Caravantrekker.nl

Afleveringskosten nieuwe caravan

Quirien vraagt op 20 september 2015:

Beginnen de afleveringskosten bij caravans soms , b.v. in percentage uitgedrukt voor een laat zeggen al gauw15000 tot € 16000 kostende caravan , niet de pan uit te rijzen?
Als ik dat vergelijk met b.v. een auto( ook vaak niet mis) begin ik oms te denken zo, zo....je mag hem wel heel goed afleveren, of zit hier een verkapte winst factor op?
Wat vinden jullie ervan.


Naar laatste bijdrage

Reacties:

ERWIN antwoordt op 20 september 2015:

Ik heb tijdens de caravanbeurs in Dordrecht een nieuwe adria Adora aangeschaft.
Afleverkosten incl leges, verwijderbijdrage op enkele euro' s na E1000,-

Daarvan zijn de transportkosten een aanzienlijk deel, In grote of kleine caravan zit dezelfde techniek om bij aflevering na te kijken. Aanschafprijs lijkt niet van invloed. Bij een minder dure caravan is het in verhouding veel geld.

Als de dealer e.e.a. afficheert organiseerd houd hij hier zeker wat van over.


Kees antwoordt op 20 september 2015:

Logisch toch, dat is immers het doel van zijn bestaan. 😉


Debouncer antwoordt op 20 september 2015:

Niet logisch om afleveringskosten te berekenen. Voor een goede prijsvergelijking dient een verkoopprijs gegeven te worden waarvoor je hem in uitstekende staat meeneemt.


Houtman antwoordt op 20 september 2015:

Het is alweer zeven jaar geleden dat wij bij een dealer een Fendt Caravan kochten.
In rekening werd gebracht: voor aflevering E.375,00, voor verwijderingsbijdrage E. 45,00, kenteken deel 1 E. 105,00.
Gespecificeerd en daardoor (redelijk) inzichtelijk.
Als inruil voor onze oude caravan werd een behoorlijk inruilprijs gegeven en een korting van E. 1849,00.
Catalogusprijs van de caravan was E. 16.500,00.
Wij waren tevreden over de deal. Logisch, anders hadden we de caravan niet aangeschaft.
Ook de afleverkosten vonden wij in verhouding.
Dat was in 2008. Toen de markt nog positief was. Je zou verwachten dat je nu een nog betere deal kunt sluiten.....


Bert Harry antwoordt op 20 september 2015:

vorig jaar een knaus gekocht afleveringskosten meen ik 1100 euro. Per merk een behoorlijk verschil op dit punt. Ik vind 1100 euro veel geld en het was het dubbelde als bij onze vorig aangekochte caravan.
heb geen probleem dat leges, verwijderbijdrage doorberekend worden. maar de rest zijn m.i. kosten voor fabrikant en importeur en horen in de prijs van de caravan te zitten. en er ontstaat op deze manier een prijs ondoorzichtigheid. bepalend is immers wat je uiteindelijk betaald. en dat wijkt dan behoorlijk af van de catalogus prijs.
Natuurlijk maakt de dealer kosten, maar hij heeft ook een marge om kosten te betalen en winst te maken.


Quirien antwoordt op 20 september 2015:

Ik meen dat Knaus nu al op € 1195,- zit. Andere zitten al gauw boven de € 850,--


Louis antwoordt op 20 september 2015:

Als ik (waar dan ook voor) afleveringskosten berekend zou krijgen gaat de koop standaard niet door.
Ik hou niet van die grappen om prijzen kunstmatig toch nog wat aan te dikken .
Wie daar niet mee akkoord kan gaan verkoopt niets aan mij.
Iets kost wat het kost, en daar houd het mee op .
De bakker berekend ook geen "bakkerij schoonmaakkosten" over de gepubliceerde broodprijs op z'n prijskaartje.



Houtman antwoordt op 21 september 2015:

Ferm standpunt, Louis, alleen moeilijk bij verkoop-transacties te controleren. Bij veel producten, zoals bijvoorbeeld bij auto's en caravans, wordt alleen een adviesverkoopprijs bepaalt. Over de netto-prijs moet je onderhandelen. Wil je geen afleverkosten betalen?
Is dan de dealer het goedkoopst die zegt geen afleverkosten te berekenen?
Wie bijvoorbeeld ooit een auto heeft gekocht, weet beter.


Louis antwoordt op 21 september 2015:

Dan moet je toch wat beter je best doen qua inkoop Houtman .
Je verkoopt me een auto...of niet, maar verder niet van die rare fratsen .
Net zoals de huidige onzin waarbij je 2000 euro "extra inruil" krijgt als je iets rolbaars inlevert.
Laat dat kinderachtige gedoe maar achterwege wat mij betreft.
Gewoon recht toe recht aan en klaar, verder geen gezeur.


Quirien antwoordt op 21 september 2015:

Tja, het geeft vaak een wrang gevoel. Je zou maar b.v. net een auto gekocht hebben met een optie van een automaat voor € 2000/2500 meer, komt er een paar maanden later een actie met gratis automaat. En zo zijn er ook in de caravan business voorbeelden van allerlei jubileum modellen met vele extra's die net iets later verschijnen dan je net de standaard uitvoering hebt gekocht.
En je poot een beetje stijf houden is niks mis mee bij onderhandelingen, het heeft mij mijn hele leven een hoop euri's gescheeld.
Nogmaals het geeft dan m.i. een heel wrang gevoel.


Ankoo antwoordt op 21 september 2015:

Louis,

Misschien onderhandel jij wel beter dan een ander. Kan zomaar zijn. Maar dat staat los van het verschijnsel "afleveringskosten". Dat is gewoon een kostenpost (of winstpost, voor mijn part) die de dealer in zijn achterhoofd meeneemt / mee moet nemen in zijn onderhandelingen, ongeacht wat jij allemaal met hem bespreekt. Het moet ten slotte uit de lengte of uit de breedte komen. Als jij denkt dat je de afleveringskosten zomaar weg onderhandelt zonder dat dat ten koste gaat van iets anders (de korting over de cataloguswaarde, bv.) houd je jezelf m.i. voor de gek. En anders wil ik graag weten waar die dealer van jou zit, als die niet al failliet is.

Aan de andere kant, als jij je er fijn bij voelt wanneer die post uiteindelijk niet op de factuur staat, dan is daar natuurlijk niets mis mee. Ik denk echter dat, in geval van een auto, veel zakelijke kopers liever meer afleveringskosten betalen in ruil voor een hogere korting. En zakelijke rijders zien denk ik liever hogere afleveringskosten in ruil voor een lagere cataloguswaarde. Zo heel beroerd is dat verschijnsel nog niet.


Ton Groenendijk antwoordt op 21 september 2015:

Louis heeft natuurlijk wel een punt met z'n bakkers-vergelijking. Je koopt iets (duurs) en moet dan tot de ontdekking komen dat je extra moet betalen om dat dure goed in goede staat in je bezit te krijgen. Dat zou begrijpelijk zijn als je b.v. je auto in Alaska afgeleverd wilt hebben, maar het transport van een auto binnen Nederland komt de dealer of importeur op zo'n € 50.- . Daarna nog even nakijken binnen de eigen werkplaats (zonder BTW)op krassen en deuken en dan vraag je je toch af waar die € 1000.- afleveringskosten vandaan komen. Het is dus verstandiger voor de handel te adverteren met 'geen afleveringskosten" en gewoon een prijs overeen te komen. Wel zo duidelijk. Overigens kocht ik ooit een nieuwe caravan en betaalde daar natuurlijk ook afleveringskosten over, en niet te zuinig. Vervolgens bleken er 21 (!) punten aan de caravan voor reparatie of verbetering vatbaar te zijn, waaronder, om maar een kleinigheid te noemen, het uitstromen van afvalwater in de keukenkastjes. Lekker voor de levensduur. Ook na de eerste beurt bleven bepaalde gebreken aanwezig. Je vraagt je dan ook af, waar de mythe van de afleveringskosten op gebaseerd is. Later kocht ik bij dezelfde dealer een andere caravan. (Hij had hem staan en je moet toch wat). Nu was het niet zo druk meer in caravanland. De handel lag op z'n rug. De service was beter, men nam meer tijd, de aflevering was keurig. Al die factoren werken samen. Wijlen mijn vader (1916) sprak het al uit: "Het schuim van de handel levert meer op dan het goud van de arbeid" . Waarvan akte.


Kees antwoordt op 21 september 2015:

Debouncer schreef: "Niet logisch om afleveringskosten te berekenen."
Het logische betrof het feit dat de ondernemer er wat aan overhoudt.

Dit onderwerp heeft wel een parallel met de 7 euro kosten voor advies bij de apotheek. Daar is ook zo'n gedoe over.
Nu worden de kosten niet langer apart berekend maar verwerkt in de medicijnkosten. Er was teveel weerstand en discussie bij de apotheek. Nu ziet men die kosten niet meer en het gezeur is over. Net als bij de bakker. En je betaald het toch.

Je kunt het natuurlijk ook andersom doen. Wanneer je weet voor welk bedrag de caravan bij jou aan de kogel hangt doe je een tegenbod van een bedrag dat jij er voor over hebt. Dat bedrag is dan ongespecificeerd net als een stapel bankpapier en dat schuif je over de tafel met de vraag of hij het ervoor doet. Nee heb je en ja kun je krijgen. Heb je een antwoord dan sta je op en reik je hem de hand. Pas als die geschud is wens je hem een goede dag of je feliciteert hem met de opdracht.
Mijn vader zaliger deed niet anders dan op deze manier zaken en hij is maar weinig keren teleurgesteld na het wensen van een goede dag.


Quirien antwoordt op 21 september 2015:

Kees, de laatste variant heb ik heel vaak gehanteerd. Soms met reactie dan heb ik er nog geen € 500,-- aanverdiend. Mijn antwoord was dan ; heb je vandaag € 500 laten voorbij gaan, en je mag me nog bellen.

Keek er niet van op als een paar weken of een maand later werd gebeld met de vraag of ik nog belangstelling had. Soms had ik die dan nog wel maar met nog meer op mijn verlanglijstje. En daar werden we het vaak ook nog eens overeens.


Louis antwoordt op 21 september 2015:

Mijn manier is ongeveer die van Kees in het tweede deel van z'n reactie om 9.58
Ik hoef niet zo'n langdradig standaard vriendelijk verkopersverhaal te krijgen om het gevraagde bedrag aannemelijker te maken.
En ook nooit direct "geholpen" te worden of naar de koffie gelokt, maar trek eerst rustig m'n plan, en roep dan zelf wel iemand.
Waarna de handelaar vraagt, en ik bij belangstelling naar redelijkheid bied...komen we niet tot elkaar dan is dat ook prima en kijk ik verder.
Iedereen moet natuurlijk iets aan me kunnen verdienen, maar niet teveel....
En dat wat Quirien aangeeft over latere gratis opties of kortingen e.d. is inderdaad soms wrang.
Maar ja, niet meer aan denken.
De overeenkomst is gesloten op dát moment waarbij beiden akkoord waren.
(Wel irritant en discutabel als dit een paar dagen later al het geval zou zijn en men er dus zeker al van wist)


RobD antwoordt op 21 september 2015:

Nog nooit afleveringskosten betaald, c/van of auto. Kwestie van goed onderhandelen en je eigen poot stijf houden. Vallen ze over € 1000,-- aflevering dan levert men mij niets.
Eénmaal dacht een dealer zich te kunnen permitteren om na prijsafspraak alsnog afleveringskosten te factureren. De beste man was heel snel genezen van zijn 'kwaal'.


Anko antwoordt op 21 september 2015:

RobD,

Wie denk je dan dat er voor het transport van jou caravan heeft betaald? De dealer? Dacht het toch niet. Jij hebt er zelf voor betaald. Het stond alleen niet expliciet op je factuur terwijl dat er bij een ander wel op stond.

Volgens mij is het heel simpel: een dealer betaalt nóóit iets voor jou. Behalve die ene dealer dan. Die heeft zitten slapen. Of hij heeft geprobeerd de kosten twee keer bij je in rekening te te brengen. Dat kan ook nog 😉


Andreas-NL antwoordt op 21 september 2015:

@Anko: de betaling van de transportkosten kan per merk variëren uiteraard. Bijv. bij Fendt staat duidelijk op de prijslijst dat transport tot de dealer inbegrepen is in de prijs. Maar een andere buitenlandse fabrikant levert misschien wel 'af fabriek' en dan moet de importeur e/o de dealer echt het transport betalen en dan ligt het aan de afspraken of de kosten gewoon verwerkt zitten in de verkoopprijs of dat ze als aparte post worden opgevoerd, eventueel tegelijk met de rijklaarmaakkosten, kentekenbewijs/leges en verwijderingsbijdrage. Linksom of rechtsom: de eindafnemer moet toch betalen en kan proberen te scoren met een flinke korting dan wel een hoge inruilprijs.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 21 september 2015:

Is kwaliteit (en service) niet veel belangrijker dan de prijs? Een schone caravan waarin alles het doet, een duidelijke uitleg indien gewenst en service zodra iets niet helemaal naar wens blijkt te zijn kosten nu eenmaal geld, hoewel dat lastig in euro's uit te drukken is.
Waarom betalen we niet een eerlijke en reële prijs voor onze producten en moet het altijd zo goedkoop mogelijk?


Anko antwoordt op 21 september 2015:

@Andreas,

Dat is toch "exact" wat ik bedoel: Of het nu wel of niet apart op de factuur staat, je betaalt het toch echt zelf. Al is het maar in de vorm van "minder korting".


RobD antwoordt op 21 september 2015:

Menno, heb jij ooit aflleveringskosten betaald voor een brood, schoenen, horloge of een tv? Geen reeel vergelijk? Mwa, de transportkosten per item zijn nihil, maar toch. Als de branche open en eerlijk wil zijn, zullen ze ook met open prijzen moeten komen en niet met verkapte prijzen die er achteraf nog eens bijkomen. Frappant is dat dit inmiddels al jaren ingeburgerd is en door vele geaccepteerd word. Bij alle andere consumentenartikelen, die uit China, India of verweggistan komen, kunnen de transportkosten wel verdisconteerd worden!? Sterker, zelfs bij c/vans (of auto's). die in de regio gebouwd worden, is de hoogte van transportkosten nauwelijks lager. Bij aanschaf van een c/van of auto geld voor mij de prijs die groot op het prijskaartje staat aangegeven. Met eventuele inruil komt de dealer met een aanbod die ik al dan niet accepteer. Komt de dealer achteraf nog met transportkosten dan heeft hij slecht onderhandeld. Een slimme dealer heeft dit al lang in de prijs/offerte verwerkt!


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 21 september 2015:

De vervoerkosten van een caravan af fabriek/importeur zijn toch wel iets meer dan van een brood, schoen of tv. Op een vrachtwagen passen maar drie caravans en een retour vracht is ook lang niet altijd mogelijk.
Daarnaast moet een caravan serieus schoon gemaakt worden. Er zijn dus zeker 'echte' kosten, maar ik ben het zeker eens dat 1000 euro op een bedrag van 15.000 wel erg veel is.


Ton Groenendijk antwoordt op 21 september 2015:

En om dat laatste gaat het! Als je ergens voor betaalt, in dit geval afleveringskosten, dan mag je ook verwachten dat daar iets voor gedaan wordt. € 1000.= is bij een uurloon van €50 ongeveer 20 uur werk. Als ik de overtuiging heb dat er ook 20 uur aan besteed is, is dat niet erg, maar zoals ik al eerder betoogde, is die indruk niet bij mij aanwezig. Okay: nog wat leges en een kentekenplaat van
€ 5.-, maar dan nog ben ik niet overtuigd dat het rijklaar maken bijna een halve week duurt.


Rob antwoordt op 21 september 2015:

Menno, ik beweer niet dat er geen echte kosten zijn, integendeel. Maar.....die zitten op ieder goed wat we kopen! En op BIJNA alle goederen kan het wel in de prijs verdisconteerd worden. Fabrikanten/Importeurs maken ook met transporteurs prijsafsprakenper km. Men weet exact vooraf wat er aan transport per c/van bijkomt, per jaar. Is in de prijs makkelijk te calculeren. Frappant detail: iedere 4 tot 5 jaar koop ik een nieuwe aanhanger (6 mtr lang 2.30 mtr breed). Transportkosten? Nee dus. Ander detail: toen ik verleden jaar mijn c/van kocht in BRD was er totaal geen sprake van afleverkosten. Mij onbekend, alleen een NL 'probleem' ?


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 21 september 2015:

Ik ga de dealers/importeurs niet verdedigen maar 5 euro voor een kentekenplaat? En wie zet die er dan op? En wie haalt die als het snel moet?
Wel serieuze kosten rekenen.

Caravans zijn in NL zo'n 2 a 5% duurder dan in Duitsland en ook dit jaar weer zo'n 2 a 5% duurder geworden. En als de afleverkosten er ook nog bij komen.......


Louis antwoordt op 21 september 2015:

Ik denk dat we een beetje langs elkaar heen discussieren ?
Natuurlijk zijn er allerlei kosten, maar dat boeit de klant plat gezegd niet.
Die gaat het slechts om het bedrag dat van eigenaar wisselen moet, en mag daarvoor natuurlijk een deugdelijk en schoon product verwachten.
Noem dan als handel ook eens gewoon je verkoopprijs en draai er niet zo moeilijk omheen om een klant op de stoel te krijgen.
Dan is dat het uitgangspunt, ook al heb je daar het bosje bloemen en fles wijn al in meegerekend die je er bij "weggeeft".
Schijnbewegingen overslaan, geen irritante nog even tussen neus en lippen door te noemen extra kosten...dan blijft het allemaal ook wat geloofwaardig.
En als je dat als klant ook doet, blijkt men dit eigenlijk toch ook wel prettig en duidelijk te vinden.





Kees antwoordt op 21 september 2015:

Wat de klant nog duidelijker vindt is een gunstige prijs. En als er geadverteerd wordt met dezelfde caravan bij de ene dealer voor een X bedrag exclusief afleverkosten en bij een andere voor een 1000 euro hoger all in bedrag dan mag men raden welke dealer het het drukst krijgt.
Het ligt niet aan de dealers mensen, het ligt aan de klanten, die willen nu eenmaal 'belazerd' worden.
Ik wijs alleen maar even naar de apotheek met zijn 7€ advieskosten.


Reinier antwoordt op 22 september 2015:

Als het gaat om kosten die je als klant niet kunt ontwijken, zoals de transport-/afleverkosten, waarom zou je die dan vermeld willen zien? Als consument gaat het me om de totaalprijs om de caravan in mijn bezit te krijgen. Als de ene dealer ze wel apart vermeldt en de ander niet, ontstaat een scheef beeld waar ik als consument een unheimisch gevoel bij krijg. Gewoon de totaalprijs vermelden.


Andreas-NL antwoordt op 22 september 2015:

Bij Fendt hebben ze dat gedeeltelijk bereikt. In de prijslijst van de importeur staat duidelijk genoemd: 1) inclusief transport tot dealer en 2) administratiekosten, leges, nummerplaat en tenaamstelling € 155,=. Tot zover kan geen dealer daarvan afwijken en weet je als klant waar je aan toe bent. Maar..geen woord over afleverkosten en ik weet dat die wél berekend worden. Althans, in 2009 toen ik m'n huidige caravan aankocht. En toen stonden die kosten evenmin in de prijslijst. Misschien heeft men dat bewust weggelaten om ruimte te houden voor onderhandeling?


Houtman antwoordt op 22 september 2015:

Eenvoudigweg omdat fabrikanten niet willen voorschrijven wat hun dealers mogen berekenen voor het afleveren.
Als je prijzen met elkaar gaat vergelijken (wat door het internet erg gemakkelijk is geworden) kom je behoorlijke verschillen tegen. Als het goed is maakt een dealer inzichtelijk hoe een totale verkoopprijs tot stand komt.
Het is aan de klant om uit te maken of hij/zij dit acceptabel vindt.
Kopen en verkopen is vooral een kwestie van vertrouwen.
Als je de verkoper, zijn bedrijf met zijn medewerkers niet vertrouwt, raad ik je aan om daar geen deal te sluiten. Zelfs als hij geen afleverkosten berekent!


dabbertje antwoordt op 22 september 2015:

Ik zit niet zo met die extra kosten voor aflevering en transport. Er is niets geheimzinnigs aan. Wij hebben net een nieuwe caravan gekocht en op de getoonde caravans stond het bedrag aflevering- en transportkosten gewoon onder de bedragen van de opties.

Het gaat zoals eerder werd gemeld om het totaalbedrag. En hoe deze is opgebouwd heeft met verschillende factoren te maken.

En als een caravan van de fabriek bij de dealer komt, heeft deze nog behoorlijk wat uitpak- en schoonmaakwerk en wordt ook alles getest voordat de klant de caravan in ontvangst kan nemen (en ook voor aflevering wordt ruim de tijd genomen) Het is meer werk dan bij een occasion.


dirk antwoordt op 22 september 2015:

ben het wel een beetje eens met Dabbertje, wij hebben afgelopen maart onze caravan opgehaald de oude brandschoon ingeleverd dus ff controleren en klaar voor de verkoop.
het type caravan wat wij nu hebben stond vorig jaar bij de dealer net achter het hek zo van de fabriek nou ik kan je vertellen dat ze inderdaad wel ff werk hebben met schoonmaken en dergelijke daarnaast hebben wij de nieuwe keurig afgeleverd gekregen en namen ze royaal de tijd voor de uitleg enzo ik heb er ook geen moeite mee verder maar ach ieder kijkt er anders tegenaan waarschijnlijk.


van der Werf antwoordt op 22 september 2015:

Wij betaalden dit jaar € 715 afleverings- en kenteken/registratiekosten voor onze Elddis Affinity.
Je wordt daar toch niet "achteraf" mee geconfronteerd, het is een deel van de prijs die ook gewoon in de prijslijst staat. Tenminste, bij onze dealer wel. En je onderhandelt toch niet over de afleveringskosten maar over het uiteindelijk (bij) te betalen bedrag.


Alfred antwoordt op 22 september 2015:

Het apart berekenen van allerlei bijkomende kosten zoals afleveringskosten, zijn er gekomen uit marketingoogpunt.
Door met een kale bruto prijs te adverteren denkt eerder kopers te trekken. De bijkomende kosten komen dan later ter spraken, wanneer de klant reeds enthousiast is en de koop voor de klant al rond is.
Later viel dit vooral op bij de wat nuchtere klanten en die klagen over deze bijkomende kosten.
Maar zoals reeds door meerdere vermeld, gaat het uiteindelijk om het te betalen totaal bedrag.
Dus is het gewoon een kwestie van onderhandelen tot jezelf tevreden bent.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 22 september 2015:

Bij auto's zijn leaserijders erg blij met afleveringskosten. Denk aan de bijtelling over de catalogus waarde.
Ook een caravanverzekering is gebaseerd op de nieuwwaarde exclusief afleveringskosten! Ik denk dat de meeste van ons dan toch voordeliger uit zijn dan als de all-in prijs 500 euro duurder zou zijn.


Erwin antwoordt op 22 september 2015:

In de Duitse prijslijst van Knaus ontbreken de afleverkosten die wel in de Nederlandse prijslijst van Knaus staan. Alleen TUV en zulassungspapier. Daarnaast zijn de Duitse prijzen ook nog eens wat gunstiger (BTW 19%). Ik zou haast medelijden krijgen met de Duitse dealers. Ik ga ervan uit dat de Duitse dealer de caravan netjes aflevert. Hoe doet ie dat dan?


John antwoordt op 24 september 2015:

Ik heb vorige maand een Hobby 460 van rond de 18000€ gekocht en moest 495€ afleveringskosten op naam zetten en verwijderingsbijdragen betalen dus er zit nog al wat verschil in het bedrag dat je moet betalen per merk . Ik vind dat je daar toch over kan praten als je een caravan koopt.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker