Gerty vraagt op 3 februari 2011:
Hallo Forumgebruikers.
Mijn bedoeling was een 13 polig stopcontact op mijn auto te monteren t.b.v. de caravan.
De keuze was al op Multicon west gevallen
Echter een aanhanger bedrij in de buurt raad dit sterk af, hij adviseerd Jager, volgens hem goedkoper en beter, hij beweert dat de buitenste contacten van de West op de duur storingen veroorzaken.
Nu gebruik ik denk ik die buitenste polen niet zo vaak alleen voor de caravan en een verloop op jager voor mijn aanhanger lijkt mij ook risico op storing.
Concrete vraag; wie heeft er ervaring met het gebruik van Mulison West 13 polige verbindingen, evt gecombineerd met de passende 7 polige verbinding.
Bert antwoordt op 3 februari 2011:
Ik vermoed dat het advies van dat aanhangerbedrijf vooral gebaseerd is op de oude Multicon verbinding. Die had schuifjes i.p.v. pennetjes.
Ik heb lang geleden die na contactproblemen vervangen door de West en sindsdien nooit problemen gehad daarmee.
Michiel antwoordt op 3 februari 2011:
Ik gebruik al meer dan tien jaar Multicon West en heb nog geen problemen met slechte contacten ondervonden. Ik heb destijds voor Multicon gekozen omdat dat compatibel is met het oude 7 polige systeem. Ik kan de kar van de buurman lenen om even wat stenen te sjouwen, zonder gedoe met adapters.
Maar ja, het zou wel eens kunnen dat ik toch de verkeerde keus heb gemaakt en Jaeger uiteindelijk gaat winnen. Met het verplichtte achteruitrijlicht voor zware aanhangers worden die nu vaak afgeleverd met een gestripte 8 polige versie van Jaeger. Zag er laatst een bij Gamma voor de leen...
Mijn kristallen bol heeft wat kuren, je zult zelf moeten kiezen..
MV
@Eric antwoordt op 3 februari 2011:
Ik heb begrepen van m'n Skoda garage begrepen dat Jaeger de nieuwe norm is.
VAG maakt geloof ik dan ook alleen standaard canbus kabelbomen met Jaeger stekkerdoos en geen Multicon.
Adapter van Jaeger naar 7 polig is een probleemloos klein ding trouwens.
Maar ja, elke losse verbinding blijft natuurlijk gevoelig voor storingen.
Michiel antwoordt op 3 februari 2011:
Adapters zijn goed voor incidentele gevallen. Voor een meer structurele oplossing zie ik liever geen adapter. Het is zoals je zegt, weer een extra contact met extra kans op storing. Bovendien zal je zien dat dat ding net niet te vinden is als je hem nodig hebt...
MV
Gerty antwoordt op 8 februari 2011:
Hallo allemaal hartelijk dank voor jullie reacties.
mijn oorspronkelijke keuze is versterkt, ik ga voor Multicon West (die met de ronde pootjes)
Volgens de aanhanger handel gaat Multicon West er helemaal uit en wordt Jaeger de algemene keus.
Mijn caravan zit er maar een paar keur per jaar achter, de aanhanger vaker en als ik de verbindingen schoon houd moet het toch lukken met Multicon West zonder die vervelende verloop stekkertjes.
mogelijk een tip
Bij de Jaeger brand het mistachterlicht niet wanneer je het verloopstukje in de stekkerdoos laat zitten (zonder aanhanger) er zijn toch vaak gebruikers die het verloopstukje laten zitten.
groet, Gert
Michiel antwoordt op 8 februari 2011:
"Bij de Jaeger brand het mistachterlicht niet wanneer je het verloopstukje in de stekkerdoos laat zitten (zonder aanhanger) er zijn toch vaak gebruikers die het verloopstukje laten zitten."
Dat is een goeie. Nooit aan gedacht. Je ziet inderdaad nogal eens een auto met Jaeger en adapter zonder aanhanger.
Je kan het overigens voorkomen door een stukje uit de adapter te zagen, zodat de schakelaar niet bediend wordt. Maar dan gaat het mistachterlicht uiteraard ook niet meer uit mèt aanhanger.
MV
Theo antwoordt op 9 februari 2011:
"Bij de Jaeger brand het mistachterlicht niet wanneer je het verloopstukje in de stekkerdoos laat zitten (zonder aanhanger) er zijn toch vaak gebruikers die het verloopstukje laten zitten."
Dat is een goeie. Nooit aan gedacht. Je ziet inderdaad nogal eens een auto met Jaeger en adapter zonder aanhanger.
Inderdaad een goeie, maar klopt niet als algemene stelregel. Dit hangt af van de electronica van de de auto.
Ik heb een Volvo V40 gehad die alleen als hij via de stekker een mistachterlicht detecteerde het mistachterlicht op de auto uitschakelde.Was er geen mistachterlicht (b.v. op de fietsdrager) dan schakelde hij hem niet uit.
Mijn huidige auto (een V50) schakelt altijd het mistachterlicht op de auto uit als er een stekker (welke dan ook)in de stekkerdoos zit, dus ook bij een fietsdrager zonder mistachterlicht.
Beide auto's hebben een Jaeger contactdoos.
Michiel antwoordt op 9 februari 2011:
"Inderdaad een goeie, maar klopt niet als algemene stelregel. Dit hangt af van de electronica van de de auto."
Het klopt inderdaad alleen in het geval dat het mistachterlicht van de trekker wordt uitgeschakeld door een mechanische schakelaar of andere voorziening die alleen maar kijkt naar de blote aanwezigheid van de stekker. Bij een meer geavanceerde detectie kan het resultaat anders zijn.
Toch denk ik dat de meeste gebruikers van adapters zich helemaal niet van dat probleem bewust zijn.
MV
Michiel antwoordt op 11 februari 2011:
Nog de volgende aanvulling op het al dan niet uitschakelen van het mistlicht als men de adapter laat zitten: Met de "kurzadapter" die ik verleden jaar bij de Action heb gekocht, gaat het mistlicht van de auto niet uit als de adapter wordt ingeprikt. Het nokje is iets korter dan normaal waardoor de mechanische onderbreking in het Jaeger stopcontact niet wordt geactiveerd.
MV
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.