Jan vraagt op 1 december 2014:
Hallo,
Ik ben net in het bezit van een C4 picasso met een halfautomaat. Welke stand kan ik het beste gebruiken met een caravan? De 6-bak automaat of de schakelflippers?
Auto kan volgens berekening de caravan goed trekken.
Dethleff leeg gewicht 950 kg.
Gr. Jan
RobD antwoordt op 1 december 2014:
http://www.caravantrekker.nl/algemeen/versnellingsbakken.php
Bert antwoordt op 1 december 2014:
Da's best een lastige vraag. Maar wel een heel terechte.
Zo'n transmissie (als elke automaat) is softwarematig geprogrammeerd. Die kan dus best goed, heel goed of minder goed omgaan als er een caravan aangekoppeld is.
Ik kan me even geen caravancursus herinneren met deze auto, dus kan er geen direct antwoord op geven.
Wat je zou moeten doen is goed luisteren naar de motor, goed voeling houden via het gaspedaal op de respons daar van. Niet te snel vertrouwen op de CruiseControl. Weten waar het koppeltoerental ligt vooral als er gepresteerd moet worden (harder rijden met wind tegen op de vlakke snelweg of heuvel- of bergop).
En dus af en toe handmatig ingrijpen via de flippers. Sowieso bergaf doe je dat, om de remwerking van de motor te benutten!
Heb je na deze tips twijfels? Overweeg een op maat training, dan gaan we het zien en samen bepalen. http://caravantrekker.nl/instructie/opmaat.php
Durk antwoordt op 1 december 2014:
@Jan
Als eerste: je geeft niet aan met welke motor, dat zou best eens verschil kunnen maken.
Maar dan mijn ervaringen: wij rijden met een 2.0 Hdi met de bedoelde automaat en zijn erg tevreden. Inmiddels 4 keer een rit door Zweden, Finland en Noorwegen gemaakt van resp. 7500, 8000, 8300 en 8900 kilometers. We hebben zowel in het Fjordengebied als in het binnenland van Noorwegen gereden en daarbij ook over wegen met blauwe of rode caravanaanduiding.
De meeste kilometers rijd ik in de automaatstand en dat rijdt voortreffelijk, met caravan nog soepeler dan zonder.
Als ik wat sneller wil inhalen geef ik met de flipper even 1 of 2 tikkies terug.
Bergop gebruik ik gewoon de automaat, maar voor haarspeldbochten geef ik zelf weer 1 of een paar tikjes terug.
Bij echt steile afdaling rijd ik op de M stand (handmatig) omdat de automaat soms wat te snel wil opschakelen. Bovendien kun je dan wat verder terugschakelen als je echt steile afdalingen ziet aankomen.
De heen- en terugweg over de snelwegen in Duitsland en Denemarken doen we helemaal op de automaat.
Je zult ook merken dat als je de automaat handmatig een aantal keren corrigeert dat deze dat opslaat in het schakelprogramma.
Bij het wegrijden op heel steile stukken in zowel de handmatige als de automaatstand er even goed op letten dat je zodra je op het toerental voor maximum koppel zit of genoeg trekkracht hebt even gas terug neemt. Je merkt dan dat de slip van de koppeling direct weg is. Afhankelijk van je motortype is dat al rond een snelheid van ca 10 k/u.
Als je net zoveel plezier hebt van je (wat heet) half-automaat dan ga je vele comfortabelke kilometers tegemoet. Wij hebben er inmiddels 160.000 probleemloze kilometers op zitten.
Durk antwoordt op 1 december 2014:
Nog vergeten: onze caravan weegt beladen 1300 kg, de auto is beladen met twee personen (samen 135 kg) Labrador (27 kg) en voorraad kleding, eetwaren, boeken en flessen, uh, ranja, samen zo'n 70 kg. Met reservewiel in bagageruimte en zo nog wat dingetjes komen we op een belading van 290 kg.
Durk antwoordt op 23 december 2014:
Toch altijd weer leuk als je probeert een goed antwoord te geven op een vraag en de vraagsteller laat het daarna afweten.
Het formuleren van het antwoord kostte waarschijnlijk vier keer zoveel tijd als het stellen van de vraag.
Er zijn vele Jannen, ook op dit forum, maar betreffende Jan: het ga je goed man, geniet van je C4 Picasso en je vakantie en ga lekker zelf nadenken mocht je ooit nog eens vragen hebben.
Durk
fransvb antwoordt op 24 december 2014:
Durk een mooi verhaal over hoe jij omgaat met een automaat.
uit je verhaal blijkt in ieder geval dat je niet op de äutomatische piloot" rijd., maar naadenkt over wat je doet. Erg interessant
Bert.s antwoordt op 24 december 2014:
weet niet wat de automatische transmissie van de c4 bergafwaarts doet.....de dsg van vw schakelt (bij ingeschakelde cruisecontrol) automatisch terug als de snelheid bergaf omhoog gaat.
Ben wel benieuwd of de c4 dit ook doet?
Jan antwoordt op 17 oktober 2015:
Beste allemaal.
De vakantie was een enorme teleurstelling. Op de terugweg begon de koppeling op de helling van de Gotthardpas te slippen. we konden nog net Duitsland bereiken. Daar via Eurocross vervangend vervoer gekregen, Kia C'eed.
Volgens mijn garage kan ik beter op Manueel (Flippers) schakelen en de automaat niet gebruiken. De 6e versnelling vermijden en wat hoger in de toeren (2500 tot 3000 blijven)
Mijn C4 is uitgevoerd met een 1600 cc motor en 112 PK.
Ik hoop dat andere lezers ook iets hebben aan deze info.
De reparatiekosten vielen flink tegen, na een waardeloze stressvolle vakantie in Italië ook nog eens een rekening van 2100 euro's.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 17 oktober 2015:
Wat jammer en vervelend dat je vakantie zo tegenviel. Toch kan Caravanen heel leuk en ontspannend zijn. Voorwaarde is absoluut het goed kunnen omgaan met je spullen. Laten we daar nu juist trainingen voor geven. Ik durf wel te wedden dat je geen dure reparatie had gehad na een training van Bert. Blijken die cursussen toch niet zo duur te zijn 😉
Steven antwoordt op 17 oktober 2015:
File op de helling naar de gotthardpas?
dubbelkoppelingsautomaten durven bij lage snelheid in de eerste en tweede versnelling al eens de koppeling laten slippen om het comfort te verhogen. Je moet er dus als gebruiker op letten dat dit niet te lang aanhoudt.
Mijn eigen TCT kan tot 1500 rpm slippen in 1ste en 2de versnelling, maar dit hoeft niet zo te zijn. In elk geval best niet blijven voortkruipen in de file onder 1500 rpm. Ofwel stoppen en een gat laten vallen, of in 1ste versnelling boven 1500 rpm rijden. Leeg op een vlakke weg kan het, maar belast en/of bergop kan het dodelijk zijn (ook trouwens voor een echte automaat met koppelomvormer).
Durk antwoordt op 18 oktober 2015:
Je hoopt dat andere lezers iets aan je informatie hebben. De enige informatie die ik uit je laatste bijdrage haal is dat je iets verkeerd hebt gedaan. Zie mijn bijdrage van 1 december 2014 op jouw vraag. Wij hebben weer een rit door Zweden en Noorwegen van wel 9800 km achter de rug, inclusief de Trollstigen en de weg naar en van Geiranger. Volkomen probleemloos.
Om maar jouw woorden te gebruiken: ik hoop dat andere lezers hier iets aan hebben.
Durk antwoordt op 18 oktober 2015:
@ Jan:
nog vergeten: bij Hamburg en in de Elbetunnel langdurig in de file gereden en oh ja: onze Eriba weegt beladen 1300 kg
Rene antwoordt op 18 oktober 2015:
Dat de koppeling gaat slippen is volgens mij geen eigenschap van een EGS bak. Ik denk dat er wat anders aan ten grondslag ligt. Ik heb zelf een DS4 / 1600cc /156 pk.
Met een caravan van 1300 kg totaal geen probleem. De (half)automaat wil wel graag het toerental onder de 2000 rpm houden. Als dat eigenlijk niet kan schakel ik over op manual en flipper ik terug. Ook sterk bergafwaarts is dit eigenlijk een must om de snelheid in toom te houden.
Gewoon blijven nadenken en alles komt goed.
Bert antwoordt op 24 oktober 2015:
De Picasso halfautomaat is alleen met gas erop aan het bewegen te krijgen. Dan gaat het al snel mis met manoeuvreren of zoals bij Jan in de file bij de Gotthardtunnel.
Vooral bij zo'n automaat met in feite normale koppelingsplaten moet je technisch kunnen omgaan en niet 'zo maar wat doen'.
Ja, zoals Menno reeds verwoordde: een goede cursus (en die bieden wij) had je een prettiger vakantie gegarandeerd en een hoop geld bespaard. Da's echter achteraf...
Benno antwoordt op 24 oktober 2015:
In de auto van Jan werkt de automaat dus niet comfort verhogend. Als je niet oplet is je vakantie naar de knoppen. Leerzaam.
Durk antwoordt op 24 oktober 2015:
@ Benno,
Kleine correctie op je tekst: In de auto van Jan met Jan achter de pedalen en de handles werkt de automaat dus niet comfort verhogend. Als je niet oplet is je vakantie met Jan naar de knoppen. Leerzaam.
Beste Benno, lees mijn eerdere bijdragen en ook de meeste ervaringen met soortgelijke auto's en je ziet dat deze automaat wel degelijk comfortverhogend is.
Als hier iemand een verhaal schrijft dat hij zijn koppelomvormer met het andere type automaat naar de gallemiezen heeft geholpen concludeer je dit toch ook niet.
Wat Bert schrijft (hij bedoelt het vast niet zo) dat de automaat alleen werkt met het gas er op doet veronderstellen dat je behoorlijk gas moet geven om de koppeling te laten werken. Ik kan je verzekeren dat dit absoluut niet zo is: een heel klein beetje gas doet de koppeling al aangrijpen en langzaam voor- of achteruit rijden kan met heel weinig gas waarbij de koppeling niet meer slipt.
Als Bert dit echt van mening is bied ik hem graag een cursus "rijden met een EBV6 aan" 😉
Praat ik onzin? Dacht het niet met de ervaring van inmiddels 180.000 km met dit systeem waarvan zo'n 45.000 km met een c'van van 1300 kg er achter door Zweden, Finland en Noorwegen en ettelijke files in Duitsland.
Wie doet me dat na met een voetbediende koppeling of automaat met koppelomvormer. In een bericht van Menno van jaren geleden werd vermeld dat die ongeveer bij bosjes van de wegen naar de Gotthardpas werden weggesleept.
Kortom: stemming maken is zo makkelijk maar Jan zou beter bij Menno en Bert (of bij mij haha) op cursus kunnen gaan voor hij zijn technische onkunde hier etaleert.
In het begin van deze draad heb ik uitvoerig verteld hoe je met zo'n automaat om moet gaan, maar daar constateerde ik even later al dat Jan niet eens reageert....................
Nu dus wel en hij blijkt niet te willen leren. Is ook moeilijk om naar je gezin te erkennen dat de "mislukte vakantie" aan je eigen handelen is te danken toch?
Durk
Louis antwoordt op 25 oktober 2015:
Automaat ?
Alleen voor een goede bak koffie.
Beetje knutselen, maar hem bij m'n klassieker vervangen voor een echte versnellingsbak zoals het hoort .
Drie pendaaltjes en niet minder.
Bliksem, wat heb ik nu toch weer gezegd .....
Oma antwoordt op 25 oktober 2015:
Wat dit draadje oplevert is een leerzame ervaring die topic starter heeft willen delen op dit forum. Een ervaring met een specifieke combinatie van motor en transmissie in de bergen die specifieke aandacht vraagt. Inzicht dat met een goede praktijktraining vrij gemakkelijk is aan te leren, maar niet door een schriftelijke cursus van een ongeduldige en zwaar gefrustreerde eigenheimer die ogenschijnlijk gebukt gaat onder zijn eigen kwaliteit.
Benno antwoordt op 25 oktober 2015:
Oma is nog steeds scherp. Chapeau!
Quirien antwoordt op 26 oktober 2015:
Tja, de huidige oma's en opa's als ze er voor openstaan( al is het maar door hun kleinkinderen) blijven wel scherp.
En Louis in principe ben ik ook voor drie pendalen, maar sinds een kleine 3 maanden toch na heel lang wikken en wegen en veel proefrijden een CVT automaat. Tjonge, wat een verademing voor de beperkingen van de linkerkant mijn lichaam.(en weer iets van mijn bucketlijst kunnen schrappen)
Het enige nadeel van de automaat is, dat oma nu nog meer achter het stuur zit en ook nog wordt geholpen door voor en achter piepers en achteruitrij camera.
fransvb antwoordt op 26 oktober 2015:
Quirein,
Prijs je gelukkig dat Oma nog goede oren en ogen heeft.
en zelfs wil rijden, wat een weelde.
Louis antwoordt op 26 oktober 2015:
Was ook een beetje een uitspraak met een kwinkslag hoor Quirien...
Maar het is wel zo dat ik nooit van (ook wegens het geluid) automaten gehouden heb, dus ook vroeger al geen brommertje zonder versnellingen.
Natuurlijk begrijp ik ook dat ze wél makkelijk zijn , en al helemaal als je het nodig hebt.
Dan zal ik ook zeker overstag gaan. (met oordoppen in)
Maar nog even niet als het kan, onder andere wegens de beperktere levensduur, koelingsproblemen, pendelen, en al de dingen die hier ook regelmatig aan de orde komen.
En een verzoek aan de automaatrijders : Zet hem in neutraal bij het verkeerslicht 's avonds i.p.v. de voet op de rem houden.
(Met die goede ledverlichting tegenwoordig wordt je bijna verblind door de drie constant brandende rode schijnwerpers als je er achter staat te wachten)
Quirien antwoordt op 26 oktober 2015:
Wel een beetje van de topic af maar,Louis, troost je, die kwinkslag dat begrijp ik ook wel en voel je niet bezwaard.
En fransvb, natuurlijk ben ik heel blij met mijn echtgenote en gelukkig werken heel veel zaken weer goed en/of heb ik onder controle. Ik probeer in iedergeval nog 100% uit mijn gemiddeld 75% van kwaliteit van leven te halen. En de enige zekerheid die ik heb is dat niets zeker is bij mij.(maar ja, bij wie eigenlijk niet?)
Ach, en wat het lawaai betreft van de automaat als ik bij optrekken flipper tot 3500/4200 toeren dan valt dat wel mee. En ja, van 7000 tot 9000 km per jaar aan de haak naar 1500 km( 3x gemiddeld 5,5 weken weggeweest opnieuw in Nederland) is die korte tijd dat je dit doet geen bezwaar.De andere 7000/9000km die we nog solo rijden is de kunst de CVT onder de 2500 of minder toeren te houden en toch de auto te laten versnellen.
En oordoppen? Nee,ha,ha, een vervelende bijkomstigheid die ik overgehouden heb is dat mijn oren al in Zuid-Limburg waar je dan meer toeren bij klimmen zal draaien, dicht slaan. Oh ja, dit is niet de eerste automaat van mijn leven dus dat rem gedoe bij lang stilstaan met de remlichten aan is mij ook bekend(en trouwens m.i. niet goed voor de automaat) en daarom staat deze dan meestal in de N.
Veel gezondheid voor iedereen en doe je ding voor zover je dit kunt invullen of verwezelijken.
Bert antwoordt op 28 oktober 2015:
Durk schreef: Wat Bert schrijft (hij bedoelt het vast niet zo) dat de automaat alleen werkt met het gas er op doet veronderstellen dat je behoorlijk gas moet geven om de koppeling te laten werken. Ik kan je verzekeren dat dit absoluut niet zo is: een heel klein beetje gas doet de koppeling al aangrijpen en langzaam voor- of achteruit rijden kan met heel weinig gas waarbij de koppeling niet meer slipt.
Als Bert dit echt van mening is bied ik hem graag een cursus "rijden met een EBV6 aan" 😉
Met de meeste auto's al dan niet handgeschakeld of automaat is manoeuvreren zonder gas zonder meer mogelijk. Met de halfautomaat in de C4 Picasso is dat niet mogelijk, althans niet met de versie die ik ken. Gevolg is al snel een stinkende koppeling. Ja, ook bij een beetje gas 'erop'.
Als dan ook nog op hellend terrein langzaam wordt gereden is het mijn auto niet...
Jan antwoordt op 6 november 2015:
Hallo Allemaal,
Bedankt voor de opmerkingen. Van de positieve kan ik wat opsteken. Valt mij wel op de de commercielen het eerste reageren. Met een paar goede tips kom je ook een eind!
Inmiddels zonder problemen met de caravan naar de Moezel geweest, is toch wel lekker zo vlak aan het water.
