Kuijper vraagt op 18 februari 2012:
Beste mensen,
Binnenkort mag ik een nieuwe lease auto zoeken. Belangrijk is dat deze auto een caravan mag trekken met een totaalgewicht (leeggewicht+belading) van maximaal 1300-1350 kg.
Echter de auto die ik graag wil bestellen is de Opel Insignia 1.4 Turbo met 140 pk/200 Nm. Het maximaal trekgewicht is 1250 kg! Dat vind ik toch aan de lage kant, zeker voor deze motor. Zijn er nu nog opties voor mij om toch een caravan van 1300-1350kg te mogen trekken? Is er een marge van toepassing? Of is het wellicht mogelijk het trekgewicht van de Insignia te verhogen, door bij de RDW aan te kloppen? Er moet vast wat mogelijk zijn!
Het frappante is trouwens dat er bepaalde Franse modellen zijn, bijvoorbeeld Peugeot 508 1.6 Vti met 120 pk/158 Nm, die maar liefst 1575 kg mag trekken! Hoe zit dit dan? Lobby vanuit Peugeot richting de RDW?!
Dit is toch de wereld op z’n kop.
Bert antwoordt op 18 februari 2012:
Dat Opel het trekgewicht voor de 1.4T Ecoflex beperkt is niet zo verwonderlijk. De auto is voorzien van extra lange overbrengingen om hem zuiniger te maken (althans in theorie) en maakt hem daarom minder geschikt als caravantrekker. Vergelijk hem maar eens met de 1.6T die veel meer mag trekken.
Aanpassing van het trekkgewicht kun je vergeten. Marges zijn altijd van toepassing, in de praktijk wordt bij controles de asbelasting gewogen en krijg je de kogeldruk 'cadeau'. Op zich is er qua gewichtsverhouding (stabiliteit) niets mis met een caravan die 1300 - 1350 kg weegt achter de Insignia 1.4T. Het zit 'm in de prestaties, op een hellinkje is het geen mirakel namelijk.
Beetje meer zelf betalen aan bijtelling en wél een prima presterende Insignia (1.6T) is de oplossing denk ik. Geeft veel meer caravan-rijplezier. Als het echt niet anders kan, de caravan eerst eens wegen op beide wielen. Dan alles boven de 1310 kg verplaatsen naar de auto.
Peugeot beperkt het toegestaan treingewicht in jouw voorbeeld. Opel doet dat niet.
Arjan antwoordt op 18 februari 2012:
De Peugeot mag inderdaad bij maximale belading "slechts" 1300 kg trekken. Dat is dus niet zoveel meer als de Opel.
Het maximaal te trekken gewicht is lang niet altijd alleen afhankelijk van of de motor het aankan. Stabiliteit is vele malen belangrijker.
hans antwoordt op 18 februari 2012:
Beste Kuiper,
ga toch voor de 1.6 T deze motor past veel beter bij het gewicht van de Insignia. Mijn ervaring met de (inmiddels zelf getunde 1.6 T) is te lezen op deze site bij de trekauto gebruikservaring, om kort te gaan de 1.6T is erg krachtig(zelfs zonder tuning) en past beter bij de combinatie (gezien totaal gewicht van de combinatie)
p.s. over het verbruik kan ik kort zijn bij een rustige rijstijl is gemiddeld 1 op 12 zeker haalbaar.
Jeroen antwoordt op 18 februari 2012:
Bij Opel heeft men oude motoren voorzien van een turbo.
Probleem is dat dan de warmte ontwikkeling kritisch wordt.
Er zijn echter ook Opel modellen die een hoger trekgewicht hebben wanneer de auto van fabriek af voorzien is van trekhaak.
Bij een af fabriek gemonteerde trekhaak wordt er bij sommige modellen ook de koeling aangepast.
In Duitsland hanteerd men hogere trekgewichten als in Nederland voor enkele Opel modellen.
Dit heeft te maken met het maximale trekgewicht op een 10% of 12% helling.
In Nederland hanteerd men het maximun op een 10% helling.
Wil je een caravantrekken ga dan voor een 1.6 turbo.
Koen antwoordt op 18 februari 2012:
Of de Insigna 2.0 CDTi BiTurbo misschien ?
http://www.autointernationaal.nl/artikel.php?id=20656&n=5
Bert antwoordt op 19 februari 2012:
In Duitsland hanteerd men hogere trekgewichten als in Nederland voor enkele Opel modellen. Dit heeft te maken met het maximale trekgewicht op een 10% of 12% helling.
In Nederland hanteerd men het maximun op een 10% helling.
Nee. 8% of 12%. In Nederland hanteert men de EU norm 12%. D.w.z. wegkomen vanuit stilstand op zo'n helling op zeeniveau, 5 keer binnen 5 minuten. Een auto moet daar met het toegestaan treingewicht aan kunnen voldoen. Dat de koppeling de 6e keer opbrandt is verder van geen belang.
Udo antwoordt op 28 februari 2012:
Ik zou maar eens kijken naar een Ford Mondeo 1.6 Ecoboost. Trekgewicht 1600 kg. Nieuwe Focus heeft 1500 kg met dezelfde motor.
mvg antwoordt op 29 februari 2012:
moet je met die 1.4 ook niet veel toeren draaien?
Bert antwoordt op 1 maart 2012:
Soms. Een moderne kleine benzine turbomotor is geen diesel.
Mart antwoordt op 2 maart 2012:
Het gaat U waarschijnlijk alléén om die 20% bijtelling? Dan moet U verder niet zeuren en U lekker gaan behelpen met een 1.4T met van die éééénorme lange overbrengingen. Wel de aardappelen van de Aldi thuis laten.....!
omet antwoordt op 26 maart 2012:
Beste Kuijper,
Het is me wel vaker opgevallen dat de Opeltjes niet zoveel mogen meetorsen. De Astra-1.9-diesel die ik 9 jaar geleden kocht mocht maar 950kg meenemen. Sindsdien ben ik er op gaan letten.
Als je met je Opel wilt gaan caravannen, dan moet je echt de duurdere versie nemen.
Of kiezen voor een andere auto dan een Opel, maar die overweging kan ik niet voor je maken.
Ik denk dat het verder gaat dan alleen het motorvermogen.
Er moet ook op gelet worden dat je de auto niet uit elkaar trekt bij wegrijden met zware caravan, er komt nogal wat kracht te staan op de carosserie. De remmen moeten de combinatie kunnen laten stoppen, etc. Dat zal allemaal meetellen bij de RDW (of ik heb ze nu op ideeen gebracht).
fransvb antwoordt op 26 maart 2012:
Bij slapstick films zie je dat auto's uitelkaar getrokken worden, die zijn daarvoor voorbewerkt. Ik kan me niet indenken dat opel de auto voorbewerkt.
Gelukkig ben ik sind 2010 een zeer tevreden Opel insignia sports tourer rijder
118kw 160 pk, 80 kg op trekhaak massa leeg 1633 kg
Daarbij trek ik niet meer dan 1350 kg aan caravan (mag 1500 kg) Dus een fijn over(ge)wicht op de caravan.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.