Caravantrekker.nl

Nogmaals stekker

Jan vraagt op 25 februari 2006:

Dit voorjaar wordt onze nieuwe caravan geleverd. Aan de auto moet nu een 13 polige stekkerdoos worden gemonteerd. Alle bijdragen over de stekker doorlezend bespeur ik een lichte voorkeur voor de Multicon West t.o.v. Jaeger. Waarom precies wordt mij niet zo duidelijk.Dus gaarne wat meer argumenten. Hangt het er van welke ""soort"" er aan de caravan zit of maakt het niets uit.Ook dat wordt me niet helemaal duidelijk.Eventueel nog tips waar ik op moet letten.
Alvast dank en groet Jan.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Marco antwoordt op 25 februari 2006:

Ook mijn caravan wordt dit voorjaar geleverd. Ik heb hiervoor een Jaeger-doos op de auto laten zetten. Het verschil tussen Jeager en Multicon is dat de laatste een doorontwikkeling is van de bestaande 7-polige doos. In de multicon doos past dus zowel 7- als 13 polig. Bij Jeager heb je hiervoor een verloopstekker nodig. Jaeger sluit je aan met een stekker die je een kwartslag draait en daardoor erg stevig vast zit. Als je op de camping dus een keer vergeet de stekker eruit te halen en rijdt weg ruk je dus je bedrading aan flarden. Multicon schiet eerder los (zegt men).

Eigenlijk is het enige echte verschil het model van stekker en stopcontact. Ik heb dus gewoon gekeken wat er op de caravan zit en me daaraan gehouden (Jaegar dus). Ik heb wel een verloopstekker voor die ene keer dat ik een aanhanger huur...


Lex M antwoordt op 26 februari 2006:

Als aanvulling op het bericht van Marco.
Je zou ook bij de caravandealer kunnen bedingen dat je op de caravan een (Multicon) WeSt-stekker wilt.
Met een WeSt-doos op de auto heb je geen verloop nodig voor aanhangertjes en fietsdragers.
In het algemeen worden Duitse caravans afgeleverd met Jaeger, Nederlandse en Belgische met WeSt.


Jan antwoordt op 26 februari 2006:

Marco en Lex bedankt voor de heldere uitleg. Wij krijgen een Duitse caravan dus ga ik ervanuit dat er een Jaegerstekker aanzit. Voor de zekerheid check ik dit nog wel even bij de dealer. Wat betreft het nadeel bij eventueel aangesloten weer wegrijden en losschieten: het eerste dat ik altijd losmaak bij afkoppeling van de caravan van de auto is de electra en de breekkabel daarna pas de trekhaak-koppeling . Dus dat is m.i. geen probleem.
Nogmaals bedankt en groet Jan.


Jan antwoordt op 26 februari 2006:

Overigens: als ik mijn autodealer vraag een 13 poligestekkerdoos geschikt voor Jaeger te monteren weet hij dan precies wat nodig is aan aansluitingen.
Vroeger werd namelijk door garagebedrijven standaard vergeten een constante stroomdraad aan te leggen. Daar kwam je dan pas achter als je koelkast onderweg niet werkte.
Dat wil ik nu even voorkomen.


marco antwoordt op 26 februari 2006:

Het voordeel van 13 polig is o.a. dat er nu één geschakelde (via het contact) en één constante plus-aansluiting inzit. De geschakelde is voor de koelkast. Dit betekent een extra draad van voor naar achter. Houd rekening met de dikte (koelkast) en laat een zekering aanbrengen. De constante plus is voor binnenverlichting van de caravan.

Ik krijg een Dethleffs en die werken dus met Jeager.


oldy antwoordt op 26 februari 2006:

Als je een dertiepolige stekkerdoos op je auto laat zetten, geef je garage of dealer dan wel even het aansluitschema, van je caravan, want de aansluitingen van de caravanaccesoires verschillen nog al eens per caravan merk.


Lex M antwoordt op 26 februari 2006:

Ik vind het advies van oldy niet goed.
Laat degene die de trekhaak monteert, de doos volgens ISO 11446 aansluiten en eis dat van de caravandealer ook voor de stekker.
Wat ISO 11446 inhoudt, kun je bijvoorbeeld zien op http://www.caravanhandboek.nl bij Stekkers.


Jan antwoordt op 27 februari 2006:

Vooral na het m.i. verstandige antwoord van Oldy wordt het nu toch een beetje tricky. Ik ging er, ten onrechte blijkt nu, vanuit dat met de invoering van 13-polige aansluitingen er een nieuwe standaardisering had plaats gevonden. Niet dus zo blijkt. Iets om dus heel goed in de gaten te houden.
Bedankt allemaal.


Marco antwoordt op 27 februari 2006:

Inderdaad. ik heb de deal met de dealer dat ie eventueel dingen aanpast als blijkt dat Dethleffs zich niet aan afspraken houdt...


oldy antwoordt op 28 februari 2006:

Er heeft inderdaad nog géén standaardisering plaats gevonden, en aan de ISO11446 houdt zich ook (bijna) niemand. De meeste merkdealers (auto's) weten hier ook weinig van. De problemen komen meestal pas aan het licht, als de kampeerders, hun caravan bij de dealer achter hun auto hangen !


Arthur antwoordt op 28 februari 2006:

Bij aanschaf van mijn nieuwe auto heb ik het aansluitschema van de caravan (Jaeger 13-polig Hobby) overhandigd aan mijn autodealer met het vriendelijk verzoek e.e.a. conform aan te sluiten. Vervolgens na aflevering van de auto bij de caravandealer e.e.a. (als service; TOP!) laten controleren. En dus geen enkel probleem gehad.


Oldy antwoordt op 1 maart 2006:

Ja, Arthur dat is wat ik bedoel, dan heb je nergens problemen mee ! (zie mijn topic 26-2)


Arthur antwoordt op 1 maart 2006:

Oldy, ja, alleen heb ik het werk van de autodealer weer laten controleren door de caravandealer (doormeten). Zie het als een dubbelcheck. Bij mijn vorige auto had ik n.l. ook het schema aangeleverd; alleen had men toen de massadraad van de constante voeding verkeerd aangesloten waardoor de koelkast onderweg niets deed en men achteraf alsnog de fout moest herstellen. Dit heb ik nu dus voorkomen door een extra controle (dubbelcheck).


Jan antwoordt op 2 maart 2006:

Conclusie van deze verhalen is: er is geen standaardisering, sterker nog onderling verschillen de caravans ook nog eens met eenzelfde type stekker. Dat betekent dat als je een andere auto of caravan koopt (of een vervanging krijgt vanwege een defect onderweg) je de kans loopt weer aanpassingen te moeten laten doen. Niet erg handig allemaal. Is er enig zicht op verbetering en wie zou zich daarmee bezig houden.
In ieder geval iedereen bedankt voor de bijdragen, ik weet nu wat me te doen staat voor aflevering van de nieuwe caravan.


Lex M antwoordt op 2 maart 2006:

Dat is niet geheel juist Jan.
Er is wel een standaard: ISO.
Dat men zich er niet aan houdt, is iets anders.
Maar, zolang jij en anderen zich daarbij neerleggen, verandert er niets.
Eis ISO (op auto en caravan), dan weet jij in ieder geval waar je aan toe bent.
Als je daarna met iets anders te maken krijgt, behoeft er slechts voor gezorgd te worden dat de stekker van de aanhanger ook ISO is (wordt)


Oldy antwoordt op 2 maart 2006:

één systeem ; Jaeger of Multicon West en dan standaard aangesloten, dan heb je pas één ISO, zolang dat niet is......


Arthur antwoordt op 2 maart 2006:

Ik weet het niet (zeker) maar ik denk (maar wie ben ik) dat de basisfuncties (richtingaanwijzer, remlichten, dimlicht) wel redelijk standaard zijn (hoop ik). Het zijn met name die koelkast etc.-aansluitingen die naar eigen inzicht ingedeeld worden door de diverse caravanmerken en waar het juist mis gaat. Voer een standaard in of geef als caravanfabrikant een duidelijk schema voor de aansluiting op de auto met een fatsoenlijke kwadratuur voor de constante voeding.


Lex M antwoordt op 2 maart 2006:

"één systeem ; Jaeger of Multicon West en dan standaard aangesloten, dan heb je pas één ISO, zolang dat niet is......"

.... kun je het beste tenminste standaard laten aansluiten 😉
Dan weet je tenminste wat met wat verbonden is.
Een stekker vervangen is niet zo moeilijk. Of desnoods is een standaardverloop inzetbaar 😉


Oldy antwoordt op 3 maart 2006:

Je hebt gelijk Arthur, de basisfuncties (richtingaanwijzer-remlicht ed.)zijn standaard, alleen de accesoires niet, doe je het zoals jij, dan hebt je totaal geen problemen. Met de standaardverloop van Lex, werken je accesoires in de caravan weer niet.


Arthur antwoordt op 3 maart 2006:

Oldy, door 'schade' en schande wijzer geworden zeg maar. Mijn 1e caravan had een Multicon-aansluiting. Echter was de steker zo belabberd dat de richtingaanwijzers wel of niet brandden, in ieder geval niet zoals dat hoorde. Terug geweest bij de 'dealer' (ik noem maar geen namen) die wat contactspray hanteerde. Helaas bood ook dit geen soelaas. Uiteindelijk zelf voor maar een nieuwe steker gekocht en gemonteerd. Daarna geen last meer van gehad. Die dealer zou me laten verongelukken voorBij de 2e caravan zat een Jaeger-aansluiting. Toen met een verloop gewerkt. Deed de koelkast het niet. Daarna een andere auto gekocht met een schema maar helaas niet geheel correct aangesloten. Bij m'n laatste auto dus maar een dubbelcheck om ergernis onderweg te voorkomen.


Oldy antwoordt op 3 maart 2006:

Jou dubbelcheck is natuurlijk het beste Arthur, zonder meer.
De verloop werkt alleen maar goed, als je op je caravan een 7 polige stekker hebt, en op de auto een 13 polige. Omdat je dan alleen maar de basisaansluitingen gebruikt.(verlichting enz) Contactspray is wel prima, om je contacten in goede staat te houden, om ze beschermen tegen corrosie, en zorgt er voor dat je goed kontakt houd tussen doos en stekker.
Gelukkig zitten we nu al in de maand Maart, dus de sleurhut kan bijna uit zijn winterslaap gehaald worden, ik verheug mij er al op !


Arthur antwoordt op 3 maart 2006:

Morgen gaat de hut weer naar de stalling nadat we met carnaval een weekend in België zijn geweest. Met Pasen komt ie weer tevoorschijn. Daarna de zomervakantie en wellicht nog tijdens de herfst. Daar is het ding tenslotte voor: gebruiken!!


Arthur antwoordt op 3 maart 2006:

Oldy, die stek(k)er van de eerste caravan was echt een drama. Toen ik die uiteindelijk gedemonteerd had zakte m'n broek af!! Echt verschrikkelijk (die stekker dus). Dus alles opnieuw gestript en een nieuwe stekker gemonteerd. Echt ongelofelijk dat ze op die paar stuivers bezuinigen en je zouden laten verongelukken.

Dat verloopsnoer ging van 13 polig (Jaeger) naar 7 polig auto. Dus deed de koelkast het niet. In dat jaar zijn we niet verder geweest dan Zeeland dus was het geen probleem. Het jaar daarna een andere auto met 13 polig. Omdat daar de massa van de koelkast niet aangesloten was werden de waterijsjes waterzakjes met een smaakje! Gelukkig werd dit uitstekend opgelost, toen eerst naar de caravandealer die na doormeten het euvel boven water bracht en vervolgens naar de autodealer die het opgelost had. Wel extra werk natuurlijk. Maar ja, Hobby = Hobby als je caravant!


Oldy antwoordt op 4 maart 2006:

Ja, als je het aansluiten zelf kunt doen is dat nog het aller beste, ik heb het altijd zelf gedaan, de eerste keer dat ik het niet deed (vorig jaar, andere auto) heb ik het de dealer laten doen, en was de mistlamp niet goed aangesloten. Wij gaan voor het eerst weer met Pasen, hopelijk hebben we een beetje goed weer dan, de weekenden gaan we meestal naar Zeeland.


Jaap 23/06 antwoordt op 7 maart 2006:

Mijn antwoord is een vraag. Ik wil het 7-polige kontakt op de auto ombouwen/uitbreiden naar een 13-polig kontakt. De Swift caravan is voorzien van een Multicom WeSt stekker, dat dan ook graag op de auto (Seat Leon 1.9 tdi 81 kw) Wie kan mij aan een handleiding voor deze klus helpen.
p.s. het kontaktdoos draad voor de konstante stroomdraad heb ik al aangeschaft, nu de montage van de cs draad en de voeding van het mistlicht nog!


John antwoordt op 7 maart 2006:

Als je meer informatie wilt over de aansluitschema's stel ik voor dat je even kijkt op:www.caravanhandboek.nl
Hier zie je ook de verschillen tussen de diverse stekers en aansluitingen.
Let wel op het aansluitschema van je caravan.
Zoals je hierboven hebt gelezen kan er wel eens verschil in zitten bij de constante plus en de geschakelde plus.
Succes


Arthur antwoordt op 7 maart 2006:

In verband met de boardcomputer en checkcontrol (via de boardcomputer volgt dan weer een waarschuwing als een functie niet werkt) zou een aparte kabelboom noodzakelijk zijn om geen conclicten te krijgen met die computer. Wat ik bedoel te zeggen; met al die moderne electronica moet je van tevoren goed overwegen of je een dergelijke klus zelf wilt/kunt doen. Suc6!


Henk antwoordt op 7 maart 2007:

Wij hebben een Chateau Calista Cruise uit 1999 met een Multicon WeSt steker. Vandaag een Mitsubishi Space Star uit 1999 gekocht met en Jaeger aansluiting. Zijn er van verloopdingen die zonder problemen erop/af kunnen worden gezet en die alles goed laten werken?


Bert antwoordt op 7 maart 2007:

Waarom meer geld uitgeven aan een verloopkabel - met alle mogelijke problemen van dien - dan even die stekker op je auto vervangen? Is echt simpel. Losmaken, draadjes en nummers/aansluitpunten opschrijven (stickertjes plakken om de draadjes) en terugplaatsen in de WeST doos. Schema's kun je hier op de site vinden. Je zorgt natuurlijk dat de open draadjes niet tegen elkaar aan kunnen komen tijdens (de-)montage. Accupool losmaken kan ook, maar misschien raakt dan een eventueel alarm of motormanagement van streek.


Michiel antwoordt op 7 maart 2007:

Als het goed is, is de constante stroom aansluiting (pen 9 ) gezekerd. De zekering er uit nemen voorkomt dus ook problemen bij eventuele kortsluiting bij (de)montage van het stopcontact. Dan weet je ook meteen waar die zekering zit 😉

En zie verder ook: http://www.vlist.eu/mistlamp/index3.htm

Suc6, Michiel


erik antwoordt op 9 maart 2007:

als men een nieuwe doos koopt van west aansluiting zit er toch vaak een beschrijving bij


en anders efffe langs de caravan dealer die kan kan ook wel het zaakje in orde brengen en


marcel antwoordt op 10 maart 2007:

Neem de "jaeger", deze is als enige waterdicht, daarnaast is er waarschijnlijk een set aan te komen specifiek voor jou auto.(brink)
Ook schijnt het zo te zijn dat "multicon west"een verouderd systeem is wat langzamerhand verdwijnt.
succes !!!


Mucasi el Don antwoordt op 18 juli 2007:

Als je veelal auto's en caravanos van zo'n beetje voor 1998/1999 hebt, dan lijkt het nogal veel werk. Maar als je aan beider zijden dus enerzijde auto anderzijde caravan gelijk merk hebt qua stekkers dan is alles okidokie. Maar het probleem is de auto's mn. na de periode van zoals eerder vernoemd 1998/1999 wanneer de electronica de overhand neemt in auto en ook in caravan met computers en sensoren en kastjes hier en daar; en gewoonweg niet elke garage het personeel in dienst heeft die daar 110 % kennis van heeft door scholing dan wordt het een probleem en de monteur-thuiswerkers die daar al helemaal geen kaas van gegeten hebben en ook niet de nodige apparatuur thuis hebben om dit te maken enz.enz. enz. het blijft een gehannes (heb het reeds tweemaal aan de haak gehad als het ware). Dus zorg dat je een vakgarage neemt en van te voren duidelijk vraagt hoe en wat en welke spullen je wilt hebben en of zij dat 110% kunnen m,aken die klus.


Huub antwoordt op 23 juli 2007:

Marcel, MuticonWest is géén verouderd systeem, wat jij waarschijnlijk bedoelt is de "gewone multicon".

Ik denk zelfs dat MuticonWest op dit moment in Nederland zelfs de overhand krijgt.

Ik gebruik al jaren de MW, zonder enig probleem, spuit er één keer per jaar wat kontakt-spray in, en de kontakten blijven nieuw.

De aanhanger en het fietsenrek (7 polig) passen er ook in.

En waterdicht is de Jeager ook niet, hoeft ook niet, want je gaat toch niet onderwater met je caravan


W. Visser antwoordt op 19 maart 2009:

Heren,

Multicon en West zijn 2 verschillende systemen ontstaan uit het oude Feder (K13) systeem.
Ontwikkeld door de heer Feder in de tijd dat er nog geen verloop stekkers voor het Duitse DIN (11446) of te wel Jeager systeem beschikbaar waren.
De heer Feder heeft zijn patenten verkocht aan de firma Plastimat die het door ontwikkeld heeft onder de huidige naam WeSt.
In Europa is er nog maar een (1) automobiel fabrikant en een Caravan fabrikant die WeSt voert. Peugeot en Kip. (Chateau was de op een na laatste)
Volgens de grootste leverancier van trekhaak bekabeling in Europa de Firma ECS Electronics uit BREDA is het 13 polige DIN systeem de toekomst. Dit vanwege vele voordelen waar in deze discussie tot nu toe geen aandacht aan besteed is.
Her DIN systeem (zoals het officieel heet) is een waterdicht systeem. Zowel stekker als stekkerdoos zijn waterdicht. Daar er meer voertuigen op de markt komen met Can-Bus aangestuurde trekhaak systemen die de achterlichten van de aanhanger controleren door middel van kleine meetstroompjes is water in de stekkerdoos een taboe. (Aanhangers met LED verlichting hebben nog kleinere stroompjes) Zie www.ecs-elecronics.nl
Door een ontwerpfout in het WeSt systeem zal men veel last hebben van vocht in deze doos.
De levens verwachting van een DIN doos is een autoleven lang, indien men de doos schoon en droog houd. Ook de aansluitingen zijn in een norm (DIN 11446) vast gelegd zo dat daar ook geen discussie meer mogelijk is. Voor WeSt hanteert de markt meerdere aansluitingen daar niets vast ligt. Lekker makkelijk dus als je wat leent / huurt of een nieuwe koopt. Veel caravan dealers knippen in hun onwetendheid de DIN stekker af en monteren een WeSt. Tja, zelfs bij de mensen die het zouden moeten weten gaat het ook fout.
Met DIN zit je goed! Nu en in de toekomst. En ik? kan het weten… ik ontwikkel deze systemen z’n 20 jaar voor de automobiel industrie. (en deed dat voor Chateau ook)
Hopelijk heb ik hiermee eenieder uit zijn lijden verlost.

Mvg.
W.Visser


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker