het sneller dan 80 km/u rijden met caravan zonder sticker op een traject van de autobahn?
jeen antwoordt op 25 juni 2008:
Twee maal: éénmaal d.m.v. staande houden midden in de nacht bij Stuttgart, éénmaal via flitspaal bij Erfurt. Beide keren na correctie 103 km/h. Boetes vallen overigens mee vergeleken met Nederland
Theo antwoordt op 25 juni 2008:
@Lex M,
Mijn verhaal is primair een reactie op hetgeen Willem beweerde.
Overigens als jouw reactie al zou kloppen: als de inspecteur bij mij is om te keuren, heeft hij zijn keuring niet meer te verkopen. Een verhaal hiervoor is dan niet meer nodig.
Theo antwoordt op 25 juni 2008:
Ik bedoel te zeggen "hoeft hij zijn keuring niet meer te verkopen".
Lex M antwoordt op 25 juni 2008:
@Jeen: was de boete gebaseerd op 3 km te snel of 23 km te snel?
John antwoordt op 26 juni 2008:
Zie mijn vragen van 27-28 april 2008,
Ik ben voor een 100 km stikker naar Kleve gereden met caravan dit zijn mijn ervaringen het gaat inmiddels wel iets anders dan door anderen ervaringsdeskundigen vermeld werd:
1 Je moet je melden bij TUV station Flutstrasse 77 Kleve.
hier wordt je caravan gekeurd je ontvangt Zulassungsbescheinigung gemass 13 FZV kosten € 39,70
[kentekenbewijs caravan meenemen] Men kontroleerd koppeling,beide banden en remmen.
2 Tip vraag of je hier je caravan mag laten staan!
3 Rijd vervolgens naar Strassenverkehrsamt Fleischaustrasse 1
no 10 Kleve.
4 Bij binnenkomst neem een volgnummer het is hier aardig druk
5 Als je ziet dat je tijd hebt ga naar buiten recht tov Strassenverkehramt zit een kenteken/stikkerbedrijf loop naar beneden kelder in en koop hier je 100 Km stikker €2,50
6 Ga terug wacht op je beurt geef de TUV papieren/stikker af je ontvangt een chipkaart betaal aan de betaalautomaat € 10,50 en men plakt de Nordrheim Westfalen stikker op de 100 km stikker.
7 Rij terug naar de TUV haal je caravan op en dat is het!
Totale kosten bedragen € 52,70
Maak voor jezelf uit of dit de moeite waard is.
@Eric antwoordt op 26 juni 2008:
Van: John
Datum: 26 June 2008 om 19:22
Maak voor jezelf uit of dit de moeite waard is.
==================================================
Nee, laat maar.... 😉
jeen antwoordt op 27 juni 2008:
@Lex: 23 helaas
Lex M antwoordt op 27 juni 2008:
@Jeen: Pechvogel 😉
AlbrechtDMA antwoordt op 3 juli 2008:
Hoi, ben de laatste week van juni in Korbach(Hessen) met vakantie geweest. Ben daar de TUV aangedaan, heb men toelating gekregen, €25 betaald. Goedkoop was het wel.
Nadien naar de zulassungstelle, daar ging het verkeerd, geen duitse papiere, geen plakette. Knutsel u er zelf maar éne zeiden ze achteraf bij den TUV daar. STRAF Hé. Beide diensten namen met elkaar geen kontakt op, om eventueel een oplossing te vinden. Ben daarna naar een reclame/stikker gedoe gereden en er zelf éen laten maken, ziet er echt uit ja, maar geen zegel voorhanden.
Zal me binnenkort eens naar Aachen begeven en daar verder info vragen met men reeds bekomen toelating uit Korbach.
Lang leve EUROPA!!
jan antwoordt op 4 juli 2008:
Als je zo'n tempo 100 sticker hebt en daadwerkelijk met die snelheid (of nog harder) rijd dan kost die sticker meer dan je denkt. Wat te zeggen van 1 op 8 of 9? Zeker met de huidige brandstofprijzen (diesel) scheelt het aanmerkelijk in de portemonnee of je snelheid 87 of 100 km/u is. En meer opschieten doe je niet. Zeker nu het in duitsland 1 grote bouwput is.
Arno antwoordt op 6 juli 2008:
Rijd al jaren met 110-120 km door Duitsland, 2x p.j op vakante, nog nooit één boete gehad, nog nooit staande gehouden. Eénmaal is een politieauto voor mij gaan rijden, liet 2x zijn remlichten zien en was weer weg. Men controleerd op snelheid alleen bij wegwerkzaamheden, houd je hier wel aan.