Volgende zomer maar weer op stap. Maar niet meer door de bergen. Mijn verbruik was 1:12 km (1,6 HDIMOTOR) is niet slecht vind ik.
Groeten.
MarkS90 antwoordt op 6 november 2015:
Verbruik 1 op 12? Weegt de caravan soms 4 ton? Daar is vast iets fout gegaan of de automaat werkte niet goed.
Jan@ antwoordt op 7 november 2015:
Ervan uitgaand dat Jan dezelfde is als de vraagsteller uit 2014 is een verbruik van 1 op 12 met een caravan, leeg 950kg, door de bergen zo gek nog niet.
Quirien antwoordt op 7 november 2015:
Vind ik ook niet.
Zou MarkS90 het geïnterpreteerd hebben als 12 liter op 1 km? En met een lege caravan ben ik nog nog op vakantie gegaan.(smiley)
Dus als we het over dezelfde Jan hebben zal deze 950 kg leeg al gauw beladen 1250 kg zijn.
Quirien antwoordt op 7 november 2015:
Correctie; 2e nog moet nooit zijn.
MarkS90 antwoordt op 7 november 2015:
Ik ben nogal verbaasd over dat verbruik: behoorlijk voor een diesel. Tijdens onze vakantie in Zweden verbruikte de auto ongeveer het zelfde als normaal in Nederland, ook met caravan. Je rijdt met caravan toch rustiger dan zonder en een C4 is wat hoger dus die zal de rijwind moeten opvangen voor alles wat je er achter hangt.
Bert.s antwoordt op 7 november 2015:
verbruik van 1:12 is een hele nette waarde voor een diesel auto met caravan.
Jan@ antwoordt op 7 november 2015:
Het zal ook met de manier van meten te maken hebben. Ik meet zelf het aantal kilometers gedeeld door het aantal liters, en dit over een lange periode(jaren, elke tankbeurt = afwijking van me)). Volgens mij zeer nauwkeurig, behalve dan de afwijking van de kilometerteller: 5% o.i.d.
Maar als je af en toe op de boordcomputer kijkt en daarvan het verbruik afmeet dan kom je wrs op heel andere waarden.
Ik zou tekenen voor 1 op 12, zelfs met een diesel.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 7 november 2015:
Brandstofverbruik hangt af van de volgende factoren, aflopend in mate van invloed:
- gereden snelheid,
- de rijstijl van de bestuurder
- luchtweerstand van de caravan
- het gewicht
Het verschil in trekauto is over het algemeen niet zo groot. d.w.z. een zuinige solo auto verbruikt met een caravan relatief meer extra brandstof dan een onzuinige auto. Het verschil tussen benzine en diesel is gemiddeld dat diesel 20% zuiniger is.
1 op 12 (8,3 liter per 100 km) vind ik in z'n algemeenheid een gunstig verbruik maar ik weet niet hoe er gereden is.
Jan@ antwoordt op 7 november 2015:
Wat we inmiddels ( eigenlijk allang) weten is dat de verbruikswaarden die de fabrikanten opgeven 20 tot 30 procent te rooskleurig zijn en ja dan valt 1 op 12 tegen natuurlijk.
Bert.s antwoordt op 8 november 2015:
de fabrikant geeft ook geen verbruiksgegevens met caravan.
Ik heb verschillende diesels gereden met caravan en kwam vaak uit op een gemiddelde van 1:10.
Rij nu met benzine met caravan 1:8. (geen citroen)
1:12 lijkt mij dus ook een zeer nette waarde.
De flippers aan het stuur gebruik ik nooit. Ik laat de automaat zelf de versnellingen kiezen. En ik moet zeggen dat ik er nooit over denk om manueel in te grijpen.
De automaat doet precies wat hij moet doen.
Alleen bergop vanuit stilstand wegtrekken zet ik hem in de stand S.
Wel vervelend Jan dat jouw vakantie zo is afgelopen.
dick s antwoordt op 10 november 2015:
het antwoord van Durk van 01 dec 2014 is zeer compleet , mijn ervaringen zijn exact hetzelfde, er moet met enig gevoel met deze automaat worden gereden, zoniet dan krijg je de rekening.
Kees antwoordt op 10 november 2015:
Verander gevoel in kennis en je hebt het helemaal juist.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!