Fransvb vraagt op 13 oktober 2010:
Naar aanleiding draadje klapband en gevolgschade de volgende vraag:
Hoe veilig is het om een lekke band/wiel langs snelverkeerswegen te verwisselen? Soms is er geen vluchtstrook, ook is het vaak druk, aan de linkerzijde lijkt mij het gevaarlijkst.
Proberen met een kapotte band door te rijden tot een parkeerplaats of waar het breder wordt? Hulp inroepen van de wegbeheerder om e.e.a af te zetten.
moet je uberhaupt nog wel een reservewiel meenemen? Of kun je het in sommige gevallen af met een spuitbus?
Fransvb
antwoordt op 13 oktober 2010:
Frans, als je uit veiligheidsoverweging er voor kiest om rustig door te rijden naar een veilige plek dan is dat een verstandige keuze. Maar of je met een spuitbus dan nog je band kunt redden........😉 Reken er niet op.
Altijd een reservewiel meenemen dus en laat dat spuitbusje maar thuis, want na een paar jaar blijkt hij toch niet meer te werken.
Zelf heb ik een keer de twijfelachtige eer gehad om een winkelhaak in de zijkant van mn band te rijden omdat een malloot een stuk hoekijzer in de grond had geslagen, stak een paar cm boven de grond uit en was onzichtbaar door het gras.
In zulk soort gevallen wil je maar 1 ding en dat is een reservewiel en geen spuitbusje.
vrgr
JT®
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 13 oktober 2010:
Om door te kunnen rijden heb je wel Tyron veiligheidsgordels nodig. Ander rijd je hoogst waarschijnlijk je velg kapot.
Jan antwoordt op 14 oktober 2010:
Als je thuis wil komen wel, is het een veilig heenkomen zoeken dan valt dat wel mee.
Ook met Tyron veiligheidsringen loopt de velg schade op.
Het enige wat de Tyron ring voorkomt is dat de band van de velg af loopt.
De band komt nog steeds los om de velg te liggen maar kan er niet af waardoor nog enigszins controle wordt behouden en minder snel rondflappend rubber wat vaak voor aanzienlijke nevenschade zorgt.
De velg raakt zowiezo het wegdek dus schade is geheid het gevolg.
Bert antwoordt op 14 oktober 2010:
In het menu Over Auto's en Caravans > caravanbanden http://caravantrekker.nl/algemeen/banden.php staat het volgende over Tyron:
Blijven rijden!
"Van oorsprong is Tyron ontwikkeld voor het Britse leger om in geval van nood een veilige plek op te kunnen zoeken. Met uw caravan kunt u zonder schade aan de velg ongeveer 4 kilometer doorrijden en zo een veilige plek op te zoeken om daar het wiel te verwisselen. Dus niet middenin een tunnel of op een smal viaduct."
Wij hebben die tekst niet zelf verzonnen en ook hebben we niet de 4 km zelf uitgetest bij volle snelheid, nog bij lage snelheid op de vluchtstrook... Maar toch!
In andere topics wordt gemeld dat snelle leeglopers vaker voorkomen dan echte klapbanden. Ik denk dat dat correct is. Ik heb al met al een keer of vier een lekke caravanband gehad en dan betrek ik er m'n vroege jeugd bij met diagonaal bandjes onder de caravan van m'n ouders. Een knal heb ik nog nooit gehoord - met mij is veel mis, maar o.a. m'n gehoor is ok - en heb altijd het geluk gehad dat ik niet te lang heb doorgereden op de enorme rokende band en ook zonder Tyron geen velg kapot heb gereden. Ook geen keukenkastjes heb hoeven te vervangen...
In het algemeen: kijk onmiddellijk in je binnenspiegel of de caravan scheef hangt als je een heftige windvlaag hebt gevoeld bij windstil weer!! Alarmknop weet je vast blindelings te vinden en ga snel op de vluchtstrook langzaam rijden. Is het een lekke band? Rij vervolgens langzaam naar een veilige plek al is het 10 km verderop! De band is kapot, sowieso. Door langzaam rijden e/o door Tyron blijft wellicht je velg heel. Kost een paar tientjes die velg. Veiligheid staat voorop en de meest onveilige plek op twee na is de vluchtstrook van een snelweg.
Een hulpverlener is niet binnen een minuut aanwezig, dus je moet zelf maatregelen nemen, de rust vooral bewaren en logische maatregelen nemen. Veiligheid, niet het kostenaspect moet je redenatie zijn. Je hebt een reserveband op een passende velg, dus wie maakt je wat?
Zinvol om op tijd snel of langzaam leeglopende caravanbanden te herkennen is Tyron TPMS. Menno kan vast wel het nodige verhalen over werkdruk en temperaturen tijdens het rijden met dat wireless tyre pressure measure system. Dat zit n.l. onder z'n BIOD. 😉
Jan antwoordt op 14 oktober 2010:
Tyron heeft dus alleen zijn nut wanneer onverhoopt 4km moet worden doorgereden. 😉
Nee, zonder gekheid. Ik beweer ook nergens dat de door hen vermelde feiten niet waar zijn. Echter het enige wat de Tyron ring doet is voorkomen dat de band eraf loopt.
Vaak wordt gemeld dat de Tyron ring het mogelijk maakt om ondanks een lege band gewoon betrekkelijk normaal kan worden doorgereden met behoud van normale controle.
In ieder geval, die indruk wordt daarmee wel gewekt.
Het is geenzins een vervanger voor een Run-On-Flat band. Wat nodig is om dat te kunnen doen is dat de hiel van de band in de velgrand geborgd blijft. En dat doet de Tyron ring echt niet.
Nogmaals de band komt net zo los over de velg te liggen maar kan er alleen niet af.
Waarom die 4km? Heb je na 4 km een 1500kg hinkende caravan wel eens naar de rokende restanten gekeken?
De meesten voelen niet eens een lekke band dus ook een los hobbelende band om een velg + de gedachte dat de Tyron velgring daar juist voor bedoeld is zorgt bij langzaam rijden niet voor paniek. Hebben ze zo’n band onder de auto dan rijdt men geheid de helft langzamer. Dan wel.
Na vier km is er dus niets meer over van wat eens een band was.
RobD antwoordt op 14 oktober 2010:
Even voor Menno: je wireless tyre pressure measure system is gebasserd op sensoren in de velgen. Let er op bij een eventuele bandenwissel men niet al te veel bandenvet gebruikt. Een klein beetje op je sensor en deze slaat op hol.
Ondervonden bij mijn auto na een bandenwissel. En maar zoeken in de electronica.
fransvb antwoordt op 14 oktober 2010:
Hoe vaak komt zoiets voor? Voor veiligheid van mij en mijn medereizigers ben ik best bereid het verlies te nemen van een band cq velg.
Hoe gaat echter je verzekering hiermee om, kan de verzekering je verplichten een reserve wiel/band mee te nemen?
Tyron verhoogt wel de veiligheid, zodat je naar een velige plek kunt rijden, ik heb uit jullie reacties wel begrepen dat velg en band daarna aan flarden zijn.
In sommige gevallen schreef ik kun het misschien nog af met een spuitbus, terdege ben ik mij ervan bewust dat ik deze band kan afschrijven, maar de spuitbus heeft mij dan wel weer naar een veilige plek gebracht. Natuurlijk een band aan flarden is niet meer met een spuitbus te redden.
Vino. antwoordt op 14 oktober 2010:
Heb laatst een lekke band met de wagen gehad.Uit het gesprek met de hulpverlener heb ik begrepen, dat men dit soort pech gevallen zo wie zo niet meer langs de autoweg verhelpt.Mede door de risico's.Verder gaat men in Limburg e.e.a stroomleinen bij pech en ongevallen.Rijkswaterstaat markeert, en sleept af naar een veilige plek.Ambulance, politie etc. worden nu vanuit èèn plaats aangestuurd.Dit om een snelle doorstroming te krijgen en tevens om te voorkomen dat er "vervolg" ongelukken gebeuren.Dit laatste stond in de krant.
Vino. antwoordt op 14 oktober 2010:
fransvb,
Bekijk eens hoe vaak je een lekke band heb gehad in je "mobiele" leven? Ik heb al 45jr een auto en 41 jaar een caravan. Met de auto 2x een lekke band en met de caravan 1x.Moet je hier voor al die jaren iets meeslepen?Nadeel is, dat indien nodig, je de tijd kwijt bent om een nieuwe band eventueel met velg te kopen en dat men de band niet meer plakt maar meteen een nieuwe er op legt als er niets aan de velg is.Dit is èèn van de redenen dat er steeds meer wagens zonder reserve wiel verkocht worden.Gewichts besparing en kosten besparing.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 14 oktober 2010:
Als je zeer regelmatig, en niet 1 keer per jaar maar bijvoorbeeld elke twee maanden, met je caravan rijdt en zorgt voor voldoende spanning en draagvermogen is de kans op een lekke caravanband klein. Je kan dan best zonder reserve wiel op stap en de gok wagen. In het ergste geval moet je onderweg iets 'regelen'. Dat laatste is lastig en vervelend (bijv op zondag) en wil je dat niet, dan zou je dus een reserveband mee moeten nemen. Een spuitbus is m.i. in veel gevallen een oplossing waar je weinig aan hebt.
In alle gevallen en zeker als je de caravan ergens achter moet laten, is het prettig als je een veilige plek kan opzoeken. Met Tyron kan dat maar het is zeker geen Run-On-Flat band! Langzaam en voorzichtig rijden blijft geboden. Stalen velgen zijn een stuk steviger dan lichtmetalen velgen, althans op stalen velgen kan je beter doorrijden dan op lichtmetalen velgen. Daarom is Tyron vooral voor lichtmetalen velgen aan te bevelen. Bedenk ook dat onderweg even een nieuwe velg regelen die past (en voldoende draagvermogen heeft) niet zo eenvoudig is.
Verplichting vanuit een verzekering is er zeker niet om een reservewiel mee te nemen (uitkering ook niet). Of er overheden zijn die verplichten een reservewiel mee te nemen weet ik niet. Maar lijkt me niet aangezien veel auto's tegenwoordig ook geen reservewiel meer hebben.
Theo antwoordt op 14 oktober 2010:
@ fransvb,
Bekijk eens hoe vaak je een lekke band heb gehad in je "mobiele" leven? Ik heb al 45jr een auto en 41 jaar een caravan. Met de auto 2x een lekke band en met de caravan 1x.
Tientalle jaren heb ik geen lekke band gehad. Vervolgens met auto in een jaar 4 maal .
fransvb antwoordt op 14 oktober 2010:
Vino en Menno,
Ik kan met jullie allebei meegaan, laat ik 2 reservebanden weg, auto en caravan, zou dat behoorlijk wat extra gewicht besparen.
Feitelijk is het dus gewoon de gok wagen, maar doe je dat ook voor Kroatie? De wegen zijn er overigens goed.
Dirk antwoordt op 14 oktober 2010:
Mensen laat je gezond verstand eens werken waar wil je langs de weg een Reserveband vandaan halen als hij aan flarden is.
En hoe denk je het op te lossen als het in het weekend gebeurd met je armen over elkaar wachten op hulp.
Veel succes in Kroatie of waar dan ook.
Met een klein half uurtje rij je weer,maar ik ben bang als men zulke vragen stelt dat het verwisselen dan ook niet lukt.
In dat geval ook gewoon wachten op hulp maar dan heb je wel een Reservewiel.
Je gaat toch niet het risico nemen en dan op Za of Zondag twee dagen van je vakantie kwijt zijn omdat je met lege handen staat.
Ook de WW in welk land dan ook kan hem ook niet op elke hoek van de straat halen.
En met echt pech wordt het dan gewoon Maandag verder.
Frans antwoordt op 14 oktober 2010:
Je kunt je in sommige gevallen ook beperken tot alleen het reservewiel van de auto. In mijn geval geeft de loadindex van het autowiel nog net voldoende marge voor het caravangewicht. Je moet alleen even controleren of het wiel in de caravanwielkast past (Kip-wielkast kan bijvoorbeeld 205/65-16 aan) en - afhankelijk van de naaf van je auto - eventueel een steekadapter aanschaffen voor de montage. Een afwijkende wieldiameter moet je dan voor de korte afstand accepteren.
@Eric antwoordt op 14 oktober 2010:
Heb net een nieuwe auto besteld, deze wordt standaard afgeleverd met reparatiesetje.
Dus toch maar 60.28 euro ex btw gespendeerd voor een volwaardig reservewiel.
Stel dat ik midden in de nacht een band aan baklappen rijd ergens op de Franse of Spaanse snelweg.
Zou mezelf voor m'n kop slaan als ik dan met een reparatie setje moet proberen de flarden van een band te plakken... 😉
Dirk antwoordt op 14 oktober 2010:
Ook bij mijn Toyoto Verso D4D zat een Thuiskomer hetzelfde verhaal de kans op een lekke band is klein een 1 op 4 en dan de pech hebben dat het met de Caravan erachter gebeurd zie je het al op de Snelweg met je thuiskomertje 50 KM per uur rijden.
Dus ik heb gewoon de thuiskomer er onderuit gehaald en een gewoon Reservewiel er voor in de plaats.
RobD antwoordt op 14 oktober 2010:
" Je kunt je in sommige gevallen ook beperken tot alleen het reservewiel van de auto".
Een beste oplossing, ruimte- en gewicht besparing, 1 res. wiel die op beide past.
Maar waarom dan dit:
"Je moet alleen even controleren of het wiel in de caravanwielkast past"
Past toch gewoon in de auto?
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 14 oktober 2010:
Als je je goed voelt als je één of twee reservewielen bij je hebt, doe dat dan. Maar of het noodzakelijk is? Mensen nemen ook geen nieuwe koppeling mee op reis terwijl de kans op een kapotte koppeling misschien wel groter is dan een lekke band.
Ik neem zelf al mijn hele 'auto rij leven' een reservewiel mee maar heb het nog nooit gebruikt. Een reserve accu was beter geweest om mee te nemen 😉
PieteR antwoordt op 14 oktober 2010:
Ik heb ettelijke lekke banden gehad en zelden kreeg ik die op een comfortabele plek.
Vaak heb ik een paar kilometer moeten rijden om op een veilige, vlakke plek het wiel te kunnen verwisselen. De meeste keren kon ik het redden met een snelheid van ongeveer 40 km/h, maar het is me één keer overkomen, dat ik echt aan de 80 moest blijven zitten.
In geen enkel geval is de velg zodanig beschadigd dat ik die heb moeten vernieuwen, ook is nooit de band er af gelopen. Volgens mij komt dat vooral door rustig te rijden en bij bochten zo goed als stapvoets te rijden.
Toch zijn deze redelijk gunstige gevolgen (ook gezien de hoge jaarkilometrage) voor mij geen reden om de reserve wielen thuis te laten. In sommige buitenlanden zijn veilige krikplekken nou eenmaal geen veilige verblijfplekken.
Vino. antwoordt op 14 oktober 2010:
Het is natuurlijk vrij voor een ieder van ons om de risico`s in te schatten welke we nemen.Houd het op bij een reserve band? Of nemen we ook nog een reserve ruit, accu en een slang etc. etc. mee? Ik heb me altijd, nou ja, 2x goed kunnen helpen met verzekeringen.
Auto-All-risk, caravan idem dito en een mobiliteits garantie op de auto.Ben wel eerlijk dat de mobiliteit garantie van de auto z`n beperkingen heeft met een caravan er achter, maar dan treed de All-Risk in werking.(indien de mobiliteit geen uitkomst bied).
Indien fransvb GEEN All-risk op auto nog caravan heeft,maar enkel een WA, is hij volgens mij het beste af met een pechhulp voor auto en caravan buitenland van ongeveer 70.Euro. Het is nu eenmaal een gegeven, en terecht, dat de hulpverleners niet meer elke klus langs de auto weg doen, maar dat men tracht, zo vlug mogenlijk, in een een veilige situatie, hun werk te kunnen doen!
Theo,
Wat zeggen de de uitkomsten van de onderzoeken hoevaak men in z`n leven het risico loopt op een lekkeband,defecte radiator, ruit aan diggelen, trekhaak die losschiet etc. etc?Indien we alles zouden kunnen voorzien, waren er geen problemen. Dat je nu 4x pech hebt gehad wil nog niet zeggen dat je nu maar moet over stappen naar een ander merk auto/ of band? Misschien heb je wel meer geluk ergens anders in!
Fijn dat men via een fora z`n informatie kan krijgen!Je steekt er altijd wel iets van op.
Dirk antwoordt op 14 oktober 2010:
@vino wat heeft jou reactie te maken met wel of geen reservewiel.??
En wel of geen W.W. maakt ook niet zoveel uit zonder Reservewiel.??
En verder is er geen enkele Pechhulp die zegt wanneer hij bij je arriveert van dit is geen leuk plekje om het wiel te verwisselen,laten we maar eens even verder hobbelen met je lekke band tot we een mooi plekje gevonden hebben.
RobD antwoordt op 14 oktober 2010:
Dirk, lees eerst eens goed wat Vino schrijft in zijn laatste zin:
"Het is nu eenmaal een gegeven, en terecht, dat de hulpverleners niet meer elke klus langs de autoweg doen, maar dat men tracht, zo vlug mogenlijk, in een een veilige situatie, hun werk te kunnen doen!"
Verder geven veel pechhulp verleners een indicatie hoe lang het duurt aleer de hulp arriveert. En kunnen dan een reservewiel organiseren.
Dirk antwoordt op 14 oktober 2010:
@RobD lees ook even goed waar het hier omgaat, niet over een klus, maar we hebben het over lekke banden.
En er is geen enkele Pechhulp die dat niet ter plekke klaart.
Behalve als je geen Wiel hebt en daar gaat het hier om,dan valt er ter plekke niets te klaren hoop dat je mijn verhaal en dat van Vino nog een keer leest en niet als een Bok op de haverkist klimt.
Jan antwoordt op 14 oktober 2010:
Waarom doe jij dat dan wel?
Fransvb antwoordt op 15 oktober 2010:
De noodzaak om een reservewiel mee te nemen lijkt rationeel mij toch wel overbodig.
Gedurende 35 jaar rijd ik auto en heb ik diverse voertuigen getrokken van aanhanger tot caravan en maar 4 keer heb ik met mijn auto een lekke band gekregen. Deze lekke banden werden veroorzaakt doordat ik ,voor mijn werk, over bouwplaatsen reed.
Ook sommige autofabrikanten hebben ingezien dat het niet meer nodig is een reservewiel bij de auto te leveren.
De klapbanden waarover vaak gesproken wordt in caravan/kampeer fora zijn vaak te schrijven aan de te slechte banden, te lage bandenspanning, overgewicht, te hard rijden.
Waarom is het aantal lekke/klapbanden hoger bij caravans dan bij auto's?
Dus rationeel gezien zou ik kiezen om geen reservebanden mee te nemen, maar gevoelsmatig wel. Of moeten we nu eens van dat gevoel afstappen?
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 15 oktober 2010:
Waarom is het aantal lekke/klapbanden hoger bij caravans dan bij auto's?
Omdat caravans 99% van de tijd stilstaan.
Willem1 antwoordt op 15 oktober 2010:
@Bert "Dat klaren wordt afslepen vrees ik toch..."
Ja en dat kost je op de autoroute in Frankrijk € 180 dan wordt je bij de dichtsbijzijne garage gedumpt.
Franse hulpdiensten mogen geen reparaties langs de autoroute uitvoeren.
Wat ik hier nog niet ben tegengekomen: in sommige landen waaronder Kroatië, Spanje en Portugal is het aanwezig zijn van een reserveband of reparatieset verplicht voor auto en caravan, behoudens indien uitgerust met runflatbanden.
RobD antwoordt op 15 oktober 2010:
" Waarom is het aantal lekke/klapbanden hoger bij caravans dan bij auto's?'
Inderdaad Menno, mede door het lange stilstaan. Vergeet ook niet de stoepranden die regelmatig worden meegenomen en een te hoge belading op een te krappe (L.I.) band.
janka antwoordt op 15 oktober 2010:
Nou Dirk, als je dezelfde Dirk bent van 14 okt 17:48 dan is je eerste zin ook niet bepaald prettig leesbaar..En waar staat dat je maar 50 mag rijden met een thuiskomertje?? Verder hebben wij gewoon een reserveband in de auto en een reserveband in de caravan. Mochten we lek rijden met de auto dan kunnen we het zelf regelen en rijden we zoals ons in Duitsland overkwam de caravanband aan flarden, en nee, het was geen klapband, dan kan ook die ter plaatse vervangen worden. En kunnen we daarna onze weg vervolgen.
John antwoordt op 15 oktober 2010:
@ Dirk:
een klus klaren is eenzelfde begrip in deze context als een wiel wisselen. Lezen, interpreteren en begrijpen. Misschien nog wat deductie toevoegen en je kunt de bok thuislaten.
Willem antwoordt op 15 oktober 2010:
@Dirk:
Er zat haast wel zeker een gele sticker op de velg van de thuiskomer waar 50mph op staat, en een tweede sticker met 80kmh
Klopt dus precies 50mph x 1,6 = 80kmh
Bert antwoordt op 15 oktober 2010:
Ik las idd niet goed Dirk!
Dirk antwoordt op 15 oktober 2010:
@Janka als je een auto hebt met een thuiskomer staat daar instructie bij of max snelheid en dat is volgens Toyota 50 KM per uur max
janka antwoordt op 15 oktober 2010:
Oke Dirk, dan heeft Willem het niet goed gezien? Maar ik weet niet beter dan dat je met een thuiskomer max 80 km/u mag rijden. Dus kan ik me goed vinden in zijn antwoord.
Frans antwoordt op 15 oktober 2010:
De oplossing van het misverstand is ontgoochelend: er zijn thuiskomers waar je 50 en thuiskomers waar je 80 mee mag rijden 😉
janka antwoordt op 15 oktober 2010:
Dus kun je met die van 50 geen 80 rijden maar met die van 80 wel 50?
Ik geloof dat van die 50 niet. Temeer omdat het gaat om een reserveband (in een kleiner formaat) voor een normale personenauto. En dan ga je geen beperking stellen tot 50 als leverancier/fabrikant. Met 50 op de snelweg mag, maar of het zo veilig is?
RobD antwoordt op 15 oktober 2010:
Ben even naar de buren gelopen: dochterlief rijd er een Aygo.
Op de band zit een klein gele ronde sticker (doorsnee 5-6cm) op met als opdruk: 80kmh.
Vino. antwoordt op 15 oktober 2010:
Volgens mij komt Frans in aanmerking voor diplomaat van het jaar.
Maar is fransvb nu geholpen met zijn vraag????
Jan antwoordt op 15 oktober 2010:
De max. snelheid van de thuiskomertjes is 80 km/uur en geen 50 km/uur.
Fransvb antwoordt op 15 oktober 2010:
Vino schrijft of ik geholpen ben met mijn vraag; ja dat ben ik, omdat er diverse bijzondere zienswijzen zijn geschreven, zaken waar ik zelf nooit bij stil heb gestaan. Ik ben jullie daar allemaal zeer erkentelijk voor.
In de hele discussie blijft voor mij de veiligheid voorop staan.
ebeuren op deze wijze veel ongelukken, is daar onderzoek naar gedaan?
Mijn besluit staat vast:
Naar een veilige plaats rijden en zorgen dat ik een reservewiel bij me heb. Ondanks de gedachte dat je 2 van die dingen tienduizenden kilometers per jaar met je meesleept zonder ze te gebruiken.
Zoniet dan ben je veroordeeld tot een auto-ambulance tegen heoge vergoeding. endat gebeurd weer zelden.
Vino. antwoordt op 16 oktober 2010:
Fransvb,
Het gaat er maar om, dat je voor je zelf het fijne gevoel hebt dat je goed voorbereid, en beslagen op pad gaat.Nog even ter aanvuling:
In Frankrijk sleept men je altijd af.Wel of geen reserve onderdelen bij je.
In Nederland is het afslepen door Rijkswaterstaat gratis voor de pechvogel.Ze hebben een convernant met de Verzekerings maatschappijen.Deze betalen de kosten samen met de Provincie.
Willem1 antwoordt op 16 oktober 2010:
@Vino
1. In Frankrijk heb je natuurlijk de sleepdienst niet nodig als je zelf je wiel kan verwisselen. En een sleepdienst is natuurlijk geen reperateur.
2. In Nederland is afslepen naar de eerste veilige plaats ( dus niet naar een garage) alleen gratis in opdracht van politie of rijkswaterstaat.
Je wordt dus op een parkeerplaats gedropt en mag het dan alsnog zelf uitzoeken.
Overigens wordt je niet blij als je ziet hoe je caravan op de sleepwagen wordt getrokken , ik heb er al diversen gezien waar de achterzijde tijdens het op de wagen trekken het wegdek behoorlijk raakten
Jan antwoordt op 16 oktober 2010:
Ook ik kreeg geen reservewiel met mijn nieuwe Suub meegeleverd; wel een plaksetje....
De beste tip van dit jaar kwam van mijn Subaru-dealer:
Leg als je op vakantie gaat gewoon één van je winterbanden achterin als reservewiel.
(het aardige is als je nog meer reservewielen wil meenemen ....😉)
@Eric antwoordt op 16 oktober 2010:
Ga je dan effe de baklappen en flarden zomerband verwijderen en een winterbandje om je wellicht beschadigde velg leggen langs de kant van de weg?
PieteR antwoordt op 17 oktober 2010:
Ooit liet ik de banden wisselen. Na drie keer ging dat niet meer, omdat de banden een beetje beschadigden bij het meerdere keren afnemen en daardoor leegliepen.
Met winterwielen houd ik het langer vol 😉
Bert antwoordt op 17 oktober 2010:
Het wordt nu complex... 😉
@Willem1. Op de franse Péages slepen ze je altijd af! Zaak is dus om binnen no-time een lekke band zelf te vervangen voordat de towtruck arriveert.
@Jan. Neemt een winterband mee voor z'n Soeb tijdens een vakantie.
Beter een reservewiel mee te nemen voor je caravan. De rep.set voor de auto is bijna altijd voldoende omdat je snel door hebt dat je een platte hebt en de band niet kapot rijdt. Dat is anders bij je caravan, daar gaat het om.
@@Eric heeft zout nodig voor Jan z'n baklappen. We zijn grappig dus. Hij is leuk Eric.
@PieteR. Wielen en banden, velgen zomer en winter. Je hebt gelijk. Ik denk dat het geen goede zaak is twee keer per jaar banden te verwisselen op dezelfde velgen. Ook omdat je met een dubbele set lang kunt doen. Winterbanden om wintervelgen en zomerbanden om zomervelgen. Verwisselen doe je zelf of laat je doen per wiel dus...
ZakenrijdersTip: bestel leasebak op stalen velgen met wieldoppen en banden. Lagere bvb en bijtelling. Koop bij de dealer (of elders) lichtmetaal dus zonder bvb bijtelling en winterbanden. Eén keer wisselen.
Dirk antwoordt op 17 oktober 2010:
We gaan weer naar de vraag wel of geen reservewiel
Wel dus daar is iedereen het over eens wat betreft Caravan
Dan krijgen we de Auto,s met Thuiskomers wanneer je de Pech hebt om bij Arnhem een lekke Autoband te krijgen is het erg ver naar het Zuiden met thuiskomer.
Al die prachtige oplossingen ten spijt wat betreft neem een Winterband (WIEL) mee wat ben je nou op die manier aan het tobben.
Hoe veel profiel denk je met 25 graden boven nul van je winterband af te rijden,over te houden op weg naar het zuiden.
Je haalt voor rond de €30,- een prima velg compleet met band op de Sloop ook van hele jonge auto,s en klaar is het.
En iedereen die denkt dat je geen reservewiel nodig hebt voor je auto omdat het praktisch niet voor komt het zal wel.
Maar ik kwam op de tweede Zaterdag in Juli thuis van een week Motor rijden in Bayeren,motor op de Trailer.
Het was de allerwarmste dag (Zaterdag) rond Keulen om vier uur in de middag 38 graden.
Je willen niet weten hoeveel lekke banden wij die dag gezien hebben niet te tellen en niet de kleinste en goedkoopste auto,tjes
Nee ook een aantal Bolides zoals Audi enz en allemaal vrij niewe auto,s
Volgens ons te maken met de Hitte dat het rubber zo zacht wordt dat alles wat op de weg ligt of al in het loopvlak zit zo naar binnen dringt.??
Dus denk niet het zal mij niet overkomen,het waren er op die afstand vanuit Zuid Duitsland tot hier wel erg veel nog nooit mee gemaakt.
Denk dat ondertussen alles wel aan de orde geweest is en dit onderwerp behandeld is.
mv
Michiel antwoordt op 17 oktober 2010:
@Dirk
En de motor? Heb je ook een reservewiel voor de motor?
John antwoordt op 17 oktober 2010:
"Wel dus daar is iedereen het over eens wat betreft Caravan"
O ja?
"wanneer je de Pech hebt om bij Arnhem een lekke Autoband te krijgen is het erg ver naar het Zuiden"
Het woord thuiskomer geeft precies aan wat het is en is niet bedoeld om naar het zuiden te rijden. Maar misschien zijn de mensen wel slim genoeg om naar een specialist te rijden met de thuiskomer indien men nog naar het zuiden moet??
" Hoe veel profiel denk je met 25 graden boven nul van je winterband af te rijden,over te houden op weg naar het zuiden"
Er gaat niet veel profiel verloren, met de snelheden zoals gereden met caravan.
"Je haalt voor rond de €30,- een prima velg compleet met band op de Sloop ook van hele jonge auto,s en klaar is het".
Jawel, maar niet met de juiste L.I.
" En iedereen die denkt dat je geen reservewiel nodig hebt voor je auto omdat het praktisch niet voor komt het zal wel".
Juist, iedereen zijn eigen beslissing
"Denk dat ondertussen alles wel aan de orde geweest is en dit onderwerp behandeld is".
Een nieuwe moderator?
Dirk antwoordt op 17 oktober 2010:
@Jhon hoe slim ben jij om met een thuiskomer onderweg een Bandenspecialist te zoeken voor een nieuwe band,terwijl je voor €30 een orgineel wiel op de sloop kan halen dus is de LI is dan ook in orde.
Scheelt je bij pech een Dag en mischien wel twee ga jij maar eens vragen in het Buitenland ongeacht waar aan iemand waar een Bandenspecialist zit en dan wordt je in de meeste gevallen geknipt en geschoren wat de prijs betreft.
Weet niet of je ervaring hebt met Winterbanden maar ik al jaren als je die mee neemt als reserveband in de Zomer neem ik aan dat je hem ook wilt gebruiken om op de plaats van bestemming te komen.En niet om alsnog bij gebruik vanwege lekke band een Bandenspecialist te zoeken.Ik zou zeggen probeer het is meet hem op voor je gaat en na afloop nog een keer.
Verder neem ik aan dat je ook een Caravan hebt en weet niet wat jou gedachten zijn wanneer je langs de weg er een ziet staan met de krik er onder en niemand verder aanwezig,en dan maakt het niet uit of het een Auto of Caravan is dan denk ik maar een ding.!!!!!!!!1
En heeft iemand die nog twijfelt aan wel of geen Reservewiel voor Auto/Caravan er wel eens aan gedacht wat je te wachten staat in de Alpenlanden als je echt Pech hebt wat lokatie betreft van een lekke band en in zo,n tunnel staat.
Ik hoop dat de mensen die nog twijfelen over wel of geen Reservewiel, dat eens meemaken of in het minste geval stil komen te staan in de Tunnels achter zo,n geval .
Veel plezier met het wachten,en ben benieuwd wat ze daarna doen hopelijk hebben ze dan wat geleerd
mv
Theo antwoordt op 17 oktober 2010:
@Dirk
Is jou bekend dat er veel auto's zijn waarbij in de ruimte voor de thuiskomer niet een normaal wiel past (vanwege de hoogte). Een origineel resevewiel, ook al kost het slechts €30, kan dan meer problemen oproepen dan oplossen.
Als tijdelijk alternatief kan de winterband dan een oplossing zijn. Hij zal bij gebruik misschien meer slijten. Het lijkt me niet zo'n probleem want normaal gesproken leg hiermee geen grote afstanden af.
Vino. antwoordt op 17 oktober 2010:
De professionals weigeren zelfs om de pech langs de autoweg te verhelpen.En terecht, hoeveel doden en ongevallen zijn er al niet gevallen om iemand uit de problemen te helpen???En dan wil er iemand eventjes gewoon de lekke band omwisselen.?Heb begrepen dat er in "La Douce France" een boete opstaat van 240 Euro, voor het ingevaar brengen van mede weggebruikers indien je zelf aan het sleutelen bent.
Jan antwoordt op 17 oktober 2010:
Beste Dirk@
Deze Jan heeft allang een reservewiel voor zijn caravan en hij heeft geen sloopauto met een sloopwiel waarvoor hij ook nog eens naar de sloop moet, tenminste zolang als ik een winterband gewoon kan vervangen...😉
Ik heb wel een setje met ploppy's extra in de auto, die doen het ook als het lek zich op een plaats bevindt waar het andere vloeibare reparatiesetje al niet meer te gebruiken is.
We zijn natuurlijk niet voor één gat te vangen!
RobD antwoordt op 17 oktober 2010:
" terwijl je voor €30 een orgineel wiel op de sloop kan halen dus is de LI is dan ook in orde"".
Dit blindelings aannemen is natuurlijk van de zotte. Dirk, een auto staat op 4 banden die alle4 de lading dragen i.p.v. 2 onder een caravan. Hieronder behoort een hoger L/I.
" ga jij maar eens vragen in het Buitenland ongeacht waar aan iemand waar een Bandenspecialist zit en dan wordt je in de meeste gevallen geknipt en geschoren wat de prijs betreft".
Kwestie van je talen beheersen.
Jan antwoordt op 17 oktober 2010:
Ik heb wel goede ervaringen in Frankrijk, schappelijk met de prijs en ook goede service met het vervangen van een (Michelin)band. Vergeet niet dat er inmiddels veel Fransen zijn die gewoon een mondje Engels hebben geleerd op de middelbare school. Verder zijn onze Franseburen niet alleen fatsoenlijker in het verkeer, ze zijn het ook tegen hun klanten. Daar kunnen wij hier in ons kwaaie kikkerlandje nog best wel wat van leren...😉
RobD antwoordt op 17 oktober 2010:
Niet alleen in Frankrijk, Jan. Over het algemeen worden 'we'goed geholpen in het buitenland. maar sommige van ons hebben een voor ingenomen stelling dat we 'uitgekleed, worden. Met deze attitude vraag je eigenlijk al zelf om verkeerd begrepen te worden.
Dirk antwoordt op 17 oktober 2010:
@Theo dat is mij bekend dat een Orginaal wiel niet altijd past op de plaats van een reservewiel.
Ik rij Toyota Corolla Verso 2.2 D4D mijn Dealer zij ook dat een gewoon wiel niet paste,nou de diameter is hetzelfde alleen is hij hoger en steekt nu een 5cm onder de bumper uit daar heeft niemand last van.
Dirk antwoordt op 17 oktober 2010:
@RobD je spreekt misschien dan je talen wel goed maar lees dan ook goed,het ging op dat moment over het vervangen van een thuisbrenger met een standaard wiel ,cq of standaard wiel met winterband.
Dus niets aan de hand met een Wiel van de sloop,even zoeken naar een recente schade auto en ik was voor €30,-
Maar mischien versta jij deze mensen niet zo goed op de Sloperij,kan de zelfde oorzaak hebben als het lezen van je.
RobD antwoordt op 17 oktober 2010:
Dan snap ik echt niet wat je schrijft Dirk, het kan aan je erg onduidelijke schrijfstijl liggen.
Ik citeer: "het ging op dat moment over het vervangen van een thuisbrenger met een standaard wiel ,cq of standaard wiel met winterband".
Dus met een standaard wiel of standaard wiel met winterband!! Correct??
Wat heeft dat sloop wiel er dan mee te maken?? Jij komt er mee.
Een autowiel, zoals ik al zei, heeft een te lage L.I. of je moet een caravan hebben die, beladen, rond de 850-900kg weegt.
Dirk antwoordt op 17 oktober 2010:
@RobD lees even je eigen reactie op 15 October om 17.58 uur toen ging het over thuisbrenger van een auto en daar ging het nog steeds over
RobD antwoordt op 17 oktober 2010:
Sorry Dirk, maar we zijn inmiddels 25-28 opmerkingen verder. Kan zijn dat je stilstaat met lezen.
Dirk, ik ben niet de enige die 'moeilijkheden' heeft met je op- of aanmerkingen. Aan wie zou het dan liggen denk je?
Maar van mij mag je het laatste woord hebben. Genereus of niet?
Theo antwoordt op 18 oktober 2010:
@Dirk
Toyota Corolla Verso ......een gewoon wiel niet paste,nou de diameter is hetzelfde alleen is hij hoger en steekt nu een 5cm onder de bumper uit daar heeft niemand last van.
Wel als daardoor de afdekplaat in de kofferruimte omhoog steekt.
Dirk antwoordt op 18 oktober 2010:
@Theo ik geloof dat je het niet zo goed begrijpt als een reservewiel onder de auto zit dan zit hij tegen de onderkant van de kofferbak aan.Wanneer het wiel dan 5cm breder is dus hoger en niet de diameter want die is het zelfde anders staat je auto zo scheef op de weg snap je.
Dan vraag ik me af waar die afdekplaten in de kofferbak moeten zitten.
Er zit namelijk helemaal niets in de kofferbak als je wiel er onder zit.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.