Arno antwoordt op 6 juli 2008:
PS. ZONDER 100km sticker
Richard antwoordt op 25 juli 2008:
Jullie gaan naar Kleve zonder Unbedenklichkeitsscheinigung, daarom gaat het mis. Lees toch wat geschreven heb!
Marc antwoordt op 5 januari 2009:
Hoi Richard.
Aangezien de regeling sinds juni 2008 is aangepast (soepeler:zie http://www.tuev-nord.de/20658.asp ), is mijn vraag of jij ook aan een nieuwe versie van deze Unbedenklichkeitsbescheinigung kan komen. Ik woon ook op slechts een steenworp afstand van Kleve, dus dit lijkt mij wel gemakkelijk (en goedkoop)
RobD antwoordt op 6 januari 2009:
Voorwaarden Tempo 100 Ontheffing:
De auto moet voorzien zijn van een ABS remsysteem
*
De caravan / aanhangwagen moet gekeurd worden op het keuringsstation van de TÜV
*
De caravan / aanhangwagen moet voorzien zijn van:
een oploop rem
hydraulische schokdempers
banden voorzien van de juiste loadindex
banden voorzien van de juiste snelheids codering
de banden van de caravan/aanhangwagen mogen niet ouder zijn dan 6 jaar
anti slingerkoppeling (voorzien van E-keurmerk) :
Het maximaal beladen caravangewicht mag ten hoogste 100% van het ledig autogewicht (massa rijklaar) bedragen.
Het maximaal beladen aanhangergewicht mag ten hoogste 120% van het ledig autogewicht (massa rijklaar) bedragen.
Indien geen anti-slinger koppeling aanwezig:
Het maximaal beladen caravangewicht mag ten hoogste 80% van het ledig autogewicht (massa rijklaar) bedragen.
Het maximaal beladen aanhangergewicht mag ten hoogste 110% van het ledig autogewicht (massa rijklaar) bedragen.
De ontheffing behoeft slecht één maal aangevraagd te worden en is onbeperkt geldig.
De ontheffing wordt verleend voor het in de ontheffing vermelde caravan / aanhangwagen. Het is niet gekoppeld aan een specifiek trekkend voertuig. Indien u een andere voertuig koopt, of van uw werkgever een andere voertuig ter beschikking gesteld krijgt, blijft de afgegeven ontheffing van kracht. Oftewel, het maakt niet uit welke auto de caravan/aanhanger trekt, indien het trekkende voertuig maar beschikt over ABS- remmen en niet lichter is als het in de ontheffing vermelde minimale gewicht voor het trekkende voertuig.
U bent er zelf verantwoordelijk voor dat, indien u 100km/u rijdt, uw caravan / aanhangwagen is voorzien van de juiste banden, die niet ouder zijn dan 6 jaar
Fam. Kruijer antwoordt op 2 juli 2011:
Geachte lezer,
Wij hebben een caravan gekocht van 2008 waar de vorige eigenaar een 100 sticker bij heeft aangevraagd. We hebben hier de papieren bij ontvangen. Mijn vraag aan u is; is de 100 sticker gekoppeld aan caravan met voertuig of naam. Is deze dan overdraagbaar naar de nieuwe koper?
Met vriendelijke groet,
E.R. Kruijer
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 2 juli 2011:
Tegenwoordig is de ontheffing alleen gekoppeld aan de caravan. De eigennaar moet er zelf voor zorgen dat aan alle eisen mbt de trekauto en leeftijd van de banden is voldaan.
Tijs antwoordt op 2 juli 2011:
Net onze Tempo 100 documenten eens bekeken en kan daar ook niet uit op maken dat ze aan de persoon zijn gekoppeld. Het draait om de keuring van de caravan. Vervolgens moet je, zoals Menno al aangaf, zelf er voor zorgen dat de caravanbanden en het trekkende voertuig aan de eisen voldoen. Wij hebben onze vorige caravan ook incl. de Tempo 100 documentatie opgeleverd in de verwachting dat de nieuwe eigenaar die dan weer zonder extra kosten kan blijven gebruiken. wel zorgen dat je die papieren onderweg bij je hebt.
Ik zou dus zeggen: goede reis met de caravan en de Tempo 100 verklaring.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.