Caravantrekker.nl

Hoeveel koppel nodig bij een boottrailer?

Michel vraagt op 5 februari 2009:

Vraag 1.
Hoeveel koppel (Nm) heb ik minimaal nodig om een BOOTTRAILER (totaal gewicht 1500 kg) van de helling te trekken?

Vraag 2.
En welke van onderstaande auto kan ik daarvoor het beste gebruiken? Ik ben namelijk op zoek naar een lease auto (mét A-label) en mijn voorkeur gaat uit naar onderstaande modellen.
1) Ford Mondeo Wagong 2.0 TDCi Econetic, maximum koppel: 300 Nm / 1750 tpm en 115 pk
2. VW Passat Variant Bluemotion Comfortline 2.0 TDI, maximum koppel 250 / 1500 tpm en 110 pk.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Bert antwoordt op 5 februari 2009:

Ik begrijp je vraag, maar het antwoord is nog niet zo eenvoudig. Laat ik eerst maar verwijzen naar onze berekeningen, waarbij je kunt zien of een auto in staat is een massa van 1500 weg te trekken op een helling van zeg 15%. Hoewel elke boothelling anders is lijkt me dat een aardig uitgangspunt. Het probleem met boothellingen is echter grip, vooral als de helling nat is. Dan heb je niet zoveel aan koppel, want je krijgt het niet op de weg. De vraag is dan of je bijv. de combinatie scheef kunt zetten (scharen). Ideaal is dus een auto met lage gearing en 4WD, en die hoeft niet veel koppel te hebben. Je noemt twee auto's die dat niet hebben en bovendien voorwielaandrijving. Overigens de (nieuwe) Passat Bluemotion mag maar 1200 kg trekken voor zover ik weet.

M'n antwoord is dus nogal vaag, omdat ik denk dat het met geen enkele 'normale' auto goed zal lukken.


Jo antwoordt op 6 februari 2009:

hallo Michel,
1 advies, zoals bert al zegt. Koop een 4wd met lage gearing.
Ik heb ook een boot van ong.1700kg. En doe dit met suzuki grand vitara. Trekkracht bij de vleet. Het is de enigste voor zover ik weet met een lage gearing. Ik heb hem ondertussen 3jaar en 60000 zorgeloze kilometers. Oh ja, neem zeker de dieselversie, 300NM koppel. De benzineversie is huilen met de pet op. Ik heb nog nooit een probleem gehad op trailerhellingen. Je kan ook wat dieper in het water rijden omdat ie wat hoger op zijn poten staat. Succes! Jo


Ger antwoordt op 6 februari 2009:

Vrienden, de man wil een station en geen 4wd. Voor wat betreft het trekken van een gewicht van 1500 kg is het simpel. Des te meer koppel, des te beter krijgt de auto de aanhanger van zijn plek en des te prettiger ben je onderweg. Antwoord op de vraag (en dat is niet bindend!!) De Ford.


Jo antwoordt op 6 februari 2009:

Beste Ger,

gezien het te torsen gewicht en de omstandigheden (trailerhelling en gliberige ondergrond) kan het bijna niet anders dan met een 4WD. Geloof me ik spreek uit ervaring.
Vriendelijke groet.


Jan antwoordt op 6 februari 2009:

Dan wel een vierwiel drive met spijkerbanden, anders komt ie nog de helling niet op.


Ger antwoordt op 6 februari 2009:

Mijn waarde Jo, je hebt driewerf gelijk. En natuurlijk zal het zo zijn dat deze of gene die zo af en toe een boot in- en uit het water moet trekken, en daar de centen voor heeft, over zal gaan tot de aanschaf van een 4wd.

Onze vraagsteller geeft aan dat hij op zoek is naar een lease-auto. Daarbij geeft hij aan welke twee merken zijn voorkeur genieten. Daar geef je antwoord op en, daar is helemaal niks mis mee, de tip om ook na te denken over 4wd.

Maar de kern van de vraag was: Wat trekt beter, 250 nm of 300 nm. Daar kun je een heel verhaal over gaan houden met versnellinngsbakverhoudingen en eindoverbreningen maar koppel is koppel. En meer koppel is beter trekken.

Maarrrr, mischien mag Michel wel een Grand Vitara leasen van zijn baas. Dan heb je gelijk met de stelling dat je dan een diesel moet nemen (vanwege het koppel) Ik moet er alleen niet aan denken dat ik mijn 50.000 km/jr met een dergelijke auto achter mij moet brengen. Dan geef ik toch echt de voorkeur aan de Mondeo of Passat, vanwege het comfort en rij-eigenschappen. Dat ik dan -1- of -2- keer per jaar met rokende banden op een boothelling sta, daar lig ik met de lease-auto dus even niet wakker van.

En zo zie je maar, zoveel mensen, zoveel wensen. Maar ook zoveel voorkeuren, meningen etc etc.


Tijs antwoordt op 6 februari 2009:

Ger, je hebt gelijk als je stelt dat Michel 2 "voorkeuren" opgeeft. Maar dat betekent niet dat we daar dan niet "aanvullend" op mogen reageren. Wat hij de rest van het jaar met die auto doet weten we niet: hij vraagt hier naar gebruik op een boothelling. En dan lijkt het me goed dat hij gewaarschuwd wordt en dat hem alternatieven worden geboden. Ik heb zelf een vergelijkbare combi als optie a (Ford met zelfde motor en caravan met vergelijkbaar gewicht) en ik moet er, ondanks bergtrainingsweekend, liever niet aan denken om op 15% uit stilstand weg te komen. Zal uiteindelijk misschien wel lukken maar je moet het zeker niet te vaak doen.
Ik denk dat Michel zelf de alternatieven wel tegen zijn eigen leaseregeling kan houden om te zien of hij zich er wat van aantrekt.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 6 februari 2009:

Was het maar zo simpel.....
Een automaat (met koppelomvormer) heeft veel meer kracht dan een handbak. Praktisch elke auto die 1500 kg mag trekken met een automaat heeft geen enkele moeite om die boot uit het water te trekken mits voldoende grip op die helling. Een letterlijk zware diesel in het vooronder zorgt veelal voor voldoende grip op de voorwielen. Ook een achterwielaandrijver redt dat wel (bijv. BMW 318d/320d ook met A of B label).


Tijs antwoordt op 7 februari 2009:

Maar is die grip nu juist niet het probleem? Daar doelde ik eigenlijk op. Op een droge weg kom ik met combi wel weg (al zal het wel even moeite kosten - bij de chauffeur 😉), maar op zo'n natte boothelling?


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 7 februari 2009:

Je zal met beleid weg moeten rijden. Het grote voordeel is wel dat bij het wegrijden die 1500 kg nog niet geheel aan de auto hangt (wel natuurlijk de weerstand in het water). Heel langzaam wegrijden dus en dat gaat met een automaat heel gemakkelijk. En omdat het een lease-bak is zou ik me om de reparatiekosten bij overbelasting niet te druk maken 😉


antwoordt op 7 februari 2009:

Daar zou ik toch mee oppassen.
Mocht aan de hand van de storing vraagtekens geplaatst worden bij de oorzaak, dan heb je tegenover de LeaseMij wel wat te verklaren.
Dit valt dan in oneigenlijk gebruik (overbelasten) voor privedoeleinden en kan je gedeeltelijk of geheel de kosten voor reaparatie doorbelast krijgen. Of aan de werkgever.


RobD antwoordt op 7 februari 2009:

Quote: Maar de kern van de vraag was: Wat trekt beter, 250 nm of 300 nm. Daar kun je een heel verhaal over gaan houden met versnellinngsbakverhoudingen en eindoverbreningen maar koppel is koppel. En meer koppel is beter trekken.

In principe ja, maar dit is koppel op de krukas, beter is het om te weten wat er op de wielen terecht komt, misschien is het verschil wel veel kleiner, en dan?


Hans antwoordt op 7 februari 2009:

Inderdaad Roel, en heel veel leaserijders weten dit niet eens !
Je bent volledig aansprakelijk in dit geval, of je werkgever moet zo gek zijn om te dokken!


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 7 februari 2009:

Waar hebben we het over.... Michel zal misschien vijf keer per jaar (?) zijn boot uit het water moeten trekken. Daar gaat een automaat echt niet van kapot....

Maar ook bij een automaat is het verstandig onze trekkracht grafieken goed te bestuderen. Er zijn automaten met een "lange" eerste versnelling (bijv. een Subaru Forester) en er zijn automaten, meestal met zes of zeven versnellingen, die een lekkere korte eerste versnelling hebben. Die laatste trekken (nog) beter weg met minder warmte ontwikkeling en kunnen beter tegen het trekken van een aanhanger. Let er wel op dat je een automaat met koppelomvormer neemt en geen automaat met een 'droge' koppeling.


antwoordt op 7 februari 2009:

Quote: “Maar de kern van de vraag was: Wat trekt beter, 250 nm of 300 nm. Daar kun je een heel verhaal over gaan houden met versnellinngsbakverhoudingen en eindoverbreningen maar koppel is koppel. En meer koppel is beter trekken.”
»
Een klein vuistregeltje: Hoe groter het motorkoppel (Nm aan de krukas) hoe langer de verzetten in de bak.
Heb je 500Nm beschikbaar aan de krukas dan zul je een vrij lange 1E versnelling in de bak aantreffen.
Heb je 250Nm dan zal de 1e versnelling een stuk korter zijn en prettiger om op de weg te krijgen. Het koppel aan de wielen zal zo’n kleine 4000 Nm bedragen. Zou men bij dezelfde transmissie 500 Nm aan de krukas beschikbaar hebben dan zal daarbij aan de wielen ruim 7000 Nm beschikbaar komen.
De gehele transmissie zal daarvoor veel zwaarder moeten worden uitgerust en bij het minste geringste gaan de wielen spinnen.


johan antwoordt op 8 februari 2009:

Hey michel, wij hebben ook met een personenwagen met een koppel van 300 n/m op een trailer helling gestaan. En op de trailer helling waar wij meestal naar toe gaan is dit geen pretje. Er zijn natuurlijk ook redelijk vlakke hellingen dan gaat het wel maar pas op je auto krijgt het behoorlijk zwaar mogelijk te zwaar zie waarschuwing van roel. Wil je echt kiezen tussen deze twee wagens ga dan voor de mondeo heb je een groter budget overweeg dan een 4 wd of een bus. Wij trekken de laatste jaren de boot met een opel vivaro en dat gaat een stuk beter dan een grote luxe wagen met een hoog koppel.

Succes met je keuze


@Eric antwoordt op 8 februari 2009:

Volgens mij is het A label belangrijk voor de topicstarter.
Waarschijnlijk verplichting door werkgever?
Zoals Bert al schreef valt de Passat al af ivm max 1200 kilo aanhangergewicht.
Ik denk dat de spoeling dan wel erg dun wordt.
De Ford lijkt mij een prima optie dan.

Misschien kan de leasemaatschappij je nog adviseren?


Bert.s antwoordt op 8 februari 2009:

Is een boottrailer niet te lieren?
Naar beneden lukt met de auto wel denk ik.
En als de trailer met boot er weer uit moet een lier aan de trekhaak?
Deze zijn volgens mij wel leverbaar, je zet de auto op de handrem en liert de aanhangermet boot naar boven.

gr Bert.s


Bert antwoordt op 8 februari 2009:

Johan schreef: "Wij trekken de laatste jaren de boot met een opel vivaro en dat gaat een stuk beter dan een grote luxe wagen met een hoog koppel."

precies mijn punt, met dank aan de korte overbrengingen.

Goeie tip bert.s. Zelfs een handliertje met een lange kabel werkt. (Duurt wel ff)


Jo antwoordt op 9 februari 2009:

Nee, nee en nog eens nee.
Met een voorwieltrekker blijf je op een glibberige en trailerhelling gewoon staan! Als er 2 ton aan de haak hangt op een steile trailerhelling en laat die nog wat hobbelig zijn, gaat het wel vlotjes naar beneden maar niet naar boven. Waarschijnlijk zit er op die voorwielaandrijver nog wel één of andere tractieregeling op gemonteerd die het zaakje helemaal laat mislukken. De 4WD zorgt ook voor gemoedsrust. Je weet dat je die helling op kan. En je staat niet met rode kaken.
Je moest eens weten hoeveel mensen met een voorwielaandrijver ik op de helling geholpen heb. Oh ja, mag je wel met de "auto van de baas" een boot trekken?
Nog wat, je trailer naar boven "lieren" is levensgevaarlijk! Niet doen! Je bent daar toch met een kapitaaltje aan het spelen.
Michel, denk 2 keer na aub! Dit is een gouden raad. Succes. Jo


RobD antwoordt op 9 februari 2009:

wat is het gevaar van lieren? Een goede lier, juist bevestigd kan inderdaad een oplossing zijn.

Enne, schiet deze los en loopt de trailer terug, de boot blijft wel drijven. Zoeken naar de trailer hoeft ook niet, deze zit vooraan waarschijnlijk al vast aan de trailer lier.


Michel antwoordt op 9 februari 2009:

Beste allemaal,

Allereerst bedankt voor jullie reacties en tips. Erg praktische allemaal. Het is inderdaad een afwezig maken. Een luxe probleem 😉

Ik moet die boot(trailer) uiteindelijk slechts 2 keer per jaar van/op een helling trekken en daarna circa 40.000 - 50.000 km per jaar rijden. Mijn voorkeur gaat daarom uit naar een luxe auto met enigsinds een behoorlijke trekkracht.

De tip van de lier is een goede optie. Dat ga ik eens bekijken.

De VW Passat Variant Bluemotion (eis A-label) valt af omdat die inderdaad "slechts" 1200 kg mag trekken. Ik riskeer liever geen hoge bekeuring en eventuele aansprakelijkheid bij een ongeval als blijkt dat de auto de trailer niet mag trekken.

Deze keuze wordt waarschijnlijk de Mondeo Wagon. Ook ga ik eens op zoek naar een betere (flauwere) helling en een opties bekijken van de lier.

Nogmaals bedankt.
Michel


Marcel antwoordt op 9 februari 2009:

Ik heb op vakantie iemand met een mover z'n boot op en af de helling zien rijden. Misschien ook een idee?


Jo antwoordt op 9 februari 2009:

Voor Michel,
Met al mijn respect, het is en blijft behelpen met de lier!
Al eens gedacht hoe je dat in de praktijk gaat doen?
Trailer afpikken met zijn wielen in het water, auto naar boven rijden. Handrem optrekken van trailer, heeft geen zin. Werkt niet, achteruitinrijrichting gaat in werking. Boot op de trailer trekken met lier. Gewicht van boot achteraan zorgt er voor dat trailer vooraan omhoog wipt. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Je zal in elk geval veel bekijks hebben. De beste stuurlui staan in in dit geval veiliger aan de wal.
Caravan minnend nederland heeft duidelijk geen kaas gegeten van bootje varen! Over en sluiten.


Hans antwoordt op 9 februari 2009:

Blij dat we Jo hebben, de enigste in n.l. met bootverstand.
Je kunt de trailer al leeg met de lier de heliing af laten zakken, boot erop varen en weer omhoog lieren.


Jo antwoordt op 9 februari 2009:

Dit lijkt wel een boten forum te worden....
Hans, nooit ,maar dan ook nooit je boot op de trailer varen. Altijd winchen, menige schroef (500€ en meer) en schroefas is al gesneuveld bij dit soort onverantwoorde handelingen.
Laat staan je trailer naar boven lieren, man man man wat een ellende...


Tijs antwoordt op 9 februari 2009:

Jo, dan moeten we alleen nog bepalen met welke vraag we verder gaan om weer terug bij de doelstelling van het forum te komen. Voorstel: welke caravan drijft het beste vanaf een helling van 15% 😉?


Benno antwoordt op 9 februari 2009:

Een Suleica !!


Jo antwoordt op 10 februari 2009:

beste Tijs,
laat ons er een V8 7,2liter MPI van pakweg 350pk insteken, gekoppeld aan een bravo three z-drive. Een goede bilge pomp van 2000l /u. Ik denk wel dat we een caravan in plané krijgen en over het water scheuren tegen 90km/u. Iemand zin om te waterskiën?


Michel antwoordt op 10 februari 2009:

Ik ben net even bij de dealer geweest voor een proefrit met de Ford Mondeo Econetic. Heerlijke auto! Wat een genot.

Maar!!!!!!!
Bij het opstellen van de offerte werd ik weer teleurgesteld in de snelle autoverkoper praatjes. Grrrr. Het blijkt dat dit model "slechts" 1200 kg mag trekken. In alle folders en (pers)publicaties staat namelijk 1600 kg. Op basis van deze informatie ga je dus orienteren op de markt en kijk je welke auto bij je past. Ik geef het maar even als tip mee. Mocht je dus een auto zoeken op max trekkracht, vraag dan specifiek wat er op het kenteken komt te staan. Laat je niet verrassen door verkooppraatjes.

Dus toch weer een ander model zoeken.

Heeft iemand nog suggesties?
Voorkeur/eis: a-label, stationwagon, voldoende trekkracht 1500 kg en na 40.000 km per jaar ook nog eens comfortabel om in te rijden.


Koen antwoordt op 10 februari 2009:

"""Dus toch weer een ander model zoeken.

Heeft iemand nog suggesties?
Voorkeur/eis: a-label, stationwagon, voldoende trekkracht 1500 kg en na 40.000 km per jaar ook nog eens comfortabel om in te rijden. """
Aiaiai : dit is de doos van Pandora opendoen... 😉
Roept u maar, wat is uw favoriete merk...

Suggestie dus : Fiat Croma 1.9 JTD 16v (of eventueel 8v).
Trekt de stenen uit een helling bij vertrek. (maar ook op een glibberige boothelling ? -> zie vorige bijdragen van o.a. Jo)
Geen A-label, maar een C-label.
Voor de rest voldoet ie aan je eisen qua trekkracht, stationwagen én comfort.
Doe maar eens een trekkrachtberekening : de sterren vliegen je om de oren 😉
(met 1500 kg aan de haak en 250 kg in de auto, zit je wel 5 kg boven het treingewicht. Hangt er dus van af of je veel in de wagen steekt en/of de boot+trailer inderdaad 1500 kg weegt)


dabbertje antwoordt op 10 februari 2009:

Ik heb net sinds een maand een VW Passat Variant 2.0 tdi gekregen. B-label (volgens het boekje) 140 pk.
max. trekgewicht volgens kenteken 1800 kg
max kogeldruk 90 kg.
max koppel 320Nm/1800 tpm

Ik heb me ook in de eerste instantie suf gezocht naar een A-label, maar voor een caravan van 1500 kg niet gevonden.

Het is trouwens een supercomfortabele reisauto en daar betaal ik graag een beetje extra voor, dan dat ik goedkoper uit ben met een A-label. Maar dat is persoonlijk. Wij gaan immers vaak met de caravan op pad.

Als je niet vaak de boottrailer gebruikt, dan zou je het op een accoordje kunnen gooien met de dealer, door een A-label auto te nemen maar dat de dealer jou een auto met trekhaak leent voor de enkele keren dat je de boot te water moet laten of er uit haalt.


Peter antwoordt op 10 februari 2009:

--Heeft iemand nog suggesties?
Voorkeur/eis: a-label, stationwagon, voldoende trekkracht 1500 kg en na 40.000 km per jaar ook nog eens comfortabel om in te rijden.

Is dit hetzelfde als die aerodynamische caravan van 1000kg voor 6 personen?? Die bestaat nl ook niet


antwoordt op 10 februari 2009:

Quote: “Als je niet vaak de boottrailer gebruikt, dan zou je het op een accoordje kunnen gooien met de dealer, door een A-label auto te nemen maar dat de dealer jou een auto met trekhaak leent voor de enkele keren dat je de boot te water moet laten of er uit haalt.”
»
De dealer ziet je aankomen(!?!)
Een auto huren misschien een oplossing, of anders een ander bootvrindje. 😉


T. Hak antwoordt op 10 februari 2009:

Wellicht 2x per jaar een 4x4 huren? en toch de voordelige bijtelling!


dabbertje antwoordt op 10 februari 2009:

Ik heb zo'n deal met mijn autodealer. De auto was sowieso compleet en ik heb verder niet gebedeld om kinderzitjes (die ik toch niet nodig) of een ingebouwd navigatiesysteem, maar als ik een auto nodig heb voor een speciale gelegenheid, zoals laatst bij mijn huwelijk, dan heb ik een auto naar keuze ter beschikking.
Tot nu toe heb ik er 2 x gebruik van gemaakt in het afgelopen half jaar.

Maar huren is natuurlijk altijd een optie voor Michel, dan is hij denk ik goedkoper uit dan het hele jaar een duurdere auto te rijden.


dabbertje antwoordt op 10 februari 2009:

overigens is het voor een dealer voordeliger om jou een dag een "proefrit" te laten maken in een auto naar keuze dan accesoires weg te geven bij een nieuwe auto. En aangezien de nood bij veel autodealers hoog is, kun je nu je voordeel doen bij het onderhandelen bij een nieuwe auto.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 10 februari 2009:

Er zijn 14 auto's met een A-label die 1500 kg mogen trekken. Zie http://www.caravantrekker.nl/autoselecteren/index.php
(of via het menu ==> overzichten ==> alle trekauto's)
En selecteer 1500 kg en A-label


T. Hak antwoordt op 10 februari 2009:

Tevens denk ik dat er op een mooie dag, er voldoende bootliefhebbers zijn die met hun dikke amerikaan uw bootje wel even op t droge willen trekken.


Jo antwoordt op 11 februari 2009:

De meeste boot liefhebbers hebben het geschikte vervoermiddel om boot te trekken. De krenterigheid van "caravanners" kent geen grenzen. Misschien een typische eigenschap van de nederlandse bevolking....


dabbertje antwoordt op 11 februari 2009:

pffff, waar haalt u deze wijsheid vandaan?


antwoordt op 11 februari 2009:

Beetje aanmatigend lijkt mij en nergens voor nodig. Of mis ik de smiley?


bert.s antwoordt op 11 februari 2009:

Jo....kan ik uit jouw reactie de conclusie trekken dat bootjesmensen geen nederlanders zijn????


Benno antwoordt op 11 februari 2009:

Heel sterk bert.s .


T. Hak antwoordt op 11 februari 2009:

@ Jo; In Nederland is de aanschaf en het gebruik van een caravan in tegenstelling tot een auto vrij goedkoop.

Enig idee hoeveel centjes er ieder jaar worden uitgegeven aan een huisje aan de trekhaak?

Verder zijn de meeste bootjes qua waarde, stukken minder dan de caravans tegenwoordig, de duurdere liggen niet in NL.


dabbertje antwoordt op 11 februari 2009:

Sorry Roel, maar ik krijg hier het gevoel dat er nogal neerbuigend gedaan wordt over caravanners, die zogenaamd altijd overbeladen met 3 weken proviand, met te lichte trekautos de Europese wegen onveilig maken om maar een euro te besparen.
Het lijkt mij door het bestaan van deze site en de deelname aan dit forum door vele caravanners, mag worden aangenomen dat deze groep zeer serieus omgaat met de keuze van hun vervoermiddel en een goede balans probeert te vinden tussen prijs, kwaliteit en veiligheid voorop stelt.


antwoordt op 11 februari 2009:

Geeft nix Dabbertje, Ik zie nu ook dat ik niet duidelijk was dat mijn boodschap aan Jo gericht was. Ik had namelijk hetzelfde gevoel. 😉


Freek antwoordt op 24 juli 2009:

Mocht Bert al klaar zijn met z'n nieuwe auto-keuze dan ben ik wat laat. Ik rij zelf met een boottrailer van ca 1400 kg. Ervoor een Audi A6 2.4 V6 Quattro Automaat (Tiptronic ). Perfect voor op een boothelling ( ik zet 'm dan wel vast in z'n "1" ). Oververhitting komt echt niet voor gedurende de tijd dat je je boot/trailer naar boven trekt. Andere overweging voor je; als het maar ca 2x per jaar is waarom laat je de boot er niet met een botenkraan ( op meerdere havens aanwezig ) inhijsen ? Heb je verder geen getob over hellingen etc.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 24 juli 2009:

Het gaat met jouw Audi zo gemakkelijk omdat je een automaat hebt. De motor is dan inderdaad niet van belang. Zonder automaat houdt zelfs een 4x4 V6 van 2.4L niet over. In 1 wegrijden is prima maar kiest je Audi daar niet al zelf voor?


Freek antwoordt op 24 juli 2009:

jawel maar dit doe ik omdat ik niet wil dat íe al opschakelt naar "2" ergens op de helling. Dat doet deze bak namelijk al vrij vlot. Ofdat een Quattro zonder automaat maar net aan zou zijn is mij niet bekend maar daar zal u wel nadere data van hebben.


Jos antwoordt op 25 juli 2009:

Michel, Kun je je boot niet laten takelen op de trailer. Kost rond de 15 euro en kost je geen zweetdruppels op de helling. Mijn Passat kan het wel (TDI 140 pk) maar dit kost wel banden... (rookgordijn ontrekt wel het zicht van de omstanders) Nu in mijn eigen haven laat ik gewoon takelen. Dat Alabel en 1500 kg is geen optie: Er zijn gewoon geen types die hier aan voldoen.


Subaru forester rijder. antwoordt op 8 oktober 2009:

Denk ook eens aan een Subaru forester, standaard 4x4 met hoge en lage gearing.


dabbertje antwoordt op 8 oktober 2009:

U heeft zeker verzuimd om dit topic eerst eens door te lezen 😉


ronny antwoordt op 2 februari 2010:

oproep voor jo

jo kan ik je eens bellen ivm die vitara heb wat vragen.
Als het je past mag je me bellen anders stuur maar een mail.
gr ronny 089-411106


Jo antwoordt op 5 februari 2010:

Ronny, ik probeer je te bereiken, mag ik je é-mail adres aub?
groeten. Jo


michiel antwoordt op 10 februari 2010:

Ik denk ook dat het een onmogelijke opgave is wanneer je perse een A-label zoekt.

Impreza 2.0 benzine op LPG??? All wheel drive en lage gearing
Impreza 2.0 Boxer Diesel
Legacy 2.0 Boxer Diesel> AWD


Marcel @ A antwoordt op 10 februari 2010:

Is het wellicht een idee om op de plaats van je trekoog aan de voorkant van de auto een rangeer-trekhaak te plaatsen. Dan kun je achteruitrijdend je boot het water uit trekken en houdt je waarschijnlijk voldoende druk op de aangedreven wielen.

Misschien zie ik wat technische implicaties over het hoofd, maar hierbij vertrouw ik op mijn mede-forumleden 😉


Bert antwoordt op 11 februari 2010:

Michel is denk ik alweer aan z'n volgende lease-auto toe. 😉

Achteruit zorgt inderdaad voor voldoende of in ieder geval veel meer tractie bij een voorwielaandrijver. Hoe is dan de achteruit qua overbrenging? Wij hebben die gegevens verzuimd ooit toe te voegen op deze site... Ja, een gemiste kans. Ik vermoed dat R's o.h.a. langer zijn dan 1e versnellingen (?) Omdat het achteruitmanoeuvreren een heuvel op met caravan eigenlijk altijd resulteert in stinkende koppelingen. Oh nee, dat komt omdat we daar te lang over doen. Denk daar maar eens over na... 😉


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker