Henk vraagt op 14 maart 2012:
geachte NCC site bezoekers / leden graag uw reactie op mijn vraag ; ik ben op zoek naar lichte bestelwagen banden voor mijn caravan van max 1500 kilo en beladen (gewogen 1440 kilo)
Nu is mijn oog gevallen op een band met de load index 102 /104 ?
Wat is nu exact precies de load index 102 of 104. want dit kan verschil uitmaken met de druk in de band welke ik wil pompen.
(zodat deze niet al te stug wordt.
Dank voor uw reactie`s
RobD antwoordt op 14 maart 2012:
http://www.caravantrekker.nl/algemeen/banden.php
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 14 maart 2012:
Het verschil tussen beide load indexen is het gebruik als dubbel lucht zoals bij vrachtwagens en 'normaal' gebruik zoals op een caravan. Voor de caravan geldt de de hoogste waarde, dus 900 kg per band.
Bij 1500 kg zou ik toch minimaal op 4.0 atm gaan zitten.
jadatis antwoordt op 14 maart 2012:
ik heb er mijn beruchte "caravan-bandenspanningscalculator" spreadsheet op los gelaten en bij 1440 kg kom ik op 4 bar.
Bij 1500kg op 4,1 bar.
Dus onder de 4 , zoals Menno schrijft zeker niet gaan.
Tenzij je een 2e loadindex vindt op de bandwang met een daarbij horende lagere snelheidscodeletter.
Bij deze band zou dat kunnen zijn, normaal 104Q ( 900kg tot 160km/u) en extra 106N ( 950kg tot 140km/u).
Bij vrachtwagen banden staat die 2e loadindex er altijd op, maar ook op C-banden zie je dit steeds vaker staan.
1440kg en 106 invullen zou 3,7 bar geven, waarbij dan de zelfde reserves voor over en scheefbelading.
Maar dit nog lager gaan zou ik alleen doen als de caravan dan nog te veel stuitert. Maar je kunt dit ook zien als hoe laag de druk nog veilig kan teruglopen in de tijd.
henk antwoordt op 15 maart 2012:
Rob, Menno en Jadatis ,bedankt voor jullie verwijzing en duidelijke uitleg !
Grt. Henk
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.