Patrick vraagt op 13 januari 2009:
Ben zaterdag mijn nieuwe wagen gaan ophalen (Citroen Berlingo met trekhaak). De garagehouder wist me te vertellen dat , indien in de 13 polige stekker de verbindingen niet overeenstemmen met die in de stekker van de caravan, ze enkel wijzigen kunnen aanbrengen na ondertekening van een document waarbij zij worden vrijgesteld van ieder aansprakelijkheid??????
Moet ik dan veronderstellen dat de stekkerverbinding niet altijd standaard dezelfde is...
Indien dit tot problemen leidt met de achterlichten, die de caravanverkoper niet kan oplossen, raak ik zelfs niet tot bij de garagist!
Rare toestand toch?
Heeft er al iemand zo'n ervaring achter de rug???
Groetjesaan iedereen op deze leuke site!
Patrick.
Rob,N antwoordt op 13 januari 2009:
Had je van te voren niet kunnen aangeven welke stekker je wou en of je binnenverlichting wel aan kan (directe spanning) en de koelkast geschakeld dmv een relai.
Het licht er aan welke of jaartal je caravan is
En anders je caravan op halen en er bij zetten.
Ed antwoordt op 13 januari 2009:
Fijne dealer.
Wat heb je voor stekker aan je caravan en wat heb je bij de dealer besteld.
Ik gok er op dat je daar helemaal niets over hebt afgesproken, anderzijds had een goede dealer je hierover ongevraagd geadviseerd.
Zou eerst maar eens afwachten of het werkt zoniet kom dan hier terug. Maar in ieder geval nooit een vrijwaring tekenen, zijn ze daar helemaal belatafeld 😉
Patrick antwoordt op 13 januari 2009:
Voor alle duidelijkheid. Het gaat om een nieuwe caravan Adria (moet nog geleverd worden) en de Adriadealer heeft mij een schema van de 13 polige stekker meegegeven voor de garage. Net daarom vind ik het zo'n vreemde reactie van de garagehouder... Hebben ze dan twijfels over de plaatsing...
Normaal moet dat toch altijd "matchen".
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Patrick.
antwoordt op 13 januari 2009:
De dealer kan daar niets aan doen Ed.
Formeel is hij wel, naar bevinding misschien te, maar dat is voor ieder anders uiteraard.
De stekkerdoos aansluiten dient te geschieden volgens DIN ISO 11446 norm. Hetzelfde geldt voor de stekker aan de caravan. Het is dankzij deze uniforme aansluiting dat een bij de autodealer gemonteerde stekkerdoos een feilloze aansluiting vormt met de door de caravandealer gemonteerde stekker aan de caravan.
Het komt voor dat dit soms niet feilloos gebeurt. En is meestal te wijten aan onduidelijke afspraken over wat wel en niet dient te worden aangesloten.
Vooral een constante plus aansluiten wil bij de autodealer nog wel eens voor problemen zorgen en men sluit dan alleen de verkeers verlichting aan. Alle extra aansluitingen moeten apart betaald worden. Tis maar wat je afspreekt.
Het is niet ongewoon dat er tussen autodealer en caravandealer een ‘van de kast naar de muur spelletje’ wordt gespeeld wanneer de aansluitingen niet allemaal zijn aangesloten.
De dealer gaat uit van DIN ISO 11446 norm aansluitingen. Wanneer er veranderingen gewenst zijn kan hij namleijk niet meer instaan voor de goede werking van de verlichting van alle getrokken materiaal. Dus ook wanneer er een aanhanger wordt gehuurd die dan afwijkende verlichting gaat vertonen.
Voorstelbaar is dat bestuurder daarvoor wordt bekeurd en hij die dan aan de dealer claimt omdat hij de aansluiting heeft verzorgd.
Die dealer is niet belatafeld maar heeft nagedacht. 😉
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 13 januari 2009:
Ik zou me geen zorgen maken. In principe zijn de aansluitingen gestandaardiseerd. Mocht iets niet goed werken dan zou ik de caravan aan (laten) passen aan de auto want ik kan de garagist wel begrijpen dat hij de aansluitingen niet wil veranderen. Met moderne auto-elektronica (canbus) moet je heel voorzichtig zijn.
Ga er maar vanuit dat de verkeersverlichting wel zal werken. Er is een kleine kans dat de koelkast niet goed wordt aangesloten. Dat doet niet elk caravanmerk volgens de algemene afspraken. Het schema zoals hier op de site (in het menu 'De wet' ==> 'verlichting en stekkers') is volgens de 'standaard' norm.
@Eric antwoordt op 13 januari 2009:
@Patrick: ik gok dat jouw zaak in Belgie speelt?
Daar zijn ze veel meer bezig met typetoelatingen en originele dingen behouden aan auto's / caravans dan in Nederland.
Met bijvoorbeeld een andere bandenmaat dan de standaard voorgeschreven kom je in Belgie niet door de jaarlijkse keuring meen ik?
Ed antwoordt op 13 januari 2009:
Zoals Roel aangeeft zijn de 13 polige aansluitingen genormaliseerd voor trekhaak en caravan. Als beide goed zijn aangesloten moet het gewoon in één keer werken.
Als de garagist zich nu al formeel gaat opstellen snap ik de hele man niet, hij hoeft alleen aan Patrick te garanderen dat zijn werk aan de norm voldoet en als dat niet het geval zou zijn dat hij daarvoor de verantwoording neemt.
Dezelfde opstelling mag je uiteraard van de caravandealer verwachten.
Als je de dealer vooraf het aansluitschema hebt gegeven snap ik helemaal zijn opstelling niet, hij moet ,als hij verstand van zaken heeft, toch zo kunnen zien of het op elkaar past.
Vraag hem toch maar even of de stekkerdoos volgens de standaard is aangesloten en zoja waarom dat hij bij voorbaat er van uit gaat dat het niet zou werken. Ik heb zo'n vermoeden dat jullie elkaar niet begrijpen.
Zoals gezegd niet tekenen de dealer moet garanderen dat de aansluiting klopt.
Menno heeft gelijk dat de aanpassing van de caravan simpeler is dan aan de auto maar bij een nieuwe auto en ditto caravan zou je geen probleem mogen verwachten.
En Roel zou dat zeker moeten weten maar ja 😉
Wel is het waar dat autodealers een hekel hebben om de permanente- en koelkastaansluitingen te maken maar omdat je hem het aansluitschema van de caravan hebt gegeven moet dat (zonder meerprijs) ook geleverd worden.
Tino2L antwoordt op 13 januari 2009:
inderdaad....het schema is de oplossing.
als ie het verkeerd heeft gedaan ga je daar geen handtekening voor zetten!!!
eerst maar effe checken of alles werkt.
arno
bij mijn nieuwe auto heb ik ook uitdrukkelijk tot 3x toe erop gewezen dat er een extra + op pin 10 moet.
Tijs antwoordt op 13 januari 2009:
Het is wel heel erg formeel van die dealer. Toen destijds mistachterlicht verplicht werd ben ik met mijn (toen nog) vouwwagen naar mijn Toyota-dealer gegaan en die heeft zowel mijn 7-polige contactdoos door een 13-polige vervangen alsook de stekker en bedrading op mijn vouwwagen vervangen tbv mistlicht. 13-polig was in dit geval echt nodig. Dealer heeft aanpassingen zonder gezeur en met garantie uitgevoerd tegen een redelijke prijs.
antwoordt op 13 januari 2009:
Begrijp ik het dan niet of lees ik het niet goed?
Quote Patrick:”…. indien in de 13 polige stekker de verbindingen niet overeenstemmen met die in de stekker van de caravan, ze enkel wijzigen kunnen aanbrengen na ondertekening van een document waarbij zij worden vrijgesteld van ieder aansprakelijkheid”
»
Hier staat toch echt dat wanneer Patrick ANDERE aansluitingen wil dan door autodealer aangebracht. (uitgaande van ISO standaard aansluiten). Dat kan het geval zijn wanneer koelkast op pool 9 is aangesloten ipv 10. Niet alle caravanbouwers zijn daar consequent in.
Het is dan zijn goed recht een bevestiging te vragen in de vorm van een ondertekende verklaring. Een zogeheten Disclamer.
Immers, hij krijgt daarmee een opdracht de verlichting niet conform ISO aan te sluiten. Daarmee neemt Patrick als opdrachtgever de verantwoordelijkheid. Niets meer en niets minder.
@Tijs, jouw Toyota dealer heeft formeel gewoon een 13-polige stekker/contactdoos gemonteerd volgens de standaard. Daar hoeft helemaal geen gezeur over te ontstaan.
Hij had wel gezeurd als je bv remlichten op de knipperlichten en achterlichten op de remlichten aangesloten wilde hebben.
Dat is juist wat de dealer van Patrick bedoelde. Dan teken je daarvoor. Je wil het zo hebben, dan draag jij de verantwoordelijkheid.
Quote:” Menno heeft gelijk dat de aanpassing van de caravan simpeler is dan aan de auto maar bij een nieuwe auto en ditto caravan zou je geen probleem mogen verwachten.
En Roel zou dat zeker moeten weten maar ja”
»
Tuurlijk weet ik dat, daarom schreef ik eerder:
“Het komt voor dat dit soms niet feilloos gebeurt. En is meestal te wijten aan onduidelijke afspraken over wat wel en niet dient te worden aangesloten.
Vooral een constante plus aansluiten wil bij de autodealer nog wel eens voor problemen zorgen en men sluit dan alleen de verkeers verlichting aan. Alle extra aansluitingen moeten apart betaald worden. Tis maar wat je afspreekt.
Het is niet ongewoon dat er tussen autodealer en caravandealer een ‘van de kast naar de muur spelletje’ wordt gespeeld wanneer de aansluitingen niet allemaal zijn aangesloten.”
En helaas Ed, is dit schering en inslag en zorgt het elk seizoen weer voor extra onnodige (bij mij gratis) service werkzaamheden. (en zonder handtekening) 😉
Patrick antwoordt op 14 januari 2009:
Heel erg bedankt voor alle info!
Ik begin het probleem zo'n beetje te snappen. Heb daar geen ervaring mee, maar begrijp dus dat er omwille van extra aansluitingen wel eens moet worden afgeweken van de standaardaansluiting en de autodealer die veranderingen dan enkel aanbrengt op mijn verantwoordelijkheid. Ik ga (dankzij jullie info) bij de caravandealer wel alle aansluitingen extra verifieren met zeer veel aandacht voor de koelkast!
Tevens hoop ik dat eventuele wijzingen door de caravandealer kunnen worden uitgevoerd, idd minder complex dan uitvoering aan de wagen
(met al die complexe electronica). Ik vermoed dat daar misschien het probleem ook ligt voor de autodealer, dat de computer van de auto tilt slaat bij het wijzigen van de bedrading...).
@Eric: woon inderdaad in België (buurt Leuven).
Wat die banden betreft weet ik dat de ze aan beide kanten (afzonderlijk vooraan en achteraan) hetzelfde profiel moeten hebben. Maar vooraan kan dus een andere type band zijn dan achteraan, dacht ik (uiteraard niet vooraan winter en achteraan zomerbanden!).
Tijs antwoordt op 14 januari 2009:
Roel, ik snap het probleem toch nog niet helemaal. Bij mijn huidige auto heeft de dealer de trekhaak voor aflevering gemonteerd (dus niet af-fabriek). Daarbij werd gevraagd om het aansluitschema van de caravan: is dus blijkbaar niet 1 standaard. Als ik straks van caravan wissel en dan een ander schema zou hebben dan kan de dealer dat toch gewoon aanpassen (uiteraard tegen betaling en stel dat ik Menno's advies om de caravan aan te passen negeer).
Ed antwoordt op 14 januari 2009:
Je kunt de bedrading in ieder gewenst patroon aansluiten en als de caravanstekker dan daarmee correspondeert is er niets aan de hand.
De problemen beginnen dan wel als je dan een aanhanger met het standaard patroon aansluit kleine kans dat je de management-computer ontregeld.
Oeps het was Roel zijn vraag sorry
Beter dus om de standaard aan te houden.
antwoordt op 14 januari 2009:
Alsjeblieft Tijs, dankjewel Ed. 😉
Tijs antwoordt op 15 januari 2009:
Heren, bedankt. Teveel in termen van draden gedacht dus en niet aan die boordcomputer gedacht. Duidelijk: snap nu ook het advies van Menno beter.
Peter antwoordt op 15 januari 2009:
Heb drie jaar terug een nieuwe caravan en auto gekocht. Van fabriekswege een trekhaak besteld. Bij ophalen van de caravan problemen gehad met stekker auto/caravan. Op testkast van caravandealer bleek caravan de juiste aansluiting te hebben. Terug naar dealer van de auto werd eea ter plekke in orde gemaakt. Zowel dealer van auto alsmede caravan is in staat om eea met behulp van testapparatuur te constateren waar het probleem zit!!!!!!!!
Tjinne antwoordt op 15 januari 2009:
Heb een Tabbert 1996 (Jaegerstekker) en reed toen met een Omega met trekhaak af fabriek ook met een Jaeger ,nooit geen problemen gehad , heb in 2006 een Zafira B aangeschaft met een trekhaak af fabriek (Jaeger) ik kon hem gewoon aankoppelen en rijden en alles werkte zoals voorheen.
Peter antwoordt op 16 januari 2009:
Heb misschien verkeerd materiaal, NIEUWE MERCEDES EN NIEUWE KNAUS!!!!!!! Het probleem was bij de Mercedes dealer bekend.
Jan antwoordt op 16 januari 2009:
Prettige merc dealer: als het probleem bekend is en toch niet aanpassen. Hoogmoed? zal wel.
Peter antwoordt op 16 januari 2009:
Heb de indruk dat men zich wat makkelijk bij een dealer met een kluitje in het riet laat wegsturen. By de way, ik spreek ook niet van een caravan uit 1996 over een oldtimer. Heb alleen willen mededelen dat iedere auto en caravandealer in staat is het mogelijke probleem bij een stekker met meetapparatuur op te sporen. Heeft niets met hoogmoed te maken!!!!!!!
Bob antwoordt op 16 januari 2009:
Mijn ervaring met autodealers en monteren van trekhaken plus stekker is slecht.
Constante spanningsdraad was niet gemonteerd, ondanks de opdracht het wel te doen, toen het wel was gedaan was de draad zo kort dat hij op de uitlaat lag. De stekkerdoos zit zo rot dat je altijd op je knieen moet om te zien waar de stekker ingezet moet worden. (Auto=Partner=Berlingo!!!).
Off topic, ook radioaansluiting was niet goed. Electriciteit in en aan de auto altijd een moeilijk punt.
mvg
Bob
Peter antwoordt op 16 januari 2009:
Op advies van dealer mbt problemen electronica trekhaak van fabriekswege gemonteerd. Wellicht zijn er in de praktijk verschillende mogelijkheden en gebruikers van de constante stroomdraad waardoor deze niet altijd aangesloten zijn conform de gebruiker. Heeft niets met arrogantie van de dealer te maken. Laten we bij het onderwerp blijven.
ZOWEL AUTO ALS CARAVANDEALER KAN ZIJN GELEVERDE OBJECT TER PLEKKE MET TESTAPPARATUUR CONTROLEREN.
Patrick antwoordt op 16 januari 2009:
Bedankt Bob!
De moed zakt in mijn schoenen, jouw ervaring en de reactie van de autodealer (die me op het hart drukte dat het vooral een probleem van informatica betreft) noopt er me toe om vooral bij de caravandealer aan te dringen om alles na te kijken en eventueel de bedrading caravanstekker aan te passen... Hopelijk kan hij dat (indien nodig!).
Ik heb de caravan gekocht bij Caravaning Verbeeck in Paal (Beringen). Ze wordt in maart geleverd.
Ligt niet zo ver van Nederland. Kent iemand die dealer?
Groetjes,
Patrick.
Peter antwoordt op 16 januari 2009:
Beste Patrick,
Hierbij mijn advies, bij aflevering eerst alles controleren en daarna pinnen!!!!!!! Ben al 40 jaar in het bezit van een caravan en nooit calamiteiten tegen gekomen. Bij vooruitbetaling heb je kans op willekeur van de leverancier. Bij betaling na controle (pinnen) heb je het recht in eigen hand.
Brandkraan antwoordt op 5 februari 2009:
Patrick, gefeliciteerd met de Berlingo. Toevallig heb ik er ook een besteld en met de dealer uitgezocht wat er op de stekker zit. Dat is allemaal aangesloten en ook conform standaard. De standaard is: pen 9 vaste plus (constante stroom) met aarde hiervoor op pin 13. Pen 10 is geschakelde plus (alleen als de motor loopt) met aarde hiervoor op pin 11. Dit is conform standaard. Veel caravan zijn anders bedraad. Zo heeft mijn Eifelland geen geschakelde plus maar zit alles op de vaste plus (scheelt weer een draad....).
De reactie van de dealer begrijp ik dus. Maar ik zou toch even terug gaan en vragen met het schema van de caravan in de hand of alles nu goed gaat werken. En zo niet of hij een oplossing heeft.
Patrick antwoordt op 5 februari 2009:
Bedankt voor de nuttige reacties, en nu maar wachten op de caravan!
Ton van Leeuwen antwoordt op 5 februari 2009:
Dwaas, maar waar. E.e.a. schijnt Citroen policy te zijn. Voor wie ANWB lid is, is er ook daar wel wat over te vinden op het forum:
http://forum.anwb.nl/forumanwb/forum/viewMessages.do?thread=1008084&instanceid=1&pager.offset=0
W. Visser antwoordt op 24 maart 2009:
Heren,
Kijk voor informatie over trekhaak bekabeling en stekkerdozen op de website van de grootste leverancier van trekhaak bekabeling in Europa de Firma ECS Electronics uit BREDA
Hopelijk heb ik hiermee eenieder uit zijn lijden verlost.
Zie www.ecs-elecronics.nl
Mvg.
W.Visser
@Eric antwoordt op 24 maart 2009:
Als je nou zo graag reclame voor jezelf wilt maken doe dat dan wel goed... 😉
Hier de juiste link:
http://www.ecs-electronics.nl/
Tijs antwoordt op 24 maart 2009:
😉
Bert antwoordt op 24 maart 2009:
Het wordt tijd dat dhr. Visser onze site gaat sponsoren met een gewone advertentie dan hoeft hij ook niet zo te spammen...
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.