Caravantrekker.nl

Trekadvies

Honda

Honda CR-V e:PHEV
Knaus Sudwind 500 FU

Knaus
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Honda CR-V e:PHEV zijn over het algemeen heel goed en ook het gewicht van de Knaus is met een gemiddelde belading erg gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland. Voorwaarde is wel dat de hybride batterij niet helemaal leeg is.

Vlakke weg
Trekkracht
250
187

Hellingen
Risico's bij slingeren
299
208

Scores om te vergelijken
Zie de toelichting

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Knaus van 1350 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Honda CR-V e:PHEV. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 75 kg zal geen probleem zijn voor de Honda als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Wel is een BE-rijbewijs noodzakelijk om er mee te rijden (of een B+ code 96 rijbewijs).

Zonder belading heeft de Honda en de Knaus een gewichtsverhouding van 63%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 64%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

64%
1350 kg 2120 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Honda

Honda CR-V e:PHEV
Knaus Sudwind 500 FU

Knaus

Omdat de Honda een hybride aandrijving heeft zijn de berekende prestaties afhankelijk van de hoeveelheid stroom die beschikbaar is in de accu. In dit online Trekadvies is uitgegaan van een gemiddelde gebruikssituatie zoals die het meest voorkomt.

Uitstekende prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties uitstekend. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 2500 á 2700 toeren. Maar over het algemeen is er zelfs bij hogere snelheden, veel trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

De motor heeft, afhankelijk van de omstandigheden en na verloop van tijd, voldoende kracht voor snelheden tot zo'n 126 km/u á 134 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse, de kracht bij 1800 á 2500 toeren van de brandstofmotor, is over het algemeen voldoende. Accelereren vanuit stilstand zal vlot (genoeg) gaan. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 16.1 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed en gemakkelijk. Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 3400 toeren moeten maken. De maximale snelheid bij langdurig volgas zal dan in de meeste situaties rond de 110 km/u kunnen liggen. Op steile hellingen is er geen probleem te verwachten, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand op hellingen tot zo'n 21%.

Weinig risico bij slingeren

De Knaus kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 75 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 110 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Over de meeste combinaties is veel meer te vertellen in een uitgebreid Trekrapport. Om de prestaties bijvoorbeeld echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening.

Voorbeeld van een Trekrapport

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Kijk of een Trekrapport te maken is voor deze combinatie!

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Honda CR-V e:PHEV

Periode
v.a. 2023
Vermogen
184 pk (135 kW)
Brandstof
Hybride
Transmissie
Automatisch (CVT of n.v.t.)
Koppel
335 Nm v.a. 4500 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Knaus Sudwind 500 FU

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Honda en Knaus en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

John heeft het volgende over de Honda CR-V e:PHEV geschereven:

"Wij overwogen de CRV plug-in te kopen, maar twijfelden hoe hij het zou doen met onze 1500 kg caravan, mede omdat we ook uitgebreide ervaringen met de Mitsubishi Outlander PHEV hebben en deze niet helemaal beviel in de bergen als de accu leeg is. Dan was het het echt kwestie van heel behouden gas geven om een heel klein beetje energie in de accu te hebben bij het begin van een klim.

Een eerste proefrit met de CRV beviel goed en afgesproken dat ik de auto een dagje mee kon nemen naar huis om te kunnen rijden met de caravan. Aangezien er verder nog geen ervaringen met deze auto op deze site staan, toch maar een review geschreven van deze proefrit.

Stabiliteit is zoals te verwachten uitstekend, de caravan ligt als een huis achter de auto. Last van slingeren zal je met deze combinatie niet snel hebben.
De auto heeft een speciale "sleep" stand die je blijkbaar moet gebruiken bij het trekken van de caravan. Ik ben braaf gestart in deze modus, maar die beviel niet zo goed. De motor draait continue en draait altijd direct de wielen aan. De accu wordt opgeladen en vastgehouden op 20-25%. Nadeel in deze modus: bij iedere minimale klim (viaduct in de snelweg bijvoorbeeld) wordt het toerental van de motor flink verhoogd, wat op zich wel goed gedempt is maar toch wel vervelend/vermoeiend klinkt. Wel is er vermogen zat, je kan echt snel optrekken of inhalen. Dus dat geeft wel vertrouwen in hoe de auto het zal doen in de bergen.
Daarna gereden in de "normale" stand. De auto rijdt dan als een hybride afwisselend elektrisch en op de motor. Bij de kleine klimmetjes is er geen "herrie" meer. Misschien is er in deze stand ietsjes minder vermogen beschikbaar, maar het lijkt nog steeds genoeg. En beduidend krachtiger dan de Mitsubishi Outlander PHEV was.

Hopelijk helpt dit anderen die de auto overwegen. Wij hebben hem inmiddels besteld en kunnen niet wachten!"

Lees meer gebruikerservaringen met de Honda CR-V.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.


Lees ook:

Voldoende kogeldruk

Met welk gewicht moet de caravan op de trekhaak van de auto rusten? Veel caravanners vragen zich af wat de beste kogeldruk is en hoe ze de caravan moeten beladen.

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2025 Caravantrekker