Caravantrekker.nl

Asdruk per wiel

Hans vraagt op 4 maart 2011:

We zijn binnenkort van plan om een andere caravan aan te schaffen.
Onze gedachten gaan uit naar een Dethleff 500DB.
Maar in deze indeling zitten alle zware inbouw componenten aan de linker zijde van de wagen zoals: toilet, hangkast, keuken.
Het lijkt me dat dit de rijvaardigheid e.v.t. negatief kan beinvloeden.Heeft iemand ervaring met dit type caravan en weet iemand soms wat de asdruk per wiel is, en of hier een groot verschil in zit?
Bijvoorbaat dank.
Hans

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Jasper antwoordt op 4 maart 2011:

Wij hebben een heel wat kleinere, maar ook daar bleek op zeker moment - toen ik weer eens ging wegen - dat de druk links en rechts nogal verschilde. Zo'n 100 kg.
Ik had juist de indruk gehad dat het allemaal prima op de weg lag.
En m'n gevoel neigt er ook naar om wat meer druk op de hoge kant (midden op de weg) te willen.
En, als je nu een paar duizendjes uitgeeft voor een nieuwe caravan, kun je jezelf dan niet een lol doen met een caravanwegertje?


MvO antwoordt op 4 maart 2011:

ASdruk per WIEL ??


antwoordt op 4 maart 2011:

Ieder jaar in het maart nummer vd KCK staat een aantal caravans die gewogen zijn.
Je schrijft er niet bij om welk bj het gaat.
Een 2011 Nomad 500DB weegt volgens de folder 1140 kg
In werkelijkheid is gewogen:
links 570
rechts 550
neuswiel 35
totaal 1155 dit is incl het familypakket
Het valt dus best mee met het links/rechts verschil.
Veel plezier met de nieuwe aanwinst
JT®


Robbert antwoordt op 4 maart 2011:

Van: MvO
Datum: 04 March 2011 om 15:22

ASdruk per WIEL ??

Ja, MvO, scherp, maar je snapt natuurlijk wat de vraag is. Een goede vraag overigens, vind ik. Denk aan de volle boodschappentas die aan het stuur van je fiets hangt, je haalt 1 hand van het stuur om te zwaaien naar die mooie buurvrouw en je fiets wil plots links- of rechtsaf.... Als je zo'n caravan kunt (wil) betalen, investeer dan ook 100 euri voor zo'n digitale Reich caravanweger. Kan je heel makelijk je kogeldruk en de gewichtsverdeling tussen linker en rechterwiel meten (en daarmee totaalgewicht natuurlijk). Ik doe al jaren niet anders en ga van huis met max 15 kg verschil tussen druk op linker en rechter wiel, 70-75 kogeldruk en totaalgewicht binnen max. Rijdt heerlijk stabiel en vertrouwd.


Bert antwoordt op 4 maart 2011:

Of 5 Euro uitgeven bij een weegbrug... (Wel, misschien drie keer 5 Euro voor 3 wegingen).


antwoordt op 4 maart 2011:

Goede adviezen om een Reich weger te kopen of om naar een weegbrug te gaan. De caravan is nog niet gekocht !!
Men wil, heel verstandig, vooraf info.
Maar als we dan toch melig doen: Op de weegbrug kun je 5 euro besparen door de neus thuis op een weegschaal te zetten. Hoef je bovendien niet af te koppelen 😉
vrgr
JT®


PieteR antwoordt op 5 maart 2011:

Vanmorgen heb ik nog mijn neus op een weegschaal gehad, maar na een fikse niesbui zoek ik me rot naar dat ding!
Overigens is het niet zo erg om wat meer gewicht aan de linkerkant te hebben. Een kilootje of 100 verschil is geen probleem bij een correcte band en spanning.


TheoS antwoordt op 5 maart 2011:

@MvO
je haalt 1 hand van het stuur om te zwaaien naar die mooie buurvrouw en je fiets wil plots links- of rechtsaf....

Ik ook! 😉


RobD antwoordt op 5 maart 2011:

"Overigens is het niet zo erg om wat meer gewicht aan de linkerkant te hebben. Een kilootje of 100 verschil is geen probleem bij een correcte band en spanning."

Afhankelijk van het eigen gewicht v.d. c/van. Bij een lichte, zeg tot 1000kg, is dit verschil behoorlijk, bij een zwaardere zal het verschil minder "voelbaar" zijn. Tevens speelt mee: waar gaat men naar toe en hoeveel km's rijd men ermee. Niet alleen de band, maar zeker vering en schokbrekers lijden meer.


PieteR antwoordt op 5 maart 2011:

Dat lijden valt nogal mee. Wel is het aan te bevelen om die 10% niet te overschrijden. Ook heeft het de voorkeur om die overbelading aan de linkerkant te hebben, omdat men over het algemeen linkse bochten veel sneller neemt dan rechtse.

Ik heb dit ook op een vrachtwagen gedaan en daarbij de slijtage in de gaten gehouden, maar bij een bandenwissel was er geen sprake van een opvallend verschil in overgebleven profiel.

Het linkse laden was in dit geval opgedrongen door de baas ivm de inrichting van de laadbak 😉


Gert antwoordt op 5 maart 2011:

Een gewichtsverschil tot ongeveer 70 a 80 kg tussen links en rechts is acceptabel, daarboven gaat het in het rijgedrag wel meespelen en ook op het gebied van het remsysteem is een te groot verschil niet aan te bevelen. Vakantieklaar de caravan wegen is daarom zeer aan te vbevelen en dan kijken of je met een gewichtsverscil nog wat kunt compenseren her en der.

Gert


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker