![]() | BMW 330e xDrive [fuel] | ![]() |
![]() | ![]() |
Het maximaal toegestaan trekgewicht van de BMW is 620 kg te laag voor de Caravan. In de EU wordt alleen naar de asdruk van de caravan gekeken, anders was de caravan zelfs 700 kg te zwaar. Belaad de caravan met minder gewicht. Controleer op het kenteken of het trekgewicht correct is ingevuld.
In onderstaand advies gaan we er verder vanuit dat rijden wettelijk wel zou mogen.
De prestaties van de BMW 330e xDrive [fuel] zijn over het algemeen uitstekend en ook het gewicht van de Caravan is met een gemiddelde belading erg gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.
Vermoedelijk is de combinatie wettelijk te zwaar om mee te rijden. Controleer dit aan de hand van de gegevens op het kenteken! Wel is vermoedelijk het maximaal treingewicht met 435 kg overschreden. Het kan zijn dat de geadviseerde kogeldruk 5 kg meer is dan is toegestaan voor de auto. Controleer op het typeplaatje van de trekhaak of 80 kg kogeldruk is toegestaan. Wel is een BE-rijbewijs noodzakelijk om er mee te rijden (of een B+ code 96 rijbewijs).
Zonder belading heeft de BMW en de Caravan een gewichtsverhouding van 70%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 69%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.
Pas de belading aan voor jouw situatie!
![]() | BMW 330e xDrive [fuel] | ![]() |
Bij de berekende prestaties zijn gemaakt met alleen de branstofmotor. Dat kan nuttig zijn als bijvoorbeeld de accu's (bijna) leeg zijn.
Op vlakke wegen zijn de prestaties uitstekend. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal, minimaal zo'n 1800 á 2100 toeren. Maar over het algemeen is er zelfs bij hogere snelheden, veel trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.
Rijden op hellingen en in de bergen gaat heel erg goed en gemakkelijk. Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 3200 toeren moeten maken. Op steile hellingen is er geen probleem te verwachten, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand op hellingen tot zo'n 23%.
De Caravan kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 80 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad. Een kogeldruk van minder dan 70 kg raden we niet aan omdat de kans op slingeren dan toe neemt.
De rijsnelheid bepaalt hoe heftig de slingerbeweging is en hoe snel het slingeren stopt, de demping. Boven snelheden van zo'n 110 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten zo groot dat er bijna geen demping meer is, ook niet met een stabilisator. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.
Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!
Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de BMW en Caravan en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.
In het trekkrachtrapport leg ik precies uit hoe de BMW een Caravan zal trekken.. Om de prestaties in het juiste perspectief te beoordelen zijn meer woorden nodig dan alleen een algemene conclusie!
Het adviesrapport omvat ongeveer 25 pagina's in PDF en kan je direct downloaden voor maar € 5,95. Aan bod komt o.a.: