Caravantrekker.nl

Trekkracht auto

Henk lustig vraagt op 22 november 2016:

ik heb een knaus sudwind 450 FU van 1250kg maar is een opel vivaro 1,6 d 66kw 90pk daar sterk genoeg voor of is dit net aan?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 22 november 2016:

Het grote voordeel is dat de auto lekker zwaar is waardoor je een heerlijk stabiele combinatie hebt. Dat heeft ook als nadeel dat de snelheid bergop niet zo groot is als je misschien zou willen maar je komt overal. Op de vlakke weg rijdt het heerlijk en je zal nooit het idee hebben kracht te kort te komen, alleen misschien wel snelheid. Bergop dus en misschien ook bij accelereren. Maar is dat erg?


henkie antwoordt op 22 november 2016:

Niet mijn keus. Heb zakelijk een Vivaro met 115 pk en 310 Nm en die trekt redelijk een lege Hobby van 1100 kg. Koppeling is sterk genoeg maar je komt mogelijk koppel te kort om een beetje vlot op snelheid te komen.


Remco antwoordt op 22 november 2016:

Volgens ingevoerde gegevens op de site :

Op autobaanhellingen zoals in het buitenland bijvoorbeeld bij Luik, zakt de snelheid terug en is de 3e versnelling een maximale snelheid van 79 km/u nog mogelijk.

Het is geen bergbeklimmer maar ik denk als je het niet te gek maakt je best ver kan komen.

Ik blijf me persoonlijk verbazen hoe zo'n klein motor nog zoveel maximaal gewicht kan verplaatsen.


Quirien antwoordt op 23 november 2016:

Er wordt tegenwoordig inderdaad heel veel uit die kleine motortjes gehaald.

In dit geval in het aangehaalde voorbeeld van Luik moet je maar beredeneren, heb ik altijd nog 2 versnellingen er onder zitten😉
En een paar minuten later boven komen t.o.v. een ander is dat erg? Tja, er zullen zich misschien wat achter je, zich ergeren.

Je moet maar zo denken alles wat je naar boven rijdt moet je ook weer naar beneden. Waarschijnlijk ben je dan met jouw combinatie wel ver in het voordeel( tenzij je te overmoedig wordt) van die ander die jou zo "hard" voorbij moest.
Rijd je de gewoon doorgaande wegen zou ik me er geen zorgen over maken..


ben antwoordt op 23 november 2016:

Ben het helemaal eens met Quirien,het is dan ook vakantie en de andere vakantie gangers gaan je dan maar voorbij als ze zo'n haast hebben.


Anko antwoordt op 23 november 2016:

@Ben,

Wanneer je snelheid ten opzichte van het andere verkeer beperkt is omdat je bestelwagen + caravan combinatie het met 90 pk moet doen en anderen je inhalen, dan is dat natuurlijk helemaal niet erg. Maar om die anderen dan maar van 'haast' te betichten is wel een beetje de boel op zijn kop zetten .... 😉


ben antwoordt op 23 november 2016:

@Anko,mischien moet je niet alles zo letterlijk nemen.
Maar je heb wel een beetje gelijk,zo beter? ('haast')


Anko antwoordt op 23 november 2016:

En mijn smiley dan? Helemaal voor niks geweest? 😉


Louis antwoordt op 23 november 2016:

Ach, er is altijd wel iemand die vind dat je in de weg zit.
De caravan als zodanig werkt op sommigen kennelijk als een rode lap op een stier...tot ze er zelf een hebben.
Of een andere caravanner wil graag tonen sneller dan jij te kunnen...succes ermee.
Zelfs een aantal vrachtrijders die toch echt beter zouden moeten weten, kunnen het soms niet laten om je de duwen of met wel een kwart kilometer per uur snelheidsverschil te gaan passeren.
Dat échte totaal onnodige duwen stoort me overigens wél, en dat laat ik ze dan ook een behoorlijk aantal liters diesel kosten door te gaan jojoén op momenten dat ze niet kúnnen passeren en dat komt meestal wel afstand vergrotend over.
(Hoort natuurlijk ook niet, maar dan kunnen ze toch mooi m'n rug op...al te goed is buurmans gek)


ben antwoordt op 23 november 2016:

Heej Anko,je hebt gelijk!..dus bij deze 😉


ben antwoordt op 23 november 2016:

@Louis,Zelfs een aantal vrachtrijders die toch echt beter zouden moeten weten, kunnen het soms niet laten om je de duwen of met wel een kwart kilometer per uur snelheidsverschil te gaan passeren.

Dat is een van de ergenissen die mij heeft doen besluiten er mee te stoppen als chauffeur,na 26 jaar ben ik er klaar mee.
Weet je wat je zicht is als je dicht achter een vrachtwagen zit?Hlemaal niets!!Daarom zeg ik altijd tegen mijn vriendin,bij pech de wagen uit en achter de vangrail gaan staan,hoe slecht het weer ook is.
Ik heb het echt zien gebeuren dat dit soort chauffeurs (de duwers)vreselijke ongelukken veroorzaken.
Maar Louis,er zijn gelukkig ook best wel wat vakbekwamen chauffeurs onderweg.
Je bent niet alleen een goede chauffeur als je zelf ongevallen voorkomt,maar je bent nog beter als je anticipeert op andere bestuurders,de wat minder ervaren bestuurder zal ik maar zegge.Iemand die 83 rijd ga je met gezond verstand niet met 84 voorbij maar je past je eigen snelheid iets aan.Dus ga je met 60km/pu met je opel vivaro bergopwaarts?
Niets aan de hand toch?
Wel goed in je spiegel blijven kijken is mijn advies!..😉


Louis antwoordt op 23 november 2016:

De eerste keren dat ik met bergopwaarts situaties te maken kreeg voelde ik me wel eens opgelaten, en ook mede door het wat onder bemeten trekpaard.
Maar wat bleek meestal ?...de bewoners van het gebied hebben meer begrip dan je medevakantiegangers.
Zij zijn gewend aan wat smaller, onoverzichtelijk en bochtig dus rijden logischerwijs en getraint de voor hen alledaagse "woonwerkkilometers" vlotter dan wij, maar dreigen je niet de rotswand in te jagen en pakken hun passeerkansen op plaatsen die ze kennen en waar het ook kan, al lijkt het voor ons vreemden weleens op rallyrijden.
Gelukkig gaat het negatieve zoals altijd om een minderheid, jammer is wél dat de gevolgen van hun gedrag altijd erg groot voor ál die anderen zijn.
En die niet drukkende vrachtrijders krijgen bij nadering alle ruimte als de mogelijkheid er is...ik ga wel even een paar kilometer langzamer rijden zodat ze er vlot voorbij kunnen zijn.
Ze rijden tenslotte voor hun brood met het gehijg van de planner in de nek (die zich achter z'n bureautje niet te pletter kan rijden)
Maar als er gewoon geen ruimte of drukte is...dan opzouten met dat ding en een redelijk beetje reageerlucht overlaten !


Remco antwoordt op 23 november 2016:

We hadden het over bergop met een caravan ( helling bij Luik en) of dat het gaat eventueel.
Nu krijgen we allemaal spannende dingen te lezen van opduwende vrachtwagens en andere bestuurders die schijnbaar allemaal aan het opduwen zijn.
Omdat het niet snel genoeg gaat.

De beste man vroeg alleen of het kon met zijn combinatie..
Die gaat nu minimaal een Ferrari kopen met trekhaak als die dit allemaal heeft gelezen 😉


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker