Caravantrekker.nl

Eigenwijze Truma mover

Leo vraagt op 3 mei 2017:

Sinds kort heb ik het volgende probleem met mijn 10 jaar oude Truma mover. Als ik te lang pauzeer tijdens het moveren, wordt de verbinding tussen afstandsbediening en schakelkast verbroken, dat is normaal. Echter om dan opnieuw verbinding te maken tussen AB en schakelkast is een drama. Ik sta dan soms een kwartier (of langer) mijn afstandsbediening aan en uit te schakelen, de accu klemmen los en weer vast te maken en de schakelkast te resetten. Soms hoor je de schakelkast ratelen maar het groene lampje op de afstandsbediening gaat niet aan. Tot nu toe komt er uiteindelijk weer leven in de brouwerij maar wat als ik hem niet meer aan de praat krijg ? Daar sta je dan met de aandrukmotoren tegen de banden aan. Ik vermoedt dat het een verbindings probleem is. Ik heb ook al nieuwe batterijen in de AB gedaan. Enig idee waar ik moet zoeken ?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Quirien antwoordt op 3 mei 2017:

Helaas; Neen. Maar ik verzin maar wat. Helpt opnieuw inlezen tussen AB en schakelkast?


Leonardus Albertus antwoordt op 3 mei 2017:

Heb ik nog niet geprobeerd maar ik verwacht daar geen wonderen van aangezien hij het soms wel en soms niet doet. Het is in ieder geval het proberen waard.


Quirien antwoordt op 3 mei 2017:

Nog even terug komend op het groene lampje op de AB zojuist nog even gekeken en uit getest. Bij mijn Truma mover gaat het groene lampje eerst op de AB aan daarna hoor je de schakeling.
Overigens misschien nog iets. Er bevindt zich ( althans bij mij) een antenne op de schakelkast, deze is toch niet kapot of staat vrij genoeg voor goed ontvangst? Zou het ook zomaar niet kunnen zijn zoals bij de andere topic je schakelaar niet goed meer werkt?( daarom zie dan geen groen lampje aangaan en vindt geen verbinding plaats)

Nogmaals ik geef maar wat suggesties.
Probeer anders eerst eens een klein beetje WD 40 bij de schakeling. ( nog niet openmaken)


Leo antwoordt op 3 mei 2017:

Zodra ik de knop op de AB aanzet begint deze te piepen en een groen lampje te knipperen, oftewel hij gaat zoeken naar de schakelkast. Dan hoor je de schakelkast in de caravan schakelen maar het groene lampje gaat (soms) niet aan oftwel de AB kan geen verbinding maken met de schakelkast. Na diverse malen proberen heb ik wel verbinding. Nogmaals dit komt soms voor. Meestal vindt de AB de schakelkast en blijft het groene lampje branden. lastig probleem omdat het zich af en toe voor doet.


Rico antwoordt op 4 mei 2017:

Ik heb ook een Truma mover, jaartje of 4 oud. Ik heb af en toe een vergelijkbaar probleem, maar m.i. hoeft het geen verbindingsprobleem te zijn.

Idd, situatie is dan dat de mover aangedrukt staat tegen de wielen. Op een gegeven moment heb je dan idd de situatie dat het groene lampje op de AB dan knippert ipv brand en als je hem probeert te bedienen krijg je een storingspiepje.

Als ik vervolgens even tegen één van de movers een "schop" geef, dan werkt hij weer normaal. Ik heb zeer sterk de indruk dat de mover op zo'n moment niet meer weet dat hij aangedrukt wordt, alsof hij maar net op een eindschakelaar staat.

Waar ik naast dit probleem ook last van heb, is als ik met een wiel op een wig moet rijden met de mover, dan gaat bij dat wiel de mover niet meer van het wiel. Ook dan moet ik hem even helpen door met de voet tegen de mover te duwen.


Quirien antwoordt op 4 mei 2017:

@ Rico, zou het kunnen zijn in jouw geval dat de afstelling tussen moverrollen en de banden op de "vrije" afstand niet helemaal juist staat afgesteld?


Rico antwoordt op 4 mei 2017:

Geen idee. Ik heb me door de dealert laten vertellen dat het bij een automatische mover (dus met zo'n motortje die de mover op de band drukt), de mover zelf bepaalt wanneer hij juist is aangedrukt.


Quirien antwoordt op 4 mei 2017:

Rico kijk eens in de gebruiksaanwijzing.
Volgens mij moet het 2 cm zijn. Ik kom dat ook in forums tegen hetzij er ook wel eens 2.2 cm wordt vermeld.
Leo, hoe je de rollen in noodsituaties van de banden afkrijgt vind je ook hierin terug.


Jan& antwoordt op 4 mei 2017:

Bij mijn mover zit een vaste verbindingsdraad naar de ab bijgeleverdvan . Hierdoor kwam ik er achter dat mijn draadloze verbinding niet goed werkte door een ander signaal ... vermoedelijk wifi oid. .?


Rico antwoordt op 7 mei 2017:

Sinds gisteren staat de caravan weer bij huis, en toen viel m'n oog op het naamplaatje van de mover. Ahum, het is een Enduro..... Er komen om precies te zijn 2 letter overeen met Truma, de "u" en de "r", dat moet m'n vergissing veroorzaakt hebben, hahaha!


Quirien antwoordt op 8 mei 2017:

Tsja Rico, kan gebeuren. Als die Enduro mover nu maar geen Trauma mover wordt.😉


Beverwijk antwoordt op 9 mei 2017:

Weet je dat afstandsbedieningen bij gebruik elkaar erg beinvloeden? Voorbeeld: Als we met meerdere caravans aankomen op de CP en iedereen begint te moveren dan valt een andere caravanmover stil!! Vooral mijn reich heeft er veel last van en vooral de Truma veroorzaakt dit! Ook is het geen ramp als iemand zijn afstandsbediening verliest want bij rondvraag en uitproberen waren er wel 3 movers die op elkaars bediening reageerden!


Leo antwoordt op 9 mei 2017:

Aanvulling op mijn hierboven gestelde vraag....Ik heb sinds dit jaar een nieuwe accu voor de Mover de Power Extreme X30. Zou het kunnen zijn dat deze stoort op de relais kast ? Voorheen een loodaccu gehad en nooit problemen. Sinds de nieuwe acccu wel, het Lijkt me sterk maar toch....


Louis antwoordt op 9 mei 2017:

Als de zaak stilvalt is het hooguit even lastig.
Maar als je nét ergens krap langs stuurt en je caravan maakt ineens een zwiepertje onder invloed van een andere afstandsbediening...
Iemand zoiets weleens meegemaakt ?


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker