Rob N vraagt op 4 juli 2013:
Met onze Seat Altea XL 1.4 tsi en een max. beladen swift van 1250 kg willen wij naar Spanje.
Maar het trek rapport vind ik zelf niet duidelijk (grafiek)
weet dat ik op 4 groene sterren kom maar wat is nu het beste toeren tal voor deze auto?
Ik zelf houd het zo om en nabij de 2000 a 2500 toeren en als het moet dat terug schakelen. is dit een juiste oplossing? i.v.m. het koppel?
Rob N antwoordt op 4 juli 2013:
aanvulling: het max vermogen heeft hij bij 5600 rpm en max koppel(200) bij 1750 rpm.
Lijkt me niet dat je met 5600 rpm een berg(je) op rijdt.
Dus "luisteren" naar de motor het beste?
Graag wat duidelijke uitleg.
alvast dank.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 4 juli 2013:
Als de berg steil is of je wil met hoge snelheid een berg(je) op dan zal je toch richting 5600 toeren moeten gaan.
Het hangt er dus helemaal vanaf hoeveel vermogen je nodig hebt hoeveel toeren je moet maken, en wanneer je zal moeten terug schakelen. Heb je weinig kracht nodig, dus op de vlakke weg bij lage snelheden zonder dat je wil versnellen, heb je weinig toeren nodig. 1500 zal genoeg zijn. Heb je tegenwind, of gaat de weg omhoog, of wil je versnellen (optrekken) heb je veel meer kracht nodig en moet je motor meer toeren maken, wellicht wel 3000 of meer.... Dit kan je niet direct aflezen uit de trekkracht grafiek maar zal je op gevoel moeten ervaren. In een ' Opmaat' cursus legt Bert het je in praktijk precies uit.
marcel antwoordt op 4 juli 2013:
Als je auto kracht moet leveren; bergop bijvoorbeeld moet je het toerental ongeveer op het maximale koppel houden. In jou geval dus zo rond de 1750. Wat hoger kan ook geen kwaad.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 4 juli 2013:
Bergop rijden met 1750 toeren gaat bij een 1.4 TSI niet lukken. Op autobaan hellingen, want daar hebben we het over neem ik aan, van zo'n 4% ą 6% zou ik tenminste 2500 ą 3000 toeren aanhouden.
jan& antwoordt op 4 juli 2013:
Net zo belangrijk als het aantal toeren is het kiezen van de juiste versnelling. Het gaat om de combinatie van beide.
Bert antwoordt op 4 juli 2013:
Het hangt er vanaf hoe hard je wilt rijden en soms ook hoe hard je kunt rijden. Allemaal afhankelijk van de omstandigheden.
Twee voorbeelden
Snelweghelling van ca. 5%. Doe je in de 3e (want de 4e ontbeert de kracht). 80 km/u is ruim 3600 rpm. Dat is dus jouw ideale toerental want je wilt 80 rijden. Wil je 90? Kan ook. Het toerental is dan dik 4000.
Op smalle onoverzichtelijke binnenwegen is 'het overzicht' de bepalende (lees: beperkende) snelheidsfactor. Stel 12% omhoog. En het overzicht is goed. In de 2e versnelling en dan tussen de 1750 en maximaal haalbare... Snelheid is dan 27 tot 58 km/u en dat is plankgas bij een kleine 3900 rpm. Geen overzicht? Dan moet je langzamer rijden dan 27 km/u en wellicht terug naar de 1e...
Kortom, er zijn zeker optimale toerentallen. Gewenste snelheden zou misschien een betere vraag zijn geweest? De toerentallen waarbij kunnen dan sterk variėren. Ervaren (leren) kan bij al onze cursussen, behalve bij de Workshop.
JohnvD antwoordt op 5 juli 2013:
Om de beroemde helling na Luik maar weer eens te noemen: met dezelfde auto en iets zwaardere caravan neem ik deze helling in z'n 3 met ca 3800-4000 toeren. Op de snelweg rijd ik eigenlijk veel in z'n 5; alleen in ons vlakke Nederland kan de 6 af en toe meedoen.
Ralf antwoordt op 5 juli 2013:
Hallo Rob,
Probeer goed te luisteren naar je auto! Door de aanwezigheid van de turbo heb je veelal met lage toeren toch redelijk wat vermogen..... Als je luistert naar de auto bij het zakken van snelheid hoor je op een moment dat de auto begint te brommen....... Dat is het moment dat je zeker moet terug schakelen! Iets eerder terug schakelen isu echter aan te raden..... Zo houd je de snelheid er tevens beter in! Gr. Ralf
Hans antwoordt op 6 juli 2013:
Ik rij eigenlijk altijd gewoon in de 4e versnelling (leon 1.4 tsi). De motor draait dan ruim 3000 tpm en klinkt lekker en is zeker niet luidruchtig. De snelheid is dan 100 kmpu. Het verbruik is volgens de bc niet hoger dan als ik in de 5 rij. Dan moet je namlijk veel gas geven en in de 4e veel minder. Ook al ik het koppel bij 150 tpm beschikbaar, veel lager dan 2500 zou ik niet gaan.
Bert antwoordt op 6 juli 2013:
Je rijdt in de stad (op de rondweg, waar je bijv. 50 mag) vast ook in de 2e of 3e versnelling?
Mijn advies is: lage toeren als het kan en hogere als het moet.
peet antwoordt op 7 juli 2013:
Ik rijdt met een golf met 1.4 TSI en zie dat boven 4000RPM de motorolie warm worden (>130graden) hierna loopt de motortemperatuur op. Het lijkt er dus op dat het koelsysteem boven dat toerental (en het daarbij geproduceerde vermogen)voor continu gebruik te krap bemeten is.
Gezien het motorkarakter is het absoluut niet nodig om hoog in toeren te rijden. Op vlakke weg in de hoogste versnelling met 1900 a 2000rpm is geen probleem. De versnellingsbak is overigens een DSG, die regelt dat dus zelf. Alleen in de bergen kan het nodig zijn de bak naar manual te schakelen om te voorkomen dat tijdens een klim, de Gottard, het toerental langdurig op 4000rpm blijft.
De eerder genoemde toerentallen van 5500 zal voor een atmosferische motor nodig zijn maar bij drukvulling, de turbo, zal dat eerder tegen werken.
Ik zelf probeer het toerental tussen de 2000 en 3000rpm te houden.
Zoals Bert aangeeft hoge toerentallen bij accelereren lag toerentallen bij constante snelheid.
Hans antwoordt op 7 juli 2013:
@Peet
Rijdt u met een Golf 7?
peet antwoordt op 8 juli 2013:
Nee een golf VI 118kW
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.