Caravantrekker.nl

Nieuwe trekauto

Jasper vraagt op 19 juli 2012:

We zijn langzamerhand eens toe aan een andere trekauto.
Na een Toyota Corolla 1,6 werd het een Peugetot 307 XSI 2.0.
Met nog steeds een Beijerland 380-2. mtm 1000 kg.
We kijken nu weer naar een Peugeot, een 308 deze keer. Maar kennelijk zijn de 2.0 versies erg dun gezaaid. Wel 1.6 VTI, en THP.
Ik heb wel gehoord dat de motoren tegenwoordig veel beter presteren dan de vroegere, maar om nu weer een 1.6 te nemen? Ik zie qua vermogen niet zo veel verschil.
Kan iemand me adviseren?
Vast bedankt.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Bert.s antwoordt op 19 juli 2012:

Het verschil in vermogen is misschien niet zo groot, 88 kW (120 pk)vti vs 115 kW (156 pk)thp, maar verschil in koppel des te meer:
160 Nm bij 4250 tpm vs 240 Nm 1400 tpm.

vooral dat hoge koppel bij lage toerental is heel erg fijn.


Bert antwoordt op 20 juli 2012:

Ja, dat kunnen we. Zie: http://caravantrekker.nl/advies/voorbeeld_4.php. Hierin worden twee auto's direct met elkaar vergeleken en voorzien van een gepersonificeerd advies / commentaar.

Ik zou als volgt te werk gaan: vergelijk eerst zelf on-line op deze site de huidige trekker 307 2.0 met de 308 1.6 VTi. Ik vermoed mindere prestaties en hogere toeren met de 1.6. Trek een voorlopige conclusie en vraag dan genoemd vergelijkend Advies op met de huidige auto en de 308 1.6 THP.


Jeroen antwoordt op 20 juli 2012:

De 2.0 is door Peugeot vervangen door de 1.6 THP.
Deze heeft meer vermogen, meer koppel en is zuiniger en schoner.
Waarom zou je dan de oude 2.0 willen?

Ik heb zelf een 207 SW met de 1.6 VTI.
Deze kan het wel met een caravan van +/- 1000Kg, maar ten opzichte van de 2.0 zal je echt wel inleveren op prestaties.
(zie ook mijn ervaring hier bij de reviews op de site)
Als geld geen rol speelt zou ik de 1.6 THP nemen.


Jasper antwoordt op 20 juli 2012:

Hartelijk dank, Berten en Jeroen.
Dat geeft me wat houvast om mee te beginnen. Iedere keer weer blijken er op de site kant en klare antwoorden/voorbeelden te zijn die ik niet vermoed had.
De zaken voor een keuze liggen trouwens niet zo scherp als voor de meeste vragenstellers, denk ik.
De scherpe kantjes zijn er wat vanaf nu ik me tot de zeer bejaarden mag rekenen. En het is zelfs de vraag - ieder jaar weer - of we überhaupt nog wel met de caravan op stap kunnen.
Dus, hoe goed bedoeld ook, zo'n trekkrachtrapport is misschien wat te veel van het goede.
Maar we gaan ermee aan de gang.
En nogmaals bedankt!


Jeroen antwoordt op 20 juli 2012:

Waar wil je allemaal heen met de caravan? En hoe hard wil je rijden? De 1.6vti krijgt het gewicht prima van zijn plaats zonder veel toeren te maken. Alleen op lange snelweghellingen en met harde tegenwind had hij wat moeite om 100 te blijven rijden. Blijf je voornamelijk in Nederland en/of is een lagere snelheid ook prima heb je er genoeg aan.


Bert antwoordt op 21 juli 2012:

Verhelderend.... Om eens een vergelijk te maken tussen een 207 en een 308 met dezelfde 1.6 VTi motor. 😉
http://caravantrekker.nl/vergelijken/index.php


John Verwijk antwoordt op 21 juli 2012:

Ik zou eerst even op google kijken wat betreft de Peugeot 1.6 THP motoren, waarschijnlijk ga je dan snel naar een ander merk kijken.


John Verwijk antwoordt op 21 juli 2012:

Ik zou eerst even op google kijken wat betreft de Peugeot 1.6 THP motoren, waarschijnlijk ga je dan snel naar een ander merk kijken.
De kans is groot dat het dan weer vertrouwde Toyota wordt


Jan antwoordt op 21 juli 2012:

"Als geld geen rol speelt zou ik de 1.6 THP nemen."

Dan zijn er ook wel andere optie’s te bedenken 😉


Jan& antwoordt op 21 juli 2012:

Ik zou voor een 2.0 THP kiezen, zo nodig van een ander merk. Het zonder gedoe naar boven rijden als er maar een hellinkje in zicht komt is het waard.


GertJan antwoordt op 21 juli 2012:

Goed advies, laat de 1.6 THP motoren van Peugeot, maar snel links liggen, lijkt me geen prettige auto met al die problemen met vermogen verlies, zeker niet met een caravan er achter


Jasper antwoordt op 21 juli 2012:

Kijk, dat bedoel ik nou.
Hebben we ooit de keus gemaakt om van een degelijke, maar niet echt mooie Toyota over te stappen naar de Peugeot.
Komt Peugeot nu, in navolging van alle 'trendsetters' met een monsterlijke grill aanzetten. Alleen al daarom zou ik geen Peugeot willen. Maar je moet wel, want de anderen hebben dat ook.
Hadden we gekozen voor een 2.0 motor. Maaar ook die is blijkbaar weer uit de tijd. Moet ik me er opnieuw in gaan verdiepen.
Want wat is nu VTI, THP enz? Geen idee.
En zo kan ik nog wel even doorgaan. De keus is en blijft een gok.
De vraag van Jeroen is eigenlijk ook niet te beantwoorden. Ik kan namelijk nu wel iets willen, maar de praktijk van wat we vroeger deden gaat niet meer op voor de toekomst.

Feit is wel dat ik de nadelen van de Peugeot liefst achter me wil laten. Zoals die lange 3, waarmee je niet even lekker een spurtje kan maken bij het inhalen. Nee, dan wint de Toyota het weer. Maar die is weer zo oubollig.
Enzovoorts enzovoorts...
Kortom, ik zie graag nog wat reacties!


Jeroen antwoordt op 21 juli 2012:

Op deze site staat uitgelegd hoe de THP en de VTI werken:
http://www.peugeot.com/en/innovation/engines/petrol-engines/vti-engine.aspx


Michiel antwoordt op 24 juli 2012:

Om geen peugeot te nemen omdat er problemen waren met de THP motor lijkt mij wat voorbarig. Veel turbo motoren kennen of kende problemen, en daarbij spant de THP zeker niet de kroon. Volgens mij zijn het de 1.2 en 1.4 TSI motoren die je moet vermijden. De 1.6 THP is een zeer goede motor volgens critici en wordt niet voor niks zoveel gebruikt(ook door BMW). Voor jullie vrij lichte kleine caravan moet volgens mij een "normale" 1.6 prima voldoen. Wij zijn van een 2.0 subaru overgestapt op een 1.6 valvematic toyota auris. Absoluut geen spijt, want de Auris trekt onze 1100kg zware Kip gemakkelijk en doet nauwelijks onder voor de 2.0 Subaru . Hij verbruikt wel een stuk minder!


Bert.s antwoordt op 24 juli 2012:

volgens mij heeft de 1.6 thp ook een zwak punt.
De distributie ketting.!
laatst een programma van kassa aan gewijd.


Bert.s antwoordt op 24 juli 2012:

sorry was t.v programma radar.
Wil natuurlijk niet zeggen dat alle thp's stuk gaan.


michiel antwoordt op 25 juli 2012:

Dat probleem zou inmiddels zijn opgelost begreep ik, en ik heb er verder ook niet veel meer over gehoord via andere kanalen.


