Caravantrekker.nl

Trekadvies

Kia

Kia Sportage 1.6 T-GDi PHEV
Burstner Premio 395 TS

Burstner
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Kia Sportage 1.6 T-GDi PHEV zonder volledige hybride ondersteuning, zijn over het algemeen heel goed en ook het gewicht van de Burstner is met een gemiddelde belading erg gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
233
242

Hellingen
Risico's bij slingeren
278
279

Scores zonder volledige hybride ondersteuning!

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Burstner van 1010 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Kia Sportage 1.6 T-GDi PHEV [fuel]. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 65 kg zal geen probleem zijn voor de Kia als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Wel is een BE-rijbewijs noodzakelijk om er mee te rijden (of een B+ code 96 rijbewijs).

Zonder belading heeft de Kia en de Burstner een gewichtsverhouding van 45%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 48%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

48%
1010 kg 2093 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Kia

Kia Sportage 1.6 T-GDi PHEV
Burstner Premio 395 TS

Burstner

De berekende prestaties zijn gemaakt met de kracht van alleen de branstofmotor. Dat is nuttig als bijvoorbeeld de accu's (bijna) leeg zijn en de hybride ondersteunig minimaal is.

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Om op de snelweg onder gunstige omstandigheden te rijden heeft de motor nauwelijks meer toeren nodig dan normaal bij solo gebruik, maar houd wel minimaal zo'n 1800 á 2100 toeren aan. Over het algemeen is er zelfs bij hogere snelheden, veel trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

De motor heeft, afhankelijk van de omstandigheden en na verloop van tijd, voldoende kracht voor snelheden tot zo'n 120 km/u á 129 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse van de brandstofmotor, de kracht bij 1800 á 2500 toeren, is meestal meer dan voldoende waardoor het comfortabel rijden is. Accelereren vanuit stilstand zal vlot (genoeg) gaan. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 17 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed en gemakkelijk. Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 3200 toeren moeten maken. De maximale snelheid bij langdurig volgas zal dan in de meeste situaties rond de 106 km/u kunnen liggen. Op steile hellingen is er geen probleem te verwachten, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand op hellingen tot zo'n 21%.

LET OP: Het hybride systeem zorgt ervoor dat soms, onverwacht en ook op normale vlakke snelwegen, de auto met hogere toerentallen gaat rijden dan ons advies aangeeft.

Weinig risico bij slingeren

De Burstner kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 65 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Bij het toenemen van de snelheid nemen de krachten toe, maar zelfs bij hogere (veelal illegale) snelheden zullen die krachten tijdens een slingerbeweging beheersbaar blijven. Bij een goede belading zal de combinatie heel ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Kia een Burstner zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,95 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.8 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Kia Sportage 1.6 T-GDi PHEV [fuel]

Periode
2022 - 2024
Vermogen
180 pk (132 kW)
Brandstof
PHEV alleen op benzine
Transmissie
Automatisch
Koppel
265 Nm v.a. 1500 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Burstner Premio 395 TS

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Kia en Burstner en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Jan de Waal heeft het volgende over de Kia Sportage 1.6 T-GDi PHEV [fuel] geschereven:

"Zojuist een zeer gelaagde vakantie naar Toscane in Italië gehad. Daar veel bergweggetjes gereden, vaak met stijgingspercentage van 10 % en meer, met een uitschieter van 500 meter met 25% (toerit naar de camping) De auto rijdt ook met de caravan soepel en vlot. Je merkt nauwelijks dat er een caravan achter hangt. Met opgeladen batterij kom ik 40 km ver (caravangewicht ± 1300 kg, volgeladen met 2 elektrische fietsen). Het omschakelen naar benzine gaat ongemerkt. Ik heb veel met de sportstand gereden om de batterij wat sneller op te laden (weer wat extra vermogen in de bergen). Het toerental is mij erg meegevallen. Rustig toerend (90 km)op de autobahn is het toerental 2100 tpm, bij enige stijging loopt dit snel op naar 2800. Moet er echt getrokken worden dan loopt dit op naar 3300 tpm, met een uitschieter naar 4000. Het toerental blijft soms wat langer "hangen" ook bergafwaarts. Maar als je goed oplet zie dat het verbruik naar 0 zakt en wordt de batterij weer opgeladen. Tijdens forse afdalingen schakel ik zelf met de flippers om zoveel mogelijk op de motor af te kunnen remmen. Het verbruik was na 3000 km toch netjes ± 1 op 10. Geen mogelijkheid gehad om tussentijds te laden,
Alle rijhulpsystemen werken ook met een caravan fijn. Ook heb ik de HDA regelmatig op de autobahn ingeschakeld gehouden. Geen last gehad van nerveuze reacties e.d. De auto blijft gewoon rechtuit gaan, alsof deze op rails rijdt.
De achterklep gaat automatisch open, maar dit is niet handig! als er een caravan met fietsenrek op de dissel gemonteerd is. Gelukkig net op tijd schade kunnen voorkomen en deze optie uitgeschakeld.


Kortom een prima caravantrekker en veel comfort."

Lees meer gebruikerservaringen met de Kia Sportage.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.

Over het Trekrapport

Wie kan er beter oordelen over het Trekrapport dan de gebruikers? Lees de ervaringen die zij geven over het Trekrapport.

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.


Lees ook:

Elektrisch is de toekomst

Er zullen steeds meer elektrische auto's komen. Hoe gaat dat in de toekomst met de caravan?

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2025 Caravantrekker