Caravantrekker.nl

Trekadvies

Hyundai

Hyundai Tucson 1.6 T-GDi PHEV
Adria Adora 462/472 UP

Adria
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Hyundai Tucson 1.6 T-GDi PHEV zijn over het algemeen heel goed en ook het gewicht van de Adria is met een gemiddelde belading erg gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.
Let wel op: In sommige landen buiten Nederland kan de caravan net iets te zwaar zijn voor het wettelijk maximaal trekgewicht! Voorwaarde is wel dat de hybride batterij niet helemaal leeg is.

Vlakke weg
Trekkracht
233
269

Hellingen
Risico's bij slingeren
239
201

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

De totale caravan weegt meer dan de auto mag trekken. In Nederland en in veel EU-landen wordt bij controle uitgegaan van de aslast van de caravan (1295 kg) als gewicht van de caravan. In de praktijk is het dan geen probleem om er zo mee te rijden, maar dat kan in het buitenland anders zijn en zou de caravan 20 kg te zwaar (beladen) kunnen zijn. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 75 kg zal geen probleem zijn voor de Hyundai als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Wel is een BE-rijbewijs noodzakelijk om er mee te rijden (of een B+ code 96 rijbewijs).

Zonder belading heeft de Hyundai en de Adria een gewichtsverhouding van 62%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 65%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

65%
1370 kg 2093 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Hyundai

Hyundai Tucson 1.6 T-GDi PHEV
Adria Adora 462/472 UP

Adria

Omdat de Hyundai een hybride aandrijving heeft zijn de berekende prestaties afhankelijk van de hoeveelheid stroom die beschikbaar is in de accu. In dit online Trekadvies is uitgegaan van een gemiddelde gebruikssituatie zoals die het meest voorkomt. Maar maak ook een Trekadvies op alleen de brandstofmotor met de prestaties die je onder alle omstandigheden altijd hebt.


Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 1900 á 2300 toeren. Maar over het algemeen is er zelfs bij hogere snelheden, veel trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 118 km/u á 135 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse van de brandstofmotor is meer dan voldoende waardoor het heel comfortabel rijden is. Accelereren vanuit stilstand zal heel erg snel kunnen. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 14.8 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed (genoeg). Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 3500 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 100 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen is er geen probleem te verwachten, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand op hellingen tot zo'n 18%.

LET OP: Het hybride systeem zorgt ervoor dat soms, onverwacht en ook op normale vlakke snelwegen, de auto met hogere toerentallen gaat rijden dan ons advies aangeeft. De accu wordt dan opgeladen en dat heeft gevolgen voor het beschikbare vermogen.

Weinig risico bij slingeren

De Adria kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 75 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 110 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Over de meeste combinaties is veel meer te vertellen in een uitgebreid Trekrapport. Om de prestaties bijvoorbeeld echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening.

Voorbeeld van een Trekrapport

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden als het beschikbaar is.

Bij Hybride auto's zal het Trekrapport in eerste instantie uitgaan van de prestaties op alleen de brandstofmotor. Daarvan zijn immers de prestaties, ook bij een bijna lege accu, altijd minimaal beschikbaar.
Daarnaast kunt u gratis een tweede rapport downloaden met de maximale hybride prestaties die alleen bij volle accu gehaald kunnen worden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.8 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Hyundai Tucson 1.6 T-GDi PHEV

Periode
2021 - 2024
Vermogen
265 pk (195 kW)
Brandstof
Hybride
Transmissie
Automatisch
Koppel
350 Nm v.a. 1500 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Adria Adora 462/472 UP

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Hyundai en Adria en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Herman de Beer heeft het volgende over de Hyundai Tucson 1.6 T-GDi PHEV geschereven:

"Ervaringen met Hyundai tucson phev 2021

Problemen ondervonden met rare gedrag van de aandrijflijn van mijn hagelnieuwe tucson phev bij het trekken van een enkelpaards paardentrailer van 680 k.g met pony. De auto schoot continu in een versnelling met toerentallen van 4000tpm tot wel 6000tpm bij een helling en later nog een keer op de oprit bij het Harde waarbij de versnelling in een hoog toerental bleef hangen waardoor ik niet voor de vrachtauto”s de snelweg op kon komen. Later gebeurde dat nog eens op de vlakke weg zonder wind van betekenis in de slipstream van een vrachtauto met slechts 80 k.m.p.u.
In de trailer heb ik een levende lading en naast mij mijn dochter en we hebben doodsangsten uitgestaan omdat we op beslissende momenten amper een vrachtauto voor konden blijven. Ik reed in de hybride modus en op aanraden van de dealer aangeraden de sportmodus te gebruiken wat niets uitmaakte. Bleef teveel touren maken. Met de handflipper kon ik hem wel uit deze versnelling halen en bleef daarna 3000tpm rijden waarna hij naar 0tpm ging wat aangeeft dat de auto het blijkbaar niet zo zwaar had aangezien de hybridelijn er voor koos op de e.v. te gaan rijden om vervolgens weer naar de 4000tpm te gaan omdat de bak weer overulde. Ik geloof dus niet dat de auto het zwaar had (4 wheel aangedreven 265 p.k 1795k.g.) Maar dat de aandrijflijn van deze Phev kuren vertoond met een last aan de haak.
Omdat ik twijfelde over het gewicht van de combinatie heb ik deze nog op de weegbrug gezet en de trailer met pony kwam op 1200 k.g ruimschoot onder de 1350 k.g max door de fabrikant
Las ook op internet dat iemand met 22ootpm reed met de HEV met 15oo k.g. op het vlakke. Bij
mij maakt de PHEV al 3000 t.p.m met 80 k.m op een vlak stuk. Bij mij is de phev volledig door de mand is gevallen.
"

Lees meer gebruikerservaringen met de Hyundai Tucson.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Over het Trekrapport

Wie kan er beter oordelen over het Trekrapport dan de gebruikers? Lees de ervaringen die zij gegeven over het Trekrapport.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.


Lees ook:

Op vakantie met een EV

Hoe gaat het op vakantie met een elektrische auto met de caravan? Een verslag uit de praktijk van een reis naar Noorwegen.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

 

Over Caravantrekker

Wat is de visie van Caravantrekker en wie zit daar achter?

Menno vertelt meer over de achtergrond.



 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker