Caravantrekker.nl

Trekgewicht hybride

Maliloz vraagt op 3 april 2013:

Hoi allen.

Wellicht is het al eens ter sprake geweest, maar ik overweeg een citroen DS5 hybrid 4 aan te schaffen. Deze heeft op papier een max trekgewicht geremd van max. 800kg. Kan iemand mij vertellen waarom dit trekgewicht zo laag is?

Terwijl er andere fabrikanten zijn die een hoger trekgewicht koppelen aan hun hybride. Denk aan de nieuwe Mitsubishi Outlander hybride (1500 kg) en de Volvo V60 hybride (1800 kg).

Naar laatste bijdrage

Reacties:

John antwoordt op 3 april 2013:

Dit kan alleen de fabrikant en de RDW je beantwoorden.
Mindere motoren, ander chassis, garantiekwestie.


Alfred antwoordt op 3 april 2013:

Het maximale trekgewicht wordt door de fabrikant opgegeven.


sander antwoordt op 6 april 2013:

Ik heb ook gehoord dat dit gedaan wordt om de wagen in een lage bijtellings klasse te krijgen en hierdoor aantrekkelijker wordt voor de lease maatschappijen. In Japan kan je een Prius bestellen met trekhaak maar in NL mag dit niet?


John antwoordt op 6 april 2013:

'Ik heb ook gehoord dat dit gedaan wordt om de wagen in een lage bijtellings klasse te krijgen en hierdoor aantrekkelijker wordt voor de lease maatschappijen'

Toch je oor ergens anders te luisteren leggen. Lage bijtelling klasse gaat enkel over het verbruik, niet het toegestane trekgewicht. Een Prius kan ook in Nl met trekhaak afgeleverd worden: enkel voor een fietsendrager.


RonaldS antwoordt op 6 april 2013:

Toch zit er wel een kern van waarheid in. Een auto met af fabriek onderdelen heeft een hogere aanschafprijs wat kan leiden tot verlies van het lage bijtellingspercentage.


John antwoordt op 6 april 2013:

Nee. Accessoires staan los van welk bijtelling KLASSE dan ook.
Het percentage blijft gelijk, je uiteindelijke centen bijdrage gaat omhoog ivm de prijs van alle luxeries.
Een Prius van € 26.000 of een van € 46.000 valt in dezelfde klasse als een die volgehangen is.


anko antwoordt op 6 april 2013:

Zal de lease maatschappijen een rotzorg zijn in welke bijtellingsklasse een auto valt. De mensen leasen toch wel. Of dat een Prius is (omdat die voor de berijder goedkoper is) of iets anders, zal ze denk ik niet veel uitmaken.

Overigens geloof ik niet dat een fabrikant helemaal vrij is eender welk trekgewicht op te geven. Er staat me iets van bij dat een auto met het door de leverancier beoogde maximale trekgewicht er achter binnen een bepaalde periode een bepaald aantal malen weg moet kunnen rijden op een helling van een bepaald percentage (12%?). Ik geloof dat hierbij alleen naar het aanhanggewicht gekeken wordt en niet naar het treingewicht.


Marc antwoordt op 8 april 2013:

Het heeft voornamelijk te maken met koeling. Een elektromotor heeft accu's en die moeten goed gekoeld worden. Hoe meer een auto mag trekken hoe meer er gekoeld moet worden om de accu's op de juiste tempratuur te houden.


michiel antwoordt op 8 april 2013:

Ik denk niet dat koeling van de accu het probleem is bij een Prius. Zo snel, en dat is heel snel met een caravan aan de haak, de accu uitgeput raakt zullen de prestaties een stuk minder zijn door het vrij lage vermogen en koppel van de benzine motor.

Ik ben ervan overtuigd dat een Prius/Auris of CT200h probleemloos met een Kip Kompakt naar de spaanse Costa zullen rijden. Snel en zuinig zal het echter niet gaan.

De in juni 2013 uitkomende Toyota Auris Sports Tourer(wagon) Hybride mag, met dezelfde aandrijflijn, 345kg trekken. Een halve Kip Kompakt........


Jan antwoordt op 8 april 2013:

Ik ben ervan overtuigd dat een Prius/Auris of CT200h probleemloos met een Kip Kompakt naar de spaanse Costa zullen rijden.
Mits het verlengsnoer lang genoeg is. 😉


maurice antwoordt op 13 september 2013:

het trekgewicht van de PSA hybrides wordt beperkt door koelingsproblemen. I.v.m. koeling/ruimte voor elektronica is de radiator van de dieselmotor verkleint. Hierdoor is men genoodzaakt het trekgewicht terug te brengen.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker