Aj Huitkar vraagt op 15 september 2010:
Ik wil een Tiguan aanschaffen , waar ben ik beter mee als trek auto een 2.0 TD diesel 140 PK of een 1.4 TSI benzine 150 PK , de verkoper zegt de benzine maar ik rij nu diesel en dat rij toch wel lekker.
John antwoordt op 15 september 2010:
http://www.caravantrekker.nl/vergelijken/index.php
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 15 september 2010:
En als je daar een heldere uitleg bij wil hebben:
http://www.caravantrekker.nl/advies/voorbeeld_4.php
ronald antwoordt op 17 september 2010:
kijk eens naar het koppel volgens mij heeft een diesel een veeeeel beter koppel
persoonlijk zou ik kiezen voor de diesel
Andreas-NL antwoordt op 17 september 2010:
@Ronald: Je hebt gelijk wat betreft koppel en daarmee ook wegrijden op helling. Maar als het op vermogen en acceleratie aankomst is de 1.4 TSI de diesel echt de baas. Het ontloopt elkaar niet zoveel en dan is de benzine met de veel lagere MRB misschien wel de betere koop.
Bert antwoordt op 17 september 2010:
Ehhh...
Een diesel met 300 Nm koppel heeft niet per se 2x zoveel trekkracht aan de wielen als een benzine met 150 Nm. Zie: http://www.caravantrekker.nl/algemeen/koppel.php
Het moge duidelijk zijn dat turbomotoren mits niet racy getuned altijd in het voordeel zijn vanwege veel trekkracht bij lage toeren. Betreffende 1.4 TSI is verder heel bijzonder en feitelijk erg kostbaar omdat hij een mechanische kompressor heeft, dus aangedreven door de motor én een turbo die achteraf en bij hogere toeren de push geeft door de uitlaatgasdruk.
ronald antwoordt op 17 september 2010:
Hoeveel km rijd u per jaar???
Bert antwoordt op 18 september 2010:
Even de basis fabrieksgegevens:
Tiguan 2.0 TDI
Max. vermogen 103 kW @ 4200 rpm
Max. koppel 320 Nm @ 1750 - 2500 rpm
Tiguan 1.4 TSI Twincharger met kompressor en turbo
Max. vermogen 110 kW @ 5800 rpm (mogelijk een breder vermogenstoerenbereik)
Max. koppel 240 Nm @ 1750 - 4000 rpm
Vermogensverschil -/- 6%. Koppel + 33%.
De Tiguan 2.0 TDI (2WD) trekt volgens onze berekeningen aan de wielen maximaal ruim 14.000 N in de één. De 1.4 TSI (2WD) ruim 11.000 N. Een plus dus voor de diesel van 27%. Alleen via een trekkrachtrapport is dat aantoonbaar te maken. Die krachten komen vrij bij beide motoren bij of vanaf 1750 rpm. De snelheid is bij de diesel 15 km/u en bij de benzine 14 km/u. In de eerste versnelling. Het verschil/ de verschillen is/ zijn te wijten/ danken aan de overbrengingen.
Tot zover de berekeningen op basis van fabrieksopgaven en omrekening van reducties tot netto resterende kracht. Is dus de diesel een betere e/o makkelijker trekker? Ja. Is de benzine een hoogtoerig veel slechtere trekker? Zeker niet!
Dirk antwoordt op 18 september 2010:
@Huitkar er wordt aan u gevraagd in het draadje hoeveel KM u per jaar rijd is volgens mij de zaak waar het om gaat in dit geval.?????????
Bert.s antwoordt op 18 september 2010:
doe eens een berekening op deze site met beide auto's, dus zowel de benzine als de diesel en kies voor beide auto's dezelfe caravan.
Je zult nu het verschil zien tussen de diesel en de benzine.
Ik heb een hobby 400 sf ingevuld en zie bijv dat de 1.4 tsi sneller is in de sprint van 0-100.
Bert antwoordt op 19 september 2010:
@Dirk. Nee daar gaat het niet om want dat wordt helemaal niet gevraagd.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.