Frank vraagt op 14 februari 2007:
Misschien is deze vraag hier niet van toepassing , maar dan hoor ik het wel zou anders niet weten waar ik ze moet stellen .
Wie weet hoe het werkt en wat het kost om een nieuwe of tweedehands caravan van Nederland naar Belgie in te voeren
welke administratie en welke kostprijs .
Dirk antwoordt op 14 februari 2007:
is een hele procedure ! speel een paar dealers tegen elkaar uit ! en je komt uiteindelijk ook aan de goedkopere Nederlandse prijs ! ook wij hadden plannen om dit te doen omdat zij in Nederland goedkoper zijn , maar hebben dit niet gedaan en uiteindelijk hadden wij onze caravan in België aan een net zo voordelige prijs als bij onze buren . welk merk zoek je ?
ramon antwoordt op 14 februari 2007:
ik ben van België , en heb pas mijn caravan rapido ingevoerd , let er vooral op dat er een gelijkvormingsatest bij is anders geraakt U in België niet aan een caravanplaat ( kenteken ) ik heb het meegemaakt , oude caravans in Nederland hebben alleen een kentekenbewijs wat onvoldoende is voor België , vraag zeker ( partikulier ) een aankoop overeenkomst en laat er op zetten betaald casch of met een chek , zodra U de caravan gekocht hebt gaat U naar het uitschrijvingsburau met de eigenaar U betaald 23 euro en krijgt van Nederland een voorlopig kenteken ( autoplaat ) waarmee U de caravan naar België mag rijden , dan gaat U naar de douane in België en vraagd een invoervergunning ( doe zo veel mogelijk papieren mee ) kostprijs 2 euro , dan naar uw verzekeringsagent om Uw België,s kenteken en plaat aan te vragen , daarna naar de schouwing in België , als U geen gelijkvormingsatest mee krijgt doet U het volgende , 2 mogelijkheden , U gaat na afspraak naar het keuringstation Zwijnaarde daar word gans de caravan opgemeten wielen eraf ( moet ge zelf doen ter plaatse ) en word er een Pv opgemaakt en zenden zij deze op naar Brussel na goedkeuring krijgt ge Uw plaat ( kan maanden duren ) , veel simpeler is U zoekt hetzelfde merk caravan inporteur voor België , probeer deze handelaar U een gelijkvormingsatest te laten overhandigen met PVG nr en invoernr ze hebben die altijd al aangekocht in Brussel voor gans de reeks van de caravans die U ook hebt maar niet van hun komt , meestal vragen deze er veel geld voor 100 tot 150 euro voor een stom papiertje , ze zeggen dan ja maar ik neem mijn verantwoordelijkheid ( WELKE VERANTWOORDELIJKHEID ) nee gewoon , ze zien de winst voorbij gaan en willen een deel van de koek , het gelijkvormingsatest moet van een erkende inporteur zijn voor Uw soort van caravan anders bent u nog gezien , U kan dit onderhoren bij het ministerie en anders de meeste verzekeringsagenten hebben hier ook een boek van .
Dirk antwoordt op 14 februari 2007:
men durft voor een gelijkvormigheidsattest to 500 Euro vragen bij ons in België ! hebben ze ons zowel bij Knaus als bij Hobby gezegt !
ramon antwoordt op 14 februari 2007:
NEE , als de inporteur voor zichzelf een caravan moet invoeren vanuit Frankrijk kan het gaan tot 350 a 450 euro , vanuit Frankrijk is het veel duurder dan vanuit Nederland ( dat komt van vroeger de benelux landen ) maar voor een rapido is maar 1 inporteur voor België en dat is de Cuiper uit poperinge , maar als U een knaus of hobby koopt zijn er 3 a 4 inporteurs en deze kan U mischien tegen elkaar uitspelen , ik denk dat deze site er is om elkaar te helpen , en vind dat er toch even mag over gesproken worden , deze goede site word druk bezocht uit veel mensen uit België , en in Nederland staan veel mooie caravans te koop , WEET U dat er in Nederland 15 keer zoveel caravans bollen als in belgië vandaar zoveel mooi aanbod , ook op 2de hands.be van Nederlanders
rikky antwoordt op 22 mei 2016:
hallo..ik heb een mooie tabbart uit nederland gaan hale en heb heel de stappe klaar gekrege van papierwerk tot plaat..nu ga ik naar de keuring om hem deffenitief te late keure en mete ze mijn dissel op en die zou niet goed zijn van pvg en maten ..ik heb aan de invoerder gevrage waar ze juist moete meten want hun ( apk keuring ) mete helemaal achteraan de dissel waar hij terug schuinafloopt naar einde nu bevestiging..hij zou te hoog zijn zegge ze..dus heb ik maar drie maand goedkeuring gekrege..ik heb gistere zelf er onder gaan ligge en gedaan wat de invoerder me had gezegd om te meten en het is wel juist..vraag is waar kan ik dat op papier hebbe waar ze juist moete mete..in mijn oge is er niks aan de hand en doet de apk moeilijk..graag hier antwoord op om me sterk te stelle op de apk/keuring
dank u
vriendelijke groeten rikky
Bert antwoordt op 24 mei 2016:
Ik snap er eerlijk gezegd niets van Rikkie.
Je ingevoerde Tabbert moet gekeurd worden in België. En iets aan de maten van de dissel e/o koppeling zou niet kloppen?
Ik zou (zonder caravan) naar een ander keuringsstation gaan en daar precies laten uitleggen hoe en wat ze meten, volgens de regeltjes.
Je kunt dan nagaan of ze bij jouw keurstation het fout hebben. Daarnaast stel je dat de invoerder (B) het wel goed weet. Laat hem het maar even uittekenen zou ik zeggen.
Succes!
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.