Caravantrekker.nl

Fietsendrager achterop caravan

Cees franken vraagt op 21 augustus 2007:


wij overwegen om een fietsendrager achterop onze caravan (avento GT 430) te nemen.
Onze voorkeur zou zijn fietsen op de auto te plaatsen, maar dit is voor ons te hoog (Honda CRV), ook op de dissel is geen optie ivm de horizontaal draaiende achterdeur van de auto.

Heeft iemand ervaring met een fietsendrager ( 2 fietsen) achter op de caravan mbt verslechtering van het rijgedrag.
Ik hou de aangegeven kogeldruk op 60 kg (als voorgeschreven door honda.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Lex M antwoordt op 21 augustus 2007:

Uitgekauwd onderwerp.
'Fietsen achterop' verslechtert de stabiliteit van het span.
Je moet zelf maar zien wat je met deze wetenschap doet.


Ronald C antwoordt op 21 augustus 2007:

Volgens Lexis het een uitgekauwd onderwerp. Ik moet toegeven dat iedere "deskundige" fietsen achterop de caravan afraad i.v.m. de stabiliteit. Ik heb zelf ook twee fietsen achterop de caravan, en daarbij meegenomen dat ik niet de meest ideale combinatie heb (megane GT 1.6 met Hobby 500 KMFE). Desondanks heb ik er goede (rij)ervaringen mee. Door de fietsen achterop kan ik de kogeldruk binnen de perken houden, waardoor ik prettig kan rijden met een snelheid van 95 a 100 km/h. Daarnaast zie ik ontzettend veel caravanners met de fietsen achterop. Als het echt zoveel instabiliteit zou veroorzaken, zouden er niet zoveel fietsendragers achter op de caravan gemonteerd worden.

Succes met de beslissing, en laat eventueel de ervaring weten.


Lex M antwoordt op 21 augustus 2007:

Ronald, zoals gezegd, je neemt zelf de beslissing in deze.
Over de vele die je ziet met fietsen achterop: ik heb eens opgelet tijdens onze reis. Ik zag, op 1 Duitser na, slechts Nederlanders met fietsen achterop. Alle anderelanders hadden de fietsen of op de auto of op de dissel.


Michiel antwoordt op 21 augustus 2007:

En wat je niet ziet zijn de carvanners die de fietsen IN de caravan vervoeren. Toegegeven, het heeft zijn nadelen, maar qua stabiliteit is het het beste.


Koos antwoordt op 21 augustus 2007:

Volgens mij was jij snel thuis van die reis Lex !
Dat het een uitgekauwd onderwerp is, daar heb je 100 % gelijk in. Maar je ziet wel steeds meer fietsen achterop de caravan.
Ik rij er nu 6 jaar mee, belaad de sleurhut wel zeer zorgvuldig, en heb een goed gestroomlijnde caravan (950 kg) achter een auto (2.3 l), die leeg 300 kg zwaarder is dan de beladen caravan. Ik merk echt niet dat ik de fietsen erop heb !
Waar ik mij veel meer zorgen over maak, is de achterwand van de caravan, omdat deze toch wel belast wordt, vooral op een slecht wegdek.


kees antwoordt op 24 augustus 2007:

Misschien bestaat er een fietsendrager voor op de achterklep,
Het is het navragen waard, alhoewel,draaideur, reservewiel...
Neem anders een extra opstapje mee, zodat je de fietsen samen op het dak kunt zetten.
Alles beter dan achterop de caravan.


Berggeit antwoordt op 24 augustus 2007:

Als het onderwerp zo omstreden is zou ik er zelf niet moeilijk over doen en gewoon de fietsen op de dissel of op de auto (dak) dragen...

Als ik zelf fietsen zou meenemen kies ik al standaard voor de dissel of op de auto. Je wilt het toch niet op je geweten hebben dat indien de fietsen er niet waren, de kont niet zo zwaar was en minder uitzwiepte bij die slingering en daardoor toch niet de vrachtwagen geraakt zou hebben...

Waarom iets proberen dat omstreden is??

Gewoonlijk probeer ik de achterkant v/d caravan zo licht mogelijk te houden. Zoveel mogelijk op de as, er voor en iets erachter en zorgen voor een goede kogeldruk...

Maar we gaan op dit moment ook maar met z'n 2-en op vakantie, misschien heb ik daardoor makkelijk praten...


Ger antwoordt op 24 augustus 2007:

Ik vervoer de fietsen op het dak. Ik heb daarvoor een pracht imperial waarbij de fietsen naast de auto geladen worden op een rek/slede en je vervolgens het hele spul eenvoudig op het dak schuift. De fietsen worden dan liggend op het dak van de auto vervoer. Super eenvoudig en uiterst stabiel. Van enig windgeruis is geen sprake. Met dank aan mijn ouders....die hadden de imperial vanwege hun leeftijd aangeschaft maar vraag me even niet waar. Ik maak nu dankbaar gebruik van dat ding. Mischien een idee?


Ans antwoordt op 25 augustus 2007:

Waarom achter? Weeg eerst kogeldruk en beslis dan waar u het fietsenrek plaatst. Zorg voor voldoende kogeldruk maar maak van uw caravan geen wipwap.


kees antwoordt op 26 augustus 2007:

Kijk eens op de site van www.roosmalen.nl , hierstaat een fietsdrager met hefinrichting. Anders als die Ger heeft, maar evengoed heel geschikt bij een hogere auto.(of kleinere bestuurder)


Richard van Kasteel antwoordt op 30 augustus 2007:

Ik zou geen fietsen achterop de caravan doen. Ten eerste wegens een lagere stabiliteit. Ten tweede: Levensduur van caravan. Door de belasting treden hogere spanningen in opbouw (buiging), daardoor gaan de naden met de tijd kapot en daardoor lekkage. Fietsen horen daarniet. Tevens is het zo dat bij een kop-staart ongeluk de fietsen in de achterop rijdende auto dringen met als gevolg zwaar letsel.
Fietsen op het dak van de auto, op de dissel of in de caravan


gert antwoordt op 2 september 2007:

nou kees ik heb op die site van www.roosmalen.nl gekeken en ik kan niks vinden over een fietsen drager.


Chiel Smits antwoordt op 2 september 2007:

Wij hebben fietsen achterop een Avento 465 TF. Gaat prima. Zoals al veel gezegd is, zorgvuldig beladen. Zoek de maximale kogeldruk op.

Heel belangrijk:
Haal alle beweging uit de fietsen door ze na het vastzetten nog eens met een sjorband vast te zetten aan het fietsenrek. Dit omdat de fietsbeweging alijd wat later komt dan de caravan beweging en daardoor extra gaat "trekken" in zijwaartse richting.

Avento's kunnen wel wat hebben indien je zorgvuldig bent.


E. Westermolen antwoordt op 2 september 2007:

Plaats fietsen alleen achter op een caravan als het echt niet anders kan.

Behalve de eerder genoemde bezwaren moet je er ook rekening mee houden dat het raam waar de fietsendrager voor zit vaak niet meer open kan.
En of je je hele vakantie tegen een fietsendrager aan wilt kijken als e binnen zit..........tsja.

Er zijn trouwens speciale fietsendagers die tussen de bankkasten geklemd kan worden, het enigstenadeel hiervan is dat je dan de tafel niet plat tussen de banken kan leggen.


Lau antwoordt op 2 september 2007:

Waarom toch niet gewoon plat op de bedden geen extra kosten en gewicht van fietsendrager en beter te verdelen met gewicht ik doe dit zelf al jaren met goed resultaat


kees antwoordt op 2 september 2007:

Ja Gert, je hebt gelijk. Ik kan het daar ook niet meer terugvinden....Maar ik ben niet voor 1 gat te vangen.
Het is een accessoire van volvo, als je ff intypt; www.volvocars-campagnes.nl/prijslijst/downloads/accessoires/acc_v50.pdf of zoiets en je scrolt naar pag 16 dan zie je een plaatje van dit mooie ding. De vraag is alleen of er ook een universele toepasbaarheid is voor bijvoorbeeld thulestangen.


wijmar antwoordt op 2 september 2007:

Voor een fietsendrager op het dak van de auto kijk eens op defietsendragerspecialist.nl

Daar staat wel iets.


Sjors antwoordt op 2 september 2007:

Ik heb zeer goede ervaringen met fietsen achterop de caravan. Voordat ik de caravan kocht dacht ik ook als dat maar goed gaat, gezien negatieve reacties van anderen.
Maar ik heb gemerkt dat het juist perfect gaat.
De combinatie:
Toyota Corolla Verso type 1, Hobby Excellent Easy 460. Gewicht auto: 1320 kg
Gewicht caravan leeg: 1015 kg
Gewicht caravan max. beladen: 1315 kg
Kogeldruk is 55 kg.
Juist door de fietsen achterop krijg ik de kogeldruk op 60 kg.
En ik moet zeggen rijd uitstekend. In het vervolg check ik eerst mijn eigen waarneming voordat ik op anderen afga!


Bert antwoordt op 2 september 2007:

Natuurlijk Sjors, wil 'fietsen achterop' niet per definitie zeggen dat een combinatie rijdt als een dweil. Feit is echter dat instabiliteit (de tijd en aantal 'restslingers' dat het duurt voor een caravan weer stabiel wordt na een serieuze zwiep, bij een uitwijkmanoeuvre bijvoorbeeld) toeneemt met een flink percentage in vergelijking met dezelfde combinatie zonder. En dat geldt voor elke combinatie, dus ook die van jou. Zonder fietsenrek en vanwege je hoge kogeldruk verplaatsen van massa van vóór naar het midden zal pas resulteren in een mate van perfectie. Nu is dat niet zo, alhoewel het best nog wel goed zal zijn, mede afhankelijk van hoe je ermee rijdt en hoe hard. Subjectieve begrippen als goed en perfect en uitstekend zouden imho juist ernstig gerelativeerd moeten worden.


Sjors antwoordt op 3 september 2007:

Natuurlijk Bert, maar als je de andere mailings bekijkt wordt de een combinatie met fietsen achterop per definitie meteen afgewezen.


@Eric antwoordt op 3 september 2007:

Sjors, een fietsendrager achterop wordt afgewezen als je ook nog andere, betere, mogelijkheden hebt zoals vervoer op het autodak, in de auto, in de caravan of op de dissel.

Deze mogelijkheden zijn een betere optie dan onoverdacht een fietsendrager achterop de caravan plaatsen.
Het is een bewezen feit dat dit ten koste gaat van de stabiliteit van je combinatie en je dus beter voor een andere optie kunt kiezen als je die keuze hebt.


Sjors antwoordt op 3 september 2007:

Van mij een laatste reactie:

Dat bedoel ik dus: 'als je fietsen achterop de caravan hebt ben je ondoordacht bezig.'

Ik blijf erbij dat het voor mij de beste keus is.


@Eric antwoordt op 3 september 2007:

@Bert of Menno: zijn er eigenlijk ooit wel eens testen gedaan tussen bijvoorbeeld 2 exact dezelfde combinaties waarvan 1 combinatie een fietsenrek achterop de caravan had en de andere combinatie zonder fietsenrek achterop?
Ben benieuwd!


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 3 september 2007:

Ja die zijn er en daaruit kwam naar voren dat bij de combinatie met fietsen achterop de demping 23% minder is dan bij dezelfde combinatie zonder fietsen. (bron: de Duitse ADAC). Zie op deze site onder rijden, fietsen vervoer.


@Eric antwoordt op 3 september 2007:

Zo, dat scheelt nog meer dan ik gedacht had!


Peter van Gestel antwoordt op 8 september 2007:

Cees,let er zeer goed op dat de fietsendrager vakkundig wordt gemonteerd.Ikzelf heb hier slechte ervaring mee gehad bovenste bevestiging fietsendrager was door de binnenwand gescheurd en deze caravan was 5mnd oud ! Caravan vervangen door model met garage achteraan.Perfect nu !


Adri antwoordt op 8 september 2007:

Ik controleer NU ook regelmatig de bevestigings punten van het fietsenrek , een kennis van mij is alles verloren ; twee fietsen en rek !


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker