Fr@ns vraagt op 30 juni 2011:
Gisteren vanuit Frankrijk via Luxemburg gereden en me verbaasd over de grote ‘grijze golf’ die terugkeerde. Ervaren caravanners zou je denken. De gevleugelde kreet “we hebben geen haast, het is vakantie” heeft weer inhoud gekregen.
De twee tankstations langs de Luxemburgse autosnelweg stonden volledig verstopt met tankende automobilisten; de file stond honderden meters terug op de vluchtstrook. Ik ben doorgereden tot de afslag Arlon en over de N4 naar Martelange gereden. Daar kon je kiezen uit naar schatting 50 lege Luxemburgse tapzuilen, terwijl het er toch eigenlijk ook wel druk was. Die route naar Bastogne is bovendien zo’n 15 km korter dan de Belgische autobaan….
P.S. bij Werbomont was het op de autoweg richting zuiden nog steeds langzaam rijden op één spoor door asfalteringswerkzaamheden.
Jeroen antwoordt op 30 juni 2011:
Die drukte is mij ook opgevallen eergisteren.
Nu hadden wij een overnachting in Luxemburg (Kockelscheuer), dus heb ik daar getankt. Niet vanwege de prijs, maar omdat het echt nodig was.
Ik ben er op de heenreis gewoon voorbij gereden.
Op een hele tank levert het mij hooguit 9 euro op. Daarvoor ga ik geen half uur in de rij staan! De vakantie kost toch al genoeg 😉
johan antwoordt op 30 juni 2011:
Enige jaren gelden zijn we daar ook een keer in vast gelopen inderdaad. Helaas moesten we wel tanken.
Naast het tanken koste ook het kopen van sloffen sigaretten toen veel tijd. Sommige mensen hadden niet getankt maar kwamen langs voor 1 of meer sloffen sigaretten.
Dit is ons 1 keer overkomen, en nooit weer dus als het even kan.
Dan maar tussen de 5 of 10 euro meer voor een tank. Wachten op kunnen tanken en afrekenen is echt geen half uur pauze!
johan
Fr@ns antwoordt op 30 juni 2011:
Wij hebben maximaal volgetankt op dat zelfbedieningstankstation van Intermarché direct aan de N85 in Vizille voor € 1.31/liter. Daarvan was bij het tanken nog hooguit 2 liter over: niet veel, maar geen reden om die laatste 65km vanaf de grens bij Dudelange niet door te rijden naar Martelange waar de diesel (ook?) € 1,125 is. Doorrijden is dus gewoon goedkoper, je rijdt minder kilometers en je bent veel eerder thuis. Bovendien kom je zodoende met meer goedkope brandstof in NL terug, ook niet te versmaden voor Nederlandse koopjesjagers 😉
rockfire antwoordt op 30 juni 2011:
Wat wij wel eens doen, om die drukte te vermijden, is afrit 'Strassen' nemen, en daar zijn er ook enkele benzine-stations.
(waaronder een shell, voor mij is dat nuttig daar ik over euro-shellkaart beschik).
rob antwoordt op 1 juli 2011:
Drie jaar geleden ivm drukte ook de Luxemburgse tankstations overgeslagen. Helaas is het eerste tankstation in de Belgische Ardennen (richting Brussel) pas honderden kilometers verder. Op de laatste druppels ben ik midden in de nacht de snelweg op een gegeven moment afgegaan. Mijn navi gaf het dichtsbijzijnde tankstation aan en dan maar duimen dat je in er ook met de caravan makkelijk kan komen. Wel even zitten zweten door smalle heuvelachtige weggetjes, nergens iemand te bekennen en een tank-indicatielampje wat zowat het dashbaord uitknippert.
Voortaan dus maar tanken bij het laatste tankstation in Frankrijk. Ook al is die nog half vol.
Andreas-NL antwoordt op 8 april 2014:
Gisteren uit het zuiden komend getankt in Capellen: E-10/95.
Uiteraard was het niet druk en de besparing vgl. met Frankrijk zo'n € 0,30/liter, snel verdiend dus. Wat me opviel was dat alle kassa's onbemand waren, m.a.w. alleen betalen per kaart: 1 automaat per 2 pompen. Was voor mij nieuw. Ging overigens prima met de creditcard.
Ik dacht ik meld het even v/d geïnteresseerden die straks op pad gaan via Lux.
Reinier antwoordt op 9 april 2014:
Die snelwegstations kun je meestal beter mijden. Daar sta je doorgaans inderdaad in de file om te kunnen tanken. Neem afslag Dudelange bij klaverblad Bettembourg, ten zuiden van stad Luxemburg. Vanf de doorgaande snelweg E25/A3 is dat 3 kilometer omrijden, maar in Dudelange heb je prima uitgeruste tankstations van o.a. Q8, Texaco en Esso bij elkaar, aan de N31. Lekker rustig en gemoedelijk en echt niet veel duurder. Mij is die paar euro winst aan de snelweg geen stress van file en wachten waard.
Andreas-NL antwoordt op 9 april 2014:
@Reinier: ik begrijp iets niet. In Dudelange (N31)zou de brandstof "niet veel duurder" zijn dan aan de snelwegstations, schreef je. Maar dat is toch vreemd? Vrijwel altijd is de brandstof direct a/d snelweg duurder dan iets verder het binnenland in, tòch?
Reinier antwoordt op 9 april 2014:
Nee, hoor. Heeft alles met marketing en belasting/accijns te maken. Texaco Capellen bijvoorbeeld is qua volume het grootste Texaco station in Europa. Dat proberen ze vast te houden en de mensen de shop in te lokken, zodat daar belastinggunstig tabak kan worden verkocht. Daarom is in Luxemburg aan de snelweg de brandstof niet duurder. In NL wel...
Ruud antwoordt op 9 april 2014:
-Texaco Capellen bijvoorbeeld is qua volume het grootste Texaco station in Europa-
Bij Delek group zijn ander cijfers bekend en staat deze niet in de top 3!!
janka antwoordt op 9 april 2014:
Veel maakt dat toch niet uit. Het is maar net wat de hollanders belangrijker vinden, in het hoogseizoen op de afrit al in de rij aansluiten en kruipend een pomp zien te bemachtigen en dan weer via de parkeerplaats die overvol is de weg te vervolgen.Of wat creatiever omgaan met de mogelijkheden zoals rustiger en ontspannen tanken buiten de snelweg. Dudelange maar ook Steinfort zijn prima alternatieven. Aanrijden, tanken en weer op pad.
Voor de prijzen hoef je het niet te doen, die zijn zowel langs de snelweg als erbuiten overal gelijk.
Rob N antwoordt op 10 april 2014:
wat ben ik blij dat ik via Duitsland rijd en heb vervolgens de pompautomaten voor het uitzoeken in Wasserbillig.
zowel in als uit.
@Eric antwoordt op 10 april 2014:
Wat ben ik blij met de tankpas van mijn baas, ik tank net voor de Luxemburgse grens, in Belgie of Frankrijk, heerlijk rustig. 😉
Michel antwoordt op 10 april 2014:
Lekker overnachten in Luxemburg en van de snelweg af en daar lekker tanken. Ik ga echt niet in de file staan voor een paar cent voordeel. Dat is de frustratie niet waard. 😉
GoofyCats antwoordt op 11 april 2014:
In Luxemburg hoef je niet in de rij te gaan staan voor een voordelig tankstation. Ze hebben landelijke prijzen, dus elk tankstation hanteert dezelfde dagprijs!
Geert antwoordt op 14 april 2014:
Wij hebben een keer al bij de vluchtstrook gestaan, echter gaat het erg snel en is het echt geen uur wachten, het was toen hooguit een half uurtje wachten.
Verder ook nog nooit meegemaakt dat het vanaf vluchtstrook al volstaat dus wij tanken lekker in Luxemburg gewoon langs de snelweg en eerlijk gezegd altijd zonder problemen en dit midden in het hoogseizoen!
En je kunt zowel bemand als onbemand betalen, kun je vooraf zien boven waar je moet staan.
Andreas-NL antwoordt op 14 april 2014:
@Geert: mijn bijdrage van 8/4 niet gelezen? Alle kassa's onbemand, althans in Capellen, dus betalen per kaart.
Geert antwoordt op 14 april 2014:
@Andreas dan heb je echt niet goed gekeken denk ik. Je hebt namelijk ook bemande poortjes nog.
Afgelopen maart (skivakantie) waren er gewoon bemande poortjes....of het ligt misschien aan de vakantieperiode.
Mocht er toch onverhoopt geen bemande poortjes meer zijn kun je dan wel tanken met een gewone Nederlandse bankpas? Of alleen met Creditcard?
Andreas-NL antwoordt op 15 april 2014:
@Geert: ik heb goed gekeken. Alle pompen waren onbemand en om dat te benadrukken hadden alle kassa's (met die schuiflades) aan de zij- en voorkanten de luxaflex laten zakken. Dat viel direct op. Maar ik sluit niet uit dat gedurende andere (drukkere?) periodes de kassa's weer gewoon bemand zijn. Of je met een bankpas kan betalen weet ik niet want ik heb per credit card betaald.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!