Caravantrekker.nl

Velgen ADRIA

Jan Slabbekoorn vraagt op 26 juli 2008:

Ik heb afgelopen maand in Frankrijk 2 nieuwe banden moeten laten zetten ivm een 'ei' op een vd banden (6 jaar oud). Er zijn Ching sen (102/100 index)banden gemonteerd, maar bij terugkomst in Nederland bleek de bandenspanning ongeveer 1 bar gezakt te zijn. Mijn Adria is voorzien van originele intra LM velgen (caravan is 6 jaar oud). Bij Profile Tyre centrum hebben ze alles nagekeken, maar geen beschadigingen aan de velgen gevonden. Nu is het even afwachten, maar het is mij ook niet duidelijk wat het kan zijn. Heeft iemand dit wel eens meegemaakt?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

antwoordt op 26 juli 2008:

De banden hebben waarschijnlijk last van een separatie.
Dit houdt in dat er lucht tussen de radiaalgordel en het loopvlak is gekomen. Het loslaten van het profielrubber van het karkas. Oorzaak kan zijn; overbelasting, onderdruk, schokbelasting of verkeerde belasting als in stoepranden of frictie en een combinatie hiervan.
De structurele sterkte van een band neem af met de jaren. Dientengevolge ook de weerstand tegen al deze belastingen en daardoor kan bij oudere banden, ondanks dat ze er nog goed uitzien toch een mankement zoals beschreven voorkomen. Vandaar het vervangadvies om de 6 jaar.
U bent er nog op tijd bij! Veelal worden dit soort mankementen niet opgemerkt tijdens een mediterrane rit naar zon zee en strand en eindigt dit in de welbekende klapband.


Jan Slabbekoorn antwoordt op 26 juli 2008:

Klopt ®oel alleen nu heb ik nieuwe banden en die lopen langzaam leeg, zie mijn verhaaltje. Ligt dat aan de velg of de banden? Oftewel zijn er mensen die ervaring met dit fenomeen hebben


antwoordt op 26 juli 2008:

Ik wist niet precies naar welke ervaring je informeerde.
Het meest traumatische is meestal de kapotte band dus koos ik voor die insteek.
Het luchtverlies kan worden veroorzaakt doo het ventiel. Bij niet opletten bij de montage van de nwe banden kan het ventiel zijn beschadigd en lekken. Ook kan het binnenventiel niet goed zijn aangedraaid. Nog een mogelijkheid is dat in den beginne niet de goede bandenspanning erin is gezet. Een gem. franse auto monteur is niet altijd bekend met de hogere spanning die in de caravans wordt gevoerd.


Lex M antwoordt op 26 juli 2008:

Bij een van mijn nieuwe banden (4 Bar) hield een rubber ventiel het niet. Laat bij bestelautobanden in ieder geval stalen ventielen plaatsen.


Bandenspecialist antwoordt op 26 juli 2008:

Laat altijd de ventielen vernieuwen, als je nieuwe banden laat monteren.
Trouwens een goede bandenspecialist vervangt ze altijd, het zit al in de prijs inbegrepen !


Jan Slabbekoorn antwoordt op 27 juli 2008:

Ventielen zijn vervangen, nog steeds leeglopende banden. Ze hebben nu de velgrand schoongemaakt en alles opnieuw gemonteerd (kosteloos!!) nu nog maar een paar dagen afwachten. Volgende optie wordt nieuwe velgen


lau antwoordt op 27 juli 2008:

Maar Jan liepen je oude banden dan ook leeg anders zou je het toch in de nieuwe banden zoeken ?


Jan Slabbekoorn antwoordt op 27 juli 2008:

Nee, dat is nu net het vreemde van alles. Zijn nu die nieuwe banden niet goed of zijn de velgen NOK. Het zijn wel alu velgen.


antwoordt op 27 juli 2008:

Ondeskundige montage kan een hielbeschadiging veroorzaken waardoor de band niet goed afdicht op de velg.


MvO antwoordt op 28 juli 2008:

Een beetje bandenbedrijf beschikt nog steeds oven een ouderwetse waterbak. Vul de banden op de voorgeschreven spanning en dompel ze onder. Bij het drukverlies dat u opgeeft moet de lekplaats zichtbaar zijn.


b antwoordt op 29 juli 2008:

de ventielen zijn vervangen, zijn hier wel stalen ventielen gebruikt deze kunnen namelijk meer druk hebben


Bert antwoordt op 2 september 2008:

Die waterbak is dus de oplossing om het probleem te tackelen. Neemt niet weg dat ik onlangs zelf ook 'ineens' een drukverlies constateerde, zonder enige reden. Het heeft zich niet herhaald. Ik vermoed een jaloerse buurman, die beide banden heeft laten aflopen... Tsja, een andere verklaring heb ik er niet voor. Hij ziet mij zó verschrikkelijk vaak weggaan met m'n caravan, niet beseffend dat het gewoon m'n werk is! 😉


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker