Jacob vraagt op 27 december 2006:
ik heb een auto van 60kw en 82dinpk ( 15 commonrail diesel)
max trekkracht van de auto toegelaten 1300kg
Caravan sterckeman evolution 470 PE , leeg ongeveer 950kg , MTM 1300kg
ik zou deze max tot 1200kg beladen
bij het trekverslag heb ik 2 oranje sterren , is dit nu haalbaar of niet ??
als het niet haalbaar zou zijn waarom staat de fabrikant dan het max van 1300kg toe voor de auto ?
alvast bedankt
Eric antwoordt op 27 december 2006:
1300 kilo is waarschijnlijk gebaseerd op een lege trekauto?
Marcel antwoordt op 27 december 2006:
Beetje flauw antwoord misschien, maar het hangt er vanaf waar je naar toe wilt. In de uitgebreide beschrijving kun je redelijk god lezen wat je kunt verwachten. Mijn ervaring (met 2 auto/caravan combinaties) is dat het beeld dat in het trekkracht rapport wordt geschetst goed overeenkwam met de werkelijkheid.
Jan@ antwoordt op 27 december 2006:
Wat de fabrikant wel of niet toelaatbaar acht staat los van of het verantwoord/confortabel is om met een bepaalde combinatie te rijden. De fabrikant heeft wellicht commerciele overwegingen.Bijv. sommige Mondeo's ""mogen"" 1800 kg trekken met een eigen(leeg) gewicht van ca 1300kg, ik bedoel maar. Oranje sterren betekenen dat de gewichtsverhouding trekauto -aanhanger bepaald niet optimaal is en 2 sterren dat het motorvermogen twijfelachtig is.
Daar moet je zelf je conclusies uittrekken met in het achterhoofd het doel van de reis.Want dat weten de makers van deze berekeningen natuurlijk niet en kan een groot verschil maken.
Lex M antwoordt op 27 december 2006:
Even versimpeld:
de massa die een auto MAG trekken, heeft niets te maken met de massa die een auto KAN trekken.
MAG slaat op constructieve zaken: trekhaak, bevestiging, ...
KAN slaat op zaken als motorvermogen, koppel, overbrengingsverhoudingen, luchtweerstand van de aanhanger, ...
Als ik het goed heb, zijn de berekeningen hier gebaseeerd op wat KAN, aan de bovenkant begrensd door wat MAG.
Als je begrijpt wat ik bedoel 😉
Arie antwoordt op 27 december 2006:
Ik denk dat je beter kunt kijken naar wat : KAN.
Bert antwoordt op 28 december 2006:
Jullie hebben allemaal gelijk! Okay, het kost wat moeite dat toe te geven maar toch. 😉
Ik zal nog een duit in het zakje doen: wat sinds enige tijd moet kunnen met de fabrieksopgave treingewicht (kan dus minder zijn dan beladen auto + toegestaan trekgewicht!!) is met dat treingewicht op zeeniveau 5 keer achter elkaar optrekken op 12% vanuit stilstand. Bij de 6e keer mag o.a. de koppeling kapot gaan dus... Tuurlijk de mechanische zaken zoals sterkte van de trekhaakbevestiging, daaraan moet de fabrikant ook z'n goedkeuring aan geven).
Dat is dus wat een aanhanger MAG wegen. Het kan dus zijn dat een trekker 5 ton mag trekken. Zou je daar echter mee op de snelweg gaan rijden, krijg je een probleem. Wat dus volgens onze (de makers van deze website) ideeën, een slechte, goede etc. waardering krijgt via de Sterrenscore is dus onze interpretatie wat NOG LEUK is om mee onderweg te zijn. Wat JIJ voldoende acht om LEUK mee onderweg te zijn is geheel en al afhankelijk van je eigen interpretatie van de prestatieDETAILS en natuurlijk je reisdoel(en).
frank antwoordt op 29 december 2006:
soms denk ik dat de vooropgestelde berekeningen die je als resultaat krijgt een beetje teveel eisend zijn . er zijn verschillende combinatie die hier na berekening met een niet al te beste score toch heel goed zijn , persoonlijk vindt ik dat je altijd rekening moet houden met de toegelaten snelheden (is de snelheid van 80km/h of 90km/h) geen ideale en veilige snelheid om met een caravan op vakantie te gaan ? Ga je nu tegen 60km/h of 90km/h de berg op als je auto dit aankan (je bent toch op vakantie ) als het dan sneller moet tja ga den enkel met de auto of neem het vliegtuig .
een reactie uit belgie
Bert antwoordt op 29 december 2006:
De interpretatie van goed of slecht is uiteraard een subjectieve, maar om nu te stellen dat een niet al te beste score heel goed is / moet heten is m.i. niet juist. Misschien goed genoeg voor jou en dat is dus een persoonlijke zaak wat dan verdere bestudering vergt van de feitelijke cijfertjes. Dat zeggen we ook steeds: richt je niet alleen op die sterren, maar duik in de feiten. We stellen ook dat bijv. een topsnelheid van 130 in feite niet belangrijk is, maar dat je dat moet zien als reserve bij tegenwind of vals plat, het brandstofverbruik en mogelijk zelfs de levensduur van de motor. En met slechts 60 een snelwegheuvel op kruipen is goed genoeg omdat je toch vakantie hebt? Kom nou. Alleen al de doorstroming en veiligheid is dan een niet onbelangrijke factor. En dan hebben we het nog niet over wegrij-percentages op hellingen. 10% goed noemen? Nee, denk er niet aan.
Elders op het forum heb ik iets geschreven dat rijden met een caravan een genoegen moet zijn en niet 'geen problemen hebben'. En dat verschil heeft wel degelijk te maken met reserves en 'veel sterren'.
Marcel antwoordt op 5 januari 2007:
Afgelopen zomer met een ford mondeo 1.8 - 16v wagon en daar achter een Burstner Holiday 430 naar Tjechie geweest.
Op sommige stukken van de Duits snel wegen haalde ik net de 60 km, de reacties van de Duits vrachtwagen chauffeurs waren niet te min (terecht overigens). Ik ga nu kijken voor een andere auto met meer koppel/pk's.
Weet iemand waar je de hoogtes van snelwegen in het buitenland kan bekijken?
Marcel
Bert antwoordt op 5 januari 2007:
Of je Mondeo is niet in orde of je zou eens iets moeten gaan doen met de versnellingspook en een blik werpen op de toerenteller. In twee zetten, gasgeven en doortrekken. Bij het rode gebied schakel je door naar drie. Moet je eens kijken hoe die gaat...
Hoe hoog of hoe steil? De hoogte vindt je terug op een goede kaart en de steilte is op slechts enkele uitzonderingen na meer dan 5%.
Kijken naar meer vermogen e/o koppel is geen garantie voor een betere caravantrekker. Uitsluitend deze website kan je vertellen of en op welk vlak je er ev. op vooruit gaat.
ramon antwoordt op 5 januari 2007:
Aan Jacob , 60 kw 82 pk hij mag 1300 kg trekken ? mijn auto stationwagen is 66 Kw en 90 PK 23.000 km en ik mag max 1000 kg trekken en ik durf nog geen caravan kopen leeg van 650 kg daarom ga ik voor een trigano smal model of een kip kompact , ik begin me nu al af te vragen of ik niet een beetje te bang ben , mijn vrouw ziet ZEER graag de elddis 750 kg ik heb al gezegd daar begin ik niet aan .
Jan@ antwoordt op 5 januari 2007:
""de steilte is op slechts enkele uitzonderingen na meer dan 5%. ïk denk dat je andersom bedoelt Bert.
jacob antwoordt op 5 januari 2007:
Aan ramon , mijn auto is een renault 15dci 60kw 82pk ,leeggewicht 1315kg max beladen gewicht 1815kg max aanhangergewicht geremd 1300kg, vorige caravan woog max 1100kg , was geladen tot max 1000kg , ben vorig jaar naar spanje gereden met deze caravan +auto , ben nooit boven de 3500 tpm geweest , in luik ben ik in 4 versnelling naar boven gereden tegen 80km/h toerental op dat moment +/- 3000 tpm , over het hele traject max verbruik van 6liter op 100km . Ik weet natuurlijk niet met welke auto u rijd en wat de gewichten daarvan zijn , maar ik kan je wel zeggen met dat vermogen (buiten uw koppel dat weet ik niet ) zou ik mij geen zorgen maken.
Groetjes
ramon antwoordt op 5 januari 2007:
AAN JACOB , mijn auto is een toyota carolla 1.4D commonrail diesel 1310 kg stationwagen 66kw 90 pk met 23.000 km , mijn gegevens staan op deze site ( eigen caravanondervinding ) rijd altijd met een rapido vouwcaravan geladen +- 600 kg , totaal geen comfort ( we zijn al wat ouder 58 jr ) zouden een caravan willen trekken van 750 kg leeg , wilde een trigano of kip compact hefdak caravan kopen , liefst zien wij een elddis 2 lengtebedden maar durf niet goed , krijg een tamelijk negatiefe score als ik mijn gegevens invul , we rijden altijd ver de kust van kroatie zware klimmingen onderweg ( pakken altijd autostrade ) wat denkt u .ramon
ramon antwoordt op 5 januari 2007:
wat is koppel
Bert antwoordt op 6 januari 2007:
Ik bedoelde idd dat er slechts zeer beperkte Europese snelwegstukken zijn die steiler zijn dan 5%. O.a. dat stuk bij Montabauer als ik het goed heb onthouden?
Wat is koppel? Bestudeer deze site eens even wat beter... 😉
Marcel antwoordt op 6 januari 2007:
Op de snelweg heb ik niet verder terug geschakeld tot zijn 3de versnelling zo te zien aan de berekeningen had ik nog verder terug kunnen gaan naar de 2de versnelling. Maar met de heen reis hadden we pech met de auto gehad en ik was dan ook bang dat de motor het weer zou begeven bij een te zware belasting.
Jack antwoordt op 6 januari 2007:
Bij de ANWB zijn er voor leden gratis routekaarten verkrijgbaar waar de helling percentages boven de 5% op vermeld staan.
Jan@ antwoordt op 6 januari 2007:
@ Marcel: dat is nu juist de kwestie. De 3e versnelling kan nu juist in die omstandigheden de zwaarste belasting zijn i.p.v. soepeltjes in de 2e naar boven. Het hoeft niet altijd hard te gaan als het flink stijgt. Als je weet dat je maximale koppel bijvoorbeeld bij 4000 tpm ligt , dan kies je die versnelling waarin je met dat toerental naar boven kunt rijden, maakt niet uit welke versnelling dat is. Dan belast je de motor het minst, mits verder alles, het koelingsysteem en motor e.d. in goede conditie verkeert. Anders houdt het natuurlijk gewoon allemaal op. Dan moet je niet met een flinke combinatie op pad naar het buitenland gaan.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!