Ralf Elling antwoordt op 25 juli 2012:

Halllo, ik lees heel veel onzin over de thp-motor, deze heeft zelfs geen distributie ketting!!
Heb zelf een c4 Picasso 1.6 thp en trek een caravan van 1500kg.
En ga regelmatig met deze combinatie naar het zuiden en ook in de bergen.
Het is een zeer goede moter, veel kracht , stil , valt niet snel terug, inhalen geen enkel probleem, zuinig etc.
Er is een groot nadeel hij is te snel, dus goed opletten op je snelheid.
Mvg Elling


John Verwijk antwoordt op 26 juli 2012:

Hr Elling,
Ik zou maar eens goed op Google kijken
en Peugeot THP motoren intypen.
U heeft geluk gehad of werkt bij Peugeot, die ook jaren lang onkent hebben dat er problemen zijn met de motoren, en problemen zijn nog niet opgelost, daar Peugeots die in 2012 afgeleverd zijn nog het probleem kennen


Bert antwoordt op 26 juli 2012:

Nee, het was geen onzin. Er was wel iets fouts aan de distributie van die BMW/PSA motor! Ketting of riem? Ook een 'ketting' blijkt uit te kunnen rekken. Probleem vaststellen is een ding, het coulant oplossen is een ander. Helaas stel ik vast dat pas na tussenkomst van Radar e.d. fabrikanten bereid zijn ietsje coulanter te gaan optreden.

Heel veel consumenten zijn dus proefkonijnen, nog steeds...


Gerard C. antwoordt op 26 juli 2012:

Jasper, we kunnen natuurlijk niet in je portemonnee kijken, maar als je een goede trekauto zoekt, kijk dan eens bij de reviews van de Subaru's. De auto's zijn betrouwbaar als een Toyota en de hoge en lage gearing zijn een genot. Zelfs mijn Forester van 2001 trekt al jaren zonder enig tegensputteren caravans van rond de 1400 kg. Door het wisselen/spelen met die hoge en lage gearing, is geen berg te hoog. Het benzinegebruik mag dan hoger liggen dan sommige andere trekauto's, maar de geringe reparatiekosten maken dat weer voor een groot deel goed. Ik wil je niet te veel beinvloeden, maar ik ben nu eenmaal een Forester-fan.
Veel zoekplezier, Gerard.


@Eric antwoordt op 26 juli 2012:

Ik weet dat smaken verschillen maar zo'n Forrester vind ik persoonlijk een vreselijk ding om te zien...
Da's toch ook belangrijk voor je keuze?


Jan& antwoordt op 26 juli 2012:

Smaak is geen item om te bepalen of een auto een goede cv-trekker is Eric, zeker niet als je lang in een Forester hebt gereden als ik, dan weet je het "superieure ding" op zijn waarde te schatten.
Overigens vind ik de huidige Subaru diesels ook niet mis...
Er zijn natuurlijk ook genoeg andere merken met veel trekkracht, dus keus genoeg, gewoon diep genoeg in je buidel tasten.... en het zal je allemaal ten deel kunnen vallen😉


@Eric antwoordt op 27 juli 2012:

Als je een echt goede caravantrekker zoekt en smaak volgens Jan& geen rol mag spelen dan weet ik de beste oplossing wel....



Doeiiiii......


gk antwoordt op 27 juli 2012:

Jasper,

heb zelf een mondeo 2.0 tdci gereden peugeot 407 hdif 2.0 niet aan te raden overigens en sinds dit jaar de allerlaatste model hyundai sonata 2.0 benzine met 164 pk, rij zelf met een knaus 500 uf van 1500 kg ben er mee naar karinthie geweest en ik ben positief verrast genoeg trekkracht redelijk zuinig 1 liter op 10 km mits je je rechtervoet in bedwang houdt 95-100 op teller 88 tot 93 tom tom kreeg op de camping zelfs vragen welk model van hyundai dit is, geen centje pijn geen oplopende temperaturen krakende koppeling, auto's zijn goedkoop in aanschaf je hebt een luxe auto met alles erop en eraan en gunstig in onderhoud ik hoop persoonlijk er nog jaren ermee kunnen doorrijden

suc6

gk


Bert antwoordt op 28 juli 2012:

heb zelf een mondeo 2.0 tdci gereden peugeot 407 hdif 2.0 niet aan te raden overigens

A) Waarom niet?
B) Waarom diesels betrekken in je reactie naar Jasper, terwijl hij benzine motoren prefereert?


Jan& antwoordt op 28 juli 2012:

Ik geef de voorkeur aan John Deere Eric, onovertroffen op zijn eigen gebied en in elk geval bijtelling en BPM-vrij en de BTW is berekenbaar....
Maar misschien moet je nog even doorsparen?


Edwin S antwoordt op 29 juli 2012:

Beste allen,
Ik denk dat hier mensen zijn die niet van Peugeot houden.
Laten die dan niet reageren. Ik kijk regelmatig op de fora 's van de Peugeots met dit blok waaronder de 508 en geen problemen meer met deze uitvoering. Zelf rijd ik 3008 met deze motor en een caravan van 1400kg en dit rijdt perfect.


John antwoordt op 29 juli 2012:

Beste Edwin,
Moet het dan alleen positief zijn wat hier vermeld mag worden? Lees alle verhalen maar eens over het warm lopen van de Peugeots met iets aan de haak. Word je warm van, of in jouw geval koud😉


Jeroen antwoordt op 29 juli 2012:

Dat warm worden van Peugeots is ook iets van vroeger.
Tegenwoordig hebben ze de koeling goed voor elkaar.

Mijn 1.6VTI heb ik amper warmer zien worden met de caravan dan wanneer ik solo rijd.
Daarbij heb ik toch best veel gevraagd van de motor.


gunst antwoordt op 29 juli 2012:

Een 2.0 benzine en een caravan van 1500 kilo en 1 op 10 rijden, ik kan het bijna niet geloven. Ik heb diverse trekautos en caravans gehad van 1.6 tot 2.0 benzine en het verbruik is altijd rond de 1 op 8. Komt mij derhalve wat ongeloofwaardig over...


Edwin S antwoordt op 29 juli 2012:

@John,
Nee, het hoeft niet altijd positief maar net als Jeroen aangeeft het is van vroeger. Ik heb totaal geen problemen met de temperatuur. Ik zit nu in de Marche in Italie met toch temperatuur gereden van ongeveer 32 graden en wel met caravan.
Geen oplopende temperatuur van de koeling.
Dus wat je daar zegt lijkt mij niet relevant.
Kijkt maar eens op de forums van de Peugeots en je leest van de laatste types helemaal geen problemen.
De problemen die nu nog naar voren komen zijn van de eerdere types.
Maar helaas zullen er altijd voor en tegenstanders zijn van de diverse merken zoals je nu weer ziet.

Edwin S


gk antwoordt op 29 juli 2012:

Ligt aan je rechtervoet gunst als je een beetje nadenkt op tijd schakelt en niet als een raket naar boven hoeft dan is het haalbaar mensen moeten en zullen 100 rijden maar die laatste 10 km tsja dan schiet het verbruik omhoog

gk


gk antwoordt op 29 juli 2012:

Beter lezen Bert

ik bedoel ermee te zeggen heb diesels gereden welke vaak electronische problemen hadden met egr turbodruk warm lopen van motor roetfilter ellende massavliegwiel en raad eens bij een benzine motor van de oude generatie de gewone 2.0 zonder turbo gaan alleen 4 bougietjes in meer niet dus betekend geen ellende en belangrijker hoge onkosten

gk


gk antwoordt op 29 juli 2012:

correctie: geen hoge onkosten !!


John antwoordt op 30 juli 2012:

"Beter lezen Bert
ik bedoel ermee te zeggen..........."

Ligt het aan de lezer of aan diegene die het niet duidelijk uitlegt, of info achterhoud?


Kip antwoordt op 30 juli 2012:

Dat kun je Bert niet kwalijk nemen kijk is naar de tijdstippen als hij reageerd.
De meesten onder ons slapen dan .


John antwoordt op 30 juli 2012:

Dus Kip.............. je hebt het ook niet begrepen 😉


Bert.s antwoordt op 30 juli 2012:

Ik denk dat Bert slapend nog de juiste antwoorden geeft.

Tja en het verhaal van de diesels....ik heb jaren diesels gereden zonder problemen/mankementen......
1x een merk gehad waar ik in 3 jaar tijd 3 x de dynamo moest vervangen, maar dat kan natuurlijk ook met een benzine motor gebeuren.


Jan& antwoordt op 30 juli 2012:

Tsja, dynamo's draaien niet op benzine en ook niet op diesel...


Bert.s antwoordt op 30 juli 2012:

helemaal correct jan& je hebt het helemaal begrepen.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker