Leo vraagt op 29 juli 2016:
In verband met vaak voorkomende problemen met het roetfilter, overweeg ik om deze te laten verwijderen en software matig te laten wegschrijven. De prestaties zoals motorvermogen en het brandstof verbruik zouden gunstiger zijn wanneer je het roetfilter verwijderd. Voor de apk is het geen probleem want de uitstoot blijft onder de norm en het is niet verboden. Wat voor invloed heeft dit op rijden met de caravan?
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 29 juli 2016:
Misschien moet je de caravan wat vaker schoonmaken door de roetaanslag 😉 Nee, zonder gekheid, als de prestaties beter worden is dat met caravan alleen maar gunstig.
Jan@ antwoordt op 29 juli 2016:
Tja, ik ben absoluut geen milieu freak maar hier krijg ik toch een beetje een dubbel gevoel bij. Kan ik de katalysator ook onder mijn auto vandaan halen als dat de prestaties verbetert? En roetfilter, nuttig vlsg mij, maar is niet verplicht. Hoe verzin je het al overheid.
TheoS antwoordt op 29 juli 2016:
Alleen maar gunstig? Dat snap ik niet. Het milieu-aspect speelt toch ook een rol, neem ik aan.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 29 juli 2016:
Alleen maar gunstig voor de prestaties!
Verder laat ik me daar niet over uit 😉
Ale Kok antwoordt op 29 juli 2016:
Ik zou eerst even contact opnemen met de RDW want het roetfilter is volgens mij onderdeel van de typegoedkeuring, net als de katalysator bij benzine auto's.
Waarschijnlijk zullen de fiscale voordelen die bij de door het roetfilter behorende lagere uitstoot ook vervallen.
De vraag is zelfs of de auto dan nog aan de uitstootnormen voldoet en de weg op mag.
joop b antwoordt op 29 juli 2016:
Lijkt me niet zo slim. Was vanaf 1 januari 2015 niet verboden deze te verwijderen. Dijksma wil dit terug draaien op 1 juli 2017 met waarschijnlijk de eis dat de verwijderde roetfilters weer gemonteerd worden.
Ik liep ook met het idee, elke 1200 km regenereren met een verbruik waar je niet vrolijk van wordt.
Leo antwoordt op 29 juli 2016:
Ik ben absoluut begaan met het millieu. Maar ook met mijn portemonnee. Het roet of ook wel partikel filter geeft vaak storingen en is een bron van ergenis en haalt een hoop geld uit de portemonnee van mensen die hier mee te maken krijgen. Er was te veel weerstand voor de regel die mevrouw Dijkstra door wilde voeren met het verplichten van roetfilters. Dat komt mede door dat het oncontroleerbaar is. Als ik mijn roetfilter verwijder is dat aan de buitenkant en aan de software niet te zien. Er wordt nergens genoteerd dat mijn auto geen roetfilter heeft. Ze zouden het kunnen merken aan de uitstoot die zal wat hoger zijn maar nog steeds binnen de norm. De norm aanpassen kan maar dan komen veel autobezitters die nooit fabriek af een roetfilter hebben gehad ook in de problemen. Als er een verplichte roetfilter wet komt zal die ingaan voor de dan nieuwe auto's. Vooralsnog ben ik niet bang voor het weer inbouwen van de roetfilter. Deze gaat er hoe dan ook uit !
d.a. hitz antwoordt op 29 juli 2016:
Ik zou tevens de egr-klep laten verwijderen, afroepen en software matig laten wegschrijven. Ook dit levert geen problemen op bij de APK.
d.a.hitzu antwoordt op 29 juli 2016:
"Afroepen" moet zijn afdoppen. Excuus.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 29 juli 2016:
Ik zal geen moraal ridder uithangen maar bedenk wel dat het gevolg van verwijderen van een roetfilter is dat jij (op korte termijn) misschien financieel voordeel hebt maar dat alle andere goedwillende dieselrijders vermoedelijk weer met een duurdere APK opgezadeld worden. Dit omdat nieuwe meetapparatuur moet worden aangeschaft om de exacte uitstoot goed te kunnen meten. Lastig hoor leven in een samenleving waar persoonlijk gewin voorop staat 😉
TheoS antwoordt op 29 juli 2016:
filter geeft vaak storingen en is een bron van ergernis en haalt een hoop geld uit de portemonnee van mensen die hier mee te maken krijgen.
Intussen 9 jaar een roetfilter. Ik kan me geen storingen of ergernis herinneren.
Veel geld uit de portemonnee? Het periodiek reinigen kost wat extra brandstof. Is dat niet een gewoon onderdeel van het diesel rijden?
Inderdaad, Menno, kunnen goedwillende dieselrijders met duurdere APK worden geconfronteerd. Ook zal de omgeving met meer vervuiling te maken krijgen. Willen we dat of willen we waar de techniek dat mogelijk maakt, dit beperken?
Ale Kok antwoordt op 29 juli 2016:
Voorzover ik begrijp uit verschillende bronnen komt de roetfilterverplichting per 1 juli 2017 terug.
Het is dan door nieuwe apparatuur mogelijk de uitstoot van dieselmotoren nauwkeurig genoeg te meten bij de APK.
Het is waarschijnlijk goedkoper ervoor te zorgen dat de motor regelmatig goed op temperatuur komt, het onvoldoende op temperatuur komen schijnt de grootste probleemveroorzaker te zijn bij roetfilters.
Leo antwoordt op 29 juli 2016:
Goedwillende Diesel rijders zijn of leaserijders of particulieren die nog nooit problemen met het roetfilter hebben gehad. Nu heb ik de keus additief bijvullen en software opnieuw installeren, waarbij de kans bestaat dat het probleem zich nogmaals openbaart kosten 250 euro? Of meteen het filter eruit weg problemen kosten 500 euro ? Ik vraag mij af of de mensen die nu zeggen goedwillende Diesel rijders te zijn dat nog zijn wanneer het hun eigen portemonnee betreft. En als je ook nog een nieuw roet filter moet hebben, ben je helemaal het haasje. Kosten 1200 euro. Dank u wel.
Remco antwoordt op 29 juli 2016:
In 2013 had ik hetzelfde probleem.
Een verstopte roetfilter a1900 euro ex btw.
Ik heb hem laten verwijderen bij een tuning bedrijf a700 euro met software aanpassing en het heeft alleen maar voordelen opgeleverd.
Het verbruik ging van 1 op 10 naar 1 op 13 en voelbaar meer vermogen met de caravan in de bergen tijdens vakantie.
3 apk keuringen verder niks aan het handje.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 29 juli 2016:
Dan toch maar de moraal ridder 😉
In onze democratie hebben we een aantal regels afgesproken waar we ons aan te houden hebben. Het ontwijken en er niet aan houden omdat het niet goed uit komt past daar niet in (eigen rechter spelen). We zouden zoveel meer welvaart hebben als de maatschappij geen energie zou hoeven te steken in het controleren van die regels!
Kees antwoordt op 29 juli 2016:
Dat is nu juist waar op wordt bespaart!
Regels werken niet als ze niet worden gehandhaaft.
Dat is iets uit de tijd van Bromsnor, daar heeft de moderne wetsdienaar geen zin en tijd meer voor.
Was er maar hanhaving dan zou men het wel afleren zijn Roetfilter te verwijderen. Leuke boete erop en dan kunnen de rekenaars onder ons hun conclusie trekken.
d.a. hitz antwoordt op 29 juli 2016:
Oei oei, maar dan ook niet meer chiptunen, of te hoge kogeldruk en alle andere zaken die ons wat beter uitkomen, toch???
Remco antwoordt op 29 juli 2016:
@ Leo
Om jouw vraag te beantwoorden :
Die paar pk en nm die je erbij krijgt merk je wel met het rijden als je caravan er achter zit.
Uit mijn hoofd kreeg je bijna 8 % extra zonder roetfilter.
Louis antwoordt op 29 juli 2016:
Het valt ook vies tegen de wereld wat te helpen verbeteren door ook in je nadeel te handelen terwijl je sluipwegen kent.
Ik hou van schone lucht, schone brandstof, en ook van achtcilinders...maar wil geen moraalridder of aso stempel.
Mopperend en tandenknarsend zal ik dus tóch ter verbetering van het geheel de knip trekken, ook als ik het met bepaalde maatregelen totaal niet eens ben, kan omzeilen, of het nut zeer betwijfel.
Dat is dus heel flink balen zo nu en dan.
(Ik hoor op dit moment de vliegtuigen vol vakantiegangers weer overvliegen, kost een paar liter, maar dan heb je ook wat...)
Remco antwoordt op 29 juli 2016:
De meeste mensen realiseren zich dit niet, maar je kunt ook vegetarisch, biologisch, gluten-vrij eten zonder dit tegen iedereen te vertellen
Quirien antwoordt op 29 juli 2016:
Gelukkig kunnen we de meeste airco's (nog) uitzetten zodat we wat Pk 's kunnen genereren en het brandstof gebruik terug te brengen.(smiley)
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 29 juli 2016:
Voor het 'milieu' kan je beter met twee personen naar Barcelona vliegen dan met een auto en caravan (en dan heb ik het niet over een auto met verwijderd roetfilter 😉) Een gezin met 4 personen kan wel beter met de caravan gaan.
Louis antwoordt op 29 juli 2016:
Cijfers tonen aan dat dit per persoon wat vliegen betreft inderdaad klopt.
Wij, met ons caravannetje kijken naar hoe we het best constant en relaxt door kunnen stromen zonder te hinderen.
En dat blijkt nog een gunstig brandstofverbruik te bewerkstelligen ook.
Drie vliegen in één klap...
Zo nu en dan in een lagere ver(traging) wat toeren omhoog om de zaak op te schonen en wakker te houden, en je rolt ook nog eens kostenloos (op natuurlijk de normale slijtagedelen na) over de tweeeneenhalve ton met ook een benzineauto ondanks de koppelnadelen .
(Kun je nagaan wat je met een "halftoerig" modern dieseltje kunt halen...)
Janka antwoordt op 30 juli 2016:
Wij hebben bewust gekozen voor een auto met roetfilter.
Daarom hebben de aanschaf ook wat uitgesteld.
Problemen nooit gehad ondanks toch ook met grote regelmaat relatief kortere stukken rijden.
Ook nooit een seintje gehad van het management dat het tijd werd om te reinigen. Bljkbaar brandt het filter toch schoon genoeg door de langere afstanden tussendoor.
Dat het verbruik iets toe neemt is voor ons niet belangrijk.
Met gemiddeld 1:10,5 en de caravan aan de haak zijn wij tevreden en het millieu ook.
Jan&😎 antwoordt op 1 augustus 2016:
Met 90000 km egr kapot... 500 euro voor een nieuwe. Wel na een periode zonder wat lanere ritten. Ik merkte al dat de motor beter liep na tanken met premium diesel. Ik heb advies gekregen een additief aan brandstof toe te voegen om de 3 keer tanken.
Leo antwoordt op 5 augustus 2016:
Net een stuk zitten lezen over de nieuwe apk die er per 1 juli 2017 aan staat te komen. In mijn eerdere pleidooi om het Roetfilter te verwijderen ivm storingen, heb ik besloten om dit toch maar even niet te doen. Klik onderstaande link. Mijne heren die plannen hebben om het Roetfilter te verwijderen....u bent gewaarschuwd.
https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2016/07/05/apk-van-de-toekomst-mogelijkheden-voor-een-apk-roetfiltertest-en-nieuw-verbod-verwijderen-van-roetfilters
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.