Caravantrekker.nl

Tempo 100

Martin vraagt op 4 april 2014:

Mag ik met mijn Opel vivaro 1860kg leeg en 1145kg laadvermogen, en mijn caravan van 1210kg leeg en 290kg laadvermogen met een tempo 100 goedkeuring 100km/uur in duitsland gaan rijden?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Bert antwoordt op 4 april 2014:

Ja, heb je die goedkeuring te pakken met die combinatie mag dat. Zie: http://caravantrekker.nl/algemeen/tempo100.php

Er zijn geen beperkingen ook al heb je natuurlijk B+E nodig en heb je een grijs kentekenauto.

Maar dan kunnen vrachtwagenregeltjes kunnen gelden omtrent het mogen rijden in het weekend. Hoe zat dat ook al weer??? 😉


Debouncer antwoordt op 4 april 2014:

In principe geldt er voor Duitsland voor het gehele jaar een verbod om op zondag met een vrachtwagen van meer dan 7,5 ton te rijden. Dit verbod geldt ook voor lichtere vrachtauto's met een aanhanger. Een aantal Bundesländer maken voor de laatste categorie een uitzondering voor vrachtauto's onder de 3500 kg (TTM) die een recreatieve aanhanger trekken. (caravan, vouwwagen, paardentrailer die niet zakelijk gereden wordt, dolly voor race- of rallyauto's, enz)De Bundesländer die een uitzondering maken zijn in elk geval Nord-Rhein-Westfalen en Beieren. In elk geval maken geen uitzondering: Hessen en Rheinland-Pfalz.
Derhalve is een volledige doortocht op zondag dan moeilijk of onmogelijk. In de maanden Juli en Augustus geldt het verbod ook op zaterdag. Ook op nationale- of regionale feestdagen is het verbod van kracht.
Verder kan het zo zijn dat een grijs kentekenauto voorzien moet zijn van een tachograaf.


TheoS antwoordt op 5 april 2014:

@Debouncer,
Als ik het goed begrijp gaat het verhaal over trekauto's met grijs kenteken (TTM minder dan 3500 kg.), niet voor trekauto's met geel kenteken. Toch?


John antwoordt op 5 april 2014:

In Duitsland kent men geen "grijs" of "geel" kenteken zoals wij dat hebben!!

En een tacho is al helemaal niet nodig, bangmakerij, er zijn internationale en nationale vrijstellingen. Bij de internationale vrijstellingen tachograaf:
voertuigen of een combinatie van voertuigen die worden gebruikt voor niet-commercieel goederenvervoer en waarvan de toegestane maximummassa niet meer dan 7,5 ton bedraagt. Al het vervoer dat door een onderneming wordt verricht is commercieel vervoer.


Debouncer antwoordt op 5 april 2014:

Met grijs kenteken en een combinatie van boven 3500 kg TTM is het verstandig om even op te zoeken of je wel of geen tachograaf nodig hebt of een rittenadministratie moet voeren. Wanneer je de auto particulier hebt ben je volgens Europese richtlijn automatisch vrijgesteld. Je moet dat wel aan kunnen tonen middels bijvoorbeeld een uitdraai van de RDW, hogere MRB-tarieven etc. Bewijsplicht ligt bij de bestuurder! Wanneer je een bestelauto van een bedrijf bestuurd is het toch verstandig om even te kijken welke eisen er voor je gelden. De boetes zijn niet mals en gaan over de 2000 euro heen. Het gaat hier wel steeds om auto's met aanhanger/aanhangerkoppeling welke een TTM voor de combinatie opleveren van meer dan 3500 kg TTM.


RobD antwoordt op 5 april 2014:

Alle rijverboden zijn voor combi's vanaf de 7.5 ton. (EU-regelgeving) Daaronder heeft men geen last van restricties.
http://www.bag.bund.de/DE/Navigation/Rechtsvorschriften/Strassenverkehrsrecht/Lkw-Fahrverbote/lkw-fahrverbote_node.html


Debouncer antwoordt op 5 april 2014:

Alle rijverboden zijn voor vrachtauto's (LKW) boven 7,5 ton en voor vrachtauto's die een aanhanger voortbewegen. Hier staat geen gewicht bij en geldt dus voor alle LKW-combinaties.


TheoS antwoordt op 5 april 2014:

@John,
Dat zal best zo zijn. Duitsland kent wel het verschil tussen lastkraftwagen (LKW) en personenkraftwagen (PKW). Hoe ze dat in kentekentaal uitdrukken is in dit kader minder relevant.


John antwoordt op 5 april 2014:

Theo,
wij kennen ook het verschil tussen Vracht(last)auto en Personen auto😉


TheoS antwoordt op 5 april 2014:

Dat verschil kennen we inderdaad. Het begrip lastkraftwagen is echter breder dan het Nederlandse begrip vrachtwagen. (Bestel)bussen e.d. vallen daar b.v. ook onder.


Gijs antwoordt op 6 april 2014:

Waarom TUV keuren??
Als je combinatie aan de eisen voldoet is het weggegooid geld.
Alleen een bekeuring is al goedkoper.
Rijd al tientallen zonder stikker en nog nooit aangehouden.Toch al meerdere keren kwamen ze naast mij rijden, (want je ziet ze nooit aankomen) kijken of alles er op zit en ze rijden verder.
Nu heb ik wel een goede trekker, een 6 cilinder uit Z duitsland, met voldoende vermogen.Cv 1300 kg en auto 1800 kg

Maar een auto van 1000 kg met een CV van 1200 zou ik wel even een stikker op plakken.


Debouncer antwoordt op 6 april 2014:

Duitsers hebben de nare eigenschap om alles te gebruiken om onder schuld aan een aanrijding vandaan te komen. Daar hoort te snel rijden ook zeker bij. De Duitse rechter gaat daar ook vaak in mee. Dus misschien krijg je geen bon maar dat kan weer vele malen duurder uitpakken bij een ongeluk. Slecht advies dus.


Oude Willem antwoordt op 6 april 2014:

Gijs: wat je schrijft in je 2de alinea kan niet !

Wat je in je 1ste alinea doet doe ik ook en koop geen stickers meer.


Gijs antwoordt op 6 april 2014:

Debouncer, Dat is niet alleen in Duistland, maar in Nederland ook, en misschien nog wel erger.
En de verzekering moet eerst met bewijzen komen, dat is wel heel moeilijk.
En een bekeuring in Duitsland betaal je nog met een lach op je gezicht.


Debouncer antwoordt op 7 april 2014:

Gijs misschien lach jij wanneer je een bon moet betalen van € 93,50, ik niet. Bovendien komt de hoogte van dit bedrag al aardig in de richting van de prijs van de sticker. Het genoemde bedrag is bij 100 km zonder sticker. Bij 110 is het al € 113,50. Bron: http://www.fahrtipps.de/bussgeldrechner/index.php


janka antwoordt op 7 april 2014:

Je kunt ook 90 rijden zonder sticker. Geen enkel probleem. Maar ga je om aandacht vragen door 100 of iets meer te gaan rijden met je combinatie dan kun het krijgen van de Polizei.


Gijs antwoordt op 7 april 2014:

Ik rij al meerdere jaren door Duitsland, om precies te zijn nu 34 jaar waarvan 20 jaar met diverse caravans, nu dus al 5 en dat maal 100 is al € 500,-. Dus ik heb al heel veel bespaard.
Toch rij ik altijd tussen de honderd en honderdtien op de navigatie. ( de Duitse polizei is mn vriend denk ik.)
Durf in Nederland nog geen 95 te rijden, want dan ben je hier al aan de beurt.

Grt Gijs


gea antwoordt op 7 april 2014:

sorry gijs,
ik weet niet of dat wel helemaal klopt wat jij hier verteld?
het is namelijk zo als je een boete van 100 euro of meer krijgt raak je punten kwijt, en met 5 maal een boete van 100 euro was jij je rijbewijs al wel kwijt geweest>
ze zijn niet achterlijk in duitsland.
je verleden word daar ook echt bij gehouden.


RobD antwoordt op 7 april 2014:

Puntensysteem geld niet voor Nederlanders in Duitsland😉 De boete's worden dan automatisch wat verhoogd.

Maar terug naar vraagsteller, die door alle onnodige zijwegen de weg bijna kwijt is:
Zonder enige restricties en tacho, kan en mag de combi op ALLE dagen in Duitsland rijden met tempo 100.


gea antwoordt op 7 april 2014:

sorry rob ik ken mensen die kregen keurig uit flensburg bericht over de punten.
het waren mensen uit nederland.
vraag eens aan een beroeps chauffeur hoe het zit!


ruud antwoordt op 7 april 2014:

Ja Gea je hebt gelijk, als je dat wil. Voor beroeps is men veel strenger. Voor de vakantieganger is men (administratief) makkelijker en gaat gewoon de boete wat omhoog.
En weet jij of Gijs in twee jaar 5 keer een boete heeft gehad of in die 20 jaar?? Punten vervallen na 3 jaar. Je raakt je rijbewijs pas kwijt bij 18 punten in 3 jaar. Dus je bewering is kompleet uit de lucht gegrepen, dat Gijs zijn rijbewijs alang kwijt zou zijn.


Debouncer antwoordt op 7 april 2014:

Zelf een paar jaar geleden ook een punt gehaald wegens inhalen bij inhaalverbod. Boetebedrag keurig volgens tabel en vermelding van punt. Dus waar het verhaal van verhoogde boetes vandaan komt is mij een raadsel.


ruud antwoordt op 7 april 2014:

waar het moeten hebben van een tachograaf en een rijverbod boven 3.5ton vaandaan komt, is mij ook een raadsel😉
Feit is in de praktijk, dat ieder polizei beambte de weg op gaat om buitenlanders in vakantie uitrusting meer te laten betalen ipv punten te geven. De kans op meerdere punten in 3 jaar is klein en vergt administratief teveel werk.


Debouncer antwoordt op 7 april 2014:

Ruud alle info over tachograaf en rijverboden zijn gewoon van het internet te halen. Duitse caravanforums staan er vol mee. Bij mij hadden ze met de punten geven zoals gezegd geen moeite. Je mag van mij best een andere mening hebben maar onderbouw het wel op de een of andere manier.


ruud antwoordt op 7 april 2014:

Dan schaf maar nieuw internet aan want op deze site, http://www.bag.bund.de/DE/Navigation/Rechtsvorschriften/Strassenverkehrsrecht/Lkw-Fahrverbote/lkw-fahrverbote_node.html staat toch duidelijk boven 7.5 (Zevenen een half) Ton !!!
Eigenwijs en halsstarig volhouden helpt je niet, (we kennen je) de feiten zijn er duidelijk via een OFFICIELE site. Wat andere op caravanforums neerzetten is ook een gebrek aan feitenkennis, zoals jij ook hebt.


ruud antwoordt op 7 april 2014:

vergat ik nog, je zult wel weer het laatste woord moeten hebben!


Debouncer antwoordt op 7 april 2014:

Heb je wel de juiste site gevonden, kan je weer geen Duits lezen. Het is wat met je.


Oude Willem antwoordt op 7 april 2014:

In Duitsland krijgen bestelbussen (Transporter, Vivano, Vito, Vivaro enz) een LKW-zulassung.

Voor de Duitse wet is een bestelbus dus een LKW.

De wet schrijft dat LKW's boven de 7,5 ton EN alle lkw's met aanhanger erachter een rijverbod hebben (dus ook voor bestelbussen met aanhanger).

Nu geven bijna alle Bundeslaender (op 2 na) ontheffing voor het rijden met een bestelbus met daarachter een vrijetijdsvoertuig (Caravan, Speedboot op boottrailer, Crossauto op autoambulance, Vouwwagen enz.)

De praktijk is echter dat er nauwelijks tot nooit op gecontroleerd werd en wordt.

Ook wij hebben jaren met een bestelbus DC grijskenteken gereden en zijn zeer frequent door de Polizei ingehaald maar nooit aan de kant gezet, zelf denk ik dat dit komt omdat er 0 prioriteit aan wordt gegeven omdat het vakantieverkeer is en niet commercieel.

Want daar is de regeling ooit in 1956 voor in het leven geroepen om de wegen te ontlasten met commercieel transport en vrij te houden voor particulier gebruik.

Fijne vakantie allemaal.


gea antwoordt op 7 april 2014:

@ruud,
tot je punten vervallen na 3 jaar klopt maar als je na 2 jaar en 11maanden weer een bekeuring krijgt van 100euro of hoger krijg je weer punten en dan geld voor de oude punten ook weer 3 jaar.
dus ruud over eigenwijs dat ben jij hier, zo iemand noemen wij een betweter.


Debouncer antwoordt op 7 april 2014:

Precies Gea. Duitsland is geen bananenrepubliek en dat puntensysteem is volledig geautomatiseerd en elk verkeersdelict wat ervoor in aanmerking komt wordt er in ingevoerd. Totaal transparant en je kan je stand opvragen in "Flensburg". Marchanderen met boetes komt net zo min voor als hier te lande.


don antwoordt op 7 april 2014:

Goh, ruud had toch gelijk. juffrouw debouncer moet met zijn gezever het laatste woord hebben.
Sinds zij terug is gaat het weer helemaal mis, en het was zo rustig de laatste weken.


johan antwoordt op 7 april 2014:

Eehh, Martin,
is je vraag beantwoord?


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 7 april 2014:

De vraag van Martin is al lang beantwoord en dus moeten een paar mensen hier weer de sfeer verpesten..... Einde discussie!


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker