Caravantrekker.nl

Avensis met ongeremde aanhanger

Ed Peeters vraagt op 27 maart 2009:

Ik overweeg de aanschaf van een Toyota Avensis 2,2 D-CAT Automaat. Die kwam in beeld bij de MY'09 introductie, waarbij het maximaal toegestane trekgewicht van 1300 op 1800 is gebracht. Ik neem aan, dat daar technische wijzigingen aan ten grondslag hebben gelegen en het niet louter een papieren maatregel was. Het toegestane gewicht ongeremd is echter op 500 kg. blijven staan. Kan iemand iets zinnigs zeggen over de constructieve achtergrond van dat lage ongeremde gewicht? Ik heb twee trailers (huifkar en open bak) die ik per jaar vaker gebruik dan de caravan. Het gaat mij dus om de techniek m.a.w. of ik de auto schade kan berokkenen. Niet om de papieren. Het lijkt me niet waarschijnlijk, dat ik alleen om het uiterlijk (zo'n grote slee met zo'n klein bakkie erachter) zal worden aangehouden. Als ik in een vooropgezetten val loop hang ik natuurlijk . . .
Wie kan iets zeggen over de constructieve achtergrond van deze 500 kilo?

Vr. gr. Ed.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 27 maart 2009:

Ik betwijfel zeer of er constructief iets veranderd is. Het is bovendien zeker niet verstandig meer (ongeremd) te trekken dan toegestaan is (of was dat de vraag niet?).


Ed Peeters antwoordt op 28 maart 2009:

Dat was wel in mijn vraag besloten, Menno en dank voor je antwoord.
Ik zie in de cijfertjes:
5 cm langer en 5 cm breder, maar dat is plaatwerk;
spoorbreedte is 4 cm breder bij gelijke wielbasis,
leeggewicht + 65 kg,
maximaal toelaatbaar gewicht + 200 kg.
Je zou denken, dat er toch wat staal bij is gekomen.
En een mens kan toch blijven hopen?
Een gemiste kans voor Toyota. En een gemiste klant.

Gegroet, Ed.


Bert.s antwoordt op 28 maart 2009:

Ja jammer ED.
Maar hoeveel zou jij ongeremd dan willen trekken?
Een audi Q7 bij mag ongeremd ook maar 750 kg trekken.

Groet Bert.s


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 28 maart 2009:

Wettelijk mag een ongeremde aanhanger nooit meer dan 750 kg wegen, of meer wegen dan de helft van de trekkende auto.
Je ziet als je naar de ongeremde trekgewichten gaat kijken van auto's hele rare verschillen. Bij mijn eigen auto's bijvoorbeeld:
- Volvo: 1800 kg geremd en 475 kg ongeremd
- VW: 1400 kg geremd en 750 kg ongeremd
Welke auto het stevigst is? Wie het weet mag het zeggen....

Nu moet ik er niet aan denken om met meer dan pakweg 500 kg ongeremd te gaan rijden. Dit gewicht zet zo door bij een noodstop dat de remweg wel erg groot begint te worden.


Ed Peeters antwoordt op 28 maart 2009:

@ Menno

"Welke auto het stevigst is? Wie het weet mag het zeggen...."

En hier ging het mij dus om: Hoe stevig is die Avensis. . . .

"Nu moet ik er niet aan denken om met meer dan pakweg 500 kg ongeremd te gaan rijden. Dit gewicht zet zo door bij een noodstop dat de remweg wel erg groot begint te worden."

Deze woorden vanuit de praktijk gaven mij de oplossing: Ik ga gewoon drie keer rijden als ik een kuub grind moet halen. Of ik probeer mijn oude Musso wat langer op de weg te houden. Heb ik toch lekker een Avensis. Ik zal het aan de directie voorleggen.

Gegroet, Ed.

PS: Ik weet het: Die Musso mag ook ongeremd maar 750 kilo trekken maar ik voel me wat prettiger, wetende dat ie rijklaar 2 ton weegt en geremd 2800 mag trekken. Een gevoelskwestie dus . . .


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 29 maart 2009:

Die Musso kan ongetwijfeld beter dan een Avensis (of Leon) een behoorlijk gewicht aan. Daarbij maakt het natuurlijk ook veel uit waar en wanneer je met een 'kub' zand gaat rijden. Op de vlakke weg (binnendoor) bij lage snelheden is er natuurlijk heel wat minder aan de hand dan in de spits op een autosnelweg met hellingen bijvoorbeeld.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker