Caravantrekker.nl

Bandenspanning achterzijde

vraagt op 1 juli 2014:

Hoeveel druk geven jullie de achterbanden bij het caravanen?

Kogeldruk 75-80kg 195/65-15 banden.

Ik had zelf gedacht 2.7-2.9 of gaan jullie boven de 3.0?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 1 juli 2014:

Ik zou adviseren minimaal de druk die de fabrikant aangeeft bij maximale belasting. Eventueel 0,3 a 0,5 er boven maar boven de 3.0 lijkt me niet snel nodig.

Maar net als bij een advies over de kogeldruk geldt: uitproberen en rijden met de druk die je het prettigst vindt.


Janka antwoordt op 1 juli 2014:

Wij nemen 2.7 of 2.8 bar. En dat is iets minder dan de bij volledige belasting opgegeven bandendruk door fabrikant. Staat te lezen in het instructieboekje en op de klep van de brandstoftank..


Bert antwoordt op 1 juli 2014:

Sommige autofabrikanten vermelden amper een hogere druk bij volle belading of aanhangergebruik. Dat advies zou ik wantrouwen. Kijk op de band wat de max. pressure is in PSI, reken die om naar bar (kP) en trek je conclusie: meestal toch wel iets van 0,5 meer dan de standaarddruk.

Vooral auto's met een flinke oversteek hebben baat bij een flinke verhoging (0,5 à 0,8 bar) van de bandendruk achter.

Als maximum aanhouden dat wat op de bandwang vermeld staat.

Op je vraag terugkomend. Ik rij het hele jaar door op 2.8. Solo en met caravan. Advies Volvo solo onbeladen tot 160 km/u is 2.4. Zware belading en > 160 km/u 3.0.


antwoordt op 1 juli 2014:

Nou dan lijkt 2.8 wel iets om mee te starten, inderdaad een grote kofferbak, twee kinderen van 13 en 16 achterin, dakkoffer met de tent en stokken, dan de kogeldruk nog, ik zal ook de sticker met fabrikantgegevens even nakijken in het tankklepje, bedankt weer!


John antwoordt op 1 juli 2014:

Niet je tankklepje maar de bandwang!


Janka antwoordt op 1 juli 2014:

Mwah, rijden sinds mensenheugenis met VW. En die geven het netjes aan zowel in het instructieboekje als aan de binnenzijde van het tankdopklepje. Dus vanwaar die generaliserende opmerking Bert?


Jan@ antwoordt op 1 juli 2014:

Ben het wel met Bert eens. Mijn vorige auto gaf wel een verhoogde bandenspanning op voor een beladen voertuig maar mij huidige niet. Toch doe ik het wel voor de achterbanden; kan sowieso geen kwaad en het voorkomt instabiliteit in de achtertrein.


Bert antwoordt op 1 juli 2014:

Ik heb VW niet generaliserend doch anderszins genoemd Janka.


Janka antwoordt op 1 juli 2014:

Dat klopt maar de omschrijving" sommige" vind ik nogal insinuerend.
En dan de toon die gebruikt wordt. Niet erg positief moet ik zeggen..en dat terwijl dat juist wel verzocht wordt bij het invullen van het antwoord 😉


jadatis antwoordt op 1 juli 2014:

Bandendruk voor de achterwielen is ook gewoon een zaak van hoeveel gewicht er op de achterwielen komt.
Bij onze Seat Alhambra Diesel met laadvermogen van 700kg en tijdens caravantrekken van 1300 kg maar verder vrijwel leeg in de auto en 2 personen , de drukadviezen voor normaal gebruik aangehouden.

maar het is voor iedere auto weer anders, iemand schreef al over grote overhang .

Je zou ook uit kunnen gaan van 15% invering van de band van het vrij flexibele deel van de bandwang.
Dat is gewoon met een meetlatje nauwkeurig genoeg te meten.
Want wegen in de belading die je gebruikt komt er niet van.


Gijs antwoordt op 1 juli 2014:

Wat word er weer moeilijk gedaan, iedereen heeft zijn eigen ideeën over banden en spanning.
De autofabrikant heeft dat allemaal allang uitgezocht en hou je je daar aan dan zit je goed.
Dus kijk even in je deurstijl of brandstofklepje en je weet het.
Wil je hier van afwijken doe dat dan en ondervind zelf wat fijn rijdt.
Wat jij fijn vindt, vind een ander bagger rijden, simpel toch?


@Eric antwoordt op 2 juli 2014:

3,2 bar, dit is het advies van de fabrikant bij max belading voor mijn auto


Tijs antwoordt op 4 juli 2014:

Ik houd ook altijd de bandenspanning aan die geadviseerd wordt voor maximale belasting. Bij onze Ford staat die op een sticker in de bestuurdersdeur. Die spanning is overigens hoger dan de situatie zonder / met lichte belading. Ford ziet dus wel verschil.

Praktijk: rustig rijgedrag ondanks de lange oversteek van de Galaxy (en voorheen S-Max).


Quirien Sengers antwoordt op 5 juli 2014:

Ik rijd al jarenlang met 0,3 meer.Auto heeft korte oversteek. 80kg op de trekhaak.
Bij mij staat trouwens de aanbevolen spanning in de deurstijl.

Vergeten jullie ook niet even de verlichting iets lager te draaien; je hebt al gauw verblindings verschijnselen als je iets inzakt van achteren.


Ralph antwoordt op 22 juli 2014:

Let wel op de maximaal toelaatbare druk die in de achterband mag. Dit staat op de band. Bijvoorbeeld mijn 235/60/16 mag maximaal 3 bar hebben Normaal gebruik (onderhoudsboekje auto) 2,1 bar Dus als ik de auto afgeladen ga rijden met caravan zet ik mijn achterbanden op ± 2.5 a 2.6 bar. Ik zou zelfs tot die 3 bar kunnen gaan maar dat lijkt me niet nodig. De rit moet ook nog een beetje comfortabel blijven 😉


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker