Caravantrekker.nl

Spoorvorming

vraagt op 19 juli 2005:

Wij hebben een Ford transit (bestelbus) van 2000 2.5 TD (oud model) en een Adria Prima caravan van 1989 het gewicht leeg is 690 kg. De auto weegt ongeveer 1700 kg.
Wij nemen niet zo heel veel spullen mee. De auto is zo goed als leeg. En in de caravan nemen wij kleren, luifel + toebehoren, en wat potjes en pannetjes mee. Niet zoveel lijkt mij, ook niet in gewicht.
Wij maken dit jaar dezelfde reis als vorig jaar.
Toen gingen wij voor het eerst en hadden erg veel last van spoorvorming in de weg. We zijn al tegen de middellijn gaan rijden of tegen de vluchtstrook aan, maar ook dat was lastig. Want op de een of andere manier (misschien door de wind) kwam de caravan toch af en toe in een spoor terecht waardoor de bestelbus "meegetrokken" werd, en die uiteindelijk ook in het spoor reed. Het is dan erg lastig om er weer uit te komen. Bij wind vanaf de zijkanten voel je het busje ook een beetje schommelen of als een vrachtauto je in komt halen. Ik zelf heb het idee dat er van alle kanten wind tussen de caravan en de bus komt. Zou dat de oorzaak kunnen zijn? Of zou de fietsendrager achterop de caravan (die niet gebruikt word) de oorzaak kunnen zijn? Of is de caravan te ligt, en de auto te zwaar? Ook denk ik dat wij niet helemaal strak op de weg rijden. Je ziet mensen met een enorme caravan je hard voorbij komen, en dan vraag ik me af of wij het allemaal wel goed doen, wij rijden gemiddeld 90 km/u. De auto is 100% in orde en de caravan heeft inmiddels een stabilisator gekregen. Toch zie ik een beetje tegen de reis op, we gaan via Tsjechië en Slowakije naar Hongarije, en rijden dus voornamelijk in Duitsland. Heeft iemand tips voor ons zodat wij veilig op onze vakantiebestemming aankomen?

Op de caravan liggen "gewone" caravanbanden, die dit jaar 6 jaar oud zijn. De bus heeft transportbanden. Is het een goed idee om de caravanbanden te vervangen, of zouden ze nog een jaartje mee kunnen. Ze zien er verder perfect uit, geen scheurtjes, en veel profiel.

Bedankt!!

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Bert antwoordt op 20 juli 2005:

Je zou veronderstellen dat je met die auto van de relatief kleine en lichte caravan niets zou merken, zoals dat heet... Niet dus. Je zou ook veronderstellen dat de relatief stug geveerde maar stijve carrosserie (ladderchassis?) van de Transit toch redelijk zou omgaan met het wel wat simpele onderstel van deze alwat oudere Adria. Geen schokbrekers, rechte as, korte dissel (neem ik aan).*
Ik kan alleen maar adviseren de plaats waar de zwaardere zaken in de caravan eens goed te bekijken - links en rechts goed verdeeld en op of net voor de as. Een kogeldruk zou daar uit moeten komen van ergens tussen de 40 en 60 kg lijkt me. Experimenteer daar wat mee door te verschuiven. Begin met een zo laag mogelijke kogeldruk en als het niet bevalt verhoog je die door massa naar voren te verschuiven. Op een vlakke weg zou je via de spiegels goed moeten zien of hij een beetje kwispelt ook bij gematigde snelheden (zonder de stabi ingeschakeld). Een klein rukje aan het stuur en hij moet bijna meteen weer recht gaan sporen. Zorg dat de bandenspanning goed is. Zijn misschien de asrubbers aan vervanging toe?

Het kan zo zijn dat de spoorbreedte van auto en caravan flink verschillen zodat auto danwel caravan in het spoor raken. Dat merk je. Ik denk dat wanneer de auto solo qua besturing ook gevoelig is voor spoorvorming dat met caravan zeker ook het geval is. Het zou bovendien zo kunnen zijn dat juist een caravan met een geringe afmeting tussen koppeling en as meer invloed uitoefent dan eentje met een hele lange dissel. Maar da's slechts een theoretische veronderstelling...

* Een kleinere / lichtere auto en een grotere / zwaardere caravan hoeven niet een minder stabiel weggedrag te hebben dan het tegenovergestelde zoals bij jouw combinatie. Stabiliteit en aerodynamica zijn heel lastig zo maar te vangen. Ik denk wel dat de jou inhalende combinaties - als het fout gaat - wat minder kans hebben om het zonder brokken er vanaf te brengen.


antwoordt op 20 juli 2005:

Beste Bert,

Bedankt voor je tips en informatie!!
Hier hebben we zeker wat aan, en we gaan dit even proberen.
Nog een laatste vraag: Wat zijn asrubbers?
Dan kunnen we die eventueel vervangen, zoals je zei.


Bert antwoordt op 20 juli 2005:

Asrubbers zijn strengen die in de as geperst zijn. Daartussen zit de pen gestoken die aan het wiel vast zit. Pen en as kunnen dan iets draaien (torderen) en dát is de vering van je caravan. Torsievering dus. Die rubbers verdrogen en dan zakt je caravan iets door en de vering is weg, wat niet bevorderlijk is voor een goede wegligging. Zelf vervangen gaat niet. In het caravanhandboek vind je nog veel meer informatie.
www.caravanhandboek.nl


antwoordt op 20 juli 2005:

Heel hartelijk bedankt voor alle uitleg!!!!!


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker