Caravantrekker.nl

Maueel of automaat ?

Chantal vraagt op 28 oktober 2006:

wij willen ons een nieuwe trekauto aanschaffen voor de volgende caravan (Hobby de luxe 560 KMFE) onze voorkeur gaat uit naar de OPEL VIVARO 25CDTI met 145pk ! onze vraag is ? wat is nu het beste voor het trekken van een caravan ? een automatic(tecshift) of een handgschakelde versnellingsbak ! onze dealer zegt dat ze beiden voor en nadelen hebben ! wij zullen wel regelmatig zowel de alpenlanden en bvb Noorwegen of Zweden aandoen ! heeft hier al iemand enige ervaring mee ??? alvast bedankt voor reactie ! Chantal

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Bert antwoordt op 29 oktober 2006:

Ik was al naarstig op zoek naar de specs. van de Vivaro, maar dat laat nog even op zich wachten. Geen man over boord, want bij Renault staat de Trafic 2.5 dCi 107 kW met handbak en met quickshift vermeld. (Menu Berekeningen).

De Quickshift is technisch gelijk aan de handgeschakelde versie. Heeft dus ook een koppeling alleen de bediening ervan is geautomatiseerd. Een robotbak dus. De overbrengingen zijn ook gelijk. Voordelen? Kun je zelf wel bedenken. Zal ook wat zuiniger zijn... Nadelen? Wel, technisch wat gecompliceerder dus duurder in aanschaf en als het kapot gaat zal het ook wel duurder zijn.


chantal antwoordt op 29 oktober 2006:

is zeker duurder ! zo'n 1400 euro! is dit dan wel de moeite omdat ik in vorige forums gelezen heb dat je deze in de bergen niet zo goed kan gebruiken ? en eerder terug naar hand moet gaan ? is dit werkelijk zo ?


Bert antwoordt op 29 oktober 2006:

Of je het de moeite waard vind, kan ik lastig beoordelen. Zeker, in de bergen op en af kun je beter handmatig schakelen (om ongewenst op- en doorschakelen te voorkomen), maar dat zal met deze robotbak gemakkelijk zijn lijkt me. Een 'echte' automaat heeft vaak alleen P-R-N-D-3-2-1 en (alles went) is minder makkelijk te bedienen dan iets sequentieels, zoals een naastgelegen +/- stand of flippers aan het stuur.

Specifiek wat deze auto betreft, zou ikzelf voor de robotbak gaan. Op de vlakke weg schakel je je namelijk helemaal wezenloos. Dat komt door het felle karakter en de korte versnellingen. Bovendien is het toerenbereik nogal klein. Kun je met een personendiesel vaak doortrekken tot 4500 of soms wel 5000 toeren, deze houdt gewoon op met trekken als je de 2500 à 3800 gepasseerd bent.

Maak een proefritje en je weet het. Succes.


chantal antwoordt op 29 oktober 2006:

Bedankt Bert !


D.de Vries antwoordt op 30 oktober 2006:

Hallo wij hebben ook een 560 kmfe b.j 2006 (1600kg beladen zo rond de 1500kg.)
Trekken deze met een nwe audi a6 limosine TDI 140pk handgeschakelde 6-bak. Dit rijdt probleemloos. Ik denk dat een "busje" een groot pluspunt heeft t.o.v. een luxewagen, dat is, gezien de 2.50 breedte van de Hobby, de breedte en hoogte! 145 pk moet eveneens toereikend zijn. Voor de caravan heb ik bewust gekozen voor een schakelbak, dit i.v.m. de slechte ervaring met een BMW5 serie automaat.


chantal antwoordt op 30 oktober 2006:

wat zijn die slechte ervaringen ? wij weten echt niet wat te nemen (willen aangezien de hoge prijs geen verkeerde keuze maken !) het probleem is dat wij vandaag een proefrit kunnen maken ! maar dat is alleen met de handgeschakelde ! en willen ten laatste volgende zaterdag de knoop doorhakken aangezien de lange levertermijn !


Tjinne antwoordt op 30 oktober 2006:

De mijne is wel geen Vivaro maar een Zafira 19 cdti 150 pk
automaat maar ik kan ze ook manueel bedienen ,ik heb een Tabbert 1300kg totaal eraan gehangen en ermee naar
Biarritz geweest deze zomer ,dit was ook mijn eerste ervaring met een automaat en ik kan je verzekeren dat dit heel vlot gegaan is ik liet hem wel in 4de staan omdat ik altijd 80/85 km
per uur rij en dan draait hij 2200 t/m en als het iets te steil word heb ik maar een tikje achterwaarts te geven en dan terug naar voren en dit gaat bijna onvoelbaar,en dat is ook het prettige ervan dat je niet konstant in je soep moet roeren
op de binnenwegen (N10) in Frankrijk of waar je ook heen wil,
en kwestie van verbruik is het iets meer in de stad maar eens daarbuiten is het hetzelfde als met een handbak,veel succes met uw aankoop .


Bert antwoordt op 30 oktober 2006:

Chantal, lees nog eens goed wat ik schreef over traditionele en robotgestuurde bakken. Natuurlijk zijn alle reacties welkom op je vragen, maar filter daar de voor jou belangrijke info uit. De BMW in kwestie had een trad. aut. (met koppelomvormer dus). Ook de Zafira is daarvan voorzien.


chantal antwoordt op 30 oktober 2006:

mag ik jullie allemaal bedanken voor jullie antwoorden op mijn vraag ! we zijn deze morgend een proefrit gaan maken met de tecshift(automaat) en ben tot het besluit gekomen dat dit niks voor mij is (zeker niet met een caravan erachter) wij gaan voor de manuele (waarschijnlijk omdat wij het gewoon zijn om te schakelen) zou de tecshift niet gewoon kunnen worden denk ik ? ben wel blij dat ik een testrit heb gemaakt ! zo zie je maar , alle mensen zijn verschillend ! bedankt allemaal !


Lex M antwoordt op 30 oktober 2006:

"de tecshift(automaat) en ben tot het besluit gekomen dat dit niks voor mij is "

Weet je het echt zeker?
Nmbm is schakelen de meest stomzinnige handeling tijdens het autorijden. En een Rsi-oorzaak voor het linkerbeen 😉


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker